SÄ°BEL ĆZBUDUN-TEMEL DEMÄ°RER “Li vir aÅtĆ® dinivĆ®sĆ®ne!” [1] Sivas’ta yakılan BehƧet Aysan’ın, “Yok baÅka cehennem/ yaÅıyorsunuz iÅte,”...
SÄ°BEL ĆZBUDUN-TEMEL DEMÄ°RER
“Li vir aÅtĆ® dinivĆ®sĆ®ne!”[1]
Sivas’ta yakılan BehƧet Aysan’ın, “Yok baÅka cehennem/ yaÅıyorsunuz iÅte,” diye betimlediÄi coÄrafya(mız)da gerƧeklerden sƶz etmek, insana ister istemez F. Nietzsche’nin, “Ben bu kulaklara gƶre bir aÄız deÄilim,” sƶzĆ¼nĆ¼ anımsatır.
O hĆ¢lde turnusollerle dolu tarih(imiz)in gĆ¼ncel yarası Cizre meselesini irdelerken; Nietzsche’nin uyarısını bir an dahi “es” geƧmeden; OruƧ Aruoba’nın, “Ä°nsanca ƶzlemler dĆ¼nyaya uymuyorsa, bozuk olan dĆ¼nyadır; insanca ƶzlemler, deÄil”;[2] YaÅar Kemal’in, “Ä°nsan, evrende gƶvdesi kadar deÄil, yĆ¼reÄi kadar yer kaplar”; Can YĆ¼cel’in, “O Ƨocuklar, o yapraklar,/ o Åarabi eÅkiyalar/ onlar da olmasalar/ benim gayrı kimim var?” saptamalarını da aktarmamazlık etmeyelim…
KuÅku yok: Ä°nsanların ekmek almak iƧin dahi sokaÄa ƧıkamadıÄı, elinde beyaz bayrakla evden dıÅarı Ƨıkan kadınlara ateÅ aƧıldıÄı, kĆ¼Ć§Ć¼cĆ¼k Ƨocukların keskin niÅancılar tarafından babasının kucaÄında vurulduÄu Cizre bir turnusol oldu.
Buna ihtiyaƧ da yoktu gerƧi! Ama bir kez daha milliyetƧi, Ä°slĆ¢mcı tayfanın nasıl da ortalıÄa kan ve irin bulaÅtırdıÄını bir kez daha gƶrmĆ¼Å olduk. Cizre yanıp yıkılırken -kıvırta kıvırta- bir Åeyler geveliyorlardı.
“Ama”sız bir tek cĆ¼mle kuramamaları, ne olduklarını yeterince net sergiliyordu! Kolay mı, onlar yakmaktan yıkmaktan, kan dƶkmekten baÅka bir Åey bilmeyen yaratıklar, medyada ve heryerdeki tetikƧilerdi…
“Cizre iƧin sƶylenmedik bir Åey; haykırılmadık gerƧek kalmasın!” iƧtenliÄiyle kaleme alacaklarımızı bu konuda “Ama”sız tek cĆ¼mle kuramayanlardan “Oh olsun” diyenlere uzanan yelpazedeki “insan(cık)”lar beÄenmeyecek beÄenmesine de; bu umurumuzda deÄil; hiƧ de olmadı!
Ve nihayet egemenlerin yine ve yeniden kaybettiÄi, kaybedeceÄi bir savaÅ olarak Cizre bizim, yani bu satırları kaleme alan -komĆ¼nist geleneÄin takipƧilerinden- iki sıradan insan iƧin, Naziler karÅısında direnen VarÅova Yahudi gettosu, Stalingrad veya Frankistler karÅısında Madrid’i savunanlar ya da Filistin’in Gazze’siyle aynıdır; bu hĆ¢liyle de hepimize, tĆ¼m insanlıÄa insan olmak ve kalmak gerƧeÄini bir kez daha hatırlatmaktadır!
CÄ°ZRE NERESÄ°DÄ°R, NEDÄ°R?
BugĆ¼n MaÄduristan’ın baÅkentidir -bir zamanlar alimler ocaÄı olan- Cizre...
DoÄusunda Nusaybin, batısında Silopi, kuzeyinde Åırnak’la Ƨevrili Cizre Ƨok sıcak bir yeridir. Åırnak’ın en bĆ¼yĆ¼k ve bir o kadar geliÅmiÅ ilƧesi olup, nĆ¼fusu Åırnak’tan bĆ¼yĆ¼ktĆ¼r. Dicle Nehri bu ilƧeyi ikiye ayırır.
Vakti zamanında saldırılara karÅı, Dicle Nehri’nin suyu Åehrin Ƨevresindeki hendeklere akıtılarak savunma yapıldıÄından, kent bir ada hĆ¢line gelirdi. Bu nedenledir ki kente, “ada” anlamına gelen “cezire” denmiÅ; Cizre adı, cezire sƶzcĆ¼ÄĆ¼nĆ¼n bugĆ¼n aldıÄı biƧimdir...
Tarih boyunca herkesin ele geƧirmek iƧin uÄraÅtıÄı, Babil, Arap, Asur, Med, Pers, Selevkos, Sasani, Emeviler, Abbasiler, SelƧuklular gibi ƧeÅitli emir ve Åeyhlikler ve Osmanlı Ä°mparatorluÄu tarafından yƶnetilmiÅ Cizre, bir yanda Gabar, ƶte yanda Cudi’ye bakar.
Ä°nanıÅa gƶre tufanın ardından, Nuh Peygamber’in sular Ƨekildikten sonra karaya ayaÄını basıp, ikinci evini yaptıÄı yerdir. Mezopotamya’nın en eski yerleÅim birimlerinden olan Cizre Ehmede Xane’nin, Ä°smail Ebulis’in, Bedirxanlıların kentidir.
Tor Kapısı mevkisinde yer alan “kesikbaÅ hazretleri tĆ¼rbesi” ve Åifa hikĆ¢yesiyle de anılan Cizre’de Mem-u Zin tĆ¼rbesinin yanında, Nuh Peygamber’e mal edilen bir sandukanın olduÄu tĆ¼rbe bulunmaktadır; ilk robotu yaptıÄı kabul edilen El CezerĆ®’nin tĆ¼rbesi de buradadır. Bunun hemen yanında, Cizre beyliÄi dƶneminden kalan kırmızı medrese bulunmaktadır.
Ćok eskilere dayanan tarihiyle, dĆ¼nyanın en eski kalelerinden birine sahiptir. Her yeri tarihtir. Guti imparatorluÄunun eski baÅkentidir.
Tarihte ‘Bazibda’, ‘Bakarda’, ‘Bakarda Karday’, ‘Cezire’, ‘Ceziret-Ć¼l Ä°bni Ćmer’ ve yƶre halkı tarafından ‘Cizir’ olarak anılagelmiÅtir; DoÄu Roma dƶneminde ‘Dazebda’ adını taÅıyan Cizre, burayı fetheden Hz. Ćmer tarafından “CeziretĆ¼l Ä°bni Ćmer” olarak adlandırılmıÅtır; bugĆ¼nkĆ¼ adı bundan tĆ¼remiÅtir.
BĆ¼tĆ¼n tarihĆ® ve kĆ¼ltĆ¼rel zenginliÄiyle, yani dĆ¼nyada robotun ilk icat edildiÄi, aÅk destanlarıyla Ć¼nlĆ¼, tasavvuf ve medeniyetin merkezi ve simgesiyken Cizre XXI. yĆ¼zyılın baÅında Kenan Evren’e rahmet okutturacak uygulamalarla hukukun rafa kaldırıldıÄı; insanların salt kentte yaÅayan bir vatandaÅ oldukları iƧin devletin saldırısına uÄradıkları ve bunun meÅru gƶrĆ¼ldĆ¼ÄĆ¼; “dĆ¼zeni saÄlamak” adına yasaların ƧiÄnendiÄi; Penguen medyasının gƶrmezden gelip, “terƶrist” ilan edilen bebeklerin ƶlĆ¼me terk edildiÄi bir kent olup ƧıkmıÅtır!
Devlet katliamının olaÄanlaÅtıÄı ve halkın devlet terƶrĆ¼nden bıktıÄı kentte, akrepler, TOMA’lar, sivil polisler -eylem olsun olmasın!- her gĆ¼n ƧarÅıda, mahallelerde tur atar. Akrepler Ƨocukların attıÄı Ƨakıl taÅlarını bahane ederek bĆ¼tĆ¼n mahalleyi gaza boÄar. Polis evlere gaz bombası atıp Mehmet Uytun’ları ƶldĆ¼rĆ¼r. ĆoÄunluÄun, neredeyse her ailenin bir yakını ya faili meƧhul kurbanıdır; ya daÄda ƶlmĆ¼ÅtĆ¼r ya da zindandadır. Ancak, baskılarla boyun eÄecek bir halk deÄildir Cizreliler…
Murathan Mungan’ın, “ĆoÄunuz bildiÄi gibi bu topraklarda her inkĆ¢rın ardında yakın ya da uzak tarihli toplu mezarlar yatar,” sƶzĆ¼yle betimlenmesi mĆ¼mkĆ¼n olan Cizre, delik deÅiktir; yakılmıŠyıkılmıÅtır. (Polis araƧlarının plakasız dolaÅtıÄı kentteki emniyet mĆ¼dĆ¼rĆ¼ Hrant Dink cinayeti soruÅturmasında “ÅĆ¼pheli” olarak ifade veren Ercan Demir’di…)
Hemen herkese Dersim (“Tunceli”) miydi? dedirten Cizre; bir yanıyla Gazze, bir yanıyla Kerbela, bir yanıyla Srebrenitsa’dır (kim bilir Kosova mı desek oraya?); ve de Belfast’tır…
Bizim neslin Dersim’i olarak anılması mĆ¼mkĆ¼n olan Cizre devlet gĆ¼Ć§lerince koca bir hapishaneye dƶnĆ¼ÅtĆ¼rĆ¼lmĆ¼ÅtĆ¼r; erzaksız, susuz, hastalarını hastaneye gƶtĆ¼remeyen, ƶlĆ¼lerini evde saklamak zorunda kalan!
Bu ƶzellikleriyle bir vicdan turnusolĆ¼dĆ¼r; vicdan(lar)ın sınavıdır Cizre...
Ya da gĆ¼nĆ¼mĆ¼z dĆ¼nyasında insanlıÄın ƶldĆ¼ÄĆ¼ sayısız yerden birisidir! Kolay mı? ZulĆ¼m altındaydı Cizre: Ambargo, abluka, keskin niÅancılar, havan saldırıları, kan ve ateÅ...
Veya Ć¼zerinde devletin kent savaÅı tatbikatı yaptıÄı direniÅ mekĆ¢nıdır; ƶzsavunmadır; siyasal ve sosyolojik gerƧekler iƧeren “ulusal” bir ƧıÄlıktır!
Yapılanların, sƶylenenlerin, yazılanların asla unutulmayacaÄı; ƶldĆ¼rĆ¼len Ƨocukların, katillerin kĆ¢busu olacaÄı hakikĆ¢tin ta kendisidir!
OLANLARLA CÄ°ZRE’NÄ°N HĆLÄ°
Cizre, egemen Åiddettin, linƧ saldırılarının cinnet boyutuna vardıÄı; sokaÄa Ƨıkma yasaÄı, saldırganlıÄı ve ablukasıyla bir yangın yeriydi; kelimenin tam anlamıyla bir insanlık dramı yaÅanmıÅtı; Cizre’ye dĆ¼Åen mermiler, top obĆ¼slerinin hedefinde en Ƨok, siviller vardı; ve de Ƨocuklar…
Cizre’deki uygulama askeri mantık olarak Ä°srail’in Gazze’de yaptıklarına benziyor; itirazı olan var mı? Ama ƶyle gƶrĆ¼nĆ¼yor ki Cizre son deÄil; Michel Foucault’nun, “Ä°ktidar, ƶncelikle boyun eÄdirilmiÅ bedenler yaratmayı amaƧlar,” diye tanımladıÄı devletin, Cizre sonrasında ƶnĆ¼nde engel gƶrdĆ¼kleri baÅkaları var. Toplumsal muhalefet var. AlevĆ®ler, solcular liberaller, ateistler, sosyalistler var.
CoÄrafyamızın iƧine girdiÄi savaÅ sarmalını halka karÅı devlet terƶrĆ¼nĆ¼ artırarak ve faÅist Ƨeteleri devreye sokarak Ƨƶzmeye ƧalıÅmak, AKP’nin gĆ¼cĆ¼nĆ¼n deÄil, ƧaresizliÄinin ilanıdır. Ä°ktidarın bu Ƨabaları yalnızca halka karÅı iÅlediÄi suƧların ƧoÄalmasına, dolayısıyla verecekleri hesabın kabarmasına neden olur. Cizre’de AKP bir bataklıÄa saplanmıÅtır ve bu bataklıÄı kanla kurutmak yalnızca miadını doldurmuÅ diktatƶrlerin projesi olabilir.
Kolay mı? Cizre’ye saldıran zihniyet, yoga merkezlerinde misyonerlik yapılmasın diye, Buda heykeli ve mĆ¼ziÄini bile yasakladı!
Birbirlerine ve ƶlĆ¼lerine sarılarak hayata tutunan Cizre’de, savaÅ hĆ¢linde bile baÅvurulmaması gereken aÄır hak ihlĆ¢lleri yaÅanmıÅtır. Su, ekmek ve elektrik yoktu Cizre’de...
Ćocukların katlinin meÅrulaÅtırıldıÄı coÄrafya; AKP devletinin yok etmeye ƧalıÅtıÄı ilƧeydi.
OlaÄanĆ¼stĆ¼ hĆ¢l veya sıkıyƶnetim hĆ¢linde uygulanan sokaÄa Ƨıkma yasaÄı sıradan bir uygulamaymıŠgibi sergilendi!
Siyasal iktidar olaÄanĆ¼stĆ¼ hĆ¢l rejimini olaÄan bir rejimmiÅ gibi sunup, kendi hukukunu ihlĆ¢l etti; gƶzlerimizin iƧine baka baka!
Ve nihayet verili durum TĆ¼rkiye’deki siyasal iktidarın totaliterleÅmenin hangi boyuta ulaÅtıÄını gƶstermektedir!
Ahmet Ćmit’in ifadesiyle, “IrkƧı, dinci, cinsiyetƧi olması fark etmez, faÅizm, nefretin ƶrgĆ¼tlenmiÅ hĆ¢lidir”; ve “KĆ¼rt halkı, Cizre’de yaÅananları unutmaz,”[3] notuyla eklemektedir Ergun Babahan, “6-7 EylĆ¼l olaylarının KĆ¼rt versiyonu devrede… 6-7 EylĆ¼l olayları hakkında yıllar sonra gazeteci Fatih GĆ¼llapoÄlu’na konuÅan emekli general Sabri YirmibeÅoÄlu, ‘6-7 EylĆ¼l de bir Ćzel Harp iÅidir. MuhteÅem bir ƶrgĆ¼tlenmeydi. Amacına da ulaÅtı’ demiÅti. BugĆ¼n benzer saldırıların KĆ¼rt yurttaÅlara karÅı gerƧekleÅtiÄini gƶrĆ¼yoruz”![4]
Bu kadarla sınırlı deÄil; Cizre ilƧesi, 100 yıl ƶnce de, 1915’in benzer bĆ¼yĆ¼k acılarına sahne olmuÅtu. Raymond Kevorkian’ın ‘Ermeni Soykırımı’ yapıtında[5] iÅaret ettiÄi gibi, 1915 Ermeni Soykırımı sĆ¼reci baÅladıÄında en aÄır darbeyi alan yerlerden biri Diyarbakır Vilayeti’ne baÄlı, Mardin SancaÄı iƧinde yer alan Cizre’ydi. Patrikhane’nin yaptıÄı nĆ¼fus sayımına gƶre 12 yerleÅimde 4 bin 281 Ermeni yaÅadıÄı Cizre, Mardin sancaÄının en yoÄun Ermeni nĆ¼fusuna sahipti. 2.716 Ermeni’nin yanı sıra Hıristiyan olmakla birlikte KĆ¼rtleÅmiÅ 1565 gƶƧebe Ermeni de bƶlgede bulunuyordu.
Ä°ttihat ve Terakki mebusu olan PirinƧƧizade Feyzi’nin KĆ¼rt aÅiretlerine “dini vecibe”lerini hatırlatarak kƶylĆ¼leri kıÅkırttıÄı gƶrgĆ¼ tanıkları tarafından ifade edilirken, bƶlgede yĆ¼kselen bir slogan da anımsanıyordu: “Ey Allah’ım Ƨocukları yetim kalsın, karıları dul kalsın ve malları MĆ¼slĆ¼manlara kalsın!”[6]
Acıları Ƨok eski olan Cizre’nin bugĆ¼nĆ¼nde, 12 EylĆ¼l mevcut sistem ile sĆ¼rĆ¼yor ve yakılan/ yıkılan evler, anadilini konuÅtuÄu iƧin ƶldĆ¼rĆ¼lenler, Mustafa Kemal bĆ¼stĆ¼ ƶptĆ¼rĆ¼lenlerle somutlanıyordu…
Kim ne derse desin: Cizre’de olup da bitmeyeni kƶtĆ¼lĆ¼ÄĆ¼n sıradanlıÄı ile aƧıklayabiliriz! (“Delilik, aynı Åeyi defalarca yapıp farklı sonuƧ beklemektir,” diye boÅuna dememiÅler…)
Burada bir parantez aƧalım: Teorik olarak “devlet vatandaÅına zulmetmez”(miÅ), “devlet sivilleri ƶldĆ¼rmez”(miÅ), “devlet suƧ iÅlemez”(miÅ), “devlet bireyin iÅlediÄi suƧları suƧluların ailelerine, Ƨoluk Ƨocuklarına mal etmez”(miÅ), “devlet Åahısların malına mĆ¼lkĆ¼ne gƶz dikmez”(miÅ), “devlet savaÅta bile hukuksuzluk yapmaz”(mıÅ) yalanlarının yerle yeksan olduÄu ve Levent Gƶk’Ć¼n dahi, “Cizre’de neler olup bittiÄini bilemiyoruz. ĆÄrenmek istiyoruz, ƶÄrenemiyoruz. ĆĆ¼nkĆ¼ Cizre’de elektrik yok, internet baÄlantısı yok, haberleÅme yok,”[7] dediÄi Cizre’de uygulanan, kitlesel ev hapsidir. SokaÄa Ƨıkma yasaÄı dediÄin, darbe dƶneminde dahi gĆ¼nĆ¼n belirli saatlerinde uygulanırdı. Ama bunun beteri gƶrĆ¼ldĆ¼/ yaÅandı Cizre’de…
Bu kadar da deÄil; artısı da var: CoÄrafyamız nice darbeler, OHAL koÅulları gƶrdĆ¼ ama bir Åehrin devlet tarafından gĆ¼nlerce ablukaya alınıÅına, doÄu/ gĆ¼neydoÄudaki (yani KĆ¼rt illerindeki) bir Åehrin otobĆ¼s firmalarının Ć¼lkenin batısına bir gĆ¼n boyunca seyahat edememesine tanık olmadı.
GĆ¼nlerce ateÅ altındaki Cizre’de silah sesleri hiƧ kesilmedi, ana caddeler zırhlı araƧlarca iÅgal edildi. Yaralıların tedavisine, ƶlĆ¼lerin de gƶmĆ¼lmesine izin verilmedi. SokaÄa Ƨıkma yasaÄına hazırlıksız yakalanan vatandaÅın evindeki erzak bitmesine raÄmen, ekmek dahi alamadı. YurttaÅlar kendi evinde dahi gĆ¼vende deÄildi; zira her hayat belirtisine kurÅun sıkılarak karÅılık veriliyordu. Hastaneler abluka altındaydı, eriÅim yoktu, hastalar ƶlĆ¼me terk edilmiÅti. GSM Åirketleri daha ƶnce KĆ¼rt illerindeki operasyonlarda olduÄu Ć¼zere yine hizmet kısıtlamasına gitti.
Ćok sayıda tank, panzer, top ve zırhlı araƧla binlerce polis, asker ve ƶzel harekĆ¢t timlerinin sevk edilip, konuÅlandıkları ve kelimenin tam anlamıyla dĆ¼Åman hukuku uygulanan Cizre’de feci olaylar yaÅandı.
Ä°srail’in Filistin’lilere uyguladıÄı ambargoya benzer baskı, tehdit ve saldırılar sƶz konusuydu. Oysa savaÅın bile kuralları vardı/ olmalıydı; ƶlĆ¼ler gƶmĆ¼lĆ¼r, kadınlara, Ƨocuklara saldırılmazdı.
Cizre, kaƧ-AK saray ve AKP’nin ƶzel olarak gƶrevlendirdiÄi kolluk gĆ¼Ć§lerince abluka altına alınarak, hakikĆ¢tin taammĆ¼den katledildiÄi icraatıyla “dĆ¼Åman hukuku” uygulamasının ucube bir ƶrneÄini teÅkil etti.
Evet, BaÅbakan DavutoÄlu “Cizre’de ƶlen sivil yoktur” dese de Ƨocukların serƧe gibi avlandıÄı ilƧede gĆ¼nler sĆ¼ren bir vahÅet yaÅandı; ancak KĆ¼rt halkı AKP despotizmi, faÅist uygulamaları karÅısında diz Ƨƶkmedi. DireniÅ yeni evresiyle karÅımıza dikildi.
Ve kimsenin inkĆ¢r edemeyeceÄi Ć¼zere, Dante’nin tasvirindeki, “Cehennemin en dibi”ni andıran Cizre’deki ƶlĆ¼mlerden devlet sorumluydu, asli suƧ devlete ve ona hĆ¢kim olan iktidara ve ona gĆ¼dĆ¼mlĆ¼ pasif iktidara (muhalefete) aitti.
Boyun eÄmemek, teslim olmamaktı Cizre ve bu hĆ¢liyle de Malcolm X’in, “ZulĆ¼m kısmak istediÄi sesi nĆ¢ra yapar. Ve bazı ƶlĆ¼ler, yaÅayanlardan daha yĆ¼ksek sesle konuÅur,” saptamasını doÄruluyordu.
ONLARIN MEDYASI VE DĆRT CÄ°ZRE HABERÄ°
Cizre yolunda polisin, devletin bakanına geƧit vermediÄi ve “olaÄanĆ¼stĆ¼ savaÅ hĆ¢li”nin yaÅandıÄı kentte olanlar ana akım medyada sansĆ¼rlenirken; Gezi/ Haziran’da “hiƧbir Åey televizyonda anlatıldıÄı gibi deÄil” diye haykıran(lar); iÅ Cizre olunca, “Ä°syan edersen devletin sopasını yersin,” diyorlar; bu iki yĆ¼zlĆ¼lĆ¼k karÅısında aÄzımız aƧık kalıyor gerƧekten!
Bu zulĆ¼m de, onların medyasının ikiyĆ¼zlĆ¼lĆ¼ÄĆ¼ de tarihe geƧecek; insanlıktan Ƨıkanların tarihine bir utanƧ notu daha dĆ¼ÅĆ¼lecek; aÅaÄıdaki asla unutulmayacak haberlerle!
Birinci haber!
“Cudi mahallesi aÅkın sokakta yaÅayan 8 Ƨocuk annesi MaÅallah Edin, resmi nikahı olmayan gelini Zeynep TaÅkın ve 11 aylık torunu Berxwedan ile beraber, Habur sınır kapısında bekletilen eÅi ile konuÅabilmek iƧin sabit telefonun bulunduÄu komÅularının evine gitti. Gece saat 22.00 sıralarında telefonla konuÅtuktan sonra evlerine dƶnmek Ć¼zere sokaÄa Ƨıkan aile keskin niÅancıların hedefi oldu.
VĆ¼cuduna isabet eden kurÅunla yaÅamını yitiren Zeynep TaÅkın, kucaÄındaki bebeÄi ile yere yıÄıldı. Katledilen gelinini ve seken kurÅun Åarapnellerinin ayaÄına isabet ettiÄi torununu komÅusunun bahƧesine Ƨekmeye ƧalıÅan kayınvalidesi MaÅallah Edin de keskin niÅancılarca vurularak katledildi.
Can veren kayınvalide ve gelini ile yaralanan bebeÄi sokaktan kurtarmaya ƧalıÅan AyÅe Edin ile Ekrem Dayan isimli yakınları da keskin niÅancılarca vurularak yaralandı.
Sait Nayıcı isimli 16 yaÅındaki Ƨocuk ise, kasaphane civarında yine keskin niÅancıların hedefi olarak, can verdi.
Yine Nur mahallesinde, Ä°dil caddesi’ne yakın bir sokakta bulunan EÅref Edin, zırhlı araƧtan sıkılan kurÅunla yaÅamını yitirdi.”[8]
Ä°kinci haber!
“Åırnak’ın Cizre ilƧesinde 8. gĆ¼nĆ¼ne giren sokaÄa Ƨıkma yasaÄında 12 EylĆ¼l 2015 gecesi keskin niÅancılar tarafından vurulan 14 yaÅındaki BĆ¼nyamin Ä°zci hastahaneye gƶtĆ¼rĆ¼lemediÄi iƧin hayatını kaybetti.
12 EylĆ¼l 2015 gecesi Selman AÄar adındaki 10 yaÅında bir Ƨocuk keskin niÅancılar tarafından vurulmuÅ ve gĆ¼Ć§lĆ¼kle hastaneye gƶtĆ¼rĆ¼len AÄar’ın hastanede hayatını kaybettiÄi belirtilmiÅti.”[9]
ĆĆ§Ć¼ncĆ¼ haber!
Cizreli olan Åırnak Tabip Odası BaÅkanı Azad Karagƶz, 9 EylĆ¼l 2015 gecesi 2 ƧocuÄu ve hamile eÅiyle birlikte Cizre’den gizlice kaƧtıklarını sƶyledi. Olaylardan ƶnce buÄday hasadı yapıldıÄını ve insanların buÄdayları kaynatıp yediÄini sƶyleyen Karagƶz, “İƧecek ve su yok. Olan az miktardaki su da bebeklere iƧiriliyor. Ä°nsanlar susuzluktan kırılmak Ć¼zere. Evler arasında dayanıÅma da saÄlanamıyor. ĆĆ¼nkĆ¼ kimse kimsenin yanına gidip gelemiyor,” dedi.
“Bir ƧatıÅma deÄil, toplar atılıyor, hiƧbir Åey televizyonlarda anlatıldıÄı gibi deÄil, sesimizi duyurun” diye isyan eden Karagƶz, 20’nin Ć¼zerinde sivil ƶlĆ¼mĆ¼n olduÄunu kaydetti. SokaÄa deÄil, balkon ve pencereye Ƨıkmanın yasak olduÄunu sƶyleyen Karagƶz, “Ben Cizre’de 90’ları yaÅadım. Bƶyle bir eziyet gƶrmedim. Bƶyle devam ederse onarılamaz Åeyler olacak” diye konuÅtu.[10]
DƶrdĆ¼ncĆ¼ haber!
Cizre’de ekmek almaya giderken vurulan ve sokaÄı Ƨıkma yasaÄı nedeniyle cesedi sabaha kadar sokakta kalan 74 yaÅındaki Mehmet ErdoÄan’ın geƧimin saÄlamak iƧin Ƨƶpten hurda toplayıp 10 liraya sattıÄı ortaya Ƨıktı. Mehmet ErdoÄan, Cizre’de yasak sĆ¼rerken “Ben yaÅlıyım, bana kimse bir Åey yapmaz” diyerek evden ƧıkmıÅtı.[11]
Bu kadarı bile Cizre’deki terƶrist devlet gerƧeÄinin deÅifresine yetip artsa bile, devam edelim…
CÄ°ZRE’DE TERĆRÄ°ST DEVLET GERĆEÄÄ°
Karl Marx’ın, “Siyasal iktidar denen Åey, bir sınıfın bir baÅka sınıfı ezmek amacıyla ƶrgĆ¼tlenmiÅ gĆ¼cĆ¼nden baÅka bir Åey deÄildir”; Max Stirner’in, “Devlet, kendi Åiddetine hukuk; bireyinki ne ise suƧ adını verir”; SelƧuk KozaÄaƧlı’nın, “Hukukun adaletle ilgisi yoktur; hukuk bir yƶnetme aracıdır,” sƶzleriyle betimlenen kapitalist devlet; BaÅbakan DavutoÄlu’nun, “Cizre’de tek bir sivil kayıp yok,”[12] dediÄi zorba manipĆ¼lasyondur; Beyaz bayraklarla Cizre’ye yĆ¼rĆ¼meye ƧalıÅanlara, polis tarafından gaz bombası atılmasıdır!
Evet egemenler kabul etmese de tarih boyunca en bĆ¼yĆ¼k terƶrist(ler) devlet(ler)dir. Ve T.C. bir istisna deÄildir!
“Nasıl” mı? Sadece bir haber bile yeter de artar!
“4 EylĆ¼l 2015’de sokaÄa Ƨıkma yasaÄı ilan ederek Cizre’ye saldırı baÅlatan Åırnak Valisi Ali Ä°hsan Su’nun İƧiÅleri BakanlıÄı’na gƶnderdiÄi 2 sayfalık yazıda, ‘kent genelinde artan terƶr ve toplumsal olaylara daha etkili mĆ¼dahale ve olaylarla daha etkin mĆ¼cadele edebilmek iƧin emniyetin personel ve araƧ bakımından takviye edilmesine ihtiyaƧ duyulduÄunu belirtti’. Valinin istekleri, ‘42 Kobra, 20 silahlı Ejder, 170 Shortlan, 50 TOMA, 20 silahlı/zırhlı kepƧe, 1 helikopter, 3 Ä°HA, 60 zırhlı Ford Ranger, 2 bin polis daha gƶnderin,’ oldu”![13] Bunların hepsi, 140 bin nĆ¼fuslu bir ilƧe iƧin!
Vali ve “demokratik” denilen devletinin, bunlarla Cizre’de ne yaptıÄı saÄır sultanın bile bilgisi dahilinde!
Bu noktada V. Ä°. Lenin’in, ‘Devlet ve Devrim’de “Demokrasi yalnızca biƧimsel eÅitlik demektir,”[14] saptamasını asla “es” geƧmeden; iki Åeyin daha altını Ƨizmeliyiz:
Birincisi Slavoj Zizek’den: “Kapitalizm, artık kendi demokratik kurallarıyla dahi iÅleyebilecek durumda deÄildir.”[15]
Ä°kincisi de Samir Amin’den: “Kapitalizm dĆ¼nyamızı artık savaÅ konjonktĆ¼rĆ¼ olmadan yƶnetemez durumdadır.”
SĆ¼rdĆ¼rĆ¼lmez kapitalizmle malĆ»l coÄrafyamızda herkes her an terƶrist ilan edilebilir; bu gerƧeÄi gƶzĆ¼mĆ¼zle gƶrdĆ¼k. VatandaÅ Ali Ä°smail’in tekmelenerek ƶldĆ¼rĆ¼lmesini de, vatandaÅ Ethem SarısĆ¼lĆ¼k’Ć¼n gĆ¼ndĆ¼z vakti vurulmasını da sahiplendi bu devlet. Hrant Dink’in katilleri de nasıl korunuyor hep beraber tanık olduk.
Ve onların medyası, Ä°stanbul KabataÅ’ta gĆ¼pegĆ¼ndĆ¼z baÅƶrtĆ¼lĆ¼ bir kadın ile bebeÄinin tartaklanıp Ć¼zerlerine iÅendiÄi yalanını aylarca enjekte etti ve hĆ¢lĆ¢ bu medyanın haberlerine inanmamız bekleniyor!
Ä°nsanlıktan ƧıkmÄ±Å Ć¶zel harekĆ¢tƧıların faÅist fantezilerine kurban edilen Cizre, bir EylĆ¼l ƶncesi iƧin laboratuvar seƧilmiÅti; “yeni” Kenan Evren’imiz devreye girip, baÅkanlıÄıyla her yeri Cizre’ye Ƨevirme provası yapıyordu; Cizre’nin baÅına Tansu Ćiller’li gĆ¼nlerde gelenler tarihin kayıtlayken…
Nihayet ‘CNN TĆ¼rk’de Diyarbakır Baro BaÅkanı Tahir ElƧi’nin, “Darbesinde, OHAL dƶneminde bile bƶyle bir sokaÄa Ƨıkma yasaÄı olmadı,” dediÄi Cizre’de bir kez daha gƶrdĆ¼ÄĆ¼mĆ¼z Åey, 6-7 EylĆ¼l’lerin, Madımak’ların, 1992 Cizre Newroz’unda yaÅananların tarih deÄil, gĆ¼ncel olmaya devam ettiÄiydi…
Cizre’de yaÅananlar, devletin halkla iliÅkilerinde her Åeyin eski tas eski hamam olduÄunu gƶsterdi bir yanıyla da…
GeƧen onlarca yılda hiƧbir yapısal ilerlemenin yaÅanmadıÄını...
Hatta yĆ¼zlerce yılda: Devletin Yavuz Sultan Selim’in zihniyetiyle yƶnetilmeye devam ettiÄini ve kendi dayatmalarına boyun eÄmeyenleri sĆ¼rĆ¼ndĆ¼rmekte tereddĆ¼t etmediÄi…
Adeta kĆ¼Ć§Ć¼k bir Saraybosna, bir Gazze ƶrneÄiydi Cizre’de yaÅananlar…
O hĆ¢lde kesif devlet terƶrĆ¼ne maruz bırakılan coÄrafyada Belediye BaÅkanı Leyla Ä°mret’in, “Biz buradan TĆ¼rkiye’ye karÅı bir iƧ savaÅ sĆ¼rdĆ¼rĆ¼yoruz,” saptaması neden bu kadar abartılıyordu ki?
Hem devlet terƶrĆ¼, “Qui non est nobiscum, adversus nos est/ Bizimle olmayan, aleyhimizde demektir,” biƧiminde tanımlama, Cizre’de uygulan da bu deÄil miydi?
AKP milletvekili ve kalemÅƶrĆ¼ Orhan MiroÄlu’nun bile, “Meselenin insani boyutunu, olmuÅsa eÄer hak ihlĆ¢llerini elbette konuÅabilir ve sorgulayabiliriz,”[16] itirafını dillendirmek zorunda kaldıÄı; Ergun Babahan’ın, “En korkunƧ terƶr devlet terƶrĆ¼dĆ¼r… Cizre’de sadece devletin gĆ¼cĆ¼ gƶsterilmiyor, nankƶrlĆ¼k yaptıÄı dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼len bir halka bedel ƶdetiliyor”;[17] Levent Kƶker’in, “Devletin temel gƶrevinin suƧların fĆ¢illerini yakalayıp yargı ƶnĆ¼ne Ƨıkarmak olduÄunu, bunu yaparken de hukuka baÄlı kalması gerektiÄini Åiddetli bir vurgu ile, Ć¼stĆ¼ne basa basa hatırlatma ihtiyĆ¢cı duyuyorum,”[18] notlarını dĆ¼ÅtĆ¼ÄĆ¼ Cizre iƧin tek cĆ¼mle yetiyor: Ortada devlet terƶr var! On yaÅında kız ƧocuÄunun ƶldĆ¼rĆ¼lmesinin bir aƧıklaması olamaz/ olamaz! Ä°ster hendek kazılsın, ister baÅka bir Åey yapılsın, on yaÅında bir kızın ƶldĆ¼rĆ¼lmesi kabul edilemez!
Cizre’de bir gĆ¼n sokaÄa Ƨıkma yasaÄı uygulanıp, hastane devlet tarafından kapatılıyorsa, “kamu dĆ¼zenini koruyoruz” denilemez!
DĆ¼ÅĆ¼nĆ¼n ki hafta boyunca evden adımınızı atamıyorsunuz, balkona Ƨıkanlara bile keskin niÅancılar ateÅ ediyor. Ekmek yok, Åu yok. Hayat yok. Nerede kamu dĆ¼zeni?
Bunun aƧıklanabilir hiƧbir tarafı yok! (Ä°stanbul’da bunu yapabilir misiniz?)
Bu bir cinnet hĆ¢lidir. Bu cinnet hĆ¢lini savunan herkes tedaviliktir.
Bir halkı bƶyle dıÅla, iÅyerlerine saldır, ƶlen Ƨocuklarına “iyi olmuÅ” diye kostaklan... IMC’ye canlı baÄlanan Sibel YiÄitalp’in aktardıÄı Ć¼zere, polislerin sĆ¼rekli “Bu gece sizin son geceniz” anonsunu geƧtiÄi Cizre’de; devlet, kendi yasalarını da ƧiÄneyip, aleni olarak -fĆ¼tursuzca- suƧ iÅlemiÅtir…
“Naptı lan size bu devlet?” mi dediniz?!
Cizre! deriz… Ardında da Dersim, Ćorum, MaraÅ, Sivas, RoboskĆ®, Reyhanlı vd’leri diye ekleriz!
CÄ°ZRE’YE DAÄ°R TEPKÄ°(SÄ°ZLÄ°K)LER VE TAVIR(IMIZ)
Jorge Luis Borges’in, “DiktatƶrlĆ¼k rejimleri, baskı, biat ve gaddarlık doÄurur. Ama en kƶtĆ¼sĆ¼, aptallıÄı yaygınlaÅtırmasıdır,” saptamasına; Wilhelm Reich’ın, “Kitleler aldatılmadı, faÅizmi arzuladılar,” sƶzĆ¼nĆ¼ eklediÄinizde Cizre (ile ulusal mesele) konusundaki tepki(sizlik)leri yerli yerine oturtabilirsiniz.
Kolay mı? “… ‘Hepiniz Ermenisiniz’ ƧıÄlıklarıyla Cizre halkına karÅı saldırıya geƧen polisler ırkƧı zihniyetlerini ortalıÄa saƧtılar. KuÅkusuz, memleketin cumhurbaÅkanının ‘Afedersiniz Ermeni’ ifadesini sarfettiÄi bir yerde aÅaÄıdakilerin bu ifadeyi tercĆ¼me ederek, durumdan vazife Ƨıkarmaları da doÄal oluyor. Aslında sarfedilen bu sƶzler, Cizre’de neler olup bittiÄinin de ƶzĆ¼nĆ¼ su yĆ¼zĆ¼ne Ƨıkarıyor.
TĆ¼rk ırkƧı Åovenistinin ve onun etrafında dolaÅabilenlerin zihnindeki dĆ¼Åman Ermeni’dir, muktedire karÅı direnen kim varsa o da Ermeni’dir. Bir ırkƧının ilk iÅi direniÅƧinin sĆ¼nnetli olup olmadıÄına bakmak olur. Ćok meraklıdır bu konuda. Ermeni halkını 1915 soykırımıyla Anadolu’dan yok edip, malını mĆ¼lkĆ¼nĆ¼ gaspetmek yeterince tatmin etmemiÅ olacak ki dĆ¼Åmanı Ermenilikle ƶzdeÅleÅtirir.”[19]
Ayrıca, “KĆ¼rtler kardeÅimizdir. PKK Ermeni’dir, bu Ermeni dƶllerinin peÅinden gitmeyin. Artık uyanın,” diyorlar. KĆ¼rt’Ć¼n insan olduÄunu kabul etmeye baÅlayanların(?), Ermeni’nin de insan olduÄunu ƶÄrenmesi uzun sĆ¼recek gibi gƶrĆ¼nĆ¼yor. Tabii daha bunun Yahudi’si, Rum’u falan da varken!
Bu sefer de “pek vatansever”(!) ama askerden kaƧmak iƧin elinden geleni ardına koymayan tiplerin alkıÅları eÅliÄinde katliam yapılan Cizrelilerin evi, mahallesi, kenti yıkıldı. ĆocukluÄu, baÅını yastıÄa koyup uyuduÄu, karnını doyurduÄu mekĆ¢ndı orası!
Ä°stanbul, Ankara, Ä°zmir’deki… Karadeniz, Ege, İƧanadolu veya Akdeniz’dekiler; gĆ¼n boyunca aƧ, susuz, evladının cesediyle camdan bile dıÅarı bakamadan yaÅadın mı hiƧ?
Trafik sıkıÅtıÄında saniyede korna Ƨalan; elektrik kesildiÄinde buzluktakiler ya bozulursa diyen; kredi aldık bizim oÄlan bedelli yapacak diye sevinen; Almanya’daki teyzeme gideceÄim vize alamıyorum diye aÄlayan; Cizre yapılanlar iƧin ne diyorsunuz?
Bu katliamları alkıÅlayanlar her zaman ezilmeye mahkĆ»m yaÅayacak; “Devletim Ƨok yaÅa” diye ƧıÄıracak; baÅkasının kendisiyle eÅit haklar istemesine karÅı Ƨıkacak; kƶlelikleri sĆ¼recek…
Nihayet unutmayın: Devletin sınırsız ve denetlenemeyen gĆ¼cĆ¼ne gĆ¼zellemeler yapanlar; Cizre sizin eserinizdir…
Cizre yanarken suskun kalan yarın konuÅsa da hiƧbir bir kıymeti olmayacaktır; susmak cinayete ortaklıktır; kimileri Cizre iƧin kĆ¼fretmeden konuÅmakta (yazıÅmakta) zorlanıyorlar ki, bunlar da faÅistlerdir. Malum, onlar gerƧekle yĆ¼zleÅince hep kĆ¼frederler…
ĆoÄunluÄun nefret ettiÄini “iddia” ettiÄi Ä°srail’in aÄzı ve pratiÄiyle konuÅtuÄu coÄrafyamızda, Cizre, toptan havaya uƧurulsa alkıÅlayacaklar varken; aynı olaylar Filistin’de olsa aÄlayacak olan Rabiacı sizler, ƶlĆ¼lere kimlik sormayı ne zaman bırakacaksınız da tekrar insan olduÄumuz gĆ¼nlere dƶneceÄiz? BugĆ¼n olmasa ne zaman bu kadarı da artık fazla diyebileceksiniz?
Evet, her zaman bir bahane bulunur, bahane bulmak dĆ¼nyanın en kolay Åeyidir. Ama ƧƶzĆ¼m deÄildir!
Her Åeyden vazgeƧtik. Ya katledilen bebeler? “Ailesi dikkat etseydi… SokaÄa Ƨıkmasalardı… Polise taÅ atmasalardı… Elinde silah vardı” diyerek bu ayıbı ortadan kaldırabileceÄinizi mi zannediyorsunuz?
Ä°rlandalılar karÅısında tuzu kuru Ä°ngiliz, Filistinli karÅısında tuzu kuru Ä°srailli, siyahlara karÅı gĆ¼ney Afrikalı apartheid yanlısı bir beyaz ne sƶylĆ¼yorsa ve yazıyorsa; hangi “terƶr edebiyatı”na sarılıyorsa aynısı yapanlar! Bu kadar mı kƶrsĆ¼nĆ¼z? Benzerini Gezi’de, Haziran gĆ¼nlerinde yaÅamadık mı? Polis olmadıÄında gayet barıÅƧıl geƧen eylemler, polisin mĆ¼dahalesiyle savaÅa dƶnmedi mi?
Sen orayı ablukaya alır, operasyon dĆ¼zenler, mĆ¼dahalede bulunursan karÅındaki de karÅılık verir. Ä°nsanlar evlerinde ƶlĆ¼mĆ¼ bekleyemezler, nasıl ki Gezi’dekiler de polise karÅı tepkisiz kalıp gaz fiÅeklerinin kendilerini vurmasını beklemedilerse. Tabi Gezi’de tankla, topla, tĆ¼fekle saldırılmadıÄı iƧin sonuƧları bƶyle olmadı.
Cizre, TĆ¼rk(iye’nin) akıl tutulmasının zirvesiyken; insanların ne kadar ikiyĆ¼zlĆ¼ ve duyarsız olduklarını bize gƶsterdi; canımız yandı. Biliriz sƶmĆ¼rgeci iƧin sƶmĆ¼rge insanının -canının- bir kıymeti yoktur. ĆldĆ¼rĆ¼len her sƶmĆ¼rge insanı mutlaka suƧlu ve bunun aksini iddia etmek de “vatan hainliÄi”dir; “Bir ƧıplaÄı bin zırhlı soyamaz,” diyen Bulgar atasƶzĆ¼nĆ¼ doÄrulayan 140 bin nĆ¼fuslu Cizre’nin onbinlerce ƧocuÄu ya da hepsi yarınlarda nasıl olabilir?
2015 EylĆ¼l’Ć¼nde bir halka bunları reva gƶrebilmek, 1527’lerde, 1915’lerde, 1938’lerde, 1990’larda yapılanları benimsemek ve sĆ¼rdĆ¼rmektir.
Kolay mı?
ElektriÄi suyu kesilse de; ekmeksiz de kalsa; kafasını kapıdan Ƨıkaran vurulsa da; yaralılar dĆ¼ÅtĆ¼kleri yerde kalsa da; sokaklarında “gĆ¼venlik” gĆ¼Ć§lerinin “Sizleri ƶldĆ¼receÄiz” anonsları yankılansa da; gĆ¼nlĆ¼k hayatın donakalsa da; XXI. yĆ¼zyılda Kerbela hissi uyandıran; insanların susuzluktan kavrulduÄu; hamile, hasta, Ƨoluk Ƨocuk demeden topyekĆ»n devletin tasallutuna maruz kalan; mĆ¼tedeyyinlerin “hoÅgƶrĆ¼ dini” olduÄu iddia edilen Ä°slĆ¢m kardeÅliÄine metelik vermediÄi, suyun Batı tarafında yaÅayanların bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼nĆ¼n Åom bir “Oh olsun” sevinciyle ellerini ovuÅturduÄu Cizre, direnmeye devam edecek; bu uÄurda yok olması gerekse dahi, direnecek...
ĆĆ¼nkĆ¼ tarihe not dĆ¼ÅĆ¼yor TĆ¼rkiye’nin Filistin’i, ƶlĆ¼mle yaÅamı ayıran Ƨizgiyle…
“Yakın, yıkın, bitirin, ƶldĆ¼rĆ¼n, gebertin! Ne mutlu TĆ¼rk’Ć¼m diyene kadar vurun! vs…
Sallamak kolay! Vatan-millet-Sakarya muhabbeti de! Siz askere gitmemek iƧin bedelli yolunu gƶzleyenler…
Gezi/ Haziran gĆ¼nlerinde polis vahÅetini gƶrĆ¼p/ yaÅadıktan sonra ‘Polis ƶlĆ¼rse Ć¼zĆ¼lmem,’ deyip, ardından da Åimdi ‘Askerimiz polisimiz’ diye yırtınan ikiyĆ¼zlĆ¼ler!
Zulme uÄrayan, katledilen KĆ¼rtler olduÄunda baÅını ƶte tarafa Ƨevirenler, kafalarını kuma gƶmenler... AraƧlarını, pencerelerini bayraklarla donatanlar...
HiƧ bir Åeyin artık eskisi gibi ol(a)mayacaÄını gƶsteren Cizre bu gĆ¼nleri de atlatır. Ama sizin bu barbarlıÄınız, ikiyĆ¼zlĆ¼lĆ¼ÄĆ¼nĆ¼z baki kalır, unutulmaz.
Sırf Cizre’ye bakarak bile, sırtını yasladıÄı ƧoÄunluktan farklı olanlara, yani Ermenilere, AlevĆ®lere, ve kendisine muhalefet edenlere ne yaptıÄı gƶrĆ¼lebilir bu devletin.
Bu bir milattır; dayanmanın/ direnmenin doruÄudur; ipleri koparacak noktadır ve zalim devlete karÅı direnen halkın yaÅadıÄı “Cizre ƶnce Cizrelilerindir”.
KobanĆŖ’nin kardeÅi Cizre halkı susmaz, KĆ¼rt halkı da direnmeye devam ederken; Cizre’ye, reva gƶrĆ¼lenleri, hiƧbir vicdan sahibinin kabullenmesi mĆ¼mkĆ¼n deÄil.
Ancak bugĆ¼n gĆ¼Ć§lĆ¼ silahları ellerinde tutanlar, iktidar sarhoÅluÄuyla istediÄi kadar hakikĆ¢ti gizlemeye ƧalıÅsın, gerƧek er ya da geƧ ortaya Ƨıkacaktır.
Biz “TĆ¼rk” olarak Cizre’deki devlet terƶrĆ¼nĆ¼ alkıÅlayan “TĆ¼rkleri” anlamıyoruz; anlamak da istemiyoruz. Bu kin ve ƶfkeye “akıl sır” erdiremiyoruz.
BaÅka insanların geleceÄini tayin etme, ona iliÅkin tasarruflarda bulunma hakkını kimden alıyorlar?
HĆ¼manist geƧinenlerin, “Ama KĆ¼rtler/ama terƶr…” diye baÅlayan cĆ¼mlelerini duymak istemiyoruz.
Cizre’de de alnımıza Ƨalınan bu kara lekeyi kabullenemiyoruz.
12 EylĆ¼l’Ć¼n lanetinden kurtulmak iƧin Ƨabalarken, Cizre’yi “kahramanlık destanı” olarak sunanları affedemiyoruz.
HiƧbir hafıza Cizre kĆ¢busunu unutturamayacak; bu zulmĆ¼ meÅrulaÅtıramayacak!
Ä°nsan(lıÄım)ızı Ć§Ć¼rĆ¼ten nefretten; kalb(imiz)i kurutan ƶfkeden; habis ırkƧılık ayıbından (ki bu sƶz Ƨok hafif kalır) nasıl kurtulacaÄız?
Cizre utancı hepimizin ruhuna iÅledi.
Bunun hesabı verilmeli.
Birileri/ veya bir Åeyler coÄrafyamıza utanmayı ƶÄretmeli. UtanƧ/ utanmak zorunlu ders hĆ¢line getirilmeli. Bu utancı kimse unutamaz. Kan hepimizin eline bulaÅtı.
Bu koordinatlarda; “Clausewitz demiÅti yanlıŠanımsamıyorsam: ‘SavaÅ politikanın baÅka araƧlarla devamından baÅka bir Åey deÄildir.’ Bu soÄuk analiz Ƨıldırtıyor beni, hem zamanın ƶtesinden Clausewitz’e, hem baÅımıza bu belayı saranlara, hem de televizyonlarda savaÅ Ć§Ä±ÄırtkanlıÄı yapanlara haykırmak istiyorum: ‘SavaÅ Ć¶rgĆ¼tlĆ¼ cinayettir. Nokta.’ SavaÅtan ƶnce Ƨocuklar ƶlmez, savaÅla birlikte Ƨocuklar ƶlmeye baÅlar. Nokta. Politika yapacaksanız yapın, bunu baÅka araƧlarla devam ettirmeyin, yeter artık!”[20] tĆ¼rĆ¼nden soyut hĆ¼manizm(ler)e; “Åunu kafanıza sokun: Åiddet daha dĆ¼n baÅlamıŠbir Åey olsaydı, baskı ve sƶmĆ¼rĆ¼ yeryĆ¼zĆ¼nde hiƧ var olmamıŠolsaydı, belki de sergilediÄiniz Åiddetsizlik ƧatıÅmayı yatıÅtırabilirdi. Ama tĆ¼m rejim, hatta sizin Åiddet karÅıtı gƶrĆ¼Åleriniz bile bin yıllık bir ezme iliÅkisi ile yƶnetiliyorsa, pasifliÄiniz, sizi ezenlerin safına katılmaktan baÅka bir amaca hizmet etmez,” yanıtını veren Jean-Paul Sartre’ın tutumunu unutmadan vurgulayalım: Cizre’de yaÅanan/yaÅatılanlarla KĆ¼rtlerin hafızası tazelenmiÅtir!
Cizre’deki insanların yaÅadıkları travmayı dĆ¼ÅĆ¼nebiliyor musunuz?
Bu travmayı ƶmĆ¼r boyu unutmayacak onlar; “merak etme, “onlar alıÅık” denilse de bƶyle bu!
GƶnĆ¼llĆ¼ iÅitme/ gƶrme/ engelliler ve dĆ¼ÅĆ¼nme ƶzĆ¼rlĆ¼ler haricinde herkes bunu farkında…
Tam da bu noktada siz aldırmayın, “gizli istihbarat”lar, “gizli gĆ¼ndem”ler, “emperyalist gĆ¼Ć§ler” yaygaralarına sarılan komplo teorisyenlerine!
Cizre’deki ƧocuÄun bomba sesiyle titremesini anlamaya ƧalıÅın!
Bu baÄlamda Ethem’i, Berkin’ vuran; Ali Ä°smail’i linƧ edenlerle Cizre’de olanlar arasında bir baÄıntı kurmamak mĆ¼mkĆ¼n mĆ¼?
Polisin Gezi/ Haziran gĆ¼nlerinde “destan” yazdıÄı ÅiÅirmesine kulak asmayanların, Cizre’de destan yazıldıÄına inanması ne kadar korkunƧ deÄil mi?
Bu kƶtĆ¼lĆ¼ÄĆ¼, bu yoksul insanlara niƧin yapıyorsunuz? Bu nasıl bir insanlıktır? Nedir KĆ¼rtlerden istediÄiniz?
HiƧ kusura bakmayacaksınız! “Potansiyel terƶrist” diyerek Ƨocukların ƶldĆ¼rĆ¼lmesini normalleÅtirecek kadar alƧalabiliyorsanız; ucundan kıyısından da olsa insan falan deÄilsiniz!
Ziyadesiyle yĆ¼reksizsiniz. Kalpsizsiniz.
BirƧoÄunuz da eminiz ki, mesela, Filistin’de yaÅananlara falan Ƨok Ć¼zĆ¼lĆ¼yorsunuz! Ve hatta Gezi/ Haziran’a katılanlar, orada polis zulmĆ¼ne uÄrayanlar, yine orada iƧinde bulunduÄu kalabalıÄın verdiÄi gĆ¼ven ve rahatlıkla polise “Ć¼lkeyi terkedin” diye haykıranlar var aranızda… Ya da daha neler neler?
Ama ikiyĆ¼zlĆ¼sĆ¼nĆ¼z; tutarsızsınız! Mevzu KĆ¼rt illerine geldiÄi an hepiniz aniden en azılı devlet seviciler oluveriyorsunuz. Ve ƶyle olmayan herkese gƶzĆ¼nĆ¼zĆ¼ kırpmadan ƶlĆ¼m temenni ediyorsunuz.
IrkƧısınız; Åƶvenistsiniz; kafatasƧısınız; dibine kadar faÅistsiniz. Midemizi bulandırıyorsunuz.
Åu gerƧek, sakın ola “es” geƧilmesin: Aklının/ yĆ¼reÄinin bir kƶÅesi sĆ¼rekli Cizre’de olmayan insan(lar) ya coÄrafyamızda yaÅamıyordur ya da ırkƧıdır…
Cizre bize, hepimize, herkes “demokrasi/ demokratikleÅme”, “uzlaÅma/ diyalog”, “barıÅ/ sĆ¼reƧ” gibi laf-ı gĆ¼zaf Ć¼zerine bir gelecek inÅa edilemeyeÄini gƶsterirken; Bertolt Brecht’in, “Bir doÄa yasası deÄildir savaÅ./ BarıÅsa bir armaÄan olarak verilmez insana,/ savaÅa karÅı barıŠiƧin katillerin ƶnĆ¼ne dikilmek gerek,/ ‘hayır, biz yaÅayacaÄız!’ demek gerek”; Ahmet Telli’nin, “YaÅamak bir inat oldu artık/ YaÅamak bir direnme oldu zulme”; Ahmet Erhan’ın, “AyaÄa kalk!/ Yurdumsun her rĆ¼zgĆ¢rda/ eÄilen bir yaprak deÄilsin,” dizelerindeki kararlılıÄı anımsatır...
Evet Cizre, sadece postmodern bir Kerbela deÄil; aynı zamanda bir Madrid, bir Stalingrad’dır. Ama bunların ƶtesinde bir kilometre taÅıdır; yol gƶsteren Ƨoban ateÅi; iÅaret fiÅeÄidir; “Acının baÄrından/ mavi bir Ƨelik gibi fıÅkıran ƶfke/ dĆ¼nyayı deÄiÅtirecektir mutlaka/ yeni hayat kendini yeniden yaratacaktır/ ona sahip Ƨıkan ellerde/ ve bu yĆ¼zden ƶfke/ sevda gibidir kimilerinde,” Ahmet Telli’nin, ‘Sevdalar Duman Olmayacak’ dizelerindeki Ć¼zere!
CÄ°ZRE “ULUSAL MESELE”DÄ°R
Cizre’yi bu kadar ƶnemli kılan onun sadece Cizre deÄil; bir KĆ¼rt ulusal meselesi olmasıdır…
Bu noktada Friedrich Engels’in, “BaÅka bir ulusu ezen bir ulus kendi tutsaklık zincirini kendi hazırlar”!
V. Ä°. Lenin’in, “Bir Ć¼lkede ezen ve ezilen ulus problemi varsa ezen ulusun iÅƧileri sĆ¼rekli kendi zincirleri iƧin demir dƶver.” “Ulusların kendi kaderini tayin hakkını koÅulsuz desteklemeyen sosyalistlere sosyal-Åoven diyebiliriz.” “Her ulus kendi kaderini belirleme hakkına sahiptir”!
George Politzer’in, “Bir halkı ƶzgĆ¼rlĆ¼ÄĆ¼nden alıkoyan bir halk kendisi de ƶzgĆ¼r olamaz”!
Ä°brahim Kaypakkaya’nın, “Ćnce tam hak eÅitliÄi, ondan sonra halkların kardeÅliÄi,” uyarıları eÅliÄinde Cizre iƧin Orhan Kemal Cengiz’in, “KĆ¼rt sorunu nedir? Anlayamıyoruz diyorlar... KĆ¼rt sorunu iÅte tam da bugĆ¼n Cizre’de olanlardır!”;[21] Ergun Babahan’ın, “TĆ¼rk ile KĆ¼rt kardeÅ midir!”[22]; Tarık Ziya Ekinci’nin, “KardeÅlik sƶylemi kƶleleÅtirici; KĆ¼rtler kardeÅ olmak deÄil, eÅit haklı vatandaÅlık istiyor,”[23] saptamalarının altını Ƨizelim…
Ne yazıktır ki hĆ¢lĆ¢ KĆ¼rt ve TĆ¼rk’Ć¼n farklı olduÄunu idrak edemeyenler var! Farklı olmak kƶtĆ¼ bir Åey deÄil. Farklıyız ve kardeÅ olmak zorunda deÄiliz; yeter ki eÅit olalım.
Bu durumda KĆ¼rtler nasıl istiyorlarsa ƶyle yaÅayabilmeliler. Bu insanlar, “TĆ¼rk deÄiliz ve ‘TĆ¼rk’Ć¼m doÄruyum ƧalıÅkanım,’ demek zorunda olmamalıyız” diyorlarsa; buna ve daha da fazlasına hakları olmalı. Birisinin size zorla “Ä°ngilizim,” dedirttiÄini dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼n. “BĆ¼tĆ¼n dĆ¼nya Ä°ngiliz Ć§Ć¼nkĆ¼ dĆ¼nyada en yaygın dil bizim dilimiz,” dedirttiÄini dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼n. Ne kadar korkunƧ olurdu…
CÄ°ZRE DERS(LER)Ä° VE HATIRLATTIKLARI
Cizre bize, herkese; Karl Marx’ın, “Ćnemli olan eleÅtiri silahı deÄil, silahlı eleÅtiridir”!
Emma Goldman’ın, “En dipteki bireysel Åiddeti yaratan, en tepedeki ƶrgĆ¼tlĆ¼ Åiddettir”!
Spartacus’Ć¼n, “Onlara nefes alan herkesin eÅit olduÄunu gƶstereceÄiz”!
Pericles’in, “ĆzgĆ¼rlĆ¼k, onu savunma cesaretini taÅıyanların hakkıdır”!
HĆ¼seyin Ä°nan’ın, “Bizler yarınlara Ć¼mitle bakıyoruz. ĆĆ¼nkĆ¼ tarih Ƨok bĆ¼yĆ¼k saltanatları yerle bir etmiÅtir. Buna inancım tamdır”!
Cihan Alptekin’in, “Biz ne Ƨılgınız ne de maceraperestiz. Baskı ve zulĆ¼m altındaki bir kurtuluÅ davasının ƶncĆ¼leriyiz”!
Sinan Cemgil’in, “Bir kısmımız ƶlebiliriz ama ƶyle bir ateÅ yakacaÄız ki bu ateÅ bir daha hiƧ sƶnmeyecek, sƶndĆ¼rĆ¼lemeyecek”!
Nasuh Mitap’ın, “Devrimci olmak, gerektiÄinde arkana bile bakmadan tĆ¼m dĆ¼nyaya meydan okuyabilmektir tek baÅına”!
Cafer Cangƶz’Ć¼n, “Zafere mahkĆ»m olanlar, bedel ƶdemekten Ƨekinmezler. O bedeli niƧin ƶdediklerinin bilincindedirler”!
Sibel YalƧın’ın, “Biz Åeyh Bedrettinlerin, Kaygusuz Abdalların soyundan geliyoruz, Onlar gibi olmalıyız”!
Hrant Dink’in, “Biz yaÅadıÄı cehennemi cennete Ƨevirmeye talip insanlardandık”!
HĆ¼seyin Cevahir’in, “Teslim olmak yok baÅlar dik, namlular kızgın olsun yoldaÅlar”!
Mahir Ćayan’ın, “Varsın bĆ¼tĆ¼n oklar Ć¼stĆ¼mĆ¼ze yaÄsın. Biz, doÄru gƶrdĆ¼ÄĆ¼mĆ¼z bu yolda sonuna kadar yĆ¼rĆ¼yeceÄiz.” “Asıl siz teslim olun!” haykırıÅlarını anımsatırken; bu yaÅananlardan sonra hĆ¢lĆ¢ “ƧƶzĆ¼m sĆ¼reci” mi? Bunun barıÅla alĆ¢kĆ¢sı yok. “ĆƶzĆ¼m sĆ¼reci”, her daim kocaman bir hiƧti. Kocaman bir hiƧle halkı kandırdılar, ezdiler.
“BarıŠumudu”yla kandırıldı insanlar; emin olabilirsiniz.
SuruƧ’ta bombalar patlamasaydı hĆ¢lĆ¢ aynı Åeyleri ısıta ısıta konuÅuyor olacaktık.
“ĆƶzĆ¼m sĆ¼reci”, egemenlerin bir oyalama taktiÄiydi; er ya da geƧ Cizre’de yaÅa(tıl)anların, SuruƧ’un kanıtladıÄı gibi…
Soru(n) sadece KĆ¼rtlerin meselesi deÄil, devlet sorunudur; devletin resmi ideolojik yapısıdır. ĆĆ¼nkĆ¼ bu yapı varlıÄını sĆ¼rdĆ¼rmek iƧin kendine ve zulmĆ¼ne meÅruiyet kazandıracak bir kurban/ dĆ¼Åman bulur her zaman!
Berkin yerine Baran’ı ƶldĆ¼rĆ¼r her hĆ¢lukĆ¢rda.
Unutmayın: Berkin Elvan’ın kaderi, UÄur Kaymaz Mardin Kızıltepe’de ƶldĆ¼rĆ¼ldĆ¼ÄĆ¼nde belirlendi.
Ćzetin ƶzeti Cizre’de olup bitenle eÅ zamanlı yĆ¼kselen ve “toplumsal tepkiler” adı verilen Åiddet olayları, iƧ savaÅ psikolojisine girildiÄini gƶsteriyor. HiƧbir ƶfke kusan Åiddet olayı, “toplumsal tepki” diye adlandırılamaz… ĆldĆ¼rĆ¼len hiƧbir asker, hiƧbir polis, silahsız sivillerin, hamile kadınların, ihtiyarların, Ƨocukların katledilmesini, bir ilƧenin gĆ¼nlerce aƧ-susuz bırakılmasını, evlerin kurÅun yaÄmuruna tutulmasını haklı gƶsteremez Ć§Ć¼nkĆ¼... Cizre, KĆ¼rt halkının yĆ¼reÄinde yeni ve derin bir yara aƧmıÅtır; bƶyle devam ederse acı meyvelerini yakın bir gelecekte tadacaÄımız bir yara...
“Sri Lanka mı model mi alınmak isteniyor?” sorusu ortadayken; Cizre’de “De te fabula narratur/ Anlatılan senin hikĆ¢yendir”!
Cizre saldırısının manası, coÄrafyamızda cehenneme gidiÅ biletiyken; parƧalanmıŠbir toplum ile nefret kokan bir ortam karÅımızdayken; ƧƶzĆ¼m uzun ve sancılı bir sĆ¼rece gebe; kolay falan da deÄil! Dine, mezhebe, ırka dayalı siyaset gĆ¼tmemek, sınıf eksenli arayıÅlara yƶnelmek kalıcı barıŠiƧin tek yoldur hĆ¢lĆ¢…
18 EylĆ¼l 2015 14:42:29, ĆeÅme KƶyĆ¼.
N O T L A R
[*] KaldıraƧ, No:173, Aralık 2015…
[1] “Burada barıŠyazıyor!”
[2] OruƧ Aruoba, İle, Metis Yay., 10. Basım, 2014, s.70.
[3] Ergun Babahan, “KĆ¼rt halkı, Cizre’de YaÅananları Unutmaz”, 11 EylĆ¼l 2015… http://www.millet.com.tr/kurt-halki-cizrede-yasananlari-unutmaz-yazisi-1273845
[4] Ergun Babahan, “6-7 EylĆ¼l Olaylarının KĆ¼rt Versiyonu Devrede”, 10 EylĆ¼l 2015… http://www.millet.com.tr/6-7-eylul-olaylarinin-kurt-versiyonu-devrede-yazisi-1273805
[5] Raymond Kevorkian, Ermeni Soykırımı, Ƨev: AyÅen EkmekƧi, Ä°letiÅim Yay., 2015.
[6] Serdar Korucu, “100 Yıllık HikĆ¢ye: 1915’te Cizre’de Ne YaÅandı?”, Radikal, 13 EylĆ¼l 2015… http://www.radikal.com.tr/turkiye/100_yillik_HikĆ¢ye_1915te_cizrede_ne_yasandi-1433105
[7] http://www.milliyet.com.tr/chp-den-Cizre-konusunda-hdp-ye-destek-ankara-yerelhaber-965346/
[8] http://yarinhaber.net/news/22181
[9] “Kızıltepe’de Yaralanan Ćocuk YaÅamını Yitirdi”, 13 EylĆ¼l 2015… http://hayattv.net/site/kiziltepede-yaralanan-cocuk-yasamini-yitirdi/
[10] “Cizre’den KaƧan Doktor Ä°syan Etti”, 11 EylĆ¼l 2015… http://ilerihaber.org/cizreden-kacan-doktor-isyan-etti/21751/
[11] Ä°dris Emen, “Cizre’de Vurulan Mehmet ErdoÄan, GĆ¼nlĆ¼k 10 Lira Kazanıyordu”, HĆ¼rriyet, 15 EylĆ¼l 2015… http:// www.hurriyet.com.tr/gundem/30075191
[12] http://www.diken.com.tr/
[13] “Åırnak Valisi’nin Cizre Ordusu”, 16 EylĆ¼l 2015… http://direnisteyiz.net/haber/sirnak-valisinin-Cizre-ordusu/
[14] V. Ä°. Lenin, Devlet ve Devrim, Ćev: Ferit Budak Aydar, Agora Yay., 2009.
[15] Evrim AltuÄ, “Slavoj Zizek: Bir Kapitalizm ĆrĆ¼nĆ¼: IÅÄ°D”, Cumhuriyet, 27 Temmuz 2015, s.6.
[16] Orhan MiroÄlu, “Cizre ve Ćzerklik”, Star, 14 EylĆ¼l 2015… http://haber.star.com.tr/yazar/cizre-ve-ozerklik/yazi-1056434
[17] Ergun Babahan, “En KorkunƧ Terƶr Devlet TerƶrĆ¼dĆ¼r!”, 12 EylĆ¼l 2015… http://www.millet.com.tr/en-korkunc-teror-devlet-terorudur-yazisi-1273923
[18] Levent Kƶker, “Devlet Hukuka BaÄlı Kalmak Zorundadır”, Zaman, 17 EylĆ¼l 2015... http://www.zaman.com.tr/yorum_devlet-hukuka-bagli-kalmak-zorundadir_2316839.html
[19] Ferhan Umruk, “Cizre Ćzsavunması”… https://yalansz.wordpress.com/2015/09/13/cizre-ozsavunmasi/
[20] AyÅe Emel Mesci, “Ä°stisnalar Kaideyi Bozsun Artık!”, Cumhuriyet, 3 AÄustos 2015, s.17.
[21] Orhan Kemal Cengiz, “KĆ¼rt Sorunu Nedir?”, BugĆ¼n, 12 EylĆ¼l 2015… http://www.bugun.com.tr/kurt-sorunu-nedir-yazisi-1828831
[22] Ergun Babahan, “TĆ¼rk ile KĆ¼rt KardeÅ midir!”, 15 EylĆ¼l 2015… http://www.millet.com.tr/turk-ile-kurt-kardes-midir-yazisi-1274068
[23] Tarık Ziya Ekinci, “KardeÅlik Sƶylemi KƶleleÅtirici; KĆ¼rtler KardeÅ Olmak DeÄil, EÅit Haklı VatandaÅlık Ä°stiyor!”, 17 EylĆ¼l 2015… http://kuyerel.org/yazarlarimizYaziGoster.aspx?id=2380&yazarId=45
Yorum Ekle