$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

HER KƖYDE BÄ°R ā€œKƖPEKā€ VARDIR...[*]

ā€œQuidquid latet apparebit.ā€ [1] Poz veriyorlar. Muzaffer bir ordunun komutanları gibi... Yok, daha iyisi... Afrikaā€™nın balta girmemi...


ā€œQuidquid latet apparebit.ā€[1]

Poz veriyorlar.
Muzaffer bir ordunun komutanları gibi... Yok, daha iyisi... Afrikaā€™nın balta girmemiş ormanlarında safariye Ƨıkmış da, ayağını yere serdiği aslanın başına basıp kameraya sırıtan Ä°ngiliz asilzadeleri gibi... Ɩyle bir ƶzgĆ¼ven, ƶyle bir saadet.
Aslına bakarsanız, Ƨulsuzoğlu Ƨulsuzlar... Ve de tekinsiz...
Kimbilir hangi suƧla tıkıldıkları zindanlardan, yağlı urganın boyunlarına geƧmesini beklerken apansız ā€œaff-ı şahaneā€ye mazhar olduklarını ilk Ć¶ÄŸrendiklerinde, sendelemiş olmalılar. Olasıdır ki, asesbaşı ā€œhaydi aslanım, serbestsinā€ diye omuzlarını okşayıp onları kapının dışına koyverdiğinde, Ć¼rkmĆ¼ÅŸ, sıska bir it gibi, gƶzleri kırpış kırpış baktılar gƶkyĆ¼zĆ¼ne... Ve kendilerini bekleyen zabitin peşinden, sorgusuz, sualsiz yola koyuldular.
Ya da kƶylerinde gĆ¼n doğumundan gĆ¼nbatımına, yarı aƧ yarı tok saban sĆ¼ren, koyun gĆ¼den gariban ırgatlardılar; beyleri, ağaları sırtlarını sıvazlayıp onları ā€œvatan imdadıā€na koştuğunda. Ƈoğu belki ilk kez ayrılıyordu doğduğu topraklardan.
Belki de bir cepheden diğerine sĆ¼rĆ¼klenmekten bezmiş, savaş yorgunu askerlerdiler. Zabitleri terhis olduklarını, ama gƶrevlerinin bitmediğini kulaklarına fısıldadığında, belki de kaƧmayı kuruyorlardı gizli gizli...
Ama besbelli Ƨabuk alışmışlar...
Uzun bir yol, geldikleri... Devlet-i Aliā€™nin bir gĆ¼n apansız, haklarında ā€œtehcirā€ kararı Ƨıkarttığı Anadolu Ermeni kafilelerinin peşinden... Der Zor ƧƶlĆ¼ne doğru. Altın dişlerini, ā€œkara gĆ¼n iƧindirā€ deyip giysilerinin arasına, mahrem yerlerine gizledikleri birkaƧ altını, kĆ¼pelerini, hızmalarını sĆ¼rgĆ¼nlerden koparıp alacakları insan boğazlama ÅŸĆ¶leni iƧin başlarındaki zabitlerden işaret bekleyerek...
Nazım Hikmet Memleketimden Ä°nsan Manzaralarıā€™nda ā€œonlarıā€ anlatır:
ā€œÄ°smailā€™i, seferberlikle, yaşı on altı olduğu hĆ¢lde, tutup askere gƶnderdiler. Domuzuna yiğitti. Yozgat taraflarına jandarma gitti. Ve Ermeniler kesilirken, kana battı gƶbeğine kadar.
KaƧtı, eşkiyalık etti. Seferberlik bitti, dƶndĆ¼ kƶye, kemeri: kĆ¼pe, bilezik ve gĆ¼mĆ¼ÅŸ mecidiye dolu.ā€
Ve devam eder Kemal Tahir, BĆ¼yĆ¼k Malā€™da, Ƈorumā€™un kƶylĆ¼sĆ¼ SĆ¼lĆ¼kā€™Ć¼n ağzından:
ā€œÄ°ÅŸte bu Yakup Cemil Bey akşam yemeğinden sonra beni Ƨekti tenhayaā€¦ Beri bak SĆ¼lĆ¼k Bey, seni sordum soruşturdum, gayet yiğit olduğunu Ć¶ÄŸrendim, kulağını aƧ iyi dinle, Ć§Ć¼nkĆ¼ uyuklamanın sırası değildir, padişah fermanı ve de Enver Paşaā€™mızın emridirā€¦ HĆ¼kĆ¼matımız bunlara ā€˜sĆ¼r emriā€™ Ƨıkaracaktır. HĆ¼kĆ¼mat kısmı hĆ¼kĆ¼mat olduğundan ancak ā€˜sĆ¼r emriā€™ Ƨıkarabilip ā€˜vur emriā€™ Ƨıkaramamaktadır. Gerisi burada sizin gibi yiğit TĆ¼rklerā€™e ve de dini bĆ¼tĆ¼n MĆ¼slĆ¼manlarā€™a kalmıştır. Bunlar Arabistanā€™a doğru sĆ¼rĆ¼lecektir. HĆ¼kĆ¼matımızın zaptiyesi savaş sebebiyle gayet azdır. Ƈoğu Ƨaptan dĆ¼ÅŸmĆ¼ÅŸ kocalardır. Vatan dĆ¼ÅŸmanlarının yolda şuraya buraya dağılması ihtimali vardır. Ayrıca dağdaki Ermeniā€™nin gelip vurup kurtarmaya Ƨabalaması haritada yazılıdır. Milis gĆ¼cĆ¼ kursanız, yetersiz zaptiyeyi destekleseniz gerektir. Allahā€™a ÅŸĆ¼kĆ¼r Ƈorumā€™umuzda boğaz kıtlığına kıran girmemiştir. Sıklık Boğazıā€™mız, Hışır Boğazıā€™mız, Harami Boğazıā€™mız, hele de Kırkdilim Boğazıā€™mız gibi boğazlarımız vardır. Bunlar girilmesi kolay Ƨıkılması zor boğazlardır. HĆ¼kĆ¼mat kısmının sĆ¼rgĆ¼n zagonunu kendiniz bilmez değilsiniz. ā€˜Malı senin, canı senin, ırzı bile senin, bir kemiği benim, o da meydanda kalırsaā€™ hesabıdır. Ben seni gayet yiğit gƶrdĆ¼m ve gayet temiz TĆ¼rk oğlu TĆ¼rk ve de dini bĆ¼tĆ¼n MĆ¼slĆ¼man oğlu MĆ¼slĆ¼man gƶrdĆ¼m. Savaşa girmeyen ve de gavur kırmayan gaziliği elde edebilemez. Ne mutlu sizlere ki, hĆ¼kĆ¼matımızın sĆ¼rgĆ¼n zagonu yetişmekle gaziliği cebe indirmektesiniz. Gƶreyim seni, dĆ¼nyanın yĆ¼zĆ¼nden Ermeni adını silesin. Bu dĆ¼nyada padişahımızın gayret nişanını gĆ¶ÄŸsĆ¼ne takınıp salınasın ve de ƶte dĆ¼nyada cennetin baş kĆ¶ÅŸesindeki gaziler kĆ¶ÅŸkĆ¼ne yanlayıp keyfine bakasınā€¦ā€
Ƈorumā€™un Ƨulsuz kƶylĆ¼sĆ¼ SĆ¼lĆ¼k, Yakup Cemilā€™in dediğini ikiletmez. Ä°yi ā€œişā€ Ƨıkartır. Ɩyle ki, otuzā€™lu yıllara gelindiğinde, dĆ¼nyalığını doğrultmuş bir eşraf, SĆ¼lĆ¼k Beyā€™dir artık. Ve de CHPā€™den milletvekili![2]
Peşinde oldukları, yalnızca Ermeniā€™nin altını, malı-mĆ¼lkĆ¼ değildir. Kulakları, ā€œGavur ƶldĆ¼renin cennete gideceğiā€ sƶylenceleriyle doldurulmuştur, şeyhleri, şıhlarınca. Yaşar Kemal, Yağmurcuk Kuşuā€™nda betimler, cenneti garantileyecek ā€œkotaā€yı doldurmak iƧin Ƨabalayan kƶylĆ¼leri:
ā€œVer Ermeniā€™yi bana, onu ƶldĆ¼rmeliyim ben. Cennete gideceğim. Bu Ermeniyi de ƶldĆ¼rĆ¼rsem, benim sayım tamam olacak, cennete gideceğim, ver onu bana da sevaba gir. Ben onu Rızaā€™dan satın aldım...ā€
Yetmez, zaman zaman boğazladıkları Ermenilerin mĆ¼lkleri konusunda birbirlerine dalarlar. Yaşar Kemalā€™in Demirciler Ƈarşısı Cinayetiā€™nde SĆ¼leyman, dokuz silahlı adamıyla basmıştır Mustafa Ağaā€™nın evini:
ā€œBuradan Ƨıkacaksın. Panosyanā€™Ä±n mirası bana dĆ¼ÅŸtĆ¼. Panosyanın oğlu olduğumdan değil... Ć‡Ć¼nkĆ¼leyin Panosyanā€™Ä± ben iteledim. Ol sebepten Panosyanā€™Ä±n bĆ¼tĆ¼n malı mĆ¼lkĆ¼, konağı, tarlası, Ƨiftliği, dĆ¼kkĆ¢nları hep bana kaldı.ā€[3]
Katilin maktulĆ¼n parasına puluna, malına mĆ¼lkĆ¼ne konup makus talihini alt ettiği, şeytanın bacağını kırdığı yağma gĆ¼nleridir... ā€œMillĆ® sermayeā€nin kanlı doğumu...
* * *
Poz veriyorlar... Kendilerinden emin, mağrurlar... Yaptıkları işin, Allah ve Devlet iƧin olduğuna iman etmişler... DĆ¼nyalığı doğrultmak işin cabası...
O gĆ¼ne dek kendilerini itip kakan, adam yerine koymayan, yarı aƧ cepheden cepheye sĆ¼ren, vergi deyip sırtındaki Ƨula gƶz koyan Devlet-i Ć¢lĆ® indinde ilk defa ā€œmakbul tebā€™aā€ olarak gƶrĆ¼lmelerinis sağlayacak bir iş becermiş olmanın gururu... Ɩyle ya, en zaaflı anında Osmanlıā€™nın imdadına yetişmiş, kĆ¼ffarı hĆ¢l edivermişler.[4] Devletā€™in ellerini kirletmesine gerek kalmadan... O ā€œpis işā€i onun adına Ć¼stlenmişler. ā€œDevletin katilleriā€ mertebesine erişmişler bƶylelikle. Artlarında bir rezil geleneği bıraktıklarının farkında olmadan. ā€œDevlet iƧin kurşun atanın da, kurşun yiyenin de şerefliā€ addedileceği bir uğursuz gelenek... Artlarından Ä°psiz Recepā€™lerin, Yahya Kahyaā€™ların, Topal Osmanā€™ların, Ali Ertekinā€™lerin (Sabahattin Aliā€™nin katili, assubay), HĆ¼seyin Ɯzmezā€™lerin, Mehmet Ali Ağcaā€™ların, Abdullah Ƈatlıā€™ların, Maraş, Ƈorum, Sivas katliamcılarının, Yeşilā€™lerin... geƧeceği lanetli yolu aƧtıklarının ayırdında değiller henĆ¼z...
Poz veriyorlar...
Bulanık bir Ƨayın dibindeki balĆ§Ä±ÄŸa saplanmış Ermeni ƶlĆ¼lerinin kimi bacağını kavramış, kimi kolunu. Belki de, Sargis Suvaryanā€™Ä±n babasından dinlediği ana ait olan fotoğrafta, objektife gĆ¼lĆ¼msĆ¼yorlar:
ā€œBabam Avetis Suvaryan 1901 yılında Arapkirā€™de doğmuş. Katliam başladığında babasını, başka birƧok insanla birlikte asker olarak toplayıp gƶtĆ¼rmĆ¼ÅŸler. Dedemi gƶtĆ¼rdĆ¼kleri yerde ƶldĆ¼rmĆ¼ÅŸler. Babam kĆ¼Ć§Ć¼k kardeşiyle birlikte yalnız kalmış. Bir sĆ¼re sonra kardeşini Amerikan yetimhanesine teslim etmişler. Babam anlatıyordu; insan gruplarını Fırat Nehri kıyısında toplayıp ellerini ve ayaklarını bağlayarak tekneyle nehrin ortasına gƶtĆ¼rĆ¼yor ve boğuyorlarmış. Babam, ā€˜Ć¶lĆ¼mĆ¼ bekleyenā€™ bu grupların birindeymiş. Orta hĆ¢lli bir TĆ¼rk kıyıdaki grupa yaklaşıp birkaƧ genci kendisi iƧin Ƨalıştırmak, ƶzellikle Ƨobanlık yaptırmak iƧin almak istemiş. 14-15 yaşlarında olan babam da seƧilen genƧlerden biriymiş. Bƶylece bu TĆ¼rk 4-5 genci almış.ā€[5]
Avetis Suvaryan, bu fotoğrafta yer almayacak kadar şanslı birkaƧ bin Anadolu Ermenisinden biri... BalĆ§Ä±ÄŸa saplanmış kolların, bacakların sahiplerinin adlarını ise, hiƧbir zaman Ć¶ÄŸrenemeyeceğiz... Onlar, ailesinin bĆ¼tĆ¼n fertleri ƶylesine, rastgele gƶmĆ¼ldĆ¼ÄŸĆ¼ iƧin son demlerinde ā€œBeni yıkamadan gƶmĆ¼n!ā€ vasiyetini veren Malatyalı Arop Teyzeā€™nin, ā€œyıkanmadan gƶmĆ¼lenā€ ƶlĆ¼leri[6]...
* * *
Poz veriyorlar...
ā€œHer kƶyde bir kƶpek vardır,ā€ dermiş bir Ermeni atasƶzĆ¼. O kƶyĆ¼n ā€œkƶpekleriā€, ne yazık ki Ƨok fazla...
Ve hĆ¢lĆ¢ uluyorlar...

17 Mayıs 2015 23:42:27, Ankara

N O T L A R
[*]1915-2015 Kuyunun Dibindeki Taş-Fotoğraf Okumaları, Hazırlayan: Mehmet Ɩzer, Nota Bene Yay., 2017ā€¦ iƧinde.
[1] ā€œGizli olan her şey aĆ§Ä±ÄŸa Ƨıkar.ā€
[2] Kemal Tahir, ā€œUstaya Haksızlık Ettikā€, https://kemaltahir.wordpress.com/2011/06/16/ustaya-haksizlik-ettik/
[3] Serdar KoƧak, ā€œEdebiyatımızın Ustaları 1915ā€™i Anlatıyorā€, Radikal Kitap, 24 Nisan 2015, s.20-21. Yani, devlet ricalinin yıllardır başını kuma gƶmdĆ¼ÄŸĆ¼ ā€œsoykırımā€ gerƧeğini, Ƨağın vicdanını temsil eden yazarlar Ƨoktan gƶrmĆ¼ÅŸ, kaleme dƶkmĆ¼ÅŸlerdir...
[4] ā€œTehcirin soykırıma dƶnĆ¼ÅŸmesi sĆ¼recinde, TeşkilĆ¢t-ı Mahsusaā€™nın milisleri, ordu birlikleri, kolluk kuvvetleri ve bunların yƶnlendirdiği eski Hamidiye Alayları, TĆ¼rk, Ƈerkes, Laz, GĆ¼rcĆ¼, ƇeƧen, Arnavut, KĆ¼rt, Arap vb. Ƨeteleri, başıbozuklar ve sivil halk değişik oranlarda Ć¼zerine dĆ¼ÅŸeni yaptı,ā€ diyor Ayşe HĆ¼r. ā€œĆ–rneğin tehcirin eylemci ekibinde, General Mahmud KĆ¢mil Paşa, Genelkurmay Ä°stihbarat Dairesiā€™nden Albay Seyfi, Halil Paşa ve Nuri Paşa, Musulā€™daki 6. Ordu Komutanı Ali Ä°hsan Sabis Paşa gibi askerler, TeşkilĆ¢t-ı Mahsusaā€™nın tetikƧisi Yakup Cemil ve ā€˜Deliā€™ Halit (Karsıalan) gibi Harbiye mezunları, Ä°TC Merkez Komitesi Ć¼yeleri Bahaeddin Şakir, Nazım ya da Diyarbakır Valisi Mehmet Reşit gibi esas gƶrevi can kurtarmak olan doktorlar, Trabzon Valisi Cemal Azmi, ƶnce Erzincan Bƶlge Valisi, daha sonra Bitlis, Bağdat ve Musul vilayetlerinin genel valisi olan Mehmet Memduh, Maarif Nazırı Ahmet ÅžĆ¼krĆ¼, Emniyet MĆ¼dĆ¼rĆ¼ Ä°smail Canbolat gibi bĆ¼rokratlar, Giresunlu Topal Osman Ağa ve Trabzonlu Yahya Kahya gibi eşraftan olanlar, KĆ¼rt Alo, Şaftanlı Amero gibi KĆ¼rt Ƨeteciler, Malatya MĆ¼ftĆ¼sĆ¼ Sagirzade gibi din adamları vardı. Elbette bunlara yardım eden ahali de.ā€ (ā€œSelin Ongun, ā€œ100 Yıllık Soru: 1915 Nedir?ā€, Cumhuriyet, 24 Nisan 2015)
[5] ā€œBabam ƖlĆ¼mĆ¼ Beklerken Kurtulmuşā€, Taraf, 1 Ağustos 2014, s.26.
[6] Eylem Daş, ā€œBeni Yıkamadan GƶmĆ¼nā€, GĆ¼ndem, 24 Nisan 2015, s.2.

Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

ā€œHOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,ā€œKOBANƊā€™NÄ°N ā€˜BÄ°Zā€™Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,ā€œNEFRET SUƇLARIā€ VE ā€œZEHÄ°RLÄ° KANā€ ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015ā€™DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014ā€™TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYISā€™A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°ā€™NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100ā€™E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDIā€¦ MI?,1,12 EYLƜLā€™Ćœ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968ā€™Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013ā€™ĆœN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYISā€™INDAN 2016ā€™YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ā€˜KUTLU DOĞUMā€™ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°ā€™NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RANā€™DAN 1 KASIMā€™A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYAā€™YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YEā€™N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKPā€™NÄ°N ā€˜KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARIā€™?,1,AKPā€™NÄ°N ā€œDERÄ°N DEVLETā€Ä°,1,AKPā€™NÄ°N ā€œKINDER KUCHE KIRCHEā€SÄ°,1,AKPā€™NÄ°N ā€œMUHAFAZAKƂRā€LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKPā€™NÄ°N ā€œORGANÄ°K AYDINLARIā€ VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKPā€™NÄ°N BAŞKANā€LIĞI,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKPā€™NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKPā€™NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,3,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,3,ANADOLUā€™NUN ā€œYA BASTAā€SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°ā€ ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVMā€™LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN ā€œKRÄ°ZÄ°ā€,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,29,AYŞE ƖĞRETMEN ā€œDAVAā€SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,9,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDARā€™IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R ā€œELEŞTÄ°RÄ°ā€YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R ā€œÄ°MKƂNSIZ AŞKā€ HÄ°KƂYESÄ°: ā€œAKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R ā€œPRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°ā€ İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA ā€œTERƖRā€ MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da ā€œFITRATā€A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMFā€™NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°ā€¦ BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA ā€œGULYABANÄ°ā€ KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,15,CHARLIE HEBDOā€™YA SALDIRI TEā€™VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,13,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE ā€“ ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRULā€™UN ā€œKENTSEL DƖNĆœÅžĆœMā€Ćœ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,4,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,10,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARIā€¦[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,6,dĆ¼nya,60,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N ā€œPYRRHUS ZAFERÄ°ā€: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,17,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,9,EMPERYALÄ°ZM- T. ā€œCā€ VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAYā€™DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAYā€™A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YEā€DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA ā€œHAYIRā€,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,7,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,2,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,8,gĆ¼ndem,11,GƜNDEMā€™E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN ā€œDERSÄ°Mā€™E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,2,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!ā€ā€,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R ā€œKƖPEKā€ VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,34,IŞILTILI VE ā€œTEHLÄ°KELÄ°ā€ BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI ā€œFEMÄ°NÄ°STLERā€,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: ā€œNASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(ā€™IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° ā€œHAZIROLā€DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE ā€œSINIFLAR-ƜSTƜā€ MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZMā€™SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,63,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZREā€™DEDÄ°R,1,kapitalizm,24,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊā€™YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,6,kriz,54,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR ā€œYERLÄ° VE MÄ°LLÄ°ā€ MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,30,KƜRESEL KƜLTƜRā€ MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,12,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: ā€œTEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™DAN ā€œBARIŞ SƜREƇLERÄ°ā€: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™NIN DESAPARECIDOā€™LARI,1,leninizm,4,LƜZUMā€ ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,6,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARXā€™IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARXā€™TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: ā€œPOPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURATā€™IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,15,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAMā€[1] ā€œBU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O ā€œÄ°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLEā€YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) ā€œFEMÄ°NÄ°STā€ MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YEā€™DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YEā€™NÄ°N ā€œEN ALTTAKÄ°LERā€Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,12,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ā€˜YENÄ°KAPIā€™LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,10,ORTADOĞUā€™DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLIā€™YI ā€œÄ°HYAā€ ETMEK: AKPā€™NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZEā€¦,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,29,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECANā€™IN KATLÄ°NÄ°N AKPā€™YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,5,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (ā€œYENÄ°ā€) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI ā€œBARIŞ SƜRECÄ°ā€ VE HESAPLAŞMA,1,politika,13,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEPā€™Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°ā€™NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° ā€œVESAYET (REJÄ°MÄ°)ā€ KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,4,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULUā€™NA,1,secim,18,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N ā€œBARIŞā€ DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,11,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,4,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R ā€œMUGALATAā€ ƜZERÄ°NE,1,SOMA ā€œSONā€ OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,13,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇā€™UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N ā€œOLMAZSA OLMAZIā€DIR,1,taksim,3,tanitim,13,TANTALOSā€™U YARATMAK,1,tarih,17,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVANā€™LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMIā€™NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,82,ULAŞ ULAŞā€™TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°ā€ ƖLDƜ YAŞASIN ā€œÄ°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,26,VURUN ā€œĆ–TEKÄ°ā€NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞIā€ MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,20,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR ā€œYENÄ°ā€,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: ā€œYERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)ā€¦ VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: HER KƖYDE BÄ°R ā€œKƖPEKā€ VARDIR...[*]
HER KƖYDE BÄ°R ā€œKƖPEKā€ VARDIR...[*]
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2017/04/her-koyde-bir-kopek-vardir.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2017/04/her-koyde-bir-kopek-vardir.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy