$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

ā€œTECAVƜZCƜ SENSÄ°N!ā€[*]

  ā€œKƶtĆ¼lĆ¼klerin bĆ¼sbĆ¼tĆ¼n egemen olduğu Namussuz bir Ƨağ bu biliyorsun.ā€ [1]   1981ā€™de Karayip ada Ć¼lkelerinden Dominikā€™te dĆ¼zenlenen Birinci...


 

ā€œKƶtĆ¼lĆ¼klerin bĆ¼sbĆ¼tĆ¼n egemen olduğu

Namussuz bir Ƨağ bu biliyorsun.ā€[1]

 

1981ā€™de Karayip ada Ć¼lkelerinden Dominikā€™te dĆ¼zenlenen Birinci Latin Amerika ve Karayip Kadınlar Kurultayı, bu Ć¼lkede diktatƶr Trujilloā€™ya karşı direnen Mirabal kız kardeşler Patria, Minerva ve Maria Teresaā€™nın katledildiği 25 Kasımā€™Ä±, ā€œKadına Yƶnelik Şiddete Karşı MĆ¼cadele ve Uluslararası Dayanışma GĆ¼nĆ¼ā€ ilan etti.

Mirabal kardeşlerin katli, bir ā€œaile iƧi şiddetā€ ya da ā€œkadın cinayetiā€ vakası değil, bir devlet şiddetiydi.[2]

Rafael LeĆ³nidas Trujilloā€¦ 1930ā€™da sahte seƧimlerle iktidarı ele geƧirip 1961ā€™e kadar Dominikā€™e kan kusturan diktatƶr. Verimli topraklarının yĆ¼zde 60ā€™Ä±nın, şeker sanayiinin ise yĆ¼zde 65ā€™inin sahibi, Ć¼lkeyi tam tabiriyle ā€œbabasının Ƨiftliği gibiā€ yƶneten kanlı katil. ā€œKanlı katilā€ tabiri boşuna değil, iktidarı boyunca, kendisine karşı Ƨıkanları acımasızca ƶldĆ¼rtmesiyle Ć¼nlĆ¼. 31 yıllık yƶnetimi boyunca 50 binden fazla insanı katletmiş: Yalnızca 1932 Ekimā€™inde altı gĆ¼n sĆ¼ren Perejil (maydanoz[3]) katliamında Ć¼lkenin kuzey sınırında askerlerine tĆ¼fekle, sĆ¼ngĆ¼yle, palayla katlettirdiği Haitili gƶƧmen sayısı iƧin verilen tahminler 12 ila 35 bin kişi arasında.

DiktatƶrĆ¼n otuz kĆ¼sur yıllık iktidarının sonunun Ć¼Ć§ kelebeğin elinden olacağını kim tahmin edebilirdi ki?

ƜƧ kelebek (mariposa): Mirabal kardeşlerā€¦ Dominikli orta hĆ¢lli bir ƧiftƧi ailesinin dƶrt kızından Ć¼Ć§Ć¼. Patria, Minerva ve Maria Teresaā€¦ ƖykĆ¼lerini ayrıntılarıyla sağ kalan dƶrdĆ¼ncĆ¼ kardeş, Belgica Adela (Dede)ā€™dan Ć¶ÄŸreniyoruz.

Katolik bir okuldan yetişiyor kelebekler. Gencecik yaşlarında Ć¼lkeyi yƶneten baskı, yolsuzluk ve terƶr rejiminin ayırdına varıyorlar.

1958 Latin Amerika kıtası iƧin, VenezĆ¼ellalı diktatƶr Marcos Perez Jimenez ile KĆ¼balı diktatƶr Fulgencio Batistaā€™nın devrildiği bir dƶnĆ¼m noktasıydı. Ɩzellikle KĆ¼baā€™nın diktatƶrĆ¼nĆ¼n Che ve Fidel ƶnderliğinde bir avuƧ devrimci eliyle iktidardan indirilmesi, bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼ ABD destekli askeri rejimler altındaki kıta Ć¼lkelerinde devasa bir dalgalanma yaratacaktı. Hele ki Dominikā€™deā€¦

1959 Ocağında bir grup genƧ eylemci diktatƶrlĆ¼ÄŸe son vermek iƧin bir araya gelecekti: Minerva ile Ć¼niversitede tanışıp evlendiği, (kendisinden birkaƧ yıl sonra, 28 gerilla arkadaşıyla birlikte dağda ƶldĆ¼rĆ¼lecek olan) genƧ devrimci hukukƧu Manuel TavĆ”rez hareketin başını Ƨekiyordu. Patria ve Maria Teresa da kız kardeşlerinin yanında. Hepsi KĆ¼ba devriminin etkisi altındaydı. ƖzgĆ¼rlĆ¼k ve eşitliğe susamışlardı. 

Grup, bir sĆ¼re isimsiz olarak sĆ¼rdĆ¼rdĆ¼ faaliyetlerini. Sonra 14 Haziran 1959ā€™da KĆ¼ba hĆ¼kĆ¼metinin desteğiyle Dominikā€™e Ƨıkartma yapmaya kalkışan ve her biri Trujillo gĆ¼Ć§lerinin elinde akıl almaz işkencelerle katledilen bir grup devrimcinin anısına, 14 Haziran Hareketi adını aldılar. Bildiriler dağıtıyor, kısa sĆ¼rede toplanıp dağılan protesto gƶsterileri dĆ¼zenliyor, Ć¼lke Ƨapında ƶrgĆ¼tlenmeye Ƨalışıyorlardıā€¦ Hareket kısa sĆ¼rede kitleselleşti.

Dedim ya, hareketin başında Minerva vardı: Kod adı Mariposa (Kelebek)ā€¦ Trujillo ile tanışıklığı biraz daha eskilere dayanıyordu. GĆ¼zelliğinin etkisine kapılan diktatƶr onu elde etmek istemiş -Ć¼lkenin her kadını onun doğal ā€œharemiā€ydi, fikrince- ve hiƧ beklemediği bir biƧimde reddedilmişti. Mirabalā€™lara hıncı bu olaya dayanıyordu diktatƶrĆ¼n. Babalarının mĆ¼lklerine el koymak, ƶfkesi hafifletmemişti.

14 Haziran hareketi, Trujilloā€™nun Mirabal kardeşlerle ikinci karşı karşıya gelişiydi. ā€œÄ°ki dĆ¼ÅŸmanım var,ā€ diyordu Dominik diktatƶrĆ¼: ā€œKilise ve Mirabal Kardeşlerā€ā€¦

Hareket 10 Ocak 1960ā€™ta bir mitingle aĆ§Ä±ÄŸa Ƨıktı. DiktatƶrlĆ¼ÄŸe son verilmesini, demokrasi ve eşitlik istediklerini aƧıkƧa ilan ettiler. Ve Trujillo rejiminin ağır baskılarıyla karşılaştılarā€¦ Hareketin militanları tutuklanarak dehşetli işkencelere uğratılıyordu, birƧoğu katledildi. 

Ancak zulĆ¼m ile abad olunmazā€¦ Rejimin muhaliflerine uyguladığı ağır baskıların duyulması, işkence haberleri uluslararası kamuoyunu harekete geƧirdi. Amerika Devletleri ƖrgĆ¼tĆ¼ Ć¼yeleri Dominikā€™le diplomatik ilişkilerini kestiler. Ɯlkeye ekonomik ambargo uygulandı. ABD dahi Trujilloā€™dan desteğini Ƨektiğini aƧıklamak zorunda kaldı. Bu kadar da değil; iƧeride o gĆ¼ne dek rejimin yanında yer alan Katolik Kilise bile Trujillo aleyhine dƶndĆ¼, papazlar kiliselerde insan hakları ihlallerine karşı Ƨıkan vaazlar vermeye koyulduā€¦

Mirabal kardeşler de baskılardan paylarına dĆ¼ÅŸeni aldılar. Eşleriyle birlikte tutuklanarak ağır işkencelerden geƧtiler. Ancak uluslararası baskılar sonucu Patria, Minerva ve Maria Teresa ev hapsi koşuluyla serbest bırakıldı. Haftada bir gĆ¼n evlerinin dışına Ƨıkmalarına izin vardı, o gĆ¼nĆ¼ de ā€œLa 40ā€ olarak anılan ƶzel cezaevinde tutulan eşlerini ziyarete ayırıyorlardı.

Bunun bir tuzak olduğunu bile bileā€¦ Nitekim, bir ziyaret dƶnĆ¼ÅŸĆ¼, 25 Kasım 1960 gĆ¼nĆ¼ askerler araƧlarını durdurdu. Kelebeklere ƶnce tecavĆ¼z edip, ardından sopalarla dƶve dƶve katlettiler. Cinayete araba kazası sĆ¼sĆ¼ vermeyi ihmal etmeden...

Bu cinayet, Trujillo rejiminin sonunu getirecekti. ā€œKazaā€ tertibi kimseyi kandırmamıştı. Ɩfke bĆ¼yĆ¼dĆ¼kƧe bĆ¼yĆ¼dĆ¼ā€¦ Sonunda genƧ bir subayın silahında kurşun olup Trujilloā€™nun beyninde patladıā€¦ 31 yıllık kanlı diktatƶrlĆ¼k sona ermiş, Dominikliler ise zulme karşı direnmeyi Ć¶ÄŸrenmişlerdiā€¦

* * *

Mirabal kardeşler kadına karşı devlet şiddeti Ć¼zerinde dĆ¼ÅŸĆ¼nmek iƧin ƶnemli veriler sunuyor bizeā€¦ 

Merkezi iktidar aygıtı olarak devlet, erildir. Ć‡Ć¼nkĆ¼ iktidar (erk) erildir. Tarih sahnesine Ƨıkışı, kurumsallaşması erkeklerin, kabilelerin yaşlı, erkek liderlerinin elinden olmuştur. Kabile liderleri, kabilenin savaş, barış, mĆ¼badele gibi dış, Ć¼rĆ¼nlerin paylaştırılması ve anlaşmazlıkların giderilmesi gibi iƧ sorunlarını kararlaştırırken, genƧler ve kadınların bedenleri ve emekleri Ć¼zerinde denetim uyguluyorlardı: sınıflı toplumlar ve devlet formasyonları bu modeli olduğu gibi devralıp kurumsallaştırdıā€¦

Ƈocukların kime ait olduğu mĆ¼lkĆ¼n (ƶnce kabile mĆ¼lklerinin, ardından da ƶzel mĆ¼lkiyetin) sonraki kuşaklara devri sorunuyla birlikte ā€œnesep sahihliğiā€ ƶnem kazandığı ƶlĆ§Ć¼de, kadınların bedenleri/ cinsellikleri Ć¼zerindeki denetim, ƶnem kazanacaktı. ā€œDışarıdanā€ (dışevlilik nedeniyle) gelen kadının doğurduğu Ƨocuk, topraklarımı(zı), sĆ¼rĆ¼lerimi(zi) devralacaksa, onun ā€œbizimā€ olduğundan emin olmak ƶnemliydi. Kutsal bekĆ¢ret!

Mezopotamya Ƨevresinde biƧimlenmiş ilk devletlerden kalan yasalarda gƶrĆ¼len, kızların bekĆ¢retine, evli kadınların zinasına saplantılı vurgunun nedeni budurā€¦

Evet, bekĆ¢ret ve iffet, devlet(ler)in indinde ƶnemlidir.

Ve devlet(ler) kadınları ikiye ayırır: iffetliler ve iffetsizlerā€¦ Ä°ffetliler, baba ocağında dizini kırıp koca bekleyen kızlar, ya da kocasından başkasına gƶzĆ¼nĆ¼ Ƨevirmeyen evli kadınlardır. (Hani bizde Ä°slamcılar sıkƧa kullanırlar ya: ā€œĆ–rtĆ¼sĆ¼z kadın perdesi olmayan ev gibidir; ya satılıktır ya da kiralıkā€¦ā€) Erkekler ve devlet, ā€œiffetlilerā€i korumak ve kollamakla yĆ¼kĆ¼mlĆ¼dĆ¼rler. (TCKā€™nın kadınların baskısıyla değiştirilene dek evli kadına tecavĆ¼z iƧin ā€œumumiā€ kadına tecavĆ¼zden Ƨok daha yĆ¼ksek ceza ƶngƶrdĆ¼ÄŸĆ¼nĆ¼ hatırlayın!)

ā€œÄ°ffetsizlerā€ ise sokağın, herkesin kadınlarıdırā€¦ Herhangi bir korumayı hak etmezler, tam tersine, ā€œiffetlilerā€ onlardan korunmalıdır. Devletin onlara karşı en ā€œhayırhahā€ tutumu, hoyrat bir umursamazlıktır. 

Sorun şu ki, bir kadını neyin ā€œiffetliā€, neyin ā€œiffetsizā€ kıldığı muğlak bir sorundur ve her zaman kiminle cinsel ilişkiye girdiğiyle bağlantılı değildir. Ä°ffetli/ iffetsiz sınıflandırması, bir dizi dikotomiyi altında hizalar: tesettĆ¼rlĆ¼/ tesettĆ¼rsĆ¼z; evli/ bekĆ¢r; Ƨocuklu/ Ƨocuk doğurmak istemeyen; evde oturan/ sokakta gezen; ev kadını/ Ƨalışan kadın; sade giyinen/ sĆ¼slĆ¼ dolaşan; protestolara katılan/ uysal-suskun; hatta bağnazlık katsayısına gƶre ev kızı/Ć¶ÄŸrenciā€¦

Devlet-ƶzellikle Ƨatışmalı alan ve momentlerde- kadınları bir başka bakımdan da ikiye ayırır: ā€œBizimā€ kadınlar ve ā€œĆ¶tekiā€ kadınlar. ā€œBizimā€ kadınlar: Ana, avrat, bacı, yarā€¦ Uğruna savaşılası, can verilesiā€¦ Devletlerin askerlerini ƶlĆ¼me sĆ¼rerken motive etmek iƧin yararlandığıā€¦ Korunması, zelil edilmemesi bir ā€œnamusā€ meselesi olanā€¦ Ä°ffetli, şefkatli, fedakĆ¢r kadınlarā€¦

Bir de ā€œĆ¶teki/dĆ¼ÅŸman(ların) kadınlar(ı) var: Galiplerin savaş ganimeti, orta malıā€¦ Esir kamplarında topluca tecavĆ¼z edilecek, cariye pazarlarında satılacak, bir araya toplanıp galipler ordusu askerlerine genelev aƧılacakā€¦

Eril zihniyette cinsellik yalnızca cinsellik değildir. Birbirini seven, arzulayan iki kişi arasında paylaşılacak bir sıcaklık, bir hazā€¦ PaylaştıkƧa Ƨoğalanā€¦ Hayır, eril zihniyette cinsellik, Ƨoğunluk bir savaş metaforudur. Bir yenen, bir de yenilen tarafın olduğuā€¦ GerƧek savaşın galiplerinin mağlupların kadınlarına başıboÅŸĆ§a tecavĆ¼z etmelerinin nedeni budur. Yendiklerine, yenildiklerini belletmekā€¦ Yalnız bedenen değil, onurları ve moralleriyle yenik dĆ¼ÅŸtĆ¼kleriniā€¦ 

Savaşın tarihi, bir bakıma toplu tecavĆ¼zlerin de tarihidirā€¦ Kadınlar bunu bilirlerā€¦ Bu nedenledir ki mağlup kadınlar galip erkekler karşısında topluca intiharı seƧmiştir Ƨoğu kezā€¦

Ɩrneğin Persli Harpagosā€™un işgal ettiği Xantosā€™da yenik dĆ¼ÅŸen Likyalıların bir kaleye toplayıp ateşe verdiği kadınlar ve Ƨocuklarā€¦ (Ä°.Ɩ. 6. YĆ¼zyıl)

Ɩrneğin Romalıların yendikleri Tƶton kralı Teutobodā€™dan savaş ganimeti olarak 300 evli kadın istemesi Ć¼zerine ƶnce kendi Ƨocuklarını ƶldĆ¼rĆ¼p ardından birbirlerini boğan Tƶton kadınlarıā€¦ (Ä°.Ɩ. 2. yĆ¼zyıl)

Ɩrneğin Hindistanā€™Ä±n Rajput Krallığıā€™nda Chittor KraliƧesi Rani Padminiā€™nin yenilgiye uğradığında 700 kadar kadınla birlikte bir şenlik ateşi yakıp ateşe yĆ¼rĆ¼mesi, yani jauharā€¦ (14. yĆ¼zyıl)

Ɩrneğin, Yunanistan/ Epirusā€™da Osmanlı Ali Paşa ile giriştikleri Saoli savaşında yenilen yerel Yunan ve Arnavutların kadınlarının, Ƨocuklarıyla beraber sığındıkları Zalongo tepelerinde şarkılar sƶyleyip dans ederek kendilerini aşağıya bırakmaları, ya da Zalongo dansıā€¦ (1803)

Ɩrneğin Dersim Tertelesiā€™nde, askerlerin eline geƧmemek iƧin kendilerini Munzurā€™a bırakan kadınlarā€¦ (1938)

Diyorum ya, kadınlar savaşta yenilmenin kendileri iƧin ne anlama geldiğini bilirlerā€¦ Ɯstelik bu ā€œanlamā€ bize tarih kadar uzak değil. 

ƊzĆ®dĆ®, Şabak, TĆ¼rkmen, Hıristiyan kadınları cariye pazarlarında satışa Ƨıkartan IŞİD, hemen yanı başımızda duruyorā€¦ Bosnalı kadınlar iƧin ā€œtecavĆ¼z kamplarıā€ kuran, tutsak kadınların Sırp askerlerden gebe kalması gibi bir ā€œnĆ¼fus mĆ¼hendisliğiā€ uygulayan Sırbistan (1992-1995 Bosna Savaşı), HIV positif Hutu askerlerin Tutsi kadınları Ć¼zerine salındığı Ruanda, Boko Haramā€™Ä±n militanlarının cinsel ihtiyaƧları iƧin yĆ¼zlerce kadını kaƧırdığı Nijerya da ƶyleā€¦ 

ā€œÄ°Ć§ dĆ¼ÅŸmanlarā€Ä±na karşı ā€œdĆ¼ÅŸĆ¼k yoğunlukluā€da olsa savaş aƧan devletlerin de farklı bir şey yaptığı sƶylenmez. Ä°ran mollarşisi gƶzaltına alınan protestocu kadınlar iƧin erkek adli mahkĆ»mlara prezervatif dağıtıyor, ƶrneğinā€¦ Şiliā€™nin 2019 protestolarında kadınlar polis-asker taciz ve tecavĆ¼zlerine ā€œLas Tesisā€ dansıyla karşılık veriyordu: ā€œTecavĆ¼zcĆ¼ sensin, ƶldĆ¼ren sensin, polisler, hĆ¢kimler, devlet ve başkanā€ā€¦ Ve TĆ¼rkiyeā€™de (ā€œĆ‡Ä±plak arama yokā€ yaygarasıyla bir yerlerden ā€œAferinā€ kopartmaya Ƨalışan ā€œmakbulā€ kadınlara ne derse desin) iktidar pervasızca Ƨıplak aramayı dayatıyor, tutuklanan kadınlaraā€¦

TecavĆ¼z, devletler indinde dış (ve iƧ) ā€œdĆ¼ÅŸmanlarā€Ä± ama en Ƨok da kadınları yola getirmenin araƧlarından biri. Cinsel şiddet top gibi, tĆ¼fek gibi bir silahā€¦ Kadınları ā€œmahremiyetā€ dışına itmenin, dolayısıyla ā€œkadınlıkā€a yĆ¼klenen değerler silsilesinden (iffetli, namuslu, cefakĆ¢r, temiz, şefkatli, sadık, vakurā€¦) dışlayarak kimliksizleştirmenin bir yoluā€¦

Trujilloā€™nun ā€œKelebeklerā€i katletmekle yetinmeyip ƶnce tecavĆ¼z ettirmesinin nedeni tam da buā€¦

DĆ¼nya kadınları, Şilili kadınlarla birlikte haykırmakta haksız mı: ā€œTecavĆ¼zcĆ¼ sensin, ƶldĆ¼ren sensin, polisler, hĆ¢kimler, devlet ve başkanā€!

 

12 Kasım 2022 10:57:40, İstanbul.

 

N O T L A R

[*] 23 Kasım 2022 tarihinde Pir Sultan Abdal KĆ¼ltĆ¼r Derneği Ataşehir Şube-Cemeviā€™nde yapılan konuşmaā€¦ AlevĆ®lerin Sesi, Avrupa AlevĆ® Birlikleri Konfederasyonu Yayın Organı, 12/2022, No:272, ss.36-39ā€¦

[1] Cemal SĆ¼reya.

[2] ā€œMinerva Mirabalā€™in kızı Minou Mirabal, siyasi bir cinayetin, daha Ƨok aile iƧi bir şiddete karşı mĆ¼cadeleye sembol seƧilmesinin kendisi iƧin hep bir ā€˜paradoksā€™ olduğunu sƶylĆ¼yor: ā€˜Ć‡Ć¼nkĆ¼ onlar siyasi bir suƧun kurbanı oldular. DiktatƶrlĆ¼ÄŸe karşı savaşmak iƧin bir parti kurdular, Ƨeşitli seferlerde tutsak dĆ¼ÅŸtĆ¼ler. Tiranın (Trujillo) kendisi de onları baskı altına almaya Ƨalıştı. Bu politik şiddet eylemi, bugĆ¼n kadına yƶnelik bir başka tĆ¼r şiddetle, aile iƧi şiddetle mĆ¼cadele etmek iƧin bir ƶrneğe, bir gerekƧeye dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼.ā€™ā€ (Elif GƶrgĆ¼, ā€œMirabal: Annem DiktatƶrĆ¼n Hem Tacizi Hem De Baskısıyla MĆ¼cadele Ettiā€, https://www.evrensel.net/haber/265945/mirabal-annem-diktatorun-hem-tacizi-hem-baskisiyla-mucadele-etti)

[3] ā€œSoykırımā€ olarak da değerlendirilen katliamın nedeni, Ć¼lkenin kuzeyindeki Haitili sığınmacıların Dominikā€™e girişini engellemekti. Adı ise, Haiti dilinin Ä°spanyolca maydanozā€ anlamına gelen perejil sƶzcĆ¼ÄŸĆ¼nĆ¼ telaffuza yatkın olmayışından kaynaklanır. Aktarıldığına gƶre Trujilloā€™nun askerleri, Afro-Haitilileri Afro-Dominiklilerden ayırt etmek iƧin kurbanlarına bir tutam maydanoz gƶsterip ne olduğunu sorarlar, doğru telaffuz edemeyenleri katlederlermiş. (Wikipedia, ā€œParsley Massacreā€ https://en.wikipedia.org/wiki/Parsley_massacre)


Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

ā€œHOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,ā€œKOBANƊā€™NÄ°N ā€˜BÄ°Zā€™Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,ā€œNEFRET SUƇLARIā€ VE ā€œZEHÄ°RLÄ° KANā€ ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015ā€™DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014ā€™TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYISā€™A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°ā€™NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100ā€™E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDIā€¦ MI?,1,12 EYLƜLā€™Ćœ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968ā€™Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013ā€™ĆœN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYISā€™INDAN 2016ā€™YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ā€˜KUTLU DOĞUMā€™ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°ā€™NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RANā€™DAN 1 KASIMā€™A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYAā€™YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YEā€™N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKPā€™NÄ°N ā€˜KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARIā€™?,1,AKPā€™NÄ°N ā€œDERÄ°N DEVLETā€Ä°,1,AKPā€™NÄ°N ā€œKINDER KUCHE KIRCHEā€SÄ°,1,AKPā€™NÄ°N ā€œMUHAFAZAKƂRā€LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKPā€™NÄ°N ā€œORGANÄ°K AYDINLARIā€ VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKPā€™NÄ°N BAŞKANā€LIĞI,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKPā€™NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKPā€™NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,3,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,3,ANADOLUā€™NUN ā€œYA BASTAā€SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°ā€ ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVMā€™LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN ā€œKRÄ°ZÄ°ā€,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,29,AYŞE ƖĞRETMEN ā€œDAVAā€SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,9,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDARā€™IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R ā€œELEŞTÄ°RÄ°ā€YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R ā€œÄ°MKƂNSIZ AŞKā€ HÄ°KƂYESÄ°: ā€œAKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R ā€œPRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°ā€ İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA ā€œTERƖRā€ MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da ā€œFITRATā€A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMFā€™NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°ā€¦ BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA ā€œGULYABANÄ°ā€ KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,15,CHARLIE HEBDOā€™YA SALDIRI TEā€™VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,13,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE ā€“ ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRULā€™UN ā€œKENTSEL DƖNĆœÅžĆœMā€Ćœ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,4,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,11,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARIā€¦[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,6,dĆ¼nya,60,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N ā€œPYRRHUS ZAFERÄ°ā€: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,17,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,9,EMPERYALÄ°ZM- T. ā€œCā€ VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAYā€™DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAYā€™A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YEā€DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA ā€œHAYIRā€,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,7,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,2,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,8,gĆ¼ndem,11,GƜNDEMā€™E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN ā€œDERSÄ°Mā€™E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,2,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!ā€ā€,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R ā€œKƖPEKā€ VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,34,IŞILTILI VE ā€œTEHLÄ°KELÄ°ā€ BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI ā€œFEMÄ°NÄ°STLERā€,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: ā€œNASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(ā€™IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° ā€œHAZIROLā€DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE ā€œSINIFLAR-ƜSTƜā€ MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZMā€™SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,64,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZREā€™DEDÄ°R,1,kapitalizm,25,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊā€™YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,6,kriz,54,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR ā€œYERLÄ° VE MÄ°LLÄ°ā€ MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,30,KƜRESEL KƜLTƜRā€ MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,12,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: ā€œTEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™DAN ā€œBARIŞ SƜREƇLERÄ°ā€: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™NIN DESAPARECIDOā€™LARI,1,leninizm,4,LƜZUMā€ ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,6,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARXā€™IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARXā€™TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: ā€œPOPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURATā€™IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,16,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAMā€[1] ā€œBU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O ā€œÄ°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLEā€YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) ā€œFEMÄ°NÄ°STā€ MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YEā€™DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YEā€™NÄ°N ā€œEN ALTTAKÄ°LERā€Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,12,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ā€˜YENÄ°KAPIā€™LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,10,ORTADOĞUā€™DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLIā€™YI ā€œÄ°HYAā€ ETMEK: AKPā€™NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZEā€¦,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,29,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECANā€™IN KATLÄ°NÄ°N AKPā€™YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,5,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (ā€œYENÄ°ā€) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI ā€œBARIŞ SƜRECÄ°ā€ VE HESAPLAŞMA,1,politika,13,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEPā€™Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°ā€™NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° ā€œVESAYET (REJÄ°MÄ°)ā€ KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,4,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULUā€™NA,1,secim,18,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N ā€œBARIŞā€ DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,11,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,4,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R ā€œMUGALATAā€ ƜZERÄ°NE,1,SOMA ā€œSONā€ OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,14,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇā€™UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N ā€œOLMAZSA OLMAZIā€DIR,1,taksim,3,tanitim,13,TANTALOSā€™U YARATMAK,1,tarih,17,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVANā€™LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMIā€™NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,82,ULAŞ ULAŞā€™TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°ā€ ƖLDƜ YAŞASIN ā€œÄ°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,26,VURUN ā€œĆ–TEKÄ°ā€NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞIā€ MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,20,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR ā€œYENÄ°ā€,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: ā€œYERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)ā€¦ VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: ā€œTECAVƜZCƜ SENSÄ°N!ā€[*]
ā€œTECAVƜZCƜ SENSÄ°N!ā€[*]
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2022/12/tecavuzcu-sensin.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2022/12/tecavuzcu-sensin.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy