$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR)[*]

SÄ°BEL ƖZBUDUN-TEMEL DEMÄ°RER ā€œHayatımıza giren hayatların sayısı hesap edilemez.ā€[1] HĆ¢lĆ¢ ā€œOldu mu, olmadı mı?ā€ demogojilerine ...


SİBEL ƖZBUDUN-TEMEL DEMİRER

ā€œHayatımıza giren hayatların
sayısı hesap edilemez.ā€[1]

HĆ¢lĆ¢ ā€œOldu mu, olmadı mı?ā€ demogojilerine kurban edilmek istenen Meds Yeghernā€™in (BĆ¼yĆ¼k KƶtĆ¼lĆ¼kā€™Ć¼n) Ć¼zerinden bir asır geƧtiği hĆ¢lde; NĆ¢zım Hikmetā€™in, 1950ā€™de kaleme aldığı (Ermeni Soykırımıā€™ndan sƶz ettiği iƧin sansĆ¼rlenen!) şiirinin ā€˜Akşam Gezintisiā€™ bƶlĆ¼mĆ¼nde, ā€œMĆ¼rettip Refikā€™le SĆ¼tĆ§Ć¼ Yorgiā€™nin/ Ortanca kızı Ƨıkmışlar akşam piyasasına/ Parmakları birbirine dolanmış/ Bakkal Karabetā€™in ışıkları yanmış/ Affetmedi bu Ermeni vatandaş/ KĆ¼rt dağlarında babasının kesilmesini/ Fakat seviyor seni Ć§Ć¼nkĆ¼ sen de affetmedin/ Bu karayı sĆ¼renleri TĆ¼rk halkının alnınaā€ dediğinden bihaber olanların sayısı kĆ¼Ć§Ć¼msenmeyecek kadar Ƨoktur coğrafyamızdaā€¦
Bu mĆ¼thiş acı bir ulusu yerkĆ¼renin dƶrt yanına savuracak kadar bĆ¼yĆ¼k bir sarsıntıydıā€¦
Yani 1915 Mezalimi, 1915 BĆ¼yĆ¼k SuƧu, 1915 Soykırımı ile... Adına her ne derseniz deyin! İşte bu felaketl Ermeni toplumunu, kendi iradesi dışında bir dĆ¼nya toplumu hĆ¢line getirdi; insanlar dƶrt bir bucağa savrulup, oradan oraya sĆ¼rĆ¼ldĆ¼; tarihin tanık olduğu en korkunƧ trajediler, kƶr gƶzlerin gƶrmek istemeyen bakışları ve duyarsızlıklar eşliğinde yaşandı/ yaşatıldı.
ā€œDuyarsızlıkā€ dedikā€¦
Antonio Gramsciā€™nin, 11 Mart 1916ā€™da ā€˜Il Grido del Popolo/ Halkın Ć‡Ä±ÄŸlığıā€™nda yayımlanan ā€˜Ermeni Sorunu Ɯzerineā€™ başlıklı makalesinde, ā€œTĆ¼rklerin milyonlarca Ermeniā€™yi katlettiğini gƶrdĆ¼ÄŸĆ¼mĆ¼zde, ıstıraplara ve can Ƨekişmelere ya da Almanların BelƧikaā€™yı istila edişine tanık olduğumuzda yaşadığımız aynı keskin acıyı acaba yaşıyor muyuz?ā€[2] sorusunda ya da Victor Hugoā€™nun, ā€œLi ParĆ®sĆŖ mirovek bĆŖ kuştin cinayet e, LĆŖ li RojhilatĆ® 50 hezar mirov bĆŖ serjĆŖkirin ev tenĆŖ gelşek e,ā€[3] deyişinde altını Ƨizdikleri tam da bu değil miydi?
Bu duyarsızlıklar, bakıp gƶremeyen kƶr gƶzlerle unutuluşa teslim edilirken; ā€œKelimeler ve sayılar, işledikleri cĆ¼rĆ¼mleri gizliyor ki, o cĆ¼rĆ¼mler unutulsun. Unutulan, affedilmiş demektir. Zihne nakşolan affetmez,ā€ diyen John Bergerā€™in saptamasına sarılmak ā€œolmazsa olmazā€ olup Ƨıkmıştıā€¦[4]
* * * * *
Tam da bunun iƧin hiƧbir şey unutulmasın diye ā€œFotoğraf gƶsterdiğinden daha fazlasını saklarā€ gerƧeğine ƶmrĆ¼nĆ¼ veren militan fotoğrafƧı Mehmet Ɩzer, ā€˜Kuyunun Dibindeki Taşā€™Ä±nı derledi arkadaşlarıyla; Ermeni Soykırımı unutulmasın diyeā€¦[5]
Mehmet Ɩzerā€™in kolektif Ƨalışması, bir fotoğraf (Ć¼zerinden tarih) okumasıā€¦
Fotoğraf(lar) geƧ(me)mişin aynasıdır, hakikĆ¢tin kilometre taşlarıdır. HakikĆ¢t bir fotoğraf karesinde ƶlĆ¼msĆ¼zleştirilmiş anı/ bƶlĆ¼mĆ¼dĆ¼r.
Bu ƶzelliğiyle her fotoğraf bir tanık(lık)/ taraf(lık)tır.
Evet, evet fotoğraf kareleri eski(meyen) zamanının yeniden canlandıran ƶlĆ¼msĆ¼zlĆ¼k ƶykĆ¼sĆ¼dĆ¼r.
Ve bunlar bƶyleyse fotoğraflar, bir yolculuğun, hesaplaşmanın nirengi noktalarıdır.
Bƶylesi bir hesaplaşma yolunda Mehmet Ɩzerā€™in 1915 ilişkin ā€œTanığız! Buradayız!ā€ Ć§Ä±ÄŸlığıyla mĆ¼semma kolektif Ƨalışması, Sergei Mikhailovich Prokudin, Armin Wegner, Leslie Davis, Henry Atkinsonā€™un fotoğraflarındaki gerƧeği, A. Nevin Yıldız, Ahmet Abakay, Ahmet Telli, Ali Balkız, Bardig Kouyoumdjıan, Beril TĆ¼rkoğlu, Ƈınar Livane Ɩzer, David Barsamian, Demet Ä°slĆ¢mbay, Fatin Kanat, GƶkƧer Tahincioğlu, Kadir Celep, Kemal Gƶktaş, Mustafa Durmuş, Nejla Kurul, Neval Oğan Balkız, Pakrat Estukyan, Roxanne Makasdjian, Sait Ƈetinoğlu, Seda Byruat, Sibel Ɩzbudun, Şeyhmus Diken, ÅžĆ¼krĆ¼ Erbaş, Temel Demirerā€™in kaleminde dillendirerek okuyorā€¦
Anıları, gerƧekleri dĆ¼nĆ¼n kuyusundan Ƨıkarıp, bugĆ¼nde ƶnĆ¼mĆ¼ze dikiyorā€¦
 * * * * *
Mehmet Ɩzer ve arkadaşları ƶnemli bir iş yapıyor(lar): Anadoluā€™nun kadim ā€œErmeni GerƧeğiā€ni bir kez daha gĆ¼ndem maddemiz kılıyorlar.
ā€œErmenilerin rolĆ¼ hiƧbir yerde Osmanlı Ä°mparatorluğuā€™ndaki kadar ƶnemli olmadı; Konstantinopolis sarayında yer aldılar. Mimarlar (ā€˜Doğuā€™nun Mikelanjıā€™ Sinan), tabipler, mĆ¼zisyenler, tercĆ¼manlar, ressamlar, terziler. Hampartursum Limonciyanā€™la, Osmanlı klasik mĆ¼ziğine uyarlanacak bir mĆ¼zik nota sistemi yarattılarā€¦ā€
ā€œErmeni zanaatkĆ¢r ve tĆ¼ccardan oluşan ƶnemli kent nĆ¼fusu Anadolu, Kilikya ve Ä°ran kƶy ve kasabalarında kadim meslek ve ticaret geleneklerini sĆ¼rdĆ¼rĆ¼r. En canlıları arasında Erzurum ve Van bulunan kentlerde, profesyonel hayatın bĆ¼tĆ¼n taraflarını dĆ¼zenleyerek meslekler, bƶlgelere ve loncalara -Osmanlı Ä°mparatorluğuā€™nda esnaf, Pers Ä°mparatorluğuā€™nda hamkar- gƶre gruplandırılır. Ƈok canlı olan Ermeni esnafı bĆ¼tĆ¼n meslek birliklerini temsil eder (terzi, ayakkabıcı, saatƧi, kalaycı, değirmenci, fırıncı, vs) ve bĆ¼tĆ¼n sanayi Ć¼retim kollarına yakın durur: Erzurum, Tokat, Merzifonā€™da metal, bilhassa da bakır işleme, Van ve Erzurumā€™da silahƧılık, deri, yĆ¼n, ipek ve neredeyse her yerde pamuk işleme. Vanā€™da kuyumculuk, halıcılık, nakış ve seramik sanatıyla birlikte, zanaat sanat seviyesine yĆ¼kselir ve Ermeni halkının yaratıcı zihnini kanıtlar. Ticaret yĆ¼zyıllardır Ä°sfahan, Tebriz, Tiflis, Trabzon, Erzurum, Van, Ä°stanbul, Ä°zmir ve Ä°skenderiyeā€™de uluslararası bĆ¼yĆ¼k ticaret kavşaklarında oluşan, az sayıda fakat zengin bir Ermeni burjuvazisinin başında bulunduğu ƧerƧi, seyyar satıcı, dĆ¼kkĆ¢n sahibi, Ƨarşı esnafı gibi farklı toplumsal unsurları iƧinde barındırırdıā€¦ā€[6]
Ermeni Soykırımıā€™nın tarihsel nedenlerini daha iyi anlayabilmek iƧin Osmanlı Ä°mparatorluğuā€™nda 1876 yılında II. AbdĆ¼lhamid tarafından ilan edilen  I. Meşrutiyet dƶnemine gitmek gerekir. 1876-1923 yılları arasında Ermeni, SĆ¼ryanĆ® ve Rumlar soykırıma uğratılmıştır, yok edilen sĆ¼rgĆ¼n edilen bu halkların ardından tek ulus, tek din temeli Ć¼zerinde yeni bir devlet inşa edilmiştir.
Bu soykırım, 1915ā€™e, 24 Nisanā€™a sığdırılamaz. 1876 ile 1923 yılları arasında Osmanlı vatandaşı olarak bilinen 4.5 milyon Hıristiyan hayatlarını kaybetti, binlerce yıldır yaşadıkları topraklarından sĆ¼rgĆ¼n edildi.[7]
Burada durup, bir parantez aƧarak ilerleyelim: Ermeni Soykırımı sĆ¼recinde, Osmanlı Ä°mparatorluğuā€™nda yaşayan Ermenilerle ilgili bazı sayısal veriler ÅŸĆ¶yledir:
ā€œUygulama sonucunda, operasyonun beyni Talat Paşaā€™nın ƶzel defterinde 972 bin 246 Ermeniā€™nin o ana kadarki topraklarından koparıldığını gƶstermektedir. 1911 yılında 1 milyon 256 bin 403 olan Osmanlı Ermenileriā€™nin kayıtlı nĆ¼fusu, tehcir sonrası 284 bin 157ā€™ye dĆ¼ÅŸĆ¼rĆ¼lmĆ¼ÅŸtĆ¼r.ā€[8]
1906 yılında yapılan resmĆ® nĆ¼fus sayımına gƶre, Osmanlı Ä°mparatorluğuā€™nda, 1.031.708 - 1.140.563 Ermeni yaşadığı, bu nĆ¼fusun genel nĆ¼fusa oranının yĆ¼zde 5.07-yĆ¼zde 5.46 dĆ¼zeyinde olduğu gƶrĆ¼lmektedir.
1914 Osmanlı Ä°mparatorluğu nĆ¼fus sayımında, toplam nĆ¼fusun 13.390.000, Ermeni nĆ¼fusunun 1.173.422, Rum nĆ¼fusunun 1.564.939 olduğu saptanmıştır.[9]
 ā€œ1927 yılı nĆ¼fus sayımından sonra da TĆ¼rkiyeā€™den Ermeni gƶƧleri devam etmiştir. 1935 nĆ¼fus sayımında 1927 sayımına gƶre daha az sayıda Ermeni tespit edilmiştir. Kategoriler değiştiği iƧin doğru mukayese yapmak mĆ¼mkĆ¼n olamayacaktır. Ancak 1935 yılındaki Gregoryen sayısını, 1927 yılındaki Ermeni dininde olanların sayısı ile karşılaştırıldığında yĆ¼zde 42ā€™lik bir azalma olduğu gƶrĆ¼lmektedir.ā€[10]
Bu veriler soykırımın boyutunu yeterince net olarak sergilerken; Ermeni Soykırımı konusunda sĆ¼rekli belge isteyenlere, Mustafa Kemalā€™in kurucu meclis konuşması bile yeterlidir, anlayana!!!
Yıllardır sĆ¼rekli arşivleri aƧtık diyen iktidarlar bilmeli ki Soykırım; salt bir evrak sahtekĆ¢rlığıyla aƧıklanacak basit bir olay değildir. Soykırım; toplumsal ve politik bir olay olup, demografik yapının ve sermayenin el değiştirmesidir aynı zamanda.
Kemalist cumhuriyetinin kurucusu Mustafa Kemal, ilk kurucu meclisin aƧılışının ikinci gĆ¼nĆ¼, 24 Nisan 1920ā€™de yaptığı bir konuşmada ā€œErmeni katliamından ā€œutanılacak bir eylemā€ olarak sƶz etti. On iki gĆ¼n sonra, Ordu Komutanı Kazım Karabekirā€™e gƶnderdiği bir mesajda, ā€œyeni bir Ermeni katliamı ā€œ ihtimali karşısında duyduğu endişeyi dile getirirken, aƧıkƧa ā€œkatliamā€ kelimesini kullandı. Mustafa Kemalā€™in bu katliamları kabul etmesi, katliam kurbanı Ermenilerin toplam sayısının 800.000 olduğunu aƧıkƧa sƶylemesiyle bu tavır ƶzel bir anlam kazandı.ā€
Sayının 1.5 milyon ya da 800.000 olması bu topraklarda yaşatılan acı gerƧeği değiştirmez. 1915 soykırımı ve akabinde Ä°slĆ¢mlaştırma ve asimilasyon politikaları sonucunda 1927 yılında yapılan ilk nĆ¼fus sayımında Ermeni nĆ¼fusu 123.612ā€™e dĆ¼ÅŸmĆ¼ÅŸtĆ¼r. Genel toplam iƧindeki gayri MĆ¼slim nĆ¼fusu ise yĆ¼zde 1.1ā€™e dĆ¼ÅŸmĆ¼ÅŸtĆ¼r. Nasıl oluyor da 1915ā€™e kadar her 5 kişiden birinin gayri MĆ¼slim olduğu Anadoluā€™da, nĆ¼fus 1927 yılında yĆ¼zde 1.1ā€™e dĆ¼ÅŸtĆ¼?
24 Nisan 1915 tarihi, bu Ć¼lkenin kadim Hıristiyan halkları iƧin bĆ¼yĆ¼k bir felaketi, kanlı ve kirli tarihi simgeler. Elbette bu topraklarda acılar ve zorla MĆ¼slĆ¼manlaştırmalar 1915ā€™le başlamadı. Osmanlıā€™da uygulanan zımmi sƶzleşmesiyle elleri, kolları bağlanan gayri MĆ¼slim halklar 1842-1844 Nasturi Katliamı ile başlayan, 1915-1924ā€™e kadar sistematik bir şekilde devam eden katliamlar yĆ¼zĆ¼nden, evlerinden, yurtlarından, acımasızca sĆ¼rĆ¼ldĆ¼, yok edildi.
Ancak 1915ā€™te başlayan tehcirlerin koşulları daha ƶnce yapılanlardan Ƨok farklıydı. Ä°ki ay iƧindeki uygulamalar sadece Ermenileri değil, Doğu Anadoluā€™daki tĆ¼m Hıristiyanları kapsıyordu. Belirlenen yerler yaşanabilecek koşulları taşımadığı iƧin bu tehcir yeniden iskan olunarak dĆ¼ÅŸĆ¼nĆ¼lemezdi. Bu yerlere ulaşabilenlerin sayısı da azdı. BirƧok kişi, doğdukları ve yaşadıkları yerleşim birimleri iƧinde ya da dışında hemen ƶldĆ¼rĆ¼lmĆ¼ÅŸ, diğerleri yaya Ƨıkarıldıkları yollarda ƶlmĆ¼ÅŸ ya da ƶldĆ¼rĆ¼lmĆ¼ÅŸtĆ¼. ƖldĆ¼rĆ¼lenlerin Ƨoğu erkekti. Kadın ve Ƨocuklar gĆ¼ney Ƨƶllerine doğru sĆ¼rĆ¼len kafilelerin en bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼nĆ¼ oluşturuyorduā€¦ Yeniden iskan gibi bir amaƧ taşınmadığından tehcir edilen nĆ¼fusun nereye gittiği ya da fiziken yaşayıp yaşayamayacağı, yƶnetimi de orduyu da ilgilendirmiyordu. Talat Paşa, yanılgı iƧinde son noktayı ÅŸĆ¶yle koyuyordu: ā€œArtık Ermeni sorunu diye bir şey yokā€.[11]
* * * * *
Ermeni Soykırımı, sermayenin TĆ¼rkleştirilip/ MĆ¼slĆ¼manlaştırılması hareketinden başka bir şey değilken; ā€œā€¦ ā€˜Ć–tekinin Ɩtekisiā€™ MĆ¼slĆ¼man Ermenilerā€[12] akıl ve hafsala almaz bir asimilasyonun mağdurlarıydılar.[13]
Bu uğurda Alman militarizmi-Ä°ttihat ve Terakki ortaklığı, Almanların emperyalist amaƧları doğrultusunda biƧimlenirken, Ä°ttihat ve Terakkiā€™nin TĆ¼rk-Ä°slĆ¢m sentezi ekseninde şekillendirdiği ulus imalatı siyaseti de şiddetle uygulandı.
1914 yılı Temmuz ayı sonunda Almanya ile Rusyaā€™nın karşılıklı olarak birbirlerine savaş ilan etmeleri Ć¼zerine, Osmanlı hĆ¼kĆ¼meti, 2 Ağustosā€™ta Almanya ile gizli bir ittifak antlaşması imzalayarak savaşta safını belirledi. Bƶylece Osmanlı ordusunun emir ve komutası TĆ¼rk subayı Ć¼niforması giyen Alman askeri heyetine verilmiş oldu. Antlaşmanın imzaladığı gĆ¼n, Berlin Genelkurmayıā€™nın isteği Ć¼zerine, hĆ¼kĆ¼metin bir kararı olmadan, sadece Enver ve Talat paşaların emriyle seferberlik ve sıkıyƶnetim ilan edildi.
TĆ¼rkiyeā€™nin Almanyaā€™nın yanında savaşa girmesi ile birlikte Rumlara ve Ermenilere yƶnelik etnik arındırma politikaları uygulanmaya başlandı. 1914ā€™te Ayvalıkā€™ta Rum tehcirinin yapılması General Liman von Sandersā€™in resmi talebiyle gerƧekleşti.
Servet ve ticaret TĆ¼rkleştirilip MĆ¼slĆ¼manlaştırılırken, Almanya da kendi bankaları ve şirketleriyle payını alıyordu. MĆ¼slĆ¼manların, ithal etme hakkı kaldırılan Rumlarla ticari ilişkileri yasaklanmıştı. HĆ¼kĆ¼met, gƶƧ edenlerin tĆ¼m mĆ¼lklerine el koyma kararı veriyordu. Kullanılan bir diğer araƧ ise zorla MĆ¼slĆ¼manlaştırmaydı. General Liman von Sanders, Hıristiyan nĆ¼fustan vergi toplayarak Bandırmaā€™da bir yetimhane kurdu. Erkek Ƨocuklar burada asimile edilirken, kız Ƨocukları TĆ¼rklerle evlenmeye zorlanıyordu. Hıristiyan aileler TĆ¼rk kƶylerine gƶnderiliyor ve hiƧbir şekilde kƶyden ayrılmalarına izin verilmiyordu.
1914ā€™te Ƨoğunlukla Rumlara yƶnelik başlayan ve daha sonra Ermenileri de kapsayacak şekilde uygulanan iki evreli politika tek bir amaca yƶnelikti; Osmanlıā€™nın kendisini saf TĆ¼rk ve MĆ¼slĆ¼man bir devlete dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rebilmesi iƧin Hıristiyan unsurun yok edilmesi. MĆ¼slĆ¼man olmaları nedeniyle TĆ¼rklĆ¼k iƧinde eritilebilecekleri dĆ¼ÅŸĆ¼nĆ¼len KĆ¼rtler bu politikanın dışında bırakılırken, KĆ¼rt ve Ƈerkes Ƨeteleri bu katliamın iƧinde rol alıyorlardı. Almanyaā€™nın Doğuā€™daki Ƨıkarlarına yƶnelik politikaları ile Ä°ttihat ve Terakkiā€™nin homojenleştirme politikaları ƶrtĆ¼ÅŸmĆ¼ÅŸtĆ¼. Yaşananlara eleştirel bir tavır alan Almanya BĆ¼yĆ¼kelƧisi Kont Matternichā€™in kayser tarafından ā€œHıristiyanların lehinde mĆ¼dahale ederek TĆ¼rklerin haysiyetini zedelemek ve Almanyaā€™nın Ƨıkarlarına uygun hareket etmemekā€ gerekƧesiyle merkeze alınması bunu aƧıkƧa gƶstermekte. Hıristiyanlığı kabul etmiş ilk halk olan Ermeniler Rus Ƨekici ile TĆ¼rk-Alman ƶrsĆ¼nĆ¼n arasında eziliyordu.
Yukarıda da işaret ettiğimiz gibi, 1 Ağustos 1926ā€™da ā€˜Los Angeles Examinerā€™da yayımlanan sƶyleşisinde Mustafa Kemal, ā€œMilyonlarca Hıristiyan uyruğumuzun acımasızca, kitleler hĆ¢linde evlerinden sĆ¼rĆ¼lĆ¼p katledilmesinden sorumlu tutulması gereken bu eski Jƶn TĆ¼rk Fırkasıā€™nın artıkları Cumhuriyet yƶnetiminde de rahat durmamışlardır,ā€ deyişindeki Ć¼zere; Henry Morgenthau da, ā€˜BĆ¼yĆ¼kelƧi Morgenthauā€™nun ƖykĆ¼sĆ¼ā€™ başlıklı yapıtında da ÅŸĆ¶yle yazıyordu: ā€œÄ°ttihatƧı otoriteler tehcir emrini vererek bir ırkın ƶlĆ¼m ilanını Ƨıkartmış oluyorlardı; bunu iyi biliyorlar ve benimle yaptıkları sohbetlerde gerƧeği gizlemeye kalkışmıyorlardı.ā€[14]
Belirtmeden geƧmeyelim: Prof. Dr. Ayhan Aktarā€™Ä±n ifadesiyle, ā€œXX. yĆ¼zyılın ilk ā€˜psikolojik operasyonuā€™ belki de ā€˜Ermeniler isyan ediyorā€™ palavrasıā€yken;[15] Khatchig Mouradianā€™Ä±n, ā€œDer Zorā€™dan Ƨoğu zaman Ermeni Soykırımıā€™nın Auschwitzā€™i diye bahsedilir,ā€[16] vurgusu yerli yerindedir.
Ć‡Ć¼nkĆ¼ her şey TarihƧi Taner AkƧamā€™Ä±n, dƶnemin III. Ordu Kumandanı olan Mahmut Kamil Paşaā€™nın Ermenilerin sĆ¼rĆ¼ldĆ¼ÄŸĆ¼ bƶlgelere gƶnderdiği telgrafında, ā€œErmenileri evlerinde saklayanların evlerinin yakılacağını ve evinin ƶnĆ¼nde idam edilecektir,ā€diyebildiği kadar vahimdi![17]
* * * * *
Devasa bir ā€œel koymaā€da somutlanan Ermeni Soykırımı, sermayenin TĆ¼rkleştirilip/ MĆ¼slĆ¼manlaştırılması, resmĆ® tarihteki ā€œemvĆ¢l-i metrĆ»keā€ hikayesidir!
Her Ermeni ferdi ā€œemvĆ¢l-i metrĆ»keā€yi bilir, dinleyen olursa anlatır. Ć‡Ć¼nkĆ¼ tĆ¼m Ermeniler emvĆ¢l-i metrĆ»ke fırtınası mağdurudur. TĆ¼rk milliyetƧiliğinin ekonomi politiğiyle Ermeni milletinin malı-mĆ¼lkĆ¼ yağmalanmıştır.[18] Yani 1914ā€™deki Rum ve 1915ā€™deki Ermeni tehciri ile Anadoluā€™daki belli başlı aileler yabancılardan kalan mĆ¼lke kolay yoldan konmuşlardı.
Cumhuriyetin ilk yıllarındaki ƶzel sermaye, dƶnme ya da Selanikā€™den gƶƧ edenler (Bezmen, Titiz, Yalman vb.) tarafından oluşturuldu. Sonraları TĆ¼rkiyeā€™de ƶne Ƨıkan bĆ¼yĆ¼k sermaye gruplarının bazılarının kƶkenleri Cumhuriyetin ilk yıllarına dek uzanmaktadır. İş Bankası bu dƶnemde en hızlı gelişimi sergilemiş ve sonraki dƶnemlerde de bĆ¼yĆ¼mesini sĆ¼rdĆ¼rmĆ¼ÅŸtĆ¼. Bunun dışında KoƧ, Sabancı, Ƈukurova gibi bĆ¼yĆ¼k grupların kurucuları 1920ā€™lerde iş dĆ¼nyasında henĆ¼z ilk adımlarını atıyorlardı.
Vehbi KoƧ kendi adına ilk şirketini kurup Ä°stanbulā€™dan Ankaraā€™ya mal getirip satmaya ve Ford, Mobil gibi firmaların temsilciliğini yapmaya başlarken; Hacı Ɩmer Sabancı, Adanaā€™da pamuk ticareti ile uğraşmaktaydı. Yaşar grubunun kurucusu Durmuş Yaşar, 1927 yılında Rodosā€™tan Ä°zmirā€™e gelerek başladığı boya ve gemicilik malzemesi ticaretini sĆ¼rdĆ¼rĆ¼yordu. Ƈukurova grubunun kurucuları Eliyeşil ve Karamehmet aileleri ise Tarsus bƶlgesinde bĆ¼yĆ¼k toprak sahipleriydi.
Ancak, Ƈukurova grubu, 1887ā€™de Rum azınlıklar tarafından kurulan bir iplik fabrikasını 1925 yılında ele geƧirerek erken bir tarihte sanayici kimliği de kazanacaktı. Adanaā€™da Fransız işgalinin 1921ā€™de sona ermesinin ardından Ermeni Aristidis Simyonoğluā€™nun bez fabrikası, Kayseri milletvekili Nuh Naci Yazgan tarafından (Kadir Hasā€™Ä±n babası) Nuri Has ve diğer iki ortakla beraber devralınarak Milli Mensucat Fabrikasıā€™na dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rĆ¼lmĆ¼ÅŸtĆ¼.[19]
Konuya ilişkin olarak kadim TKPā€™li Vartan Ä°hmalyan anılarında ā€œ22 Mart 1913ā€™te Konyaā€™da doğmuşumā€ der ve ekler: ā€œDerken, gĆ¼nĆ¼n birinde katar katar hayvan vagonlarına binmiş, Doğuā€™ya gidiyoruz. Bende bir sevinƧ, bir sevinƧ ki trene binmişim diye. Oysa sĆ¼rgĆ¼ne gidiyormuşuz.ā€
ā€œBabam Ä°stanbulā€™a yerleşmeyi kararlaştırmış ve annem de, Ƨiftliği satmayı ƶnermiş. 2000 altın verirlermiş Ƨiftliğe, ama babam satmak istememiş. Biz Ä°stanbulā€™a gidince ā€œbabamın Ƨiftliği ā€˜emvĆ¢l-i metrĆ»keā€™ olarak millĆ®cilere geƧmişā€ ve biz de hava almışız.ā€[20]
Bunlarla bağıntılı olarak Ermeni Soykırımıā€™nın en az bilinen boyutlarından biri tehcir ve katliamların sonucu yetim kalan Ermeni Ƨocuklarının akıbetidir. Bunların bir kısmı MĆ¼slĆ¼man ailelere dağıtılmış, genƧ kadın ve kızların bir kısmı MĆ¼slĆ¼manlarla ā€œevlendirilmişā€, hemen hepsi zorla MĆ¼slĆ¼man edilerek Ermeni kimliklerini unutmaları sağlanmıştır.
Sayıları konusunda kesin bir şey sƶylemek imkĆ¢nsızdır, ancak bazı kaynaklar 200.000 civarında bu tĆ¼r MĆ¼slĆ¼manlaştırılmış Ermeni yetimden sƶz etmektedir. (Yetimhaneler konusunda en yetkin Ƨalışmalardan biri Nazan Maksudyanā€™Ä±n kitabıdır.[21]
Yetim Ƨocuklar Ä°ttihatƧılar tarafından bir tĆ¼r ā€œsosyal sermayeā€ olarak, adeta işlenip istenen kalıba sokularak topluma kazandırılacak bir hammadde olarak gƶrĆ¼lmĆ¼ÅŸtĆ¼r.[22]
GerƧekten de Ermeni Soykırımı esnasında kadınlar kadar cinsel istismara uğrayan bir başka kesim Ƨocuklardı. Soykırım sĆ¼recinde hayatta kalıp yaşadıklarını aktarabilen Arşaluys Mardiganyanā€™Ä±n anlatısı bu konuda aydınlatıcıdır![23]
Evet, soykırım bir gasp ve temellĆ¼k harekĆ¢tıdır. Yalnız sermayenin değil, insanların da!
* * * * *
DĆ¼nden bugĆ¼ne değiş(mey)en ne?
Toplumsal mĆ¼hendislik, Ä°ttihat ve Terakki Cemiyetiā€™nin devlet ve toplum ilişkilerinin kurulmasında kullandığı ƶnemli yƶntemlerdenken; iskĆ¢n, asimilasyon ve kırım bağlamında ƶzetlenebilecek sƶz konusu politika, Ä°ttihat Terakkiā€™nin imparatorluğu TĆ¼rkleştirme ve MĆ¼slĆ¼manlaştırmasında somutlanır; ve Kemalistler ve resmĆ® ideoloji tarafından da devralınarak sĆ¼rdĆ¼rĆ¼le gelmiştir.
ā€œNasılā€ mı?
1915 sonrasında azınlık mĆ¼lklerinin TĆ¼rkleştirilmesini amaƧlayan Tasfiye Kanunu, Yahudilere karşı pogrom, Antakyaā€™nın ilhakı, Varlık Vergisi, 6-7 EylĆ¼l Olayları, Kıbrıs Ä°stilası vbā€™leri tanıklığında gayet basit: Başbakan Binali Yıldırım, ā€œ1915ā€™de 1. DĆ¼nya Savaşı şartlarında yaşanmış, her Ć¼lkede yaşanan sıradan olaylardan biri,ā€ derken;[24] Ermeni cemaatinin patrik seƧimini yıllardır engelleyen devlet, desteklediği Aram Ateşyanā€™Ä±n kaybettiği seƧime mĆ¼dahale edip, sonucun aƧıklanması ardından ortaya Ƨıkarılan bir yazıyla ā€œseƧimin hukuksuz olduğuā€ ilan ediverdi![25]
* * * * *
ā€œKuyunun dibindeki taşā€ tam da bu: hepimizin ayağına bağlanmış, bugĆ¼nĆ¼mĆ¼zĆ¼ karartan, lanetli bir geƧmiş.
ā€œHepimizin ayağına bağlanmışā€ dedik, bu coğrafyada eğer Ermeni (ya da gayrımĆ¼slim) soykırımı sermayenin ve kadınlarla Ƨocukların temellĆ¼kĆ¼ ise, bu, her bir hanede gaspa uğrayanların hakkından bir pay, bir vebal olduğu anlamına gelir.
Bu vebal, kulaklarını tıkayan, gƶzlerini kapatan bir vurdumduymazlık ve sağa sola efelenmelerle giderilemez. Ancak dĆ¼rĆ¼st, aƧık, cesur ve yalın bir yĆ¼zleşme sağaltmaya doğru bir adım olabilecektir.
Mehmet Ɩzer ve arkadaşlarının kolektif tanıklığı, bƶyle bir yĆ¼zleşmeye Ƨağırıyor gƶrmeye/duymaya aƧık olanları.
ā€œKuyunun dibindeki taşā€, yĆ¼zyılı aşkın sĆ¼redir bastırılan ve hĆ¢lĆ¢ kanayan bir yarayı sağaltabilmek adına, elbirliğiyle Ƨıkartılmayı bekliyor.

25 Haziran 2017 16:39:58, Ä°stanbul.

N O T L A R
[*] Newroz, EylĆ¼l 2017ā€¦
[1] John Berger.
[2] ā€œAntonio Gramsciā€™nin 1916ā€™da Yazdığı ā€˜Ermeni Sorunu Ɯzerineā€™ Adlı Makalesiā€, Yeniyol Dergisi, No:13, Mart-Nisan 2015.
[3] ā€œParisā€™te bir adam ƶldĆ¼rĆ¼lĆ¼rse cinayet, Doğuā€™da 50.000 insan boğazlanırsa, bu sadece bir meseledir.ā€
[4] ā€œHerhangi bir imge -ƶrneğin retinanın okuduğu imge- kaybolacak bir gƶrĆ¼nĆ¼mĆ¼ kaydeder. Gƶrme yetisi, sĆ¼rekli değişen beklenmedik olasılıklara karşı etkin bir yanıt olarak gelişti. Gelişmesi arttıkƧa da, olaylardan yorumlayabileceği gƶrĆ¼nĆ¼m dizilerinin karmaşıklığı arttı. (Kendi iƧinde bir olayın gƶrĆ¼nĆ¼mĆ¼ yoktur.) Fark etmek, bu yorumlama olgusunun can alıcı yƶnlerinden biridir. Fark etmek de, bitmez tĆ¼kenmez bir gƶzden kaybolma akışının iƧinde zaman zaman ortaya Ƨıkan yeniden gƶrĆ¼nme olgusuna bağlıdır. O hĆ¢lde, verili herhangi bir anda, gƶrĆ¼nĆ¼mler ƶnceden gƶrĆ¼nmĆ¼ÅŸ olan şeylerin enkazından yorumlanıyorsa, tam da bu yorumun her şeyin bir gĆ¼n fark edilebilir hĆ¢le geleceği ve gƶzden kaybolma akışının sona ereceği fikrine yol aƧması anlaşılabilir.ā€ (John Berger, O Ana Adanmış (SeƧme Yazılar), Metis Yay., 1988, s.11.)
[5] Kuyunun Dibindeki Taş, Derleyen: Mehmet Ɩzer, Notabene Yayınları, 2017, 128 sayfa
[6] Ermeni Halkının Tarihi, Der: Gerard Dedeyan, Ƈev: Şule Ƈiltaş, Ayrıntı Yay., 2015.
[7] Tamer Ƈilingir, ā€œErmeni Soykırımında Karadenizā€™e Ƈuvallarla Atılan Ä°nsanlıkā€, http://devrimcikaradeniz.com/ermeni-soykiriminda-karadenize-cuvallarla-atilan-insanlik/
[8] Erdoğan Aydın, Ermeniler Ne Yaşadı? Sorumluluğu Nerede Aranmalı? UtanƧ ve Onur, 1915-2015 Ermeni Soykırımıā€™nın 100. Yılı, Evrensel Basım Yayın, 2015, s.38.
[9] Vikipedi, ƖzgĆ¼r Ansiklopedi.
[10] TĆ¼rkiyeā€™de Kalan Ermeni NĆ¼fus, AtatĆ¼rk Araştırma Merkezi... www.atam.gov.tr/dergi/sayi-62/turkiyede-kalan-ermeni-nufus
[11] Ćœmit Kardaş, ā€œErmeni Meselesi: 1915-2016ā€, 8 Haziran 2016ā€¦ https://www.yarinabakis.com/2016/06/08/ermeni-meselesi-1915-2016/
[12] Vercihan Ziflioğlu, ā€œā€¦ ā€˜Ć–tekinin Ɩtekisiā€™ MĆ¼slĆ¼man Ermenilerā€, Anatolian Armenians, 13 Temmuz 2016... http://www.aljazeera.com.tr/ā€¦/otekinin-otekisi-musluman-erm
[13] ā€œNORā€ Ermenice ā€œyeniā€ demek. Nor ƶneki ile isimlendirilmiş birƧok yerleşim yeri var. Kemalist Cumhuriyetā€™in isim değiştirme kampanyasında bunların hepsine yeni TĆ¼rkƧe adlar uydurulmuştu. Ɩrneğin Muş-Bitlis arasındaki tarihi NorÅŸĆ®n, ā€œGĆ¼roymakā€ yapılmıştı.
Eski yerleşim yerlerinin orjinal isimlerinin iadesi hususunda geƧtiğimiz yıllarda bir ilerleme kaydedilince yeni bir ā€œmobbingā€ ile karşılaşıyoruz. Aslı Ermenice olan yer isimlerine dƶnĆ¼ÅŸte kimse istekli olmazken, ses benzerliği olan durumlarda bunu TĆ¼rkƧeye, bazıları da KĆ¼rtƧeye benzeştirilerek değiştirme eğilimleri ƶne Ƨıkıyor.
En Ƨok tacize uğrayan isim ise NORŞİN veya NORÅžĆŠN! Bir tane değil, en az 9-10 tane Norşin, Norşen var. Yeni Ä°slĆ¢mcı BĆ¼rokrasi NORā€™ların hepsini NƛRā€™landırma hevesinde! Değil mi ki Norşin, Şeyhleriyle Ć¼nlĆ¼dĆ¼r, O hĆ¢lde oraya da ā€œNĆ»rluā€ olmak yaraşır, anlayışıyla olsa gerek Ermenice ā€œNorÅŸĆ®nā€ (Yeniyer) oldu bize ā€œNƛRŞİNā€, yani ā€œNurlucaā€ gibi bir şey...
Tabi başka bir fetva da Molla Saidā€™in doğduğu Bitlis Hizanā€™a bağlı ā€œNORSā€ kƶyĆ¼nĆ¼n ismine izafeten ā€œNURSƎā€ (Nurslu) lakabı alarak, ā€œNurā€landırma işine başlanmış olması. KĆ¼Ć§Ć¼k bir harf değişimiyle NOR, NUR olur ama NORSā€™un anlamı ne? Ne NORSā€™un, ne de NURSā€™un TĆ¼rkƧede hiƧ bir anlamı yok ki...
Ama Ermenicede var: NORS ismi ā€œnorā€ (YENÄ°) kƶkĆ¼ne dayanır, ā€œYENÄ°LERā€ ve ya ā€œYENÄ° EVLERā€ olarak Ƨevrilebilir. Norsā€™un etrafındaki kƶy ve mezraların isimleri de Ermenicedir: NIRPAN, LVAR, NERKÄ°N GODENS, HARKÄ°N, TAĞİK, ANT, AROS, PANDIS... (Narinler, Ƈanak, Nadaslık, Mahallecik vd... anlamlarında...)
İşte ā€œNorā€ ƶn ekiyle bulunan isimler: Noravanis: (Esenpınar) Van, Tımarā€¦ Nordin: (Kayacık) Erzincan, Ä°liƧā€¦ Nordin: (Nurettin) Muş, Malazgirtā€¦ Norduz: (Yalınca) Van, GĆ¼rpınarā€¦ Norgah: (Akyazı) Erzincan, Merkezā€¦ Norgeh: Orta / (KĆ¼mbettepe) Erzurum, Pazaryoluā€¦ Norgeh: Aşağı / (AlıƧlı) Erzurum, Pazaryoluā€¦ Norgeh: Yukarı / (Pazaryolu) Erzurum., Pazaryoluā€¦ Norik: (Murat) Bingƶl, Solhanā€¦ Norkağak: (İƧboğaz) Muş, Korkutā€¦ Norkoh: (Yolaşan) Van, GĆ¼rpınarā€¦ Norkuh: (Hasbey) Van, Gevaşā€¦ Norla: (Aydınlı) Diyarbakır, Ć‡Ć¼ngĆ¼ÅŸā€¦ Nornik: (Bƶlmebelen) Tunceli, Ƈemişgezek, AkƧapınarā€¦ Norpert: (Yeşilbağlar) Erzurum, Olurā€¦ Norpet: (Gƶztaşı) Adana, Kadirliā€¦ Norput: (Yıldızlı) Elazığ, KarakoƧan, Ƈanā€¦ Nors: (Kepirli) Bitlis, Hizanā€¦ Norşen: (Karlı) Erzurum, Tortumā€¦ Norşen: (Kumluyazı) Erzurum, Ilıcaā€¦ Norşen: (Esenyurt) Erzurum, Şenkaya, Gazilerā€¦ Norşen: (AlıƧlı) Siirt, Kozlukā€¦ Norşin: (GĆ¼roymak) Bitlis, Merkezā€¦ Norşin: (Ƈukur) Bitlis, Tatvanā€¦ Norşin: (Heybeli) Bitlis, Adilcevazā€¦ Norşin: (Balcılar) Diyarbakır, Ć‡Ć¼ngĆ¼ÅŸā€¦ Norşin: (Sungu) Muş, Merkezā€¦ Norşin: (Kumluca) Van, Timarā€¦ Noreşin: (SĆ¶ÄŸĆ¼tƶnĆ¼) Siirt, Pervariā€¦ Norşincik: (Harmantepe) Bitlis, Adilcevazā€¦ Norşun: (Akbulak) GĆ¼mĆ¼ÅŸhane, Şiranā€¦ Norşun: (Altınelma) Maraş, Afşinā€¦ Norşun: (Eskibeyli) Sivas, Divriği (Recep Maraşlı, ā€œNor = Yeni, Norşin = Yeniyerā€, 9 Temmuz 2016.)
[14] Henry Morgenthau, BĆ¼yĆ¼kelƧi Morgenthau'nun ƖykĆ¼sĆ¼, Ƈev: Attila Tuygan, Belge Yay., 2006.
[15] Tunca Ɩğreten, ā€œProf. Ayhan Aktar: Hem Tehcir, Hem Soykırımā€, 24 Nisan 2015ā€¦ http://m.t24.com.tr/haber/prof-ayhan-aktar-hem-tehcir-hem-soykirim,294516
[16] Vartan Estukyan, ā€œKhatchig Mouradian: Ermeni Soykırımıā€™nın ƖlĆ¼m Kamplarıā€, Agos, 29 Ocak 2016ā€¦ http://www.agos.com.tr/tr/yazi/14200/ermeni-soykiriminin-olum-kamplari
[17] Taner AkƧam, ā€œMahmut Kamil Paşaā€™nın Ä°lk Telgrafı: Evinde Ermeni Saklayanın Evi Yakılacak ve Evi ƖnĆ¼nde Ä°dam Edilecektirā€, 3 Mayıs 2017ā€¦ http://www.agos.com.tr/tr/yazi/18403/evinde-ermeni-saklayanin-evi-yakilacak-ve-evi-onunde-idam-edilecektir
[18] Nevzat Onaran, ā€œVartan Ä°hmalyanā€™Ä±n Ermeni Deyip de Yaz[a]madığı!ā€, Evrensel, 12 Ocak 2017ā€¦ https://www.evrensel.net/haber/303724/vartan-ihmalyanin-ermeni-deyip-de-yaz-a-madigi
[19] Sait Yılmaz, ā€œKoƧ ve Sabancı: 1915ā€™ten Sonra TĆ¼rkiyeā€™de Kim Nasıl Zengin Oldu?ā€, 28 Ocak 2016ā€¦ http://www.devrihaber.com/fikir-yorum-1/koc-ve-sabanci-1915-ten-sonra-turkiye-de-kim-nasil-zengin-oldu.html
[20] Vartan Ä°hmalyan, Bir Yaşam ƖykĆ¼sĆ¼, Cem Yayınevi, 2. Basım, 1989, s.16-18.
[21] Nazan Maksudyan, Orphans and Destitute Children in the Late Otoman Empire, Syracuse University Press, 2014.
[22] Selim Deringil, ā€œErmeni Yetimlerin Asimilasyonu: Antura Yetimhanesiā€, AltĆ¼st Dergi, No:15, 30 Haziran 2015ā€¦ http://www.altust.org/2015/06/ermeni-yetimlerin-asimilasyonu-antura-yetimhanesi-selim-deringil/
[23] Arşaluys Mardiganyan, ParƧalanmış Ermenistan, Ƈev: Diran Lokmagƶzyan, Pencere Yay., 2014.
[24] ā€œBaşbakanā€™dan ā€˜Ermeni Soykırımıā€™ AƧıklaması: Sıradan Olaylardan Biriā€, Cumhuriyet, 2 Haziran 2016, s.5.
[25] ā€œErmeni Patriği SeƧimi... Patrikhaneye Bir Kayyımā€, Cumhuriyet, 2 Nisan 2017, s.10.

Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

ā€œHOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,ā€œKOBANƊā€™NÄ°N ā€˜BÄ°Zā€™Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,ā€œNEFRET SUƇLARIā€ VE ā€œZEHÄ°RLÄ° KANā€ ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015ā€™DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014ā€™TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYISā€™A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°ā€™NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100ā€™E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDIā€¦ MI?,1,12 EYLƜLā€™Ćœ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968ā€™Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013ā€™ĆœN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYISā€™INDAN 2016ā€™YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ā€˜KUTLU DOĞUMā€™ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°ā€™NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RANā€™DAN 1 KASIMā€™A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYAā€™YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YEā€™N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKPā€™NÄ°N ā€˜KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARIā€™?,1,AKPā€™NÄ°N ā€œDERÄ°N DEVLETā€Ä°,1,AKPā€™NÄ°N ā€œKINDER KUCHE KIRCHEā€SÄ°,1,AKPā€™NÄ°N ā€œMUHAFAZAKƂRā€LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKPā€™NÄ°N ā€œORGANÄ°K AYDINLARIā€ VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKPā€™NÄ°N BAŞKANā€LIĞI,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKPā€™NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKPā€™NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,3,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,3,ANADOLUā€™NUN ā€œYA BASTAā€SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°ā€ ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVMā€™LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN ā€œKRÄ°ZÄ°ā€,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,29,AYŞE ƖĞRETMEN ā€œDAVAā€SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,9,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDARā€™IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R ā€œELEŞTÄ°RÄ°ā€YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R ā€œÄ°MKƂNSIZ AŞKā€ HÄ°KƂYESÄ°: ā€œAKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R ā€œPRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°ā€ İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA ā€œTERƖRā€ MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da ā€œFITRATā€A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMFā€™NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°ā€¦ BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA ā€œGULYABANÄ°ā€ KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,15,CHARLIE HEBDOā€™YA SALDIRI TEā€™VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,13,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE ā€“ ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRULā€™UN ā€œKENTSEL DƖNĆœÅžĆœMā€Ćœ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,4,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,10,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARIā€¦[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,6,dĆ¼nya,60,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N ā€œPYRRHUS ZAFERÄ°ā€: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,17,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,9,EMPERYALÄ°ZM- T. ā€œCā€ VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAYā€™DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAYā€™A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YEā€DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA ā€œHAYIRā€,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,7,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,2,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,8,gĆ¼ndem,11,GƜNDEMā€™E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN ā€œDERSÄ°Mā€™E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,2,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!ā€ā€,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R ā€œKƖPEKā€ VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,34,IŞILTILI VE ā€œTEHLÄ°KELÄ°ā€ BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI ā€œFEMÄ°NÄ°STLERā€,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: ā€œNASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(ā€™IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° ā€œHAZIROLā€DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE ā€œSINIFLAR-ƜSTƜā€ MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZMā€™SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,63,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZREā€™DEDÄ°R,1,kapitalizm,24,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊā€™YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,6,kriz,54,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR ā€œYERLÄ° VE MÄ°LLÄ°ā€ MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,30,KƜRESEL KƜLTƜRā€ MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,12,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: ā€œTEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™DAN ā€œBARIŞ SƜREƇLERÄ°ā€: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™NIN DESAPARECIDOā€™LARI,1,leninizm,4,LƜZUMā€ ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,6,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARXā€™IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARXā€™TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: ā€œPOPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURATā€™IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,15,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAMā€[1] ā€œBU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O ā€œÄ°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLEā€YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) ā€œFEMÄ°NÄ°STā€ MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YEā€™DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YEā€™NÄ°N ā€œEN ALTTAKÄ°LERā€Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,12,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ā€˜YENÄ°KAPIā€™LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,10,ORTADOĞUā€™DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLIā€™YI ā€œÄ°HYAā€ ETMEK: AKPā€™NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZEā€¦,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,29,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECANā€™IN KATLÄ°NÄ°N AKPā€™YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,5,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (ā€œYENÄ°ā€) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI ā€œBARIŞ SƜRECÄ°ā€ VE HESAPLAŞMA,1,politika,13,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEPā€™Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°ā€™NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° ā€œVESAYET (REJÄ°MÄ°)ā€ KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,4,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULUā€™NA,1,secim,18,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N ā€œBARIŞā€ DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,11,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,4,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R ā€œMUGALATAā€ ƜZERÄ°NE,1,SOMA ā€œSONā€ OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,13,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇā€™UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N ā€œOLMAZSA OLMAZIā€DIR,1,taksim,3,tanitim,13,TANTALOSā€™U YARATMAK,1,tarih,17,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVANā€™LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMIā€™NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,82,ULAŞ ULAŞā€™TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°ā€ ƖLDƜ YAŞASIN ā€œÄ°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,26,VURUN ā€œĆ–TEKÄ°ā€NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞIā€ MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,20,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR ā€œYENÄ°ā€,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: ā€œYERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)ā€¦ VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR)[*]
SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR)[*]
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2017/09/soykirima-tanikliklar.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2017/09/soykirima-tanikliklar.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy