$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

“PARTİZAN GELENEĞİ”: PARTİZANCILAR KENDİLERİNİ ANLATIYOR[*]

  “Tarihin her sayfasında avaz avaz haykıran bir gerçek.” [1]   Devrimci/ sosyalist hareket içinde nicedir bir eğilim gözleniyor: çeşitli ha...



 

“Tarihin her sayfasında avaz

avaz haykıran bir gerçek.”[1]

 

Devrimci/ sosyalist hareket içinde nicedir bir eğilim gözleniyor: çeşitli hareketler oluşturdukları dernek ve vakıflar aracılığıyla kendi tarihlerini kendileri ve konuya ilgi duyabilecek kişiler için anlaşılabilir/ anlatılabilir kılma çabasına giriştiler. Yücel Demirer’in az ileride değineceğim makalesinde[2] yer alan sıralamayı izleyecek olursak, Devrimci Yol hareketinin Özgür Açılım Kolektif İnisiyatifi çatısı altında hazırladığı, ilki 2012’de olmak üzere şimdiye dek üç cildi yayınlanmış olan Tarihle Söyleşiler adlı yapıt, bu eğilimin ilk örneği oldu. Onu, Kurtuluş hareketinin SODİD (Sosyal Dayanışma ve İletişim Derneği) çatısı altında gerçekleştirilen ve hareketin 1975-1985 arasındaki tarihini kurucularının, önderlerinin ve militanlarının ağzından değerlendiren 9 ciltlik Kurtuluş Kendini Anlatıyor izledi.

Gülay Kayacan, Şükrü Aslan ve Yücel Demirer’in derlediği Türkiye Sosyalist Hareketinde Partizan Geleneği (1972-1980), Bir Sözlü Tarih Çalışması başlıklı, İbrahim Kaypakkaya’ya bağlanan Partizan hareketine “içeriden” bir bakış oluşturan yapıt, bu eğilimin üçüncü ve (şimdilik) son örneğini oluşturuyor. 

Burada bir parantez açma ihtiyacı duyuyorum. Hiç kuşku yok ki, devrimci/ sosyalist hareketlerin kendi tarihlerini kendi ağızlarından anlama/ anlatma girişimleri, son onyıllarda hareketin çeşitli eğilimleri içinde yer almış akademisyenlerin 1970’li yılların siyasal-toplumsal-sınıfsal mücadelelerini akademik olarak da sorunsallaştırma-irdeleme girişimleri bağlamına yerleşiyor. Örneğin (kendisi de İKD’nin örgütlenmesinde bilfiil görev almış) Emel Akal’ın yüksek lisans tezi olarak hazırladığı, 2003 yılında TÜSTAV tarafından yayınlanan Kızıl Feministler, Biz Sözlü Tarih Çalışması, Zafer Aydın’ın İşçilerin Haziranı: 15-16 Haziran 1970 (2020), yine Zafer Aydın’ın Mektepten Sokağa Liseli Gençlik: İlerici Liseliler Derneği (İLD) 1977-1980 (2022), Kerem Morgül’ün 2007 yılında Boğaziçi Üniversitesi Atatürk İnkılapları Enstitüsü’ne İngilizce olarak sunduğu yüksek lisans tezi Fatsa’da Toplumsal Mücadeleler (1960-1980), aklıma ilk gelenler. 

Burada zikrettiğim çalışmaların ortak bir kaygısı var: Türkiye devrimci/ sosyalist hareketin ve o fırtınalı yıllarda yaşadığımız büyük toplumsal altüstlüklerin tarihini “resmi” anlatı çerçevesinden çıkartarak aktörlerine, yani hareket(ler)in “sıra neferleri”ne teslim etmek…

Bu, benim gibi, bağlandığı ideolojinin bu topraklardaki serüvenini öğrenmek için 1990’lara dek, Aclan Sayılgan, Fethi Tevetoğlu gibi namlı antikomünistlerin kitapları, en iyi ihtimalle Mete Tunçay’ın çalışması, İletişim’in ansiklopedileri (Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, c. 8) ya da hareketin önde gelenlerinin kaleme aldığı, çoğunlukla da kişisel hesaplaşma ağırlıklı otobiyografik yapıtlardan öte kaynak bulamayanlar için çok olumlu bir gelişme, kuşkusuz. Bu yapıtları okuduğunuzda yalnızca söz konusu siyasal hareketlerin hangi saiklerle, nasıl örgütlendiklerine, yapıp ettiklerine, maruz kaldıkları baskı ve işkencelere değgin bilgi edinmekle kalmıyorsunuz, “göğe hücuma kalkma” cüretini gösteren gencecik insanların duygu, düşünce ve eylemlerini biçimlendiren “zamanın ruhu”nu da etinizde-kemiğinizde hissediyorsunuz.

Ya da en azından benim Partizan Geleneği’ni okurken deneyimlediğim, tam da bu oldu.

Açımlayayım: Lise son sınıfta tanıştığım 73 sonrası sol siyasallaşmaya ilişkin, İstanbul/ Kadıköy yakası mamur-müreffeh orta-üst sınıf ortamında biçimlenmiş hafsalam, Dersim’in dağlarında, Malatya köylerinde, Adana varoşlarında bu siyasallaşmanın nasıl alımlandığını anlamaktan acizdi. Maocu hareket, kendimi yakın hissettiğim Sovyetik söylemle de uyarlı biçimde “goşizm, köylücülük, serüvencilik” klişeleri ve en kötüsü, Doğu Perinçek’in Halkın Sesi ve Aydınlık’ında karakterize olan kışkırtıcı saldırganlığın damgasını taşıyordu o zamanlar benim için. Uzak durulması, sakınılması gereken, yabancı bir diyar... 

“Onları” çok sonraları, 90’lı yıllardan itibaren çeşitli vesilelerle gidip gelmeye başladığım Dersim’de yakından tanıma olanağını buldum. Kabul etmeli, epey bölünmüş, hayli yıpranmışlardı; ama gözlerindeki sönmeyen umut, hareketin sıra neferleri olmayı düstur edinmiş tevazu, karşısındakini ve dünyayı anlama yolundaki olağanüstü gayret ve sömürü sistemine, onun aygıtlarına duydukları sahici öfke, gençlik yıllarımdaki ham önyargılarımdan utandırdı beni. 

Partizan Geleneği başlıklı çalışma, “onlar”ın kendilerini anlatmalarından oluşan kapsamlı bir sözlü tarih çalışması. Ama yalnızca Partizan çevresinin içinde yer almış militanların (ya da Partizan “sıra neferleri”nin mi desem?) döneme ilişkin anı ve değerlendirmelerinden oluşmuyor. Militanların anlatılarını önceleyen çerçeve yazılar hem 70’li yılların siyasal-toplumsal atmosferi, hem uluslararası iklim, hem Partizan geleneğinin tarihi, hem de kitabın hazırlanışında temel alınan “sözlü tarih” tekniği ve bunun çalışmada nasıl kullanıldığına dair bilgilendiriyor okuru. Kısaca aktarayım:

Onur Vakfı yönetim kurulu başkanı Kemal Yılmaz’ın projenin hazırlanış sürecini anlatan “Sunuş”unu (ss.13-17), “içeriden” birinin, TKP-ML/ TİKKO üyesi olma iddiasıyla 1981’de tutuklanıp Eylül 1985’te salıverilen ve kitabın hazırlanışına çok emeği geçen Ahmet Cihan’ın Partizan hareketinin kuruluşu ve 1980 öncesindeki tarihi ile kitabın hazırlık çalışmalarına ilişkin bilgiler içeren “Görünmeyen bir Tarihi Görünür Kılma Çabası” başlıklı yazısı (ss.19-40) yer alıyor. Cezaevinde tanıştığı pek çok devrimcinin Partizan geleneğinden habersiz olmasına şaşıran Cihan’a göre kitabın amacı tam da bu: “görünmeyeni görünür kılmak”…

Cihan’ın yazısını, Yücel Demirer’in, yukarıda da değindiğim, “sözlü tarih” ve özellikle de coğrafyamızdaki “sözlü tarih” pratiği üzerine titiz bir döküm içeren, kapsamlı, doyurucu bir makalesi yer alıyor: “Türkiye’de ‘Sol Sözlü Tarih’ Çalışmalarının Gelişim Dinamikleri Üzerine Düşünceler” yazısı (ss.41-81) “sözlü tarih”e ilgi duyan okurların kitaptan bağımsız olarak ele alıp irdeleyeceği bir makale… Son yıllarda “alttakiler”in (ezilenler, etnik gruplar, madunlar, kadınlar, emekçiler, “marjinaller”, sol hareketler…) tarihini onlara “ses vererek” kayıt altına alma girişimlerinde yoğun biçimde başvurulan bir araştırma tekniğine ilişkin literatüre önemli bir katkı oluşturuyor, Demirer’in yazısı…

Onu, Şükrü Aslan’ın “Partizan Geleneği’nin Doğuşunu Anlamak” (ss.83-132) başlıklı yazısı izliyor. Şükrü Aslan, yazısında TKP-ML TİKKO hareketinin Doğu Perinçek’in PDA’sından kopuşunu ve bağımsız bir hareket olarak biçimlenişini dönemin tarihsel-siyasal bağlamı içine yerleştirip, kişisel tanıklıklarla besleyerek aktarırken, Partizan hareketinin kurucuları, özellikle de efsanevî lideri İbrahim Kaypakkaya[3] hakkında doğrudan tanıklıklara dayalı bilgiler veriyor. [Kendi adıma, Doğu Perinçek’in PDA’dan ayrılan Kaypakkaya ile Muzaffer Oruçoğlu’nu öldürtme girişiminin bizzat Oruçoğlu’nun tanıklığına dayalı anlatısını (ss.107-108) çok çarpıcı buldum…]

Şükrü Aslan’dan sonra kitabın editörlerinden Gülay Kayacan alıyor sırayı. “Proje Sürecinin Öyküsü: Belleklerdeki Partizan (1972-1980) Sözlü Tarih Çalışması” (ss.133-150) başlıklı yazısında saha çalışması öncesi safha, saha çalışması ve yürütücü ekip, görüşülen kişilere ilişkin ayrıntılı bir demografik döküme yer veriyor. Bu yazıyı da genelde Vakıf gönüllülerinden oluşan proje yürütücülerinin (çoğu, aileleri itibariyle Partizan geleneğine bağlı gençler: Meral Nergis Şahin, Sedat Odabaş, Devrim Gece, Özer İnal) saha çalışması ve görüşme kayıtlarının çözümlenmesi gibi teknik süreçlerin kendilerini nasıl etkilediği, nasıl dönüştürdüğüne ilişkin duygu ve izlenimleri bizlerle paylaştığı “Sözlü Tarih Saha Deneyimlerinden Gözlemler, İzlenimler, Hissedişler” (ss.151-182) yazısı izliyor…

Sonra… Sonra hep birlikte sahaya iniyoruz. 1970’li yıllarda “Partizancılar”ın dernekler (yurtiçi-yurtdışı), gecekondu mahalleleri, fabrika ve sendikalar, yürüyüş ve mitingler, öğrenci hareketi, toprak işgalleri, cezaevlerinde yaşadıkları, deneyimledikleri, gözlemleri… “Sözlü Tarih”in “söz” kısmı tam da burada, 183. sayfada başlıyor. “Göğe hücuma kalkan”, hayatı eşitlikten, halkların kardeşliğinden yana dönüştürmeye kararlı, özgüvenli olduğu kadar özverili gececik insanların dünyayı değiştirme öyküleri… Yalnızca büyük kentlerde değil aynı zamanda ülkenin ücra köşelerinde… Kendi ağızlarından.

Derneklerde:

“…Örneğin Elazığ’da kurulan Fevzi Çakmak Güzelleştire ve Dayanışma Derneği’ni 12 Mart’ın o karanlık günlerinde devrimci demokratik bir örgütlenmenin imkânı biçiminde bir grup arkadaş öncülük ederek kurmuşlardı. (…) Orası kısa zamanda ilerici, devrimci gençlerin toplandığı bir yer oldu. Bayağı yoğunlaştık biz orada ve sonraki yönetimde yer aldık, örneğin tiyatro bölümünü kurduk…” (Mehmet Çetin, s.188)

Örneğin, Kartal Derneği’nde de seminer veriyorlar (…) Biz de ihtiyacı olanların seminerlere katılmasını sağlıyorduk, böyle işçi kesiminden olan arkadaşları, işte inşaat işçileri olabilir, sıvacılar olabilir. Benim de tanıdığım dört-beş sıvacı arkadaş vardı, hatta onlarla beraber çalıştım inşaatta. Onları aldım derneğe götürdüm yani seminerleri dinlesinler diye. Toplumlar işlenecek, işte ilkel toplum, komünal toplum, köleci toplum, onların anlayacağı bir dilde.” (Hasan Deniztuttu, s.190)

1974 Affı’ndan sonra bu tahliyelerle beraber İ.A. köye geldi, Karakoçan’a geldi (…) Bize ‘Sünnî köylerle çok yakın ilişkiler gerçekleştirmemiz gerekiyor, Alevî köylerle sınırlı kalmamak lazım,’ dedi. ‘Sünnî köylerde futbol takımı kuralım, maçlar, müsabakalar düzenleyelim’ dedi. Ve hakikâten de öyle oldu.” (Nuri Akyol, s.198).

Ovacık’tayız 1977’nin sonlarıydı. (…) Amcaoğluyla benim bir lise grubumuz bardı. 30-40 kişilik. (…) Amcaoğluna dedik ki, ‘bir tiyatro yapalım,’ o da ‘iyi olur,’ dedi. Haşmet Zeybek’in Irgat adlı tiyatro oyununu sahneledik. (…) Sömestr tatilinde Nazımiye, Tunceli’nin merkezinde ve Pülümür’de oynadık… Tiyatro oyununu kostümüyle, sahne dekoruyla hazırladık, çok modern bir çalışma yaptık! (…) 

Kendi köyümde ortaokul yapılmış, ama ortaokulun binası yok, köy evinde ortaokul dersi veriliyor. Hasan Ayata Hoca’nın çok büyük katkısı ve yardımıyla ‘oraya bir ortaokul yapalım’ dedik ama ortaokul nasıl yapılacak? (…) Bunun için Yeşilyazı’da (Zeranik’te) benim köyümde Ortaokul Yaptırma Derneği kurduk, tabii para lazım. Köylüler o kadar güvenmiş ve inanmış ki bize her evden bir teneke fasulye topladık. (…) Bu işi daha derli toplu yapmak için aynı zamanda Fasulye Üreticiler Kooperatifi kurduk.(…) Kadınından erkeğine, gencinden yaşlısına kadar tüm köy adeta seferberlik hâlinde bu okulun yapım işine dört elle sarıldı, yani dayanışmanın, kolektif çalışmanın en güzel, en somut örneklerini verdik.” (Zeynel Demirçivi, ss.200-202)

Gecekondu yapımı hakkında:

İstanbul’da 1 Mayıs Mahallesi’nde yapılan toprak işgali, yapılan konutlar bizde heyecan yarattı. Buna bağlı olarak Ankara’da 18 Mayıs Mahallesi denilen yerde toprak işgali yapıldı. (…) İşte oraya gecekondular yapılmaya başlandı… Devlet de müdahale etti. Tabii oradaki arkadaşlarımız ve diğer siyasetlerden arkadaşlar karşı koyuyordu, yıkılan evler yeniden yapılıyordu. 18 Mayıs Mahallesi ‘Kaypakkaya’nın Mahallesi’ diye anılıyordu artık!” (Kasım Ayata, s.223)

İşçi sınıfı içinde: 

Tabii ki o sınıf mücadelesine müdahil olacaksınız, öyle bir hedef var ama bunun yolu önemli ölçüde sendikalardan geçiyordu. Mesela bu konuda hiç perspektifimiz yoktu, bunu yapamadık ama bunun ötesinde şunu yaptık.[Fabrikalarda örgütlenebilmek için] bazı kadınları işçi olarak fabrikalara gitmeleri şeklinde bir yol izledik, bu kadınların küçük bir kısmı lise mezunu kadınlardı… Mesela bir kadın arkadaş ilkokul mezunuydu kesim bölümüne girdi ve gerçek bir militan oldu!” (Feryal Sarıoğulları, s.240)

“… Zamanla çalışmalar ilerledikçe, diğer siyasi hareketlerle irtibatlarımız geliştikçe, özellikle Dev-Yol veya Halkın Kurtuluşu’nun vasıtasıyla, işletmelere eleman yerleştirmeye başladık. Böylece Çukobirlik’e, Paktaş’a, Bossa’ya, Teksa’ya, Temsa’ya, Sasa’ya pek çok arkadaşımızı yerleştirmiş olduk. Bu arkadaşları İşçi Komitelerinde topladık ve düzenli eğitime başladık. Hem siyasi seviyelerini yükseltirdik hem de sendikal alanda işçi sınıfı içinde nasıl çalışma yürüteceklerini, neler yapabileceklerini onlarla konuşurduk.” (Bayi Çağrı, s.241)

Öğrenci hareketi içinde:

“…Çapa’da Fikir Kulüpleri Federasyonu’nu kurduğumuz zaman kurucu üye olmak için 40 kişiyle konuştuk, daha çok İbrahim [Kaypakkaya] konuştu… Biz üyeyiz, yeni üye arıyoruz. O zaman İbo’ya şunu söyledim, verdiğim tek akıl da odur: ‘Sen bu insanlara başlarına neler geleceğini de söyledin mi?’ dedim. ‘Yok,’ dedi, ‘söylemedim.’ ‘O zaman söyle,’ dedim! Sonra İbo ‘başınıza şunlar gelebilir, karakola girebilirsiniz, hapse atılırsınız, o zaman şunu yaparsınız, bunu yaparsınız,’ diye hep anlattı… Fakir Baykurt’un kitaplarını yeni okuyan bir arkadaşımız vardı, Ş. K. İbo bunları anlatınca o şunu söyledi: ‘peki, bu arada canımı da isterler mi?’ dedi! İbo dedi ki ‘isteyebilirler!’ Ş. K. ‘iyi o zaman beni de yazın’ dedi.” (Mehmet Çobanoğlu s 273).

Birileri bize Partizancı diyordu, biz de kendimize Partizancı diyorduk! O zaman Partizan dergisi çıkıyordu, yasal bir dergiydi… Biz onu okumaya, satmaya çalışıyorduk. Lise öğrencisiyiz, 10-15 kişiyiz, biraz da mahalleden gençler var, hepimiz bir araya gelip kitap okur, tartışırdık. Kahvelere gidip büyüklerimizin tartışmalarını dinlerdik. Öğrenciler olarak işçi grevlerini destekleme ziyaretleri yapıyorduk!” ( Hasan Şirin, s.305)

Toprak işgallerinde:

Viranşehir’de bir toprak işgali yapıldı Hadişane denilen 110 hanelik bir köyde. 1979’un baharıydı. (…) Köyün nüfusu yarı Arap, yarı Kürt’tür. Köyün erkekleri genellikle Suriye’ye kaçakçılığa giderdi: Tütün, elektrik eşyaları falan alırlar, getirir satarlardı. O köyde üç tane toprak ağası vardı, biri MSP’li, biri AP’li, diğeri de CHP’liydi… Geniş bir araziydi, marabalar onların traktörlerini sürüyorlar, hasat zamanında da bir-iki çuval paylarını alıyorlardı. Köylüler bir-iki sefer tarlayı sürmeye direndi, ağaların adamlarını döverek traktörlerine el koydular ve kendileri ektiler… Ancak 12 Eylül’de cunta gelmesinden sonra arazi köylülerin elinden alındı, köylülere bayağı baskı yaptılar.” (Hasan Deniztuttu, s.309)

Dersim’de Deşt denilen yer bir mezradır, Sin köyünün mezrası… Orada boş bir arazi vardı: yüzde 95’i dağlık, yüzde 5’i düzlüktü ama buradaki köylüler kendi un ihtiyaçlarını Elazığ’dan çuvallarla getirip ekmek ihtiyaçlarını temin ediyorlardı. O boş tarlanın etrafında beş-altı tane ev vardı. Köylülere ‘bu önünüzdeki tarlayı niye ekmiyorsunuz,’ diyoruz; köylüler diyor ki ‘orası bizim değil, devletin. Gücümüz yetmez biz burayı işgal edemeyiz!’

Neyse, aradan bir 10 gün falan geçti, bölge komitesinden işgale onay geldi, biz yerel komite toplandık durum değerlendirmesi yaptık. Köylerdeki kitleye ulaşmamız lazım, her köyden birer tane temsilci çağırdık. (…) Başladık konuşmaya, toprak işgalinin propagandasını yapıyoruz, her temsilci kendi köyünün örgütlenmesini yapacak, işgale katılacakların isim listesini alacak ve biz de Hareket olarak her köyde gece düzenleyeceğiz katılım olsun diye. (…) Bu şekilde iki ay köylerde çalıştım. Beş traktörle tarla sürümü yapılacağı kararı alındı. (…) 150 teneke buğday ekeceğiz, buğdayın parasını köylüler karşılayacak… Beş tane traktör, 150 teneke ve bölgedeki taraftarlarımızın katılımını da Orhan Bakır üstlendi.

İşgal günü geldi yaklaştı. Orhan Bakır (…) haber gönderdi: ‘150 teneke buğday bulamadım, 120 teneke arpa, Elazığ’dan o olur mu?’ ‘O da tahıl, buğday olmazsa arpa olsun,’ dedik. İşgal gününden önce 5 tane traktör 120 teneke arpayı Deşt’e getirdiler, traktör sürücülerini oradaki evlere misafir verdik ki sabahlasınlar. Traktör sahipleri kaldıkları evlerden işgalin kanunsuz, izinsiz olduğunu öğrenmişler… Gece traktörlerine binip kaçmışlar, sabah kalktık ki traktörler yok!”

[Sonuç olarak köyden bir traktör temin edilip tarla sürülmeye başlanıyor… Ve jandarma tarafından kuşatılıyorlar] “Kitle Deşt’te, tarlada halay çekerek tarla sürümüne devam etti. Askerler yere yattı gözdağı vermek için ama kitle çalışmaya devam etti, halay da devam ediyor! Kaç saat sürdü sürüm bilmiyorum ama tohumluk serptiğimiz alan bitti, arkadaşlar bildirdiler artık sürülecek yer kalmadı. (…) O arada bir piyade birliği geldi, tarlanın dört bir köşesine makineli tüfekleri kurdular ve onların da katılımıyla çemberi genişlettiler, bizi tamamıyla çember içine aldılar. 

Başlarındaki komutan askere süngü taktırdı, halkın üzerine saldı, süngü taktılar ama süngüyü kullanmıyorlar. Silahların dipçikleriyle vuruyorlar… Köylüler de kendini savunmak için yerdeki toprak kesekleriyle müdahale ediyor… Oradaki evlerden bir kadın, kucağında bir bebek ciyak ciyak ağlıyor, hem biz etkileniyoruz hem de askerler etkileniyor. Sloganlarla bebeğin annesinin bırakılmasını istedik… Etrafımızda oluşturulan asker kordonunda koridor açıldı, kadın gitti çocuğunu bir eve bıraktı tekrar geldi, asker çemberine dayandı. Biz de hayret ettik, asker de hayret etti! Asker sordu, ‘niye geri geldin,’ dedi. ‘Ben arkadaşlarımın yanında yer almak istiyorum,’ dedi ve tekrar koridor açıldı, geldi bize katıldı ama bize bir moral oldu! Kadını hepimiz alkışa tuttuk.” (Sabri Koçyiğit, ss.310-314)

Ve hapishaneler:

Biz kadınlar olarak direnişi başlattık, direniş başlatınca bizi ‘Mamak’a göndeririz’ diye tehdit ettiler, çünkü o dönem Mamak bayağı zulüm kalelerinden biriydi… O dönemlerde cezaevlerinde tekrar Şube’ye alıyorlardı, birileri yakalandığı zaman ya da üzerinde ifade olduğu zaman tekrar işkenceye alıyorlardı. Bir arkadaşımız böyle alınınca biz kadınlar itiraz ettik: ‘İşkenceye hayır, ölüme hayır, arkadaşımızı işkenceye götürüyorsunuz,’ diye isyan ettik. Tabii bu isyanı beklemiyordu cezaevi idaresi, bizi aşağıya indirdi, aşağıda kalorifer dairesi var, 60 kadar kadını. Orada bize gerçekten bir hafta, on gün yoğun işkence yaptılar. Dayak attılar, küfrettiler, ‘burada komutanım,’ diyeceksiniz diye dayattılar. Bayağı yoğun işkence yaptılar, gerçekten kadınlarımız iyi direndi. Oradan sonra bizi Mamak’a götürdüler. Mamak’ta da bir beş-altı ay kadar kaldım. Tabii Mamak’ta daha özel muameleler yaptılar, daha çok işkence yaptılar. 

Mamak’a geçince biz kadınlar orada çok daha disiplinli olduk, daha ciddi politikalar üretmeye çalıştık, daha çok direniş göstermeye çalıştık. Mesela komutanım sözünü asla kabul etmedik… Komutanım diyene kadar işkence yapıyorlardı, dayak atıyorlardı. ‘Biz asker değiliz, siyasi tutukluyuz, tutsağız, onun için komutanım demeyeceğiz’ diyorduk ve dayağımızı yiyorduk.” (Seza Mis Horuz, ss.337-338)

Daha sonra zamanla cezaevinde koordinasyon sağlanmaya başlandı. Bizim koordinasyonlarımız ya revirlerde buluşma ya avukat görüşlerinde ya da ziyaretlerde görüşme zamanı orada mesajlarımızı birbirine aktarıyorduk. Veya daha sonra geliştirdiğimiz mors alfabesi sayesinde haberleşmelerimizi sağlamaya başladık. Parmakla yazma olayı tabii genellikle bloktan bloğa, çapraz bloklarda ya da karşı bloğa görebildiğimiz yerlere parmakla yazıyorduk. Saatlerce… Bir haberleşme aracı olarak kedi de kullanıyorduk yeri geliyordu fare de kullanıyorduk. Örneğin kedinin ya da farenin ayağına ip bağlayıp, notu da ayağına bağlayıp sucuğu öbür tarafa gösterip ya da bir yem parçasını, fareyi oraya yönlendirip hücreden hücreye o notları getirip götürmesini sağlıyorduk…” (Yusuf Demir, s.343)

* * *

Bunlar ve bunlardan çok daha fazlası…

Türkiye Sosyalist Hareketinde Partizan Geleneği (1972-1980), Bir Sözlü Tarih Çalışması, bu coğrafyanın genç devrimcilerinin, sosyalistlerinin kendilerini var eden devrimci geleneğin içinde biçimlendiği zeitgeist’ı (= “zamanın ruhu”), ve dayandıkları, ama dayanmakla kalmayıp biçimlenmesine katkıda bulundukları ethos’u, duyumsayabilmek, kavrayabilmek için başvurabilecekleri önemli bir kaynak. Sınıf öfkesi, kararlılık, özveri ve yaratıcılık üzerine, bu niteliklerin taşıyıcısı sıra neferlerinin ağzından bir hikâye. İnsana “yeniden mümkün mü?” ve aynı zamanda “neden olmasın?” sorularını sorduran…

Sonlandırmadan önce bir izlenim eklemeden geçmemeli: kitap, adından başlamak üzere, “Sözlü tarih” vurgusuyla fazlasıyla yüklü. Kuşku yok ki “sözlü tarih” madunların, “egemen-olmayanlar”ın tarihini yazmada çok elverişli bir teknik. Ancak okur çalışmayı okurken “Partizancılar”ın belirli bir tarihsel kesitteki edim ve deneyimlerine ilişkin bir yapıt mı, yoksa “örnek olay” olarak Partizancılar’ı ele alan akademik bir “sözlü tarih” çalışması mı okuduğu konusunda tereddüde düşüyor. Bir başka deyişe, Partizan Geleneği akademik dünya ile (devrimci) pratik arasında bir ikircimi de taşıyor bünyesinde…

 

10 Haziran 2025 15:29:06, Muğla.

 

N O T L A R

[*] 14 Haziran 2025… https://www.evrensel.net/haber/557357/partizan-gelenegi-partizancilar-kendilerini-anlatiyor

[1] John Steinbeck, Gazap Üzümleri, çev: Ergün İlgin, Halk Yay., 1974.

[2] Yücel Demirer, “Türkiye’de ‘Sol Sözlü Tarih’ Çalışmalarının Gelişim Dinamikleri Üzerine Düşünceler”, Türkiye Sosyalist Hareketinde Partizan Geleneği (1972-1980). Bir Sözlü Tarih Çalışması. Der.: Gülay Kayacan, Şükrü Aslan, Yücel Demirer, Onur Toplumsal Tarih ve Kültür Vakfı Yayınları, 2025. ss.41-82.

[3] “Efsanevî” nitelemesini rastgele bir güzelleme olarak kullanmıyorum. Dersim köylerinde dolaşan herkes, özellikle yaşlıların İbrahim Kaypakkaya adı geçtiğinde sergilediği “neredeyse dinsel” (quasi-religious) tepkileri gözlemleyebilir.


Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Öne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGÖRÜDEN EŞİTLİĞE: TÜRKLERLE ERMENİLER ARASINDAKİ GÜÇ İLİŞKİLERİNİ BİR SİVİL HAKLAR MODELİ ARACILIĞIYLA DEĞİŞTİRMEK,1,“KOBANÊ’NİN ‘BİZ’İMLE NE ALÂKÂSI VAR?,1,“NEFRET SUÇLARI” VE “ZEHİRLİ KAN” ÜZERİNE,1,1 MAYIS 2015’DE İSTİKAMET(İMİZ) -2014’TE OLDUĞU GİBİ!- TAKSİM,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)İ,1,1 MAYIS’A GİDERKEN: AKP KADINLAR İÇİN NE YAPTI,1,1 mayis,16,100. YAŞINDA EKİM DEVRİMİ’NİN ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENİ GERÇEĞİNİN TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLÜL 2010 SONRASI,1,12 EYLÜL KİME KARŞIYDI?,1,12 EYLÜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLÜL’Ü YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’İN 50. YILINDA SARI YELEKLİLER,1,2013,1,2014,1,2014 İÇİN 2013’ÜN 1 MAYIS DERSLERİ,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YİNE YENİDEN ISRARLA TAKSİM,1,2016,1,2018,1,2019: YERKÜREDE VE COĞRAFYAMIZDA İŞÇİ SINIFI(MIZ),1,23 NİSAN BİTTİ ‘KUTLU DOĞUM’ VERELİM,1,24 HAZİRAN SEÇİM(LER)İ VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZİRAN 2015 SEÇİMLERİ’NE DAİR -GEREKÇELİ- TAVRIMIZ,1,7 HAZİRAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BİR YOLCULUK,1,abd,1,ABD EMPERYALİZMİ VE VENEZÜELLA 2019,1,AÇIK SÖZLÜ OLMAK İYİDİR (7 HAZİRAN SONRASINA DAİR DEĞERLENDİRME),1,ADALET: ANTROPOLOJİK BİR BAKIŞ,1,afis,1,AFRİN (VE SURİYE’N)İN ÖTESİDİR,1,AFRİN (VE SURİYE),1,AKADEMİNİN ÖZGÜRLÜĞÜ İÇİN,1,akademisyen,2,AKADEMİSYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SİZLERİ,1,akp,37,AKP İKTİDARI VE GÜNDELİK HAYATIN İSLÂMİLEŞTİRİLMESİ,1,AKP İSLÂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NİN ‘KÜLTÜR POLİTİKALARI’?,1,AKP’NİN “DERİN DEVLET”İ,1,AKP’NİN “KINDER KUCHE KIRCHE”Sİ,1,AKP’NİN “MUHAFAZAKÂR”LIĞI NEYE DENK DÜŞER,1,AKP’NİN “ORGANİK AYDINLARI” VE HAZİRAN KALKIŞMASI,1,AKP’NİN BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ Mİ DEDİNİZ,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ: MİLLİYETÇİ MANEVİYATÇI VE PİYASACI,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİYLE İMTİHANI,1,AKP’NİN KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GİBİ ÖLMEK,1,AKP’NİN MUHAFAZAKÂRLIĞI İSLÂMCILIĞI NEOLİBERALİZMİ VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktüel,3,ALEVÎLİK VE SINIF MÜCADELESİ: KÜLTÜR VE EKONOMİ POLİTİK,1,aleviler,1,amerika,3,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJİ: NASIL VE NİÇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKİ” ÜZERİNE,1,ATAERKİL PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BİRLİĞİ: ÇOKKÜLTÜRCÜLÜĞÜN “KRİZİ”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,33,AYŞE ÖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,9,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MİZAH YA DA HİÇ!,1,BE ZİMAN JÎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERİ,1,BEKLE BİZİ -YENİDEN- TAKSİM,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BİR “ELEŞTİRİ”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BİR “İMKÂNSIZ AŞK” HİKÂYESİ: “AKADEMİ VE ÖZGÜRLÜK,1,BİR “PRAKSİS ANTROPOLOJİSİ” İÇİN,1,BİR AYDIN(LIK) HÂLİ FİKRET BAŞKAYA,1,BİR DAHA ASLA DİYEBİLMEK İÇİN: GÖZALTINDA KAYIPLAR,1,BİR İKTİDAR (YENİDEN-)ÜRETME ARACI OLARAK MOBBİNG[*],1,BİR İKTİDAR ARACI OLARAK KORKU,1,BİR KEZ DAHA “TERÖR” MÜ,1,BİR KİMLİK SİYASETİ OLARAK MİLLİYETÇİLİK VE IRKÇILIK,1,BİR MİLAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BİYOLOJİ KADER Mİ? ya da “FITRAT”A DAİR,1,BİZİM DELİLERİMİZ,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bölge,3,BU 12 EYLÜL REJİMİ… BURADAN ÇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELÂL? (YA DA “GULYABANİ” KİM),1,BUGÜN ADNAN YÜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DÖKTÜKLERİ KAN,1,cevre,15,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VİLLERİ VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,13,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİ VEYA BU KADAR YETKİYİ BABANIZA VERİR MİYDİNİZ,1,Çile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gözlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ÇOCUKLAR ÖLMESİN DEMEK TERÖR SUÇU MU,1,ÇOCUKLARININ ETİYLE BESLENEN ÜLKE,1,ÇÖZÜMÜN SOSYO-EKONOMİK YANI,1,DAĞLAR ERİRSE – ZEVEBÂN,1,DAİMA YAŞAYACAKTIR İSMİYLE MÜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GİRİŞİMİ VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELİ DUMRUL’UN “KENTSEL DÖNÜŞÜM”Ü ya da YOLSUZLUK RANTIN İKİZ KARDEŞİDİR,1,DEMİRİN TUNCUNA İNSANIN...,1,demokrasi,4,DEMOKRATİKLEŞ-ME PAKETİ,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETİN ERKEKLERİ YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ÖNLENMEZ,1,DEVLETİN KÜRTAJI: ROBOSKÎ,1,DEVLETLÛLAR,1,devrim,12,DİĞERLERİ VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DİNLER İSLÂM VE KADIN BEDENİ,1,dinleti,1,DİRENEN DAMAR[*] ÇÜRÜMEYEN,1,direnis,3,dunya,6,dünya,63,düsünce özgürlügü,2,EGEMENLERİN “PYRRHUS ZAFERİ”: F-TİPİ,1,egitim,12,EKİM DEVRİMİ SOSYALİZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTİRİ HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,19,emekciler,3,EMEKÇİLER İŞSİZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,9,EMPERYALİZM- T. “C” VE AFRİN,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALİZM ÜZERİNE NOTLAR,1,ERCAN BİNAY’DAN (BAFRA T TİPİ) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ÖZGÜRLÜK,1,ermeniler,4,ESKİ(MEYEN)/ YENİ TÜRKİYE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ÇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,7,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,2,feminist,1,FİDEL İÇİN SANCAĞI YARIYA İNDİRMEYİN DAHA DA YÜKSELTİN,1,FRIEDRICH ENGELS VE AİLENİN,1,genclik,4,GERÇEKTEN DE NEDİR TERÖR,1,GÖBEKLİTEPE BİZE NEYİ ANLATIYOR,1,güncel,9,gündem,12,GÜNDEM’E DÜNE VE BUGÜNE DAİR,1,HAFIZASINI YİTİRMEYEN “DERSİM’E AĞIT,1,hakkinda,1,HÂL ÜLKEYİ KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HÂL VE GİDİŞ(İMİZ),1,HANGİMİZ ÖZGÜRÜZ Kİ,1,hareketler,2,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTİR YANİ HAYATTIR GRUP YORUM,1,hayat,1,HER GÜN DÖRT İŞÇİ BEŞ KADIN,1,HER KÖYDE BİR “KÖPEK” VARDIR,1,HİÇLEŞTİRİLME KAYGISINDAN ÖFKEYE SARI YELEKLİLER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,35,IŞILTILI VE “TEHLİKELİ” BİR KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE İSLÂMCI “FEMİNİSTLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,İFADE ÖZGÜR(LÜĞÜ) MÜ,1,İFADE ÖZGÜRLÜĞÜ VAZGEÇİLEMEZ ÖNCELİKLİ DEĞERDİR,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,12,islam,14,islam.ortadogu,1,İSLÂMCI-MUHAFAZAKÂRIN ZİHİN HARİTASINDA BİR GEZİNTİ: “NASIL BİR KADIN(LIK),1,İSTANBUL SEÇİMİ - BİR DEĞERLENDİRME,1,isyan,15,İŞÇİ SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLİAMIN 40. YILINDA TAKSİM,1,İŞÇİ SINIFININ KADINLAŞMASI,1,İTİRAZ VE ELEŞTİRİ “HAZIROL”DA DURMAZ,1,İYİ Kİ YAŞADILAR İYİ Kİ YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRİM(LER),1,KADINLAR KAPİTALİZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERÇEKTEN DE “SINIFLAR-ÜSTÜ” MÜ,1,KADINLAR İÇİN OLABİLECEK EN KÖTÜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAİR,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSİZM’SİZ OLUR MU,1,kadin,64,kadinlar,11,KALBİM(İZ) CİZRE’DEDİR,1,kapitalizm,26,KAPİTALİZM KÜLTÜR DİRENİŞ,1,KAPİTALİZMİN KENDİNİ İMHASI: NEOLİBERALİZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,8,KELLE FIYATINA HÜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTİ (YOKSULLARINDAN) TEMİZLEMEK,1,KEŞFEDİLMEMİŞ GELECEĞİN BİÇİMLENMESİ İÇİNDİ SAMİR AMİN,1,kitap,35,KOBANÊ BİZİMDİR BİZ KOBANÊ’YİZ,1,KOLEKTİF BİR DEVLET CİNAYETİ: HRANT DİNK,1,komünizm,6,kriz,57,KRİZ SAVAŞ VE İŞÇİ SINIFI ÜZERİNE GÖRÜŞLER,1,KRİZDEN İNSAN MANZARALARI[*],1,KÜLTÜR “YERLİ VE MİLLİ” MİDİR?YA DA NEDİR,1,kültür sanat,30,KÜRESEL KÜLTÜR” MÜ,1,kürt sorunu,1,laiklik,1,LAİKLİK Mİ HANGİSİ,1,latin amerika,13,LATİN AMERİKA: SAĞIN GERİ DÖNÜŞÜ - 1/ BREZİLYA ÖRNEĞİ,1,LATİN AMERİKA: SAĞIN GERİ DÖNÜŞÜ-2/ PARAGUAY: “TEKNİK DARBE,1,LATİN AMERİKA’DA BARIŞ SÜREÇLERİ,1,LATİN AMERİKA’DAN “BARIŞ SÜREÇLERİ”: EL SALVADOR ÖRNEĞİ,1,LATİN AMERİKA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,4,LÜZUM” ÜZERE: BİR KEZ DAHA İSTANBUL SEÇİMİ,1,MAĞLUP MU DENİR ŞİMDİ ONLARA?,1,MARKSİST-LENİNİST ROMAN YAZARI : VEDAT TÜRKALİ,1,marksizm,6,MARKSİZM + V. İ. LENİN = EKİM DEVRİMİ (NOTLARI),1,MARKSİZM AİLE AŞK CİNSELLİK ÜZERİNE SÖYLEŞİ,1,MARKSİZM VE KADIN ÜZERİNE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSİZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DÜŞÜNCE DÜNYASINA BİR SEYAHAT: ETNOLOJİ DEFTERLERİ,1,MARX’TAN ÖĞRENEN BİR ÇUKUROVALI: OKTAY ETİMAN,1,MASKELİ FAŞİZM: “POPÜLİST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI İYİ BİLMEZDİK,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DÜŞÜ LAMBORGHİNİLER VE DÜNYAYI DEĞİŞTİREBİLMEK,1,mücadele,18,MÜCADELE BOYU BİR YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MÜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIÇ,1,NE OLDU O “İMTİYAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KİTLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMİNİST” Mİ,1,NEO-LİBERAL TÜRKİYE’DE MUHAFAZAKÂRLAŞMA/ DÜŞKÜNLEŞME DİYALEKTİĞİ,1,NEO-LİBERAL TÜRKİYE’NİN “EN ALTTAKİLER”İ: İŞÇİ SINIFI KÜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,12,newroz,1,NİCE ONYILLARA ‘YENİKAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GÜN BU ÜLKEDE. O GÜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ÖLÜMSÜZDÜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(İMİZ,1,ONLAR ÇALIP ÇIRPTIKÇA BİZ YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORÇUN,1,ortadogu,10,ORTADOĞU’DA BİR KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “İHYA” ETMEK: AKP’NİN TÖRENLERİ,1,OTUZÜÇ KOR DÜŞTÜ YÜREĞİMİZE…,1,ÖFKELENİNCE ÇOK GÜZEL OLUYORSUN TÜRKİYE,1,ÖFORİNİN ORTASINDA,1,ÖĞRETTİKLERİ HATIRLATTIKLARIYLA GREİF DİRENİŞİ,1,ÖLÜMSÜZ ABİ(MİZ) OKTAY ETİMAN,1,ÖRGÜTLÜ MÜCADELE ETİĞİ VE SOSYALİST DEMOKRAS,1,öteki,29,ÖZEL MÜLKİYETİN DEVLETİN KÖKENİ ÜZERİNE,1,ÖZERKLİKÇİ ANAYASA SONRASINDA BOLİVYA DERSLERİ,1,ÖZGECAN’IN KATLİNİN AKP’YLE NE İLGİSİ VAR,1,özgeçmis,1,özgürlük,5,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANİNİN (“YENİ”) REJİMİ,1,PARİS KATLİAMI “BARIŞ SÜRECİ” VE HESAPLAŞMA,1,politika,13,POPÜLER KÜLTÜRE ELEŞTİREL BAKIŞLAR - KISA BİR TARİHÇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEP’İN TÜRKÜ(/ŞİİR)LERİ,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKİ’NİN KANAYAN KARANFİLİ,1,röportaj,12,SAHİ “VESAYET (REJİMİ)” KALKTI MI,1,SAHİCİ OLMAK,1,savas,4,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ÜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ÇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,18,secimler,4,seçim,5,SEÇİMLERİN SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ÇÜRÜMENİN RESMİNİ ÇİZEBİLİR MİSİN ABİDİN?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTİM MANZARALARI,1,SEN MİSİN “BARIŞ” DİYEN,1,sibel özbudun,1,sinifsal bakis,11,SİVAS KATLİAMI O GÜN ORADA BİTMEDİ,1,siyonizm,4,SİYONİZM ANTİ-SEMİTİZM VE BİR “MUGALATA” ÜZERİNE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BİLİMLER: BİR ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,15,SOYKIRIM ÜZERİNE RESMÎ SÖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,söylesi,1,söyleşi,2,SÖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ÜZERİNE,1,suriye,2,SURUÇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKÇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKÇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELİ DUMRULLARI: ÖZELLEŞTİRMELER,1,SÜREKLİLEŞTİRİLEN OHAL VE,1,ŞİDDET Mİ MEŞRUİYET YİTİMİ Mİ,1,ŞİDDET NEDEN KAPİTALİZMİN “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,13,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,20,tck,2,tck301,1,teknoloji,1,temel demirer,17,tercüme,2,terör,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KİTAPLI İNSANDAN KORKARIM,1,TOTALİTARYANİZMİ SOKAKTA ALT EDEBİLMEK,1,TOTALİTERLEŞMEYE İHVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TÖREN ULUS-DEVLET İKTİDAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tüketim,1,Türk Akademiası: Gerçekten kadınlar için Bir Cennet mi,1,TÜRK HALKI BARIŞÇI MI,1,TÜRK(İYE) İSLÂMI’NDA KADIN OLMAK,1,türkiye,85,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHİT OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,üniversite,6,ÜNİVERSİTEYİ ÖLDÜRMENİN SEKİZ YOLU (YA DA ÜNİVERSİTE PİYASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETİN ALTERNATİFİ VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İÇİN YEREL SEÇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZÜELLA VE EMPERYALİZM KONUSU,1,VESAYET REJİMİ” ÖLDÜ YAŞASIN “İLERİ DEMOKRASİ,1,video,26,VURUN “ÖTEKİ”NE,1,YA SEV YA TERKET: BİR BİAT ARACI OLARAK MOBBİNG,1,YA SOSYALİZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDİNİZ,1,yasam,22,YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENİ”,1,yeni yil,2,YENİ YÖK YASA TASLAĞI ÜZERİNE: PİYASA ÜNİVERSİTEYİ YUTARKEN,1,YENİDEN HAYKIRABİLMEK: “YERİMİZ MUTFAK DEĞİL DÜNYA,1,YERELİ BİRLİKTE YÖNETMEK - NASIL BİR DÜNYA İSTİYORSAK ÖYLE BİR YEREL YÖNETİM,1,YILDIZLARIN GÜNCESİNİ TUTAN ADAM: CENGİZ GÜNDOĞDU,1,yök,3,yönetim,1,YÜREĞİMİZDE,1,ZAPATİSTALARIN 33. YILI: BİR DEĞERLENDİRME,1,ZEYTİNLİĞİ ZİNDAN YAPAN SİSTEMATİK ZULME DİRENENLER,1,ZİNDAN(LAR)IN TÜRKÇESİ,1,ZORUNLU BİR AÇIKLAMA (II)… VE BİR EKLEME,1,
ltr
item
sibel🍂özbudun: “PARTİZAN GELENEĞİ”: PARTİZANCILAR KENDİLERİNİ ANLATIYOR[*]
“PARTİZAN GELENEĞİ”: PARTİZANCILAR KENDİLERİNİ ANLATIYOR[*]
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgiGC7f-SJBx346rTcDZ3BCiwIDoIq9ZjQ_HzY6jq23u_5CWVeXmL2r2GXsdojrEb9ep6WIsg95SWB8M53rHt6b4KWblMsI73BbtGMlH_9EIVYIh7TIXJeazv6iHbgk7TpXEuM8e3ouBZsKqLiV2UTerTYemXHf6_Knhbfn_4A-zA9O4rUF_3-Nzpt323w/w480-h640/PHOTO-2025-06-20-17-47-52.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgiGC7f-SJBx346rTcDZ3BCiwIDoIq9ZjQ_HzY6jq23u_5CWVeXmL2r2GXsdojrEb9ep6WIsg95SWB8M53rHt6b4KWblMsI73BbtGMlH_9EIVYIh7TIXJeazv6iHbgk7TpXEuM8e3ouBZsKqLiV2UTerTYemXHf6_Knhbfn_4A-zA9O4rUF_3-Nzpt323w/s72-w480-c-h640/PHOTO-2025-06-20-17-47-52.jpg
sibel🍂özbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2025/06/partizan-gelenegi-partizancilar.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2025/06/partizan-gelenegi-partizancilar.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gör BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara Bütün Yayinlar İsteğiniz gönderi bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy