SİBEL ĆZBUDUN-TEMEL DEMİRER “GerƧek deÄer; gelmesi boÅluk dolduran deÄil gitmesi boÅluk yaratan.” [1] “EÄer tanrı varsa ve aklı da var...
SİBEL ĆZBUDUN-TEMEL DEMİRER
“GerƧek deÄer;
gelmesi boÅluk dolduran deÄil
gitmesi boÅluk yaratan.”[1]
“EÄer tanrı varsa ve aklı da varsa benim canımı almaz,” diyen Prof. Dr. Kadir Cangızbay’ı, 76 yaÅında kaybettik...
Onun Åahsında, coÄrafyamız neyi kaybettiÄinin farkında mı?
Buna dair bir Åey sƶyleyebilmemiz mümkün deÄil belki; ama Onu -“farklılıklarımız” ile- seven biz, “Anan ƶle ƶlüm” demeden edemiyoruz…
* * * * *
Ćniversite’deki ilk dersinde ƶÄrencilerine, “Dünyada kaƧ milyar insan yaÅıyor? Siz onlar arasında en Åanlısı azınlıksınız! Ćünkü siz benden dersler alacaksınız” vurgusu ile not alan ƶÄrencilere hitaben “Not yazdıran hoca hoca deÄildir, not alan talebe ise talebedir ama adam deÄildir” diyecek kadar kural tanımazlıÄıyla müsemmaydı…
“Rakı iƧmeyin, üzüm yiyin diyen kiÅiye tekerleÄi de yasaklamaları lazım. Madem her Åey doÄal olacak,” vurgusundaki üzere dobra ve kafasına eseni yapandı.
Kolay mı?
O nev’i Åahsına münhasırdı; “ƧeliÅki”leri de Onun mütemmim cüzü sanki. Ancak bunda ÅaÅırtıcı bir Åey de yoktu; malum üzere “En bilge insan, iƧinde ƧeliÅkileri bol olan.”dı,[2] “ƧeliÅkileri olmayan bir düÅünür duyguları olmayan bir aÅıÄa benzer”di.[3]
* * * * *
“Entelektüellik bilgi gerektirir; ama bu yetmez dedik; zira bu iÅin bir de ahlĆ¢ki bir boyutu vardır ki, bu boyut iƧin gerekli olan iradedir ve iÅin iƧine irade giriyorsa/ iÅ iradeyi de gerektiriyorsa, burada bir eylem var demektir. Entelektüel tavır aynı zamanda bir eylemdir. Eylem niteliÄi taÅımıyorsa ne denli bilgiyle temellendirilmiÅ/ donanmıÅ/ süslenmiÅ olursa olsun, tavır entelektüel deÄildir ve adama, iÅte o zaman ‘entel’ denir,” notunu düÅtüÄü meselede aydın olmanın hakkını verendi.
‘Birgün’deki yazısında, “Türkiye, insanın yaÅadıÄını sanmak iƧin beyinsiz; yaÅayabilmek iƧin de ahlĆ¢ksız olmak zorunda olduÄu bir ülke hĆ¢line getirilmiÅtir”…
“Türkiye artık ‘cumhuriyet’ deÄil; yani artık ‘halkın olan’, ‘halkın olan Åey’, yabancı dildeki karÅılıÄıyla ‘res(Åey)-publica (kamusal, halka ait)’ deÄil”…[4]
“TBMM BaÅkanları var; 2015’ten sonra birkaƧ sene Meclis’i de yƶnetti. Bu adam hem baÅkanlık zamanında, hem de bu yakınlarda mealen Åunu sƶyledi: ‘Anayasamız biraz dindar olmalı.’ Sen kimsin be adam; ya da senin gibilere ‘adam’ denilebilir mi ki: Benim ve de herkesin dinine, inancına ya da inanƧsızlıÄına karıÅma hadsizliÄini nereden buluyorsun?”[5]
“Millet olarak mı kalacaÄız, yoksa ‘dar-ül harp’ unsurlarına mı dƶnüÅeceÄiz?”[6]
“BeÅ yüzyıllık bir gecikmeyle, biz de Engisiyon’u yaÅamaktayızdır artık,” diyecek kadar cüretkĆ¢r ve gƶzünü budaktan esirgemeyen aydındı.
* * * * *
Aydın ne bir allame-i cihan, ne de okuyup yazmıŠbir malumatfuruÅtur. O, “Beni sokmayan yılan bin yaÅasın”; “Her koyun kendi bacaÄından asılır” demeyen muhalif bir duruÅtur; Jean-Paul Sartre’ın, “Aydın, üzerine vazife olmayan Åeyleri iÅ edinendir,” ifadesindeki üzere…
Aydın Dreyfus Davası’nda ‘İtham Ediyorum’ diye haykıran Ćmile Zola’dır ƶrneÄin; ama asla -iktidarın diliyle konuÅan- Alev Alatlı deÄildir!
Aydın olmanın ilk adımı onun akıl sahibi bir varlık olmasıdır. Akıl bilgi üretmeye yarar. İkinci adım, akıl sahibi kiÅinin bilgi üretmesidir. Bilgi realiteyi anlamak ve aƧıklamak iƧin gerekli olan bir araƧtır. Realiteyi bilince Ƨıkran varlık ona karÅı sorumludur aynı zamanda. Bilmek sorumlu olmayı gerektirir, sorumluluk da yanlıŠgiden bir Åeylere “Hayır” deyip, müdahale etmektir…
“Bilen” ama müdahale etmeyen, karÅı Ƨıkmayandan aydın ol(a)maz. Ćünkü aydının bilinƧli eylemi ahlĆ¢kı/ vicdanıdır.
* * * * *
Ankara Ćzgür Ćniversite’deki ortak mesaimiz Onun nasıl bir aydın olduÄunu bize ve herkese ƶÄreten pratiÄiyle Louis Althusser’in, “DüÅünmek yalnızca aydınlara, üniversite gibi kurumlara bırakılamayacak kadar ciddi bir meseledir,”[7] saptamasını ya da Paul ValĆ©ry’nin, “DüÅünür; yeniden düÅünen ve Åimdiye kadar üzerinde düÅünülmüŠÅeylerin asla yeterince düÅünülmemiÅ olduÄu kanısına varan kimsedir,” sƶzlerini hatırlatmıÅtı hepimize…
“Nasıl” mı?
12 Eylül 1980 Darbesi’ni ve YĆK’ü protesto iƧin uzun yıllar doƧentlik ve profesƶrlük unvanı almayı reddetmiÅti ƶrneÄin…
Anarko-sosyalist sosyologumuz “aykırı” idi; etkilendiÄi düÅünürler arasında Cemil MeriƧ, Saint Simon, Auguste Comte, Georges Gurvitch, Karl Marx, Friedrich Engels, Pierre-Joseph Proudhon, Mihail Bakunin ve Lev TroƧki gibi düÅün ve siyaset insanları vardı.
CoÄrafyamızda ƶzyƶnetim ile anarko-komünizmi ilk ele alanlardandı[8] ve Onun iƧin “teori tecessüs ile kurulur”du.
Mete Kaan Kaynar’ın, “Kadir Cangızbay’ı bir cümle ile tanımlamam gerekseydi onu ‘akademinin Can Yücel’i’ diye tanımlardım,”[9] betimlediÄi Hocayı anlamak, “AnarÅi ve Ćzgürlük” ekseninde mümkünken; “Yüzünden eksik etmediÄi muzip Ƨocuk tebessümü ve elbette insanın bir anda yüreÄini ısıtıveren samimiyetiyle Cangızbay, Türkiye üniversitelerinin gƶrüp gƶreceÄi en sui generis, en müstesna, en renkli, en muzip ve hiƧ tartıÅmasız en entelektüel simalarından birisi”ydi.[10]
O, küfrü asla esirgemeyendi; Fransa’ya hiƧ gitmemiÅ Fransa hayranıydı; “Karl Marx’ı, Friedrich Engels’i yerden yere vurmakta beis gƶrmezdi”![11]
Hitler’e duyduÄu nefretten ƶtürü Almanca ƶÄrenmeyi ret ettiÄi sƶylenen O; okula gidip gelirken eski bir bisiklet kullanan Citroen hayranıydı.
Akademi’deki, paslı bisikletine binen anarÅistti. Sigara elinde derse girer, Ƨakmak kullanmadan sigarayı sigarayla yakarak, ders bitene kadar yaklaÅık iki paket bitirirdi.
Lafı esirgemeden, dƶndürüp dolaÅtırmadan, dobra dobra sƶylerdi; liberal -müsveddesi!- Atilla Yayla ile atıÅmalarıyla maruftu.
Aklından geƧeni en aƧık Åekilde sƶyleyenlerdendi; “Ne yapacaÄımızı bilmesek bile, ne yapmayacaÄımızı biliyoruz,” Onun sƶzüydü.
Putperest karÅısında putkırandı; kendine has olgulara yüzeysel bakmayıp, altındaki anlamları, düÅünceyi arardı.
“Yenilmek haksız olmak anlamına gelmez”; “Fanatiklik, bizatihi bir suƧ; hem de bir insanlık suƧudur,” diyen Onun aƧısından “Cesaret, korkmamak deÄil; korkmayı gƶze alabilmek”ti.
Farklıydı, sigara iƧiÅiyle, motorlu bisikletiyle ve kimsenin gerƧek anlamda konuÅmayıp sadece konuÅuyormuÅ gibi yaptıÄı utanƧ dolu akademi tablosunda O, bir mucizeydi.
Emekli olmamıÅ, emekli “edilmiÅti”! Emekli ƶÄretim üyesi olarak ders vermeye devam etmek istemesine karÅın kamu yƶnetimi talebine sırt dƶnmüÅtü.
* * * * *
Metin Altıok’un, “Gƶzlerim Ƨok zamandır yalnızlıÄın tekinsiz tüneÄi” dizelerindeki üzere onurlu/ ƶrnek hayatını noktalayan Onun ardından Hocamıza en Ƨok yakıÅan, BehƧet Aysan’ın, “gidiyorum/ bu Åehri, bu yaÄmuru, bu düÅleri,/ bu aÅkı, bu kavgayı, bu kederi/ size bırakarak”; Ahmet Telli’nin, “yasak bir kavgada olunmalı/ yoksa ne deÄeri kalır ƶmrün” dizeleridir…
26 Temmuz 2023, 15:26:43, ĆeÅme Kƶyü.
N O T L A R
[*] Avrupa Demokrat, Temmuz 2023…
[1] Ćzdemir Asaf.
[2] Friedrich Nietzsche, Hayat DediÄin Nedir ki?, Ƨev: Erkan Aslan, Zeplin Kitap, 2015..
[3] Søren Kierkegaard, Kendinizi Sevmeyi Unutmayın, Aforizmalar, çev: Emre Murat Bozer, Aylak Adam Yay., 2016, s.23.
[4] Kadir Cangızbay, “Türkiye Artık ‘Cumhuriyet’ DeÄil, 8 Mayıs 2022… https://tele1.com.tr/turkiye-artik-cumhuriyet-degil-617309/
[5] Kadir Cangızbay, “Laiklik DüÅmanlıÄı İnsan DüÅmanlıÄıdır”, 30 Kasım 2021… https://tele1.com.tr/laiklik-dusmanligi-insan-dusmanligidir-517098/
[6] Kadir Cangızbay, “Millet mi KalacaÄız, Yoksa Ćmmet’e mi DƶnüÅeceÄiz?”, 4 Temmuz 2022… https://tele1.com.tr/millet-mi-kalacagiz-yoksa-ummete-mi-donusecegiz-655271/
[7] Louis Althusser, Filozof Olmayanlar İƧin Felsefeye GiriÅ, Ƨev: İsmet Birkan, Can Yay., 2016.
[8] Kadir Cangızbay, Sosyalizm ve Ćzyƶnetim Sosyalist Realiteden Reel Sosyalizme, Ćtopya Yay., 2003.
[9] Mete Kaan Kaynar, “Kadir Cangızbay’a Veda Ederken…”, 23 Temmuz 2023… https://www.gazeteduvar.com.tr/kadir-cangizbaya-veda-ederken-makale-1629444
[10] Mete Kaan Kaynar, “Kadir Cangızbay’ı Tanımlamak: Haecceitas, Sinizm, İroni ve AnarÅi Kavramları Ćzerine”, 24 Temmuz 2023… https://birikimdergisi.com/guncel/11459/kadir-cangizbayi-tanimlamak-haecceitas-sinizm-ironi-ve-anarsi-kavramlari-uzerine
[11] “Georges Gurvitch. Rus Yahudisi, ama BolÅeviklerle iyi geƧinemiyor, ƶzgürlükçü sosyalizmden yana. Bakıyor BolÅeviklerin iktidardan düÅeceÄi yok, Proudhon’un ƶzgürlükçülüÄü beni vatanımdan etti, bari onun vatanı yeni yurdum olsun diyerek Fransa’ya gidiyor ƶzellikle. Bƶyle güzel bir adam. Onun sƶylediÄi Åƶyle bir Åey var: Marksizmin yüceltilecek bir tarafı yok, Marx’ın asıl ƶnemi Åuradadır ki, ‘gerƧekƧi hümanisttir’...” (M. Bahadırhan DinƧaslan, “Kadir Cangızbay SƶyleÅisi”, Tan Yeri Dergisi, Eylül 2014... https://www.tamgaturk.com/kadir-cangizbay-soylesisi/63926/)
Yorum Ekle