SÄ°BEL ĆZBUDUN-TEMEL DEMÄ°RER āyani yaÅıyor olmak yaÅamakla baÄdaÅmaz bazen.ā[1] āAÅkolsun sana Ƨocuk, aÅkolsun!ā tĆ¼mcesini bize...
SÄ°BEL ĆZBUDUN-TEMEL DEMÄ°RER
āyani yaÅıyor olmak
yaÅamakla baÄdaÅmaz bazen.ā[1]
āAÅkolsun sana Ƨocuk, aÅkolsun!ā tĆ¼mcesini bize bir kez daha terennĆ¼m ettiren UlaÅ BayraktaroÄluānun dĆ¼ÅtĆ¼ÄĆ¼ haberini alınca, yĆ¼reÄim(iz)e saplanan acının tarifi kabil deÄil.
Yakıp kavurdu yĆ¼reÄimi(zi) bir kez daha bu acı; BehƧet Aysanāın āBir Eflatun ĆlĆ¼māĆ¼ndeki, āaynı gƶkyĆ¼zĆ¼ aynı keder,ā dizelerini anımsatarakā¦
* * * * *
Murathan Munganāın, āBazı insanlar meÅe aÄacı gibidirler; eÄilip bĆ¼kĆ¼lmezler, sadece kırılırlar,ā betimlemesindekilerdendi O...
Ekrem Demirciānin Onu, ābir devrim hamalıā olarak niteleyip; āUlaÅ BayraktaroÄlu, hiƧbir sıfata, hiƧbir makama hiƧbir unvana metelik kadar deÄer vermezdi yoldaÅlar. Sƶylemek borcumdur; āBen dĆ¼nyanın en iyi hamalıyım, en aÄır yĆ¼kĆ¼ taÅırımā derdi ve dediÄi gibi yapardı,ā[2] diye eklemesi boÅuna deÄildi elbet.
āGerilla, iÅƧi sınıfına ve halklara organik olarak baÄlı olan ƶncĆ¼ devrimci kuvvettir, ƶzgĆ¼rlĆ¼k gĆ¼cĆ¼dĆ¼r,ā[3] diyen UlaÅ BayraktaroÄlu, sosyalist insanın ne olduÄuna ƶrnekti.
Taksim Gezi Parkı direniÅinin unutulmayanlarındandıā¦
O, Taksimāde plastik mermi yaÄmuruna maruz kalan SDP barikatlarında en ƶndekilerdendi.
31 Mayıs ve 1 Haziran 2013āde SDP barikatlarına saldıran TOMAānın, atılan gaz fiÅeklerinin, plastik mermilerin, ses bombalarının haddi hesabı yok. Onlarca insan yaralandı. Kiminin kolu kırıldı, kiminin baÅı yarıldı, kiminin ayaÄı Ƨatladı ve biri de gƶzĆ¼nĆ¼ kaybetti. UlaÅ BayraktaroÄlu bu direniÅ sĆ¼resince, en ƶnde o barikatları savunuyordu...
āGeziānin Direngen MolotofƧusuā ve geri vitessiz, āEylemse eylemā diyeniydi.
Rakkaāda dĆ¼ÅtĆ¼; 11 Mayıs 2017āde kaybettik Onu.
* * * * *
Sosyalist bir ailede doÄup-bĆ¼yĆ¼yen BayraktaroÄlu, yaÅamı boyunca hep haksızlıklara karÅı direndi. DĆ¼ÅĆ¼ndĆ¼ÄĆ¼ gibi yaÅayan ve nerede olursa olsun, sokak barikatında, bir iÅƧi grevinde ya da savaÅ cephesinde hep ƶnde oldu.
1995 yılında BirleÅik Sosyalist Partisiāne Ć¼ye olan 19 yaÅındaki UlaÅ BayraktaroÄlu, tek baÅına BaÄdat Caddesi Ćiftehavuzlarāda bulunan bir bankayı soyar. Kısa bir sĆ¼re sonra polisle girilen ƧatıÅmada yaralı olarak yakalanır. Cezaevinde adlilerle kalan BayraktaroÄlu, sosyalizmden ƶdĆ¼n vermez. Zindanda da ƶrgĆ¼tleme ƧalıÅmalarını sĆ¼rdĆ¼rĆ¼r. 22 Aralık 2000āde Ƨıkartılan af yasasıyla serbest kalır ve ƶrgĆ¼tleme ƧalıÅmalarını bıraktıÄı yerden sĆ¼rdĆ¼rĆ¼r.
Sosyalist Demokrasi Partisi (SDP) Merkez YĆ¼rĆ¼tme Kurulu Ć¼yesi olan UlaÅ BayraktaroÄlu, 24 EylĆ¼l 2010āda āDevrimci KarargĆ¢h ĆrgĆ¼tĆ¼ā ile irtibatı olduÄu gerekƧesiyle 8 kiÅiyle beraber tutuklanır. 11 aylık tutukluluÄu sırasında cezaevinde partili yoldaÅı Ekin ile evlenen BayraktaroÄlu, ilk duruÅmada tahliye edilmesinin ardından bir kez daha ƧalıÅmalara katılır.
8 Mart 2013āde bir kız ƧocuÄu, DĆ¼nya KurtuluÅ dĆ¼nyaya gelir.
15 Haziran 2013āte Taksim Gezi Parkı direniÅi sırasında tutuklanan BayraktaroÄlu, 25 Mart 2014āte tahliye edildikten sonra Rojavaāda IÅÄ°Dāe karÅı yĆ¼rĆ¼tĆ¼len mĆ¼cadeleye katılır.
* * * * *
TĆ¼rkiye KomĆ¼nist Partisiānin son Genel Sekreteri (Haydar Kutlu) Nabi YaÄcıānın āBugĆ¼nĆ¼n deÄiÅtirici gĆ¼cĆ¼ hangi sınıf?ā sorusuna, āBen diyorum ki, bĆ¼tĆ¼n sınıflar. Tek bir sınıf tarif edemezsiniz. Kim deÄiÅimi istiyorsa, onlar deÄiÅtirici gĆ¼Ć§tĆ¼r. TĆ¼rkiyeāye dƶnersekā¦ BugĆ¼n AKP deÄiÅim istiyor. Evet, deÄiÅtirici gĆ¼Ć§tĆ¼r iÅte,ā[4] yanıtını verip; āBize en yakın parti ANAP,ā[5] dediÄi tabloda; vazgeƧiÅin dƶrt yanı sardıÄı āYetmez Ama Evetā ƧıÄırtkanlıkları eÅliÄinde veya bir sƶyleÅisinde oyunu 11 kez AKPāye verdiÄini aƧıklayıp,[6] āAKP ve BDP varken sol partiye ihtiyaƧ yoktur.ā[7] āAKP yaptıkları ve yapamadıkları ile samimiyet testinden geƧmiÅ durumda ve aƧıkƧa sƶylemek gerekirse KĆ¼rt meselesinin ƧƶzĆ¼mĆ¼ aƧısından tek anlamlı siyasĆ® aktƶr konumunda. KĆ¼rtlerin ƶzgĆ¼rlĆ¼k ve eÅitlik hakları, en azından bir on yıl daha, BDPānin olmadıÄı bir dĆ¼nyada ƧƶzĆ¼lebilir, ama AKPānin olmadıÄı bir dĆ¼nyada ƧƶzĆ¼lemez,ā[8] diyen Etyen MahƧupyanāların ya da āBir tarafı, herhangi bir tarafı tuttuÄumuz anda, totaliter olup Ƨıkıyoruz,ā[9] yollu GĆ¼ndĆ¼z Vassaf vari ucuzlukların[10] orta yerinde Theodor Adornoānun, āGƶzĆ¼mĆ¼zdeki kıymık en iyi bĆ¼yĆ¼teƧtir,ā sƶzĆ¼nĆ¼n kanıtıydı UlaÅ BayraktaroÄluā¦
āNasılā mı?
āTranquillo quilibet gubernatorāken;[11] O fırtınalar ortasında yaÅadıklarıyla, hepimizin āgƶzĆ¼ndeki kıymık bĆ¼yĆ¼teƧiāydi.
Tabiri caiz ise mayasında devrimcilik vardı. DTCFādeki parlak antropoloji ƶÄrenciliÄini gƶzĆ¼ kırpmadan arkada bıraktı. Parlak bir akademik kariyeri itiverdi elinin tersiyle.
GƶzĆ¼ kara bir dava insanıydı hiƧ abartısız. Korkusuzdu.
Sınıf kinini sĆ¼rekli diri tutardı. ĆrgĆ¼tlĆ¼ devrimciydi hep.
BilinƧli/ inanƧlı bir sosyalistti. Kendisine āsosyalistā diyenlere benzemesi, farklıydı. Sonuna kadar baÄlıydı davasına. Ćnceki UlaÅāı hatırlatırdı. Daha kĆ¼Ć§Ć¼k yaÅtan itibaren kafaya koymuÅtu: Davası ve halkı iƧin canını vermeye hazırdı.
Annesi Melike Ćakırer, āKendi yapamayacaÄı hiƧbir Åeye insanları yƶnlendirmezdiā derdi.[12] GerƧekten de kendi yapmayacaÄı hiƧ bir Åeyi yoldaÅlarından istemezdi. Fiili ƶnderdi; Antoine de Saint-ExupĆ©ryānin, āĆnder dediÄin, sorumluluÄu Ć¼stlenmeyi bilir. āAskerlerim yenildi,ā demez. āBen yenildim,ā der,ā betimlemesindeki Ć¼zere.
O bilinen, malum āÅeflerāin aksine, her zaman en ƶndeydi. Bedel ƶdemekten korkmaz, Ƨekinmezdi.
Ankara Cebeciāde Ä°ÅƧi Partiālilerce kafasının arkasından satırla ƶlĆ¼mĆ¼ne yaralanmıÅtı bir kez...
Hayatının yarısını hapishanelerde geƧirmiÅti.
Romantikti. DeÄerleri iƧin yaÅadı. HoÅsohbet bir insandı.
* * * * *
āUlaÅ Ć¶lmediāā¦ Bu bir ajitasyon deÄil; gerƧekā¦
āNasılā mı?
Epikurosāun, āYıkımların en Ć¼rkĆ¼ncĆ¼ olanı ƶlĆ¼m, aslında bizi hiƧ ilgilendirmez; Ć§Ć¼nkĆ¼ biz varken o yoktur, o varken biz artık yokuzdurā; William Shakespeareāin, āKorkaklar bin kez ƶlĆ¼r ƶlĆ¼nceye kadar; cesurlarsa ƶlĆ¼mĆ¼ yalnızca bir kez tadar,ā sƶzlerindeki ƶlĆ¼m, yaÅamla fiziki baÄın sonlandırılmasıdır.
Yani ƶlĆ¼m fiziki varlıÄın yokluÄudur, baÅka bir Åey deÄilā¦
Ama unutulmasın: ĆlĆ¼me yenilmeyen tek Åey aÅk ile baÅkaldırıdırā¦ Bu nedenle ƶlmedi Kerem ile Aslı ya da SpartakĆ¼s ve Pir Sultan Abdalā¦
Aslı sorulursa āƶlĆ¼mā denen Åey, Necati Cumalıānın, āSadece seni dĆ¼ÅĆ¼ndĆ¼ÄĆ¼m geceler,/ Neden ƶlĆ¼mĆ¼ hiƧ dĆ¼ÅĆ¼nmedim,ā dizelerindeki teslim alınamayan sonsuzluk (aÅk ve baÅkaldırı) karÅısında Ƨaresizdir.
O hĆ¢lde altını Ƨizerek anımsatalım: Canlı maddenin ƶlĆ¼mĆ¼ hiƧbir zaman yokluk deÄildir; yeni doÄumları iƧkindir; bilinƧlilik, ƶlĆ¼msĆ¼zlĆ¼ÄĆ¼ doÄurur.
ĆlĆ¼msĆ¼zlĆ¼k, zaman iƧinde her yerde bulunabilen zaman ƶtesi olabilmektir. Ya da hep 18 yaÅında olmaktır.
ĆlĆ¼msĆ¼zlĆ¼k, ahlĆ¢k felsefesi aƧısından bir āpostulatā olarak mĆ¼mkĆ¼nken; genelde bir tĆ¼r fedakĆ¢rlık sembolĆ¼dĆ¼r. FedakĆ¢rlık-gƶze almak, ƶlĆ¼msĆ¼zlĆ¼k iƧin āolmazsa olmazādır.
ĆlĆ¼msĆ¼zlĆ¼k bir bakıma sonsuzluktur. Tarihlerden silinmemektir. ĆlĆ¼msĆ¼zlĆ¼ÄĆ¼n tek yolu hep Ƨocuk olabilmek ve kalabilmektir.
* * * * *
UlaÅ, UlaÅātıā¦
Adnan YĆ¼celāin, āEy gƶzleri Åiir yazan Ƨocuklar/ DĆ¼nya nasıl da yenik ve yaralı/ Bir tek/ Sizin gĆ¼lĆ¼ÅĆ¼nĆ¼z var onu gĆ¼ldĆ¼recek,ā dizelerindeki ƶlĆ¼msĆ¼zlerdendiā¦
Devrim kahramanıydı;[13] hep yaÅayacak ve yaÅatacaktır sonsuza deÄin; āhele ulaÅa ulaÅa/ ulaÅ benzerdi gĆ¼neÅe,ā[14] ezgisi eÅliÄindeā¦
2 Haziran 2017 11:03:46, Ä°stanbul.
N O T L A R
[*] Umut Gazetesi, Haziran 2017ā¦
[1] Edip Cansever.
[2] Ekrem Demirci, āUlaÅ BayraktaroÄlu: Bir Devrim Hamalıā, 18 Mayıs 2017ā¦ http://umutgazetesi2.org/bir-devrim-hamali/
[3] UlaÅ BayraktaroÄlu, āGerilla ĆzgĆ¼rlĆ¼k GĆ¼cĆ¼dĆ¼rā, 22 Mart 2017ā¦ komungucu.com/2017/03/22/gerilla-ozgurluk-gucudur-ulas-bayraktaroglu/
[4] Referans Gazetesi, 10 Ekim 2005.
[5] Star-1 TV, 9 Kasım 1990, aktaran: Naciye Babalık, TKPānin SƶnĆ¼mlenmesi, s.351-352.
[6] Etyen MahƧupyan, http://t24.com.tr/haber/mahcupyan-ergenekon-kck-ve-cemaat-tartismalari-surecinde-daha-mesafeli-olmaliydim,333770
[7] Etyen MahƧupyan, http://www.zaman.com.tr/etyen-mahcupyan/yeni-sol-akp-ve-bdp_2076083.html
[8] Etyen MahƧupyan, http://www.zaman.com.tr/yazar.do?yazarno=1032
[9] GĆ¼ndĆ¼z Vassaf, Cehenneme ĆvgĆ¼, Ä°letiÅim Yayınevi, 2012, s.115.
[10] GĆ¼ndĆ¼z Vassaf, kendisi gibi āideolojiler Ć¼stĆ¼ā bir gazete olan Radikal Gazetesiāndeki bir yazıda Åƶyle demiÅti: āHatta, Marxāın āEmperyalizm, kapitalizmin son aÅamasıdırā sƶzlerine kulak verecek olursak yeryĆ¼zĆ¼nde henĆ¼z emperyalizm olmadı bile.ā (GĆ¼ndĆ¼z Vassaf, āDemokrasi ve Emperyalizmā, Radikal, 7 AÄustos 2011ā¦ http://www.radikal.com.tr/yazarlar/gunduz-vassaf/demokrasi-ve-emperyalizm-1059114/)
GĆ¼ndĆ¼z Vassaf, bu cĆ¼mleyi Marxāın nerede, hangi kitabında yazdıÄını sƶyleme gereÄi duymaz. Gerek duymuÅ olsaydı da zaten bu olanaklı deÄildir. ĆĆ¼nkĆ¼ bƶyle bir cĆ¼mle Marxāın aÄzından ya da kaleminden HÄ°ĆBÄ°R ZAMAN ƧıkmamıÅtır!
[11] āSakin havada herkes dĆ¼menci.ā
[12] Mehmet Åah OruƧ-Metin Yoksu, āAnne Ćakırer: UlaÅ Hayallerine KavuÅtuā, 16 Mayıs 2017ā¦ http://direnisteyiz5.org/anne-cakirer-ulas-hayallerine-kavustu/
[13] āDevrim Åehitleriā kavramına inanmıyoruz, doÄru bulmuyoruz. Åehitlik dini, Ä°slĆ¢māa ait bir kavram deÄil mi? Devrimci ācennetiā olabilir mi? āDevrim Åehitleriā, dinsel vurgulu bir kavramdır. Devrimcilerin iÅi bu dĆ¼nyayladır ve kendi cennetlerini kendileri yaratacaklardır.
āÅehadetā dinsel bir terimdir. Åehit, ākutsal bir inanƧā uÄrunda ƶlendir. āÅehitā terimi bu coÄrafyada āÄ°slĆ¢mi Cihadā uÄruna ƶlenleri nitelemekte kullanılır. āÅehadetā iƧin MĆ¼slĆ¼manca yaÅamak ve MĆ¼slĆ¼manca ƶlmek gerekir.
Devrim Åehidi neyin nesi? Felsefi postulasını madde ve materyal Ć¼zerine kuran bir dĆ¼nyevi dĆ¼ÅĆ¼nce sistemine nasıl olur da Åehid tanımını sokarsınız?
Mistisizm ile maddecilik yan yana olamaz. O hĆ¢lde āDevrim Kahramanlarıā demek gerek. ĆĆ¼nkĆ¼ ādevrimā ile āÅehitā oksimorondur.
Onlar devrimin kahramanları, ƶlĆ¼msĆ¼zleridir tıpkı; Onālar, 17āler, 12āler, Paramaz, Mustafa Suphi, Ethem Nejat Ä°brahim Kaypakkaya, Mahir Ćayan, UlaÅ BardakƧı, HĆ¼seyin Cevahir, Deniz GezmiÅ, HĆ¼seyin Ä°nan, Yusuf Aslan, Sinan Cemgil, Cihan Alptekin, Ćmer Ayna, Mazlum DoÄan gibiā¦
āĆlĆ¼m nereden ve nasıl gelirse gelsin; savaÅ sloganlarımız kulaktan kulaÄa yayılacaksa ve silahlarımız elden ele geƧecekse ve baÅkaları mitralyƶz sesleri, savaÅ ve zafer naralarıyla cenazelerimize aÄıt yakacaksa, ƶlĆ¼m hoÅ geldin, safa geldin,ā kararlılıÄıyla canlarını yaÅam ve yaÅatmak iƧin feda etmiÅ kiÅilerdir.
İƧeriÄinde ādaha gĆ¼zel yarınlar iƧinā mottosu olan Onlar, davaları uÄruna dĆ¼Åen kahramanlardır, Åehit olarak nitelenmemelidirler.
[14] SevinƧ Eratalay, āHele UlaÅa UlaÅaā
Yorum Ekle