$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA, UNUTULMAMASI GEREKENLERā€¦[-]

ā€œDĆ¼nya gĆ¼nĆ¼n birinde kĆ¼Ć§Ć¼k dişli Ƨarklar, kĆ¼Ć§Ć¼k işlere tutunan ve daha bĆ¼yĆ¼k olanların peşinde koşan kĆ¼Ć§Ć¼k insanlarla dolup taşabi...



ā€œDĆ¼nya gĆ¼nĆ¼n birinde kĆ¼Ć§Ć¼k dişli Ƨarklar,
kĆ¼Ć§Ć¼k işlere tutunan ve daha bĆ¼yĆ¼k olanların
peşinde koşan kĆ¼Ć§Ć¼k insanlarla dolup taşabilir.ā€[1]

Bir kez daha seƧimin eşiğindeyiz. Ve bir kez daha hem muhalefette hem de sosyal medyada bir ƶforiā€¦ ā€œBu kez oldu! Bu kez dĆ¼ÅŸtĆ¼ dĆ¼ÅŸĆ¼yor! AKP (ve reisi) bu kez gidiciā€¦ā€
Bu iyimserliğin hayatta karşılık bulmasını en Ƨok isteyenlerdenim, emin olun.
Yok, ƶyle seƧim sonrasında (Erdoğan ve partisi seƧimleri yitirse bile) ortalığın gĆ¼llĆ¼k gĆ¼listanlık olacağına inandığım, hatta gelecek olanlara sempati beslediğim, gĆ¼vendiğim vb. iƧin değil. Bir iktidar değişikliği olursa bu, nihayetinde sermayenin fraksiyonları arasında olacak. ā€œAnadolu Kaplanlarıā€ndan, ā€œMarmara Baronlarıā€na dƶnĆ¼ÅŸā€¦
Ancak, AKPā€™nin -seƧimleri yitirse de- iktidarı kolay bırakmayacağını dĆ¼ÅŸĆ¼nĆ¼yorum. Ɯlke aƧısından yĆ¼ksek maliyetli bir mağlubiyet olacak bu, eğer olursa. İşin kƶtĆ¼sĆ¼, sandığa bu denli bel bağlayan yĆ¼zde ellinin, ne seƧim gĆ¼venliğini ve daha da ƶnemlisi gĆ¼venilirliğini sağlayacak, ne de olur da AKPā€™nin seƧim ƶncesi gƶzlerimizin iƧine baka baka yaptığı manevralara karşın (YSK Ć¼zerindeki denetim, mĆ¼hĆ¼rsĆ¼z zarflar, sandık kurullarına Memur-senā€™lilerin atanması, sandıkların taşınması, sayısı belirsiz Suriyeliā€™ye alel acele dağıtılan vatandaşlıklar, KĆ¼rt illerinde seƧimlerin terƶrize edileceğini hissettiren ā€œsandık gĆ¼venliğiā€ ƶnlemleriā€¦) seƧimleri yitirirse başvurabileceği ā€œkirli yollarā€a (mesela Profesƶr Ahmet Marankiā€™nin Belgrad ormanına gƶmdĆ¼ÄŸĆ¼nĆ¼ aƧıkladığı ā€œĆ¶fkesiā€) karşı direnecek araƧ ve iradeye sahip olduğuna ilişkin ortalıkta pek bir alĆ¢met olmamasıā€¦
Tayyip Erdoğan ve partisinin tarihe karışmasını isteyişimin nedeni, onların Ć¼lkede gerƧekleştirmeye kalkıştıkları dƶnĆ¼ÅŸĆ¼mĆ¼n, yani bir yandan T.Cā€™ni Ortadoğuā€™dan başlamak Ć¼zere Osmanlı lebensraumā€™una hĆ¼kmeden alt-emperyalist bir gĆ¼Ć§ odağına dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rme serĆ¼venine, bir yandan gƶzĆ¼kara bir neoliberalizmin iƧeride sermayenin el değiştirmesinde (sekĆ¼ler Marmara sermayesinden Ä°slĆ¢mcı Anadolu sermayesine) araƧsallaştırılmasına, bir yandan da toplumun aşağıdan yukarı Ä°slĆ¢mĆ®leştirilmesi girişimine dayalı topyekĆ»n bir tahribat projesi olmasıā€¦ Bu dƶnĆ¼ÅŸĆ¼mĆ¼n gerƧekleşmesi durumunda, Ć¼lkede emekten, eşitlikten, ƶzgĆ¼rlĆ¼kten, sosyalizmden yana herhangi bir tahayyĆ¼lĆ¼n neredeyse olanaksızlaşmasıā€¦ Yarıdan fazlası imam-hatip Ƨıkışlı, siyer, fıkıh, hadis, kelam bilgisi kimya, biyoloji, felsefe, sosyoloji bilgisinden Ƨok, ā€œevrimā€ denildiğinde tĆ¼yleri diken diken olan, ā€œkadınā€ denildiğinde aklına şehvetten başka bir şey dĆ¼ÅŸmeyen, tarikat-cemaat mensupları elinde yetişmiş kuşakların elinde biƧimlenecek bir geleceğin bir distopyadan başka bir şey olamayacağıā€¦ Yağma Hasanā€™Ä±n bƶreği, haraƧ mezat yandaş ya da uluslararası sermayeye pazarlanan kıyılar, ormanlar, yeşil alanlarā€¦ Tarih, doğa, insan demeden ƶnĆ¼ne geleni yıkan bir buldozere dƶnĆ¼ÅŸmĆ¼ÅŸ rant hırsının, ā€œBen yaptım olduā€ pervasızlığının despotluğuā€¦ ā€œCumhurbaşkanına hakaretā€ suƧundan gƶzaltına alınanların, tutuklananların sayısının taciz-tecavĆ¼zcĆ¼leri katlamasıā€¦ cezaevlerinde bĆ¼yĆ¼meye mahkĆ»m tutsak bebeler, ƶlĆ¼me mahkĆ»m hasta tutsaklarā€¦ Yakılmış, yıkılmış KĆ¼rt kentleriā€¦ ā€œsuƧlu olmasalar bile idarĆ® tasarrufturā€ pişkinliğiyle ekmeğinden edilmiş yĆ¼zbinlerce KHKā€™lıā€¦ Yetmez mi? Yetmezse sabaha dek saymaya devam edebilirimā€¦
Şu hĆ¢lde sorun AKPā€™nin bu seƧimlerde iktidardan gidip gitmeyeceğinden Ƨok, biriken bunca soruna, adaletsizliğe, yoksullaşmaya,[2] zulme rağmen bugĆ¼ne dek nasıl olup da iktidarda kalabildiği...
Sorunu halkın cehaletiyle ya da seƧimlerde dağıtılan erzakla, kƶmĆ¼rle aƧıklamak fazla basite indirgemek oluyor.
SeƧimlerden sonra medyada yer alan oy haritalarına bakıldığında, Ć¼lkenin Ć¼Ć§e bƶlĆ¼nmĆ¼ÅŸ manzarasında (gelişmiş, hayat standardı yĆ¼ksek, sekĆ¼ler Batı/kıyı şeridi; orta gelişmiş, ā€œdinsel hassasiyetiā€ yĆ¼ksek SĆ¼nnĆ® Orta Anadolu ve yoksul, işsiz, hayat standardı dĆ¼ÅŸĆ¼k KĆ¼rt coğrafyası) AKPā€™ye teveccĆ¼hĆ¼n en Ƨok Orta Anadoluā€™da yoğunlaştığı gƶzlemlenir. Hayat standartları yĆ¼ksek Ankara, Eskişehirā€™in ayrıksı bir leke gibi durduğu haritalarā€¦
Bir ucunda yoksul ve yoksun KĆ¼rt coğrafyasının, bir ucunda gelir dĆ¼zeyi, yaşam standartları yĆ¼ksek ā€œseƧkinā€ illerin yer aldığı bu haritada AKP seƧmeni ā€œtam ortadaā€ durmaktadır. Bir başka deyişle Anadoluā€™nun yaşam standardı yĆ¼ksek batı kesimi seƧmeni CHPā€™ye, en ezilmişi, en yoksulu gĆ¼neydoğusu seƧmeni HDPā€™ye, her şeyiyle vasat olan ortası ise AKPā€™ye oy veriyor.
Bu durumda etnik ve dinsel aidiyet duygusu, elbette ki ƶnemli, daha doğru bir deyişle birƧok bakımdan belirleyici. Etnik-ulusal aidiyet duygusu başat olan KĆ¼rt seƧmenler HDPā€™ye, dinsel aidiyet duygusu ağır basanlar ise ağırlıklı olarak AKPā€™ye yƶnelirken, AlevĆ® seƧmenler CHPā€™yi yeğliyor, ƶrneğin. Benim burada (ƶzellikle AKP seƧmenine yƶnelik olarak) vurgulamak istediğim, etnik-dinsel faktƶrlere eklemlenen (ve zaman zaman bunların vurgulanmasında etken olan) sosyo-ekonomik etkenler.
Evet, AKP seƧmeninin ana gƶvdesini Orta Anadolulu, her yƶnĆ¼yle vasat bir gelişmişlik dĆ¼zeyi tutturmuş SĆ¼nnĆ®-TĆ¼rk seƧmen oluşturuyor.
Bunu birkaƧ ƶrnekle sergilemeye Ƨalışayım.
Ɩrneğin AKPā€™nin 2015 Kasım seƧimlerinde en yĆ¼ksek oranı tutturduğu, yani % 70 dolaylarında oy aldığı illeri ele alalım:

AKPā€™NÄ°N YƜKSEK (% 70 dolayları) ORANDA OY ALDIĞI Ä°LLERÄ°N
YAŞANABÄ°LÄ°RLÄ°K KRÄ°TERLERÄ°NE GƖRE SIRALAMASI[3]

Ä°l
AKP oy oranı (%)
Genel Sıralama
Ekonomi
Eğitim
Sağlık
GĆ¼venlik
Kent hayatı
KĆ¼ltĆ¼r-Sanat
Okur-yazar olmayan oranı
Rize
75.88
10
10
30
28
11
42
10
4.2
Aksaray
71.60
65
51
56
58
58
76
31
5.1
Sivas
68.53
16
56
39
5
29
72
23
6.1
GĆ¼mĆ¼ÅŸhane
68.35
41
43
29
33
72
12
56
4.8
DĆ¼zce
70.60
43
65
42
17
44
40
40
3.7
Adıyaman
69.17
62
54
65
75
30
14
72
7.4
Erzurum
68.29
27
53
52
14
20
73
28
6.5
Ƈankırı
68.96
33
49
21
16
50
43
51
5.4
Bayburt
73.31
31
36
37
42
16
57
8
5.6
Konya
74.43
35
44
59
20
19
64
21
2.7
K. Maraş
71.77
67
66
66
57
31
48
66
5.9
KĆ¼tahya
67.71
30
39
27
31
55
9
34
2.6

GƶrĆ¼ldĆ¼ÄŸĆ¼ Ć¼zere AKPā€™nin illeri (ā€œhemşehriā€ Rize ve kısmen Sivas dışında) 82 vilayetlik sıralamanın 30-65 aralığında, yani ortalarda yer almaktalar.
Bu durumu daha iyi anlayabilmek iƧin AKPā€™nin en dĆ¼ÅŸĆ¼k (% 30 ve altı) oy aldığı illerle karşılaştıralım:

AKPā€™NÄ°N DĆœÅžĆœK (% 30 ALTI) ORANDA OY ALDIĞI
Ä°LLERÄ°N YAŞANABÄ°LÄ°RLÄ°K KRÄ°TERLERÄ°NE GƖRE SIRALAMASI[4]

Ä°l
AKP oy oranı (%)
Genel Sıralama
Ekonomi
Eğitim
Sağlık
GĆ¼venlik
Kent hayatı
KĆ¼ltĆ¼r-Sanat
Okur-yazar olmayan oranı
Ağrı
26.93
81
71
78
78
14
79
81
8.6
Batman
28.38
72
68
75
52
34
66
58
7.2
Diyarbakır
21.37
68
72
74
29
35
65
78
8.7
Edirne
26.98
12
31
9
10
37
46
41
3.3
Kırklareli
27.67
21
30
28
40
15
25
17
2.5
Mardin
28.57
79
77
77
79
6
78
80
9.9
Muğla
29.31
20
6
5
37
80
3
44
2
Tunceli/Dersim
11.69
49
67
2
36
63
50
50
7.3
Van
30.03
76
79
79
62
12
81
76
7.5

Bir başka deyişle, Ä°stanbul, Ankara, Ä°zmir gibi kozmopolit metropoller bir yana bırakılırsa, gƶreli kĆ¼Ć§Ć¼k ve gƶreli homojen nĆ¼fuslu iller arasında, AKP gelişkin olanlardan (Edirne, Kırklareli, Muğla) ve en az gelişmiş ileri barındıran KĆ¼rt coğrafyasından rağbet gƶrmĆ¼yor. Benzer bir tablo iller bazında da ortaya Ƨıkıyor; Ä°stanbulā€™un ā€œzengin/mĆ¼reffehā€ ilƧeleri (Beşiktaş, Kadıkƶy, Bakırkƶy) seƧimlerde tercihini CHPā€™den, AlevĆ® ve/veya KĆ¼rt yoksulların yaşadığı mahallelerde CHP ve HDP ƶne Ƨıkıyor. (Tipik ƶrnek, yoğun bir AlevĆ® ve KĆ¼rt nĆ¼fusu barındıran, Ä°stanbulā€™un yoksul semtlerinden Sarıgaziā€¦) Buna karşılık AKP kentin saƧaklarındaki, gecekondudan dƶnĆ¼ÅŸmĆ¼ÅŸ, az ve/veya orta gelişmiş ilƧelerde ƶne Ƨıkıyor: Bağcılar, Esenler, Ƈekmekƶy, Sultanbeyliā€¦
SeƧim sonuƧları haritaları, AKPā€™nin oylarını bir Ƨuval un, birkaƧ kilo kƶmĆ¼r, bir koli makarna karşılığı satan en yoksullardan aldığı yolundaki yaygın kanıyı aĆ§Ä±ÄŸa dĆ¼ÅŸĆ¼rĆ¼yor. HiƧ kuşku yok ki yoksullar, ƶzellikle de SĆ¼nnĆ®-TĆ¼rk yoksullar arasında AKPā€™ye destek var; bir bakıma yoksulluk etnik-dinsel temelde bƶlĆ¼nmĆ¼ÅŸ durumda.
Ancak AKP seƧmeninin ana gƶvdesini, Turgut Ɩzalā€™Ä±n deyişiyle ā€œorta direkā€ (moda deyişle ā€œorta sınıfā€) oluşturuyor. Yaşamları bir kuşak iƧerisinde hızlı bir değişime uğramış, kentlileşmiş, tırmanmakta olan, daha doğrusu ā€œtırmanmaā€ yanılsamasını yaşayan 15-20 yıl ƶncesinin gecekonduluları, kenar mahallelileri... ā€œTırmanma yanılsamasıā€ dedim; gecekondu mahallesinden dƶnĆ¼ÅŸmĆ¼ÅŸ yaşam ortamlarında son yıllarda dikilen yer alan ışıltılı AVMā€™ler, caddelerinden geƧen akıllı otobĆ¼sler, hemen kĆ¶ÅŸebaşına aƧılan hastanenin albenisi akıllarını alıyor. Seyyar satıcılıktan, kapıcılıktan, inşaat iÅŸĆ§iliğinden Office boyā€™luğa terfi etmiş kocaların gƶreli genişleyen maddi imkĆ¢nları, kadınlarına artık mahallelerindeki AVMā€™de aƧılmış olan Madame Cocoā€™dan; Mudoā€™dan alışveriş yapma ihtimalini tahayyĆ¼l etmelerine olanak veriyor. Kredi kartı kullanıyor, ışıltılı vitrinleri seyrediyor, reklamlarını gƶrdĆ¼kleri markaları karşılaştırabiliyor, rahatsızlandıklarında neredeyse her kĆ¶ÅŸe başında aƧılmış hastanelerde alıyorlar soluğu. Oğullarını -en azından liseyi bitirtip- ƶzel gĆ¼venlik yapmayı, kızlarını polisle, astsubayla evlendirme hayali kuruyorlar. Yazın, AkƧayā€™da, Erdekā€™te tatil yapıyor, hafta sonları sıcaktan bunaldıklarında mangallarıyla piknik alanlarına, sahillere koşuyorlar. Onlar Fakir Baykurt romanlarındaki yoksul kƶylĆ¼lerin Ƨocukları; Ƨocuklukları Bekir Yıldız ƶykĆ¼lerindeki gecekondularda geƧti. Şimdi kendilerini ā€œorta sınıfā€ olarak gƶrĆ¼yorlar. Ä°mrenerek, arzulayarak, ama erişemeyerek yetiştikleri iƧin olsa gerek, yoksulluğa, yoksunluğa dair her şeyden nefret ediyorlar.
Ama ā€œzenginlerdenā€ deā€¦ Hayır, sahip olmak istedikleri, imrendikleri her şeye, hatta daha fazlasına sahip oldukları iƧin değil. ā€œZenginlerā€ tarafından aşağılandıklarını, dışlandıklarını, kĆ¼Ć§Ć¼msendiklerini hissettikleri iƧin.
Bu Ć¼lkede zenginlik ve yoksulluk, Tanzimatā€™tan bu yana yalnızca iktisadĆ®, hatta iktisadĆ®-toplumsal değil, aynı zamanda bir kĆ¼ltĆ¼rel yarılmaya denk dĆ¼ÅŸĆ¼yor: Servet merdiveninin tepelerine tırmandıkƧa ā€œalafrangaā€ yaşam tarzı daha bir değer kazanıyor. Reşat Nuri GĆ¼ntekin romanlarından 1960-70ā€™lerin YeşilƧam filmlerine dek sinmiş bir klişe bu: zenginler yalılarda, villalarda oturur, viskinin, şampanyanın su gibi aktığı partiler verir, kadınları aƧık saƧık giyinir, canlarının istediğiyle sevişir. Kadın-erkek hepsi halkın değerlerine tepeden bakarā€¦ Yoksullar gecekondularda oturur, ağırbaşlı, dindar, ahlĆ¢klıdırlar; kadınları mutaassıp giyinir, sadık eş, fedakĆ¢r analardırā€¦
AKP, yoksulların zihinlerinde birikmiş bu klişeler Ƨƶkeltisini mĆ¼kemmel bir propaganda aracına dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rmesini bildi. Kabul etmek gerekir ki, ā€œkodamanā€ları Ć¼lkenin nihaĆ® olarak ā€œBatılılaşmaā€ idealini paylaşan geleneksel sağ partilerden Ƨok daha başarılıydı bu konuda. Yalnızca orta Anadolu SĆ¼nnĆ®lerine Ƨok cazip gelen partisinin (siyasal) Ä°slĆ¢mcı retoriğiyle değil. Aynı zamanda, vasat bir dindarlıkla, tek parti dƶneminden bu yana CHP ile ƶzdeşleştirilen elitizme tepki ve Tanzimatā€™tan bu yana alt sınıflarda sĆ¼regelen ā€œalafrangalıkā€ nefretini birbirine katıştırarak tabanını ortak bir ā€œbizā€lik duygusunda birleştirecek bir Ƨimentoya dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rdĆ¼. ā€œBizā€ Ƨalışkan, Ƨilekeş, milliyetƧi-maneviyatƧı mazlumlardık. ā€œCehapeā€ bizi tarihimizden koparmış, alafrangalaşmaya zorlamış, camilerimizi ahıra dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rmĆ¼ÅŸtĆ¼ā€¦ ā€œOnlarınā€ Ƨocukları, Geziciler camide iƧki iƧmiş, DolmabahƧeā€™de ā€œbaÅŸĆ¶rtĆ¼lĆ¼ bacıā€ya saldırmış, ā€œfaiz lobisiā€ doları ise yĆ¼kselterek milleti fakirleştirmişti. Yƶneticilerimizin bizi yĆ¼zyıldır benzetmeye Ƨalıştığı Batı bizim gelişmemizi, zenginleşmemizi istemiyor, her hamlemize taş koyuyorduā€¦ 
Ancak yalnızca ezilmişlik duygusu değil, aynı zamanda mĆ¼thiş bir ƶzgĆ¼ven: Biz yedi cihana hĆ¢kim olmuş bir imparatorluğun torunları, yeryĆ¼zĆ¼nĆ¼n tek sahih dininin mensuplarıydık. Bir kez ehil elleri iş başına getirip iƧ ve dış dĆ¼ÅŸmanları alt edersek yapamayacağımız iş yoktu: dĆ¼nyaya kafa tutar, gƶkdelenleri diker, kendi uƧağımızı imal eder, uzaya duble yol bile yapardık! Tek yapmamız gereken, imanımıza sarılıp iƧimizden biri, ā€œbizā€den olan, ā€œbizā€i anlayan Reisā€™e gĆ¼venmektiā€¦
Bu ā€œĆ¶zgĆ¼venā€ yalnızca kolektif değil, aynı zamanda bireysel dĆ¼zlemde de tezahĆ¼r ediyordu. Kırk yıllık yoksul ve yoksun yaşam alanlarının, mĆ¼tevazı mahallelerinin, bir anda AVMā€™ler, ışıltılı dĆ¼kkĆ¢nlar, hastanelerle donandığını gƶren kent yoksunları, yaşam standartlarındaki (Ƨoğunlukla alım gĆ¼Ć§lerindeki bir iyileşmeye denk dĆ¼ÅŸmeyen) bu ā€œparlaklaşmayıā€ AKP (ama daha Ƨok da) Reis ile ƶzdeşleştiriyordu. Bu ƶzdeşlik ise yakın geƧmişteki ezilmişliklerine ve onun ā€œmĆ¼sebbiplerineā€ karşı ƶfkelerinde sınıfsaldan Ƨok ā€œkimlikselā€ bir veƧhe kazandırıyordu. Ć‡Ć¼nkĆ¼ bu kez dĆ¼mende ā€œiƧlerinden biriā€, Ä°mam-Hatip Ƨıkışlı, karısı, kızları ƶrtĆ¼lĆ¼, namazında-niyazında, cemaatine imamlık yapabilen, genƧliğinde top koşturmuş, gerektiğinde ağzını bozan, ā€œharbĆ®ā€ bir ā€œuzun adamā€ vardı. Ɯniversite diplomasının olmaması umurlarında değildi, hatta bu durum onu kendilerine daha Ƨok yaklaştırıyordu (bu toplumun yĆ¼zde 89ā€™unun Ć¼niversite diploması yok); Ƨalıp Ƨırptığına dair sƶylentiler, bir kulaklarından girip diğerinden Ƨıkıyordu (ne de olsa ā€œbal tutan parmak yalardıā€, ve de ā€œadam Ƨalışıyorā€duā€¦), sƶylediği yalanlar onların hayallerine denk dĆ¼ÅŸtĆ¼ÄŸĆ¼ ƶlĆ§Ć¼de rahatsız edici değildi; lĆ¼kse belenmiş yaşamı, kendine yaptırdığı saraylar, altın kaplama yemek takımları, kuş sĆ¼tĆ¼ eksik ziyafetler, bıldırcın yumurtalı kahvaltılarā€¦ Nihayetinde ā€œbizden birininā€ başarısıydı: Keloğlanā€™Ä±n peri padişahının kızını tavlayıp saraya girmesine kim kızabilir kiā€¦ Yeter ki ā€œuzayan kol, bizden olsunā€!) Ɩzetle Reisā€™te ā€œentel takımıā€nı rahatsız eden ne varsa, onların kabulleriydiā€¦ Yalnızca kabulleri değil, entellerle, seƧkinlerle, ā€œlaiklerleā€ ā€œhesaplaşmalarıā€nın bir aracıā€¦ Ć‡Ć¼nkĆ¼ onlar ā€œReisā€™le birlikte bugĆ¼ne dek dış kapısında tutuldukları devletin Ć¼st katlarına dek yĆ¼kselmişler, ā€œmuteber vatandaşlarā€ olmuşlardı. En azından kendilerini ƶyle hissediyorlardı. ā€œYukarıdakilerā€ kendilerindendi; dilleri onların dili, ufukları, arzuları, ƶzlemleri onların ƶzlemleriydi: heimlichā€¦ ā€œReisā€ ya da Ƨevresi, o gĆ¼ne kadar kendilerine ā€œtepeden bakanā€ ā€œmĆ¼rekkep yalamışā€lara hadlerini bildirdikƧe onların yĆ¼reği soğuyordu.
Yaşadığımız iktisadi zulme, krizlere, yoksullaşma-yoksunlaşmaya, iÅŸĆ§i-kadın cinayetlerine, yolsuzluklara, Ć¼lkenin bir baskı ve korku iklimine belenmiş olmasına, hileye-hurdaya, yalana-dolana rağmen, anketlerde AKPā€™nin ā€œReisā€ine yƶnelik desteğin yĆ¼zde 50 dolaylarında kilitlenmesinin ve AKPā€™den kitlesel kopuşların gerƧekleşmemesinin nedeni, bu ā€œĆ¶zdeşleşimā€ duygusu olsa gerek.
Velhasıl, ā€œReisā€ TĆ¼rkiyeā€™nin ā€œvasatā€Ä±nın, Anadoluā€™nun ortasının, son 30-40 yılda kırlardan kentlere, gecekondulardan merkeze taşınanlarının (olabildiği) kadarıyla ā€œbaşarıā€ ƶykĆ¼sĆ¼. Onların ā€œmağduriyetā€lerini sahiplenmesi (ā€œbu Cehape var ya, bu Cehape, bize sĆ¼pĆ¼rge sapından ekmek yedirdi, camileri ahıra Ƨevirdi, tek parti dƶneminde 70 kişilik sınıflarda okudum, kızlarım başları ƶrtĆ¼lĆ¼ olduğu iƧin okula alınmadı, camide iƧki iƧtilerā€¦ā€) salt ā€œpalavraā€dan ibaret değil. Bu kesimlerin kolektif belleklerinde birikmiş sembolleri uyarıp, ā€œonlarā€a (elitler, bĆ¼rokratlar, monşerler, enteller, Batı hayranlarıā€¦) karşı (kĆ¼ltĆ¼rel bir) ā€œbizā€lik duygusunu pekiştirme girişimiā€¦ Son derece bilinƧliā€¦
Bu ā€œbizlikā€ duygusunun kendini kitlesel ve/fakat tehlikede hissettiğinde neler yapabileceğine Alman faşizminin tarihi tanıktır. Polarize toplumlarda durumundan hoşnut, kendini liderle ƶzdeşleştirmiş, muarızının melanet ve ihanetine inandırılmış yığınlar, en feci suƧların dƶlyatağı olabilir. Dilerim ki AKP tabanında dolaşımda olan eli silahlı cengaver gƶrĆ¼ntĆ¼leri, silah deposu resimleri, ā€œkan banyosuā€ sƶylemleri, kof bir bƶbĆ¼rlenmeden, karşılıksız bir kostaklanmadan ibarettir.
Ancak yine de, sosyalistlerin, devrimcilerin işi salt ā€œdemokratik tecelliā€ye, ā€œdipten gelen dalgaā€ ƶforisine, ā€œÅŸenlikli muhalefetā€ sƶylemlerine bırakmayıp, en şom olasılıklara hazırlıklı olmasında yarar var.

18 Haziran 2018 15:50:09, Ä°stanbul.

N O T L A R
[*] Newroz, Haziran 2018ā€¦
[1] Max Weber.
[2] ā€œMetal İş Sendikası Sınıf Araştırmaları Merkeziā€™nin (BÄ°SAM) verilerine gƶre son 13 yılda teknoloji Ć¼rĆ¼nlerinde alım gĆ¼cĆ¼ artarken, beslenme gibi temel harcama kalemlerinde azaldı.
Merkezin aƧıkladığı rapora gƶre TƜİK Madde Fiyatları Ć¼zerinden son 13 yıldaki fiyat hareketleri incelenerek, yurttaşların enflasyon karşısındaki alım gĆ¼cĆ¼ hesaplandı.
En ciddi alım gĆ¼cĆ¼ kaybı yĆ¼zde 41 ile beyaz peynir, yĆ¼zde 36 ile zeytinyağı, yĆ¼zde 26 ile kira, yĆ¼zde 23 ile dana eti, yĆ¼zde 19 ile yumurta, yĆ¼zde 18 ile ekmek ve yĆ¼zde 16 ile domateste.
Buna karşılık alım gĆ¼cĆ¼ fotoğraf makinesi iƧin Ć¼Ć§ kat, bilgisayarda da iki kat artarken, uƧak bileti iƧin alım gĆ¼cĆ¼ artışı yĆ¼zde 61, sĆ¼t iƧin yĆ¼zde 35, patates iƧin yĆ¼zde 16 oranında.ā€ ( ā€œSon 13 Yılda Alım GĆ¼cĆ¼ Beyaz Peynir, Ekmek, Kira Gibi Kalemlerde Azaldıā€, Diken, 5 Aralık 2016, http://www.diken.com.tr/son-13-yilda-alim-gucu-beyaz-peynir-ekmek-kira-gibi-kalemlerde-azaldi/) Bu ne anlama mı geliyor? Toplumun en yoksul kesimlerinin alım gĆ¼cĆ¼ AKP iktidarı boyunca muntazaman dĆ¼ÅŸerken, Ć¼st katmanlarda bir bollaşma yaşanmış. Nitekim ā€œhavuzā€culardan Ergun Babahan da Starā€™da hayretini gizlemiyor: "zenginleştirdikleri AKPā€™nin karşısında; yoksullaştırdıkları destekƧisiā€¦ā€ (http://www.islamvehayat.com/m/-zenginlestirdikleri-akp-nin-karsisinda-yoksullastirdiklari-destekcisi-_d4911.html)
[3] Değerler ā€œTĆ¼rkiyeā€™nin Yaşanabilir Ä°lleriā€ (Sabah, 07.09.2010 https://www.sabah.com.tr/galeri/turkiye/turkiyenin_yasanilabilir_illeri) ā€˜nden derlenmiştir.
[4] Değerler ā€œTĆ¼rkiyeā€™nin Yaşanabilir Ä°lleriā€ (Sabah, 07.09.2010 https://www.sabah.com.tr/galeri/turkiye/turkiyenin_yasanilabilir_illeri) ā€˜nden derlenmiştir. AKPā€™nin Kasım 2015 seƧimlerinde en dĆ¼ÅŸĆ¼k oyu (% 11.11) aldığı il olan Şırnak bu sıralamada yer almamaktadır.

Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

ā€œHOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,ā€œKOBANƊā€™NÄ°N ā€˜BÄ°Zā€™Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,ā€œNEFRET SUƇLARIā€ VE ā€œZEHÄ°RLÄ° KANā€ ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015ā€™DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014ā€™TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYISā€™A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°ā€™NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100ā€™E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDIā€¦ MI?,1,12 EYLƜLā€™Ćœ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968ā€™Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013ā€™ĆœN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYISā€™INDAN 2016ā€™YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ā€˜KUTLU DOĞUMā€™ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°ā€™NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RANā€™DAN 1 KASIMā€™A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYAā€™YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YEā€™N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKPā€™NÄ°N ā€˜KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARIā€™?,1,AKPā€™NÄ°N ā€œDERÄ°N DEVLETā€Ä°,1,AKPā€™NÄ°N ā€œKINDER KUCHE KIRCHEā€SÄ°,1,AKPā€™NÄ°N ā€œMUHAFAZAKƂRā€LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKPā€™NÄ°N ā€œORGANÄ°K AYDINLARIā€ VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKPā€™NÄ°N BAŞKANā€LIĞI,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKPā€™NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKPā€™NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,3,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,3,ANADOLUā€™NUN ā€œYA BASTAā€SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°ā€ ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVMā€™LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN ā€œKRÄ°ZÄ°ā€,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,29,AYŞE ƖĞRETMEN ā€œDAVAā€SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,9,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDARā€™IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R ā€œELEŞTÄ°RÄ°ā€YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R ā€œÄ°MKƂNSIZ AŞKā€ HÄ°KƂYESÄ°: ā€œAKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R ā€œPRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°ā€ İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA ā€œTERƖRā€ MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da ā€œFITRATā€A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMFā€™NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°ā€¦ BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA ā€œGULYABANÄ°ā€ KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,15,CHARLIE HEBDOā€™YA SALDIRI TEā€™VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,13,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE ā€“ ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRULā€™UN ā€œKENTSEL DƖNĆœÅžĆœMā€Ćœ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,4,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,11,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARIā€¦[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,6,dĆ¼nya,60,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N ā€œPYRRHUS ZAFERÄ°ā€: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,17,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,9,EMPERYALÄ°ZM- T. ā€œCā€ VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAYā€™DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAYā€™A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YEā€DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA ā€œHAYIRā€,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,7,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,2,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,8,gĆ¼ndem,11,GƜNDEMā€™E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN ā€œDERSÄ°Mā€™E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,2,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!ā€ā€,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R ā€œKƖPEKā€ VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,34,IŞILTILI VE ā€œTEHLÄ°KELÄ°ā€ BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI ā€œFEMÄ°NÄ°STLERā€,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: ā€œNASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(ā€™IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° ā€œHAZIROLā€DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE ā€œSINIFLAR-ƜSTƜā€ MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZMā€™SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,64,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZREā€™DEDÄ°R,1,kapitalizm,25,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊā€™YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,6,kriz,54,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR ā€œYERLÄ° VE MÄ°LLÄ°ā€ MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,30,KƜRESEL KƜLTƜRā€ MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,12,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: ā€œTEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™DAN ā€œBARIŞ SƜREƇLERÄ°ā€: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™NIN DESAPARECIDOā€™LARI,1,leninizm,4,LƜZUMā€ ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,6,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARXā€™IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARXā€™TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: ā€œPOPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURATā€™IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,16,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAMā€[1] ā€œBU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O ā€œÄ°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLEā€YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) ā€œFEMÄ°NÄ°STā€ MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YEā€™DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YEā€™NÄ°N ā€œEN ALTTAKÄ°LERā€Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,12,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ā€˜YENÄ°KAPIā€™LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,10,ORTADOĞUā€™DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLIā€™YI ā€œÄ°HYAā€ ETMEK: AKPā€™NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZEā€¦,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,29,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECANā€™IN KATLÄ°NÄ°N AKPā€™YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,5,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (ā€œYENÄ°ā€) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI ā€œBARIŞ SƜRECÄ°ā€ VE HESAPLAŞMA,1,politika,13,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEPā€™Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°ā€™NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° ā€œVESAYET (REJÄ°MÄ°)ā€ KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,4,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULUā€™NA,1,secim,18,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N ā€œBARIŞā€ DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,11,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,4,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R ā€œMUGALATAā€ ƜZERÄ°NE,1,SOMA ā€œSONā€ OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,14,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇā€™UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N ā€œOLMAZSA OLMAZIā€DIR,1,taksim,3,tanitim,13,TANTALOSā€™U YARATMAK,1,tarih,17,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVANā€™LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMIā€™NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,82,ULAŞ ULAŞā€™TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°ā€ ƖLDƜ YAŞASIN ā€œÄ°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,26,VURUN ā€œĆ–TEKÄ°ā€NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞIā€ MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,20,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR ā€œYENÄ°ā€,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: ā€œYERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)ā€¦ VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA, UNUTULMAMASI GEREKENLERā€¦[-]
ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA, UNUTULMAMASI GEREKENLERā€¦[-]
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2018/08/oforinin-ortasinda-unutulmamasi.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2018/08/oforinin-ortasinda-unutulmamasi.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy