SÄ°BEL ĆZBUDUN-TEMEL DEMÄ°RER “GerƧek deÄer; gelmesi boÅluk dolduran deÄil gitmesi boÅluk yaratan.” [1] “EÄer tanrı varsa ve aklı da var...
SÄ°BEL ĆZBUDUN-TEMEL DEMÄ°RER
“GerƧek deÄer;
gelmesi boÅluk dolduran deÄil
gitmesi boÅluk yaratan.”[1]
“EÄer tanrı varsa ve aklı da varsa benim canımı almaz,” diyen Prof. Dr. Kadir Cangızbay’ı, 76 yaÅında kaybettik...
Onun Åahsında, coÄrafyamız neyi kaybettiÄinin farkında mı?
Buna dair bir Åey sƶyleyebilmemiz mĆ¼mkĆ¼n deÄil belki; ama Onu -“farklılıklarımız” ile- seven biz, “Anan ƶle ƶlĆ¼m” demeden edemiyoruz…
* * * * *
Ćniversite’deki ilk dersinde ƶÄrencilerine, “DĆ¼nyada kaƧ milyar insan yaÅıyor? Siz onlar arasında en Åanlısı azınlıksınız! ĆĆ¼nkĆ¼ siz benden dersler alacaksınız” vurgusu ile not alan ƶÄrencilere hitaben “Not yazdıran hoca hoca deÄildir, not alan talebe ise talebedir ama adam deÄildir” diyecek kadar kural tanımazlıÄıyla mĆ¼semmaydı…
“Rakı iƧmeyin, Ć¼zĆ¼m yiyin diyen kiÅiye tekerleÄi de yasaklamaları lazım. Madem her Åey doÄal olacak,” vurgusundaki Ć¼zere dobra ve kafasına eseni yapandı.
Kolay mı?
O nev’i Åahsına mĆ¼nhasırdı; “ƧeliÅki”leri de Onun mĆ¼temmim cĆ¼zĆ¼ sanki. Ancak bunda ÅaÅırtıcı bir Åey de yoktu; malum Ć¼zere “En bilge insan, iƧinde ƧeliÅkileri bol olan.”dı,[2] “ƧeliÅkileri olmayan bir dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼r duyguları olmayan bir aÅıÄa benzer”di.[3]
* * * * *
“EntelektĆ¼ellik bilgi gerektirir; ama bu yetmez dedik; zira bu iÅin bir de ahlĆ¢ki bir boyutu vardır ki, bu boyut iƧin gerekli olan iradedir ve iÅin iƧine irade giriyorsa/ iÅ iradeyi de gerektiriyorsa, burada bir eylem var demektir. EntelektĆ¼el tavır aynı zamanda bir eylemdir. Eylem niteliÄi taÅımıyorsa ne denli bilgiyle temellendirilmiÅ/ donanmıÅ/ sĆ¼slenmiÅ olursa olsun, tavır entelektĆ¼el deÄildir ve adama, iÅte o zaman ‘entel’ denir,” notunu dĆ¼ÅtĆ¼ÄĆ¼ meselede aydın olmanın hakkını verendi.
‘BirgĆ¼n’deki yazısında, “TĆ¼rkiye, insanın yaÅadıÄını sanmak iƧin beyinsiz; yaÅayabilmek iƧin de ahlĆ¢ksız olmak zorunda olduÄu bir Ć¼lke hĆ¢line getirilmiÅtir”…
“TĆ¼rkiye artık ‘cumhuriyet’ deÄil; yani artık ‘halkın olan’, ‘halkın olan Åey’, yabancı dildeki karÅılıÄıyla ‘res(Åey)-publica (kamusal, halka ait)’ deÄil”…[4]
“TBMM BaÅkanları var; 2015’ten sonra birkaƧ sene Meclis’i de yƶnetti. Bu adam hem baÅkanlık zamanında, hem de bu yakınlarda mealen Åunu sƶyledi: ‘Anayasamız biraz dindar olmalı.’ Sen kimsin be adam; ya da senin gibilere ‘adam’ denilebilir mi ki: Benim ve de herkesin dinine, inancına ya da inanƧsızlıÄına karıÅma hadsizliÄini nereden buluyorsun?”[5]
“Millet olarak mı kalacaÄız, yoksa ‘dar-Ć¼l harp’ unsurlarına mı dƶnĆ¼ÅeceÄiz?”[6]
“BeÅ yĆ¼zyıllık bir gecikmeyle, biz de Engisiyon’u yaÅamaktayızdır artık,” diyecek kadar cĆ¼retkĆ¢r ve gƶzĆ¼nĆ¼ budaktan esirgemeyen aydındı.
* * * * *
Aydın ne bir allame-i cihan, ne de okuyup yazmıŠbir malumatfuruÅtur. O, “Beni sokmayan yılan bin yaÅasın”; “Her koyun kendi bacaÄından asılır” demeyen muhalif bir duruÅtur; Jean-Paul Sartre’ın, “Aydın, Ć¼zerine vazife olmayan Åeyleri iÅ edinendir,” ifadesindeki Ć¼zere…
Aydın Dreyfus Davası’nda ‘Ä°tham Ediyorum’ diye haykıran Ćmile Zola’dır ƶrneÄin; ama asla -iktidarın diliyle konuÅan- Alev Alatlı deÄildir!
Aydın olmanın ilk adımı onun akıl sahibi bir varlık olmasıdır. Akıl bilgi Ć¼retmeye yarar. Ä°kinci adım, akıl sahibi kiÅinin bilgi Ć¼retmesidir. Bilgi realiteyi anlamak ve aƧıklamak iƧin gerekli olan bir araƧtır. Realiteyi bilince Ƨıkran varlık ona karÅı sorumludur aynı zamanda. Bilmek sorumlu olmayı gerektirir, sorumluluk da yanlıŠgiden bir Åeylere “Hayır” deyip, mĆ¼dahale etmektir…
“Bilen” ama mĆ¼dahale etmeyen, karÅı Ƨıkmayandan aydın ol(a)maz. ĆĆ¼nkĆ¼ aydının bilinƧli eylemi ahlĆ¢kı/ vicdanıdır.
* * * * *
Ankara ĆzgĆ¼r Ćniversite’deki ortak mesaimiz Onun nasıl bir aydın olduÄunu bize ve herkese ƶÄreten pratiÄiyle Louis Althusser’in, “DĆ¼ÅĆ¼nmek yalnızca aydınlara, Ć¼niversite gibi kurumlara bırakılamayacak kadar ciddi bir meseledir,”[7] saptamasını ya da Paul ValĆ©ry’nin, “DĆ¼ÅĆ¼nĆ¼r; yeniden dĆ¼ÅĆ¼nen ve Åimdiye kadar Ć¼zerinde dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼lmĆ¼Å Åeylerin asla yeterince dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼lmemiÅ olduÄu kanısına varan kimsedir,” sƶzlerini hatırlatmıÅtı hepimize…
“Nasıl” mı?
12 EylĆ¼l 1980 Darbesi’ni ve YĆK’Ć¼ protesto iƧin uzun yıllar doƧentlik ve profesƶrlĆ¼k unvanı almayı reddetmiÅti ƶrneÄin…
Anarko-sosyalist sosyologumuz “aykırı” idi; etkilendiÄi dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼rler arasında Cemil MeriƧ, Saint Simon, Auguste Comte, Georges Gurvitch, Karl Marx, Friedrich Engels, Pierre-Joseph Proudhon, Mihail Bakunin ve Lev TroƧki gibi dĆ¼ÅĆ¼n ve siyaset insanları vardı.
CoÄrafyamızda ƶzyƶnetim ile anarko-komĆ¼nizmi ilk ele alanlardandı[8] ve Onun iƧin “teori tecessĆ¼s ile kurulur”du.
Mete Kaan Kaynar’ın, “Kadir Cangızbay’ı bir cĆ¼mle ile tanımlamam gerekseydi onu ‘akademinin Can YĆ¼cel’i’ diye tanımlardım,”[9] betimlediÄi Hocayı anlamak, “AnarÅi ve ĆzgĆ¼rlĆ¼k” ekseninde mĆ¼mkĆ¼nken; “YĆ¼zĆ¼nden eksik etmediÄi muzip Ƨocuk tebessĆ¼mĆ¼ ve elbette insanın bir anda yĆ¼reÄini ısıtıveren samimiyetiyle Cangızbay, TĆ¼rkiye Ć¼niversitelerinin gƶrĆ¼p gƶreceÄi en sui generis, en mĆ¼stesna, en renkli, en muzip ve hiƧ tartıÅmasız en entelektĆ¼el simalarından birisi”ydi.[10]
O, kĆ¼frĆ¼ asla esirgemeyendi; Fransa’ya hiƧ gitmemiÅ Fransa hayranıydı; “Karl Marx’ı, Friedrich Engels’i yerden yere vurmakta beis gƶrmezdi”![11]
Hitler’e duyduÄu nefretten ƶtĆ¼rĆ¼ Almanca ƶÄrenmeyi ret ettiÄi sƶylenen O; okula gidip gelirken eski bir bisiklet kullanan Citroen hayranıydı.
Akademi’deki, paslı bisikletine binen anarÅistti. Sigara elinde derse girer, Ƨakmak kullanmadan sigarayı sigarayla yakarak, ders bitene kadar yaklaÅık iki paket bitirirdi.
Lafı esirgemeden, dƶndĆ¼rĆ¼p dolaÅtırmadan, dobra dobra sƶylerdi; liberal -mĆ¼sveddesi!- Atilla Yayla ile atıÅmalarıyla maruftu.
Aklından geƧeni en aƧık Åekilde sƶyleyenlerdendi; “Ne yapacaÄımızı bilmesek bile, ne yapmayacaÄımızı biliyoruz,” Onun sƶzĆ¼ydĆ¼.
Putperest karÅısında putkırandı; kendine has olgulara yĆ¼zeysel bakmayıp, altındaki anlamları, dĆ¼ÅĆ¼nceyi arardı.
“Yenilmek haksız olmak anlamına gelmez”; “Fanatiklik, bizatihi bir suƧ; hem de bir insanlık suƧudur,” diyen Onun aƧısından “Cesaret, korkmamak deÄil; korkmayı gƶze alabilmek”ti.
Farklıydı, sigara iƧiÅiyle, motorlu bisikletiyle ve kimsenin gerƧek anlamda konuÅmayıp sadece konuÅuyormuÅ gibi yaptıÄı utanƧ dolu akademi tablosunda O, bir mucizeydi.
Emekli olmamıÅ, emekli “edilmiÅti”! Emekli ƶÄretim Ć¼yesi olarak ders vermeye devam etmek istemesine karÅın kamu yƶnetimi talebine sırt dƶnmĆ¼ÅtĆ¼.
* * * * *
Metin Altıok’un, “Gƶzlerim Ƨok zamandır yalnızlıÄın tekinsiz tĆ¼neÄi” dizelerindeki Ć¼zere onurlu/ ƶrnek hayatını noktalayan Onun ardından Hocamıza en Ƨok yakıÅan, BehƧet Aysan’ın, “gidiyorum/ bu Åehri, bu yaÄmuru, bu dĆ¼Åleri,/ bu aÅkı, bu kavgayı, bu kederi/ size bırakarak”; Ahmet Telli’nin, “yasak bir kavgada olunmalı/ yoksa ne deÄeri kalır ƶmrĆ¼n” dizeleridir…
26 Temmuz 2023, 15:26:43, ĆeÅme KƶyĆ¼.
N O T L A R
[*] Avrupa Demokrat, Temmuz 2023…
[1] Ćzdemir Asaf.
[2] Friedrich Nietzsche, Hayat DediÄin Nedir ki?, Ƨev: Erkan Aslan, Zeplin Kitap, 2015..
[3] SĆøren Kierkegaard, Kendinizi Sevmeyi Unutmayın, Aforizmalar, Ƨev: Emre Murat Bozer, Aylak Adam Yay., 2016, s.23.
[4] Kadir Cangızbay, “TĆ¼rkiye Artık ‘Cumhuriyet’ DeÄil, 8 Mayıs 2022… https://tele1.com.tr/turkiye-artik-cumhuriyet-degil-617309/
[5] Kadir Cangızbay, “Laiklik DĆ¼ÅmanlıÄı Ä°nsan DĆ¼ÅmanlıÄıdır”, 30 Kasım 2021… https://tele1.com.tr/laiklik-dusmanligi-insan-dusmanligidir-517098/
[6] Kadir Cangızbay, “Millet mi KalacaÄız, Yoksa Ćmmet’e mi DƶnĆ¼ÅeceÄiz?”, 4 Temmuz 2022… https://tele1.com.tr/millet-mi-kalacagiz-yoksa-ummete-mi-donusecegiz-655271/
[7] Louis Althusser, Filozof Olmayanlar İƧin Felsefeye GiriÅ, Ƨev: Ä°smet Birkan, Can Yay., 2016.
[8] Kadir Cangızbay, Sosyalizm ve Ćzyƶnetim Sosyalist Realiteden Reel Sosyalizme, Ćtopya Yay., 2003.
[9] Mete Kaan Kaynar, “Kadir Cangızbay’a Veda Ederken…”, 23 Temmuz 2023… https://www.gazeteduvar.com.tr/kadir-cangizbaya-veda-ederken-makale-1629444
[10] Mete Kaan Kaynar, “Kadir Cangızbay’ı Tanımlamak: Haecceitas, Sinizm, Ä°roni ve AnarÅi Kavramları Ćzerine”, 24 Temmuz 2023… https://birikimdergisi.com/guncel/11459/kadir-cangizbayi-tanimlamak-haecceitas-sinizm-ironi-ve-anarsi-kavramlari-uzerine
[11] “Georges Gurvitch. Rus Yahudisi, ama BolÅeviklerle iyi geƧinemiyor, ƶzgĆ¼rlĆ¼kĆ§Ć¼ sosyalizmden yana. Bakıyor BolÅeviklerin iktidardan dĆ¼ÅeceÄi yok, Proudhon’un ƶzgĆ¼rlĆ¼kĆ§Ć¼lĆ¼ÄĆ¼ beni vatanımdan etti, bari onun vatanı yeni yurdum olsun diyerek Fransa’ya gidiyor ƶzellikle. Bƶyle gĆ¼zel bir adam. Onun sƶylediÄi Åƶyle bir Åey var: Marksizmin yĆ¼celtilecek bir tarafı yok, Marx’ın asıl ƶnemi Åuradadır ki, ‘gerƧekƧi hĆ¼manisttir’...” (M. Bahadırhan DinƧaslan, “Kadir Cangızbay SƶyleÅisi”, Tan Yeri Dergisi, EylĆ¼l 2014... https://www.tamgaturk.com/kadir-cangizbay-soylesisi/63926/)
Yorum Ekle