SÄ°BEL ĆZBUDUN-TEMEL DEMÄ°RER āGerƧek deÄer; gelmesi boÅluk dolduran deÄil gitmesi boÅluk yaratan.ā [1] āEÄer tanrı varsa ve aklı da var...
SÄ°BEL ĆZBUDUN-TEMEL DEMÄ°RER
āGerƧek deÄer;
gelmesi boÅluk dolduran deÄil
gitmesi boÅluk yaratan.ā[1]
āEÄer tanrı varsa ve aklı da varsa benim canımı almaz,ā diyen Prof. Dr. Kadir Cangızbayāı, 76 yaÅında kaybettik...
Onun Åahsında, coÄrafyamız neyi kaybettiÄinin farkında mı?
Buna dair bir Åey sƶyleyebilmemiz mĆ¼mkĆ¼n deÄil belki; ama Onu -āfarklılıklarımızā ile- seven biz, āAnan ƶle ƶlĆ¼mā demeden edemiyoruzā¦
* * * * *
Ćniversiteādeki ilk dersinde ƶÄrencilerine, āDĆ¼nyada kaƧ milyar insan yaÅıyor? Siz onlar arasında en Åanlısı azınlıksınız! ĆĆ¼nkĆ¼ siz benden dersler alacaksınızā vurgusu ile not alan ƶÄrencilere hitaben āNot yazdıran hoca hoca deÄildir, not alan talebe ise talebedir ama adam deÄildirā diyecek kadar kural tanımazlıÄıyla mĆ¼semmaydıā¦
āRakı iƧmeyin, Ć¼zĆ¼m yiyin diyen kiÅiye tekerleÄi de yasaklamaları lazım. Madem her Åey doÄal olacak,ā vurgusundaki Ć¼zere dobra ve kafasına eseni yapandı.
Kolay mı?
O nevāi Åahsına mĆ¼nhasırdı; āƧeliÅkiāleri de Onun mĆ¼temmim cĆ¼zĆ¼ sanki. Ancak bunda ÅaÅırtıcı bir Åey de yoktu; malum Ć¼zere āEn bilge insan, iƧinde ƧeliÅkileri bol olan.ādı,[2] āƧeliÅkileri olmayan bir dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼r duyguları olmayan bir aÅıÄa benzerādi.[3]
* * * * *
āEntelektĆ¼ellik bilgi gerektirir; ama bu yetmez dedik; zira bu iÅin bir de ahlĆ¢ki bir boyutu vardır ki, bu boyut iƧin gerekli olan iradedir ve iÅin iƧine irade giriyorsa/ iÅ iradeyi de gerektiriyorsa, burada bir eylem var demektir. EntelektĆ¼el tavır aynı zamanda bir eylemdir. Eylem niteliÄi taÅımıyorsa ne denli bilgiyle temellendirilmiÅ/ donanmıÅ/ sĆ¼slenmiÅ olursa olsun, tavır entelektĆ¼el deÄildir ve adama, iÅte o zaman āentelā denir,ā notunu dĆ¼ÅtĆ¼ÄĆ¼ meselede aydın olmanın hakkını verendi.
āBirgĆ¼nādeki yazısında, āTĆ¼rkiye, insanın yaÅadıÄını sanmak iƧin beyinsiz; yaÅayabilmek iƧin de ahlĆ¢ksız olmak zorunda olduÄu bir Ć¼lke hĆ¢line getirilmiÅtirāā¦
āTĆ¼rkiye artık ācumhuriyetā deÄil; yani artık āhalkın olanā, āhalkın olan Åeyā, yabancı dildeki karÅılıÄıyla āres(Åey)-publica (kamusal, halka ait)ā deÄilāā¦[4]
āTBMM BaÅkanları var; 2015āten sonra birkaƧ sene Meclisāi de yƶnetti. Bu adam hem baÅkanlık zamanında, hem de bu yakınlarda mealen Åunu sƶyledi: āAnayasamız biraz dindar olmalı.ā Sen kimsin be adam; ya da senin gibilere āadamā denilebilir mi ki: Benim ve de herkesin dinine, inancına ya da inanƧsızlıÄına karıÅma hadsizliÄini nereden buluyorsun?ā[5]
āMillet olarak mı kalacaÄız, yoksa ādar-Ć¼l harpā unsurlarına mı dƶnĆ¼ÅeceÄiz?ā[6]
āBeÅ yĆ¼zyıllık bir gecikmeyle, biz de Engisiyonāu yaÅamaktayızdır artık,ā diyecek kadar cĆ¼retkĆ¢r ve gƶzĆ¼nĆ¼ budaktan esirgemeyen aydındı.
* * * * *
Aydın ne bir allame-i cihan, ne de okuyup yazmıŠbir malumatfuruÅtur. O, āBeni sokmayan yılan bin yaÅasınā; āHer koyun kendi bacaÄından asılırā demeyen muhalif bir duruÅtur; Jean-Paul Sartreāın, āAydın, Ć¼zerine vazife olmayan Åeyleri iÅ edinendir,ā ifadesindeki Ć¼zereā¦
Aydın Dreyfus Davasıānda āÄ°tham Ediyorumā diye haykıran Ćmile Zolaādır ƶrneÄin; ama asla -iktidarın diliyle konuÅan- Alev Alatlı deÄildir!
Aydın olmanın ilk adımı onun akıl sahibi bir varlık olmasıdır. Akıl bilgi Ć¼retmeye yarar. Ä°kinci adım, akıl sahibi kiÅinin bilgi Ć¼retmesidir. Bilgi realiteyi anlamak ve aƧıklamak iƧin gerekli olan bir araƧtır. Realiteyi bilince Ƨıkran varlık ona karÅı sorumludur aynı zamanda. Bilmek sorumlu olmayı gerektirir, sorumluluk da yanlıŠgiden bir Åeylere āHayırā deyip, mĆ¼dahale etmektirā¦
āBilenā ama mĆ¼dahale etmeyen, karÅı Ƨıkmayandan aydın ol(a)maz. ĆĆ¼nkĆ¼ aydının bilinƧli eylemi ahlĆ¢kı/ vicdanıdır.
* * * * *
Ankara ĆzgĆ¼r Ćniversiteādeki ortak mesaimiz Onun nasıl bir aydın olduÄunu bize ve herkese ƶÄreten pratiÄiyle Louis Althusserāin, āDĆ¼ÅĆ¼nmek yalnızca aydınlara, Ć¼niversite gibi kurumlara bırakılamayacak kadar ciddi bir meseledir,ā[7] saptamasını ya da Paul ValĆ©ryānin, āDĆ¼ÅĆ¼nĆ¼r; yeniden dĆ¼ÅĆ¼nen ve Åimdiye kadar Ć¼zerinde dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼lmĆ¼Å Åeylerin asla yeterince dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼lmemiÅ olduÄu kanısına varan kimsedir,ā sƶzlerini hatırlatmıÅtı hepimizeā¦
āNasılā mı?
12 EylĆ¼l 1980 Darbesiāni ve YĆKāĆ¼ protesto iƧin uzun yıllar doƧentlik ve profesƶrlĆ¼k unvanı almayı reddetmiÅti ƶrneÄinā¦
Anarko-sosyalist sosyologumuz āaykırıā idi; etkilendiÄi dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼rler arasında Cemil MeriƧ, Saint Simon, Auguste Comte, Georges Gurvitch, Karl Marx, Friedrich Engels, Pierre-Joseph Proudhon, Mihail Bakunin ve Lev TroƧki gibi dĆ¼ÅĆ¼n ve siyaset insanları vardı.
CoÄrafyamızda ƶzyƶnetim ile anarko-komĆ¼nizmi ilk ele alanlardandı[8] ve Onun iƧin āteori tecessĆ¼s ile kurulurādu.
Mete Kaan Kaynarāın, āKadir Cangızbayāı bir cĆ¼mle ile tanımlamam gerekseydi onu āakademinin Can YĆ¼celāiā diye tanımlardım,ā[9] betimlediÄi Hocayı anlamak, āAnarÅi ve ĆzgĆ¼rlĆ¼kā ekseninde mĆ¼mkĆ¼nken; āYĆ¼zĆ¼nden eksik etmediÄi muzip Ƨocuk tebessĆ¼mĆ¼ ve elbette insanın bir anda yĆ¼reÄini ısıtıveren samimiyetiyle Cangızbay, TĆ¼rkiye Ć¼niversitelerinin gƶrĆ¼p gƶreceÄi en sui generis, en mĆ¼stesna, en renkli, en muzip ve hiƧ tartıÅmasız en entelektĆ¼el simalarından birisiāydi.[10]
O, kĆ¼frĆ¼ asla esirgemeyendi; Fransaāya hiƧ gitmemiÅ Fransa hayranıydı; āKarl Marxāı, Friedrich Engelsāi yerden yere vurmakta beis gƶrmezdiā![11]
Hitlerāe duyduÄu nefretten ƶtĆ¼rĆ¼ Almanca ƶÄrenmeyi ret ettiÄi sƶylenen O; okula gidip gelirken eski bir bisiklet kullanan Citroen hayranıydı.
Akademiādeki, paslı bisikletine binen anarÅistti. Sigara elinde derse girer, Ƨakmak kullanmadan sigarayı sigarayla yakarak, ders bitene kadar yaklaÅık iki paket bitirirdi.
Lafı esirgemeden, dƶndĆ¼rĆ¼p dolaÅtırmadan, dobra dobra sƶylerdi; liberal -mĆ¼sveddesi!- Atilla Yayla ile atıÅmalarıyla maruftu.
Aklından geƧeni en aƧık Åekilde sƶyleyenlerdendi; āNe yapacaÄımızı bilmesek bile, ne yapmayacaÄımızı biliyoruz,ā Onun sƶzĆ¼ydĆ¼.
Putperest karÅısında putkırandı; kendine has olgulara yĆ¼zeysel bakmayıp, altındaki anlamları, dĆ¼ÅĆ¼nceyi arardı.
āYenilmek haksız olmak anlamına gelmezā; āFanatiklik, bizatihi bir suƧ; hem de bir insanlık suƧudur,ā diyen Onun aƧısından āCesaret, korkmamak deÄil; korkmayı gƶze alabilmekāti.
Farklıydı, sigara iƧiÅiyle, motorlu bisikletiyle ve kimsenin gerƧek anlamda konuÅmayıp sadece konuÅuyormuÅ gibi yaptıÄı utanƧ dolu akademi tablosunda O, bir mucizeydi.
Emekli olmamıÅ, emekli āedilmiÅtiā! Emekli ƶÄretim Ć¼yesi olarak ders vermeye devam etmek istemesine karÅın kamu yƶnetimi talebine sırt dƶnmĆ¼ÅtĆ¼.
* * * * *
Metin Altıokāun, āGƶzlerim Ƨok zamandır yalnızlıÄın tekinsiz tĆ¼neÄiā dizelerindeki Ć¼zere onurlu/ ƶrnek hayatını noktalayan Onun ardından Hocamıza en Ƨok yakıÅan, BehƧet Aysanāın, āgidiyorum/ bu Åehri, bu yaÄmuru, bu dĆ¼Åleri,/ bu aÅkı, bu kavgayı, bu kederi/ size bırakarakā; Ahmet Telliānin, āyasak bir kavgada olunmalı/ yoksa ne deÄeri kalır ƶmrĆ¼nā dizeleridirā¦
26 Temmuz 2023, 15:26:43, ĆeÅme KƶyĆ¼.
N O T L A R
[*] Avrupa Demokrat, Temmuz 2023ā¦
[1] Ćzdemir Asaf.
[2] Friedrich Nietzsche, Hayat DediÄin Nedir ki?, Ƨev: Erkan Aslan, Zeplin Kitap, 2015..
[3] SĆøren Kierkegaard, Kendinizi Sevmeyi Unutmayın, Aforizmalar, Ƨev: Emre Murat Bozer, Aylak Adam Yay., 2016, s.23.
[4] Kadir Cangızbay, āTĆ¼rkiye Artık āCumhuriyetā DeÄil, 8 Mayıs 2022ā¦ https://tele1.com.tr/turkiye-artik-cumhuriyet-degil-617309/
[5] Kadir Cangızbay, āLaiklik DĆ¼ÅmanlıÄı Ä°nsan DĆ¼ÅmanlıÄıdırā, 30 Kasım 2021ā¦ https://tele1.com.tr/laiklik-dusmanligi-insan-dusmanligidir-517098/
[6] Kadir Cangızbay, āMillet mi KalacaÄız, Yoksa Ćmmetāe mi DƶnĆ¼ÅeceÄiz?ā, 4 Temmuz 2022ā¦ https://tele1.com.tr/millet-mi-kalacagiz-yoksa-ummete-mi-donusecegiz-655271/
[7] Louis Althusser, Filozof Olmayanlar İƧin Felsefeye GiriÅ, Ƨev: Ä°smet Birkan, Can Yay., 2016.
[8] Kadir Cangızbay, Sosyalizm ve Ćzyƶnetim Sosyalist Realiteden Reel Sosyalizme, Ćtopya Yay., 2003.
[9] Mete Kaan Kaynar, āKadir Cangızbayāa Veda Ederkenā¦ā, 23 Temmuz 2023ā¦ https://www.gazeteduvar.com.tr/kadir-cangizbaya-veda-ederken-makale-1629444
[10] Mete Kaan Kaynar, āKadir Cangızbayāı Tanımlamak: Haecceitas, Sinizm, Ä°roni ve AnarÅi Kavramları Ćzerineā, 24 Temmuz 2023ā¦ https://birikimdergisi.com/guncel/11459/kadir-cangizbayi-tanimlamak-haecceitas-sinizm-ironi-ve-anarsi-kavramlari-uzerine
[11] āGeorges Gurvitch. Rus Yahudisi, ama BolÅeviklerle iyi geƧinemiyor, ƶzgĆ¼rlĆ¼kĆ§Ć¼ sosyalizmden yana. Bakıyor BolÅeviklerin iktidardan dĆ¼ÅeceÄi yok, Proudhonāun ƶzgĆ¼rlĆ¼kĆ§Ć¼lĆ¼ÄĆ¼ beni vatanımdan etti, bari onun vatanı yeni yurdum olsun diyerek Fransaāya gidiyor ƶzellikle. Bƶyle gĆ¼zel bir adam. Onun sƶylediÄi Åƶyle bir Åey var: Marksizmin yĆ¼celtilecek bir tarafı yok, Marxāın asıl ƶnemi Åuradadır ki, āgerƧekƧi hĆ¼manisttirā...ā (M. Bahadırhan DinƧaslan, āKadir Cangızbay SƶyleÅisiā, Tan Yeri Dergisi, EylĆ¼l 2014... https://www.tamgaturk.com/kadir-cangizbay-soylesisi/63926/)
Yorum Ekle