$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI[1]

GUSTAVO ESTEVA ¡Basta! 31 Aralık 1993’ü 1 Ocak 1994’e bağlayan gecenin yarısında, balta, sopa ve ahşap kabzalı tüfeklerle silahlanmı...

GUSTAVO ESTEVA

¡Basta!

31 Aralık 1993’ü 1 Ocak 1994’e bağlayan gecenin yarısında, balta, sopa ve ahşap kabzalı tüfeklerle silahlanmış binlerce yerli ormanı kat ederek Chiapas eyaletinin beş büyük kentini işgal edip Meksika hükümetine savaş ilan ettiler. Yerli olduklarını ve Zapatista Ulusal Kurtuluş Ordusu’nu (EZLN) oluşturduklarını söylüyorlardı. İsyanları yalnızca başkana karşı değil, beş yüzyıllık istila, baskı ve suistimale karşıydı. Basta ! deme saati gelmişti.
Onlarca gün süren şiddetli askerî baskıların ardından, sivil toplumun basıncıyla Zapatistaların kesin olarak uydukları ateşkes ilan edildi.
1995’te hükümetin başarısız bir tuzak girişiminin ardından, sivil toplumun da desteğiyle hem diyalogu, hem de zapatistaları korumaya yönelik Uzlaşma ve Yatıştırma Yasası (Ley de Concordia y Pacificación) ilan edildi: hükümetle diyalogu sonlandırma konusunda iki taraflı formel bir anlaşma olmadığı sürece, hükümetin müdahalesinden masun olarak 250 000 hektarlık bir teritoryayı fiziksel olarak işgal edebileceklerdi.
21 Aralık 2012’de yaklaşık 40 000 Zapatista, isyancıların 1 Ocak 1994’te işgal ettiği beş kentin sokaklarında sessiz, barışçı ve düzenli bir yürüyüş gerçekleştirdi. Mesajları kısa ve özlüydü: “Duydunuz mu? Bu, yıkılmakta olan sizin dünyanızın çatırtısı ve yükselmekte olan bizim dünyamızın sesidir.”
Az bir zaman sonra, 11-16 Ağustos 2013’te gerçekleşecek escuelita’da[2] işlenecek olan “Zapatistalara göre özgürlük” dersinin duyurusunu yaptılar. Öğretmenler, sömürü ve sosyal sınıfların, olmadığı sömürü ve sosyal sınıfların, baskıların ve başkalarına hizmet dışında hiyerarşilerin olmadığı, ataerkil ve cinsiyetçi zihniyetten kopmuş yeni bir dünyanın zanaatkârlarıydı.
Escuelita’ya Meksika ve dünyanın heryerinden gelen 1700 kişi davet edilmişti. Gördüğümüz, duyumsadığımız, soluduğumuz, dokunduğumuz ve deneyimlediklerimiz, evet, onlar yeni tip erkek ve kadınlardı. Otuz yıldır tek mülkleri, saygınlıklarıydı. “Köylerde çok az çocuk kalmıştı, “ diyordu Komutan yardımcısı Marcos, “hemen hepsi ölmüştü.” Zapatistalar sıfırdan yeni bir dünyanın inşaına koyuldular; ne fonlar, ne tahsisatlardan, ne de onlara karşı gizli bir savaş yürüten hükümetin sosyal yardımlarından yararlanıyorlardı.

Özgürlüğün Yapıları

Zapatistea topraklarında, toplumun şenlikli yeniden inşaında sözcükler, fiiller hüküm sürer ve kullanılır. Orada bir sağlam bir hukuksal ve toplumsal düzen hâkimdir. Her türlü şiddet biçimi, pratikte yok edilmiştir.
Zapatista normları üç düzlemde geçerli kılınmıştır: 1) Cemaat, 2) belediye (cemaatler grubu), 3) Caracol (belediyeler grubu). Bu siyasal grupların her birinin boyutları değişkendir. Örneğin bir cemaatin boyutları birkaç aileden birkaç yüz aileye değişkenlik gösterebilir.
Bir cemaatin tüm üyeleri, yaşamlarını yönetecek norm ve anlaşmaları tanımlayan kararların alınma süreçlerine katılır. Normlar, ihlâlleri yaptırımlara bağlı genel davranış kurallarıdır. Anlaşmalar ortak yarar için komünal faaliyetlere ilişkin kararların alınma sürecinin koşullarını belirler. Norm ve anlaşmalar belediyeler ve caracol’ler düzeyinde, bu düzlemlerde geçici olarak yetke konumunda bulunan cemaatlerin ortak üyelerince düşünülüp formüle edilir. Bu norm ve anlaşmalar cemaatler tarafından onaylanmadıkça yürürlüğe giremez.
Bazı normlar zapatistaların tümü için bağlayıcıdır: “Boyun eğerek yönetme”nin yedi ilkesi özellikle geçici yetke konumunda olanlar için, devrimci yasalar ise her zaman herkes için geçerlidir.
Bu yedi ilke, şunlardır: 1) hizmet etmek ve kendisine hizmet ettirmemek; 2) temsil etmek ama yerini almamak; 3) yapmak ama yıkmamak; 4) boyun eğmek ama hükmetmemek; 5) önermek ama dayatmamak; 6) ikna etmek ama alt etmemek; 7) eğilmek ama yükselmemek. Bu ilkeler cemaat üyeleri tarafından formüle edilmiş, uzun süre tartışıldıktan sonra sononda tüm Zapatistalarca kabul edilmişti.
Toprak ve kadınlar üzerine devrimci yasalara gelince, 1 Ocak 1994 ayaklanmasından önce, gizlilik koşulları altında formüle edilmiş ve aynı gün duyurulmuşlardı. Bu yasalar son derece yalındır, koşullar değiştiğinde gözden geçirilecek genel ilkeler olarak işlerler. Tüm kararlar konsensüsle alınır; ne ki, ikincil önemde kararlar oya sunulabilmektedir.
Polis yoktur, buna ihtiyaç da yoktur. Hedef olduğu tüm saldırılara karşın Zapatista toprakları Meksika’nın en güvenli bölgesi, dünyanın da en güvenli bölgelerinden biridir.
Tüm yurttaşlar çeşitli gözetim ve kamu projelerini hayata geçirilmesine yönelik komisyonlarda dönüşümlü olarak görev alır. Ender olarak suistimal vakalarına rastlanmış, bunlar cezalandırılmıştır.
Halklar arasında çok uzun süre hoşgörüyle eril bir edim olarak karşılanan Kadın ve çocukları darp etmek, yani ev içi şiddet hemen tümüyle tasfiye edilmiştir. Tabandan değişimler sayesinde çocuklar bir sevgi seli içinde yetişmekte ve Zapatista cemaatlerini ziyaret eden herkesin deneyimleyebileceği üzere, inanılmaz bir özgürlük içinde yaşamaktadırlar.

Toplumsal işlevler:

Çalışmak
Zapatistalar hergün uzun saatler çalışır ve kolaylıkla bir faaliyetten diğerine geçerler. Başlıca üç çalışma tipi ayırt edilebilmektedir:

● Aileyi desteklemek için gerekli olan çalışma
● Bir cemaat kolektif ya da grubunun komünal projesi için çalışma; bu durumda, yararlar katılımcılarla öngörülen yararlanıcılar arasında pay edilir.
● Ürünleri cemaatin tanımladığı hedefe yönelik cemaat çalışması.

Yemek
Zapatista ailelerin büyük bölümü kendi temel besinlerini üretir, kendi yapamadıklarını ise komşularından ya da Zapatista dükkânlardan sağlarlar. Bir grup olarak Zapatistalar yüksek ölçüde kendine yeterlilik sergilemektedirler.

Öğrenmek
Zapatistalar herşeyi her zaman birbirlerinden öğrenirler. Onlarda zorunlu eğitim sistemi yoktur. Çocuklar aile faaliyetlerine katılır ve kendileri okula gitmeye karar verene dek her türlü okul boyunduruğundan özgürdürler. Okullarda “öğretmenler” yoktur. Yalnızca çıraklık sürecini öğrencilerle birlikte örgütleyen genç kolaylaştırıcılar bulunur. Ne önceden saptanmış bir müfredat ne de not vardır. Tarih gibi kimi genel temalar farklı belediye ve bölgelerde farklı tarzlarda işlenir.

Sağaltmak
-Kendileri de Zapatista olan genç “sağlık kolaylaştırıcıları”nın desteğinde- genellikle sağlıklı bir yaşam sürdürürler. Kadınların çoğu şifalı bitkileri, kırık-çıkıkçılık sanatını bilir, bazıları “çıplak ayaklı” ebelerdir. Zapatista klinikleri yeterli bir temrin edinmiş yerel kişilerin elindedir. Geniş bir geleneksel sağaltımlar erimine başvururlar; ama aynı zamanda modern ilaç ve ekipmandan da yararlanırlar. Her caracol’da, Zapatista kliniklerinin olanaklarını aşacak vakalarda hastaları Zapatista-olmayan hastanelere nakletmek üzere ambülanslar bulunur. Devlet hastanelerinin kötü şöhreti nedeniyle Zapatista olmayan pek çok kişi de Zapatista kliniklerine başvıurmaktadır.

İkamet etmek
Zapatistalar kendi evlerini, hemen her zaman yerel malzemeyle inşa ederler. Cemaat sakinlerinin içme suyuna erişimi ya da içme suyu edinme olanakları vardır. Bazı evlerde konvansiyonel tuvaletler bulunmaktadır, bazıları ise ekolojik kuru sistemlere sahiptir. Evsiz kimse bulunmadığı gibi, haneler de aşırı kalabalık değildir.

Mübadele etmek
Zapatistalar çeşitli mübadele biçimlerini uygulamaktadır: cemaat içerisinde karşılıklı armağanlar, trampa, iktisadî mübadele. Pazarda genellikle kolektif olarak alıp satarlar.
Dolaşmak
Zapatistalar gündelik olarak ayaklarını ya da atlarını kullanırlar veya eşek, katır, bisiklet ya da kayığa binerler. Ayrıca binek ya da yük için kullandıkları ortak taşıtları da vardır. Uzun mesafelerde kitle taşıma araçlarından yararlanırlar.

Sahip olmak
Ayaklanmadan sonra ele geçirdikleri topraklar ortak topraklar olarak cemaatler arasında paylaştırıldılar. Toprakta ve üretim araçlarında özel mülkiyet mevcut değildir. Her bir ailenin, cemaatin sahip olduğu toprakların miktarına göre, benzer koşullarda, diğerlerine benzer bir ortak parsele erişim hakkı vardır. Yeni oluşan çiftler de kendi parselini edinir.
Ailelerin çoğu kendi kullanımları, gündelik gereksinimlerini karşılamak üzere takasa sokmak için ya da öngörülmeyen ihtiyaçları karşılamaya yönelik bir birikim olarak kümes hayvanları, kimi zaman da küçük ya da büyükbaş hayvan yetiştirmektedir.
Ailelerin kümes hayvanlarını, küçük ya da büyükbaş hayvanları, bir köy dükkânını ya da üretime yönelik aletleri ortaklaşa yetiştirmesi ya da yönetmesi sıkça rastlanan bir durumdur. Daha karmaşık gereçler cemaatlere, belediyelere ya da caracol’lara aittir.
Ailelere üretken projelere girişmeleri ya da acil ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri için uygun faizlerle kredi veren cemaat bankaları da mevcuttur.

“Escuelita”

Biz öğrencilerin karşılaştığı ilk sürpriz, ev sahiplerimizin şaşırtıcı örgütlenme yetisiydi. İki ila on saat süren bir yolculuğun ardından her bir caracol’a eriştiğimizde, sıcak ve etkileyici bir karşılama töreninin ardından, her bir öğrenci, ikameti sürecinde günde yirmidört saat kendisiyle ilgilenecek votan’ı (koruyucu/mihmandar) ile tanıştırıldı. Votan’lar aile sofrasında çevirmenlerimiz olacaktı. Derslerimizde bize yardımcı olacak, sorularımızı yanıtlayacaklardı. Tüm bu deneyim yoğun, şenlikli ve canlıydı. Bizi kabul eden ailelerin işlerini paylaştık. Metin kitaplarını çalıştık. Sorular sorup genellikle iyi yanıtlar alacak vaktimiz oldu. Ya her zaman coşku dolu olan oyunsal faaliyetlere, özellikle de veda şenliğine ne demeli?
Metin kitapları Zapatista deneyiminini doğasını göstermekteydi. Caracol’lar tabandan örgütlendiğinden, aralarında -çekişmelere yol açmayan!- farklılıklar başgöstermede gecikmiyordu. Paylaşma arzusu böylece acil hâle gelmişti. Birkaç yıllık çabaların sonucunda, yetke konumları ya da başka toplumsal işlevlerde deneyim kazanan kişilerden, deneyimlerini korkusuzca ve sınırlama olmaksızın, açıkyüreklilikle zorlukları ve hatalarını örtbas etmeksizin anlatarak başkalarıyla paylaşmaları istenmişti. Zamanla, özerklik tohumlarını ekmek için bu deneyimleri Zapatista topraklarının dışıyla da paylaşma, dışarıya açma fikri doğdu.
Bu ilk vesilede bizler “ilk devir (ya da ilk düzlem; başkaları da olacak) öğrencileri”ydik, ama çok şey öğrendik. Özgürlük mücadelesi sürecinde geliştirilen yeni kategorilerle tanıştık: Maya halklarının direniş gelenekleri, özerkliğin inşası, cemaat işlerinin örgütlenmesi. Her türlü orantik direnişin yalnızca yeni bir şeyi destekleme değil, aynı zamanda onu inşa etme anlamına geldiğini öğrendik - ki bu da örgütlenmeyi gerektiriyordu.
Kitaplardan ya da ideolojik söylemlerden değil, imgelemin aydınlattığı pratikten öğrenilmiş radikal yenilikleri anlatmaya sözcükler yetmez. Tanık olduklarımızın tarihsel öncelleri olduğunu sanmıyorum; örneğin iktidarın siyasal-askerî komuta tarafından cemaat, belediye ve caracol’lara düzenli ve tutarlı bir biçimde aktarımı. (Sivil) Zapatista destek temellerinin 1994 ayaklanmasını örgütleyebilmesi için komutaya devrettiği iktidar, halkın, sıradan insanların bütün özerklik ve özyönetim düzlemlerinde karar alma süreçlerini üstlendiği ölçüde, tedricen kendisine iade edilmekteydi. Askerî komuta böylelikle her an destek verme, hatta girişimleri başlatmaya hazır bir biçimde geriye çekilmişti.
Yaşayan bir deneyimi başkalarına aktarılabilir bir bilgiler ve yatkınlıklar paketine dönüştürmek mümkün değildir. Bu, Zapatista escuelita’nın anlamına, tarzına ve niyetine ihanet etmek olur. Biz eğitilmek için çağrılmamıştık, endoktrine edilmek için hiç. Tözü ancak çeşitlilik içerisinde korunabilecek yaşayan bir deneyimi paylaştık. Burada yapılacak şey, herşeyi “teknikleştirilmiş”, formel bir söyleme indirgemek değil, herkesin kendi tarzında bir çeşit bulaştırma ajanına dönüşmesiydi. Bu, yani deneyimi hazmederek özerklik çiçeğinin açabileceği verimli bir toprağı hazırlamak, zaman alacaktır.
Sonuç olarak: Bazen bize bitmeyecekmiş gibi gözüken yoğun bir bir haftanın ardından, bir karşılıklılığı değil, bir ödevi, başkalarıyla paylaşma ödevini ima eden bir çıraklık süresinden tükenmiş biçimde çıkıp umut dolu, yuvalarımıza döndük. Bu esin çeşmesinden doyasıya içmiştik ve herkesin, kendi tarzında, bir çeşitlilik dünyasını, “bütün dünyaların sığabileceği bir dünyayı” herkes için inşa edebileceğini öğrenmiştik.
Öğrenci olan bizler için küçük okul blokları, duraganlıkları, korkuları eritip dağıtmıştı. Artık yola koyulabilirdik.
Yazdıklarımı yeniden okurken, Zapatista toplumunun “insanî, çok insanî” loş veçheleri, kaçınılmaz gerilimleri ve çelişkileri konusunda bir şey söylemediğimi fark ettim. Genellikle insanı tüketen gündelik çalışmadan, ya da kadîm maçoluğun izleri ve şiddetinden söz edebilirdim. Şafak sökmeden kliniğe nakledilemediği için bütün gece ağrılarıyla inleyen hasta kadından söz etmedim, ve benzeri pek çok “tatsız” durumu suskunlukla geçiştirdim.
Hayır, niyetim bir döküm çıkarmak, ya da “bilimsel” ve “nesnel” olmayı savlayan bir araştırma yapmak değildi. Yalnızca duyumsadıklarımı ve anladığımı sandıklarımı tercüme etmek istedim: bu sıradan erkek ve kadınlar dünyanın en adaletsiz ve sefil toplumsal durumlarından birini, kadîm daha adil, saygın ve onurlu bir toplum düşünün gerçekleştirecek tarzda dönüştürmeyi başarmışlardı.
Bu notlar escuelita gibi, müjdeyi başkalarıyla paylaşmak üzere yolda çiziktirilmiş bir tutanaktan ibarettir. Evet, toplumlarımızdaki çıkmazları aşmak ve tüm tarihin en vahim krizlerinden birinin orta yerinde, geçerli bir alternatif önermek mümkün gözükmektedir. Kendi alternatiflerini arayanların, bu anlatıdan bir miktar esinlenmesi, dileğimdir.

N O T L A R
[1] İspanyolca’dan kısaltarak Fransızca’ya çeviren: Jean Robert. Türkçesi: Sibel Özbudun… Kaldıraç, No:150, Aralık 2013…
[2] İspanyolca’da escuelita sözcüğü ikili bir anlama sahiptir: fiziksel olarak küçük okul anlamına gelebileceği gibi, okul kurumunu kibar bir dille küçümseyen bir küçültme takısı (“okulcuk” gibi) olarak anlaşılabilir.

Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Öne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGÖRÜDEN EŞİTLİĞE: TÜRKLERLE ERMENİLER ARASINDAKİ GÜÇ İLİŞKİLERİNİ BİR SİVİL HAKLAR MODELİ ARACILIĞIYLA DEĞİŞTİRMEK,1,“KOBANÊ’NİN ‘BİZ’İMLE NE ALÂKÂSI VAR?,1,“NEFRET SUÇLARI” VE “ZEHİRLİ KAN” ÜZERİNE,1,1 MAYIS 2015’DE İSTİKAMET(İMİZ) -2014’TE OLDUĞU GİBİ!- TAKSİM,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)İ,1,1 MAYIS’A GİDERKEN: AKP KADINLAR İÇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKİM DEVRİMİ’NİN ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENİ GERÇEĞİNİN TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLÜL 2010 SONRASI,1,12 EYLÜL KİME KARŞIYDI?,1,12 EYLÜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLÜL’Ü YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’İN 50. YILINDA SARI YELEKLİLER,1,2013,1,2014,1,2014 İÇİN 2013’ÜN 1 MAYIS DERSLERİ,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YİNE YENİDEN ISRARLA TAKSİM,1,2016,1,2018,1,2019: YERKÜREDE VE COĞRAFYAMIZDA İŞÇİ SINIFI(MIZ),1,23 NİSAN BİTTİ ‘KUTLU DOĞUM’ VERELİM,1,24 HAZİRAN SEÇİM(LER)İ VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZİRAN 2015 SEÇİMLERİ’NE DAİR -GEREKÇELİ- TAVRIMIZ,1,7 HAZİRAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BİR YOLCULUK,1,ABD EMPERYALİZMİ VE VENEZÜELLA 2019,1,AÇIK SÖZLÜ OLMAK İYİDİR (7 HAZİRAN SONRASINA DAİR DEĞERLENDİRME),1,ADALET: ANTROPOLOJİK BİR BAKIŞ,1,afis,1,AFRİN (VE SURİYE’N)İN ÖTESİDİR,1,AFRİN (VE SURİYE),1,AKADEMİNİN ÖZGÜRLÜĞÜ İÇİN,1,akademisyen,2,AKADEMİSYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SİZLERİ,1,akp,36,AKP İKTİDARI VE GÜNDELİK HAYATIN İSLÂMİLEŞTİRİLMESİ,1,AKP İSLÂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NİN ‘KÜLTÜR POLİTİKALARI’?,1,AKP’NİN “DERİN DEVLET”İ,1,AKP’NİN “KINDER KUCHE KIRCHE”Sİ,1,AKP’NİN “MUHAFAZAKÂR”LIĞI NEYE DENK DÜŞER,1,AKP’NİN “ORGANİK AYDINLARI” VE HAZİRAN KALKIŞMASI,1,AKP’NİN BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ Mİ DEDİNİZ,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ: MİLLİYETÇİ MANEVİYATÇI VE PİYASACI,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİYLE İMTİHANI,1,AKP’NİN KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GİBİ ÖLMEK,1,AKP’NİN MUHAFAZAKÂRLIĞI İSLÂMCILIĞI NEOLİBERALİZMİ VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktüel,2,ALEVÎLİK VE SINIF MÜCADELESİ: KÜLTÜR VE EKONOMİ POLİTİK,1,aleviler,1,amerika,1,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJİ: NASIL VE NİÇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKİ” ÜZERİNE,1,ATAERKİL PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BİRLİĞİ: ÇOKKÜLTÜRCÜLÜĞÜN “KRİZİ”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,27,AYŞE ÖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,7,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MİZAH YA DA HİÇ!,1,BE ZİMAN JÎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERİ,1,BEKLE BİZİ -YENİDEN- TAKSİM,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BİR “ELEŞTİRİ”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BİR “İMKÂNSIZ AŞK” HİKÂYESİ: “AKADEMİ VE ÖZGÜRLÜK,1,BİR “PRAKSİS ANTROPOLOJİSİ” İÇİN,1,BİR AYDIN(LIK) HÂLİ FİKRET BAŞKAYA,1,BİR DAHA ASLA DİYEBİLMEK İÇİN: GÖZALTINDA KAYIPLAR,1,BİR İKTİDAR (YENİDEN-)ÜRETME ARACI OLARAK MOBBİNG[*],1,BİR İKTİDAR ARACI OLARAK KORKU,1,BİR KEZ DAHA “TERÖR” MÜ,1,BİR KİMLİK SİYASETİ OLARAK MİLLİYETÇİLİK VE IRKÇILIK,1,BİR MİLAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BİYOLOJİ KADER Mİ? ya da “FITRAT”A DAİR,1,BİZİM DELİLERİMİZ,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bölge,3,BU 12 EYLÜL REJİMİ… BURADAN ÇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELÂL? (YA DA “GULYABANİ” KİM),1,BUGÜN ADNAN YÜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DÖKTÜKLERİ KAN,1,cevre,12,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VİLLERİ VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,12,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİ VEYA BU KADAR YETKİYİ BABANIZA VERİR MİYDİNİZ,1,Çile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gözlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ÇOCUKLAR ÖLMESİN DEMEK TERÖR SUÇU MU,1,ÇOCUKLARININ ETİYLE BESLENEN ÜLKE,1,ÇÖZÜMÜN SOSYO-EKONOMİK YANI,1,DAĞLAR ERİRSE – ZEVEBÂN,1,DAİMA YAŞAYACAKTIR İSMİYLE MÜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GİRİŞİMİ VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELİ DUMRUL’UN “KENTSEL DÖNÜŞÜM”Ü ya da YOLSUZLUK RANTIN İKİZ KARDEŞİDİR,1,DEMİRİN TUNCUNA İNSANIN...,1,demokrasi,1,DEMOKRATİKLEŞ-ME PAKETİ,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETİN ERKEKLERİ YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ÖNLENMEZ,1,DEVLETİN KÜRTAJI: ROBOSKÎ,1,DEVLETLÛLAR,1,devrim,8,DİĞERLERİ VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DİNLER İSLÂM VE KADIN BEDENİ,1,dinleti,1,DİRENEN DAMAR[*] ÇÜRÜMEYEN,1,direnis,3,dunya,5,dünya,53,düsünce özgürlügü,2,EGEMENLERİN “PYRRHUS ZAFERİ”: F-TİPİ,1,egitim,12,EKİM DEVRİMİ SOSYALİZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTİRİ HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,15,emekciler,3,EMEKÇİLER İŞSİZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,7,EMPERYALİZM- T. “C” VE AFRİN,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALİZM ÜZERİNE NOTLAR,1,ERCAN BİNAY’DAN (BAFRA T TİPİ) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ÖZGÜRLÜK,1,ermeniler,4,ESKİ(MEYEN)/ YENİ TÜRKİYE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ÇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,6,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,1,feminist,1,FİDEL İÇİN SANCAĞI YARIYA İNDİRMEYİN DAHA DA YÜKSELTİN,1,FRIEDRICH ENGELS VE AİLENİN,1,genclik,2,GERÇEKTEN DE NEDİR TERÖR,1,GÖBEKLİTEPE BİZE NEYİ ANLATIYOR,1,güncel,3,gündem,11,GÜNDEM’E DÜNE VE BUGÜNE DAİR,1,HAFIZASINI YİTİRMEYEN “DERSİM’E AĞIT,1,hakkinda,1,HÂL ÜLKEYİ KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HÂL VE GİDİŞ(İMİZ),1,HANGİMİZ ÖZGÜRÜZ Kİ,1,hareketler,1,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTİR YANİ HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GÜN DÖRT İŞÇİ BEŞ KADIN,1,HER KÖYDE BİR “KÖPEK” VARDIR,1,HİÇLEŞTİRİLME KAYGISINDAN ÖFKEYE SARI YELEKLİLER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,31,IŞILTILI VE “TEHLİKELİ” BİR KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE İSLÂMCI “FEMİNİSTLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,İFADE ÖZGÜR(LÜĞÜ) MÜ,1,İFADE ÖZGÜRLÜĞÜ VAZGEÇİLEMEZ ÖNCELİKLİ DEĞERDİR,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,İSLÂMCI-MUHAFAZAKÂRIN ZİHİN HARİTASINDA BİR GEZİNTİ: “NASIL BİR KADIN(LIK),1,İSTANBUL SEÇİMİ - BİR DEĞERLENDİRME,1,isyan,15,İŞÇİ SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLİAMIN 40. YILINDA TAKSİM,1,İŞÇİ SINIFININ KADINLAŞMASI,1,İTİRAZ VE ELEŞTİRİ “HAZIROL”DA DURMAZ,1,İYİ Kİ YAŞADILAR İYİ Kİ YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRİM(LER),1,KADINLAR KAPİTALİZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERÇEKTEN DE “SINIFLAR-ÜSTÜ” MÜ,1,KADINLAR İÇİN OLABİLECEK EN KÖTÜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAİR,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSİZM’SİZ OLUR MU,1,kadin,55,kadinlar,11,KALBİM(İZ) CİZRE’DEDİR,1,kapitalizm,19,KAPİTALİZM KÜLTÜR DİRENİŞ,1,KAPİTALİZMİN KENDİNİ İMHASI: NEOLİBERALİZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HÜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTİ (YOKSULLARINDAN) TEMİZLEMEK,1,KEŞFEDİLMEMİŞ GELECEĞİN BİÇİMLENMESİ İÇİNDİ SAMİR AMİN,1,kitap,35,KOBANÊ BİZİMDİR BİZ KOBANÊ’YİZ,1,KOLEKTİF BİR DEVLET CİNAYETİ: HRANT DİNK,1,komünizm,4,kriz,49,KRİZ SAVAŞ VE İŞÇİ SINIFI ÜZERİNE GÖRÜŞLER,1,KRİZDEN İNSAN MANZARALARI[*],1,KÜLTÜR “YERLİ VE MİLLİ” MİDİR?YA DA NEDİR,1,kültür sanat,29,KÜRESEL KÜLTÜR” MÜ,1,kürt sorunu,1,laiklik,1,LAİKLİK Mİ HANGİSİ,1,latin amerika,11,LATİN AMERİKA: SAĞIN GERİ DÖNÜŞÜ - 1/ BREZİLYA ÖRNEĞİ,1,LATİN AMERİKA: SAĞIN GERİ DÖNÜŞÜ-2/ PARAGUAY: “TEKNİK DARBE,1,LATİN AMERİKA’DA BARIŞ SÜREÇLERİ,1,LATİN AMERİKA’DAN “BARIŞ SÜREÇLERİ”: EL SALVADOR ÖRNEĞİ,1,LATİN AMERİKA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,2,LÜZUM” ÜZERE: BİR KEZ DAHA İSTANBUL SEÇİMİ,1,MAĞLUP MU DENİR ŞİMDİ ONLARA?,1,MARKSİST-LENİNİST ROMAN YAZARI : VEDAT TÜRKALİ,1,marksizm,5,MARKSİZM + V. İ. LENİN = EKİM DEVRİMİ (NOTLARI),1,MARKSİZM AİLE AŞK CİNSELLİK ÜZERİNE SÖYLEŞİ,1,MARKSİZM VE KADIN ÜZERİNE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSİZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DÜŞÜNCE DÜNYASINA BİR SEYAHAT: ETNOLOJİ DEFTERLERİ,1,MARX’TAN ÖĞRENEN BİR ÇUKUROVALI: OKTAY ETİMAN,1,MASKELİ FAŞİZM: “POPÜLİST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI İYİ BİLMEZDİK,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DÜŞÜ LAMBORGHİNİLER VE DÜNYAYI DEĞİŞTİREBİLMEK,1,mücadele,12,MÜCADELE BOYU BİR YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MÜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIÇ,1,NE OLDU O “İMTİYAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KİTLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMİNİST” Mİ,1,NEO-LİBERAL TÜRKİYE’DE MUHAFAZAKÂRLAŞMA/ DÜŞKÜNLEŞME DİYALEKTİĞİ,1,NEO-LİBERAL TÜRKİYE’NİN “EN ALTTAKİLER”İ: İŞÇİ SINIFI KÜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,11,newroz,1,NİCE ONYILLARA ‘YENİKAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GÜN BU ÜLKEDE. O GÜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ÖLÜMSÜZDÜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(İMİZ,1,ONLAR ÇALIP ÇIRPTIKÇA BİZ YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORÇUN,1,ortadogu,8,ORTADOĞU’DA BİR KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “İHYA” ETMEK: AKP’NİN TÖRENLERİ,1,OTUZÜÇ KOR DÜŞTÜ YÜREĞİMİZE…,1,ÖFKELENİNCE ÇOK GÜZEL OLUYORSUN TÜRKİYE,1,ÖFORİNİN ORTASINDA,1,ÖĞRETTİKLERİ HATIRLATTIKLARIYLA GREİF DİRENİŞİ,1,ÖLÜMSÜZ ABİ(MİZ) OKTAY ETİMAN,1,ÖRGÜTLÜ MÜCADELE ETİĞİ VE SOSYALİST DEMOKRAS,1,öteki,26,ÖZEL MÜLKİYETİN DEVLETİN KÖKENİ ÜZERİNE,1,ÖZERKLİKÇİ ANAYASA SONRASINDA BOLİVYA DERSLERİ,1,ÖZGECAN’IN KATLİNİN AKP’YLE NE İLGİSİ VAR,1,özgeçmis,1,özgürlük,2,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANİNİN (“YENİ”) REJİMİ,1,PARİS KATLİAMI “BARIŞ SÜRECİ” VE HESAPLAŞMA,1,politika,11,POPÜLER KÜLTÜRE ELEŞTİREL BAKIŞLAR - KISA BİR TARİHÇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEP’İN TÜRKÜ(/ŞİİR)LERİ,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKİ’NİN KANAYAN KARANFİLİ,1,röportaj,12,SAHİ “VESAYET (REJİMİ)” KALKTI MI,1,SAHİCİ OLMAK,1,savas,3,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ÜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ÇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,17,secimler,4,seçim,5,SEÇİMLERİN SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ÇÜRÜMENİN RESMİNİ ÇİZEBİLİR MİSİN ABİDİN?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTİM MANZARALARI,1,SEN MİSİN “BARIŞ” DİYEN,1,sibel özbudun,1,sinifsal bakis,9,SİVAS KATLİAMI O GÜN ORADA BİTMEDİ,1,siyonizm,2,SİYONİZM ANTİ-SEMİTİZM VE BİR “MUGALATA” ÜZERİNE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BİLİMLER: BİR ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,10,SOYKIRIM ÜZERİNE RESMÎ SÖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,söylesi,1,söyleşi,2,SÖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ÜZERİNE,1,suriye,2,SURUÇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKÇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKÇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELİ DUMRULLARI: ÖZELLEŞTİRMELER,1,SÜREKLİLEŞTİRİLEN OHAL VE,1,ŞİDDET Mİ MEŞRUİYET YİTİMİ Mİ,1,ŞİDDET NEDEN KAPİTALİZMİN “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,11,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,14,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercüme,2,terör,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KİTAPLI İNSANDAN KORKARIM,1,TOTALİTARYANİZMİ SOKAKTA ALT EDEBİLMEK,1,TOTALİTERLEŞMEYE İHVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TÖREN ULUS-DEVLET İKTİDAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tüketim,1,Türk Akademiası: Gerçekten kadınlar için Bir Cennet mi,1,TÜRK HALKI BARIŞÇI MI,1,TÜRK(İYE) İSLÂMI’NDA KADIN OLMAK,1,türkiye,77,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHİT OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,üniversite,6,ÜNİVERSİTEYİ ÖLDÜRMENİN SEKİZ YOLU (YA DA ÜNİVERSİTE PİYASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETİN ALTERNATİFİ VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İÇİN YEREL SEÇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZÜELLA VE EMPERYALİZM KONUSU,1,VESAYET REJİMİ” ÖLDÜ YAŞASIN “İLERİ DEMOKRASİ,1,video,24,VURUN “ÖTEKİ”NE,1,YA SEV YA TERKET: BİR BİAT ARACI OLARAK MOBBİNG,1,YA SOSYALİZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDİNİZ,1,yasam,17,YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENİ”,1,yeni yil,2,YENİ YÖK YASA TASLAĞI ÜZERİNE: PİYASA ÜNİVERSİTEYİ YUTARKEN,1,YENİDEN HAYKIRABİLMEK: “YERİMİZ MUTFAK DEĞİL DÜNYA,1,YERELİ BİRLİKTE YÖNETMEK - NASIL BİR DÜNYA İSTİYORSAK ÖYLE BİR YEREL YÖNETİM,1,YILDIZLARIN GÜNCESİNİ TUTAN ADAM: CENGİZ GÜNDOĞDU,1,yök,3,yönetim,1,YÜREĞİMİZDE,1,ZAPATİSTALARIN 33. YILI: BİR DEĞERLENDİRME,1,ZEYTİNLİĞİ ZİNDAN YAPAN SİSTEMATİK ZULME DİRENENLER,1,ZİNDAN(LAR)IN TÜRKÇESİ,1,ZORUNLU BİR AÇIKLAMA (II)… VE BİR EKLEME,1,
ltr
item
sibel🍂özbudun: BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI[1]
BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI[1]
sibel🍂özbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2013/12/bellekle-gelecegin-karsilasmasi1.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2013/12/bellekle-gelecegin-karsilasmasi1.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gör BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara Bütün Yayinlar İsteğiniz gönderi bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy