$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

“DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA, Ä°NSANIN…”[*]

“Ayrıcalık, hakkın en bĆ¼yĆ¼k dĆ¼ÅŸmanıdır.”[1] Ağız alışkanlığı işte, aile iƧi şiddet, taciz, tecavĆ¼z, kadın cinayetleri, kadınların i...


“Ayrıcalık,
hakkın en bĆ¼yĆ¼k dĆ¼ÅŸmanıdır.”[1]

Ağız alışkanlığı işte, aile iƧi şiddet, taciz, tecavĆ¼z, kadın cinayetleri, kadınların istihdam, siyaset, eğitim vb. alanlarında yaşadıkları eşitsizlikler, yeryĆ¼zĆ¼ndeki Ć¼retimin ƶnemli bƶlĆ¼mĆ¼nĆ¼ gerƧekleştirmelerine karşın “dĆ¼nya malı”nın pek azını elde tutmaları, sağlık sorunları, doğurganlık, reklamlarda kadın bedeni kullanımı, fuhuş, cinsiyetƧi dil… vb. vb. tĆ¼m sorunları “kadın sorunu” etiketi altına yerleştirip geƧiyoruz.
Oysa bu “sorunlar”ın varlığı ve bir solukta art arda dizilebilmesi bile, “sorun”un kadınlarda değil, erkeklerde olduğuna işaret ediyor. Daha doğrusu “erkeklik”te… Tıpkı “KĆ¼rt sorunu” olarak kodladığımız “şey”in gerƧekte bir “TĆ¼rk(lĆ¼k)” sorunu olduğu gibi…
O zaman gelin, şu birkaƧ sayfada “kadın sorunu” değil de “erkek(lik) sorunu Ć¼zerine dĆ¼ÅŸĆ¼nelim. Zira bizi buna yƶnelten fazlasıyla “vukuat” birikti… Ɩfkeli baba, kardeş, koca, sevgili ya da aşıkların en sudan gerekƧelerle (“Komşunun oğluyla mesajlaştı”; “Beyaz pantolon giydi”; “Yoldan geƧen bir adama cilveli cilveli saati sordu”; “Yemeği yaktı”; “RĆ¼yamda striptiz yapıyordu”; “Ä°nternetteki porno yıldıza benziyordu” …) en yakınlarındaki kadınları baltayla, tabancayla, yakarak, gƶvdelerini parƧa parƧa ederek, diri diri toprağa ya da betona gƶmerek yok etmeleri…
BĆ¼rokratlar, askerler, polisler dahil bir kasaba eşrafının koruma altındaki zihinsel engelli kadına aylar boyu tecavĆ¼z etmesi ve bunun aylar boyu “kasabanın sırrı” olarak kalabilmesi… OtobĆ¼steki şortlu, parktaki hamile kadınlara savrulan tekmeler… Kızlarını gebe bırakan babalar…
Cemaat yurtlarında kalan ilkokul-ortaokul Ƨocuklarına (kız-erkek demeden) tebelleş olan, Ć¶ÄŸrencilerine porno izletip tecavĆ¼z eden Ć¶ÄŸretmenler…
Oturdukları yerden ha bire kadınların ne yapması, ne yapmaması, nasıl olması, nasıl davranması gerektiğine dair ahkĆ¢m kesen “devletlĆ»”ların Ć¼zerimize boca ettikleri buyrultular: “Kadın-erkek eşitliği fıtrata aykırı”; “Doğurmayan kadın yarımdır”; “ƖrtĆ¼nme dinimizin buyruğudur”; “Kadın ağır olacak, olur olmaz gĆ¼lmeyecek”; “Adam gibi ƶlmek var, madam gibi ƶlmek var”; “Hamile kadınlar sokakta dolaşmasın”; “TecavĆ¼ze uğrayan da doğursun, gerekirse devlet bakar”; “TecavĆ¼zcĆ¼ kurbanıyla evlenirse cezası dĆ¼ÅŸsĆ¼n”…
Biyolojik bir “hĆ¢l”den, kendisinden-olmayanlar Ć¼zerinde mutlak bir kudret atfı tĆ¼reten eril-merkezcilik… Peki nedir bu?
Evet, erillik de dişilik de ƶncelikle biyolojik hĆ¢ller. TĆ¼rĆ¼n sĆ¼rdĆ¼rĆ¼mĆ¼, yani Ć¼reme iƧin doğanın bazı canlı tĆ¼rlerine sunduğu bir araƧsallık. Ya da mĆ¼minlerin dilinde, “fıtrat”… Ancak bu araƧsallık hiƧbir canlı tĆ¼rĆ¼nde, insanlarda ulaştığı karmaşıklığa, değer yĆ¼kĆ¼ne, değişkenliğe ve patlayıcı birikimine erişmiyor.
Ć‡Ć¼nkĆ¼ insanlar, sadece biyolojik bir tĆ¼r olarak değil aynı zamanda ve solukta, toplumsal varlıklar olarak yaşıyorlar. Ve bu toplumsallığı, biyolojik “ne”likleri Ć¼zerinden, farklı tarihsel dƶnemlerde, farklı coğrafyalarda, farklı toplumsal kesimlerin/sınıfların mensupları olarak, farklı birikimler temelinde deneyimliyorlar…
Bir başka deyişle, Afganistan kırsalında yaşayan bir Peştun erkeği olmak ile, diyelim ki NorveƧ’li bir orta sınıf erkeği olmak arasında dağlar kadar fark var. Ya da Kalahari ƧƶlĆ¼ saƧaklarında varlığını sĆ¼rdĆ¼ren bir !Kung erkeği olmak ile, OrtaƧağ Fransası’nda bir ÅŸĆ¶valye olmak arasında… Hatta erkekliğin fiziksel gƶrĆ¼nĆ¼mleri arasında dahi…[2]
Erkeklerle kadınlar, yani soyu sĆ¼rdĆ¼rme yetisine sahip bu ikili arasındaki ilişkiler de hiƧ kuşku yok ki, zamana, yere, topluluğun deneyim dağarcığına, sınıflara gƶre değişiklik gƶsteriyor. Ve bu ilişkileri, adına “kĆ¼ltĆ¼r” dediğimiz Ƨapraşık, Ƨelişkili, anlaşılması zor yaşam rehberi dĆ¼zenliyor: her bir ƶzgĆ¼l toplumda nasıl kadın, nasıl erkek olunacağına, daha doğrusu nasıl kadınlar ya da erkekler olursak başkaları tarafından onay gƶreceğimize dair, bebeklikten aktarılmaya başlanan bir dizi yƶnergeyle biƧimlendiriyor yaşamlarımızı… Bir başka deyişle, insan toplumlarında kadın ya da erkek olmak, biyolojiden Ƨok toplumsal/kĆ¼ltĆ¼rel beklentiler ve biƧimlendirmelerle ilişkili. Ve sƶylemeye gerek var mı, toplumlar tarihin akışı iƧinde değiştikƧe, kadın ya da erkek olmanın kabul edilebilir biƧimleri de değişiyor.
Antropologların Ƨoğu, kĆ¼ltĆ¼rĆ¼n temel işlevinin toplumsal yaşamda olası pĆ¼rĆ¼zleri gidermek, onları gƶreli sorunsuzca bir işleyişe kavuşturmak olduğu konusunda hemfikirdir. Burada “kĆ¼ltĆ¼rĆ¼n işlevi” konusunda uzun uzadıya tartışmalara girmeksizin, bu gƶrĆ¼yĆ¼ veri kabul edelim. Ve diyelim ki, her bir kĆ¼ltĆ¼r, mensubu olan kadınlara ve erkeklere, toplumsal cinsiyet rollerini sosyal dengeleri infilak ettirmeksizin sĆ¼rdĆ¼rebilecekleri ƶrĆ¼ntĆ¼leri sağlar ve bireyleri bu ƶrĆ¼ntĆ¼ler dahilinde şekillendirir. Bu ilişki (mutlaka eşitlikƧi olması gerekmeyen, hatta Ƨoğu toplumda eşitsiz) bir karşılıklılık Ć¼zerine temellenmiştir Ƨoğunlukla, yani kadın ve erkek her bir birey, toplumsal yaşam iƧerisindeki yerinden ve rolĆ¼nden razı olduğu, karşısındakinden beklentisinin ne yƶnde ve miktarda olması gerektiğini bildiği ve bu beklenti az-Ƨok karşılandığı ƶlĆ§Ć¼de işler yolunda gider… Hele ki bu dĆ¼zenin Tanrı ya da doğa[3] tarafından tesis edildiği ve “olması gereken” olduğu konusunda ideolojik “iman” sağlam ise…
Ama kƶr şeytan, toplumsal dengeler her zaman - hatta Ƨoğunlukla, tıkır tıkır, pĆ¼rĆ¼zsĆ¼z işlemez ki… Ć‡Ć¼nkĆ¼ nihayetinde toplumlar soluk alıp veren otomatlardan değil, Ƨıkarları farklılaşmış, birbirleriyle eşitsiz ilişkiler iƧerisinde, dĆ¼ÅŸĆ¼nebilen, akıl yĆ¼rĆ¼tebilen, eyleyebilen, tutkuları, nefretleri, ƶzlemleri, korkuları… velhasıl tĆ¼rlĆ¼ tĆ¼rlĆ¼ huyları olan bilinƧli, etkin varlıklardan, insanlardan oluşurlar. Dahası diğer toplumlarla ilişkileri ve/ile iƧ dinamikleri nedeniyle geƧim temelleri değişmekte, değişen geƧim temelleri, geƧmişten kalıtılmış toplumsal ilişki kalıplarını yıpratmakta, aşındırmakta, beklentileri değişikliğe uğratmaktadır. Yani “kĆ¼ltĆ¼r” dediğimiz “şey”, toplumların geƧim temelleri (iƧ dinamikler ya da dış mĆ¼dahaleler sonucu) değiştikƧe, Ƨıkarlar farklılaştıkƧa, bocalamakta, yeni durumlara ayak uydurmaya Ƨalışmakta, bunu kimi zaman becerebilmekte, kimi zaman da becerememektedir.
Ve dengeler bozuldukƧa, toplumsal patoloji baş gƶsterir… Hele ki, bozulan dengelerin yerine yenisini kurmaya istek ve yetili toplumsal aktƶrlerin yokluğunda ya da yetersizliğinde. Kƶr dƶvĆ¼ÅŸĆ¼, tĆ¼ketici şiddet, iƧe kapanma, kolektif depresyon, yozlaşma, artan suiistimaller, ahlĆ¢ksal ƧƶkĆ¼ntĆ¼… başgƶsterir. Kadın-erkek ilişkileri de hiƧ kuşkusuz bu denge yitiminden payını alacaktır…
Bu coğrafyada kadın-erkek ilişkileri, erkeğin karısının ve Ƨocuklarının rızkının sağlayıcısı, dış saldırılara karşı fiziksel varlığı ve “namus”unun koruyucusu, kadının ise “yuva”nın sĆ¼rdĆ¼rĆ¼cĆ¼sĆ¼, kocanın yardımcısı, Ƨocukların şefkatli bakıcısı/kollayıcısı olarak biƧimlendirildiği cinsiyet rollerine dayanır. GenƧ kızlar kurda-kuşa yem olmadan, bekaretlerine halel gelmeden erken yaşlarda kocaya verilmeli, annelerinden Ć¶ÄŸrendikleri ev iƧi hĆ¼nerleri kendi yuvalarında sergilemeyi sĆ¼rdĆ¼rmelidirler. Erkekler ise eril egosu el kadar Ƨocukluktan şişirilmiş (“Bak, amcası, oğlumun pipisine… Maşallah, bĆ¼yĆ¼dĆ¼ mĆ¼ ortalıkta karı-kız koymayacak...”; “Ƈek oğlum şu rakıdan bir fırt… Ne de olsa erkek adamsın…”; “Bırak hanım, sĆ¼nepe edeceksin oğlanı… Sen de onun kafasını yaraydın oğlum…”) kĆ¼Ć§Ć¼k dağların yaratıcısı olarak Ć¼stlenebilmelidir bĆ¼yĆ¼dĆ¼klerinde ailenin reisi, evin ekmek getiricisi rolĆ¼nĆ¼… Ve bu oyun ilelebet sĆ¼rĆ¼p gitmelidir - arada bir kol kırılsa da yen iƧinde kalarak (ne de olsa “dayak cennetten Ƨıkma”dır).
Oysa oyun -ne kadar sĆ¼redir ve ne ƶlĆ§Ć¼de kurallarına gƶre oynandığı sorusundan bağımsız olarak- bozuldu… Erkek, ta 12 EylĆ¼l darbesinden bu yana, vahşi neoliberal kapitalizmin “sosyal devlet”i lime lime edilişinden beri ya işsizlik korkusunda ya işsiz, ya da artık hiƧbir şeye yetmeyen Ć¼cretinin sıkıntısında. Kadın aile bĆ¼tƧesine katkıda bulunmak iƧin iş bulabildikƧe Ƨalışıyor. Ƈocuklar ya bĆ¼yĆ¼k ebeveynlere ya da sokağa emanet… Ama yine de yetmiyor, mutfaktaki ateş sƶnmĆ¼yor, ev sahibinin kapıda bitivereceği aybaşı hemen geliveriyor… Ä°htiyaƧlarsa, kapitalist tĆ¼ketimciliğin kamƧısı altında bĆ¼yĆ¼dĆ¼kƧe bĆ¼yĆ¼yor: kız akıllı telefon peşinde, oğlan marka spor ayakkabısı diye tutturmuş… Ɩnceleri aƧları doyuran, Ƨıplakları giydiren “Devlet Baba”, adeta dĆ¼ÅŸman kesilmiş: Gemisini kurtaran, kaptan!
Yalnız ekonomik sıkıntılar mı; toplumsal yaşam da altĆ¼st olmuş durumda: nicedir dĆ¼ÅŸĆ¼k yoğunluklu bir iƧ savaş yaşanıyor Ć¼lkede… Vahşet gƶrĆ¼ntĆ¼leri artık halının altına sĆ¼pĆ¼rĆ¼lemeyecek kadar net: işsiz, sefil baldırıƧıplaklar, “Vatanı bƶldĆ¼rtmeyiz!” histerisinde kelle avcılığı yapıyorlar KĆ¼rt sokaklarında… MilliyetƧi duygular, şoven histeriye tahvil olmuş. Artık her futbol maƧı bir meydan savaşı…
Bitmedi: Ć¼lke onbeş yıldır siyasal Ä°slam’ın tasallutu altında… Ezberler bozuluyor: DĆ¼n sıradan yurttaşın doğru bildikleri, bugĆ¼n telefon konuşmalarına, muhbir vatandaşlar aracılığıyla eş-dost sohbetlerine, internet iletişimine dek sızmış “BĆ¼yĆ¼k birader” tarafından yaka paƧa yanlışlanıyor.
Ve nihayet, Ä°kinci DĆ¼nya Savaşı vartasını “Yurtta sulh cihanda sulh” rehavetiyle atlatmış Ć¼lke, bugĆ¼n komşusunu fiilen işgal ederken, yĆ¼zbinlerce mĆ¼ltecinin yanısıra, kelle kesen, diri diri insan yakan cihatƧıları da buyur ediyor… Gelecek kaygısı, gĆ¼vensizlik diz boyu.[4]
SƶzĆ¼n kısası; Ć¼lkenin Ƨivisi Ƨıktı, bugĆ¼ne dek Ć¼zerinde ayakta kalmayı başardığı tĆ¼m dengeler alaşağı oldu…
Sırtına yĆ¼klenen erkeklik rolĆ¼ne ilişkin tĆ¼m kapasitelerini yitirmiş, Ƨaresizleşmiş, denetleme olanağına sahip olmadığı gĆ¼Ć§ler elinde oyuncak hĆ¢line gelen, işsiz, yoksul(laşan) ve yoksun(laşan) ortalama TĆ¼rkiyeli erkeği bu koşullar altında ya kaderine teslim olacak ya da bu “yeni”, kıran kırana dĆ¼zene ayak uydurabilmek iƧin saldırganlaşacak. Her iki koşulda da kabağın TĆ¼rkiyeli kadınının başına patlayacağı, aƧık.
Şirazesinden Ƨıkmış zaman, kadınların başına tecavĆ¼z, toplu tecavĆ¼z, ensest, yumruk, tekme, satırlı, tĆ¼fekli baltalı saldırı, diri diri betona gƶmĆ¼lme vb. olarak patlıyor. “Muktedir olma”nın, yapabilmenin (eril) cinsel iktidarla bu denli ƶzdeşleştirildiği bir toplumda, bireysel yetersizlik, dĆ¼ÅŸkırıklıkları, Ƨaresizlik duygusu, “erkeklik”i “gĆ¼Ć§sĆ¼z” addedilenler, kadınlar ve Ƨocuklar Ć¼zerinden kanıtlamaya ve yitirilmiş iktidarı bƶylelikle bir nebze olsun geri kazanma yanılsamasına yƶneltiyor bu toplumun erkeklerini… Atarlanarak, dayılanarak, olur olmaz kabarıveren nefislerini sƶndĆ¼rebilmek iƧin kadın, Ƨoluk, Ƨocuk demeden kırıp dƶkerek, o bir zamanlar kĆ¼Ć§Ć¼k dağların yaratıcısı olarak dolaştıkları kĆ¼Ć§Ć¼k dĆ¼nyalarını arıyorlar, umutsuzca.
Ne de olsa kadına el kaldırmayı erkekliğin raconuna ters sayan o ÅŸĆ¶valyeler atlarına binip Ƨekip gittiler. Meydan “demirin tuncuna, insanın piƧine” kaldı…

1 Ocak 2017 13:59:29, Ankara.

N O T L A R
[*] Sanat ve Hayat Dergisi, No:46/06, Kış 2017…
[1] Marie von Ebner Eschenbach.
[2] “Bir Bali erkeği, neredeyse tĆ¼mĆ¼yle tĆ¼ysĆ¼zdĆ¼r,” diyor Margaret Mead. “Ɩylesine tĆ¼ysĆ¼zdĆ¼r ki bıyık tĆ¼ylerini bir cımbızla tek tek yolabilirsiniz. GĆ¶ÄŸĆ¼sleri Batılı hemcinslerine gƶre daha gelişmiştir. Batılı-Avrupalı erkekler grubu iƧerisine yerleştirilmiş bir Bali erkeği, ‘dişil’ gƶzĆ¼kecektir. Buna karşılık, Balili bir kadın dar kalƧalara ve kĆ¼Ć§Ć¼k gĆ¶ÄŸĆ¼slere sahiptir ve bir Batılı-Avrupalı kadın topluluğu iƧinde, ‘oğlanımsı’ gƶzĆ¼kecektir. Pek Ƨoğu Ƨocuk emzirme yetisinden yoksun olmakla, belki de rahminin gelişmemiş olmasıyla eleştirilebilir.” (Margaret Mead, Male and Female. A Study of the Sexes in a Changing World, Dell Publishing Co., 1972: 144)
[3] Marksist biyolog Levontin, biyolojik determinizmin burjuva ideolojisinin bir aracı olduğunu ƶne sĆ¼rerken tartışmayı ideolojik yĆ¼kĆ¼ne doğru yƶneltir. Bir başka deyişle, doğanın insan Ć¼zerindeki belirleyiciliğini savunan gƶrĆ¼ÅŸler -gerƧekliğe uygunluk ya da uygunsuzluklarından bağımsız olarak- burjuva ideolojisine hizmet etmektedir, Levontin’e gƶre...
[4] “Ɩnemli bir bƶlĆ¼mĆ¼ gĆ¼venlik ve korunma gereksinimini karşılamak en hafifinden kendini gĆ¼vende hissetmek amacının yanı sıra silahlanma, terƶrĆ¼n şiddetlenmesi ve avlanmaya ilişkin dĆ¼zenlemelerin de etkisiyle TĆ¼rkiye’de sivil silahlanma ƶnemli bir artış gƶsteriyor. Sivil silahlanmadaki artışın nedenlerini sosyal problemlere dayandıran Umut Vakfı Yƶnetim Kurulu Ɯyesi Dr. Ayhan Akcan: ‘Şiddetin, savaş haberlerinin sĆ¼rekli gĆ¼ndemde olduğu, bombaların patladığı Ć¼lkemizde insanların korku iƧinde olması ve kendini gĆ¼vensiz hissetmesini neden olarak gƶsterilebilir. Cumhurbaşkanlığı dĆ¼zeyinde halkın silahlanmasının darbe gibi durumlardan kendini koruyabilmesi iƧin uygun olacağı doğrultusunda bir kanaat oluştu. Biz bu durumun karşısındayız. Kendini bƶyle koruyabileceğini dĆ¼ÅŸĆ¼nen vatandaş silaha sarılıyor. TĆ¼rkiye’de iki evden birinde silah var. Yaklaşık 19 milyonluk bir rakam sƶz konusu ve kayıt dışında da talep artışı var’ dedi.” (“TĆ¼rkiye Silahlanıyor”, Cumhuriyet, 25 Aralık 2016, s.1.)
Ayrıca “TĆ¼rkiye’de yabancı liselerde okuyan genƧler arasında yurtdışına gitmek isteyenlerin oranı Ć¼Ć§ yıldır artış gƶsteriyor. Bu liseleri seƧen genƧlerin yurtdışına gitmenin yollarını aramasının nedenleri, siyasi istikrarsızlık ve baskılar, ekonomik kriz beklentisi ile Ortadoğu’daki savaşın TĆ¼rkiye’ye yansıma ihtimali diye sıralanıyor.”  (“Bu gidişin dƶnĆ¼ÅŸĆ¼ yok”, Cumhuriyet, 28 Aralık 2016, s.2.)

Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,“KOBANƊ’NÄ°N ‘BÄ°Z’Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,“NEFRET SUƇLARI” VE “ZEHÄ°RLÄ° KAN” ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015’DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014’TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYIS’A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°’NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLƜL’Ɯ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013’ƜN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ‘KUTLU DOĞUM’ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°’NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE’N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NÄ°N ‘KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARI’?,1,AKP’NÄ°N “DERÄ°N DEVLET”Ä°,1,AKP’NÄ°N “KINDER KUCHE KIRCHE”SÄ°,1,AKP’NÄ°N “MUHAFAZAKƂR”LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKP’NÄ°N “ORGANÄ°K AYDINLARI” VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKP’NÄ°N BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKP’NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKP’NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,2,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,2,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°” ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN “KRÄ°ZÄ°”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,27,AYŞE ƖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,7,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R “ELEŞTÄ°RÄ°”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R “Ä°MKƂNSIZ AŞK” HÄ°KƂYESÄ°: “AKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R “PRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°” İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA “TERƖR” MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da “FITRAT”A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°… BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA “GULYABANÄ°” KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,14,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,12,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE – ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRUL’UN “KENTSEL DƖNĆœÅžĆœM”Ɯ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,2,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,9,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,5,dĆ¼nya,56,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N “PYRRHUS ZAFERÄ°”: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,15,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,8,EMPERYALÄ°ZM- T. “C” VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAY’DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,6,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,1,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,4,gĆ¼ndem,11,GƜNDEM’E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN “DERSÄ°M’E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,1,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R “KƖPEK” VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,33,IŞILTILI VE “TEHLÄ°KELÄ°” BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI “FEMÄ°NÄ°STLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: “NASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° “HAZIROL”DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE “SINIFLAR-ƜSTƜ” MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZM’SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,57,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZRE’DEDÄ°R,1,kapitalizm,22,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊ’YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,5,kriz,53,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR “YERLÄ° VE MÄ°LLÄ°” MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,29,KƜRESEL KƜLTƜR” MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,11,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: “TEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DAN “BARIŞ SƜREƇLERÄ°”: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,3,LƜZUM” ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,5,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARX’TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: “POPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,13,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O “Ä°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMÄ°NÄ°ST” MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’NÄ°N “EN ALTTAKÄ°LER”Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,11,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ‘YENÄ°KAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,8,ORTADOĞU’DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “Ä°HYA” ETMEK: AKP’NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZE…,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,26,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECAN’IN KATLÄ°NÄ°N AKP’YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,3,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (“YENÄ°”) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI “BARIŞ SƜRECÄ°” VE HESAPLAŞMA,1,politika,12,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEP’Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°’NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° “VESAYET (REJÄ°MÄ°)” KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,3,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,18,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N “BARIŞ” DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,10,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,4,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R “MUGALATA” ƜZERÄ°NE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,12,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,12,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,15,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMI’NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,79,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°” ƖLDƜ YAŞASIN “Ä°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,24,VURUN “ƖTEKÄ°”NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,18,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENÄ°”,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: “YERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)… VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: “DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA, Ä°NSANIN…”[*]
“DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA, Ä°NSANIN…”[*]
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2017/02/demirin-tuncuna-insanin.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2017/02/demirin-tuncuna-insanin.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy