āKƶtĆ¼lĆ¼klerin bĆ¼sbĆ¼tĆ¼n egemen olduÄu Namussuz bir ƧaÄ bu biliyorsun.ā [1] 1981āde Karayip ada Ć¼lkelerinden Dominikāte dĆ¼zenlenen Birinci...
āKƶtĆ¼lĆ¼klerin bĆ¼sbĆ¼tĆ¼n egemen olduÄu
Namussuz bir ƧaÄ bu biliyorsun.ā[1]
1981āde Karayip ada Ć¼lkelerinden Dominikāte dĆ¼zenlenen Birinci Latin Amerika ve Karayip Kadınlar Kurultayı, bu Ć¼lkede diktatƶr Trujilloāya karÅı direnen Mirabal kız kardeÅler Patria, Minerva ve Maria Teresaānın katledildiÄi 25 Kasımāı, āKadına Yƶnelik Åiddete KarÅı MĆ¼cadele ve Uluslararası DayanıÅma GĆ¼nĆ¼ā ilan etti.
Mirabal kardeÅlerin katli, bir āaile iƧi Åiddetā ya da ākadın cinayetiā vakası deÄil, bir devlet Åiddetiydi.[2]
Rafael LeĆ³nidas Trujilloā¦ 1930āda sahte seƧimlerle iktidarı ele geƧirip 1961āe kadar Dominikāe kan kusturan diktatƶr. Verimli topraklarının yĆ¼zde 60āının, Åeker sanayiinin ise yĆ¼zde 65āinin sahibi, Ć¼lkeyi tam tabiriyle ābabasının ƧiftliÄi gibiā yƶneten kanlı katil. āKanlı katilā tabiri boÅuna deÄil, iktidarı boyunca, kendisine karÅı Ƨıkanları acımasızca ƶldĆ¼rtmesiyle Ć¼nlĆ¼. 31 yıllık yƶnetimi boyunca 50 binden fazla insanı katletmiÅ: Yalnızca 1932 Ekimāinde altı gĆ¼n sĆ¼ren Perejil (maydanoz[3]) katliamında Ć¼lkenin kuzey sınırında askerlerine tĆ¼fekle, sĆ¼ngĆ¼yle, palayla katlettirdiÄi Haitili gƶƧmen sayısı iƧin verilen tahminler 12 ila 35 bin kiÅi arasında.
DiktatƶrĆ¼n otuz kĆ¼sur yıllık iktidarının sonunun Ć¼Ć§ kelebeÄin elinden olacaÄını kim tahmin edebilirdi ki?
ĆƧ kelebek (mariposa): Mirabal kardeÅlerā¦ Dominikli orta hĆ¢lli bir ƧiftƧi ailesinin dƶrt kızından Ć¼Ć§Ć¼. Patria, Minerva ve Maria Teresaā¦ ĆykĆ¼lerini ayrıntılarıyla saÄ kalan dƶrdĆ¼ncĆ¼ kardeÅ, Belgica Adela (Dede)ādan ƶÄreniyoruz.
Katolik bir okuldan yetiÅiyor kelebekler. Gencecik yaÅlarında Ć¼lkeyi yƶneten baskı, yolsuzluk ve terƶr rejiminin ayırdına varıyorlar.
1958 Latin Amerika kıtası iƧin, VenezĆ¼ellalı diktatƶr Marcos Perez Jimenez ile KĆ¼balı diktatƶr Fulgencio Batistaānın devrildiÄi bir dƶnĆ¼m noktasıydı. Ćzellikle KĆ¼baānın diktatƶrĆ¼nĆ¼n Che ve Fidel ƶnderliÄinde bir avuƧ devrimci eliyle iktidardan indirilmesi, bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼ ABD destekli askeri rejimler altındaki kıta Ć¼lkelerinde devasa bir dalgalanma yaratacaktı. Hele ki Dominikādeā¦
1959 OcaÄında bir grup genƧ eylemci diktatƶrlĆ¼Äe son vermek iƧin bir araya gelecekti: Minerva ile Ć¼niversitede tanıÅıp evlendiÄi, (kendisinden birkaƧ yıl sonra, 28 gerilla arkadaÅıyla birlikte daÄda ƶldĆ¼rĆ¼lecek olan) genƧ devrimci hukukƧu Manuel TavĆ”rez hareketin baÅını Ƨekiyordu. Patria ve Maria Teresa da kız kardeÅlerinin yanında. Hepsi KĆ¼ba devriminin etkisi altındaydı. ĆzgĆ¼rlĆ¼k ve eÅitliÄe susamıÅlardı.
Grup, bir sĆ¼re isimsiz olarak sĆ¼rdĆ¼rdĆ¼ faaliyetlerini. Sonra 14 Haziran 1959āda KĆ¼ba hĆ¼kĆ¼metinin desteÄiyle Dominikāe Ƨıkartma yapmaya kalkıÅan ve her biri Trujillo gĆ¼Ć§lerinin elinde akıl almaz iÅkencelerle katledilen bir grup devrimcinin anısına, 14 Haziran Hareketi adını aldılar. Bildiriler daÄıtıyor, kısa sĆ¼rede toplanıp daÄılan protesto gƶsterileri dĆ¼zenliyor, Ć¼lke Ƨapında ƶrgĆ¼tlenmeye ƧalıÅıyorlardıā¦ Hareket kısa sĆ¼rede kitleselleÅti.
Dedim ya, hareketin baÅında Minerva vardı: Kod adı Mariposa (Kelebek)ā¦ Trujillo ile tanıÅıklıÄı biraz daha eskilere dayanıyordu. GĆ¼zelliÄinin etkisine kapılan diktatƶr onu elde etmek istemiÅ -Ć¼lkenin her kadını onun doÄal āharemiāydi, fikrince- ve hiƧ beklemediÄi bir biƧimde reddedilmiÅti. Mirabalālara hıncı bu olaya dayanıyordu diktatƶrĆ¼n. Babalarının mĆ¼lklerine el koymak, ƶfkesi hafifletmemiÅti.
14 Haziran hareketi, Trujilloānun Mirabal kardeÅlerle ikinci karÅı karÅıya geliÅiydi. āÄ°ki dĆ¼Åmanım var,ā diyordu Dominik diktatƶrĆ¼: āKilise ve Mirabal KardeÅlerāā¦
Hareket 10 Ocak 1960āta bir mitingle aƧıÄa Ƨıktı. DiktatƶrlĆ¼Äe son verilmesini, demokrasi ve eÅitlik istediklerini aƧıkƧa ilan ettiler. Ve Trujillo rejiminin aÄır baskılarıyla karÅılaÅtılarā¦ Hareketin militanları tutuklanarak dehÅetli iÅkencelere uÄratılıyordu, birƧoÄu katledildi.
Ancak zulĆ¼m ile abad olunmazā¦ Rejimin muhaliflerine uyguladıÄı aÄır baskıların duyulması, iÅkence haberleri uluslararası kamuoyunu harekete geƧirdi. Amerika Devletleri ĆrgĆ¼tĆ¼ Ć¼yeleri Dominikāle diplomatik iliÅkilerini kestiler. Ćlkeye ekonomik ambargo uygulandı. ABD dahi Trujilloādan desteÄini ƧektiÄini aƧıklamak zorunda kaldı. Bu kadar da deÄil; iƧeride o gĆ¼ne dek rejimin yanında yer alan Katolik Kilise bile Trujillo aleyhine dƶndĆ¼, papazlar kiliselerde insan hakları ihlallerine karÅı Ƨıkan vaazlar vermeye koyulduā¦
Mirabal kardeÅler de baskılardan paylarına dĆ¼Åeni aldılar. EÅleriyle birlikte tutuklanarak aÄır iÅkencelerden geƧtiler. Ancak uluslararası baskılar sonucu Patria, Minerva ve Maria Teresa ev hapsi koÅuluyla serbest bırakıldı. Haftada bir gĆ¼n evlerinin dıÅına Ƨıkmalarına izin vardı, o gĆ¼nĆ¼ de āLa 40ā olarak anılan ƶzel cezaevinde tutulan eÅlerini ziyarete ayırıyorlardı.
Bunun bir tuzak olduÄunu bile bileā¦ Nitekim, bir ziyaret dƶnĆ¼ÅĆ¼, 25 Kasım 1960 gĆ¼nĆ¼ askerler araƧlarını durdurdu. Kelebeklere ƶnce tecavĆ¼z edip, ardından sopalarla dƶve dƶve katlettiler. Cinayete araba kazası sĆ¼sĆ¼ vermeyi ihmal etmeden...
Bu cinayet, Trujillo rejiminin sonunu getirecekti. āKazaā tertibi kimseyi kandırmamıÅtı. Ćfke bĆ¼yĆ¼dĆ¼kƧe bĆ¼yĆ¼dĆ¼ā¦ Sonunda genƧ bir subayın silahında kurÅun olup Trujilloānun beyninde patladıā¦ 31 yıllık kanlı diktatƶrlĆ¼k sona ermiÅ, Dominikliler ise zulme karÅı direnmeyi ƶÄrenmiÅlerdiā¦
* * *
Mirabal kardeÅler kadına karÅı devlet Åiddeti Ć¼zerinde dĆ¼ÅĆ¼nmek iƧin ƶnemli veriler sunuyor bizeā¦
Merkezi iktidar aygıtı olarak devlet, erildir. ĆĆ¼nkĆ¼ iktidar (erk) erildir. Tarih sahnesine ƧıkıÅı, kurumsallaÅması erkeklerin, kabilelerin yaÅlı, erkek liderlerinin elinden olmuÅtur. Kabile liderleri, kabilenin savaÅ, barıÅ, mĆ¼badele gibi dıÅ, Ć¼rĆ¼nlerin paylaÅtırılması ve anlaÅmazlıkların giderilmesi gibi iƧ sorunlarını kararlaÅtırırken, genƧler ve kadınların bedenleri ve emekleri Ć¼zerinde denetim uyguluyorlardı: sınıflı toplumlar ve devlet formasyonları bu modeli olduÄu gibi devralıp kurumsallaÅtırdıā¦
Ćocukların kime ait olduÄu mĆ¼lkĆ¼n (ƶnce kabile mĆ¼lklerinin, ardından da ƶzel mĆ¼lkiyetin) sonraki kuÅaklara devri sorunuyla birlikte ānesep sahihliÄiā ƶnem kazandıÄı ƶlĆ§Ć¼de, kadınların bedenleri/ cinsellikleri Ć¼zerindeki denetim, ƶnem kazanacaktı. āDıÅarıdanā (dıÅevlilik nedeniyle) gelen kadının doÄurduÄu Ƨocuk, topraklarımı(zı), sĆ¼rĆ¼lerimi(zi) devralacaksa, onun ābizimā olduÄundan emin olmak ƶnemliydi. Kutsal bekĆ¢ret!
Mezopotamya Ƨevresinde biƧimlenmiÅ ilk devletlerden kalan yasalarda gƶrĆ¼len, kızların bekĆ¢retine, evli kadınların zinasına saplantılı vurgunun nedeni budurā¦
Evet, bekĆ¢ret ve iffet, devlet(ler)in indinde ƶnemlidir.
Ve devlet(ler) kadınları ikiye ayırır: iffetliler ve iffetsizlerā¦ Ä°ffetliler, baba ocaÄında dizini kırıp koca bekleyen kızlar, ya da kocasından baÅkasına gƶzĆ¼nĆ¼ Ƨevirmeyen evli kadınlardır. (Hani bizde Ä°slamcılar sıkƧa kullanırlar ya: āĆrtĆ¼sĆ¼z kadın perdesi olmayan ev gibidir; ya satılıktır ya da kiralıkā¦ā) Erkekler ve devlet, āiffetlilerāi korumak ve kollamakla yĆ¼kĆ¼mlĆ¼dĆ¼rler. (TCKānın kadınların baskısıyla deÄiÅtirilene dek evli kadına tecavĆ¼z iƧin āumumiā kadına tecavĆ¼zden Ƨok daha yĆ¼ksek ceza ƶngƶrdĆ¼ÄĆ¼nĆ¼ hatırlayın!)
āÄ°ffetsizlerā ise sokaÄın, herkesin kadınlarıdırā¦ Herhangi bir korumayı hak etmezler, tam tersine, āiffetlilerā onlardan korunmalıdır. Devletin onlara karÅı en āhayırhahā tutumu, hoyrat bir umursamazlıktır.
Sorun Åu ki, bir kadını neyin āiffetliā, neyin āiffetsizā kıldıÄı muÄlak bir sorundur ve her zaman kiminle cinsel iliÅkiye girdiÄiyle baÄlantılı deÄildir. Ä°ffetli/ iffetsiz sınıflandırması, bir dizi dikotomiyi altında hizalar: tesettĆ¼rlĆ¼/ tesettĆ¼rsĆ¼z; evli/ bekĆ¢r; Ƨocuklu/ Ƨocuk doÄurmak istemeyen; evde oturan/ sokakta gezen; ev kadını/ ƧalıÅan kadın; sade giyinen/ sĆ¼slĆ¼ dolaÅan; protestolara katılan/ uysal-suskun; hatta baÄnazlık katsayısına gƶre ev kızı/ƶÄrenciā¦
Devlet-ƶzellikle ƧatıÅmalı alan ve momentlerde- kadınları bir baÅka bakımdan da ikiye ayırır: āBizimā kadınlar ve āƶtekiā kadınlar. āBizimā kadınlar: Ana, avrat, bacı, yarā¦ UÄruna savaÅılası, can verilesiā¦ Devletlerin askerlerini ƶlĆ¼me sĆ¼rerken motive etmek iƧin yararlandıÄıā¦ Korunması, zelil edilmemesi bir ānamusā meselesi olanā¦ Ä°ffetli, Åefkatli, fedakĆ¢r kadınlarā¦
Bir de āƶteki/dĆ¼Åman(ların) kadınlar(ı) var: Galiplerin savaÅ ganimeti, orta malıā¦ Esir kamplarında topluca tecavĆ¼z edilecek, cariye pazarlarında satılacak, bir araya toplanıp galipler ordusu askerlerine genelev aƧılacakā¦
Eril zihniyette cinsellik yalnızca cinsellik deÄildir. Birbirini seven, arzulayan iki kiÅi arasında paylaÅılacak bir sıcaklık, bir hazā¦ PaylaÅtıkƧa ƧoÄalanā¦ Hayır, eril zihniyette cinsellik, ƧoÄunluk bir savaÅ metaforudur. Bir yenen, bir de yenilen tarafın olduÄuā¦ GerƧek savaÅın galiplerinin maÄlupların kadınlarına baÅıboÅƧa tecavĆ¼z etmelerinin nedeni budur. Yendiklerine, yenildiklerini belletmekā¦ Yalnız bedenen deÄil, onurları ve moralleriyle yenik dĆ¼ÅtĆ¼kleriniā¦
SavaÅın tarihi, bir bakıma toplu tecavĆ¼zlerin de tarihidirā¦ Kadınlar bunu bilirlerā¦ Bu nedenledir ki maÄlup kadınlar galip erkekler karÅısında topluca intiharı seƧmiÅtir ƧoÄu kezā¦
ĆrneÄin Persli Harpagosāun iÅgal ettiÄi Xantosāda yenik dĆ¼Åen Likyalıların bir kaleye toplayıp ateÅe verdiÄi kadınlar ve Ƨocuklarā¦ (Ä°.Ć. 6. YĆ¼zyıl)
ĆrneÄin Romalıların yendikleri Tƶton kralı Teutobodādan savaÅ ganimeti olarak 300 evli kadın istemesi Ć¼zerine ƶnce kendi Ƨocuklarını ƶldĆ¼rĆ¼p ardından birbirlerini boÄan Tƶton kadınlarıā¦ (Ä°.Ć. 2. yĆ¼zyıl)
ĆrneÄin Hindistanāın Rajput KrallıÄıānda Chittor KraliƧesi Rani Padminiānin yenilgiye uÄradıÄında 700 kadar kadınla birlikte bir Åenlik ateÅi yakıp ateÅe yĆ¼rĆ¼mesi, yani jauharā¦ (14. yĆ¼zyıl)
ĆrneÄin, Yunanistan/ Epirusāda Osmanlı Ali PaÅa ile giriÅtikleri Saoli savaÅında yenilen yerel Yunan ve Arnavutların kadınlarının, Ƨocuklarıyla beraber sıÄındıkları Zalongo tepelerinde Åarkılar sƶyleyip dans ederek kendilerini aÅaÄıya bırakmaları, ya da Zalongo dansıā¦ (1803)
ĆrneÄin Dersim Tertelesiānde, askerlerin eline geƧmemek iƧin kendilerini Munzurāa bırakan kadınlarā¦ (1938)
Diyorum ya, kadınlar savaÅta yenilmenin kendileri iƧin ne anlama geldiÄini bilirlerā¦ Ćstelik bu āanlamā bize tarih kadar uzak deÄil.
ĆzĆ®dĆ®, Åabak, TĆ¼rkmen, Hıristiyan kadınları cariye pazarlarında satıÅa Ƨıkartan IÅÄ°D, hemen yanı baÅımızda duruyorā¦ Bosnalı kadınlar iƧin ātecavĆ¼z kamplarıā kuran, tutsak kadınların Sırp askerlerden gebe kalması gibi bir ānĆ¼fus mĆ¼hendisliÄiā uygulayan Sırbistan (1992-1995 Bosna SavaÅı), HIV positif Hutu askerlerin Tutsi kadınları Ć¼zerine salındıÄı Ruanda, Boko Haramāın militanlarının cinsel ihtiyaƧları iƧin yĆ¼zlerce kadını kaƧırdıÄı Nijerya da ƶyleā¦
āİƧ dĆ¼Åmanlarāına karÅı ādĆ¼ÅĆ¼k yoÄunlukluāda olsa savaÅ aƧan devletlerin de farklı bir Åey yaptıÄı sƶylenmez. Ä°ran mollarÅisi gƶzaltına alınan protestocu kadınlar iƧin erkek adli mahkĆ»mlara prezervatif daÄıtıyor, ƶrneÄinā¦ Åiliānin 2019 protestolarında kadınlar polis-asker taciz ve tecavĆ¼zlerine āLas Tesisā dansıyla karÅılık veriyordu: āTecavĆ¼zcĆ¼ sensin, ƶldĆ¼ren sensin, polisler, hĆ¢kimler, devlet ve baÅkanāā¦ Ve TĆ¼rkiyeāde (āĆıplak arama yokā yaygarasıyla bir yerlerden āAferinā kopartmaya ƧalıÅan āmakbulā kadınlara ne derse desin) iktidar pervasızca Ƨıplak aramayı dayatıyor, tutuklanan kadınlaraā¦
TecavĆ¼z, devletler indinde dıŠ(ve iƧ) ādĆ¼Åmanlarāı ama en Ƨok da kadınları yola getirmenin araƧlarından biri. Cinsel Åiddet top gibi, tĆ¼fek gibi bir silahā¦ Kadınları āmahremiyetā dıÅına itmenin, dolayısıyla ākadınlıkāa yĆ¼klenen deÄerler silsilesinden (iffetli, namuslu, cefakĆ¢r, temiz, Åefkatli, sadık, vakurā¦) dıÅlayarak kimliksizleÅtirmenin bir yoluā¦
Trujilloānun āKelebeklerāi katletmekle yetinmeyip ƶnce tecavĆ¼z ettirmesinin nedeni tam da buā¦
DĆ¼nya kadınları, Åilili kadınlarla birlikte haykırmakta haksız mı: āTecavĆ¼zcĆ¼ sensin, ƶldĆ¼ren sensin, polisler, hĆ¢kimler, devlet ve baÅkanā!
12 Kasım 2022 10:57:40, İstanbul.
N O T L A R
[*] 23 Kasım 2022 tarihinde Pir Sultan Abdal KĆ¼ltĆ¼r DerneÄi AtaÅehir Åube-Cemeviānde yapılan konuÅmaā¦ AlevĆ®lerin Sesi, Avrupa AlevĆ® Birlikleri Konfederasyonu Yayın Organı, 12/2022, No:272, ss.36-39ā¦
[1] Cemal SĆ¼reya.
[2] āMinerva Mirabalāin kızı Minou Mirabal, siyasi bir cinayetin, daha Ƨok aile iƧi bir Åiddete karÅı mĆ¼cadeleye sembol seƧilmesinin kendisi iƧin hep bir āparadoksā olduÄunu sƶylĆ¼yor: āĆĆ¼nkĆ¼ onlar siyasi bir suƧun kurbanı oldular. DiktatƶrlĆ¼Äe karÅı savaÅmak iƧin bir parti kurdular, ƧeÅitli seferlerde tutsak dĆ¼ÅtĆ¼ler. Tiranın (Trujillo) kendisi de onları baskı altına almaya ƧalıÅtı. Bu politik Åiddet eylemi, bugĆ¼n kadına yƶnelik bir baÅka tĆ¼r Åiddetle, aile iƧi Åiddetle mĆ¼cadele etmek iƧin bir ƶrneÄe, bir gerekƧeye dƶnĆ¼ÅtĆ¼.āā (Elif GƶrgĆ¼, āMirabal: Annem DiktatƶrĆ¼n Hem Tacizi Hem De Baskısıyla MĆ¼cadele Ettiā, https://www.evrensel.net/haber/265945/mirabal-annem-diktatorun-hem-tacizi-hem-baskisiyla-mucadele-etti)
[3] āSoykırımā olarak da deÄerlendirilen katliamın nedeni, Ć¼lkenin kuzeyindeki Haitili sıÄınmacıların Dominikāe giriÅini engellemekti. Adı ise, Haiti dilinin Ä°spanyolca maydanozā anlamına gelen perejil sƶzcĆ¼ÄĆ¼nĆ¼ telaffuza yatkın olmayıÅından kaynaklanır. AktarıldıÄına gƶre Trujilloānun askerleri, Afro-Haitilileri Afro-Dominiklilerden ayırt etmek iƧin kurbanlarına bir tutam maydanoz gƶsterip ne olduÄunu sorarlar, doÄru telaffuz edemeyenleri katlederlermiÅ. (Wikipedia, āParsley Massacreā https://en.wikipedia.org/wiki/Parsley_massacre)
Yorum Ekle