$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

GERİLLADAN PARLAMENTOYA, JOSƉ “PEPE” MUJİCA[*]

  SİBEL ƖZBUDUN-TEMEL DEMİRER   “Yalnızca yaşayanlardan değil, ƶlülerden de acı Ƨekiyoruz.” [1]   Tüm soru(n)larına ve eleştirel duruşumuza ...



 

SİBEL ƖZBUDUN-TEMEL DEMİRER

 

“Yalnızca yaşayanlardan değil,

ƶlülerden de acı Ƨekiyoruz.”[1]

 

Tüm soru(n)larına ve eleştirel duruşumuza karşın JosĆ© “Pepe” Mujica’yı seven ve hak ettiği “değeri” verenlerdeniz; elbette Gabriel GarcĆ­a MĆ”rquez’in, “Bu gƶzün tek kusuru, gereğinden fazla gƶrüyor olması...”;[2] JosĆ© Saramago’nun, “Kimi insanlar gƶzlerin gƶrdüğü iƧin senden nefret edecektir...”[3] uyarılarını “es” geƧmeden.

Kimilerinin gƶklere Ƨıkardığı ya da “Eski gerilla, yeni makul: JosĆ© ‘Pepe’ Mujica”[4] diye güzellediği Onun iƧin kaleme aldığımız yazıda[5] Marksist-Leninist bir gerillanın yaşamının “hümanist bir devrimci demokrat” olarak nasıl noktalığından sƶz etmiştik…

Hakkında; “O, bir devrimcinin nasıl yaşaması gerektiğine, devrimciliğin bir yaşam sanatı olduğuna, bu dünyayı sonsuz gƶrmeye imkĆ¢n tanıdığına dair Ƨok ƶzel ve öğretici bir miras bıraktı”;[6] “Dünyanın en yoksul devlet başkanı”ydı; “Sade bir yaşam, derin bir etki yarattı” denilen JosĆ© Mujica’yı Kolombiya Devlet Başkanı Gustavo Petro “Büyük bir devrimci” olarak andı. Bolivya’nın eski lideri Evo Morales, “Tüm Latin Amerika’nın yas tuttuğu”nu sƶyledi. Meksika Devlet Başkanı Claudia Sheinbaum, onun “Dünya iƧin bir ƶrnek” olduğunu dile getirdi. Şili Devlet Başkanı Gabriel Boric ise, “Daha adil bir dünyanın mümkün olduğuna dair umudu bize bıraktı” dedi.

Ancak bir şey daha var: “1960’larda bir gerilla lideri olan, 1970’te yakalandıktan sonra işkence gƶren, 14 yıl burjuvazinin zindanlarında hapis yatan, 2010-2015 arasında reformist hükümete başkanlık yapan JosĆ© Mujica, politik geƧmişi, başkanlık sarayına taşınmayarak mütevazı hayatını sürdürmeye devam etmesi, maaşını hayır kurumlarına bağışlaması gibi nedenlerle hep ƶvgüyle karşılandı. Türkiye sol basınında da efsane lider olarak tanıtıldı. Hakkında Hollywood’un en iyi yabancı film ƶdülü verdiği bir film Ƨevrildi. Ancak tüm bunlar, onun toplumsal-siyasal planda oynadığı rolü ortaya koymaya yetmiyor. Bir siyasi liderin Ƨeşitli bireysel ƶzelliklerinin ve niyetlerinin ƶtesinde bizi ilgilendiren asıl mesele, bulunduğu siyasetin işçi sınıfının toplumsal kurtuluş mücadelesine kattıkları ve kaybettirdikleridir. 

Geniş Cephe, Podemos, Syriza benzeri sol reformist ittifaklar işçi sınıfının devrimci enerjisini pƶrsütmek ve rayından Ƨıkararak düzen sınırlarına hapsetmek gibi uğursuz bir işlev gƶrüyorlar. Unutulmasın, Uruguay, Şili ve benzeri ülkelerde solun burjuvaziye verilen destek ve parlamentoya girip hükümete oturma stratejisi askeri darbelerle sonuƧlandı. Parlamenter demokrasi hayalleri ‘Latin Amerika’nın İsviƧre’sini burjuvazinin namlularından kurtaramadı.”[7]

Evet JosƩ Mujica derken, bunlara da kafa yormalıyız.

“Sosyalist değil, liberal reformist[8] diye betimlen O; “Benim kuşağım saf bir hata yaptı. Toplumsal değişimin yalnızca toplumdaki üretim ve dağıtım biƧimlerine karşı Ƨıkmakla mümkün olduğunu düşündük. Kültürün muazzam rolünü anlayamadık. Kapitalizm bir kültürdür ve biz kapitalizme farklı bir kültürle karşılık vermeli ve direnmeliyiz. Başka bir şekilde ifade edersek: bu, dayanışma kültürü ile bencillik kültürü arasında bir mücadeledir… Artık eskisi gibi bir Sol olmayacak. Eskisi gitti, bitti! Sol değişmek zorunda, çünkü zaman değişiyor. Değişmeyen tek şey, değişimin kendisidir,”[9] diyen JosĆ© Mujica ve benzerlerinin kavrayamadığı; değişen iƧinde değişmeyenin ücretli kƶlelik olduğu ve bu değişmeden de sƶz konusu olanın sadece başkalaşım olduğuydu!

“AraƧ” yerine “amaƧ”ı ve de “Bugün”ün araƧları yerine geleceğin amaƧlarını ikame etmek doğru değildi; “Solcu bir dünya gƶrüşü, gelecekteki bir ütopyayı hayal etmeyi gerektirir, ama insanın şu anda yaşadığı hayatı unutma hakkı yoktur.” “Bugünü daha iyi yapmak iƧin verilen mücadele en ƶnemli gƶrev olmalı,”[10] ifadesindeki üzere Pepe’nin…

* * * * *

“Sorun, ne iƧin yaşadığımız… Hayatımıza bir iƧerik, bir anlam katıp katmadığımız ya da tüm ƶmrümüzün sadece bir Ƨileye dƶnüşüp dƶnüşmediğidir. Hayatımızı alan, tam da budur. Asıl bahis orada yatar.”[11] “İnsanın düşündüğü gibi yaşayabilmesi iƧin, onur diyeceğim şeye sahip olması lazım. Ben bƶyle yaşamaya Ƨalışıyorum. Diğerleri de bƶyle yapsın demiyorum, ancak siyasetƧilerin Ƨoğunluk gibi yaşadığı zaman saygı gƶreceğine inanıyorum.”[12] “İnsanların geceleri yatacak bir saƧak altı bile bulamadıkları bir dünyada başkalarının beş yüz metrekarelik malikĆ¢nelerde yaşamasını anlamıyorum. Evsizler iƧin ev, suyu olmayanlar iƧin su, ekmek lazım. Sen bƶyle bir dünyada ƶzel uƧağım olsun diyorsun! Herkes daha fazlasını isterse bir gün kimseye bir şey kalmayacak…” diyen JosĆ© Mujica, Tupamaro geleneğinden geliyor. 

1960’ların başında RaĆŗl Sendic ve yoldaşlarınca kurulan, isimlerinde son İnka kralı Tupac Amaru’nun sƶmürgeci İspanyollara karşı giriştiği mücadelenin anısını yaşatan Tupamarolar, bir şehir gerillası ƶrgütüydü. 1972’ye gelindiğinde ƶrgüt on binden fazla militanıyla güç iƧinde bir başka güç olmuştu. Robin Hood tarzı eylemleri, hayranlık ve sempati uyandırıyordu; tiyatrolarda, kahvehanelerde, gece kulüplerinde propaganda yapmak, sinemaları basıp seyircilere liberal demokrasinin adaletsizliğini gƶsteren filmler izletmek, silahlı Ƨatışmaya girmeden hükümet kurumlarına pankartlar asmak, yakalanan arkadaşlarının serbest bırakılması iƧin yabancı devlet yetkililerini kaƧırmak, banka soygunlarından elde ettikleri paraları halka dağıtmak, yiyecek yüklü kamyonları durdurup yiyecekleri yoksullara paylaştırmak… 

“Sƶzcükler bizi bƶler, eylem birleştirir” savsƶzünü benimseyen ƶrgüt, kendini Ulusal Kurtuluş Hareketi olarak adlandırıyordu.

1960’ların başında JosĆ© Mujica, Tupamaro’ya katıldı, RaĆŗl Sendic’in ƶnderliğindeki Tupamaro diktatƶrlüğe karşı devrimci eylemlere yƶneldi. JosĆ© Mujica da, faaliyetleri nedeniyle birkaƧ kez tutuklandı. 1971’de bir polis memurunu ƶldürmekten suƧlu bulundu. İki kez hapisten kaƧtı ancak her ikisinde de yakalandı. Toplamda 14 yıl hapis yattı. Ä°ÅŸkence gƶrdü ve iki yılını bir kuyunun dibinde geƧirmek de dahil olmak üzere uzun süre hücre hapsinde kaldı.[13]

1985’te demokratik hükümete dƶnüş müzakerelerinde JosĆ© Mujica ile siyasi tutuklular genel af kapsamında serbest bırakıldı. 

Tupamaro da, ‘Geniş Cephe/ Frente Amplio’ (FA) sol koalisyonuna katıldı. Yasal bir parti olarak ‘Halk Katılım Hareketi/ Movimiento de Participación Popular’ (MPP) adında yeniden ƶrgütlendi. JosĆ© Mujica, MPP’nin ƶnde gelen figürlerinden biri oldu. 2017’den 2020’ye Uruguay’ın başkan yardımcısı olarak gƶrev yaptı. 

JosĆ© Mujica Temsilciler Meclisi’nde (1995-2000) bir dƶnem gƶrev yaptı. Ardından 2000’de Senato’ya seƧildi. 2004’de Senato üyesi olarak yeniden seƧildi. ‘İlerici Karşılaşma-Geniş Cephe/ Encuentro Progresista-Frente Amplio’ (EP-FA) koalisyonu adayı TabarĆ© VĆ”zquez her iki yasama meclisinde de Ƨoğunluğu ele geƧirip, seƧimi kazandı. Bu kesitte JosĆ© Mujica, Şubat 2005’te Senato başkanı olarak yemin etti. Ayrıca VĆ”zquez’in kabinesinde (2005-2008) tarım bakanı olarak gƶrev yaptı.

VĆ”zquez’in merkez sol hükümetine duyulan onay dalgasının üzerinde hareket eden JosĆ© Mujica, 2009 seƧimlerinde EP-FA’nın cumhurbaşkanı adayı gƶsterildi ve kazandı;[14] “Hayatta kazanan tarafta olmanın her düştükten sonra düştüğün yerden tekrar kalkarak tekrar başlamak ile mümkün olacağını ifade ettiği”[15] üzere…[16]

1994’de ilk kez milletvekili seƧilen JosĆ© Mujica’nın Vespa marka motosikletiyle başkent Montevideo’daki parlamento binasına geldiğinde otopark gƶrevlisinin kendisine -Burada fazla kalacak mısınız? Sorusuna verdiği -Evet, kesinlikle! yanıtı, yıllar sonra üstleneceği en üst düzey gƶrevin ƶnsezisidir adeta...[17]

* * * * *

Şimdi ona bir sıfat daha eklemek mümkün: O bir “pragmatik”ti…

O; “Hapishaneye düştüğümde yetişkin, olgun bir insandım ve bütün ƶmrüme yetecek kadar okumuştum. Yalnız başıma hapishanede geƧirdiğim zamanlarda aynı geviş getiren bir inek gibi okuduklarımı düşündüm, düşündüm, düşündüm. Esas o dƶnemde okuduklarımdan Ƨok şey öğrendim,’[18] diyordu; ve bu bir sinyaldi sanki; devamla:

Politik ve sosyal koşullar 50 yıl ƶncekinden Ƨok farklı bugün. Tarih tekrar etmiyor. Askeri yƶnetim soğuk savaş sırasında ABD’nin desteklediği bir şeydi. Tupamaroların yürüttüğü mücadele ile ülkemizi demokratikleşmesini, askeri yƶnetim aracılığıyla provoke ettiler. Fakat Uruguay halkı hiƧbir zaman anlamadı bunu. Çünkü tarihinde de diktatƶrlük vardı. Bu yüzden biz de legal politikaya yƶneldik. Bugünkü koşullar farklı ve bu nedenle mücadeleyi bu zeminde ele alıyoruz.

Gücü merkezden halka doğru yaymak gerekir. Kararları daha fazla insanın almasını sağlayacak, halkı yƶnetime katacak yollar aramak gerekir. Sendikalar, sivil toplum kuruluşları, devletten bağımsız demokratik kuruluşlar bu konudaki araƧlar olabilir. Küçük belediyeler halka daha yakındır. Bürokrasi, kamusal haklarda olumsuz bir değişiklik yaratıyor. Ɩrneğin, yƶnetici kademesinde olan kişilerin diğer tüm insanlardan fazla, Ƨeşitli hakları var. Bu da ciddi bir eşitsizlik yaratıyor. Bunun Ƨƶzümü, başta sƶylediğim gibi gücü ve yƶnetme işini merkezden koparıp, halka yaklaştırmak.

Bu, iyileştirme iƧin gidilecek yolun bir parƧası. Zaman iƧinde Ƨeşitli araƧlar uygulamak lazım. Bunların başlıcası ‘katılım’. Parayı Ƨok seven insanların kamusal hakları ilgilendiren konularda yer almaması gerekir. Onlar ticaretle uğraşabilirler. Siyasetle uğraşmak ağır bir yük ve bunun bir bedeli var. Toplumsal sorunları Ƨƶzmek iƧin yola Ƨıkıyorsunuz. Bu uzun bir yol. Demokrasi mücadelesi hiƧbir zaman bitmeyecek bir şey. Onu iyileştirmek iƧin durmaksızın mücadele etmek gerekiyor. Ve bu mücadele parayı sevenlerin yürütebileceği bir şey değil.

Kendimi merkez solda gƶrüyorum. Ekonomiyi devletin düzenlemesi gerekiyor. Ɩzel yatırımları titizlikle ƶlƧerek, bunun yanında devleti ve toplumsal adaleti koruyarak bir şeyler yapmaya Ƨalıştım. Uruguay’da en ƶnemli bankalar, elektrik enerjisi üreten şirketler, telekom, akaryakıt dağıtımı ve su şirketleri devlete ait. Devlet toprak satın alarak bunları bƶlüyor ve halka dağıtıyor. Neoliberal reformlar Urugay’a hiƧ girmedi. Bu konuda düzenlenen referandumda halkımız hayır yanıtı verdi. Dünyada yabancı yatırımlar genellikle gittikleri coğrafyalarda Ƨeşitli sorunlar yaratıyor. Ƈevre tahribatı bunlardan birisi. Uruguay iƧin de bu geƧerli. Ancak, Uruguay’daki yabancı şirketlerin Ƨevre konusunda tamamen dikkatsiz olduklarını da sƶyleyemem. Aptal değiller. İyi de değiller, aptal da değiller.

İdeoloji gerekli ama riskleri de olan bir olgu. İdeoloji gerƧeği şekillendirdiği zaman, isteklerle gerƧek birbirine karışabilir. Tehlikesi budur.”[19]

Ve yüz yüze gƶrüşmesinden Metin Yeğin aktarıyor: “Pepe’ye ‘HĆ¢lĆ¢ devrimci misiniz?’ diye sormuştum. Parlamento başkanı odasındaydık. ‘Biz Che Guevara Ƨizgisinde Ƨok ƶnemli bir dƶnem yaşadık, ama şu an başka bir dƶnem var. Bir reform programı aslında Ƨok küçüktür, ama bizim iƧin Ƨok ƶnemli değişiklikler yaratacağından, aynı zamanda ƶnemli ve büyüktür.”[20]

Bu kadar değil; daha da fazlası var: “Anarşizm sorumlu olmayı ve kendini yƶnetmeyi iƧerir. Ben kronik bir anarşistim. Devletin ortadan kaldırılması en hayırlısı, ama yaşadığım insanlık evresi izin vermiyor. Devlet sınıfların varlığını gƶsterir. Birileri birilerine hükmederler. Anarşizmin sosyalizmden farkı sonudur. Sosyalizmde sınıflar kaybolursa devlete gerek olmadığı düşünülür. Bu bir yoldur, ama teoride. Ben hakikĆ¢tte hiƧ gƶrmedim. (…) Liberalizm derin anlamında anarşizm ile birleşir. Çünkü hoşgƶrüyü benimser, otorite karşısında bireysel değerleri ƶne Ƨıkartır. Ekonomik liberalizmle karıştırmayın… Sƶzünü ettiğim siyasi liberalizm. Ekonomik liberalizm mülkiyet iƧerir. Siyasi liberalizm ise felsefi olarak insanlık tarihi aƧısından üst basamaktır. İnsanlığı ileriye gƶtürmek isteyen düşünceler bunu yadsımamalı. Ɩzgürlüğe hakikĆ¢ten saygı duyan ise anarşizmdir. Anarşizm her zaman sosyalizmi varsayar, ƶzel mülkiyete karşıdır, insan ƶzgürlüğünü ƶnemser. Elbette sınırı başkasına zarar vermemektir. (…) Solun stratejik olarak askerlerle Ƨalışması lazım. Silahlı kuvvetler olmadan olmaz. Onları yanlarına Ƨekmeye Ƨalışmaları lazım. Yoksa orduyu sağa bırakmış olurlar.”[21]

“Solun en büyük birleştirici unsuru muhafazakĆ¢r sağa karşı savunduğu değerlerdir. Bunları unutup, karşısındaki değeri savunan cepheyi de unutup kendi iƧinde tartışmaya ve savaşa girdiği her yerde kaybetmiştir,”[22] stratejisini dillendiren JosĆ© Mujica’dan bir şey daha: “Ɩzyƶnetim bir işi yƶnetmek gibi. Kendi Ƨalışanlarının yƶnettiği bir fabrika gibi. Bir patronun olmadığı sistem. Herkesin kendini yƶnettiği bu şeyi, biz yapmaya Ƨalışıyoruz.”[23] “Ɩzyƶnetim yanlısıyım,”[24] deyip ekliyordu: “Kendimi merkez solda gƶrüyorum.”

* * * * *

Hayır; JosĆ© Mujica’yı küçümsüyor falan değiliz. Bu ne haddimize?

Şunları diyen Ona “hümanist bir devrimci demokrat” olarak “değer” vermemek mümkün mü?

“Daha iyi bir dünya iƧin her zaman mücadele olacak. Bu mücadelenin sonu yok. Medeniyete giden yol, dayanışmadan ve bunun iƧin savaşmaktan geƧiyor. Mücadele etmek zorundayız, Ć¶zgürlük ve dayanışma iƧin... Birlikte olmak ve birleşmek durumdayız. Birbirimizden öğrenecek Ƨok fazla şeyimiz var. Uruguay’da son 40 yıldır birlikte yürüyoruz. Kendi iƧimizde farklılıklarımız var. Tartışıyoruz. Ama parlamentoda karar vakti geldiği zaman, Ƨoğunluğun dediği oluyor ve ilerliyoruz. Ama bu anlatıldığı gibi kolay değil. Ancak Ƨalışan işçileri, gün yüzü gƶrmeyen işçileri düşünecek olursak, buna yine de ‘Ƨok zor’ diyemeyiz. Bir noktaya kadar kendiniz geliştirebiliyorsunuz. 

‘Ben Kuzey Amerika’nın siyaset anlayışını sevmiyorum. 50 yıldır güneydeki Küba’ya ekonomik yaptırım uyguluyor. Onları gündelik hayatlarında zor durumda bırakıyor. Bunu değiştirmek istiyorum ve bunu Küba’yı desteklediğim iƧin yapıyorum. Dünyada eşitsizlik, adaletsizlik var ama, problemlerin Ƨƶzümü iƧin adımlar atılabilmeli. Şeytana asla izin verilmemeli. Bu nedenle insanların bir araya gelmesi lazım. Günün sonunda değiştirdiğiniz şeyler bir tarihi yazabilir.”[25]

“Kendi ƶzgürlükleri iƧin, kaderlerini ellerine almak iƧin savaşan herkesin yanındayım.”[26]

“Eğer hayatımı bozuk paralar iƧin savaşarak geƧireceksem, eğer hayatımı zorlaştıran aşırı büyük bir evim varsa, eğer Ƨok sayıda maddi imkĆ¢na ihtiyaƧ duyuyorsam, eğer her yıl araba değiştirmem gerekiyorsa, ve bu bƶyle devam ediyorsa…

O zaman tüm vaktimi bunlar için çalışarak geçirmem gerekir.

Sonra da Ƨaldırmamak iƧin Ƨalışırım, ve bƶyle sürer gider…

Ta ki yaşlı, yorgun ve türlü rahatsızlıklarla dolu biri hâline gelene kadar.

Kanaatkâr olmak, sade yaşamak- bu hesaplanmış, bilinçli bir stratejidir.

Bana özgür olmak için zaman kazandırır.

Hayatımın her saati ki onu maddi meseleleri Ƨƶzmekle geƧiriyorsam, bu saat, beni mutlu eden ve ƶzgürleştiren şeylere ayıramadığım bir saattir.” 

Evet JosĆ© “Pepe” Mujica’nın bir rƶportajındaki “Bir Roma atasƶzü der ki, elindeki az olan değil, hep daha fazlasını isteyen fakirdir,”[27] ifadesi Onun Marksist-Leninist bir gerilla olarak başlayıp, bir “hümanist bir devrimci demokrat” olarak noktalığı yaşamını ƶzetliyor aslında.

 

24 Haziran 2025 14:51:09, Muğla-İstanbul.


N O T L A R

[*] Avrupa Demokrat, Haziran 2025…

[1] Karl Marx, Kapital, Sermayenin Üretim Süreci, Cilt: I, Ƨev: Alaattin Bilgi, Sol Yay., 1965. “Almanca I. Baskıya Ɩnsƶz”.

[2] Gabriel GarcĆ­a MĆ”rquez, Aşk ve Ɩbür Cinler, Ƨev: İnci Kut, Can Yay., 1999.

[3] José Saramago, Körlük, çev: Aykut Derman, Can Yay., 2009

[4] Barış Yıldırım, “Eski Gerilla, Yeni Makul: JosĆ© ‘Pepe’ Mujica”, 14 Mayıs 2025… https://sendika.org/2025/05/eski-gerilla-yeni-makul-JosĆ©-pepe-mujica-726403

[5] Bkz: Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “Bir Tupamaro, Bir Başkan: JosĆ© (Pepe) Mujica”, KaldıraƧ Dergisi, No:287, Haziran 2025...

[6] Mehmet Yeşiltepe, “Castro’dan Mujica’ya Devrimci Dersler”, 14 Mayıs 2025… https://bianet.org/yazi/castrodan-mujicaya-devrimci-dersler-307432

[7] Derviş Ergin, “Mujica’nın Ardından - Uruguay Siyasi Tarihinin Kısa Bir Ɩzeti”, 17 Mayıs 2025… https://marksist.net/dervis-ergin/mujicanin-ardindan-uruguay-siyasi-tarihinin-kisa-bir-ozeti

[8] “Gerilla Liderliğinden Devlet Başkanlığına: JosĆ© Mujica”, Devrimci Duruş, No:131, Haziran 2025, s.18.

[9] Emirhan Akman, “JosĆ© Mujica: Sol Değişmek Zorunda, Çünkü Zaman Değişiyor”, 9 Haziran 2025… https://hararet.org/JosĆ©-mujica-sol-degismek-zorunda-cunku-zaman-degisiyor/

[10] L. Doğan TılıƧ, “Pepe’yi Sevmek Kolay, ya Pepe Olmak”, Birgün, 20 Mayıs 2025, s.3.

[11] Onur Ɩzgen, “Mujica’ya Veda”, Birgün Pazar, 18 Mayıs 2025, s.9.

[12] “Gƶrkemli Bir Mücadele”, Birgün Pazar, 18 Mayıs 2025, s.9.

[13] Tupmaros üyesi Jorge Tiscornia, 27 yaşında tutuklanıp zindanda kaldı. “Doğal ışığın olmadığı bir hapishane hücresindeysen, zaman hissini kaybediyorsun. Bir süre sonra hangi günde olduğunu bilemez hĆ¢le geliyorsun.” (“Hapisten Kurtulan Tarih”, Cumhuriyet, 14 Aralık 2014, s.10.)

[14] “Başkanlık tƶreninde kendine ƶzel bir başkanlık kuşağı bile yaptırmak istemeyen Pepe kendinden ƶnceki başkan olan Tabare’den başkanlık kuşağını ƶdünƧ istemiş ve Tabare’de vermemişti. Tƶrende taktığı kuşak iƧin bile ƶlçü vermemiş kendisine bol gelen bir kuşakla tƶrene katılmıştır. Tƶren vb. protokolleri ƶnemsememiştir.” (Aydın İleri, “Bir Başka Kuyunun Kurbağası: Mujica”, Birgün, 5 Kasım 2015, s.14.)

[15] Ertan Erol, “Mujica’ya Veda Ederken”, 19 Mayıs 2025… https://www.evrensel.net/yazi/96961/mujicaya-veda-ederken

[16] Uruguay’da Ekonpomi Bakanı Fernando Lorenzo’nun yolsuzluk nedeniyle istifasını Cumhurbaşkanı JosĆ© Mujica aƧıkladı. (“Uruguay’da Yolsuzluk İddiası İstifa Ettirdi”, Birgün, 23 Aralık 2013, s.11.)

[17] İlyas TunƧ, “Tınılar ve Nal Sesleri”, Birgün Pazar, Yıl:11, No:398, 26 Ekim 2014, s.24.

[18] Andres Danza-Ernesto Tulbovitz; İktidarda Bir Kara Koyun: Saraysız Başkan JosĆ© Mujica, Ƨev: Ali Tuncer-Cahit Ɩzgür Baharlı, Tekin Yay., 2014.

[19] Onur KılıƧ, “Mücadele Bitmez”, Birgün, 6 Kasım 2015, s.5.

[20] Metin Yeğin, “Gerilla, Futbol ve Bir Başka”, Radikal, 2 Temmuz 2011, s.34.

[21] Ceyda Karan, “Mujica: ‘Sol Orduyu Sağa Bırakmamalı”, Cumhuriyet, 6 Kasım 2015, s.10.

[22] Gƶkhan Karakaş, “Eğer Koalisyonu Beceremeseydik İktidar Olamazdık”, Milliyet, 1 Kasım 2015, s.13.

[23] “Pepe Mujica Hayatını Kaybetti”, Yeni Yaşam, 15 Mayıs 2025, s.8.

[24] Pınar Ć–ÄŸĆ¼nƧ, “… ‘Saraysız Başkandan’ Hayat Dersleri”, Cumhuriyet, 31 Ekim 2015, s.16.

[25] Gülsen Candemir, “Daha İyi Bir Dünya İƧin”, Birgün, 6 Kasım 2015, s.5.

[26] M. Ali Ƈelebi, “… ‘Pepe’ JosĆ© Mujica”, Ɩzgür Gündem, 4 Kasım 2015, s.13.

[27] Deniz Ülkütekin, “Kendini Değil, Ülkesini Zenginleştiriyor”, Cumhuriyet Pazar, No:1452, 19 Aralık 2014, s.8.


Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGƖRÜDEN EŞİTLİĞE: TÜRKLERLE ERMENİLER ARASINDAKİ GƜƇ İLİŞKİLERİNİ BİR SİVİL HAKLAR MODELİ ARACILIĞIYLA DEĞİŞTİRMEK,1,“KOBANÊ’NİN ‘BİZ’İMLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,“NEFRET SUƇLARI” VE “ZEHİRLİ KAN” ÜZERİNE,1,1 MAYIS 2015’DE İSTİKAMET(İMİZ) -2014’TE OLDUĞU GİBİ!- TAKSİM,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)İ,1,1 MAYIS’A GİDERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,16,100. YAŞINDA EKİM DEVRİMİ’NİN ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENİ GERƇEĞİNİN TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLÜL 2010 SONRASI,1,12 EYLÜL KİME KARŞIYDI?,1,12 EYLÜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLÜL’Ü YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’İN 50. YILINDA SARI YELEKLİLER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013’ÜN 1 MAYIS DERSLERİ,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YİNE YENİDEN ISRARLA TAKSİM,1,2016,1,2018,1,2019: YERKÜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NİSAN BİTTİ ‘KUTLU DOĞUM’ VERELİM,1,24 HAZİRAN SEƇİM(LER)İ VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZİRAN 2015 SEƇİMLERİ’NE DAİR -GEREKƇELİ- TAVRIMIZ,1,7 HAZİRAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BİR YOLCULUK,1,abd,1,ABD EMPERYALİZMİ VE VENEZÜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLÜ OLMAK İYİDİR (7 HAZİRAN SONRASINA DAİR DEĞERLENDİRME),1,ADALET: ANTROPOLOJİK BİR BAKIŞ,1,afis,1,AFRİN (VE SURİYE’N)İN ƖTESİDİR,1,AFRİN (VE SURİYE),1,AKADEMİNİN ƖZGÜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMİSYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SİZLERİ,1,akp,37,AKP İKTİDARI VE GÜNDELİK HAYATIN İSLƂMİLEŞTİRİLMESİ,1,AKP İSLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NİN ‘KÜLTÜR POLİTİKALARI’?,1,AKP’NİN “DERİN DEVLET”İ,1,AKP’NİN “KINDER KUCHE KIRCHE”Sİ,1,AKP’NİN “MUHAFAZAKƂR”LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKP’NİN “ORGANİK AYDINLARI” VE HAZİRAN KALKIŞMASI,1,AKP’NİN BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ Mİ DEDİNİZ,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ: MİLLİYETƇİ MANEVİYATƇI VE PİYASACI,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİYLE İMTİHANI,1,AKP’NİN KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GİBİ ƖLMEK,1,AKP’NİN MUHAFAZAKƂRLIĞI İSLƂMCILIĞI NEOLİBERALİZMİ VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktüel,3,ALEVƎLİK VE SINIF MÜCADELESİ: KÜLTÜR VE EKONOMİ POLİTİK,1,aleviler,1,amerika,3,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJİ: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKİ” ÜZERİNE,1,ATAERKİL PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BİRLİĞİ: ƇOKKÜLTÜRCÜLƜĞƜN “KRİZİ”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,34,AYŞE ƖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,10,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MİZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZİMAN JƎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERİ,1,BEKLE BİZİ -YENİDEN- TAKSİM,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BİR “ELEŞTİRİ”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BİR “İMKƂNSIZ AŞK” HİKƂYESİ: “AKADEMİ VE ƖZGÜRLÜK,1,BİR “PRAKSİS ANTROPOLOJİSİ” İƇİN,1,BİR AYDIN(LIK) HƂLİ FİKRET BAŞKAYA,1,BİR DAHA ASLA DİYEBİLMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BİR İKTİDAR (YENİDEN-)ÜRETME ARACI OLARAK MOBBİNG[*],1,BİR İKTİDAR ARACI OLARAK KORKU,1,BİR KEZ DAHA “TERƖR” MÜ,1,BİR KİMLİK SİYASETİ OLARAK MİLLİYETƇİLİK VE IRKƇILIK,1,BİR MİLAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BİYOLOJİ KADER Mİ? ya da “FITRAT”A DAİR,1,BİZİM DELİLERİMİZ,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLÜL REJİMİ… BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA “GULYABANİ” KİM),1,BUGÜN ADNAN YÜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTÜKLERİ KAN,1,cevre,15,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VİLLERİ VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,13,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİ VEYA BU KADAR YETKİYİ BABANIZA VERİR MİYDİNİZ,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESİN DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETİYLE BESLENEN ÜLKE,1,ƇƖZÜMÜN SOSYO-EKONOMİK YANI,1,DAĞLAR ERİRSE – ZEVEBƂN,1,DAİMA YAŞAYACAKTIR İSMİYLE MÜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GİRİŞİMİ VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELİ DUMRUL’UN “KENTSEL DƖNĆœÅžĆœM”Ü ya da YOLSUZLUK RANTIN İKİZ KARDEŞİDİR,1,DEMİRİN TUNCUNA İNSANIN...,1,demokrasi,4,DEMOKRATİKLEŞ-ME PAKETİ,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETİN ERKEKLERİ YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETİN KÜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,12,DİĞERLERİ VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DİNLER İSLƂM VE KADIN BEDENİ,1,dinleti,1,DİRENEN DAMAR[*] ƇƜRÜMEYEN,1,direnis,3,dunya,6,dünya,65,düsünce ƶzgürlügü,2,EGEMENLERİN “PYRRHUS ZAFERİ”: F-TİPİ,1,egitim,12,EKİM DEVRİMİ SOSYALİZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTİRİ HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,19,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSİZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,9,EMPERYALİZM- T. “C” VE AFRİN,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALİZM ÜZERİNE NOTLAR,1,ERCAN BİNAY’DAN (BAFRA T TİPİ) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ƖZGÜRLÜK,1,ermeniler,4,ESKİ(MEYEN)/ YENİ TÜRKİYE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,7,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,2,feminist,1,FİDEL İƇİN SANCAĞI YARIYA İNDİRMEYİN DAHA DA YÜKSELTİN,1,FRIEDRICH ENGELS VE AİLENİN,1,genclik,4,GERƇEKTEN DE NEDİR TERƖR,1,GƖBEKLİTEPE BİZE NEYİ ANLATIYOR,1,güncel,9,gündem,12,GÜNDEM’E DÜNE VE BUGÜNE DAİR,1,HAFIZASINI YİTİRMEYEN “DERSİM’E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ÜLKEYİ KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GİDİŞ(İMİZ),1,HANGİMİZ ƖZGÜRÜZ Kİ,1,hareketler,2,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTİR YANİ HAYATTIR GRUP YORUM,1,hayat,1,HER GÜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BİR “KƖPEK” VARDIR,1,HİƇLEŞTİRİLME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLİLER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,36,IŞILTILI VE “TEHLİKELİ” BİR KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE İSLƂMCI “FEMİNİSTLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,İFADE ƖZGÜR(LƜĞƜ) MÜ,1,İFADE ƖZGÜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELİKLİ DEĞERDİR,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,12,islam,14,islam.ortadogu,1,İSLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZİHİN HARİTASINDA BİR GEZİNTİ: “NASIL BİR KADIN(LIK),1,İSTANBUL SEƇİMİ - BİR DEĞERLENDİRME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLİAMIN 40. YILINDA TAKSİM,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,İTİRAZ VE ELEŞTİRİ “HAZIROL”DA DURMAZ,1,İYİ Kİ YAŞADILAR İYİ Kİ YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRİM(LER),1,KADINLAR KAPİTALİZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE “SINIFLAR-ÜSTÜ” MÜ,1,KADINLAR İƇİN OLABİLECEK EN KƖTÜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAİR,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSİZM’SİZ OLUR MU,1,kadin,64,kadinlar,11,KALBİM(İZ) CİZRE’DEDİR,1,kapitalizm,26,KAPİTALİZM KÜLTÜR DİRENİŞ,1,KAPİTALİZMİN KENDİNİ İMHASI: NEOLİBERALİZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,8,KELLE FIYATINA HÜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTİ (YOKSULLARINDAN) TEMİZLEMEK,1,KEŞFEDİLMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESİ İƇİNDİ SAMİR AMİN,1,kitap,35,KOBANÊ BİZİMDİR BİZ KOBANÊ’YİZ,1,KOLEKTİF BİR DEVLET CİNAYETİ: HRANT DİNK,1,komünizm,6,kriz,57,KRİZ SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ÜZERİNE GƖRĆœÅžLER,1,KRİZDEN İNSAN MANZARALARI[*],1,KÜLTÜR “YERLİ VE MİLLİ” MİDİR?YA DA NEDİR,1,kültür sanat,30,KÜRESEL KÜLTÜR” MÜ,1,kürt sorunu,1,laiklik,1,LAİKLİK Mİ HANGİSİ,1,latin amerika,15,LATİN AMERİKA: SAĞIN GERİ DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZİLYA ƖRNEĞİ,1,LATİN AMERİKA: SAĞIN GERİ DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: “TEKNİK DARBE,1,LATİN AMERİKA’DA BARIŞ SÜREƇLERİ,1,LATİN AMERİKA’DAN “BARIŞ SÜREƇLERİ”: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATİN AMERİKA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,4,LÜZUM” ÜZERE: BİR KEZ DAHA İSTANBUL SEƇİMİ,1,MAĞLUP MU DENİR ŞİMDİ ONLARA?,1,MARKSİST-LENİNİST ROMAN YAZARI : VEDAT TÜRKALİ,1,marksizm,6,MARKSİZM + V. İ. LENİN = EKİM DEVRİMİ (NOTLARI),1,MARKSİZM AİLE AŞK CİNSELLİK ÜZERİNE SƖYLEŞİ,1,MARKSİZM VE KADIN ÜZERİNE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSİZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DĆœÅžĆœNCE DÜNYASINA BİR SEYAHAT: ETNOLOJİ DEFTERLERİ,1,MARX’TAN ƖĞRENEN BİR ƇUKUROVALI: OKTAY ETİMAN,1,MASKELİ FAŞİZM: “POPÜLİST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI İYİ BİLMEZDİK,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHİNİLER VE DÜNYAYI DEĞİŞTİREBİLMEK,1,mücadele,18,MÜCADELE BOYU BİR YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MÜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O “İMTİYAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KİTLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMİNİST” Mİ,1,NEO-LİBERAL TÜRKİYE’DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKÜNLEŞME DİYALEKTİĞİ,1,NEO-LİBERAL TÜRKİYE’NİN “EN ALTTAKİLER”İ: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KÜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,12,newroz,1,NİCE ONYILLARA ‘YENİKAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GÜN BU ÜLKEDE. O GÜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLÜMSÜZDÜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(İMİZ,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BİZ YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,10,ORTADOĞU’DA BİR KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “İHYA” ETMEK: AKP’NİN TƖRENLERİ,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTÜ YÜREĞİMİZE…,1,ƖFKELENİNCE ƇOK GÜZEL OLUYORSUN TÜRKİYE,1,ƖFORİNİN ORTASINDA,1,ƖĞRETTİKLERİ HATIRLATTIKLARIYLA GREİF DİRENİŞİ,1,ƖLÜMSÜZ ABİ(MİZ) OKTAY ETİMAN,1,ƖRGÜTLÜ MÜCADELE ETİĞİ VE SOSYALİST DEMOKRAS,1,ƶteki,29,ƖZEL MÜLKİYETİN DEVLETİN KƖKENİ ÜZERİNE,1,ƖZERKLİKƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLİVYA DERSLERİ,1,ƖZGECAN’IN KATLİNİN AKP’YLE NE İLGİSİ VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgürlük,5,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANİNİN (“YENİ”) REJİMİ,1,PARİS KATLİAMI “BARIŞ SÜRECİ” VE HESAPLAŞMA,1,politika,13,POPÜLER KÜLTÜRE ELEŞTİREL BAKIŞLAR - KISA BİR TARİHƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEP’İN TÜRKÜ(/ŞİİR)LERİ,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKİ’NİN KANAYAN KARANFİLİ,1,rƶportaj,12,SAHİ “VESAYET (REJİMİ)” KALKTI MI,1,SAHİCİ OLMAK,1,savas,4,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ÜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,18,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERİN SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRÜMENİN RESMİNİ ƇİZEBİLİR MİSİN ABİDİN?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTİM MANZARALARI,1,SEN MİSİN “BARIŞ” DİYEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,11,SİVAS KATLİAMI O GÜN ORADA BİTMEDİ,1,siyonizm,4,SİYONİZM ANTİ-SEMİTİZM VE BİR “MUGALATA” ÜZERİNE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BİLİMLER: BİR ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,15,SOYKIRIM ÜZERİNE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ÜZERİNE,1,suriye,2,SURUƇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELİ DUMRULLARI: ƖZELLEŞTİRMELER,1,SÜREKLİLEŞTİRİLEN OHAL VE,1,ŞİDDET Mİ MEŞRUİYET YİTİMİ Mİ,1,ŞİDDET NEDEN KAPİTALİZMİN “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,14,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,22,tck,2,tck301,1,teknoloji,1,temel demirer,17,tercüme,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KİTAPLI İNSANDAN KORKARIM,1,TOTALİTARYANİZMİ SOKAKTA ALT EDEBİLMEK,1,TOTALİTERLEŞMEYE İHVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET İKTİDAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tüketim,1,Türk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TÜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TÜRK(İYE) İSLƂMI’NDA KADIN OLMAK,1,türkiye,85,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHİT OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,üniversite,6,ÜNİVERSİTEYİ ƖLDÜRMENİN SEKİZ YOLU (YA DA ÜNİVERSİTE PİYASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETİN ALTERNATİFİ VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZÜELLA VE EMPERYALİZM KONUSU,1,VESAYET REJİMİ” ƖLDÜ YAŞASIN “İLERİ DEMOKRASİ,1,video,26,VURUN “ƖTEKİ”NE,1,YA SEV YA TERKET: BİR BİAT ARACI OLARAK MOBBİNG,1,YA SOSYALİZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDİNİZ,1,yasam,24,YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENİ”,1,yeni yil,2,YENİ YƖK YASA TASLAĞI ÜZERİNE: PİYASA ÜNİVERSİTEYİ YUTARKEN,1,YENİDEN HAYKIRABİLMEK: “YERİMİZ MUTFAK DEĞİL DÜNYA,1,YERELİ BİRLİKTE YƖNETMEK - NASIL BİR DÜNYA İSTİYORSAK ƖYLE BİR YEREL YƖNETİM,1,YILDIZLARIN GÜNCESİNİ TUTAN ADAM: CENGİZ GÜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YÜREĞİMİZDE,1,ZAPATİSTALARIN 33. YILI: BİR DEĞERLENDİRME,1,ZEYTİNLİĞİ ZİNDAN YAPAN SİSTEMATİK ZULME DİRENENLER,1,ZİNDAN(LAR)IN TÜRKƇESİ,1,ZORUNLU BİR AƇIKLAMA (II)… VE BİR EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚Ć¶zbudun: GERİLLADAN PARLAMENTOYA, JOSƉ “PEPE” MUJİCA[*]
GERİLLADAN PARLAMENTOYA, JOSƉ “PEPE” MUJİCA[*]
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi1bNeIljy0X79w5DOHuR_91r7XyBs7ZZJeqaiWjIW6ev2aZ16Flfs4_jCdGIoQqL8_adN-X9qEG8XROSlOvMksE7Azugi0j8t2fiRwcpOIi_CP199PG3NN_2ctazdoxT0NQLHBAwO2JieXjCQlGO6X1K8-Zd00hMajY3yEegl8WCemx4YYm6itm6d3JN4/w640-h480/S%C4%B0BEL%20IMG_6077.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi1bNeIljy0X79w5DOHuR_91r7XyBs7ZZJeqaiWjIW6ev2aZ16Flfs4_jCdGIoQqL8_adN-X9qEG8XROSlOvMksE7Azugi0j8t2fiRwcpOIi_CP199PG3NN_2ctazdoxT0NQLHBAwO2JieXjCQlGO6X1K8-Zd00hMajY3yEegl8WCemx4YYm6itm6d3JN4/s72-w640-c-h480/S%C4%B0BEL%20IMG_6077.jpg
sibelšŸ‚Ć¶zbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2025/07/gerilladan-parlamentoya-jose-pepe-mujica.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2025/07/gerilladan-parlamentoya-jose-pepe-mujica.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gör BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara Bütün Yayinlar İsteğiniz gönderi bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy