$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

ā€œTIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM!ā€[1]

ā€œo sƶzler ki imgelem sonsuzluğunun ateşten gĆ¼lĆ¼dĆ¼rler kelebek Ƨarpıntılarıyla doğarlar ƶlĆ¼rler o sƶzler ki kalbimizin Ć¼stĆ¼nde d...


ā€œo sƶzler ki
imgelem sonsuzluğunun
ateşten gĆ¼lĆ¼dĆ¼rler
kelebek Ƨarpıntılarıyla doğarlar ƶlĆ¼rler
o sƶzler ki kalbimizin Ć¼stĆ¼nde
dolu bir tabanca gibi
ƶlĆ¼p ƶlesiye taşırız
o sƶzler ki bir kere Ƨıkmıştır ağzımızdan
uğrunda asılırız.ā€[2]

GeƧtiğimiz gĆ¼nlerde, facebook sayfamda, bir yazı paylaştım. ÅžĆ¶yle bir şeydi:

DİNLERİN YAŞLARI
Ä°slĆ¢miyet: 1400 yıl
Hıristiyanlık: 2000 yıl
Musevilik: 3000 yıl
Budizm: 5000 yıl
İnsanlık tarihi: 50 000 yıl
45 000 yıl boyunca ne oldu, onu soran yok.

Paylaşımın sunduğu verilerin bir kısmı tartışmalı, bir kısmı ise, aƧıkƧa hatalıydı. Ɩrneğin, paloantropoloji, eğer yeryĆ¼zĆ¼nde mevcut insan tĆ¼rĆ¼nĆ¼, yani Anatomik aƧıdan modern Homo Sapiens (AmHS) ya da Homo Sapiens Sapiens olarak bilinen tĆ¼rĆ¼mĆ¼zĆ¼ esas aldığımızda, bu tĆ¼rĆ¼n yeryĆ¼zĆ¼ndeki varlığının 150 000 yıl kadar ƶncesine gƶtĆ¼rĆ¼lebileceğini bildirir. Bu tarih, AmHSā€™yi ƶnceleyen ve Ƨoktan tĆ¼kenmiş olan hominid (insansı) tĆ¼rleri (Neandarthelā€™ler; Homo Erectusā€™lar, Homo Habilisā€™ler, Austrolopithecus Ƨeşitleri vb.) ise Ƨok daha gerilere, 2-2.5 milyon yıl ƶncesine dek Ƨekilmektedir ve paleoantropologların araştırmaları sĆ¼rekli olarak bizi daha gerilere, gĆ¼nĆ¼mĆ¼zĆ¼n kuyruksuz bĆ¼yĆ¼k maymun (ape) tĆ¼rleriyle ortak atamıza doğru gƶtĆ¼rmektedir.
Ɩte yandan, Budizm iƧin verilen 5000 yıl da abartılı gƶzĆ¼kĆ¼yor. Budizm, eğer Sidharta Gautama (Budha) ile başlatılacak ise, Gautamaā€™nın yaşamı Ä°.Ɩ. 6.-5. yĆ¼zyıla tarihlendirildiğine gƶre, Budizmā€™in de paylaşımda belirtildiği Ć¼zere 5000 değil, 2500 yıllık bir tarihi var.
Her ne hĆ¢l ise... Facebook paylaşımlarında ā€œĆ¶ÄŸretmenā€ gibi davranmanın pek yakışık alacağına inanmıyorum. Bilim insanlarının yĆ¼z yılı aşkın sĆ¼redir gerƧekleştiregeldikleri meşakkatli araştırmalar sonucunda elde ettikleri bulguların sosyal medyada iki-Ć¼Ć§ satırlık malumat hapları hĆ¢linde piyasaya sĆ¼rĆ¼lmesinin işlevsel olacağı kanısında da değilim. Hasbelkader,yıllar boyu Ć¼niversitede antropoloji hocalığı yapmış biri olarak, hele ki ā€œevrimā€ gibi hararetli konularda ileri sĆ¼rĆ¼len ā€œkomprimeā€ gƶrĆ¼ÅŸlerin ne denli ā€œabsĆ¼rdā€e yƶnelen tepki ve itirazlara yol aƧacağını kestirmek iƧin de yeterince deneyimliyim. Bence sosyal medya, malumat (enformasyon) paylaşımının yanısıra, iki-Ć¼Ć§ cĆ¼mlelik dĆ¼ÅŸĆ¼nce/soru- kışkırtıcı ƶnermelerin formĆ¼le edilebileceği, uygun bir bağlam... O kadar.
Ɩzetle, karşılaşacak olanlarda, ā€œsahi ya... acaba gerƧekten de kurumsallaşmış dinlerin tarihini ƶnceleyen sĆ¼reƧte insanlar bir şey(ler)e inanıyorlar mıydı?ā€ sorusunu kışkırtmak iƧin bu paylaşımda bulunmuştum. Tabii bir de ā€œartā€ niyetim vardı: mesajı gƶrenleri din(ler)in ezeliyet iddiaları karşısında daha sorgulayıcı olmaya Ƨağırmak...
Vurgulamalıyım; MĆ¼tevazı sayfam iƧin rekor sayılabilecek bir paylaşıma erişti bu basit soru. Şu satırları yazdığım ana dek tam 4278 kez paylaşılmış ve pek Ƨok tepki almıştı. Ɯzerinden haftalar geƧmesine karşın, paylaşım ve yorumlar devam ediyor...
Ama ne yalan sƶyleyeyim; yorumların pek azı, beklediğim/umduğum tĆ¼rden... BĆ¼yĆ¼k Ƨoğunluğu, bu Ć¼lke insanlarının hemen hiƧ bilgi sahibi olmadıkları konularda ideolojik aƧıdan nasıl tavizsiz, ne kadar katı ve soru sorma yetisinden ne denli uzakta olduğunun Ć¼rkĆ¼tĆ¼cĆ¼ bir gƶstergesi... Muradımı bir kaƧ ƶrnekle aƧımlayayım, dilerseniz. Yazılanları, noktasına-virgĆ¼lĆ¼ne dokunmadan, olduğu gibi aktarıyorum.
C.T. (Yorumcu C.A.ā€™nın Ä°saā€™nın tarihi kişiliğini tartışmaya aƧan, yaşamadığının kanıtlanması durumunda Ä°slamā€™Ä±n Ƨƶkeceğini ƶne sĆ¼ren sƶzleri karşısında): ā€œ... bu yazdiklarin ne kadar karisik duzmece Bir olan Allah var kuran bizlere anlatiyor bilmemiz gerekeni o yeter diyer konular teferruattir cok kafani karistirma ben boyle daha huzurlu olacagini dusunuyorum olunce dunyada kimler gelmis gitmis bunlari sormayacaklar... Din maddi anlamda kullananlari cezasini yaradan verir biz iyi bir musluman nsl olur biz islzmi nasil daha iyi yasariz her koyun kendi bacagindan asilir unutma...ā€
E. B. ā€œÄ°lk insan ve ilk PEYGANBER Olan Hz. Adem, dahil yer yĆ¼zĆ¼nde 124.000 peygamber yaşamıştır. . En başından beri anlatılmak istenen aynı şeydir .. Tapılacak tanrı ve tanrılık kavramı yoktur. . Sadece Allah vardır... yaşadığı evrendeki ahengi, gĆ¼zellikleri gƶrmeyen sadece kendini kandırır.ā€
S.E. ā€œDĆ¼nya pat diyemi oluşmuş yada insandan ƶnceki yaşama dair ne bulgular yada ne gibi yaşam var..bir kere gezegenimizin Oluşumu bile bilimsel olarak tam kanıtlanmış değilken ki ben bĆ¼yĆ¼k patlamayıda inkar etmiyorum lakin yapılan milyarlık deneyde de sonuƧ Ƨıkmadı...insandan ƶnce kanıtlanan yaşam dinazor..onun ispatıda mevcut..onunda sanırım şimdiki hali benzin mazot ..yani bir kere DĆ¼nyaā€™nın Oluşum SĆ¼reci var insan iƧin nasıl denir kıvama gelme hali..ALLAH ı burada inkar etmek bĆ¼yĆ¼k bir yanılmadır..insan ilk baştan beridir dine sahipti..yani bu 45000 falan vasat..bir kere Kurā€™an bir zaman tarihinden bahsetmez yani sizin Verdiğiniz zaman biyolojik değil tamamen ateizm felsefesi..Kurā€™an da sadece islamdan başka bir dinin gelmediğini bu sƶzde dinlere ait peygamberlerimizdende ƶnce bir Ƨok peygamberin geldiğini Sƶyler..yani Ademā€™den sonrada gelen bir SĆ¼rĆ¼ peygamber var Kuranā€™da sadece bir kaƧ peygamberin hayatı geƧer.ā€
Y. G. ā€œAdem ve havva dan gelen insanligin Nesli sekizbin sene tamamlanmadigini hatirlatirim Artik onagore daha genis dusunmenizi ve yurumlarinizi bu cerceveden bakarak yapmaniz lazim insanlarin kafasini karistirmayin saygilar.ā€
M. K. ā€œpaylaşımdaki Sorunun din bilgisi dĆ¼zeyi biraz şuna benzemiş. ā€˜Bu yılda Hac mevsimi Kurbana denk geldi.ā€™Ä°lk insan Hz. Adem zaten bir peygamberdi ve insanlık gelen peygamberlerin buyruklarını bozdukƧa, değiştirdikƧe rabbimiz yeniden peygamber ve buyruklar gƶndermiştir. her peygamber yazılı belgeli bir kitapla gelmemiştir. yani 50.000 yıldır din vardı.ā€
G.P. ā€œHz ademin dini kitabini yada Ƨogalmalarinda bana onerebileceyin bisey varmi ve iki oglundansonra bahsedilen torunlarinin anneleri hakinda beni biraz aydinlatirsan sevinirim.ā€
M.K. ā€œHz. Ademe 10 suhuf (Sahife) gelmiştir. Hz. Ademin Ƨocukları DĆ¼nyada başka hiƧ bir insan olmadığı iƧin farklı batınlarda (zamanlarda) doğan kardeşler birbiriyle Ƨarpraz evlendirilmiştir.
Bize dĆ¼ÅŸen tabi olduğumuz peygambere tebliğ edilen dinin kurallarına gƶre yaşamaktır. Bazı izinler zaruretten dolayı verilir ve sonra o izin kaldırılır.ā€
G.P. ā€œ .....diyorumda zorunu seƧmis ya bir erkek bir kadin zor be soyle iki adem iki hava guzel olmazmiydi hele o elma agaci bide yilan var ne gerk vardi bunlara ya. (...)Yaw bide kadini ƶrt niye erkeyin nefsini eyitmiyoruzda kadini ƶrt saƧi gorunmesin Ƨok celiski var cenet cehenem, orneyini hasan sabah guzel bir sekilde veriyor.ā€
E.E. ā€œÄ°nsanlık tarihi 150 bin yıla kadar gidiyor hatta 200 bin olabileceğini sƶylĆ¼yor son bulgular. Kadim zamanda dĆ¼nyada paralel olarak ā€œÅŸamanizmā€ vardı animistik bir inanƧ olarak. Ve ilginƧtir ki tĆ¼m coğrafyalardaki inanƧlar yani tĆ¼rk şamanlarından amazon şamanlarına, eskimo şamanlarından, kızılderililere ve maya şamanlarına kadar ortak pratik ve inancı gƶrĆ¼yoruz. Bu oldukƧa ilginƧtir...ā€
Ƈ.Z. ā€œYukarıdaki gƶrsel biraz eksik olduğu gibi aşağıda gƶrsele bakarak ilk din ā€œMu diniā€ olduğuna bakabilirsin. Ä°nsanlık ortaya Ƨıkmasıyla birlikte Mu dini başlamış. 50 bin yıl değil, daha Ƨok eskidir... Semavi dinlerin kƶkeni SĆ¼merlere kadar dayanıyor. SĆ¼merlerin dini de tek tanrılı. SĆ¼merler de bizim atalarımız:)ā€
A.Ä°. ā€œAteist olursan bu karmaşık ilişkilere hiƧ girmezsin kafan rahat olur.ā€
M.G. ā€œĆ–nceki dinler bozulduklari iƧin geƧerlilikleri kalmadı. Mu dininin sonunu anlatıyorsun, başını değil.ā€
Ş.A. ā€œCevabı Kuran Peygamberā€™e sƶylĆ¼yor.
Nisa Suresi 164. ā€˜Daha ƶnce bazılarını sana anlattığımız, bazılarını da anlatmadığımız peygamberler gƶnderdik.ā€™
Yine Yunus Suresi 47. Ayet. ā€˜Her Ć¼mmete bir peygamber gƶnderilmiştir. Peygamberler gelip de mesajlarını duyurduktan sonra Ć¼mmetler hakkında adalet uyarınca hĆ¼kĆ¼m verilir, onlara haksızlık edilmez.ā€™
Bir diğer ayet Ibrahim Suresi 4. Ayet ā€˜Biz, gƶrevlendirdiğimiz her resulĆ¼ ancak kendi toplumunun diliyle gƶnderdik ki, onlara aƧık seƧik beyanda bulunsun. Bunun ardından, Allah dilediğini saptırır, dilediğini de iyiye ve gĆ¼zele kılavuzlar. AzĆ®zā€™dir, HakĆ®mā€™dir O!ā€™
Ve son ayet aƧık. Ä°sra Suresi 15. Ayet. ā€˜Biz, bir peygamber gƶndermedikƧe azap edici değiliz.ā€™
E.F.Y. ā€œBuna kim inanir??? Ancak geri kalmis bilgisiz kisiler!ā€
Ş.A. ā€œBakara 118. Ayet: ā€˜Bilgiden yoksun olanlar dedi ki: Allah bizimle konuşsaydı yahut bize bir mucize gelseydi ya!... Onlardan ƶncekiler de aynen onların dediği gibi demişti. Kalpleri birbirine benzemiştir. Biz ayetleri, gerƧeği apaƧık bilmek isteyenler iƧin iyiden iyiye aƧıklamışızdır.ā€™ā€
F.T. ā€œAdem a.s. dan bu yana 128000 peygamber gelmiştir.Allahın dini tektir.Allah isme gƶre din gƶndermemiştir.ā€
K.S. ā€œĆ‡ok merak ediyorsanız cevabı Kurā€™anā€™da var.ā€
N.G. ā€œHz. Adem den HZ. MUHAMMED (S.A.V). E kadar 124 bin peygamber geldi. Hepsi de ALLAHU TALA nin hak olduğunu tebliğ ettiler. Yani ilk peygamber den son peygamber e hepsi islamiyeti anlati.ā€
K.K. ā€œ45 değil, Insanlık tarihi 200 bin yıl. Ve Evren 15 milyar yıl.Koskoca evrende Tanrı NIN herhalde canı sıkıldıda Onu yakacak. Diğerine huri verecek Kendine oyun Ƨıkardı.ā€
R.B. ā€œDin, ƶnemli olan insan olmak,bu kadar basit,bĆ¼tĆ¼n bu kavgalar din YĆ¼zĆ¼nden.Demekki.ā€
H.A.Y. ā€œDin insan olmanın kurallarını koyar insanın iyi ve olumlu yƶnden besler.ā€
R.K.A. ā€œ4000 yıldır kaos, kargaşa ve savaş. Ne iƧin? BĆ¼yĆ¼k oranda din iƧin. Ä°nsan hep sƶmĆ¼rĆ¼ldĆ¼. Ä°nanƧ Ć¶ÄŸretilerinin hepsi siyasi istismara tabi tutuldu. Bilimin saflığında bĆ¼yĆ¼k sırra ermek yerine saf yaradan inancından Ƨok uzak denizlere kĆ¼rek mahkĆ»mlarıyla gidilmeye Ƨalışıldı. SonuƧ ortada. Mu uygarlığını bilimsel olarak araştırmak sanırım bazı yanıtlara gƶtĆ¼recek. Ɩn yargısız ve tarafsız.ā€
E.F.Y. ā€œDin cƶzĆ¼m degil, sorundur!!ā€
M.A. ā€œBen biliyorum Mitos boyutu tanrıları tanrıcaları ve diğer bĆ¼tĆ¼n tanrılar insanlık henĆ¼z Allahın varlığını. tekliğini anlayacak bilince gelinceye kadar dĆ¼nya Ć¼zerinde gƶrev yaptılar insanlığı ve dĆ¼nyayı idare edecek insandan daha Ć¼stĆ¼n bir gĆ¼cĆ¼n olduğu fikrini aşıladılar ve dĆ¼nyayı Allah adına idare ettiler Ć§Ć¼nkĆ¼ onlar Allahā€™Ä±n yƶnetiƧi mekanizmasını oluşturan gƶrevli kadrolardı Ä°nsanlık hazır olunca geldikleri Mitos boyutuna geri Ƨekildiler ve dĆ¼nyanın idaresini Allah devraldı ve kutsal kitaplarını devreye sokarak yetişen insanına kendini tanıttı. Şimdide 2300 yılına kadar yetişen insanlar iƧinden Ä°nsan olan insnları yani Hakiki insanları seƧiyor....ā€
E.B. ā€œÄ°nsan lık tarihinin başından beri islam vardı.. Ä°slam allahın koymuş olduğu kurallar dır. Ä°nsanlar allahın koymuş olduğu kuralları değiştirip durdu, batıla kayıp durdu, gƶtlerinden din uydurup durdu. ... ilk insan ve ilk peygamber olan Hz. Ademden beri... anlatılmaya Ƨalışılan. . Tapılacak tanrı ve tanrılık kavramı yoktur. . Sadece ALLAH vardır.... yer yĆ¼zĆ¼nde hz. Adem den beri 124.000 peygamber yaşamıştır. Hepside aynı şeyi anlatmıştır. .. LƂ Ä°HƂLE Ä°LLALLAH.ā€
A.Y. ā€œ Yukardaki yani insanlık yaşı denilen bƶlĆ¼m 50000 olarak verilen bilginin kaynağı nedir. ataist ve evrim meteryalist bilimcilerin gƶrĆ¼ÅŸleri milyon yıllara dayanıyor kendi gƶrĆ¼ÅŸleridir bir diğer durum ise islam kaynaklarına dayanılan hadis ve benzeri kaynaklarda ilk insanın adem peygamber olduğu belirtiliyor ve kuranla sabittir evrimciler meteryalistler inanır veya inanmaz bişey diyemem bu bilgilere dayalı olara adem peygamberin m.ƶ 8000/10000 yılları arasında yaşadığı belirtiliyor yukarıdaki rakam hem islam kaynaklarına hemde evrimcilerin dayanağına ters değilmi?.bazı ilim akımlarının insan nesli iƧin 50-60 milyon yıl gibi bir ƶmĆ¼r tayin etmeleri . Şayet insan nesli 50 milyon yıl ƶncesinde dĆ¼nya yĆ¼zĆ¼nde yaşamaya başlamış olsa idi, bu gĆ¼n nĆ¼fus sayısı korkunƧ bir rakama ulaşırdı.
NĆ¼fus bilimi tarafından miladi yıl başlangıcında dĆ¼nya nĆ¼fusu 300 milyon olarak kabul ediliyor. Bu gĆ¼n yaklaşık 7 milyarın Ć¼stĆ¼nde bir insan sayısı var. 2000 yıl gibi bir zamanda dĆ¼nya nĆ¼fusu yaklaşık 20 kattan fazla artmış. Bu gĆ¼nkĆ¼ artış hızına gƶre dĆ¼nyanın ƶmrĆ¼ var ise bundan sonraki yıllarda insan nĆ¼fusunun nerelere ulaşacağı malumdur. İşte dĆ¼nya iki bin yılı iƧinde bƶyle bĆ¼yĆ¼k bir nĆ¼fusa sahip ise, eğer insan nesli milyon ve Ć¼stĆ¼ bir nesil yaşına sahip olsa idi, bu gĆ¼n dĆ¼nya yĆ¼zĆ¼ tamamen insanla dolmuş olacaktı, belki de trilyonları geƧecekti. O nedenle insan neslinin yaşı 7 ile 10 bin yıllarını ƶteye geƧmez. Bu noktada hem akli, hem nakli, hem de fenni deliller ittifak eder.ā€
M.P. ā€œAlet yapan,lisan kullanan ilk modern insanlardan sƶz ediliyor! Verilen tarih o dƶnem. Saygılar.ā€
A.Y. ā€œHangi bakış aƧısına gƶre. Materyalist mi?ā€
U.S. ā€œÄ°lk insan zaten alet yapabilen biriydi. Saygılar.ā€
K.Ş. ā€œBu yazılanların cahili olarak kimi seƧsem bilemedim ama hiƧ okumadan fikir sahibi olduğunu belli eden mEteryElist ve atAist dĆ¼ÅŸĆ¼nceye dĆ¼ÅŸmanlığıyla mansiyon cehalet ƶdĆ¼lĆ¼nĆ¼n kime gideceği belli oldu.ā€
M.P. ā€œAnlamsız, Elimizdeki delil olarak Kuranı kerime inaniyorsak ,ALLAHIN dini HZ Ademden bu yana olduğunu biliriz.ve geƧmiş kavimlerinde başlarına ne geldiği yazıyor....ā€
B.G. ā€œDĆ¼nyada toplam 4 bin 300 din ve mezhep bulunurken ve biz insanları halen adam edememişken bence bir ƶnemi yok.ā€
C.Z.D. ā€œBu soruyu soran kişi o kadar yĆ¼zeyel biri ki sorusundan anlaşılıyor, herkes de din alimi kesilmiş, akıllı insan bu konularda yanlışa dokunmaktan korkar , ƶnce sahih bir kaynaktan okuyun, bunca Ć¢lim kaƧ asırdır dĆ¼ÅŸĆ¼nemiyordu da siz mi dĆ¼ÅŸĆ¼ndĆ¼nĆ¼z ?ā€
O.K. ā€œEvrim sonucu insanlar maymunlasmaya başladıkƧa Tanrı duruma mĆ¼dahele etmek durumunda kaldı. Ama insanlar bu mudaheleler sonucu iyice arsizlasarak daha yĆ¼ksek bir ivmeyle maymunlastilar. Su anki durumları maymun dĆ¼nyası iƧin bir yĆ¼z karası.ā€
S.H. ā€œHristiyanlıktan sonra Ä°nsanlık Hz Ä°saā€™yı Ä°ncili bırakıp gene bozuldu. Kız Ƨocukları diri diri gƶmĆ¼lmeye başladı. Allah Ä°slam dini ve bir peygamber gƶnderdi.Kız Ƨocukları DÄ°RÄ° DÄ°RÄ° toprağa gƶmĆ¼lĆ¼rken Mekke sokaklarında Omuzunda kız Ƨocuğunu gezdiren bir Hz Muhammed vardı. Sibel denen kadın bugĆ¼n bƶyle şuursuzca dine saldıracağına keşke de gƶmĆ¼lseymiş ne diyelim. Yani kısaca 50.000 yıldır din vardı.ā€
M.A.K. ā€œ Size gƶre bizim din bozulmuş bize gƶre sizin din sahte.. Bir Peygamber zulĆ¼m gormus ama yinede insanlari iyilestirmekten diriltmekten baska bisey yapmamis. Diger Peygamber kılıƧtan gecirmis insanları 13 tane hanım almıs kendine filan falan... Baska bir inanış hakkinda yorum yapmanın nasil bir sey oldugunu gosterebildim mi acaba ? Ayrica bir dine bozulmus diyorsaniz Rabbe hakaret etmis olursunuz. O musade eder mi bozulmasına ? etmez... Her sey O nun elinde sonucta.ā€
O.Ɩ. ā€œAsıl ƶnemli olan var olunduğundan bu yana, adı ne olursa olsun, hangi coğrafyada bulunursa bulunsun insanoğlunda hep inanƧ kavramı oluşmuştur.... Arkeoloji hep bir yenisini gƶsteriyor.... Peygamberleri kabul etmeyen toplumlarda bile taptıkları putlar vardı....Ama sadece insanoğlunda.... Hayvanların hiƧbirinde inanƧ kavramına ve davranışına rastlanmamıştır...... Bu bize ā€œTeklifā€ olarak tarif edilir...... Ve hiƧ bir zaman başıboş bırakılmamış... Her toplum iƧin teklif getiren bir ā€œpeygamberā€ mutlaka olmuş....ā€
M. Ɩ. ā€œHuuu HUUUU diye maymun gibi iıkel şekilde yaşadın be hey cahil.ā€
A. Ä°. ā€œMis gibi yaşayıp gitmişler işte.ā€
Y.P. ā€œNe cevani ariyonuz? 1400 e inanmayan diger 48600 e inanirmi? AZ daha sabredin oteye gidince anlarsiniz yoksa yok AMA var ise cok sicak olacak!! Dogumu bile yaradanin mucizesi olarak anlamayan, uzaydaki harmoniyi nasil anlasin?ā€
Ä°.M. ā€œBence insanlar o zmanlarda tek gayeleri midelerini doyurmakti nefileri, bencillikleri icin kan dokmuyolardi. aslinda din deninen olgular kaldirilsa iyi olur kanatimca. din = korluk...ā€
H.K. ā€œBi dĆ¼ÅŸĆ¼nsenize din olmazsa ne olur insanlar bir arada yaşayabilirler mi ? Birbirlerinin hakkına ve hukukuna riayet ederler mi? GĆ¼Ć§lĆ¼ler zayıfları ezmez mi?ā€
Ä°.M. ā€œAksine daha uyumlu yasarlar cunku kimse kimsenin diniyle sorgulamaz o zaman. Hak ve hukuk insanlarin insiyatifine kalmis bir sey dinde hak ve hukuk var dogru lakin kim ona bakiyor herkes isine gelir gibi kulaniyor, aksine kati cezalandirma olabilir. Genelde gucluler dinle zayiflari eziyor cunku zayiflarda din korkusu oluyor , guclulerde bundan istifa ediyolar.ā€
M.G. ā€œbeğenilere ve paylaşım sayısına bak hele insan bir veriyi araştırmadan nasıl doğruluğuna inanır ve paylaşır ki harbiden sorulması gereken bir soru da bu olsa gerek ! Aslında bu sorunun sorulmamasının sebebi ilk insanların (Adem ile Havva ) olduğuna ve onun ile insanlığın ve dinin başladığına inanƧtır. Eğer bunan bir fert inanıyor ise bu soruyu sormak mantıksız dır. Eğer insandan geldiğimize inanmıyor ise bir fert daha mĆ¼him sorular var sorulması gereken ve bu soru o soruların yanında devede kulak kalır 2) Tablo la tam bilgisizce hazırlanmış beğenen ve paylaşanlara ƶzelliklede admine duyurulur. wesselam.ā€
P.O. ā€œhırsızlık hiƧ yok olmadı.ā€
M.M.Ɯ. ā€œÄ°lk insan Adem değildir. Adem, bizim jenerasyonun ilk peygamberdir. Kuranda, insan ile ilk temas kurulana kadar, ā€˜insan DĆ¼nyaā€™da Ƨok uzun bir sĆ¼re değersiz bir varlık (hayvani gĆ¼dĆ¼lerle) olarak yaşadıā€™ bilgisi verilmektedir. Belirtilen Ƨok uzun sĆ¼re, bilimsel olarak araştırılabilir fakat yukarıda sƶylenen 50bin seneden Ƨok daha uzun bir sĆ¼re olduğu kesindir.
Insan formunun biyolojik ve ruhsal gelişim sĆ¼reci milyon yıl seviyesinde olabilir. Bu sĆ¼reƧ tamamlandığında, tanrı, insanı temas kurulmaya değer bulduğunda, yani insan bu dĆ¼ÅŸĆ¼nme seviyesine eriştiğinde, birbirinizi ƶldĆ¼rmeyin, yemeyin, ensest ilişki kurmayın gibi basit ve o seviyede anlaşılabilir kurallar koymuş olması mantıklı geliyor.
Ilk medeni bilgiler SĆ¼merlerden, Akadlardan, Asurlardan ( Yunus, Ä°brahim zamanı) geliyor gibi fakat ƶncesinde Ƨok gelişmiş Ad ve Semud Toplulukları Kuranda anlatılıyor.
Şu an atamız dediğimiz Adem ile 50bin yıl ƶnce temas kurulduğunu varsayarsak, Kuranda ā€œdaha nice medeniyetlerin yokolduğuā€ bilgisi ile ve DĆ¼nyaā€™nın yaşının milyarlarca yıl olduğunu bilerek, Mu, Atlantis, vb bir Ƨok 50bin yıllık sĆ¼recin, medeniyetin DĆ¼nyaā€™da yaşandığı savı Ć¼zerinde dĆ¼ÅŸĆ¼nebiliriz.
A.K. ā€œInsanlik tarihi 7000 yildr.ā€
T.Ş. ā€œ2070 te dĆ¼nyada din diye birşey olmayacak kuran ayetlerinin Ƨoğunda biz diye başlar insanlar bu kitapları okur ve anlarsa sorun olmaz ve kalmaz.bazı yorumlara hakaret etmeden inandığınız kitabı okuyun .ā€
S.T.Y. ā€œ45 bin yıl ! Hz adem Hz Nuh Hz ibrahim Hz musa Hz isa Hz muhammed (sav) ..... kısaca islamiyet 1400 yıl ama yaradiliş ve yaşananlar aƧık ve net. Bunu bir Biyolog olarak sƶylĆ¼yorum tabi ki kendi fikirlerim.ā€
G.Ɩ.I. ā€œÄ°slamiyet 1400 yıl değil hz adem ve hz havvadan beridir. Cahilā€
Y.G. ā€œÄ°slamiyetin kaynağı olan Kuran peygamberimize vahiy yoluyla inmişti. Peygamberimiz adem ile havva ile berabermi doğdu.ne dersin...ā€
M.Ɩ. ā€œPeygamberimiz zaten ilk yaratilandir...!ā€
G.Ɩ.I. ā€œ Y.G. belliki yuce kitabimizi hic okumamissin ,okusaydin hz adem ile hz havva ,nin bulundugu ayeti bilir boyle cahilce yorum yapmazdin..ā€
G.Ɩ.I. ā€œM.Ɩ. kardesim ilk yaratilan insan hz ademdir.. Peygamberimiz dunyaya gelene kadar binlerce peygamber inmistir..peygamber efendimiz sav. Peygamberlerin sonuncusu islamin bas tacidir..bilgin olsun.ā€
F.T. ā€œBu maksatlı ve hatalı bir sorudur,matematik mĆ¼sbet bir ilimdir.yılların toplamı 11400 yıldır.15000 değil???ā€
E.A. ā€œReptiloide ler vardi .sayin yoldas ve halen war ve dĆ¼nyanin hakimiyeti onlarin ellinde.birkere mexico da olan kristal kafalarā€
M.G. ā€œÄ°lk akıllı insan olan Hz. Adem, bir peygamberdir.ā€
M.Ɩ. ā€œYa birakin bu isleri 124 bin peygamber gelmis siz neden bahsediyosunuz..!ā€
Ɩ.Ɩ. ā€œsana insanligin yasinin 50000 oldugunu kim soyledi.ā€
M.A. ā€œHazreti Ä°brahimā€™in ne kitabı vardı ne de dini vardı dinsiz ve kitapsızdı Allahā€™Ä± kendi buldu. Hanif denen temiz saf bir arı insandı dinsiz kitapsız dini kitabı olanlardan daha insan oluyor bazenā€
* * *
Uzun oldu, farkındayım, ama tepkiler Ƨarpıcı! Hem de birkaƧ bakımdan.
Ɩncelikle, tartışmalar yurdum insanlarının kulaktan dolma sƶylemlere dƶrt elle sarılmada ne denli ısrarlı, sistemli, analitik dĆ¼ÅŸĆ¼nceden, akıl yĆ¼rĆ¼tme, sorgulama yetisinden ne denli uzak olduklarını, insanın varlığı, dinin rolĆ¼, tarih gibi ā€œderinā€ konularda hazır-giyim bir kaƧ klişeyle nasıl ā€œtop Ƨevirdikleriniā€ sergiliyor.
Ä°kinci olarak, yanıtların birƶrnekliği bir yana, paylaşımdaki soruya karşı Ƨıkan hattın tek referansının Ä°slĆ¢m oluşu. Bir başka deyişle, yorumcuların bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼, genel olarak dinin, ya da daha doğru bir deyişle kitaplı dinlerin tarihselliğini vurgulayıp bu dinler ortaya Ƨıkmadan ƶnce ne olduğu sorusuna ā€œÄ°slĆ¢mā€™Ä±n ezelĆ®liği/ebedĆ®liğiā€nden dem vurarak karşı Ƨıkıyor. Mustafa Kemalā€™in Ä°slĆ¢m karşısında alternatif ararken ā€œTĆ¼rklerin ƶzgĆ¼n diniā€ olabileceği vehmiyle bir sĆ¼reliğine ilgi duyduğu, ancak sonraları terk ettiği, gĆ¼nĆ¼mĆ¼zde ne olduğu konusunda birkaƧ ezoterik kitaptan başka kaynak bulması zor ā€œMu diniā€ ya da Şamanizme birkaƧ gƶnderme dışında yanıtların bĆ¼yĆ¼k Ƨoğunluğu Ä°slĆ¢m dinine ve onu ā€œtarihdışıā€laştıran bir sƶyleme yaslanmaktadır: Eski Ahitā€™e gƶre ā€œilk insanā€, ama aynı zamanda ilk ā€œpeygamberā€ olan Ademā€™den (hĆ¢kim sƶyleme gƶre kaburga kemiğinden Havva yaratılana dek uzunca bir sĆ¼re Cennette yalnız yaşadığına gƶre, kime, neyi vaā€™zetmek Ć¼zere gƶnderilmiştir; o da ayrı bir soru!) bu yana Tanrıā€™nın insanlar Ć¼zerine kimi kitaplı, kimi kitapsız pek Ƨok (yorumcularımızın bazılarına gƶre 124 000!) peygamber gƶnderdiği, bunların tĆ¼mĆ¼nĆ¼n ƶzĆ¼nde Ä°slĆ¢mĆ® mesajlar ilettiği, ancak insanların zamanla peygamberlerinin sƶzlerini, Ć¶ÄŸĆ¼tlerini Ƨarpıttığı/ tahrif ettiği, bƶylelikle her seferinde yen bir peygamber gƶndermek ihtiyacı doğduğu, bu nedenledir ki Muhammed Peygamberā€™i ƶnceleyen bĆ¼tĆ¼n dinsel sƶylemlerin ā€œmuharref/ Ƨarpıtılmışā€ olduğu... Ɩzetle, insanlık tarihinin, kaƧ yıl ƶnceye dayanırsa dayansın, ā€œÄ°slĆ¢mĆ®ā€ bir tarih olduğu varsayımı...
TĆ¼mĆ¼yle ā€œkapalıā€ bir okuma. Yalnızca paleontoloji, jeoloji, antropoloji, genetik vb. bilimlerin sĆ¼rekli biriken bulgularına değil, aynı zamanda diğer (kitaplı-kitapsız, tektanrıcı-Ƨoktanrıcı...) dinsel sistemlerin ƶnermelerine de kapalı. Kendini ā€œbir ve tek gerƧekā€ kabul eden ve meşruiyetini/geƧerliğini kanıtlamak iƧin kendi ā€œdictumā€undan başka bir kanıt gereksinmeyen... Ne diyor C.T. yorumunda: ā€œ... bu yazdiklarin ne kadar karisik duzmece Bir olan Allah var kuran bizlere anlatiyor bilmemiz gerekeni o yeter diyer konular teferruattir cok kafani karistirma ben boyle daha huzurlu olacagini dusunuyorum olunce dunyada kimler gelmis gitmis bunlari sormayacaklar...ā€
Bu, bizi ā€œmĆ¼nazaraā€nın Ć¼Ć§Ć¼ncĆ¼ ve bence en Ƨarpıcı olan veƧhesine getiriyor: ā€œTekā€™Ć§i bir dĆ¼nya algısıā€, bu Ć¼lkenin zihinsel iklimine giderek hĆ¢kim olmakta bir ā€œHakikĆ¢t rejimiā€ etrafında kĆ¼melenme eğiliminin gĆ¼Ć§lenmekte olduğu.
Evet, Foucaultā€™nun iktidar, hakikĆ¢t ve ƶzne arasındaki ilişkilere değgin sƶylediklerinin bu Ć¼lkede vĆ¼cut bulmakta olduğununa değgin mĆ¼tevazı bir alan sunuyor; facebook sayfamdaki kĆ¼Ć§Ć¼k paylaşıma gelen tepkiler. ā€œHakikĆ¢tā€in ā€œiktidarā€ tarafından Ć¼retildiği ve ƶznelerin/uyrukların taşıyıcılığında, iktidarı sĆ¼regenleştirdiğini gƶstermek Ć¼zere kullanılabilecek kĆ¼Ć§Ć¼k bir araştırma evreni...
Kabullenmek gerek, bu Ć¼lkenin genƧ kuşakları, 15-20 yıldır, artan ƶlĆ§Ć¼de dinsel temelli bir ā€œHakikĆ¢t rejimiā€ni benimseyecek tarzda eğitilmektedir - iktidar partisinin 13 yıl boyunca ilk ve ortaĆ¶ÄŸretim mĆ¼fredatında gerƧekleştirdiği kƶklĆ¼ mĆ¼dahaleler, bu durumu daha da geri dƶnĆ¼lmesi zor bir noktaya doğru sĆ¼rĆ¼klemektedir. ODTƜ Biyoloji BƶlĆ¼mĆ¼ā€™nden Aykut Kenceā€™nin sƶzleriyle:
ā€œLiselerimizdeki fen egitimi ise ne yazik ki genƧleri ƶnĆ¼mĆ¼zdeki yĆ¼zyılın bilimine, biyolojiye hazırlamaktan uzaktır. Biyoloji ders kitaplarında evrim kuramına karşı bir gƶrĆ¼ÅŸ olarak yaratılış gƶrĆ¼ÅŸĆ¼ konulmuştur. Bƶylece Ć¶ÄŸrenciler dĆ¼nyanın hiƧ bir Ƨağdaş Ć¼lkesinde gƶrĆ¼lmeyen bir uygulama ile karşı karşıya kalmışlardır. Bir fen dersi olan biyolojide yeryĆ¼zĆ¼ndeki canlı tĆ¼rlerinin Ƨeşitliliğini aƧıklamak iƧin kaynağını dinden alan yaratılış ƶykĆ¼sĆ¼ne de yer verilmiştir. Buna gƶre Biyoloji kitaplarında ā€˜Ä°slĆ¢ma gƶre kainat ve kainattaki bĆ¼tĆ¼n varlıklar Allah tarafından yaratılmıştır. DĆ¼nyanın ilk yaratılışı insanlar tarafından gƶzlenemeyen ve tekrarlanamayan bir olaydır. Yaratılış gƶrĆ¼ÅŸĆ¼nde bir de dĆ¼nyayı saran tufandan sƶz edilmektedir... Dinozorların yeryĆ¼zĆ¼nden bir anda silinmiş olması buna gĆ¼zel bir ƶrnektirā€ şeklinde bilimsel olmayan ifadeler yer almaktadır.
Ayrıca din derslerinde bir biyoloji konusu olan evrim kuramı işlenmektedir. Lise I Din KĆ¼ltĆ¼rĆ¼ ve AhlĆ¢k Kitabında biyoloji ile hiƧ bir ilgisi olmayan yazarlar Darwinā€™in evrim kuramını alabildiğince eleştirmektedirler. (...) Din derslerinde Ć¶ÄŸrencilere Darwinā€™in evrim kuramını Ć§Ć¼rĆ¼tmeleri iƧin ƶdev vermek olağan bir uygulama hĆ¢line gelmiştir.ā€
Bu siyasal tercih(ler)in sonucudur ki, ā€œTĆ¼rkiye ve ABDā€™de, evrimsel sĆ¼reƧten habersiz ya da evrim konusunda kararsız olanların oranı 1985 yılında yĆ¼zde 7 iken, bu oranın 2005 yılında yĆ¼zde 21ā€™e yĆ¼kselmiştir. Bƶylece, bu Ć¼lkelerde her beş yetişkinden birisi evrimden ya habersiz ya da bu konuda kararsız hĆ¢le gelmiştir. Koray (2001) tarafından ā€˜Safsata Anketiā€™ olarak sunulan bir Ƨalışmada, Ć¼lkemizin Ƨeşitli Ć¼niversitelerindeki, tıp, biyoloji, fizik, kimya, astronomi, jeoloji gibi doğa bilimleriyle doğrudan ilintili alanlarda okuyan, 1. ve 4. sınıf Ć¶ÄŸrencilerine, bir dizi bilimsel olarak test edilmesi olanaklı olmayan metafora (tĆ¼rbe, yatır, melek, cin, nazar, kader, vb.) inanıp inanmadıkları sorulmuştur. Bulgular, Ć¶ÄŸrencilerin sƶz konusu metaforlara yĆ¼ksek bir oranda inandıklarını gƶstermiştir. Evrimsel yaklaşımla ilgili olarak, ā€˜insan soyunun Adem ve Havvaā€™dan geldiğiā€™ gƶrĆ¼ÅŸĆ¼ne inanıp inanmadıkları sorusuna Ć¶ÄŸrencilerin yĆ¼zde 75ā€™inden fazlası ā€˜evetā€™ yanıtı verirken, bu oran 1. sınıftan son sınıfa doğru yĆ¼kselmiştir. Ɩte yandan yanıtı ā€˜hayırā€™ olanların oranı yĆ¼zde 10ā€™larda kalmıştır! (...) Araştırmacılara gƶre, Ć¶ÄŸrenciler evrim kuramının ƶnemine inanmakta, yaratılÄ±ÅŸĆ§Ä±lık gƶrĆ¼ÅŸĆ¼ ile evrim kuramının birlikte Ć¶ÄŸretilmesi gerektiğini dĆ¼ÅŸĆ¼nmekte ve evrim kuramı ile ilgili yeterli bilgiye sahip olduklarını belirtmektedir. Ayrıca, evrimin yaşamın gelişimini aƧıklamada yetersiz olduğunu, kendi inanƧ sistemleri ile Ƨeliştiğini, genellikle evrimsel yaklaşımları kabul etmediklerini, gĆ¼nĆ¼mĆ¼z canlılarının daha ƶnceki canlıların evrim geƧirmesi sonucu meydana geldiğine ve insanın evrim geƧirdiğine inanmadıklarını belirtmişlerdir.ā€
Bu satırların yazarı Hakan Ƈetinkaya, Ć¼lkemiz insanları aƧısından okullarda evrim kuramının Ć¶ÄŸretilmesinin 20-25 yıl ƶncesine kadar ā€œdin kaynaklı bir sorunā€ olarak gƶrĆ¼lmez ve insanlar Kurā€™anā€™daki yaratılış ƶykĆ¼sĆ¼ ile bilimsel bulgular arasındaki Ƨelişkileri sorun edinmezken, gĆ¼nĆ¼mĆ¼zde durumun hızla değişmekte olduğunu vurguluyor.
Değiş(tiril)en mĆ¼fredat ve TƜBÄ°TAK dahil Ć¼lkenin bilim kurum ve politikalarına dinsel temelli bir HakikĆ¢t Rejimiā€™ne uyum sağlayacak tarzda ayar Ƨekilmesi, ƶzellikle genƧ insanların, formel eğitim sĆ¼reƧlerinden etkilenmemiş zihinsel tortularına (kaynakları Ƨok Ƨeşitlidir: Kurā€™an kursları, aile sosyalizasyonu, mahalle arkadaşları, Adnan Hoca risaleleri, tarikat-cemaat evleri sohbetleri, TV kanalları, internet gibi popĆ¼ler kĆ¼ltĆ¼r kaynakları, akran muhabbetleri...) bir geƧerlilik imgesi kazandırmış, Ä°slĆ¢m kaynaklı bu tortuları ā€œbilimsel gerƧeklerā€ derkesine yĆ¼kseltmiştir. (ā€œÄ°slĆ¢miyet 1400 yıl değil hz adem ve hz havvadan beridir. Cahilā€ diyor pervasız bir ƶzgĆ¼venle G.Ɩ.I.) Meşruiyetini dinin kutsallığından alan, bu nedenle de her tĆ¼rlĆ¼ tartışmadan, itirazdan ā€œmĆ¼nezzehā€ olan, ve bilimin eklektik olarak seƧilmiş bulgularını, kendi ā€œdoğruā€larını desteklemek Ć¼zere, ve sadece bunun iƧin kullanan tuhaf bir ā€œbilimā€ anlayışı!
Bƶylesi bir iklimden, her tĆ¼rlĆ¼ sorgulayıcı yaklaşımı ā€œihanetā€, ā€œkutsal değerlere saldırıā€, ā€œpeygamber efendimize hakaretā€ vb. belleyen ve zecri tepkiler veren anti-entelektĆ¼el bir saldırganlığa savrulmak, bundan bƶyle işten değildir (Nitekim, ā€œbugĆ¼n bƶyle şuursuzca dine saldıracağımaā€ diri diri toprağa gƶmĆ¼lmĆ¼ÅŸ olmamı diliyor, yorumculardan biri!), sadece bir miktar iktidar ā€œdesteğiā€ne bakar...
Ɩzetle, facebook sayfamdaki kĆ¼Ć§Ć¼k paylaşım, AKP iktidarının ilk yıllarındaki ā€œĆ¶zgĆ¼rlĆ¼kā€ ve ā€œhoşgƶrĆ¼ā€ sƶylencelerinin Ƨok uzağında, tekƧi ve tehditkĆ¢r bir kĆ¼ltĆ¼rel iklime işaret ediyor... Bu Ć¼lkenin yeni ā€œHakikĆ¢t rejimiā€...
Kendi dƶnemlerinde ā€œevrimciā€ olarak nitelendirilebilecek dĆ¼ÅŸĆ¼nceler ƶne sĆ¼ren Ä°bnĆ¼ā€™l-Heysem, Nasireddin Tusi (13. yy), El Biruni (10. yy), El Cahiz (8. yy), Ä°hvanĆ¼s Safa, Ä°bn Tufeyl (12. yy), Cabir bin Hayyan (9. yy) el-KazvĆ®nĆ® gibi MĆ¼slĆ¼man alimlerin Ƨok uzağında bir ā€œHakikĆ¢t rejimiā€...
Ä°slĆ¢mā€™Ä± Batıā€™ya alternatif bir ā€œuygarlık projesiā€ olarak sunanlar, eserleriyle ne denli ƶvĆ¼nseler, azdır!

20 Ağustos 2015 11:51:19, Ƈeşme KƶyĆ¼.

N O T L A R
[1] Arasƶz Sanat ve Politika Dergisi, 8 EylĆ¼l 2015ā€¦ http://www.arasoz.org/?p=945
[2] AttilĆ¢ Ä°lhan

Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

ā€œHOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,ā€œKOBANƊā€™NÄ°N ā€˜BÄ°Zā€™Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,ā€œNEFRET SUƇLARIā€ VE ā€œZEHÄ°RLÄ° KANā€ ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015ā€™DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014ā€™TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYISā€™A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°ā€™NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100ā€™E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDIā€¦ MI?,1,12 EYLƜLā€™Ćœ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968ā€™Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013ā€™ĆœN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYISā€™INDAN 2016ā€™YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ā€˜KUTLU DOĞUMā€™ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°ā€™NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RANā€™DAN 1 KASIMā€™A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYAā€™YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YEā€™N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKPā€™NÄ°N ā€˜KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARIā€™?,1,AKPā€™NÄ°N ā€œDERÄ°N DEVLETā€Ä°,1,AKPā€™NÄ°N ā€œKINDER KUCHE KIRCHEā€SÄ°,1,AKPā€™NÄ°N ā€œMUHAFAZAKƂRā€LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKPā€™NÄ°N ā€œORGANÄ°K AYDINLARIā€ VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKPā€™NÄ°N BAŞKANā€LIĞI,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKPā€™NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKPā€™NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,3,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,3,ANADOLUā€™NUN ā€œYA BASTAā€SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°ā€ ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVMā€™LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN ā€œKRÄ°ZÄ°ā€,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,29,AYŞE ƖĞRETMEN ā€œDAVAā€SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,9,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDARā€™IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R ā€œELEŞTÄ°RÄ°ā€YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R ā€œÄ°MKƂNSIZ AŞKā€ HÄ°KƂYESÄ°: ā€œAKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R ā€œPRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°ā€ İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA ā€œTERƖRā€ MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da ā€œFITRATā€A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMFā€™NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°ā€¦ BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA ā€œGULYABANÄ°ā€ KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,15,CHARLIE HEBDOā€™YA SALDIRI TEā€™VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,13,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE ā€“ ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRULā€™UN ā€œKENTSEL DƖNĆœÅžĆœMā€Ćœ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,4,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,10,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARIā€¦[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,6,dĆ¼nya,60,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N ā€œPYRRHUS ZAFERÄ°ā€: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,17,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,9,EMPERYALÄ°ZM- T. ā€œCā€ VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAYā€™DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAYā€™A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YEā€DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA ā€œHAYIRā€,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,7,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,2,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,8,gĆ¼ndem,11,GƜNDEMā€™E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN ā€œDERSÄ°Mā€™E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,2,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!ā€ā€,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R ā€œKƖPEKā€ VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,34,IŞILTILI VE ā€œTEHLÄ°KELÄ°ā€ BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI ā€œFEMÄ°NÄ°STLERā€,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: ā€œNASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(ā€™IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° ā€œHAZIROLā€DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE ā€œSINIFLAR-ƜSTƜā€ MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZMā€™SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,63,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZREā€™DEDÄ°R,1,kapitalizm,24,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊā€™YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,6,kriz,54,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR ā€œYERLÄ° VE MÄ°LLÄ°ā€ MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,30,KƜRESEL KƜLTƜRā€ MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,12,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: ā€œTEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™DAN ā€œBARIŞ SƜREƇLERÄ°ā€: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™NIN DESAPARECIDOā€™LARI,1,leninizm,4,LƜZUMā€ ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,6,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARXā€™IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARXā€™TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: ā€œPOPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURATā€™IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,15,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAMā€[1] ā€œBU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O ā€œÄ°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLEā€YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) ā€œFEMÄ°NÄ°STā€ MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YEā€™DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YEā€™NÄ°N ā€œEN ALTTAKÄ°LERā€Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,12,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ā€˜YENÄ°KAPIā€™LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,10,ORTADOĞUā€™DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLIā€™YI ā€œÄ°HYAā€ ETMEK: AKPā€™NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZEā€¦,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,29,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECANā€™IN KATLÄ°NÄ°N AKPā€™YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,5,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (ā€œYENÄ°ā€) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI ā€œBARIŞ SƜRECÄ°ā€ VE HESAPLAŞMA,1,politika,13,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEPā€™Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°ā€™NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° ā€œVESAYET (REJÄ°MÄ°)ā€ KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,4,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULUā€™NA,1,secim,18,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N ā€œBARIŞā€ DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,11,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,4,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R ā€œMUGALATAā€ ƜZERÄ°NE,1,SOMA ā€œSONā€ OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,13,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇā€™UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N ā€œOLMAZSA OLMAZIā€DIR,1,taksim,3,tanitim,13,TANTALOSā€™U YARATMAK,1,tarih,17,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVANā€™LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMIā€™NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,82,ULAŞ ULAŞā€™TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°ā€ ƖLDƜ YAŞASIN ā€œÄ°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,26,VURUN ā€œĆ–TEKÄ°ā€NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞIā€ MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,20,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR ā€œYENÄ°ā€,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: ā€œYERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)ā€¦ VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: ā€œTIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM!ā€[1]
ā€œTIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM!ā€[1]
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2015/09/timeo-hominem-unius-libri-tek-kitapli.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2015/09/timeo-hominem-unius-libri-tek-kitapli.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy