$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

MİLİTAN, İDAMLIK, SÜRGÜN: ABDÜLKADİR KONUK[*]

  SİBEL ÖZBUDUN-TEMEL DEMİRER   “Yenilemeyeceğim Boyun eğmeyeceğim hiç bir şeye Hep direnen bir yanım kalacak!” [1]   Öyle vasiyet etmiş: Kü...



 

SİBEL ÖZBUDUN-TEMEL DEMİRER

 

“Yenilemeyeceğim

Boyun eğmeyeceğim hiç bir şeye

Hep direnen bir yanım kalacak!”[1]

 

Öyle vasiyet etmiş: Küllerini, dostları Hollanda kıyılarından Kuzey Denizi’ne serpmişler. Sulara karışmış…

Ardından da, can dostlarından Sırrı Ayhan’ın girişimiyle son yıllarında yanında olan-olmayan ahbapları, arkadaşları, tanışları onun hakkında bir kaç satır, birkaç sayfa çiziktirmişler. Kendine değgin yazdıkları ve kendisiyle yapılmış söyleşiler de eklenince, ortaya her bir parça diğeriyle örtüştükçe son derece çarpıcı bir portre çıkmış: “Suya Karışan Sürgün. Dostları Abdülkadir Konuk’u anlatıyor”[2]

Abdülkadir Konuk: Dedesi ve babaannesi Ermeni oldukları için Hınıs’ta Şeyh Sait’in adamlarınca öldürülen, baba tarafından Ermeni, ana tarafından Kürt, bir dünyalı… Ermeni kökleri, coğrafyamızda pek çok aile içinde olduğu gibi, gizli tutuluyor… “Ulusları, dinleri, mezhepleri, milliyetleri 18 yaşında reddettiğim ve sadece ‘insan sevgisini’ savunduğum için, 66 yaşımda ‘Ermeni kökenli’ olduğumuzu öğrenmek bende bir değişiklik yaratmadı. Bütün dünya benim ülkem, bütün insanlık benim halkım.” (s.20-21)

Okumayı babasının düzenli olarak aldığı Cumhuriyet gazetesinde söken… İlkokulda öğretmenlerinin gözbebeği… Meslek lisesinde parlak öğrenci… 17 yaşında köy öğretmeni… İdeal bir “Cumhuriyet çocuğu” … [Oysa içten içe patlamalı. Yoğun yoksulluk ve Kürt-Ermeni karması bir ezilmişlik tarihi, geleceğin gözü kara devrimcisini harmanlıyor bağrında, gizlice… Devlete karşı ilk eylemini parmak kadar çocukken, yaşadıkları Erzincan’ın saçaklarındaki Vağaver mahallesinde gecekonduları yıkmaya gelen zabıtaları taşlayarak gerçekleştirecek (s.27)]… Sahne tozuyla ilkokul sıralarında yıldızı olduğu müsamerelerde tanışan… Ve bu tanışlığı sürgün yaşadığı Köln’de kurduğu gençlik tiyatro grubuyla sürdüren (s.30)…

Abdülkadir Konuk… 1980 TARİŞ direnişinin TDKP’li militanı. İdamlık… Dosyası mecliste, Şirinyer, Buca, Selimiye, Sultanahmet, Burdur, Ermenek, Konya, Çanakkale, Sağmalcılar, o zindandan öbürüne sürülerek geçen 7 yıllık mahpusluğa, partisinin İstanbul örgütünün yardımıyla 24 Nisan 1989 günü sevk edildiği Çapa Tıp Fakültesi Hastanesi’nden kaçarak son verecektir. (Merkezin kaçırılma işinden uzak durduğunu, “ajan”lıkla suçlandığını sonraları, Almanya’da öğrenecektir…)

Sonra bir şişme botla, tek başına Ege denizini geçip Yunanistan’a ulaşma. Ve siyasal sürgün olarak Almanya’da geçen yıllar. Düren kentinde, Heinrich Böll’ün evinde bir yıllık konukluk. Cezaevinde başladığı yazarlık serüvenine Almanya’da devam edecektir. Bilanço: bir kısmı Almanca’ya da çevrilen 34 kitap…

“Otuz dört kitabı yayınlanan, bazı kitapları Almanca’ya çevrilen biri olsam da, kitaplarımdan güçlü bir ekonomik gelir sağlayamadım, yayıncılar bana kitaplar verdiler elbette, ama sokaklara çıkıp kitap satan bir tüccar olmadım, armağan ettim o kitapları arkadaşlarıma, sadece bazı okuma toplantılarında satıldı birkaç kitap, kazandığım parayı da toplantıya katılanlardan bazılarıyla aynı akşam tükettim lokantalarda. Almanya’da insanların paraya tapınmaları beni çıldırttı, kendimi öldürmeye bile kalkıştım, beceremedim. Para için mi zindandan kaçmış, mülteci olmuştum ben?” (s.75)

Sürgün yaşamı iki sözcükle özetlenebilir: Yoksulluk ve onur… Biri, diğerini besleyen… “Tüccarlığı” onuruna yediremez, zaten beceremez de… Eş-dostun desteğiyle kurduğu bir-iki işletme (kafe, lokanta) kısa sürede batar. Çıkarmaya çabaladığı dergi, kurmaya çalıştığı tiyatro grubu da fazla uzun ömürlü olmaz. Geçimi garsonluk-bulaşıkçılık, sosyal yardımlar, sosyal hizmet kurumlarının gösterdiği geçici işler, olasıdır ki köşe yazarlığı yaptığı Yeni Ülke, Özgür Gündem ve Özgür Politika gazetelerinden aldığı az miktarda para ve eş-dostun zaman zaman buzdolabına doldurduğu yiyecek-içeceklerle olur. Parayla ilişkisi anarşistçe olmuştur, sürgün yılları boyunca. Biriktirmek, ev-bark almak, yatırım yapmak filan için değil, hayatta kalabilmek için kazanmaya çalışır. Hasbelkader eline fazlası geçtiğinde, eşe dosta açar sofrasını, babadan kalma alışkanlıkla sevdiği rakı, kendi eliyle hazırladığı mezelerle donatır dost sofrasını.[3] 

Onur ve yoksulluk, çocuklarına babalık etmesini de engeller. Türkiye’de dünyaya gelen üç çocuğu, onunla ilişkiyi kesecektir bu nedenle. Almanya’da doğan oğlunu ise, çocuğun annesinin eline bakmak ağrına gittiği için terk eder: “… ‘Baba’ olabilmek, bir çocuğu dünyaya getirmeye yardım etmek değildi. O çocukla birlikte yaşayabilmek, ona destek olabilmek, mutlu olabilmesini sağlayabilmekti. Çocuklarımla bunları yaşayamadığım için suçlayabileceğim tek kişi, kendimdi. İnsanların kendi geçimlerini sağlayabilmeleri için, elbette paraya ihtiyaçları vardı, ama parayı kutsallaştırmak, tanrılaştırmak, liderleştirmek, her şeyin önüne çıkarmak benim için çok iğrençti…” (s.53) 

Bir süre çalıştığı Kürt basınıyla ilişkisi gelgitlidir; sıkça son verilir köşe yazılarına. Sonra yeniden çağrılır. Bekaa’ya gider, Abdullah Öcalan’la röportaj yapar; gözlemlerini, izlenimlerini yazar, kitaplaştırır. Yazdıklarından bazıları, gazete yöneticilerinin hoşuna gitmeyecektir[4] (s.52)…

Sözünü sakınmayan, dobra, kimi zaman “patavatsız” tavrı, içten pazarlıksızlığı, biat ilişkilerini reddedişi öyle gözüküyor ki dosttan çok düşman kazandırmış ona. “Bana, yani ‘Kötünün Kötüsü Adam’a, ‘Huysuz, geçimsiz, küfürbaz, kavgacı, kumarcı, intiharcı, ajan, faşist’ diyen çok insan var. Bu sözleri yüzüme değil, arkamdan söylemeyi yeğlediler. Ama aynı insanlardan bazıları benim için; ‘kötü olmasına karşın, beyni insan sevgisiyle dolu biri’ de diyebiliyorlar.” (s.15)

“İnsan bir akşamüstü ansızın yorulur,” der Attila İlhan bir şiirinde. Abdülkadir Konuk da yorulmuş. Evinin dört duvarı arasında kimsenin duymadığı açlık grevlerinin yanı sıra (s.55) üç intihar teşebbüsünü de sığdırmış sürgün yıllarına… “Kendi kendine kaldığında saz, cümbüş, mandolin, keman çalan, yağlıboya resimler, oyma işleri yapan” (s.54) biri için yadırgatıcı mı? İnsanın neresinden yaralı olduğunu kestirmek zor…

Evet, bazen insan bir akşamüstü ansızın yoruluveriyor… Adalet, eşitlik, ezilenlerle dayanışma duyguları, burjuva yaşam tarzına, tüketim toplumuna, yabancılaşmaya karşı derin öfke, etinde, kemiğinde, yoksul yaşamında sürse de, sosyalizmden yoruluvermiş: “200 yıl önce yaratılan teorilerden birçoğu dönemlerinde geçerliyken, günümüzde halkı geriye iteleyen teoriler haline gelmişler… Günümüzde gelinen noktada haklı olduğum açıkça ortada. Proletarya değil, robotlar çalışıyor artık ağır fabrikalarda, onlar üretiyor her şeyi. Önemli olan ezilen tüm kitleleri bir araya getirebilmekti. Bu nedenle “İNSAN SEVGİSİYLE ULUSLARARASI BİRLİK” öne çıkarılmalıydı…” (s.63) 

Abdülkadir Konuk… Erzincanlı, Kürt-Ermeni yoksul bir ailenin aykırı evladı. Öğretmenlerin gözbebeği, zeki, çalışkan öğrenci, gencecik köy öğretmeninden proletarya enternasyonalistine, devrimci militana dönüşüm... Üzerindeki idam fermanının gölgesinde bir işkencehaneden diğerine, bir zindandan diğerine sürgünle geçen yedi yıl… Ve hakkında “vur emri” çıkartılmasına yol açan firar. Bir gece bir çocuk botuyla 5.5 saat kürek çekerek Yunan adalarına ulaşma. Lavrion kampı; ardından Almanya’ya iltica… PKK ile dirsek teması, Bekaa ziyaretleri. PEN üyeliğine kabul edilecek kertede velut bir yazın yaşamı: Zindana, sürgün yıllarına sığdırılan 34 kitap… Kabına sığamayan bir yaşam, kısacası.

İnsan “böylesi bir yaşamdan, ‘insan sevgisiyle uluslararası birlik’ten daha anlamlı, daha derin, daha vurgulu bir sonuç çıkmalı” demeden edemiyor… Bu fırtınalar, bu denli sade suya tirit bir sona bağlanmamalı. Ama dedik ya, insanın neresinden yaralı olduğunu kestirmek zor… 

* * *

70’li yılların devrimci militanlarının yaşam öyküleri hem ayrıksı, hem de sıradan. Bir anıyla bağlayalım sözü; 2011’de ‘Ankara Düşünceye Özgürlük Girişimi’ olarak ‘İsmail Beşikçi Sempozyumu’ düzenlemiştik. Yurtdışından konuklar vardı; İnsan Hakları İzleme Örgütü (HRW), Index on Censorship, vb. Salonda ise çoğunlukla saçları ağarmış, mülayim hâlli, 68/78 kuşağı mensupları. Eşlik ettiğimiz bir kadın konuk, bir ara yanımızdan ayrılıp sempozyum başlamadan fuayede çay kahve içip tatlı tatlı sohbet eden ak saçlıların arasına karıştı. Yeniden yanımıza geldiğinde, gözleri fal taşı gibi açılmış, soluğu kesilmişti. “Aman Tanrım,” dedi. “İçeridekilerin çoğu ya birilerini öldürmüş, ya hapishaneden kaçmış, ya Filistin’de savaşmış!” Birbirimize bakıp gülüşmüştük… Vukuatın sıradanlaştığı bir tarih kesiti, bir coğrafya parçası bizimkisi… 

Abdülkadir Konuk da “Saçmalık mı, değil mi bilmiyorum/ Bir tek şey istiyorum/ Çaresizliği yenmek,”[5] dizeleriyle müsemma bu tarihin, bu coğrafyanın bir sıra neferi. Anıları ve hakkında yazılanlar, bu kolektif serüvenin bir parçası olarak okunmalı. 

Ve son olarak, kitabı derleyerek örneğine ne yazık ki pek de sık rastlamadığımız kadirşinaslık örneği veren Sırrı Ayhan’ın yüreğine sağlık, diyoruz.

 

20 Mayıs 2025 18:12:59, Muğla-İstanbul.

 

N O T L A R

[*] Avrupa Demokrat, Mayıs 2025...

[1] Ahmet Erhan.

[2] Suya Karışan Sürgün-Dostları Abdülkadir Konuk’u Anlatıyor, Derleyen: Sırrı Ayhan, Sidar Yay., 2025, 230 sayfa.

[3] “Bir itirafta bulunmalıyım; yoksulluğumun asıl sorumlularından biri benim. Parayı hiçbir zaman sevmedim. Neyzen’in deyişiyle, ‘o pisliktir, üstüne geldiğinde onu hemen atmak gerekir’ düşüncesi hakim oldu bana. Bu nedenle savurgan, tutumsuz bir insanım. Zaten öyle tutulacak bir pislik de geçmedi elime. Tüm kazancımı halk, parti ve devrim için harcadım, ve partiden ayrılınca ‘kırk yıllık yani, iki sallamayla olmaz ki kani!’ sözüne uygun yaşadım.” (ss. 55-56)

[4] “Kampta bulunan barfikste bir gün denedim kendimi. Öğretmen okulundayken iyi bir barfiksçi sayılırdım. Baktım kendimi yukarıya bile çekemiyorum. Sonra yeniden tırmandım bir tepeye, koşmayı denedim yine. Dağ bile değil, taşlı küçük bir tepeydi. Nefesim kesildi. İn oğlum, gidip milletin başına bela olma dağlarda. Git gazeteciliğini, yazarlığını yap, öyle daha yararlı ol olacaksan, dedim ve PKK’ye katılmaktan vaz geçtim. Katılmamamın bir başka nedeni vardı elbette; birilerinin önünde ‘hazır ol’da durmayı hiç sevmiyorum.” (s. 43)

[5] Ferit Edgü, Hakkâri’de Bir Mevsim, Sel Yay., 2006, s.60.


Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Öne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGÖRÜDEN EŞİTLİĞE: TÜRKLERLE ERMENİLER ARASINDAKİ GÜÇ İLİŞKİLERİNİ BİR SİVİL HAKLAR MODELİ ARACILIĞIYLA DEĞİŞTİRMEK,1,“KOBANÊ’NİN ‘BİZ’İMLE NE ALÂKÂSI VAR?,1,“NEFRET SUÇLARI” VE “ZEHİRLİ KAN” ÜZERİNE,1,1 MAYIS 2015’DE İSTİKAMET(İMİZ) -2014’TE OLDUĞU GİBİ!- TAKSİM,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)İ,1,1 MAYIS’A GİDERKEN: AKP KADINLAR İÇİN NE YAPTI,1,1 mayis,16,100. YAŞINDA EKİM DEVRİMİ’NİN ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENİ GERÇEĞİNİN TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLÜL 2010 SONRASI,1,12 EYLÜL KİME KARŞIYDI?,1,12 EYLÜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLÜL’Ü YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’İN 50. YILINDA SARI YELEKLİLER,1,2013,1,2014,1,2014 İÇİN 2013’ÜN 1 MAYIS DERSLERİ,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YİNE YENİDEN ISRARLA TAKSİM,1,2016,1,2018,1,2019: YERKÜREDE VE COĞRAFYAMIZDA İŞÇİ SINIFI(MIZ),1,23 NİSAN BİTTİ ‘KUTLU DOĞUM’ VERELİM,1,24 HAZİRAN SEÇİM(LER)İ VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZİRAN 2015 SEÇİMLERİ’NE DAİR -GEREKÇELİ- TAVRIMIZ,1,7 HAZİRAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BİR YOLCULUK,1,abd,1,ABD EMPERYALİZMİ VE VENEZÜELLA 2019,1,AÇIK SÖZLÜ OLMAK İYİDİR (7 HAZİRAN SONRASINA DAİR DEĞERLENDİRME),1,ADALET: ANTROPOLOJİK BİR BAKIŞ,1,afis,1,AFRİN (VE SURİYE’N)İN ÖTESİDİR,1,AFRİN (VE SURİYE),1,AKADEMİNİN ÖZGÜRLÜĞÜ İÇİN,1,akademisyen,2,AKADEMİSYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SİZLERİ,1,akp,37,AKP İKTİDARI VE GÜNDELİK HAYATIN İSLÂMİLEŞTİRİLMESİ,1,AKP İSLÂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NİN ‘KÜLTÜR POLİTİKALARI’?,1,AKP’NİN “DERİN DEVLET”İ,1,AKP’NİN “KINDER KUCHE KIRCHE”Sİ,1,AKP’NİN “MUHAFAZAKÂR”LIĞI NEYE DENK DÜŞER,1,AKP’NİN “ORGANİK AYDINLARI” VE HAZİRAN KALKIŞMASI,1,AKP’NİN BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ Mİ DEDİNİZ,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ: MİLLİYETÇİ MANEVİYATÇI VE PİYASACI,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİYLE İMTİHANI,1,AKP’NİN KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GİBİ ÖLMEK,1,AKP’NİN MUHAFAZAKÂRLIĞI İSLÂMCILIĞI NEOLİBERALİZMİ VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktüel,3,ALEVÎLİK VE SINIF MÜCADELESİ: KÜLTÜR VE EKONOMİ POLİTİK,1,aleviler,1,amerika,3,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJİ: NASIL VE NİÇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKİ” ÜZERİNE,1,ATAERKİL PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BİRLİĞİ: ÇOKKÜLTÜRCÜLÜĞÜN “KRİZİ”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,36,AYŞE ÖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,12,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MİZAH YA DA HİÇ!,1,BE ZİMAN JÎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERİ,1,BEKLE BİZİ -YENİDEN- TAKSİM,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BİR “ELEŞTİRİ”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BİR “İMKÂNSIZ AŞK” HİKÂYESİ: “AKADEMİ VE ÖZGÜRLÜK,1,BİR “PRAKSİS ANTROPOLOJİSİ” İÇİN,1,BİR AYDIN(LIK) HÂLİ FİKRET BAŞKAYA,1,BİR DAHA ASLA DİYEBİLMEK İÇİN: GÖZALTINDA KAYIPLAR,1,BİR İKTİDAR (YENİDEN-)ÜRETME ARACI OLARAK MOBBİNG[*],1,BİR İKTİDAR ARACI OLARAK KORKU,1,BİR KEZ DAHA “TERÖR” MÜ,1,BİR KİMLİK SİYASETİ OLARAK MİLLİYETÇİLİK VE IRKÇILIK,1,BİR MİLAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BİYOLOJİ KADER Mİ? ya da “FITRAT”A DAİR,1,BİZİM DELİLERİMİZ,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bölge,3,BU 12 EYLÜL REJİMİ… BURADAN ÇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELÂL? (YA DA “GULYABANİ” KİM),1,BUGÜN ADNAN YÜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DÖKTÜKLERİ KAN,1,cevre,15,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VİLLERİ VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,13,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİ VEYA BU KADAR YETKİYİ BABANIZA VERİR MİYDİNİZ,1,Çile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gözlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ÇOCUKLAR ÖLMESİN DEMEK TERÖR SUÇU MU,1,ÇOCUKLARININ ETİYLE BESLENEN ÜLKE,1,ÇÖZÜMÜN SOSYO-EKONOMİK YANI,1,DAĞLAR ERİRSE – ZEVEBÂN,1,DAİMA YAŞAYACAKTIR İSMİYLE MÜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GİRİŞİMİ VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELİ DUMRUL’UN “KENTSEL DÖNÜŞÜM”Ü ya da YOLSUZLUK RANTIN İKİZ KARDEŞİDİR,1,DEMİRİN TUNCUNA İNSANIN...,1,demokrasi,6,demokratiklesme,1,DEMOKRATİKLEŞ-ME PAKETİ,1,dersim,3,devlet,13,DEVLETİN ERKEKLERİ YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ÖNLENMEZ,1,DEVLETİN KÜRTAJI: ROBOSKÎ,1,DEVLETLÛLAR,1,devrim,12,DİĞERLERİ VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DİNLER İSLÂM VE KADIN BEDENİ,1,dinleti,1,DİRENEN DAMAR[*] ÇÜRÜMEYEN,1,direnis,3,dunya,6,dünya,67,düsünce özgürlügü,2,EGEMENLERİN “PYRRHUS ZAFERİ”: F-TİPİ,1,egitim,12,EKİM DEVRİMİ SOSYALİZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,8,elestiri,1,ELEŞTİRİ HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,21,emekciler,3,EMEKÇİLER İŞSİZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,9,EMPERYALİZM- T. “C” VE AFRİN,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALİZM ÜZERİNE NOTLAR,1,ERCAN BİNAY’DAN (BAFRA T TİPİ) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ÖZGÜRLÜK,1,ermeniler,4,ESKİ(MEYEN)/ YENİ TÜRKİYE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ÇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,7,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,2,feminist,1,FİDEL İÇİN SANCAĞI YARIYA İNDİRMEYİN DAHA DA YÜKSELTİN,1,FRIEDRICH ENGELS VE AİLENİN,1,genclik,4,GERÇEKTEN DE NEDİR TERÖR,1,GÖBEKLİTEPE BİZE NEYİ ANLATIYOR,1,grev,1,güncel,9,gündem,12,GÜNDEM’E DÜNE VE BUGÜNE DAİR,1,HAFIZASINI YİTİRMEYEN “DERSİM’E AĞIT,1,hakkinda,1,HÂL ÜLKEYİ KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HÂL VE GİDİŞ(İMİZ),1,HANGİMİZ ÖZGÜRÜZ Kİ,1,hareketler,2,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTİR YANİ HAYATTIR GRUP YORUM,1,hayat,1,HER GÜN DÖRT İŞÇİ BEŞ KADIN,1,HER KÖYDE BİR “KÖPEK” VARDIR,1,HİÇLEŞTİRİLME KAYGISINDAN ÖFKEYE SARI YELEKLİLER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,39,IŞILTILI VE “TEHLİKELİ” BİR KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE İSLÂMCI “FEMİNİSTLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,İFADE ÖZGÜR(LÜĞÜ) MÜ,1,İFADE ÖZGÜRLÜĞÜ VAZGEÇİLEMEZ ÖNCELİKLİ DEĞERDİR,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,12,islam,14,islam.ortadogu,1,İSLÂMCI-MUHAFAZAKÂRIN ZİHİN HARİTASINDA BİR GEZİNTİ: “NASIL BİR KADIN(LIK),1,İSTANBUL SEÇİMİ - BİR DEĞERLENDİRME,1,isyan,16,İŞÇİ SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLİAMIN 40. YILINDA TAKSİM,1,İŞÇİ SINIFININ KADINLAŞMASI,1,İTİRAZ VE ELEŞTİRİ “HAZIROL”DA DURMAZ,1,İYİ Kİ YAŞADILAR İYİ Kİ YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRİM(LER),1,KADINLAR KAPİTALİZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERÇEKTEN DE “SINIFLAR-ÜSTÜ” MÜ,1,KADINLAR İÇİN OLABİLECEK EN KÖTÜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAİR,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSİZM’SİZ OLUR MU,1,kadin,67,kadinlar,11,KALBİM(İZ) CİZRE’DEDİR,1,kapitalizm,26,KAPİTALİZM KÜLTÜR DİRENİŞ,1,KAPİTALİZMİN KENDİNİ İMHASI: NEOLİBERALİZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,8,KELLE FIYATINA HÜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTİ (YOKSULLARINDAN) TEMİZLEMEK,1,KEŞFEDİLMEMİŞ GELECEĞİN BİÇİMLENMESİ İÇİNDİ SAMİR AMİN,1,kitap,35,KOBANÊ BİZİMDİR BİZ KOBANÊ’YİZ,1,KOLEKTİF BİR DEVLET CİNAYETİ: HRANT DİNK,1,komünizm,6,kriz,58,KRİZ SAVAŞ VE İŞÇİ SINIFI ÜZERİNE GÖRÜŞLER,1,KRİZDEN İNSAN MANZARALARI[*],1,KÜLTÜR “YERLİ VE MİLLİ” MİDİR?YA DA NEDİR,1,kültür sanat,33,KÜRESEL KÜLTÜR” MÜ,1,kürt sorunu,1,laiklik,1,LAİKLİK Mİ HANGİSİ,1,latin amerika,15,LATİN AMERİKA: SAĞIN GERİ DÖNÜŞÜ - 1/ BREZİLYA ÖRNEĞİ,1,LATİN AMERİKA: SAĞIN GERİ DÖNÜŞÜ-2/ PARAGUAY: “TEKNİK DARBE,1,LATİN AMERİKA’DA BARIŞ SÜREÇLERİ,1,LATİN AMERİKA’DAN “BARIŞ SÜREÇLERİ”: EL SALVADOR ÖRNEĞİ,1,LATİN AMERİKA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,4,LÜZUM” ÜZERE: BİR KEZ DAHA İSTANBUL SEÇİMİ,1,MAĞLUP MU DENİR ŞİMDİ ONLARA?,1,MARKSİST-LENİNİST ROMAN YAZARI : VEDAT TÜRKALİ,1,marksizm,6,MARKSİZM + V. İ. LENİN = EKİM DEVRİMİ (NOTLARI),1,MARKSİZM AİLE AŞK CİNSELLİK ÜZERİNE SÖYLEŞİ,1,MARKSİZM VE KADIN ÜZERİNE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSİZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DÜŞÜNCE DÜNYASINA BİR SEYAHAT: ETNOLOJİ DEFTERLERİ,1,MARX’TAN ÖĞRENEN BİR ÇUKUROVALI: OKTAY ETİMAN,1,MASKELİ FAŞİZM: “POPÜLİST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI İYİ BİLMEZDİK,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DÜŞÜ LAMBORGHİNİLER VE DÜNYAYI DEĞİŞTİREBİLMEK,1,mücadele,20,MÜCADELE BOYU BİR YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MÜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIÇ,1,NE OLDU O “İMTİYAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KİTLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMİNİST” Mİ,1,NEO-LİBERAL TÜRKİYE’DE MUHAFAZAKÂRLAŞMA/ DÜŞKÜNLEŞME DİYALEKTİĞİ,1,NEO-LİBERAL TÜRKİYE’NİN “EN ALTTAKİLER”İ: İŞÇİ SINIFI KÜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,12,newroz,1,NİCE ONYILLARA ‘YENİKAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GÜN BU ÜLKEDE. O GÜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ÖLÜMSÜZDÜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(İMİZ,1,ONLAR ÇALIP ÇIRPTIKÇA BİZ YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORÇUN,1,ortadogu,10,ORTADOĞU’DA BİR KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “İHYA” ETMEK: AKP’NİN TÖRENLERİ,1,OTUZÜÇ KOR DÜŞTÜ YÜREĞİMİZE…,1,ÖFKELENİNCE ÇOK GÜZEL OLUYORSUN TÜRKİYE,1,ÖFORİNİN ORTASINDA,1,ÖĞRETTİKLERİ HATIRLATTIKLARIYLA GREİF DİRENİŞİ,1,ÖLÜMSÜZ ABİ(MİZ) OKTAY ETİMAN,1,ÖRGÜTLÜ MÜCADELE ETİĞİ VE SOSYALİST DEMOKRAS,1,öteki,33,ÖZEL MÜLKİYETİN DEVLETİN KÖKENİ ÜZERİNE,1,ÖZERKLİKÇİ ANAYASA SONRASINDA BOLİVYA DERSLERİ,1,ÖZGECAN’IN KATLİNİN AKP’YLE NE İLGİSİ VAR,1,özgeçmis,1,özgürlük,5,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANİNİN (“YENİ”) REJİMİ,1,PARİS KATLİAMI “BARIŞ SÜRECİ” VE HESAPLAŞMA,1,politika,14,POPÜLER KÜLTÜRE ELEŞTİREL BAKIŞLAR - KISA BİR TARİHÇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEP’İN TÜRKÜ(/ŞİİR)LERİ,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKİ’NİN KANAYAN KARANFİLİ,1,röportaj,12,SAHİ “VESAYET (REJİMİ)” KALKTI MI,1,SAHİCİ OLMAK,1,savas,4,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ÜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ÇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,18,secimler,4,seçim,5,SEÇİMLERİN SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ÇÜRÜMENİN RESMİNİ ÇİZEBİLİR MİSİN ABİDİN?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTİM MANZARALARI,1,SEN MİSİN “BARIŞ” DİYEN,1,sibel özbudun,1,sinifsal bakis,11,SİVAS KATLİAMI O GÜN ORADA BİTMEDİ,1,siyonizm,4,SİYONİZM ANTİ-SEMİTİZM VE BİR “MUGALATA” ÜZERİNE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BİLİMLER: BİR ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,15,SOYKIRIM ÜZERİNE RESMÎ SÖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,söylesi,1,söyleşi,2,SÖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ÜZERİNE,1,suriye,2,SURUÇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKÇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKÇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELİ DUMRULLARI: ÖZELLEŞTİRMELER,1,SÜREKLİLEŞTİRİLEN OHAL VE,1,ŞİDDET Mİ MEŞRUİYET YİTİMİ Mİ,1,ŞİDDET NEDEN KAPİTALİZMİN “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,16,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,26,tck,2,tck301,1,teknoloji,1,temel demirer,17,tercüme,2,terör,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KİTAPLI İNSANDAN KORKARIM,1,TOTALİTARYANİZMİ SOKAKTA ALT EDEBİLMEK,1,TOTALİTERLEŞMEYE İHVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TÖREN ULUS-DEVLET İKTİDAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tüketim,1,Türk Akademiası: Gerçekten kadınlar için Bir Cennet mi,1,TÜRK HALKI BARIŞÇI MI,1,TÜRK(İYE) İSLÂMI’NDA KADIN OLMAK,1,türkiye,92,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHİT OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,üniversite,6,ÜNİVERSİTEYİ ÖLDÜRMENİN SEKİZ YOLU (YA DA ÜNİVERSİTE PİYASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETİN ALTERNATİFİ VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İÇİN YEREL SEÇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZÜELLA VE EMPERYALİZM KONUSU,1,VESAYET REJİMİ” ÖLDÜ YAŞASIN “İLERİ DEMOKRASİ,1,video,26,VURUN “ÖTEKİ”NE,1,YA SEV YA TERKET: BİR BİAT ARACI OLARAK MOBBİNG,1,YA SOSYALİZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDİNİZ,1,yasam,27,YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENİ”,1,yeni yil,2,YENİ YÖK YASA TASLAĞI ÜZERİNE: PİYASA ÜNİVERSİTEYİ YUTARKEN,1,YENİDEN HAYKIRABİLMEK: “YERİMİZ MUTFAK DEĞİL DÜNYA,1,YERELİ BİRLİKTE YÖNETMEK - NASIL BİR DÜNYA İSTİYORSAK ÖYLE BİR YEREL YÖNETİM,1,YILDIZLARIN GÜNCESİNİ TUTAN ADAM: CENGİZ GÜNDOĞDU,1,yök,3,yönetim,1,YÜREĞİMİZDE,1,ZAPATİSTALARIN 33. YILI: BİR DEĞERLENDİRME,1,ZEYTİNLİĞİ ZİNDAN YAPAN SİSTEMATİK ZULME DİRENENLER,1,ZİNDAN(LAR)IN TÜRKÇESİ,1,ZORUNLU BİR AÇIKLAMA (II)… VE BİR EKLEME,1,
ltr
item
sibel🍂özbudun: MİLİTAN, İDAMLIK, SÜRGÜN: ABDÜLKADİR KONUK[*]
MİLİTAN, İDAMLIK, SÜRGÜN: ABDÜLKADİR KONUK[*]
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiPKWJiTW22U5oXR5eXjPZ4w9yBi9pZKffLq7gCoWV8mNME6KDArvagCQLNumvNhrb-PC-VYWy5SlPPObWksLgwNGwlhMLJ_aUllvDSN7wAKIaEgrGue6jVJiWgk2QRNnGWIpZtsr4qeR6wpSfuMCw1JESMgLeeXFU0LiB1OzGithpg1lZjwOpiRKDfx6Y/w428-h640/zzz%20HRANT%20ANMASI2024d.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiPKWJiTW22U5oXR5eXjPZ4w9yBi9pZKffLq7gCoWV8mNME6KDArvagCQLNumvNhrb-PC-VYWy5SlPPObWksLgwNGwlhMLJ_aUllvDSN7wAKIaEgrGue6jVJiWgk2QRNnGWIpZtsr4qeR6wpSfuMCw1JESMgLeeXFU0LiB1OzGithpg1lZjwOpiRKDfx6Y/s72-w428-c-h640/zzz%20HRANT%20ANMASI2024d.jpg
sibel🍂özbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2025/06/militan-idamlik-surgun-abdulkadir-konuk.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2025/06/militan-idamlik-surgun-abdulkadir-konuk.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gör BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara Bütün Yayinlar İsteğiniz gönderi bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy