$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

YANITLAR[1]

“Sessizce bir tĆ¼rkĆ¼ sƶylĆ¼yoruz iƧimizde bir yaraya bakarak.” [2] 1) Ɩncelikler sizi tanıyabilir miyiz? En zor soru… 1956 Ä°st...



“Sessizce
bir tĆ¼rkĆ¼ sƶylĆ¼yoruz
iƧimizde bir yaraya bakarak.”[2]
1) Ɩncelikler sizi tanıyabilir miyiz?
En zor soru… 1956 Ä°stanbul doğumluyum. Aslında hiƧ ƶnemi olmasa da; ana tarafından Ƈerkes, baba tarafından Boşnak; yani Osmanlı’nın ƧƶkĆ¼ÅŸ sĆ¼recinin yollarını kesiştirdiği iki farklı, ama farklı olduklarının “farkında olmayan”, asimile olmuş iki kĆ¼ltĆ¼rĆ¼n Ć¼rĆ¼nĆ¼yĆ¼m. Ä°stanbul’un 60’lı yıllarında geƧen oldukƧa bir Ƨocukluk; bol kitaplı, bol hayalli, bol şiir-ƶykĆ¼ denemeli, dĆ¼ÅŸperest bir ilkgenƧlik; Deniz Gezmiş’lerin idam gecesi (15 yaşında olmalıyım) dĆ¼zene ilk başkaldırı… 70’li yılların coşkusu iƧinde hızlı bir siyasallaşma…
Liseyi Ä°stanbul’da bitirip Ć¼niversite iƧin Paris’e gittim. İşe bakın, o yıl eğitim reformu tasarısına karşı tĆ¼m Ć¼niversiteler bir yıl boyunca grevdeydi. Zaten okuldan daha ƶnemli şeylerin varlığını keşfetmişim; Paris’te okumaktan Ƨok, sendikacılık (CGT’nin TĆ¼rkiyeli iÅŸĆ§iler seksiyonu, FKP Ć¼yeliği/militanlığı, TĆ¼rkiyeli iÅŸĆ§iler arasında Ƨalışmalar… GƶzĆ¼mĆ¼z-kulağımız, aklımız fikrimiz memlekette. Bir yandan da grev dalgası sona erip Ć¼niversiteler yeniden aƧılınca, Paris VIII (Vincennes) ve Paris X (Nanterre) Ć¼niversitelerinde sosyoloji Ć¶ÄŸrenimi gƶrĆ¼yorum. Ama fazla uzun sĆ¼rmedi… 1977’de yurda “kesin dƶnĆ¼ÅŸ” yaptım. Nisan sonları olmalı. Ve 1977 1 Mayıs’ında, 500 bin kişi ile birlikte Taksim’deydim. Galiba rĆ¼zgĆ¢rın bize karşı dƶndĆ¼ÄŸĆ¼ gĆ¼n…
1977-80 arası bir yandan kitap ve dergi yayıncılığı (Havass, ardından SĆ¼reƧ Yayınları), bir yandan da Ä°stanbul Ɯniversitesi’nde Antropoloji Ć¶ÄŸrenciliği. Mitingler, yĆ¼rĆ¼yĆ¼ÅŸler, eylemler… 12 EylĆ¼l darbesi olanca karanlığıyla Ć¼zerimize Ƨƶreklendiğinde, Ć¶ÄŸrencilik de sona erdi, yayıncılık da… 12 EylĆ¼l’Ć¼n karanlığı dağılmaya başladıktan sonra, bir sĆ¼re daha SĆ¼reƧ yayınlarını devam ettirmeye Ƨalıştık arkadaşlarla birlikte. Ama iklim hepten değişmişti. SSCB’nin ve ardından sosyalist sistemin dağılışı, birden her yerden pıtrak gibi biten “tƶvbekĆ¢rlar”, darbe rejiminin zindanlarında bedenleri hurdahaş edilmiş yoldaşların dışarı Ƨıktıklarında uğradığı dĆ¼ÅŸ kırıklığı; sol saflarda bir Beyoğlu iptilası… Ä°lk kitabım NiƧin Feminizm Değil? (kĆ¼Ć§Ć¼k bir kitapƧık) bu yıllarda yaygınlaşan feminizme yƶnelik Marksist bir eleştiriydi.
80’lerin karanlığı bƶylece geƧti. Yayınevi kapandıktan sonra Ƨeviriye verdim kendimi; onlarca Ƨevirim yayınlandı Ƨeşitli yayınevlerinde: roman, araştırma-inceleme, hatta şiir. Bu arada dergilerde yazılarım yayınlanıyor; kadın sorunu Ć¼zerine. Feministlerle sert tartışmalar yaşıyoruz… 89’daydı sanırım, Ä°stanbul’da bir kadın kurultayı gerƧekleşti. Sosyalist ve feminist kadınlar arasında bir kopuş gerƧekleşti.
90’larda Ć¼niversiteye dƶnmeye karar verdim. Ankara’ya gƶƧ… Hacettepe Ɯniversitesi Antropoloji BƶlĆ¼mĆ¼nde yĆ¼ksek lisans ve doktora. O yıllarda aynı Ć¼niversitede Ć¶ÄŸretim elemanı olarak Ƨalışmaya başladım. Bu arada yıllar ƶncesinin, 70’li yılların tanıştığımız, sĆ¼rgĆ¼nden dƶnmĆ¼ÅŸ Temel (Demirer)’le bir 1 Mayıs Meydanı’nda yeniden karşılaşma.
Temel ile Ankara’da bereketli bir birlikteliğimiz oldu: Siyah Beyaz gazetesi, ƖzgĆ¼r GĆ¼ndem, ƖzgĆ¼r Ɯniversite, Ɩğretim Elemanları Sendikası (ƖES) ve 90’ların yĆ¼kselen KĆ¼rt, Ć¶ÄŸrenci ve iÅŸĆ§i hareketlerine Ankara’dan var gĆ¼cĆ¼mĆ¼zle katılım. Dƶrt Latin Amerika yolculuğu. Davalar, yargılanmalar… Başta Ankara olmak Ć¼zere memleketin dƶrt bir bucağında ve KĆ¼rdistan’da yĆ¼zlerce, belki de binlerce dostumuz, evladımız oldu, eylemler boyunca. Bir sĆ¼re ƖDP ile buluştuk.
2010’lu yılların başlarında “gƶrdĆ¼ÄŸĆ¼m lĆ¼zum Ć¼zerine” H.Ɯ.’den ayrıldım. Bir sĆ¼reliğine A.Ɯ. Latin Amerika Araştırmaları Merkezi, ardından da Ä°stanbul Yeditepe Ɯniversitesi’nde Ć¶ÄŸretim gƶrevleri… “Bu suƧa ortak olmayacağız” bildirisinin kopardığı fırtınalar iƧinde akademik hayatım “resmen” sonlandı.
2017’de Temel’le birlikte Ä°stanbul’a nakl-i mekĆ¢n eyledik. O gĆ¼n bugĆ¼ndĆ¼r bu keşmekeşler kentinde, yazı, panel-sƶyleşi, yargılanma işleriyle uğraşıyoruz… Ɩyle anlaşılıyor ki bizlere “emeklilik” yok!
2) Sibel Ɩzbudun Antropoloji bilimi Ć¼zerinde derin araştırmalarıyla bilinir? Sizi bu insan bilim dalını araştırmaya gƶtĆ¼ren neydi?
Antropolojiyle sanırım 17 yaşlarında, Frederick Engels’in Ailenin, Devletin, Ɩzel MĆ¼lkiyetin Kƶkeni kitabı aracılığıyla tanıştım. “Bu kitapta yazılanlar Ć¼niversitede hangi bƶlĆ¼mde okutuluyor?” diye sorduğumda aldığım yanıttı antropoloji. Paris’teki Ć¶ÄŸrenciliğim sırasında denk dĆ¼ÅŸĆ¼remedim (meğer Fransa’da “etnoloji” adı altında okutulurmuş!) ama TĆ¼rkiye’ye geri dƶndĆ¼ÄŸĆ¼mde girdiğim Ć¼niversite sınavlarında tek tercih yapmıştım: Ä°.Ɯ. Antropoloji bƶlĆ¼mĆ¼. O yıllarda “Antropoloji’de okuyorum?” dediğim hemen herkesin şaşkın bakışlarla “ne loji?” diye sorduğunu anımsıyorum. TĆ¼rkiye’de pek az Ć¶ÄŸrencinin rağbet ettiği, ancak iki Ć¼niversitede okutulan, kuytu bir bilim dalıydı. Oysa Cumhuriyet’in ilk yıllarında fazlasıyla rağbet gƶrĆ¼rmĆ¼ÅŸ. Ancak o yılların ırkƧı vurguları (daha Ƨok bu Ć¼lkede yaşayan herkesin “TĆ¼rk” olduğunu ispata koşulmuş) nedeniyle 2. DĆ¼nya Savaşı sonrasında gƶzden dĆ¼ÅŸerek unutulmuşluğa terk edilmiş. 1990’lı yıllarda yıldızının yeniden parlamasında Ć¼lkedeki farklı kimliklerin tartışmaya aƧılması etken oldu. Pek Ƨok KĆ¼rt, Laz, Ƈerkez, Arap vb. gencinin ilgisini Ƨekti. Umarım bu dƶnemde H.Ɯ. Antropoloji bƶlĆ¼mĆ¼ndeki eğitim ve yayın faaliyetlerimizin de bir tutam payı olmuştur…
3) Bu bilimden yola Ƨıkarsak insanlığı gelecekte neler bekliyor?
Antropoloji geleceği ƶngƶrmeye yƶnelik bir bilim dalı değil. Yani “fĆ¼tĆ¼roloji” gibi bir iddiası yok. GeƧmişteki ve mevcut kĆ¼ltĆ¼rlerin incelenmesiyle, insanlara Ƨatışmasız, şiddetten uzak, barÄ±ÅŸĆ§Ä±l bir yaşam tarzı kurmanın yollarını ƶnerebilir ancak. Bu da bu disipline iƧkin olan kĆ¼ltĆ¼rel Ƨeşitliliğin arzu edilen bir durum olarak kabulĆ¼, etnik merkezcilikten yani kendi kĆ¼ltĆ¼rĆ¼nĆ¼ merkeze yerleştiren ve diğer kĆ¼ltĆ¼rleri bu standarda gƶre yargılayan yaklaşımlardan ve bir tahakkĆ¼m aracından başka bir şey olmayan ırkƧılıktan kaƧınma, insanların psişik birliği yani tĆ¼m insanların yeti ve potansiyellerinde eşit oldukları, onları farklı kılanın farklı fiziksel ve sosyal Ƨevrelere uyarlanma araƧları olan kĆ¼ltĆ¼rleri olduğu, kĆ¼ltĆ¼rler arasında “ilkel”, “gelişmiş” gibi hiyerarşiler kurmanın nafileliği ve hepimizin herkesten Ć¶ÄŸrenecek bir şeyleri olduğu gibi ƶnermelerden ibarettir. Evet, toplumları ayrıştıran kĆ¼ltĆ¼rleri değil, iktisadi-siyasal sƶmĆ¼rĆ¼ ve tahakkĆ¼m aƧlıkları. KĆ¼ltĆ¼rel farklılıklar sƶmĆ¼rĆ¼ ve tahakkĆ¼m ilişkileri Ć¼zerine yerleştiriliyor ve onları olumlamada araƧsallaştırılıyor yalnızca. Antropologlar -tabii bilimlerini piyasaya kiralamamış olanlar- bu konularda bir duyarlık yaratmak iƧin uğraşır dururlar…
4) Gelecekte kadının yeri toplumda nasıl olacak?
Bu hem gelecekte toplumların nasıl biƧimleneceğine, hem de kadınların bu biƧimlenişteki rol ve işlevlerinin ne olacağına bağlı. Eğer dĆ¼ÅŸlediğimiz ve Ƨabaladığımız Ć¼zere, her tĆ¼rlĆ¼ sƶmĆ¼rĆ¼ ve tahakkĆ¼mĆ¼n tarihin Ƨƶp sepetine atıldığı, emeğe dayalı eşitlikƧi ve ƶzgĆ¼rlĆ¼kĆ§Ć¼ bir dĆ¼nyayı kurmayı başarabilirsek, kadınlar bu dĆ¼nyanın eşit ve ƶzgĆ¼r bireyleri olarak yerlerini alacak, yaşamın her alanına, toplumun tĆ¼m mekanizmalarına ƶzgĆ¼rce katılacak ve geleceğin belirlenmesinde erkeklerle eşit dĆ¼zlemde sƶz ve karar sahibi olacaklar. Kadınlar kocanın, babanın, ailenin, dinin desteğine ihtiyaƧ hissetmeksizin iki ayakları Ć¼zerinde durabilecek, yaratıcılıklarını kimsenin baskı altına almasına izin vermeksizin iƧ dĆ¼nyalarını dilediklerince zenginleştirebileceklerdir. GeƧmişteki deneyimlerden ders Ƨıkartarak, hiƧbir kişi ya da kurumun kendilerini devrim sonrası evlerine geri gƶndermesine izin vermeyecekler, kendi ƶrgĆ¼tleri aracılığıyla ƶzgĆ¼l taleplerini topluma duyurarak karşılık bulmasını sağlayacaklardır.
Ancak dĆ¼nyanın mevcut hĆ¢linin sĆ¼regitmesi hĆ¢linde olabilecekleri dĆ¼ÅŸĆ¼nmek dahi istemiyor insan. DĆ¼nyadaki eşitsizlikler devasa bir hızla bĆ¼yĆ¼rken, yeryĆ¼zĆ¼ kaynakları hızla tĆ¼keniyor. Dƶrt bir bucağı ahtapot kollarıyla sarıp sarmalayan kapitalizmin tĆ¼kenmek bilmez “kĆ¢r daha Ƨok kĆ¢r” gĆ¼dĆ¼sĆ¼ bir sĆ¼re sonra iƧecek bir yudum su, soluyacak temiz hava, ekecek bir avuƧ toprak bulamayacağımız bir boğazlaşma, bir “herkesin herkesle savaşı” distopyasına sĆ¼rĆ¼klĆ¼yor insanlığı. Bƶyle bir dĆ¼nyada kadınların bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼nĆ¼n yazgısı, boğaz tokluğuna Ƨalıştırılıp işe yaramaz hĆ¢le gelince kapı dışarı edilen ucuz emekƧiler, cinsel sƶmĆ¼rĆ¼ nesneleri, şiddetin hedefi, savaş sĆ¼rgĆ¼nleri olmaktan ileri gidemeyecektir ne yazık ki…
5) Kadın, sınıf mĆ¼cadelesinin neresindedir?
Kadınlar sınıf mĆ¼cadelesinin ta başından beri iƧindedir. Kƶle ayaklanmalarında da vardırlar, OrtaƧağ’daki kƶylĆ¼ ayaklanmalarında da… Paris KomĆ¼nĆ¼’nde Louise Michel ƶncĆ¼lĆ¼ÄŸĆ¼nde kadın taburları kurmuşlar, 8 Mart 1917’de Petrograd sokaklarını zaptederek Ƈarlık rejimini devirmişlerdir. Gerilla olmuş elde silah, Angola’da, Kenya’da, Sri Lanka’da, TĆ¼rkiye’de, KĆ¼rdistan’da, Filistin’de, Cezayir’de, Almanya’da, ABD’de ulusal ve sınıfsal kurtuluş mĆ¼cadelelerine katılmış, grevci olmuş patronlara ve devletin gĆ¼venlik gĆ¼Ć§lerine kƶk sƶktĆ¼rmĆ¼ÅŸlerdir.
Ɩte yandan, toplumsal kurtuluş mĆ¼cadelelerine, Ć¼zerlerindeki cinsel tahakkĆ¼mĆ¼ silkip atmanın mĆ¼cadelesini katmayı bilmişlerdir. Devrim ƶncesi Rusya’da grevci kadın iÅŸĆ§i yığınları, ekmek kavgalarının yanı sıra, işyerinde tacizin ƶnlenmesi, kĆ¼fĆ¼rlĆ¼ konuşmanın yasaklanması taleplerini de ekliyorlardı. “Oradaki adam kadınlara arabalara binerken yardım edilmesi, Ƨukurlarda kucakta taşınması, her yerde en iyi yerin verilmesi gerektiğini sƶylĆ¼yor. Kimse arabaya binerken bana yardım etmez, Ƨamurlu Ƨukurları geƧerken kucağına almaz ya da kimse bana en iyi yeri vermez. Ya ben kadın değil miyim? Bana bakın! Kollarıma bakın! Ƈapaladım ve ektim, biƧtim ve hiƧbir erkek bana efendilik edemedi! Ya ben kadın değil miyim? Bir erkek kadar Ƨalışabilir ve bulabildiğimde bir erkek kadar yiyebilirim - ve kırbaca bir erkek kadar dayanıklıyımdır! Ya ben kadın değil miyim? On Ć¼Ć§ Ƨocuk doğurdum ve Ƨoğunun kƶle olarak satıldığını gƶrdĆ¼m ve Ć¼zĆ¼ntĆ¼mden ağladığımda beni Ä°sa’dan başka duyan olmadı! Ya ben kadın değil miyim?” diye haykırıyordu siyah kƶle kadın Sojourner Truth 19. YĆ¼zyıl ortalarında kƶlelik karşıtı mĆ¼cadelesinde… Ve Fransız devrimci Olympe de Gouges, Fransız Ä°htilali’nin “Ä°nsan ve Yurttaş Hakları” Bildirgesi’nin yalnızca erkekleri ƶzne kabul etmesi karşısında “Kadın Yurttaş Hakları Bildirgesi’ni kaleme aldıktan bir sĆ¼re sonra, giyotinde can veriyordu… Ve Ä°rlandalı kadınlar IRA Ć¼yesi olarak silahlı Ƨatışmalara katılabilmek iƧin IRA erkeklerine karşı da mĆ¼cadele veriyorlardı.
Ɩzetle, toplumsal eşitlik ve ƶzgĆ¼rlĆ¼k iƧin verilen mĆ¼cadeleler ile kadınların ƶzgĆ¼rleşme mĆ¼cadelelerinin birbirinden ayrılabileceğini dĆ¼ÅŸĆ¼nmĆ¼yorum. Toplumsal altĆ¼stlĆ¼kler, “en alttakiler”i, emekƧileri, kadınları, azınlıkları, tĆ¼m ezilenleri ƶne, Ć¼ste Ƨıkartır ve tarihin aktƶrĆ¼ kılar. Kadınlar bu mĆ¼cadelelerde kendilerine varlık alanları aƧmışlardır.
Sorun, devrim momentlerinde edinilen kazanımların, yeni dĆ¼zen “kurumsallaşırken” yitirilmemesinde. Bunun iƧin kadınların devrimsel dƶnĆ¼ÅŸĆ¼mlerden sonra da ƶrgĆ¼tlĆ¼lĆ¼klerini ve ƶzerkliklerini korumaları gerek…
6) Kadın mĆ¼cadelesi iƧerisinde Feminizm nerede duruyor ve tarihƧesindeki kazanımlar nelerdir? Feminizm Kadın mĆ¼cadelesinde ayrı bir ƶrgĆ¼tle mi yoksa bĆ¼tĆ¼n kadınlar biraz feminist mi olmalı?
20. yĆ¼zyıl başındaki ilk, 1968 hareketinden doğan ikinci dalgasıyla, feminizm, kadın hareketlerinin bir varyantıdır. Kadın hareketine, inkĆ¢r edilmesi, kĆ¼Ć§Ć¼msenmesi mĆ¼mkĆ¼n olmayan, ƶnemli katkıları olmuş bir varyant. Toplumlarda kƶk salmış ataerkil yƶnelimlere, jinekofobiye karşı, kadın erkek ilişkilerindeki gĆ¼ndelik eşitsizliklere karşı uyarıcılığıyla, ataerkinin gĆ¼ndelik yaşamdaki yansımalarını, ana akımın “vaka-yi adiye”den addettiği sıradan eril şiddeti gĆ¼ndemleştirmesiyle kadınlara yeni bir farkındalık alanı aƧmıştır.
19. yĆ¼zyıl sonu, 20. yĆ¼zyıl başlarındaki birinci kuşak feminizm bu konuda genellikle kƶtĆ¼ bir sınav vermiştir. Feminizmin ilk dalgasının genellikle sanayi Ć¼lkelerinde, sınıf mĆ¼cadelelerinin yĆ¼kseldiği bir ortamda boy verdiğini biliyoruz. Ä°ÅŸĆ§i hareketlerinden uzak durmaya Ƨalıştığını, emekƧi kadınlarla buluşmaya Ƨalıştığı ƶlĆ§Ć¼de onları sınıf mĆ¼cadelesinden kopartarak kendi taleplerine destek kılma Ƨabası iƧinde olduklarını da. Bu nedenle Marksistlerin feminizm karşısındaki tutumları bir hayli eleştireldir.
1968 hareketleri bağrında yeşeren ikinci dalga feminizm de bir Ƨeşit patricide (babayı ƶldĆ¼rme) gayretiyle, 68’in sol ƶrgĆ¼tleri ve Marksizm’le eleştirel bir mesafe korumaya Ƨalışmış, kendisi aƧısından sınıfsal sƶmĆ¼rĆ¼nĆ¼n değil, sınıfsal ilişkilerden bağımsız olarak bĆ¼tĆ¼n toplumları dikey olarak kestiğini dĆ¼ÅŸĆ¼ndĆ¼ÄŸĆ¼ kadın-erkek eşitsizliğinin (ya da eril tahakkĆ¼mĆ¼) ƶnceliğini vurgulaya gelmiştir.
Oysa kadınların eşitliği ve ƶzgĆ¼rlĆ¼ÄŸĆ¼, ya da kadınların kurtuluşu dĆ¼ÅŸĆ¼ncesi, toplumsal dƶnĆ¼ÅŸĆ¼m ve eşitlik isteklerinin bir parƧasıdır. Ezilenler, sƶmĆ¼rĆ¼lenler ne zaman eşitlik ve ƶzgĆ¼rlĆ¼k iƧin ayağa kalksa, bağırlarında kadınların da kendilerine biƧilmiş rollerin cenderesini kırma, hayata katılma, kendi yazgılarını ellerine alma dĆ¼ÅŸleri de yeşermektedir. Bizzat feminizmin tarihi, bu hareketin kendini toplumsal dƶnĆ¼ÅŸĆ¼m, her tĆ¼rlĆ¼ sƶmĆ¼rĆ¼ ve tahakkĆ¼m biƧiminin ortadan kaldırıldığı yeni ve eşitlikƧi bir toplum tahayyĆ¼lĆ¼nden ayrı tuttuğu ƶlĆ§Ć¼de, egemen sınıflar tarafından temellĆ¼k ederek gĆ¼dĆ¼kleştiğini, etkisizleştiğini gƶsteriyor. Kişisel olarak ben feminizm ile Marksizm’in ayrı kulvarlarda yĆ¼rĆ¼yen dĆ¼ÅŸĆ¼nceler olduğu kanısındayım. Biri cinsel politikalardan kalkınır ve eril tahakkĆ¼mĆ¼ sorunsallaştırırken, diğeri ekonomi politikten kalkınır ve tĆ¼m sƶmĆ¼rĆ¼ ve tahakkĆ¼m biƧimlerini Ć¼retim tarzı ve ilişkileri kavramları ƧerƧevesinde tahlil eder. Feministler aƧısından kadınların ezilmesi (ve/veya sƶmĆ¼rĆ¼lmesi) eril tahakkĆ¼m ile bağlantılı ve sınıfsal bağlamdan bağımsızken, Marksistler kadınların ezilen cins oluşunu, toplumsal sƶmĆ¼rĆ¼ ve tahakkĆ¼m terimleriyle ilintiledirirler.
Bence feministlerle Marksistler, birbirlerine eklemlenme Ƨabasına girişmeksizin, gerektiğinde ortak eylemlere girişebilir, ortak kampanyalar dĆ¼zenleyebilir, birbirlerinin var olma hakkına saygı duyarak, birbirlerine kulak vererek -ve hiƧ kuşkusuz ki birbirlerini eleştirerek- ayrı hatlardan yĆ¼rĆ¼yebilir. Bir Marksist olarak kendimi hiƧbir zaman feminist (ve tabii ki “antifeminist”) olarak tanımlama gereği duymadım…
6 Mart 2019 13:57:12, Ä°stanbul.
N O T L A R
[1] Ć–zlem Armen, Renkli Kalemler, Mara Yay., 2019… İƧinde.
[2] Yannis Ritsos.

Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,“KOBANƊ’NÄ°N ‘BÄ°Z’Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,“NEFRET SUƇLARI” VE “ZEHÄ°RLÄ° KAN” ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015’DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014’TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYIS’A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°’NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLƜL’Ɯ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013’ƜN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ‘KUTLU DOĞUM’ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°’NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE’N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NÄ°N ‘KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARI’?,1,AKP’NÄ°N “DERÄ°N DEVLET”Ä°,1,AKP’NÄ°N “KINDER KUCHE KIRCHE”SÄ°,1,AKP’NÄ°N “MUHAFAZAKƂR”LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKP’NÄ°N “ORGANÄ°K AYDINLARI” VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKP’NÄ°N BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKP’NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKP’NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,2,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,1,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°” ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN “KRÄ°ZÄ°”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,27,AYŞE ƖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,7,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R “ELEŞTÄ°RÄ°”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R “Ä°MKƂNSIZ AŞK” HÄ°KƂYESÄ°: “AKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R “PRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°” İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA “TERƖR” MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da “FITRAT”A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°… BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA “GULYABANÄ°” KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,12,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,12,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE – ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRUL’UN “KENTSEL DƖNĆœÅžĆœM”Ɯ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,1,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,8,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,5,dĆ¼nya,53,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N “PYRRHUS ZAFERÄ°”: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,15,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,7,EMPERYALÄ°ZM- T. “C” VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAY’DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,6,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,1,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,3,gĆ¼ndem,11,GƜNDEM’E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN “DERSÄ°M’E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,1,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R “KƖPEK” VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,31,IŞILTILI VE “TEHLÄ°KELÄ°” BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI “FEMÄ°NÄ°STLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: “NASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° “HAZIROL”DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE “SINIFLAR-ƜSTƜ” MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZM’SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,55,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZRE’DEDÄ°R,1,kapitalizm,19,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊ’YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,4,kriz,49,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR “YERLÄ° VE MÄ°LLÄ°” MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,29,KƜRESEL KƜLTƜR” MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,11,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: “TEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DAN “BARIŞ SƜREƇLERÄ°”: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,2,LƜZUM” ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,5,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARX’TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: “POPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,12,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O “Ä°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMÄ°NÄ°ST” MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’NÄ°N “EN ALTTAKÄ°LER”Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,11,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ‘YENÄ°KAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,8,ORTADOĞU’DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “Ä°HYA” ETMEK: AKP’NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZE…,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,26,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECAN’IN KATLÄ°NÄ°N AKP’YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,2,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (“YENÄ°”) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI “BARIŞ SƜRECÄ°” VE HESAPLAŞMA,1,politika,11,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEP’Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°’NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° “VESAYET (REJÄ°MÄ°)” KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,3,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,17,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N “BARIŞ” DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,9,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,2,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R “MUGALATA” ƜZERÄ°NE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,10,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,11,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,14,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMI’NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,77,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°” ƖLDƜ YAŞASIN “Ä°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,24,VURUN “ƖTEKÄ°”NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,17,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENÄ°”,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: “YERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)… VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: YANITLAR[1]
YANITLAR[1]
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgt0lm71EuRMVd0F9stjR-cpQrBQW5pLCktzlPcez2mycxPumyq_s8_hNroC7EWuDkxwTEy0FuzRTEdKS56YwLLArxhZxKWC_ekVkwEmcwAHsaayyAWtXncUw5oGFn4lH0flZL1rAPB0UI/s320/0.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgt0lm71EuRMVd0F9stjR-cpQrBQW5pLCktzlPcez2mycxPumyq_s8_hNroC7EWuDkxwTEy0FuzRTEdKS56YwLLArxhZxKWC_ekVkwEmcwAHsaayyAWtXncUw5oGFn4lH0flZL1rAPB0UI/s72-c/0.jpg
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2019/11/yanitlar1.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2019/11/yanitlar1.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy