$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

KURTLARA, KUZULARA, “HUKUK”A DAÄ°R…[*]

  “Otoriteye kƶrĆ¼ kƶrĆ¼ne inanmak, gerƧeğin en bĆ¼yĆ¼k dĆ¼ÅŸmanıdır.” [1]   La Fontaine’in kurt ile kuzu fabl’ini bilmeyen var mıdır? Yoktur herh...



 

“Otoriteye kƶrĆ¼ kƶrĆ¼ne inanmak,

gerƧeğin en bĆ¼yĆ¼k dĆ¼ÅŸmanıdır.”[1]

 

La Fontaine’in kurt ile kuzu fabl’ini bilmeyen var mıdır? Yoktur herhĆ¢lde, ama ben yine de hatırlatayım:

Bir varmış, bir yokmuş. Bir zamanlar susayan bir kurt su iƧmek iƧin dereye inmiş, tam iƧecek, başını Ƨevirmiş; bakmış, bir kuzu. Kƶrpecik, gencecik, tĆ¼yĆ¼ yeni bitmişlerden. O da kurdu gƶrmĆ¼ÅŸ, bacakları tir tir titreyerek bakıyormuş.

Kurt kulaklarını dikleştirmiş, dik dik sĆ¼zmĆ¼ÅŸ kuzucuğa:

‘Heyy!! Bana baksana sen,’ demiş. ‘Ne yapıyorsun ora da, sƶyle bakayım?’

‘HiƧ,’ demiş kuzucuk, ‘su iƧiyordum.’ ‘NiƧin doğru dĆ¼rĆ¼st suyunu iƧmiyorsun, peki?’ ‘Anlamadım,’ demiş kuzucuk. ‘Anlamamışmış! Ben şimdi sana anlatırım. Benim iƧeceğim suyu ne halt etmeye bulandırıyorsun; sende hiƧ utanma arlanma yok mu?’

‘Senin suyunu bulandırmak mı? Ama bu olanaksız. Sen yukardasın, ben aşağıda. Irmak da yukardan aşağıya akıyor. Aşağıdan yukarıya değil ki…’

‘Demek, ƶyle…’ demiş kurt. ‘Demek… Ha ha, şimdi tanıdım seni, şimdi. Sen değil miydin, geƧen yıl anama bacıma sƶven, ha, sen değil miydin?’

Kuzucuk şaşırmış:

‘Kesinlikle hayır’ demiş. ‘Ben daha bu yıl doğdum, geƧen yıl hayatta bile değildim.’

‘Ɩyle mi? O zaman, sen değilsen mutlaka senin kardeşindi.’

‘O da olanaksız’ demiş kuzucuk. ‘Benim hiƧbir zaman kardeşim olmadı. Ben bir ananın bir babanın tek kuzusuyum.’

‘Vay beni yalancı yerine koyuyorsun ha, ƶyle mi? Saklama, saklama, biliyorum. Ƈobanlar sƶylediler, anama bacıma sƶven sizin aileden biriymiş. Artık sız Ƨok oldunuz, yĆ¼z verdik diye tepemize Ƨıktınız. Ben şimdi seni bir yiyeyim de bĆ¼tĆ¼n kuzuların koyunların aklı başına gelsin!’

Bƶyle demiş, kuzuyu oracıkta haklamış.” 

“Hukuk” Ć¼zerine enfes bir ƶykĆ¼. 

Nasıl mı? ƖykĆ¼den kurt ile kuzu arasında birkaƧ maddeden oluşan zımni bir anlaşma olduğunu anlıyoruz. Nedir bu maddeler?

1. Kuzunun kurdun suyunu bulandırması, parƧalanıp yenmesi ile cezalandırılacak bir suƧtur.

2. Kuzunun kurda hakaret etmesi, aynı cezayı gerektiren bir suƧtur.

3. Kuzunun kardeşi ya da akrabalarından birinin, daha kuzu doğmadan ƶnce kurda ya da yakınlarına sƶvmĆ¼ÅŸ olması da yine parƧalanıp yenilme cezasına tabidir.

Ɩyle anlaşılıyor ki kuzu da bu fiillerin “suƧ” olduğunu bilmekte ve savunmasını ona gƶre yapmaktadır. Yazarın ƶykĆ¼de karşı Ƨıkmamızı istediği olay, kurdun kuzuyu tĆ¼mĆ¼yle dĆ¼zmece iddialarla, yani ortada “cezayı gerektiren” bir “suƧ” olmadan parƧalayıp mideye indirmesi… 

“Peki kuzunun da (başka Ƨaresi olmadığı iƧin, ideolojik bir yanılsama sonucu ya da herhangi bir nedenle) onaylayıp “meşru” saydığı bu yasa(k)ları kim koydu?” diye sorarsanız… Elbette kurdun kendisi. Ya da bir kurtlar meclisi. 

Yani kurtlarla kuzular toplumunda kurtların kuzuları ne zaman, hangi nedenlerle, hangi koşullarda yiyebileceği, kurtlar tarafından, her iki tarafın da “meşru” kabul edip uymayı taahhĆ¼t ettiği yasalarla saptanmış.

 Hukuk, tam da bu… Karl Marx ve Friedrich Engels ‘KomĆ¼nist Manifesto’da burjuvaziye boşuna, “Hukukunuz, asli karakteri ve yƶnĆ¼ sınıfınızın varoluşunun ekonomik koşullarınca belirlenen, yasaya dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rĆ¼lmĆ¼ÅŸ sınıf iradenizdir,” diye seslenmiyor. 

Peki, kurtların neden kuzuları yeme eylemini bir kurala, kaideye bağlamaya gereksinimi var? Friedrich Engels bu sorunun yanıtını ‘Ailenin, Devletin, Ɩzel MĆ¼lkiyetin Kƶkeni’nde, devletin (ve dolayısıyla da hukukun) uzlaşmaz sınıf Ƨelişkilerinin biƧimlenmesiyle, bu Ƨelişkileri sınırlamak, bƶylelikle de toplumu kendisini tĆ¼ketmekten ala koymak amacıyla, “sınıflar-Ć¼stĆ¼”[2] bir gƶrĆ¼nĆ¼mde ortaya Ƨıktığını vurgulayarak verir. ƖykĆ¼mĆ¼ze dƶnecek olursak kurtlar tĆ¼m kuzuları bir anda tĆ¼ketip de sonra aƧlıktan kırılmamak, bu sĆ¼reƧte birbirlerini parƧalamamak iƧin kuzularla birlikte yaşamayı kimi yasa ve kurallara bağlamak zorunda kalmışlardır…

TĆ¼m o “Hukuk devleti”, “hukukun Ć¼stĆ¼nlĆ¼ÄŸĆ¼”, “yargı bağımsızlığı” gĆ¼zellemelerinin ardında yatan Ƨıplak gerƧeklik bu… Dr. Engin Topuzkanamış, bu Ƨıplak gerƧekliği, “Eşitsizlik hukuku ortaya Ƨıkarır, mĆ¼lkiyet ise hukuk sistemini. MĆ¼lk ve sermaye, kısa vadeli ve ƶngƶrĆ¼lemez bir durumda serpilemez. MĆ¼lkiyetin gelişmediği toplumlarda da elbette hukuk vardır ancak mĆ¼lkiyet, karmaşık ilişkilere yol aƧar ve korunması iƧin sistemleşmiş (code), rasyonel kurallara ihtiyaƧ duyar,”[3] sƶzleriyle aƧımlıyor.

TĆ¼m bunlar doğru. Ama şunu da teslim etmek gerek; hukuk sistem(ler)i geƧerlilik sĆ¼releri boyunca kendi iƧlerinde tutarlı, tutunumlu, bĆ¼tĆ¼nlĆ¼kler. Ve neyi yapıp neyi yapamayacakları, neyi yapar (ya da yapmaz)larsa hangi cezai yaptırıma tabi tutulacaklarını ve nasıl bir yaptırıma maruz kalacaklarını ƶnceden bilerek davranışlarını ona gƶre ayarlama olanağını vermekle yurttaşlara sermayeye olduğu kadar (olmasa da) istikrarlı varoluş koşulları sağlıyor. Bir kuzu kurdun suyunu bulandırırsa cezalandırılacağını bilir, bunun iƧin her zaman kaynağın kurda gƶre aşağı tarafından su iƧmeye dikkat etmek zorundadır.[4] Bu “ƶngƶrĆ¼lebilirlik” ilkesi sayesindedir ki kuzular “gĆ¼vercin tedirginliği”ne gerek kalmadan kurtlarla birlikte “huzur ve gĆ¼ven” iƧinde yaşayabilirler. 

Peki ya kurt, La Fontaine’in fabl’inde olduğu gibi tĆ¼m o kural ve yasaları kuzuyu kendine yem etmenin gerekƧesi olarak kullanıyorsa… Yani kuzunun suyu bulandırıp bulandırmamasını, hakaret edip etmemesini hiƧ mi hiƧ ƶnemsemeyip, bunları sadece kuzuyu midesine indirmek iƧin bahane olarak ƶne sĆ¼rĆ¼yorsa…

TĆ¼rkiye’nin “hukuk” manzarası, bir sĆ¼redir aynen bƶyle… Nasıl mı?

1. Diyelim ki, Ć¶ÄŸretim elemanı ve avukatsınız. Aynı zamanda hem mesleğiniz hem de aydın sorumluluğunuz gereği Ć¼lkede haksız bulduğunuz olayları izliyor ve elinizdeki imkĆ¢nlarla gƶrĆ¼ÅŸ ve dĆ¼ÅŸĆ¼ncelerinizi kamuoyuyla paylaşıyorsunuz. Bu meyanda, kamuoyunu meşgul eden Sinan Ateş cinayetiyle ilgili, MHP ve ƜlkĆ¼ Ocakları mensupları hakkında suƧ duyurusunda bulunuyorsunuz. 

Hemen ardından bĆ¼ronuz basılıyor, evraklarınız, bilgisayarınız incelemeye, sizse gƶzaltına alınıyor, “kamu gƶrevlisine hakaret” ve “iftira” suƧlamalarıyla tutuklanıyorsunuz. Arkasından el yĆ¼kseltildikƧe yĆ¼kseltiliyor ve hakkınızda hazırlanan iddianamede “FETƖ/PDY Ć¼yesi olmak”, “ƶrgĆ¼t propagandası yapmak”la suƧlanıyorsunuz. Hatta dava sĆ¼recinde akıl hastanesine sevk ediliyorsunuz. Ä°lk duruşmanızda tahliye de ediliyorsunuz, ama sizi salıvermiyorlar. BĆ¼tĆ¼n gece nezarethanede bekletilip ertesi gĆ¼n, bu kez iktidar partisi mensubu bir milletvekilinin sosyal medya paylaşımlarınıza yƶnelik başka bir şikĆ¢yeti Ć¼zerine tutuklama talebiyle mahkemeye sevk ediliyor ve bir kez daha tutuklanıyorsunuz. Bu kez Ć¼Ć§ hafta boyunca akıl hastanesinde tutuluyorsunuz. Duruşmaya Ƨıktığınızda ise iƧeride bulunduğunuz sĆ¼renin almanız muhtemel (??) olan cezayı karşılamaya yeterli olmadığı ve kaƧma ÅŸĆ¼pheniz bulunduğu gerekƧesiyle tutukluluğunuzun devamına karar veriliyor.[5]

2. Diyelim ki babasınız. Bir gĆ¼n, bakmaya kıyamadığınız, 11 yaşındaki kızınızın yaralı bedenini dĆ¼kkĆ¢nınızın ƶnĆ¼nde buluyorsunuz. Yavrunuz kurtarılamayıp can veriyor. “Damdan dĆ¼ÅŸtĆ¼” diyorlar, intihar etti,” diyorlar. Oysa Ƨocuğun Ƨatısından kendini attığı sƶylenen ev ile yaralı bedeninin bulunduğu yer arasında epey bir mesafe var; dahası Ƨatıdan aşağıdaki sundurmaya Ƨarpmadan dĆ¼ÅŸmesi imkĆ¢nsız. “SĆ¼rĆ¼nerek gelmiştir,” diyorlar. Ä°nanmıyorsunuz. Olaydan hemen sonra Doğan Haber Ajansı’nın geƧtiği haber, kuşkularınızı destekler mahiyette: kızınıza bir aracın Ƨarptığı, sĆ¼rĆ¼cĆ¼nĆ¼n ise kaƧtığı bildiriliyor haberde. Adli tıp incelemesinde kızınızın giysilerinde tekerlek izleri bulunuyor. GerƧeği ortaya Ƨıkarmak iƧin Ƨırpınıyorsunuz. Ama nafile. Ƈarpıp kaƧtığı bildirilen araƧ, kentin ekabirinden birinin oğluna ait, Ć§Ć¼nkĆ¼. GƶrgĆ¼ tanığı olduğu iddia edilen kişiler durmaksızın ifade değiştiriyor. Olayın bastırılması iƧin devreye bakanlar, milletvekilleri filan giriyor. Gƶzaltına alınıyorsunuz. Akli dengenizin yerinde olmadığı sƶyleniyor. Aleyhinize cumhurbaşkanına hakaretten dava aƧılıyor.[6]

3. Diyelim ki (yine) avukatsınız. Sol gƶrĆ¼ÅŸlĆ¼sĆ¼nĆ¼z. Soma, Ermenek gibi maden katliamlarında, Ƈorlu tren kazasında, Hendek havai fişek fabrikası patlaması gibi olaylarda mağdurların haklarını savunmuşsunuz. Gezi Parkı davasında Taksim Dayanışması’nın avukatları arasında yer almış, hatta Gezi Parkı planlarını iptal ettirmişsiniz. Birden kendinizi Gezi sanıkları arasında buluyorsunuz. Aleyhinize aƧılan iki davada beraat etmenize karşın, bir dava daha aƧılıyor: “TĆ¼rkiye Cumhuriyeti hĆ¼kĆ¼metini ortadan kaldırmaya teşebbĆ¼s” suƧlamasıyla. 18 yıla mahkĆ»m ediliyorsunuz, Yargıtay bu kararı onaylıyor. Cezaevindeyken milletvekili seƧiliyorsunuz. Ancak tahliye edilmiyorsunuz. Anayasa Mahkemesi, iki kez haklarınızın ihlal edildiğine hĆ¼kmediyor, ne ki Yargıtay 3. Ceza Dairesi kararına dayanarak AYM hĆ¼kmĆ¼ uygulanmıyor, milletvekilliğiniz dĆ¼ÅŸĆ¼rĆ¼lĆ¼yor. Anayasa Mahkemesi’nin Yargıtay ilgili daire kararını “yok hĆ¼kmĆ¼nde” sayan kararına rağmen siz, hapistesiniz…[7]

4. Diyelim ki bir TV dizilerine oyuncu sağlayan bir ajansın sahibisiniz. Ä°ktidarın tasvip etmediği, ancak kamuoyunca beğenilen pek Ƨok diziye oyuncu sağlamışsınız. Ƈok sayıda Ć¼nlĆ¼ oyuncuyla birlikte Ƨalışıyorsunuz. Derken Rekabet Kurulu’nun kast ajansı ve menajerlik alanında faaliyet gƶsteren bazı kuruluşlar hakkında sektƶrde tekel oluşturmak iddiasıyla soruşturma aƧılması kararı ƧerƧevesinde hakkınızda soruşturma başlatılıyor. Yurtdışı yasağı konulup hesap hareketleriniz inceleme altına alınıyor. 

Hemen ardından 12 yıl ƶnceki Gezi Parkı protestolarının “planlayıcıları”ndan olduğunuz iddiasıyla hakkınızda bir başka soruşturma başlatılıyor. Bu kez size yƶneltilen suƧlama, “sektƶrde tekel oluşturmak”tan Ƨok daha ağır: “TĆ¼rkiye Cumhuriyeti HĆ¼kĆ¼meti'ni ortadan kaldırmaya veya gƶrevini yapmasını engellemeye teşebbĆ¼s"[8]… Birlikte Ƨalıştığınız oyuncular ifadeye Ƨağrılıyor, kendilerine Gezi Parkı eylemlerine kendi kararlarıyla mı, yoksa sizin yƶnlendirmenizle mi katıldıkları soruluyor.[9] Siz, hĆ¢lĆ¢ iƧeridesiniz…

Diyelim ki… Bu “diyelim ki”ler Ƨoğaltılabilir. Bunlar, sadece kamuoyunun dikkatini Ƨekme şansına sahip olabilmiş vakalardan birkaƧı. Ve her gĆ¼n onlarcası, bir gazete kĆ¶ÅŸesinde Ć¼Ć§ santimlik bile bir yer bulamadan unutuluş ummanında yok olup gidiyor… Bu tĆ¼r “yaptak” (bricolage) suƧlamalarla kaş kişinin cezaevinde, ev hapsinde ya da adli kontrolde olduğunun Ƨetelesini tutmak artık Ƨok zor.

Bu nedenledir ki “hukuk siyasetin longa manus’u[10] hĆ¢line geldi,” diye haykırıyor, emekli Anayasa Hukuku profesƶrĆ¼ Kemal Gƶzler: “Artık hukuk, siyaseti ƧerƧevelendirmiyor; tersine o siyasetin cenderesi altında bulunuyor.

Artık anayasa veya kanunlardaki kurallara bakmak, karşılaşılan hukukĆ® sorunun nasıl ƧƶzĆ¼mleneceği konusunda bir fikir vermiyor. Ɩrneğin anayasa mahkemelerinin ƶnĆ¼ndeki bir iptal davasının sonucunu tahmin etmek iƧin anayasanın ne dediğine bakmanın bir yararı yok. Zira artık anayasa mahkemesi kararları anayasaya değil, birtakım hukuk dışı faktƶrlere bağlı. Belirli bir davada anayasa mahkemesinin ne yƶnde karar vereceğini anayasa hukuku profesƶrleri değil, gazeteciler daha iyi tahmin ediyorlar.

(…) BugĆ¼n, siyasĆ® niteliği olan bir olayda, en kıdemli ceza hukuku profesƶrleri dahi gƶzaltına alınan bir kişinin tutuklanıp tutuklanmayacağını, sanığın mahkm olup olmayacağını bize ƶnceden sƶyleyemez. Ceza hukuku profesƶrlerinin bilgileri artık bu konuda bir işe yaramıyor.

Olan biteni aƧıklamak bakımından hukuk bilimi Ƨaresizlik iƧinde. Olaya uygulanacak normun ne olduğu, bu normun olaya nasıl uygulanacağı konusunda hukuk profesƶrlerinin derin bilgilerinin, normu uygulayacak hĆ¢kimin hangi hukuk dışı faktƶrler altında Ƨalıştığı bilgisi karşısında pek bir değeri bulunmuyor.

Artık hukuk bilimiyle uğraşmak, havanda su dƶvmek veya meleklerin cinsiyetini tartışmak misali işe yaramaz bir faaliyet hĆ¢line geldi…”[11]

Kemal Gƶzer haklı. Ama bir eklemeyle: Kurtlar kendi koydukları kuralları kuzuları boğazlamak iƧin gƶstermelik bir araƧ olarak ortada hukuk bilimi de kalmaz, bizzat kurtların tanımladığı hukuk da…

 

27 Ocak 2025 15:47:07, Muğla.


N O T L A R

[*] KaldıraƧ Dergisi, No: 283, Şubat 2025…

[1] Albert Einstein. 

[2] Anatole France’ın “Hukuk o muhteşem eşitlikƧiliği ile, kƶprĆ¼ altında yatmayı, sokaklarda dilenmeyi ve ekmek Ƨalmayı yoksullara da zenginlere de aynı şekilde yasaklar,” deyişi bu “sınıflar-Ć¼stĆ¼” “gƶrĆ¼ntĆ¼”nĆ¼n sahteliğini mĆ¼kemmelen ifşa eder… 

[3] Dr. Engin Topuzkanamış, “Hukuk ve Ä°ktidar ƜstĆ¼ne Bir Taslak”, Dokuz EylĆ¼l Ɯniversitesi Hukuk FakĆ¼ltesi Dergisi, Cilt: 20, Sayı: 2, 2018.

[4] “Hukuki gĆ¼venlikten bahsedilebilmesi iƧin ƶncelikle hukuk kurallarının ƶngƶrĆ¼lebilir olması gerekir9. Hukuken ƶngƶrĆ¼lebilirlik ilkesi, yalnızca normun belirliliğini değil, daha geniş anlamda hukuki belirliliği ifade etmektedir. Bu ilkeye gƶre, yasal dĆ¼zenlemelerin hem kişiler hem de idare yƶnĆ¼nden herhangi bir duraksamaya ve kuşkuya yer vermeyecek şekilde aƧık, net, anlaşılır, uygulanabilir ve nesnel olması, ayrıca kamu otoritelerinin keyfi uygulamalarına karşı koruyucu ƶnlem iƧermesi gerekir. Belirlilik ilkesi, hukuksal gĆ¼venlikle bağlantılı olup birey, yasadan, belirli bir kesinlik iƧinde, hangi somut eylem ve olguya hangi hukuksal yaptırımın veya sonucun bağlandığını bilmelidir.” [Cengiz Otacı (Yargıtay 4. Ceza Dairesi Tetkik HĆ¢kimi) “ƖngƶrĆ¼lebilirlik Bağlamında Ceza Hukuku İƧtihatları ve İƧtihatların Sağlaması Gereken Hukuki GĆ¼venlik”, https://hfsa-sempozyum.com/wp-content/uploads/2019/01/HFSA27-Otac%C4%B1.pdf

[5] Dilek EkmekƧi olayı. Bkz. “10 Soruda Dilek EkmekƧi Dosyası”, Velev, https://velev.news/gundem/10-soruda-dilek-ekmekci-dosyasi/, Aynur Tuncer Yazgan, “Dilek EkmekƧi Neden Hala Tutuklu?” Hukukpolitik, https://www.hukukpolitik.com.tr/2025/01/14/dilek-ekmekci-neden-hala-tutuklu/

[6]  Şaban Vatan olayı.

[7]  Can Atalay olayı.

[8] “Ayşe Barım Kimdir?”, Bianet Haber Merkezi, 24 Ocak 2025, https://bianet.org/haber/ayse-barim-kimdir-303920

[9] “Gezi soruşturması: Ä°fadeye Ƈağrılan Oyunculara Tek Soru Soruldu”, BirgĆ¼n, 26 Ocak 2025, https://www.birgun.net/haber/gezi-sorusturmasi-ifadeye-cagrilan-oyunculara-tek-soru-soruldu-594104

[10] Longa manus: “Uzun el/ uzun kol” olarak TĆ¼rkƧeleştirilebilecek, Latince bir deyim. Tam karşılığı ise on-line Ä°talyanca sƶzlĆ¼kten aktarıyorum: “Az ya da Ƨok gizli, başkaları adına hareket eden veya bir gĆ¼cĆ¼n kendi hedeflerine ulaşmak iƧin bir araƧ olarak kullandığı kişiyi (veya muhtemelen grubu, organı, kurumu) belirten, (…) yakın zamanda oluşmuş bir ifade.” [“Espressione, non classica ma di formazione recente, con cui si indica la persona (o eventualmente il gruppo, l’organo, l’istituzione) che, piĆ¹ o meno nascostamente, agisce per incarico e per conto d’altri, o di cui un potere si serve come strumento per conseguire i proprĆ® scopi.] (https://www.treccani.it/vocabolario/longa-manus/)

[11] Kemal Gƶzler, “Hukuk Nereye Gidiyor? Gƶzlemler ve Sorular”, (https://www.anayasa.gen.tr/hukuk-nereye-gidiyor.htm)


Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,“KOBANƊ’NÄ°N ‘BÄ°Z’Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,“NEFRET SUƇLARI” VE “ZEHÄ°RLÄ° KAN” ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015’DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014’TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYIS’A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°’NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLƜL’Ɯ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013’ƜN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ‘KUTLU DOĞUM’ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°’NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE’N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NÄ°N ‘KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARI’?,1,AKP’NÄ°N “DERÄ°N DEVLET”Ä°,1,AKP’NÄ°N “KINDER KUCHE KIRCHE”SÄ°,1,AKP’NÄ°N “MUHAFAZAKƂR”LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKP’NÄ°N “ORGANÄ°K AYDINLARI” VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKP’NÄ°N BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKP’NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKP’NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,3,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,3,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°” ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN “KRÄ°ZÄ°”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,29,AYŞE ƖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,8,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R “ELEŞTÄ°RÄ°”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R “Ä°MKƂNSIZ AŞK” HÄ°KƂYESÄ°: “AKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R “PRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°” İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA “TERƖR” MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da “FITRAT”A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°… BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA “GULYABANÄ°” KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,15,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,13,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE – ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRUL’UN “KENTSEL DƖNĆœÅžĆœM”Ɯ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,3,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,10,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,6,dĆ¼nya,60,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N “PYRRHUS ZAFERÄ°”: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,15,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,9,EMPERYALÄ°ZM- T. “C” VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAY’DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,7,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,2,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,7,gĆ¼ndem,11,GƜNDEM’E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN “DERSÄ°M’E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,2,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R “KƖPEK” VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,34,IŞILTILI VE “TEHLÄ°KELÄ°” BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI “FEMÄ°NÄ°STLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: “NASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° “HAZIROL”DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE “SINIFLAR-ƜSTƜ” MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZM’SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,59,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZRE’DEDÄ°R,1,kapitalizm,24,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊ’YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,6,kriz,54,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR “YERLÄ° VE MÄ°LLÄ°” MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,29,KƜRESEL KƜLTƜR” MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,12,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: “TEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DAN “BARIŞ SƜREƇLERÄ°”: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,4,LƜZUM” ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,6,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARX’TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: “POPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,13,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O “Ä°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMÄ°NÄ°ST” MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’NÄ°N “EN ALTTAKÄ°LER”Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,12,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ‘YENÄ°KAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,9,ORTADOĞU’DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “Ä°HYA” ETMEK: AKP’NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZE…,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,28,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECAN’IN KATLÄ°NÄ°N AKP’YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,5,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (“YENÄ°”) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI “BARIŞ SƜRECÄ°” VE HESAPLAŞMA,1,politika,12,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEP’Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°’NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° “VESAYET (REJÄ°MÄ°)” KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,4,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,18,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N “BARIŞ” DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,11,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,4,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R “MUGALATA” ƜZERÄ°NE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,13,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,12,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,15,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMI’NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,81,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°” ƖLDƜ YAŞASIN “Ä°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,25,VURUN “ƖTEKÄ°”NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,18,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENÄ°”,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: “YERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)… VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: KURTLARA, KUZULARA, “HUKUK”A DAÄ°R…[*]
KURTLARA, KUZULARA, “HUKUK”A DAÄ°R…[*]
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEipaj66AicXeqJa07nE8PdPhM5S0vdUcEF95iPxMlTAt7CjFc1VGuo9btS0BtTmaMo28OCA0Guiu_2EvQ2exd88kS7l3kIXXV91J_lDT9S2yW8PLuw7bt7_ZQRra7Tr-bf4X_wfsDJRuUq-LPggijv0re1_OUlWCYmWjwVEttp6JwLza10ySyc7BaL5K6w/w480-h640/130def5e-e609-4306-92b8-1885284105d3.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEipaj66AicXeqJa07nE8PdPhM5S0vdUcEF95iPxMlTAt7CjFc1VGuo9btS0BtTmaMo28OCA0Guiu_2EvQ2exd88kS7l3kIXXV91J_lDT9S2yW8PLuw7bt7_ZQRra7Tr-bf4X_wfsDJRuUq-LPggijv0re1_OUlWCYmWjwVEttp6JwLza10ySyc7BaL5K6w/s72-w480-c-h640/130def5e-e609-4306-92b8-1885284105d3.JPG
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2025/02/kurtlara-kuzulara-hukuka-dair.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2025/02/kurtlara-kuzulara-hukuka-dair.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy