SÄ°BEL ĆZBUDUN-TEMEL DEMÄ°RER āHayatımıza giren hayatların sayısı hesap edilemez.ā[1] HĆ¢lĆ¢ āOldu mu, olmadı mı?ā demogojilerine ...
SÄ°BEL ĆZBUDUN-TEMEL DEMÄ°RER
āHayatımıza giren hayatların
sayısı hesap edilemez.ā[1]
HĆ¢lĆ¢ āOldu mu, olmadı mı?ā demogojilerine kurban edilmek istenen Meds Yeghernāin (BĆ¼yĆ¼k KƶtĆ¼lĆ¼kāĆ¼n) Ć¼zerinden bir asır geƧtiÄi hĆ¢lde; NĆ¢zım Hikmetāin, 1950āde kaleme aldıÄı (Ermeni Soykırımıāndan sƶz ettiÄi iƧin sansĆ¼rlenen!) Åiirinin āAkÅam Gezintisiā bƶlĆ¼mĆ¼nde, āMĆ¼rettip Refikāle SĆ¼tĆ§Ć¼ Yorgiānin/ Ortanca kızı ƧıkmıÅlar akÅam piyasasına/ Parmakları birbirine dolanmıÅ/ Bakkal Karabetāin ıÅıkları yanmıÅ/ Affetmedi bu Ermeni vatandaÅ/ KĆ¼rt daÄlarında babasının kesilmesini/ Fakat seviyor seni Ć§Ć¼nkĆ¼ sen de affetmedin/ Bu karayı sĆ¼renleri TĆ¼rk halkının alnınaā dediÄinden bihaber olanların sayısı kĆ¼Ć§Ć¼msenmeyecek kadar Ƨoktur coÄrafyamızdaā¦
Bu mĆ¼thiÅ acı bir ulusu yerkĆ¼renin dƶrt yanına savuracak kadar bĆ¼yĆ¼k bir sarsıntıydıā¦
Yani 1915 Mezalimi, 1915 BĆ¼yĆ¼k SuƧu, 1915 Soykırımı ile... Adına her ne derseniz deyin! Ä°Åte bu felaketl Ermeni toplumunu, kendi iradesi dıÅında bir dĆ¼nya toplumu hĆ¢line getirdi; insanlar dƶrt bir bucaÄa savrulup, oradan oraya sĆ¼rĆ¼ldĆ¼; tarihin tanık olduÄu en korkunƧ trajediler, kƶr gƶzlerin gƶrmek istemeyen bakıÅları ve duyarsızlıklar eÅliÄinde yaÅandı/ yaÅatıldı.
āDuyarsızlıkā dedikā¦
Antonio Gramsciānin, 11 Mart 1916āda āIl Grido del Popolo/ Halkın ĆıÄlıÄıānda yayımlanan āErmeni Sorunu Ćzerineā baÅlıklı makalesinde, āTĆ¼rklerin milyonlarca Ermeniāyi katlettiÄini gƶrdĆ¼ÄĆ¼mĆ¼zde, ıstıraplara ve can ƧekiÅmelere ya da Almanların BelƧikaāyı istila ediÅine tanık olduÄumuzda yaÅadıÄımız aynı keskin acıyı acaba yaÅıyor muyuz?ā[2] sorusunda ya da Victor Hugoānun, āLi ParĆ®sĆŖ mirovek bĆŖ kuÅtin cinayet e, LĆŖ li RojhilatĆ® 50 hezar mirov bĆŖ serjĆŖkirin ev tenĆŖ gelÅek e,ā[3] deyiÅinde altını Ƨizdikleri tam da bu deÄil miydi?
Bu duyarsızlıklar, bakıp gƶremeyen kƶr gƶzlerle unutuluÅa teslim edilirken; āKelimeler ve sayılar, iÅledikleri cĆ¼rĆ¼mleri gizliyor ki, o cĆ¼rĆ¼mler unutulsun. Unutulan, affedilmiÅ demektir. Zihne nakÅolan affetmez,ā diyen John Bergerāin saptamasına sarılmak āolmazsa olmazā olup ƧıkmıÅtıā¦[4]
* * * * *
Tam da bunun iƧin hiƧbir Åey unutulmasın diye āFotoÄraf gƶsterdiÄinden daha fazlasını saklarā gerƧeÄine ƶmrĆ¼nĆ¼ veren militan fotoÄrafƧı Mehmet Ćzer, āKuyunun Dibindeki TaÅāını derledi arkadaÅlarıyla; Ermeni Soykırımı unutulmasın diyeā¦[5]
Mehmet Ćzerāin kolektif ƧalıÅması, bir fotoÄraf (Ć¼zerinden tarih) okumasıā¦
FotoÄraf(lar) geƧ(me)miÅin aynasıdır, hakikĆ¢tin kilometre taÅlarıdır. HakikĆ¢t bir fotoÄraf karesinde ƶlĆ¼msĆ¼zleÅtirilmiÅ anı/ bƶlĆ¼mĆ¼dĆ¼r.
Bu ƶzelliÄiyle her fotoÄraf bir tanık(lık)/ taraf(lık)tır.
Evet, evet fotoÄraf kareleri eski(meyen) zamanının yeniden canlandıran ƶlĆ¼msĆ¼zlĆ¼k ƶykĆ¼sĆ¼dĆ¼r.
Ve bunlar bƶyleyse fotoÄraflar, bir yolculuÄun, hesaplaÅmanın nirengi noktalarıdır.
Bƶylesi bir hesaplaÅma yolunda Mehmet Ćzerāin 1915 iliÅkin āTanıÄız! Buradayız!ā ƧıÄlıÄıyla mĆ¼semma kolektif ƧalıÅması, Sergei Mikhailovich Prokudin, Armin Wegner, Leslie Davis, Henry Atkinsonāun fotoÄraflarındaki gerƧeÄi, A. Nevin Yıldız, Ahmet Abakay, Ahmet Telli, Ali Balkız, Bardig Kouyoumdjıan, Beril TĆ¼rkoÄlu, Ćınar Livane Ćzer, David Barsamian, Demet Ä°slĆ¢mbay, Fatin Kanat, GƶkƧer TahincioÄlu, Kadir Celep, Kemal GƶktaÅ, Mustafa DurmuÅ, Nejla Kurul, Neval OÄan Balkız, Pakrat Estukyan, Roxanne Makasdjian, Sait ĆetinoÄlu, Seda Byruat, Sibel Ćzbudun, Åeyhmus Diken, ÅĆ¼krĆ¼ ErbaÅ, Temel Demirerāin kaleminde dillendirerek okuyorā¦
Anıları, gerƧekleri dĆ¼nĆ¼n kuyusundan Ƨıkarıp, bugĆ¼nde ƶnĆ¼mĆ¼ze dikiyorā¦
* * * * *
Mehmet Ćzer ve arkadaÅları ƶnemli bir iÅ yapıyor(lar): Anadoluānun kadim āErmeni GerƧeÄiāni bir kez daha gĆ¼ndem maddemiz kılıyorlar.
āErmenilerin rolĆ¼ hiƧbir yerde Osmanlı Ä°mparatorluÄuāndaki kadar ƶnemli olmadı; Konstantinopolis sarayında yer aldılar. Mimarlar (āDoÄuānun Mikelanjıā Sinan), tabipler, mĆ¼zisyenler, tercĆ¼manlar, ressamlar, terziler. Hampartursum Limonciyanāla, Osmanlı klasik mĆ¼ziÄine uyarlanacak bir mĆ¼zik nota sistemi yarattılarā¦ā
āErmeni zanaatkĆ¢r ve tĆ¼ccardan oluÅan ƶnemli kent nĆ¼fusu Anadolu, Kilikya ve Ä°ran kƶy ve kasabalarında kadim meslek ve ticaret geleneklerini sĆ¼rdĆ¼rĆ¼r. En canlıları arasında Erzurum ve Van bulunan kentlerde, profesyonel hayatın bĆ¼tĆ¼n taraflarını dĆ¼zenleyerek meslekler, bƶlgelere ve loncalara -Osmanlı Ä°mparatorluÄuānda esnaf, Pers Ä°mparatorluÄuānda hamkar- gƶre gruplandırılır. Ćok canlı olan Ermeni esnafı bĆ¼tĆ¼n meslek birliklerini temsil eder (terzi, ayakkabıcı, saatƧi, kalaycı, deÄirmenci, fırıncı, vs) ve bĆ¼tĆ¼n sanayi Ć¼retim kollarına yakın durur: Erzurum, Tokat, Merzifonāda metal, bilhassa da bakır iÅleme, Van ve Erzurumāda silahƧılık, deri, yĆ¼n, ipek ve neredeyse her yerde pamuk iÅleme. Vanāda kuyumculuk, halıcılık, nakıŠve seramik sanatıyla birlikte, zanaat sanat seviyesine yĆ¼kselir ve Ermeni halkının yaratıcı zihnini kanıtlar. Ticaret yĆ¼zyıllardır Ä°sfahan, Tebriz, Tiflis, Trabzon, Erzurum, Van, Ä°stanbul, Ä°zmir ve Ä°skenderiyeāde uluslararası bĆ¼yĆ¼k ticaret kavÅaklarında oluÅan, az sayıda fakat zengin bir Ermeni burjuvazisinin baÅında bulunduÄu ƧerƧi, seyyar satıcı, dĆ¼kkĆ¢n sahibi, ƧarÅı esnafı gibi farklı toplumsal unsurları iƧinde barındırırdıā¦ā[6]
Ermeni Soykırımıānın tarihsel nedenlerini daha iyi anlayabilmek iƧin Osmanlı Ä°mparatorluÄuānda 1876 yılında II. AbdĆ¼lhamid tarafından ilan edilen I. MeÅrutiyet dƶnemine gitmek gerekir. 1876-1923 yılları arasında Ermeni, SĆ¼ryanĆ® ve Rumlar soykırıma uÄratılmıÅtır, yok edilen sĆ¼rgĆ¼n edilen bu halkların ardından tek ulus, tek din temeli Ć¼zerinde yeni bir devlet inÅa edilmiÅtir.
Bu soykırım, 1915āe, 24 Nisanāa sıÄdırılamaz. 1876 ile 1923 yılları arasında Osmanlı vatandaÅı olarak bilinen 4.5 milyon Hıristiyan hayatlarını kaybetti, binlerce yıldır yaÅadıkları topraklarından sĆ¼rgĆ¼n edildi.[7]
Burada durup, bir parantez aƧarak ilerleyelim: Ermeni Soykırımı sĆ¼recinde, Osmanlı Ä°mparatorluÄuānda yaÅayan Ermenilerle ilgili bazı sayısal veriler Åƶyledir:
āUygulama sonucunda, operasyonun beyni Talat PaÅaānın ƶzel defterinde 972 bin 246 Ermeniānin o ana kadarki topraklarından koparıldıÄını gƶstermektedir. 1911 yılında 1 milyon 256 bin 403 olan Osmanlı Ermenileriānin kayıtlı nĆ¼fusu, tehcir sonrası 284 bin 157āye dĆ¼ÅĆ¼rĆ¼lmĆ¼ÅtĆ¼r.ā[8]
1906 yılında yapılan resmĆ® nĆ¼fus sayımına gƶre, Osmanlı Ä°mparatorluÄuānda, 1.031.708 - 1.140.563 Ermeni yaÅadıÄı, bu nĆ¼fusun genel nĆ¼fusa oranının yĆ¼zde 5.07-yĆ¼zde 5.46 dĆ¼zeyinde olduÄu gƶrĆ¼lmektedir.
1914 Osmanlı Ä°mparatorluÄu nĆ¼fus sayımında, toplam nĆ¼fusun 13.390.000, Ermeni nĆ¼fusunun 1.173.422, Rum nĆ¼fusunun 1.564.939 olduÄu saptanmıÅtır.[9]
ā1927 yılı nĆ¼fus sayımından sonra da TĆ¼rkiyeāden Ermeni gƶƧleri devam etmiÅtir. 1935 nĆ¼fus sayımında 1927 sayımına gƶre daha az sayıda Ermeni tespit edilmiÅtir. Kategoriler deÄiÅtiÄi iƧin doÄru mukayese yapmak mĆ¼mkĆ¼n olamayacaktır. Ancak 1935 yılındaki Gregoryen sayısını, 1927 yılındaki Ermeni dininde olanların sayısı ile karÅılaÅtırıldıÄında yĆ¼zde 42ālik bir azalma olduÄu gƶrĆ¼lmektedir.ā[10]
Bu veriler soykırımın boyutunu yeterince net olarak sergilerken; Ermeni Soykırımı konusunda sĆ¼rekli belge isteyenlere, Mustafa Kemalāin kurucu meclis konuÅması bile yeterlidir, anlayana!!!
Yıllardır sĆ¼rekli arÅivleri aƧtık diyen iktidarlar bilmeli ki Soykırım; salt bir evrak sahtekĆ¢rlıÄıyla aƧıklanacak basit bir olay deÄildir. Soykırım; toplumsal ve politik bir olay olup, demografik yapının ve sermayenin el deÄiÅtirmesidir aynı zamanda.
Kemalist cumhuriyetinin kurucusu Mustafa Kemal, ilk kurucu meclisin aƧılıÅının ikinci gĆ¼nĆ¼, 24 Nisan 1920āde yaptıÄı bir konuÅmada āErmeni katliamından āutanılacak bir eylemā olarak sƶz etti. On iki gĆ¼n sonra, Ordu Komutanı Kazım Karabekirāe gƶnderdiÄi bir mesajda, āyeni bir Ermeni katliamı ā ihtimali karÅısında duyduÄu endiÅeyi dile getirirken, aƧıkƧa ākatliamā kelimesini kullandı. Mustafa Kemalāin bu katliamları kabul etmesi, katliam kurbanı Ermenilerin toplam sayısının 800.000 olduÄunu aƧıkƧa sƶylemesiyle bu tavır ƶzel bir anlam kazandı.ā
Sayının 1.5 milyon ya da 800.000 olması bu topraklarda yaÅatılan acı gerƧeÄi deÄiÅtirmez. 1915 soykırımı ve akabinde Ä°slĆ¢mlaÅtırma ve asimilasyon politikaları sonucunda 1927 yılında yapılan ilk nĆ¼fus sayımında Ermeni nĆ¼fusu 123.612āe dĆ¼ÅmĆ¼ÅtĆ¼r. Genel toplam iƧindeki gayri MĆ¼slim nĆ¼fusu ise yĆ¼zde 1.1āe dĆ¼ÅmĆ¼ÅtĆ¼r. Nasıl oluyor da 1915āe kadar her 5 kiÅiden birinin gayri MĆ¼slim olduÄu Anadoluāda, nĆ¼fus 1927 yılında yĆ¼zde 1.1āe dĆ¼ÅtĆ¼?
24 Nisan 1915 tarihi, bu Ć¼lkenin kadim Hıristiyan halkları iƧin bĆ¼yĆ¼k bir felaketi, kanlı ve kirli tarihi simgeler. Elbette bu topraklarda acılar ve zorla MĆ¼slĆ¼manlaÅtırmalar 1915āle baÅlamadı. Osmanlıāda uygulanan zımmi sƶzleÅmesiyle elleri, kolları baÄlanan gayri MĆ¼slim halklar 1842-1844 Nasturi Katliamı ile baÅlayan, 1915-1924āe kadar sistematik bir Åekilde devam eden katliamlar yĆ¼zĆ¼nden, evlerinden, yurtlarından, acımasızca sĆ¼rĆ¼ldĆ¼, yok edildi.
Ancak 1915āte baÅlayan tehcirlerin koÅulları daha ƶnce yapılanlardan Ƨok farklıydı. Ä°ki ay iƧindeki uygulamalar sadece Ermenileri deÄil, DoÄu Anadoluādaki tĆ¼m Hıristiyanları kapsıyordu. Belirlenen yerler yaÅanabilecek koÅulları taÅımadıÄı iƧin bu tehcir yeniden iskan olunarak dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼lemezdi. Bu yerlere ulaÅabilenlerin sayısı da azdı. BirƧok kiÅi, doÄdukları ve yaÅadıkları yerleÅim birimleri iƧinde ya da dıÅında hemen ƶldĆ¼rĆ¼lmĆ¼Å, diÄerleri yaya Ƨıkarıldıkları yollarda ƶlmĆ¼Å ya da ƶldĆ¼rĆ¼lmĆ¼ÅtĆ¼. ĆldĆ¼rĆ¼lenlerin ƧoÄu erkekti. Kadın ve Ƨocuklar gĆ¼ney Ƨƶllerine doÄru sĆ¼rĆ¼len kafilelerin en bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼nĆ¼ oluÅturuyorduā¦ Yeniden iskan gibi bir amaƧ taÅınmadıÄından tehcir edilen nĆ¼fusun nereye gittiÄi ya da fiziken yaÅayıp yaÅayamayacaÄı, yƶnetimi de orduyu da ilgilendirmiyordu. Talat PaÅa, yanılgı iƧinde son noktayı Åƶyle koyuyordu: āArtık Ermeni sorunu diye bir Åey yokā.[11]
* * * * *
Ermeni Soykırımı, sermayenin TĆ¼rkleÅtirilip/ MĆ¼slĆ¼manlaÅtırılması hareketinden baÅka bir Åey deÄilken; āā¦ āĆtekinin Ćtekisiā MĆ¼slĆ¼man Ermenilerā[12] akıl ve hafsala almaz bir asimilasyonun maÄdurlarıydılar.[13]
Bu uÄurda Alman militarizmi-Ä°ttihat ve Terakki ortaklıÄı, Almanların emperyalist amaƧları doÄrultusunda biƧimlenirken, Ä°ttihat ve Terakkiānin TĆ¼rk-Ä°slĆ¢m sentezi ekseninde ÅekillendirdiÄi ulus imalatı siyaseti de Åiddetle uygulandı.
1914 yılı Temmuz ayı sonunda Almanya ile Rusyaānın karÅılıklı olarak birbirlerine savaÅ ilan etmeleri Ć¼zerine, Osmanlı hĆ¼kĆ¼meti, 2 AÄustosāta Almanya ile gizli bir ittifak antlaÅması imzalayarak savaÅta safını belirledi. Bƶylece Osmanlı ordusunun emir ve komutası TĆ¼rk subayı Ć¼niforması giyen Alman askeri heyetine verilmiÅ oldu. AntlaÅmanın imzaladıÄı gĆ¼n, Berlin Genelkurmayıānın isteÄi Ć¼zerine, hĆ¼kĆ¼metin bir kararı olmadan, sadece Enver ve Talat paÅaların emriyle seferberlik ve sıkıyƶnetim ilan edildi.
TĆ¼rkiyeānin Almanyaānın yanında savaÅa girmesi ile birlikte Rumlara ve Ermenilere yƶnelik etnik arındırma politikaları uygulanmaya baÅlandı. 1914āte Ayvalıkāta Rum tehcirinin yapılması General Liman von Sandersāin resmi talebiyle gerƧekleÅti.
Servet ve ticaret TĆ¼rkleÅtirilip MĆ¼slĆ¼manlaÅtırılırken, Almanya da kendi bankaları ve Åirketleriyle payını alıyordu. MĆ¼slĆ¼manların, ithal etme hakkı kaldırılan Rumlarla ticari iliÅkileri yasaklanmıÅtı. HĆ¼kĆ¼met, gƶƧ edenlerin tĆ¼m mĆ¼lklerine el koyma kararı veriyordu. Kullanılan bir diÄer araƧ ise zorla MĆ¼slĆ¼manlaÅtırmaydı. General Liman von Sanders, Hıristiyan nĆ¼fustan vergi toplayarak Bandırmaāda bir yetimhane kurdu. Erkek Ƨocuklar burada asimile edilirken, kız Ƨocukları TĆ¼rklerle evlenmeye zorlanıyordu. Hıristiyan aileler TĆ¼rk kƶylerine gƶnderiliyor ve hiƧbir Åekilde kƶyden ayrılmalarına izin verilmiyordu.
1914āte ƧoÄunlukla Rumlara yƶnelik baÅlayan ve daha sonra Ermenileri de kapsayacak Åekilde uygulanan iki evreli politika tek bir amaca yƶnelikti; Osmanlıānın kendisini saf TĆ¼rk ve MĆ¼slĆ¼man bir devlete dƶnĆ¼ÅtĆ¼rebilmesi iƧin Hıristiyan unsurun yok edilmesi. MĆ¼slĆ¼man olmaları nedeniyle TĆ¼rklĆ¼k iƧinde eritilebilecekleri dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼len KĆ¼rtler bu politikanın dıÅında bırakılırken, KĆ¼rt ve Ćerkes Ƨeteleri bu katliamın iƧinde rol alıyorlardı. Almanyaānın DoÄuādaki Ƨıkarlarına yƶnelik politikaları ile Ä°ttihat ve Terakkiānin homojenleÅtirme politikaları ƶrtĆ¼ÅmĆ¼ÅtĆ¼. YaÅananlara eleÅtirel bir tavır alan Almanya BĆ¼yĆ¼kelƧisi Kont Matternichāin kayser tarafından āHıristiyanların lehinde mĆ¼dahale ederek TĆ¼rklerin haysiyetini zedelemek ve Almanyaānın Ƨıkarlarına uygun hareket etmemekā gerekƧesiyle merkeze alınması bunu aƧıkƧa gƶstermekte. HıristiyanlıÄı kabul etmiÅ ilk halk olan Ermeniler Rus Ƨekici ile TĆ¼rk-Alman ƶrsĆ¼nĆ¼n arasında eziliyordu.
Yukarıda da iÅaret ettiÄimiz gibi, 1 AÄustos 1926āda āLos Angeles Examinerāda yayımlanan sƶyleÅisinde Mustafa Kemal, āMilyonlarca Hıristiyan uyruÄumuzun acımasızca, kitleler hĆ¢linde evlerinden sĆ¼rĆ¼lĆ¼p katledilmesinden sorumlu tutulması gereken bu eski Jƶn TĆ¼rk Fırkasıānın artıkları Cumhuriyet yƶnetiminde de rahat durmamıÅlardır,ā deyiÅindeki Ć¼zere; Henry Morgenthau da, āBĆ¼yĆ¼kelƧi Morgenthauānun ĆykĆ¼sĆ¼ā baÅlıklı yapıtında da Åƶyle yazıyordu: āÄ°ttihatƧı otoriteler tehcir emrini vererek bir ırkın ƶlĆ¼m ilanını ƧıkartmıŠoluyorlardı; bunu iyi biliyorlar ve benimle yaptıkları sohbetlerde gerƧeÄi gizlemeye kalkıÅmıyorlardı.ā[14]
Belirtmeden geƧmeyelim: Prof. Dr. Ayhan Aktarāın ifadesiyle, āXX. yĆ¼zyılın ilk āpsikolojik operasyonuā belki de āErmeniler isyan ediyorā palavrasıāyken;[15] Khatchig Mouradianāın, āDer Zorādan ƧoÄu zaman Ermeni Soykırımıānın Auschwitzāi diye bahsedilir,ā[16] vurgusu yerli yerindedir.
ĆĆ¼nkĆ¼ her Åey TarihƧi Taner AkƧamāın, dƶnemin III. Ordu Kumandanı olan Mahmut Kamil PaÅaānın Ermenilerin sĆ¼rĆ¼ldĆ¼ÄĆ¼ bƶlgelere gƶnderdiÄi telgrafında, āErmenileri evlerinde saklayanların evlerinin yakılacaÄını ve evinin ƶnĆ¼nde idam edilecektir,ādiyebildiÄi kadar vahimdi![17]
* * * * *
Devasa bir āel koymaāda somutlanan Ermeni Soykırımı, sermayenin TĆ¼rkleÅtirilip/ MĆ¼slĆ¼manlaÅtırılması, resmĆ® tarihteki āemvĆ¢l-i metrĆ»keā hikayesidir!
Her Ermeni ferdi āemvĆ¢l-i metrĆ»keāyi bilir, dinleyen olursa anlatır. ĆĆ¼nkĆ¼ tĆ¼m Ermeniler emvĆ¢l-i metrĆ»ke fırtınası maÄdurudur. TĆ¼rk milliyetƧiliÄinin ekonomi politiÄiyle Ermeni milletinin malı-mĆ¼lkĆ¼ yaÄmalanmıÅtır.[18] Yani 1914ādeki Rum ve 1915ādeki Ermeni tehciri ile Anadoluādaki belli baÅlı aileler yabancılardan kalan mĆ¼lke kolay yoldan konmuÅlardı.
Cumhuriyetin ilk yıllarındaki ƶzel sermaye, dƶnme ya da Selanikāden gƶƧ edenler (Bezmen, Titiz, Yalman vb.) tarafından oluÅturuldu. Sonraları TĆ¼rkiyeāde ƶne Ƨıkan bĆ¼yĆ¼k sermaye gruplarının bazılarının kƶkenleri Cumhuriyetin ilk yıllarına dek uzanmaktadır. Ä°Å Bankası bu dƶnemde en hızlı geliÅimi sergilemiÅ ve sonraki dƶnemlerde de bĆ¼yĆ¼mesini sĆ¼rdĆ¼rmĆ¼ÅtĆ¼. Bunun dıÅında KoƧ, Sabancı, Ćukurova gibi bĆ¼yĆ¼k grupların kurucuları 1920ālerde iÅ dĆ¼nyasında henĆ¼z ilk adımlarını atıyorlardı.
Vehbi KoƧ kendi adına ilk Åirketini kurup Ä°stanbulādan Ankaraāya mal getirip satmaya ve Ford, Mobil gibi firmaların temsilciliÄini yapmaya baÅlarken; Hacı Ćmer Sabancı, Adanaāda pamuk ticareti ile uÄraÅmaktaydı. YaÅar grubunun kurucusu DurmuÅ YaÅar, 1927 yılında Rodosātan Ä°zmirāe gelerek baÅladıÄı boya ve gemicilik malzemesi ticaretini sĆ¼rdĆ¼rĆ¼yordu. Ćukurova grubunun kurucuları EliyeÅil ve Karamehmet aileleri ise Tarsus bƶlgesinde bĆ¼yĆ¼k toprak sahipleriydi.
Ancak, Ćukurova grubu, 1887āde Rum azınlıklar tarafından kurulan bir iplik fabrikasını 1925 yılında ele geƧirerek erken bir tarihte sanayici kimliÄi de kazanacaktı. Adanaāda Fransız iÅgalinin 1921āde sona ermesinin ardından Ermeni Aristidis SimyonoÄluānun bez fabrikası, Kayseri milletvekili Nuh Naci Yazgan tarafından (Kadir Hasāın babası) Nuri Has ve diÄer iki ortakla beraber devralınarak Milli Mensucat Fabrikasıāna dƶnĆ¼ÅtĆ¼rĆ¼lmĆ¼ÅtĆ¼.[19]
Konuya iliÅkin olarak kadim TKPāli Vartan Ä°hmalyan anılarında ā22 Mart 1913āte Konyaāda doÄmuÅumā der ve ekler: āDerken, gĆ¼nĆ¼n birinde katar katar hayvan vagonlarına binmiÅ, DoÄuāya gidiyoruz. Bende bir sevinƧ, bir sevinƧ ki trene binmiÅim diye. Oysa sĆ¼rgĆ¼ne gidiyormuÅuz.ā
āBabam Ä°stanbulāa yerleÅmeyi kararlaÅtırmıŠve annem de, ƧiftliÄi satmayı ƶnermiÅ. 2000 altın verirlermiÅ Ć§iftliÄe, ama babam satmak istememiÅ. Biz Ä°stanbulāa gidince ābabamın ƧiftliÄi āemvĆ¢l-i metrĆ»keā olarak millĆ®cilere geƧmiÅā ve biz de hava almıÅız.ā[20]
Bunlarla baÄıntılı olarak Ermeni Soykırımıānın en az bilinen boyutlarından biri tehcir ve katliamların sonucu yetim kalan Ermeni Ƨocuklarının akıbetidir. Bunların bir kısmı MĆ¼slĆ¼man ailelere daÄıtılmıÅ, genƧ kadın ve kızların bir kısmı MĆ¼slĆ¼manlarla āevlendirilmiÅā, hemen hepsi zorla MĆ¼slĆ¼man edilerek Ermeni kimliklerini unutmaları saÄlanmıÅtır.
Sayıları konusunda kesin bir Åey sƶylemek imkĆ¢nsızdır, ancak bazı kaynaklar 200.000 civarında bu tĆ¼r MĆ¼slĆ¼manlaÅtırılmıŠErmeni yetimden sƶz etmektedir. (Yetimhaneler konusunda en yetkin ƧalıÅmalardan biri Nazan Maksudyanāın kitabıdır.[21]
Yetim Ƨocuklar Ä°ttihatƧılar tarafından bir tĆ¼r āsosyal sermayeā olarak, adeta iÅlenip istenen kalıba sokularak topluma kazandırılacak bir hammadde olarak gƶrĆ¼lmĆ¼ÅtĆ¼r.[22]
GerƧekten de Ermeni Soykırımı esnasında kadınlar kadar cinsel istismara uÄrayan bir baÅka kesim Ƨocuklardı. Soykırım sĆ¼recinde hayatta kalıp yaÅadıklarını aktarabilen ArÅaluys Mardiganyanāın anlatısı bu konuda aydınlatıcıdır![23]
Evet, soykırım bir gasp ve temellĆ¼k harekĆ¢tıdır. Yalnız sermayenin deÄil, insanların da!
* * * * *
DĆ¼nden bugĆ¼ne deÄiÅ(mey)en ne?
Toplumsal mĆ¼hendislik, Ä°ttihat ve Terakki Cemiyetiānin devlet ve toplum iliÅkilerinin kurulmasında kullandıÄı ƶnemli yƶntemlerdenken; iskĆ¢n, asimilasyon ve kırım baÄlamında ƶzetlenebilecek sƶz konusu politika, Ä°ttihat Terakkiānin imparatorluÄu TĆ¼rkleÅtirme ve MĆ¼slĆ¼manlaÅtırmasında somutlanır; ve Kemalistler ve resmĆ® ideoloji tarafından da devralınarak sĆ¼rdĆ¼rĆ¼le gelmiÅtir.
āNasılā mı?
1915 sonrasında azınlık mĆ¼lklerinin TĆ¼rkleÅtirilmesini amaƧlayan Tasfiye Kanunu, Yahudilere karÅı pogrom, Antakyaānın ilhakı, Varlık Vergisi, 6-7 EylĆ¼l Olayları, Kıbrıs Ä°stilası vbāleri tanıklıÄında gayet basit: BaÅbakan Binali Yıldırım, ā1915āde 1. DĆ¼nya SavaÅı Åartlarında yaÅanmıÅ, her Ć¼lkede yaÅanan sıradan olaylardan biri,ā derken;[24] Ermeni cemaatinin patrik seƧimini yıllardır engelleyen devlet, desteklediÄi Aram AteÅyanāın kaybettiÄi seƧime mĆ¼dahale edip, sonucun aƧıklanması ardından ortaya Ƨıkarılan bir yazıyla āseƧimin hukuksuz olduÄuā ilan ediverdi![25]
* * * * *
āKuyunun dibindeki taÅā tam da bu: hepimizin ayaÄına baÄlanmıÅ, bugĆ¼nĆ¼mĆ¼zĆ¼ karartan, lanetli bir geƧmiÅ.
āHepimizin ayaÄına baÄlanmıÅā dedik, bu coÄrafyada eÄer Ermeni (ya da gayrımĆ¼slim) soykırımı sermayenin ve kadınlarla Ƨocukların temellĆ¼kĆ¼ ise, bu, her bir hanede gaspa uÄrayanların hakkından bir pay, bir vebal olduÄu anlamına gelir.
Bu vebal, kulaklarını tıkayan, gƶzlerini kapatan bir vurdumduymazlık ve saÄa sola efelenmelerle giderilemez. Ancak dĆ¼rĆ¼st, aƧık, cesur ve yalın bir yĆ¼zleÅme saÄaltmaya doÄru bir adım olabilecektir.
Mehmet Ćzer ve arkadaÅlarının kolektif tanıklıÄı, bƶyle bir yĆ¼zleÅmeye ƧaÄırıyor gƶrmeye/duymaya aƧık olanları.
āKuyunun dibindeki taÅā, yĆ¼zyılı aÅkın sĆ¼redir bastırılan ve hĆ¢lĆ¢ kanayan bir yarayı saÄaltabilmek adına, elbirliÄiyle Ƨıkartılmayı bekliyor.
25 Haziran 2017 16:39:58, Ä°stanbul.
N O T L A R
[*] Newroz, EylĆ¼l 2017ā¦
[1] John Berger.
[2] āAntonio Gramsciānin 1916āda YazdıÄı āErmeni Sorunu Ćzerineā Adlı Makalesiā, Yeniyol Dergisi, No:13, Mart-Nisan 2015.
[3] āParisāte bir adam ƶldĆ¼rĆ¼lĆ¼rse cinayet, DoÄuāda 50.000 insan boÄazlanırsa, bu sadece bir meseledir.ā
[4] āHerhangi bir imge -ƶrneÄin retinanın okuduÄu imge- kaybolacak bir gƶrĆ¼nĆ¼mĆ¼ kaydeder. Gƶrme yetisi, sĆ¼rekli deÄiÅen beklenmedik olasılıklara karÅı etkin bir yanıt olarak geliÅti. GeliÅmesi arttıkƧa da, olaylardan yorumlayabileceÄi gƶrĆ¼nĆ¼m dizilerinin karmaÅıklıÄı arttı. (Kendi iƧinde bir olayın gƶrĆ¼nĆ¼mĆ¼ yoktur.) Fark etmek, bu yorumlama olgusunun can alıcı yƶnlerinden biridir. Fark etmek de, bitmez tĆ¼kenmez bir gƶzden kaybolma akıÅının iƧinde zaman zaman ortaya Ƨıkan yeniden gƶrĆ¼nme olgusuna baÄlıdır. O hĆ¢lde, verili herhangi bir anda, gƶrĆ¼nĆ¼mler ƶnceden gƶrĆ¼nmĆ¼Å olan Åeylerin enkazından yorumlanıyorsa, tam da bu yorumun her Åeyin bir gĆ¼n fark edilebilir hĆ¢le geleceÄi ve gƶzden kaybolma akıÅının sona ereceÄi fikrine yol aƧması anlaÅılabilir.ā (John Berger, O Ana AdanmıŠ(SeƧme Yazılar), Metis Yay., 1988, s.11.)
[5] Kuyunun Dibindeki TaÅ, Derleyen: Mehmet Ćzer, Notabene Yayınları, 2017, 128 sayfa
[6] Ermeni Halkının Tarihi, Der: Gerard Dedeyan, Ćev: Åule ĆiltaÅ, Ayrıntı Yay., 2015.
[7] Tamer Ćilingir, āErmeni Soykırımında Karadenizāe Ćuvallarla Atılan Ä°nsanlıkā, http://devrimcikaradeniz.com/ermeni-soykiriminda-karadenize-cuvallarla-atilan-insanlik/
[8] ErdoÄan Aydın, Ermeniler Ne YaÅadı? SorumluluÄu Nerede Aranmalı? UtanƧ ve Onur, 1915-2015 Ermeni Soykırımıānın 100. Yılı, Evrensel Basım Yayın, 2015, s.38.
[9] Vikipedi, ĆzgĆ¼r Ansiklopedi.
[10] TĆ¼rkiyeāde Kalan Ermeni NĆ¼fus, AtatĆ¼rk AraÅtırma Merkezi... www.atam.gov.tr/dergi/sayi-62/turkiyede-kalan-ermeni-nufus
[11] Ćmit KardaÅ, āErmeni Meselesi: 1915-2016ā, 8 Haziran 2016ā¦ https://www.yarinabakis.com/2016/06/08/ermeni-meselesi-1915-2016/
[12] Vercihan ZiflioÄlu, āā¦ āĆtekinin Ćtekisiā MĆ¼slĆ¼man Ermenilerā, Anatolian Armenians, 13 Temmuz 2016... http://www.aljazeera.com.tr/ā¦/otekinin-otekisi-musluman-erm
[13] āNORā Ermenice āyeniā demek. Nor ƶneki ile isimlendirilmiÅ birƧok yerleÅim yeri var. Kemalist Cumhuriyetāin isim deÄiÅtirme kampanyasında bunların hepsine yeni TĆ¼rkƧe adlar uydurulmuÅtu. ĆrneÄin MuÅ-Bitlis arasındaki tarihi NorÅĆ®n, āGĆ¼roymakā yapılmıÅtı.
Eski yerleÅim yerlerinin orjinal isimlerinin iadesi hususunda geƧtiÄimiz yıllarda bir ilerleme kaydedilince yeni bir āmobbingā ile karÅılaÅıyoruz. Aslı Ermenice olan yer isimlerine dƶnĆ¼Åte kimse istekli olmazken, ses benzerliÄi olan durumlarda bunu TĆ¼rkƧeye, bazıları da KĆ¼rtƧeye benzeÅtirilerek deÄiÅtirme eÄilimleri ƶne Ƨıkıyor.
En Ƨok tacize uÄrayan isim ise NORÅÄ°N veya NORÅĆN! Bir tane deÄil, en az 9-10 tane NorÅin, NorÅen var. Yeni Ä°slĆ¢mcı BĆ¼rokrasi NORāların hepsini NĆRālandırma hevesinde! DeÄil mi ki NorÅin, Åeyhleriyle Ć¼nlĆ¼dĆ¼r, O hĆ¢lde oraya da āNĆ»rluā olmak yaraÅır, anlayıÅıyla olsa gerek Ermenice āNorÅĆ®nā (Yeniyer) oldu bize āNĆRÅÄ°Nā, yani āNurlucaā gibi bir Åey...
Tabi baÅka bir fetva da Molla Saidāin doÄduÄu Bitlis Hizanāa baÄlı āNORSā kƶyĆ¼nĆ¼n ismine izafeten āNURSĆā (Nurslu) lakabı alarak, āNurālandırma iÅine baÅlanmıŠolması. KĆ¼Ć§Ć¼k bir harf deÄiÅimiyle NOR, NUR olur ama NORSāun anlamı ne? Ne NORSāun, ne de NURSāun TĆ¼rkƧede hiƧ bir anlamı yok ki...
Ama Ermenicede var: NORS ismi ānorā (YENÄ°) kƶkĆ¼ne dayanır, āYENÄ°LERā ve ya āYENÄ° EVLERā olarak Ƨevrilebilir. Norsāun etrafındaki kƶy ve mezraların isimleri de Ermenicedir: NIRPAN, LVAR, NERKÄ°N GODENS, HARKÄ°N, TAÄÄ°K, ANT, AROS, PANDIS... (Narinler, Ćanak, Nadaslık, Mahallecik vd... anlamlarında...)
Ä°Åte āNorā ƶn ekiyle bulunan isimler: Noravanis: (Esenpınar) Van, Tımarā¦ Nordin: (Kayacık) Erzincan, Ä°liƧā¦ Nordin: (Nurettin) MuÅ, Malazgirtā¦ Norduz: (Yalınca) Van, GĆ¼rpınarā¦ Norgah: (Akyazı) Erzincan, Merkezā¦ Norgeh: Orta / (KĆ¼mbettepe) Erzurum, Pazaryoluā¦ Norgeh: AÅaÄı / (AlıƧlı) Erzurum, Pazaryoluā¦ Norgeh: Yukarı / (Pazaryolu) Erzurum., Pazaryoluā¦ Norik: (Murat) Bingƶl, Solhanā¦ NorkaÄak: (İƧboÄaz) MuÅ, Korkutā¦ Norkoh: (YolaÅan) Van, GĆ¼rpınarā¦ Norkuh: (Hasbey) Van, GevaÅā¦ Norla: (Aydınlı) Diyarbakır, ĆĆ¼ngĆ¼Åā¦ Nornik: (Bƶlmebelen) Tunceli, ĆemiÅgezek, AkƧapınarā¦ Norpert: (YeÅilbaÄlar) Erzurum, Olurā¦ Norpet: (GƶztaÅı) Adana, Kadirliā¦ Norput: (Yıldızlı) ElazıÄ, KarakoƧan, Ćanā¦ Nors: (Kepirli) Bitlis, Hizanā¦ NorÅen: (Karlı) Erzurum, Tortumā¦ NorÅen: (Kumluyazı) Erzurum, Ilıcaā¦ NorÅen: (Esenyurt) Erzurum, Åenkaya, Gazilerā¦ NorÅen: (AlıƧlı) Siirt, Kozlukā¦ NorÅin: (GĆ¼roymak) Bitlis, Merkezā¦ NorÅin: (Ćukur) Bitlis, Tatvanā¦ NorÅin: (Heybeli) Bitlis, Adilcevazā¦ NorÅin: (Balcılar) Diyarbakır, ĆĆ¼ngĆ¼Åā¦ NorÅin: (Sungu) MuÅ, Merkezā¦ NorÅin: (Kumluca) Van, Timarā¦ NoreÅin: (SƶÄĆ¼tƶnĆ¼) Siirt, Pervariā¦ NorÅincik: (Harmantepe) Bitlis, Adilcevazā¦ NorÅun: (Akbulak) GĆ¼mĆ¼Åhane, Åiranā¦ NorÅun: (Altınelma) MaraÅ, AfÅinā¦ NorÅun: (Eskibeyli) Sivas, DivriÄi (Recep MaraÅlı, āNor = Yeni, NorÅin = Yeniyerā, 9 Temmuz 2016.)
[14] Henry Morgenthau, BĆ¼yĆ¼kelƧi Morgenthau'nun ĆykĆ¼sĆ¼, Ćev: Attila Tuygan, Belge Yay., 2006.
[15] Tunca ĆÄreten, āProf. Ayhan Aktar: Hem Tehcir, Hem Soykırımā, 24 Nisan 2015ā¦ http://m.t24.com.tr/haber/prof-ayhan-aktar-hem-tehcir-hem-soykirim,294516
[16] Vartan Estukyan, āKhatchig Mouradian: Ermeni Soykırımıānın ĆlĆ¼m Kamplarıā, Agos, 29 Ocak 2016ā¦ http://www.agos.com.tr/tr/yazi/14200/ermeni-soykiriminin-olum-kamplari
[17] Taner AkƧam, āMahmut Kamil PaÅaānın Ä°lk Telgrafı: Evinde Ermeni Saklayanın Evi Yakılacak ve Evi ĆnĆ¼nde Ä°dam Edilecektirā, 3 Mayıs 2017ā¦ http://www.agos.com.tr/tr/yazi/18403/evinde-ermeni-saklayanin-evi-yakilacak-ve-evi-onunde-idam-edilecektir
[18] Nevzat Onaran, āVartan Ä°hmalyanāın Ermeni Deyip de Yaz[a]madıÄı!ā, Evrensel, 12 Ocak 2017ā¦ https://www.evrensel.net/haber/303724/vartan-ihmalyanin-ermeni-deyip-de-yaz-a-madigi
[19] Sait Yılmaz, āKoƧ ve Sabancı: 1915āten Sonra TĆ¼rkiyeāde Kim Nasıl Zengin Oldu?ā, 28 Ocak 2016ā¦ http://www.devrihaber.com/fikir-yorum-1/koc-ve-sabanci-1915-ten-sonra-turkiye-de-kim-nasil-zengin-oldu.html
[20] Vartan Ä°hmalyan, Bir YaÅam ĆykĆ¼sĆ¼, Cem Yayınevi, 2. Basım, 1989, s.16-18.
[21] Nazan Maksudyan, Orphans and Destitute Children in the Late Otoman Empire, Syracuse University Press, 2014.
[22] Selim Deringil, āErmeni Yetimlerin Asimilasyonu: Antura Yetimhanesiā, AltĆ¼st Dergi, No:15, 30 Haziran 2015ā¦ http://www.altust.org/2015/06/ermeni-yetimlerin-asimilasyonu-antura-yetimhanesi-selim-deringil/
[23] ArÅaluys Mardiganyan, ParƧalanmıŠErmenistan, Ćev: Diran Lokmagƶzyan, Pencere Yay., 2014.
[24] āBaÅbakanādan āErmeni Soykırımıā AƧıklaması: Sıradan Olaylardan Biriā, Cumhuriyet, 2 Haziran 2016, s.5.
[25] āErmeni PatriÄi SeƧimi... Patrikhaneye Bir Kayyımā, Cumhuriyet, 2 Nisan 2017, s.10.
Yorum Ekle