āQuidquid latet apparebit.ā [1] Poz veriyorlar. Muzaffer bir ordunun komutanları gibi... Yok, daha iyisi... Afrikaānın balta girmemi...
āQuidquid latet apparebit.ā[1]
Poz veriyorlar.
Muzaffer bir ordunun komutanları gibi... Yok, daha iyisi... Afrikaānın balta girmemiÅ ormanlarında safariye ƧıkmıŠda, ayaÄını yere serdiÄi aslanın baÅına basıp kameraya sırıtan Ä°ngiliz asilzadeleri gibi... Ćyle bir ƶzgĆ¼ven, ƶyle bir saadet.
Aslına bakarsanız, ƧulsuzoÄlu Ƨulsuzlar... Ve de tekinsiz...
Kimbilir hangi suƧla tıkıldıkları zindanlardan, yaÄlı urganın boyunlarına geƧmesini beklerken apansız āaff-ı Åahaneāye mazhar olduklarını ilk ƶÄrendiklerinde, sendelemiÅ olmalılar. Olasıdır ki, asesbaÅı āhaydi aslanım, serbestsinā diye omuzlarını okÅayıp onları kapının dıÅına koyverdiÄinde, Ć¼rkmĆ¼Å, sıska bir it gibi, gƶzleri kırpıŠkırpıŠbaktılar gƶkyĆ¼zĆ¼ne... Ve kendilerini bekleyen zabitin peÅinden, sorgusuz, sualsiz yola koyuldular.
Ya da kƶylerinde gĆ¼n doÄumundan gĆ¼nbatımına, yarı aƧ yarı tok saban sĆ¼ren, koyun gĆ¼den gariban ırgatlardılar; beyleri, aÄaları sırtlarını sıvazlayıp onları āvatan imdadıāna koÅtuÄunda. ĆoÄu belki ilk kez ayrılıyordu doÄduÄu topraklardan.
Belki de bir cepheden diÄerine sĆ¼rĆ¼klenmekten bezmiÅ, savaÅ yorgunu askerlerdiler. Zabitleri terhis olduklarını, ama gƶrevlerinin bitmediÄini kulaklarına fısıldadıÄında, belki de kaƧmayı kuruyorlardı gizli gizli...
Ama besbelli Ƨabuk alıÅmıÅlar...
Uzun bir yol, geldikleri... Devlet-i Aliānin bir gĆ¼n apansız, haklarında ātehcirā kararı ƧıkarttıÄı Anadolu Ermeni kafilelerinin peÅinden... Der Zor ƧƶlĆ¼ne doÄru. Altın diÅlerini, ākara gĆ¼n iƧindirā deyip giysilerinin arasına, mahrem yerlerine gizledikleri birkaƧ altını, kĆ¼pelerini, hızmalarını sĆ¼rgĆ¼nlerden koparıp alacakları insan boÄazlama Åƶleni iƧin baÅlarındaki zabitlerden iÅaret bekleyerek...
Nazım Hikmet Memleketimden Ä°nsan Manzaralarıānda āonlarıā anlatır:
āÄ°smailāi, seferberlikle, yaÅı on altı olduÄu hĆ¢lde, tutup askere gƶnderdiler. Domuzuna yiÄitti. Yozgat taraflarına jandarma gitti. Ve Ermeniler kesilirken, kana battı gƶbeÄine kadar.
KaƧtı, eÅkiyalık etti. Seferberlik bitti, dƶndĆ¼ kƶye, kemeri: kĆ¼pe, bilezik ve gĆ¼mĆ¼Å mecidiye dolu.ā
Ve devam eder Kemal Tahir, BĆ¼yĆ¼k Malāda, Ćorumāun kƶylĆ¼sĆ¼ SĆ¼lĆ¼kāĆ¼n aÄzından:
āÄ°Åte bu Yakup Cemil Bey akÅam yemeÄinden sonra beni Ƨekti tenhayaā¦ Beri bak SĆ¼lĆ¼k Bey, seni sordum soruÅturdum, gayet yiÄit olduÄunu ƶÄrendim, kulaÄını aƧ iyi dinle, Ć§Ć¼nkĆ¼ uyuklamanın sırası deÄildir, padiÅah fermanı ve de Enver PaÅaāmızın emridirā¦ HĆ¼kĆ¼matımız bunlara āsĆ¼r emriā Ƨıkaracaktır. HĆ¼kĆ¼mat kısmı hĆ¼kĆ¼mat olduÄundan ancak āsĆ¼r emriā Ƨıkarabilip āvur emriā Ƨıkaramamaktadır. Gerisi burada sizin gibi yiÄit TĆ¼rklerāe ve de dini bĆ¼tĆ¼n MĆ¼slĆ¼manlarāa kalmıÅtır. Bunlar Arabistanāa doÄru sĆ¼rĆ¼lecektir. HĆ¼kĆ¼matımızın zaptiyesi savaÅ sebebiyle gayet azdır. ĆoÄu Ƨaptan dĆ¼ÅmĆ¼Å kocalardır. Vatan dĆ¼Åmanlarının yolda Åuraya buraya daÄılması ihtimali vardır. Ayrıca daÄdaki Ermeniānin gelip vurup kurtarmaya Ƨabalaması haritada yazılıdır. Milis gĆ¼cĆ¼ kursanız, yetersiz zaptiyeyi destekleseniz gerektir. Allahāa ÅĆ¼kĆ¼r Ćorumāumuzda boÄaz kıtlıÄına kıran girmemiÅtir. Sıklık BoÄazıāmız, HıÅır BoÄazıāmız, Harami BoÄazıāmız, hele de Kırkdilim BoÄazıāmız gibi boÄazlarımız vardır. Bunlar girilmesi kolay Ƨıkılması zor boÄazlardır. HĆ¼kĆ¼mat kısmının sĆ¼rgĆ¼n zagonunu kendiniz bilmez deÄilsiniz. āMalı senin, canı senin, ırzı bile senin, bir kemiÄi benim, o da meydanda kalırsaā hesabıdır. Ben seni gayet yiÄit gƶrdĆ¼m ve gayet temiz TĆ¼rk oÄlu TĆ¼rk ve de dini bĆ¼tĆ¼n MĆ¼slĆ¼man oÄlu MĆ¼slĆ¼man gƶrdĆ¼m. SavaÅa girmeyen ve de gavur kırmayan gaziliÄi elde edebilemez. Ne mutlu sizlere ki, hĆ¼kĆ¼matımızın sĆ¼rgĆ¼n zagonu yetiÅmekle gaziliÄi cebe indirmektesiniz. Gƶreyim seni, dĆ¼nyanın yĆ¼zĆ¼nden Ermeni adını silesin. Bu dĆ¼nyada padiÅahımızın gayret niÅanını gƶÄsĆ¼ne takınıp salınasın ve de ƶte dĆ¼nyada cennetin baÅ kƶÅesindeki gaziler kƶÅkĆ¼ne yanlayıp keyfine bakasınā¦ā
Ćorumāun Ƨulsuz kƶylĆ¼sĆ¼ SĆ¼lĆ¼k, Yakup Cemilāin dediÄini ikiletmez. Ä°yi āiÅā Ƨıkartır. Ćyle ki, otuzālu yıllara gelindiÄinde, dĆ¼nyalıÄını doÄrultmuÅ bir eÅraf, SĆ¼lĆ¼k Beyādir artık. Ve de CHPāden milletvekili![2]
PeÅinde oldukları, yalnızca Ermeniānin altını, malı-mĆ¼lkĆ¼ deÄildir. Kulakları, āGavur ƶldĆ¼renin cennete gideceÄiā sƶylenceleriyle doldurulmuÅtur, Åeyhleri, Åıhlarınca. YaÅar Kemal, YaÄmurcuk KuÅuānda betimler, cenneti garantileyecek ākotaāyı doldurmak iƧin Ƨabalayan kƶylĆ¼leri:
āVer Ermeniāyi bana, onu ƶldĆ¼rmeliyim ben. Cennete gideceÄim. Bu Ermeniyi de ƶldĆ¼rĆ¼rsem, benim sayım tamam olacak, cennete gideceÄim, ver onu bana da sevaba gir. Ben onu Rızaādan satın aldım...ā
Yetmez, zaman zaman boÄazladıkları Ermenilerin mĆ¼lkleri konusunda birbirlerine dalarlar. YaÅar Kemalāin Demirciler ĆarÅısı Cinayetiānde SĆ¼leyman, dokuz silahlı adamıyla basmıÅtır Mustafa AÄaānın evini:
āBuradan Ƨıkacaksın. Panosyanāın mirası bana dĆ¼ÅtĆ¼. Panosyanın oÄlu olduÄumdan deÄil... ĆĆ¼nkĆ¼leyin Panosyanāı ben iteledim. Ol sebepten Panosyanāın bĆ¼tĆ¼n malı mĆ¼lkĆ¼, konaÄı, tarlası, ƧiftliÄi, dĆ¼kkĆ¢nları hep bana kaldı.ā[3]
Katilin maktulĆ¼n parasına puluna, malına mĆ¼lkĆ¼ne konup makus talihini alt ettiÄi, Åeytanın bacaÄını kırdıÄı yaÄma gĆ¼nleridir... āMillĆ® sermayeānin kanlı doÄumu...
* * *
Poz veriyorlar... Kendilerinden emin, maÄrurlar... Yaptıkları iÅin, Allah ve Devlet iƧin olduÄuna iman etmiÅler... DĆ¼nyalıÄı doÄrultmak iÅin cabası...
O gĆ¼ne dek kendilerini itip kakan, adam yerine koymayan, yarı aƧ cepheden cepheye sĆ¼ren, vergi deyip sırtındaki Ƨula gƶz koyan Devlet-i Ć¢lĆ® indinde ilk defa āmakbul tebāaā olarak gƶrĆ¼lmelerinis saÄlayacak bir iÅ becermiÅ olmanın gururu... Ćyle ya, en zaaflı anında Osmanlıānın imdadına yetiÅmiÅ, kĆ¼ffarı hĆ¢l edivermiÅler.[4] Devletāin ellerini kirletmesine gerek kalmadan... O āpis iÅāi onun adına Ć¼stlenmiÅler. āDevletin katilleriā mertebesine eriÅmiÅler bƶylelikle. Artlarında bir rezil geleneÄi bıraktıklarının farkında olmadan. āDevlet iƧin kurÅun atanın da, kurÅun yiyenin de Åerefliā addedileceÄi bir uÄursuz gelenek... Artlarından Ä°psiz Recepālerin, Yahya Kahyaāların, Topal Osmanāların, Ali Ertekinālerin (Sabahattin Aliānin katili, assubay), HĆ¼seyin Ćzmezālerin, Mehmet Ali AÄcaāların, Abdullah Ćatlıāların, MaraÅ, Ćorum, Sivas katliamcılarının, YeÅilālerin... geƧeceÄi lanetli yolu aƧtıklarının ayırdında deÄiller henĆ¼z...
Poz veriyorlar...
Bulanık bir Ƨayın dibindeki balƧıÄa saplanmıŠErmeni ƶlĆ¼lerinin kimi bacaÄını kavramıÅ, kimi kolunu. Belki de, Sargis Suvaryanāın babasından dinlediÄi ana ait olan fotoÄrafta, objektife gĆ¼lĆ¼msĆ¼yorlar:
āBabam Avetis Suvaryan 1901 yılında Arapkirāde doÄmuÅ. Katliam baÅladıÄında babasını, baÅka birƧok insanla birlikte asker olarak toplayıp gƶtĆ¼rmĆ¼Åler. Dedemi gƶtĆ¼rdĆ¼kleri yerde ƶldĆ¼rmĆ¼Åler. Babam kĆ¼Ć§Ć¼k kardeÅiyle birlikte yalnız kalmıÅ. Bir sĆ¼re sonra kardeÅini Amerikan yetimhanesine teslim etmiÅler. Babam anlatıyordu; insan gruplarını Fırat Nehri kıyısında toplayıp ellerini ve ayaklarını baÄlayarak tekneyle nehrin ortasına gƶtĆ¼rĆ¼yor ve boÄuyorlarmıÅ. Babam, āƶlĆ¼mĆ¼ bekleyenā bu grupların birindeymiÅ. Orta hĆ¢lli bir TĆ¼rk kıyıdaki grupa yaklaÅıp birkaƧ genci kendisi iƧin ƧalıÅtırmak, ƶzellikle Ƨobanlık yaptırmak iƧin almak istemiÅ. 14-15 yaÅlarında olan babam da seƧilen genƧlerden biriymiÅ. Bƶylece bu TĆ¼rk 4-5 genci almıÅ.ā[5]
Avetis Suvaryan, bu fotoÄrafta yer almayacak kadar Åanslı birkaƧ bin Anadolu Ermenisinden biri... BalƧıÄa saplanmıŠkolların, bacakların sahiplerinin adlarını ise, hiƧbir zaman ƶÄrenemeyeceÄiz... Onlar, ailesinin bĆ¼tĆ¼n fertleri ƶylesine, rastgele gƶmĆ¼ldĆ¼ÄĆ¼ iƧin son demlerinde āBeni yıkamadan gƶmĆ¼n!ā vasiyetini veren Malatyalı Arop Teyzeānin, āyıkanmadan gƶmĆ¼lenā ƶlĆ¼leri[6]...
* * *
Poz veriyorlar...
āHer kƶyde bir kƶpek vardır,ā dermiÅ bir Ermeni atasƶzĆ¼. O kƶyĆ¼n ākƶpekleriā, ne yazık ki Ƨok fazla...
Ve hĆ¢lĆ¢ uluyorlar...
17 Mayıs 2015 23:42:27, Ankara
N O T L A R
[*]1915-2015 Kuyunun Dibindeki TaÅ-FotoÄraf Okumaları, Hazırlayan: Mehmet Ćzer, Nota Bene Yay., 2017ā¦ iƧinde.
[1] āGizli olan her Åey aƧıÄa Ƨıkar.ā
[2] Kemal Tahir, āUstaya Haksızlık Ettikā, https://kemaltahir.wordpress.com/2011/06/16/ustaya-haksizlik-ettik/
[3] Serdar KoƧak, āEdebiyatımızın Ustaları 1915āi Anlatıyorā, Radikal Kitap, 24 Nisan 2015, s.20-21. Yani, devlet ricalinin yıllardır baÅını kuma gƶmdĆ¼ÄĆ¼ āsoykırımā gerƧeÄini, ƧaÄın vicdanını temsil eden yazarlar Ƨoktan gƶrmĆ¼Å, kaleme dƶkmĆ¼Ålerdir...
[4] āTehcirin soykırıma dƶnĆ¼Åmesi sĆ¼recinde, TeÅkilĆ¢t-ı Mahsusaānın milisleri, ordu birlikleri, kolluk kuvvetleri ve bunların yƶnlendirdiÄi eski Hamidiye Alayları, TĆ¼rk, Ćerkes, Laz, GĆ¼rcĆ¼, ĆeƧen, Arnavut, KĆ¼rt, Arap vb. Ƨeteleri, baÅıbozuklar ve sivil halk deÄiÅik oranlarda Ć¼zerine dĆ¼Åeni yaptı,ā diyor AyÅe HĆ¼r. āĆrneÄin tehcirin eylemci ekibinde, General Mahmud KĆ¢mil PaÅa, Genelkurmay Ä°stihbarat Dairesiānden Albay Seyfi, Halil PaÅa ve Nuri PaÅa, Musulādaki 6. Ordu Komutanı Ali Ä°hsan Sabis PaÅa gibi askerler, TeÅkilĆ¢t-ı Mahsusaānın tetikƧisi Yakup Cemil ve āDeliā Halit (Karsıalan) gibi Harbiye mezunları, Ä°TC Merkez Komitesi Ć¼yeleri Bahaeddin Åakir, Nazım ya da Diyarbakır Valisi Mehmet ReÅit gibi esas gƶrevi can kurtarmak olan doktorlar, Trabzon Valisi Cemal Azmi, ƶnce Erzincan Bƶlge Valisi, daha sonra Bitlis, BaÄdat ve Musul vilayetlerinin genel valisi olan Mehmet Memduh, Maarif Nazırı Ahmet ÅĆ¼krĆ¼, Emniyet MĆ¼dĆ¼rĆ¼ Ä°smail Canbolat gibi bĆ¼rokratlar, Giresunlu Topal Osman AÄa ve Trabzonlu Yahya Kahya gibi eÅraftan olanlar, KĆ¼rt Alo, Åaftanlı Amero gibi KĆ¼rt Ƨeteciler, Malatya MĆ¼ftĆ¼sĆ¼ Sagirzade gibi din adamları vardı. Elbette bunlara yardım eden ahali de.ā (āSelin Ongun, ā100 Yıllık Soru: 1915 Nedir?ā, Cumhuriyet, 24 Nisan 2015)
[5] āBabam ĆlĆ¼mĆ¼ Beklerken KurtulmuÅā, Taraf, 1 AÄustos 2014, s.26.
[6] Eylem DaÅ, āBeni Yıkamadan GƶmĆ¼nā, GĆ¼ndem, 24 Nisan 2015, s.2.
Yorum Ekle