āSana bir tĆ¼rkĆ¼ sƶyleyeyim GĆ¼zel olmasın gerƧek olsun.ā [1] TĆ¼rk siyasal sisteminin Ć¼zerinde bir karabasan dolaÅıyor: āBaÅkanlık ...
āSana bir tĆ¼rkĆ¼ sƶyleyeyim
GĆ¼zel olmasın gerƧek olsun.ā[1]
TĆ¼rk siyasal sisteminin Ć¼zerinde bir karabasan dolaÅıyor: āBaÅkanlık sistemiāā¦
TĆ¼rkiyeāde ƶzellikle 1980 askerĆ® darbesinden sonra kurulan saÄ iktidarların liderlerinin (Turgut Ćzal, SĆ¼leyman Demirel, Tansu Ćillerā¦) zaman zaman dile getirmekle birlikte, hayata geƧirmedikleri āBaÅkanlıkāa iliÅkin tartıÅmaları, ErdoÄan, Mart 2003āde baÅbakan olur olmaz yeniden ısıtarak ƶnĆ¼mĆ¼ze koydu. Ćstelik bu kez siyasal sistem deÄiÅikliÄi tasavvurunu lafta bırakmaya niyetli olmadıÄını gƶsterdi. Bir āilk hamleā, ya da TĆ¼rkiyeānin siyasal iklimini bĆ¼sbĆ¼tĆ¼n ucubeleÅtiren ācumhurbaÅkanının doÄrudan halkoyuyla seƧilmesiā oldubittisini (21 Ekim 2007 tarihinde) referandumla dayatarak, āBaÅkanlık sistemiā argĆ¼manlarına fiilĆ® bir destek saÄladı. Arkasından Ekim 2011āde kurulan ve yeni Anayasa ƧalıÅmalarını yĆ¼rĆ¼ten Anayasa UzlaÅma Komisyonuānun ƶnĆ¼ne AKPānin ƶnerisini koyarak[2] komisyonu baÅkanlık tartıÅmalarına kilitledi. (Bu komisyon sonuƧta daÄıldı.) ErdoÄan ābaÅkanlıkā obsesyonunu[3] ƶyle bir noktaya vardırdı ki, kendi elleriyle baÅbakan yaptıÄı Ahmet DavutoÄluānu, BaÅkanlık sistemiāni yeterince iÅtiyakla savunmadıÄı iƧin,[4] bir kez daha anayasayı ƧiÄneyerek[5] gƶrevden alıp yerine ādĆ¼ÅĆ¼k profilliā Binali Yıldırımāı geƧirttiā¦
Burada, bir CumhurbaÅkanıānın baÄlılık yemini ettiÄi Anayasaāyı nasıl, hangi ƶlĆ§Ć¼lerde hoyratƧa ƧiÄneyebileceÄine dair sayısız geliÅmenin ıÅıÄında, ābaÅkanlık sistemiānin āhaÅmetmeaplarıānın āhukukƧuā Ƨevreleri ve havuz medyası kalemÅƶrleri arasında āsiyasal sistem seƧeneklerine dair, olaÄan, sıradan, meÅru bir tartıÅma konusuāymuÅ gibi tartıÅ(tı)rılması ve bu yolla normalleÅtirilmeye ƧalıÅılmasının abesliÄini sergilemeye ƧalıÅacaÄım. Yani bu yazının amacı, AKPānin iktidara geldiÄi 2002 yılından bu yana, istemediÄimiz, mide bulandırıcı, ama bize ısrarla yedirilmeye ƧalıÅılan bir yemek gibi ƶnĆ¼mĆ¼ze konulan āBaÅkanlıkā konusunun hiƧ de olaÄan, sıradan, meÅru bir tartıÅma konusu olmadıÄını sergilemekā¦
ABDānin āBaÅkanlıkāı
āBaÅkanlık sistemiā, modern siyaset tarihine ABDānin bir getirisidir ve bu Ć¼lkede uygulandıÄı biƧimiyle, kendisini izleyen tĆ¼m devletler iƧin āprototipā kabul edilir. Ä°lk kez 1787 tarihli ABD Anayasasıānda boy gƶstermiÅtir ve tarihsel bir ƶnceli olmaksızın, Philadelphiaāda toplanan Kurucu Meclisāin mĆ¼zakereleri sonucunda biƧimlenmiÅtir. SanıldıÄı Ć¼zere, āparlamenter sistemāe deÄil, o dƶnemde Avrupaāda gĆ¼Ć§lĆ¼ olan monarÅiye karÅı bir alternatif olarak ortaya ƧıktıÄı vurgulanmalı: Veraset yoluyla deÄil, seƧimle ve sınırlı bir sĆ¼re iƧin iktidara gelen, yetkileri sınırlandırılmıŠbir baÅkan tahayyĆ¼lĆ¼[6]ā¦ ABDānin ābaÅkanlık sistemiā bir yĆ¼zyıl iƧinde Ä°spanya ve Portekizāden baÄımsızlıÄını kazanarak devletlerini kuran Latin Amerika Ć¼lkelerince taklit edilecektir: Haiti (1807), Paraguay (1813), Arjantin (1816), Åili (1817), Kolombiya (1819), Kosta Rika vePeru (1821), Meksika (1824), Bolivya (1825), Venezuela, Ekvador ve Uruguay (1830), Nikaragua, (1835), Guatemala (1839), Honduras ve El Salvador (1841) ve Dominik Cumhuriyeti (1844).
Ancak ABD āprototipiā, ithal edildiÄi bĆ¼tĆ¼n Ć¼lkelerde ƶzgĆ¼l sınıfsal koÅullara uyarlanarak āyerli ve millĆ®ā kılınır. Bu nedenledir ki, siyasal literatĆ¼rde ABDāde āBaÅkanlık sistemiā olarak geƧen gƶrĆ¼ngĆ¼, Latin Amerika, Asya ve Afrikaāda āBaÅkancılıkā olarak adlandırılmaktadır.[7] ĆĆ¼nkĆ¼ ƶzgĆ¼n biƧimiyle, yani ABD modelinde āBaÅkanlık sistemiānin hedefi, (AKP Ƨevrelerinin sıkƧa āÅecaat arz ettikleriā Ć¼zere) yĆ¼rĆ¼tmeyi diÄer kuvvetler Ć¼zerinde gĆ¼Ć§lendirmek deÄildir. āFakat zamanımızda, doÄrudan doÄruya yĆ¼rĆ¼tmeyi gĆ¼Ć§lendirip Ć¼stĆ¼nlĆ¼k vermek yoluyla bu rejimin yozlaÅtırıldıÄı gƶrĆ¼lmektedir. Bu tĆ¼r rejimlere ābaÅkancıā rejimler denilmektedir.ā[8]
AƧımlayayım: ABDāde uygulandıÄı hĆ¢liyle ābaÅkanlık sistemiānin temel mantıÄı, katı ve kesin bir āgĆ¼Ć§ler ayrılıÄıādır: yasama, yĆ¼rĆ¼tme ve yargı erkleri birbirleri Ć¼zerinde denetime sahip olmakla birlikte, birbirinden baÄımsız olarak iÅler. Ne yĆ¼rĆ¼tmenin baÅı durumundaki ābaÅkanā yasama organ(lar)ı (Kongre: Senato ve Temsilciler Meclisi)nın oluÅmasında ve sĆ¼rdĆ¼rĆ¼mĆ¼nde, ne de yasamanın yĆ¼rĆ¼tmenin seƧilme ve gƶrev sĆ¼resi Ć¼zerinde bir gĆ¼cĆ¼ vardır. Her iki erk de eÅzamanlı olmayan seƧimlerle ve eÅit olmayan sĆ¼reler iƧin gƶreve gelirler. Dolayısıyla meclislerde ƧoÄunluk ile BaÅkanlıkāın aynı partinin elinde olması, kural deÄildir. ABDānde baÅkan halk tarafından (iki dereceli bir seƧimle) seƧilir[9] ve gƶrevde kalmak iƧin parlamento desteÄine ihtiyaƧ duymaz. YĆ¼rĆ¼tme organı (hĆ¼kĆ¼met) Ć¼yeleri parlamento dıÅından, BaÅkan tarafından gƶreve getirilir ve azledilir. Buna karÅılık yasama organı, yani Kongre de gƶrevini yĆ¼rĆ¼tmeden baÄımsız olarak yerine getirir; BaÅkanāın yasama Ć¼zerindeki tek denetim aracı, veto yetkisidir. Kongre de BaÅkanāın tasarruflarını (bĆ¼yĆ¼kelƧi ve yĆ¼ksek dĆ¼zeydeki bĆ¼rokrat atamalarının onaylanması, bĆ¼tƧenin kabulĆ¼, federal hazineyle ilgili malĆ® yasaların hazırlanması yoluyla) denetler; yanısıra BaÅkanāı (Anayasaāda belirtilen koÅullarda) yargılama yetkisine sahiptir.
Hem yasama hem de yĆ¼rĆ¼tme erklerinden baÄımsız ve her ikisini de denetleme yetkisine sahip yargı erki ise ABDānde federal dĆ¼zeyde iÅlev gƶsteren (Ć¼yeleri BaÅkan tarafından atanan) YĆ¼ce Mahkeme (Supreme Court), temyiz mahkemeleri, bƶlge mahkemeleri ve ƶzel gƶrevli mahkemelerden oluÅmaktadır. Yargının baÄımsızlıÄı, Anayasaāca iki dĆ¼zenlemeyle gĆ¼vence altına alınmıÅtır:
ā1) YĆ¼ce Mahkeme ve alt mahkeme yargıƧları, iyi hĆ¢lleri sĆ¼rdĆ¼ÄĆ¼ sĆ¼rece gƶrevde kalır ve 2) gƶrevde bulundukları sĆ¼rece hizmetleri karÅılıÄında belli zamanlarda, azaltılamayacak bir maaÅ alırlar. YargıƧların iyi hĆ¢lleri sĆ¼resince gƶrevde kalacakları yƶnĆ¼ndeki gĆ¼vence, gƶrevi kƶtĆ¼ye kullanmakla suƧlanıp mahkĆ»m olmadıkƧa, hayatları boyunca gƶrevde kalabilmelerini saÄlamaktadır. DiÄer bir ifadeyle, bu dĆ¼zenleme sayesinde yargıƧlar, kendilerini atayan baÅkanın veya diÄer baÅkanların gƶrevden alma tehditlerine karÅı korunmaktadır. MaaÅın azaltılamayacaÄı kuralı ise Kongrenin maaÅı istifaya neden olacak derecede indirme tehdidi ile yapabileceÄi baskıdan yargıƧları korumaktadır.ā[10] Bƶylelikle hem Kongreānin ƧıkardıÄı yasaları Anayasaāya uygunluk aƧısından denetleme,[11] hem de yasama ve yĆ¼rĆ¼tme organları arasında Ƨıkabilecek ihtilaflar konusunda ƧƶzĆ¼m mercii olan yargı, her ikisi karÅısında da baÄımsızdır ve/fakat bu ikisinin denetimine tabidir.
Ćzetle, ABDānin baÅkanlık sistemi, her bir erkin diÄerleri tarafından denetlendiÄi ve/fakat birbirlerini laÄvetme olanakları olmayan, katı bir āgĆ¼Ć§ler ayrılıÄıā mantıÄına dayanmaktadır.[12]
PekĆ¢lĆ¢; AKPānin āBaÅkanlık sistemiā ƶnerisi, havuz medyasının āhem demokratik, hem etkin, hem de vesayetƧilikten uzakā diye gƶklere ƧıkardıÄı ABD BaÅkanlık sistemiyle ne kadar ƶrtĆ¼ÅĆ¼yor?
AKPānin āBaÅkanlıkāı
AKPānin Anayasa UzlaÅma Komisyonuāna sunduÄu āBaÅkanlık sistemiā tasarısı ise, ABD sistemiyle karÅılaÅtırıldıÄında, bir karikatĆ¼re dƶnĆ¼ÅĆ¼yor. Bu tasarıda kuvvetler ayrılıÄından eser olmadıÄı gibi, yasama ve yargı tarafından denetlenen bir āBaÅkanāa deÄil, pratikte tĆ¼m erkleri uhdesinde toplamıŠāseƧilmiÅ bir otokratāa iÅaret ediyor. Nasıl mı? Ä°Åte AKP ābaÅkanlık sistemiā ƶnerisinin BaÅkanāa tanıdıÄı yetkiler:
āMADDE 22-(1) BaÅkan Devletin ve yĆ¼rĆ¼tmenin baÅıdır. YĆ¼rĆ¼tme yetkisi BaÅkana aittir.
(2) BaÅkan, Devlet baÅkanı sıfatıyla TĆ¼rkiye Cumhuriyetini ve TĆ¼rk Milletinin birliÄini temsil eder; Anayasanın uygulanmasını, Devlet organlarının dĆ¼zenli ve uyumlu ƧalıÅmasını gƶzetir.
(3) BaÅkan, yĆ¼rĆ¼tmenin baÅı olarak genel/(iƧ ve dıÅ) siyaseti yĆ¼rĆ¼tĆ¼r.
(4) BaÅkanın gƶrev ve yetkiler Åunlardır:
a) Gerekli gƶrdĆ¼ÄĆ¼ takdirde, yasama yılının ilk gĆ¼nĆ¼ TĆ¼rkiye BĆ¼yĆ¼k Millet Meclisinde aƧılıŠkonuÅmasını yapmak,
b) Ćlkenin iƧ ve dıŠsiyaseti hakkında Meclise yıllık mesaj vermek,
c) Kanunları onaylamak,
Ƨ) Kanunları tekrar gƶrĆ¼ÅĆ¼lmek Ć¼zere TĆ¼rkiye BĆ¼yĆ¼k Millet Meclisine geri gƶndermek,
d) Anayasa deÄiÅikliklerine iliÅkin kanunları gerekli gƶrdĆ¼ÄĆ¼ takdirde halkoyuna sunmak,
e) Kanunların, TĆ¼rkiye BĆ¼yĆ¼k Millet Meclisi İƧtĆ¼zĆ¼ÄĆ¼nĆ¼n, tĆ¼mĆ¼nĆ¼n veya belirli hĆ¼kĆ¼mlerinin Anayasaya Åekil veya esas bakımından aykırı oldukları gerekƧesi ile Anayasa Mahkemesinde iptal davası aƧmak,
f) TĆ¼rkiye BĆ¼yĆ¼k Millet Meclisi seƧimlerinin yenilenmesine karar vermek,
g) Bakanları atamak ve gƶrevlerine son vermek,
Ä) BaÅkanlık kararnamesi Ƨıkarmak,
h) Yabancı devletlere TĆ¼rkiye Cumhuriyetinin temsilcilerini gƶndermek, TĆ¼rkiye Cumhuriyetine gƶnderilecek yabancı devlet temsilcilerini kabul etmek,
ı) Milletlerarası andlaÅma akdetmek ve yayınlamak,
i) TĆ¼rk Silahlı Kuvvetlerinin BaÅkomutanlıÄını temsil etmek,
j) TĆ¼rk Silahlı Kuvvetlerinin kullanılmasına karar vermek,
k) Kamu yƶneticilerini atamak ve gƶrevlerine son vermek,
l) Sıkıyƶnetim veya olaÄanĆ¼stĆ¼ hĆ¢l ilĆ¢n etmek ve sıkıyƶnetim veya olaÄanĆ¼stĆ¼ hĆ¢l kararnamesi Ƨıkarmak,
m) SĆ¼rekli hastalık, sakatlık ve kocama sebebi ile belirli kiÅilerin cezalarını hafifletmek veya kaldırmak,
n) YĆ¼ksekƶÄretim Kurulu Ć¼yelerinin yarısını seƧmek,
o) Ćniversite rektƶrlerini seƧmek,
p) Anayasa Mahkemesi Ć¼yelerinin yarısını, DanıÅtay Ć¼yelerinin yarısını, Yargıtay Cumhuriyet BaÅsavcısını ve HĆ¢kimler ve Savcılar YĆ¼ksek Kurulu Ć¼yelerinin yarısını seƧmek.
(5) BaÅkan ayrıca Anayasada ve kanunlarda verilen seƧme ve atama gƶrevleri ile diÄer gƶrevleri yerine getirir ve yetkileri kullanır.
Madde 23- (1) BaÅkan, genel siyasetin yĆ¼rĆ¼tĆ¼lmesinde ihtiyaƧ duyduÄu konularda BaÅkanlık kararnamesi Ƨıkarabilir. Bir konuda BaÅkanlık kararnamesi Ƨıkarılabilmesi iƧin kanunlarda o konuyu dĆ¼zenleyen uygulanabilir aƧık hĆ¼kĆ¼mlerin bulunmaması Åarttır. KiÅi hak ve hĆ¼rriyetleri kararname ile dĆ¼zenlenemez. Kararnameler ile kanunlarda aynı konuda farklı hĆ¼kĆ¼m bulunması hĆ¢linde, kanun hĆ¼kĆ¼mleri uygulanır.
(2) BaÅkan, kanunların uygulanmasını saÄlamak Ć¼zere ve bunlara aykırı olmamak Åartıyla, yƶnetmelikler Ƨıkarabilir.
(3) Kararnameler ve yƶnetmelikler, yayından sonraki bir tarih belirlenmemiÅse, ResmĆ® Gazetede yayınlandıkları gĆ¼n yĆ¼rĆ¼rlĆ¼Äe girer.ā[13]
GƶrĆ¼ldĆ¼ÄĆ¼ Ć¼zere, CumhurbaÅkanı, 22-4 c/e maddelerle yasama organının Ć¼zerinde, onun gƶrevlerine mĆ¼dahil bir pozisyona yerleÅtiriliyor. Meclisāin ƧıkardıÄı beÄenmediÄi yasaları veto edebiliyor, Anayasa Mahkemesiāne gƶtĆ¼rebiliyor ya da halkoyuna sunabiliyor. Daha da vahimi, ākanun hĆ¼kmĆ¼nde kararnameā Ƨıkarma yetkisi var: dilerse Meclisāe ve ƧıkartacaÄı yasalara boÅ verip, Ć¼lkeyi kararname ve yƶnetmeliklerle yƶnetebiliyor.
Bu kadar da deÄil; AKPānin āBaÅkanāı, uygun gƶrdĆ¼ÄĆ¼nde (ƶrneÄin parlamento ƧoÄunluÄu kendi partisinden deÄilse) Meclisāi de laÄvederek yeniden seƧime gidebiliyor.
Buna karÅılık, yasamanın yĆ¼rĆ¼tme (BaÅkan) karÅısındaki konumu fena hĆ¢lde ikincil. ĆrneÄin Meclisāin gƶrevleri, yasaların teklif edilip gƶrĆ¼ÅĆ¼lmesi (yasama faaliyeti ancak ƶneriler BaÅkan tarafından onaylanıp yayınlandıktan sonra tamamlanmıŠoluyor); uluslararası anlaÅmaların onaylanması (hepsinin deÄil: āMilletlerarası bir andlaÅmaya dayanan uygulama andlaÅmaları ile kanunun verdiÄi yetkiye dayanılarak yapılan ekonomik, ticarĆ®, teknik veya idarĆ® andlaÅmaların TĆ¼rkiye BĆ¼yĆ¼k Millet Meclisince uygun bulunması zorunluluÄu yokturā diyor ƶnerinin 12/3. maddesiā¦) ve savaÅ ilanı ile silahlı kuvvetlerin kullanımına iliÅkin yetkilerle sınırlandırılıyor. ABD Kongresiāne tanınan Ć¼st dĆ¼zey bĆ¼rokrat ve hĆ¢kimlerin atamalarının onaylanması ve bĆ¼tƧe ve tahsisatların dĆ¼zenlenmesi yetkisi TBMMānden esirgenerek BaÅkanāa tevcih ediliyor.
Bitmedi: AKPānin ābaÅkanāı, aynı zamanda ākanunların, BaÅkanlık kararnamelerinin ve TĆ¼rkiye BĆ¼yĆ¼k Millet Meclisi İƧtĆ¼zĆ¼ÄĆ¼nĆ¼n Åekil ve esas bakımından Anayasaya uygunluÄunu denetleāmekle gƶrevli olan 17 Ć¼yeli Anayasa Mahkemesiānin sekiz Ć¼yesini seƧiyor (geri kalan 9 Ć¼ye ise Meclis tarafından seƧiliyor). Bununla da kalmayıp, Anayasa deÄiÅikliklerinin Anayasaāya uygunluÄunun Åekil ve esas bakımından denetlenmesi yetkisi, mahkemeye tanınmıyor. Yanısıra, āKanunların Åekil bakımından denetlenmesi, son oylamanın ƶngƶrĆ¼len ƧoÄunlukla yapılıp yapılmadıÄı hususu ile sınırālandırılmakta.
āHĆ¢kim ve savcıları mesleÄe kabul etme, atama ve nakletme, geƧici yetki verme, yĆ¼kselme, kadro daÄıtma, gƶrevden uzaklaÅtırma ile her derecedeki hĆ¢kim ve savcılara disiplin cezası vermeā iÅlemlerini yĆ¼rĆ¼ten 22 Ć¼yeli HĆ¢kim ve Savcılar YĆ¼ksek Kuruluānun yine 7 Ć¼yesi de baÅkan tarafından seƧiliyor. HSYK Adalet BakanlıÄıāna baÄlı...
Ćyeleri BaÅkan ve mensubu olduÄu ƧoÄunluk partisi (BaÅkanlık ve yasama organı seƧimlerinin eÅzamanlı olarak yapılması ƶngƶrĆ¼lĆ¼yor ƶnerideā¦ Yani BaÅkan ile Meclisāteki ƧoÄunluÄun aynı partiden olması, garantilenmekteā¦) tarafından seƧilen, yetkisizleÅtirilmiÅ bir Anayasa Mahkemesi ile yine gƶrevlendirilmeleri, nakilleri ve sicilleri, Ć¼yeleri BaÅkan ve Meclis tarafından atanan HSYKānın elinde olan yargıƧlarla āyargının baÄımsızlıÄıāndan sƶz edilemeyeceÄi, aƧıktır. HoÅ, bugĆ¼n āBaÅkanlık sistemiāni geƧirmek iƧin canhıraÅ bir gayret sarf eden AKP kurmayları, erkler ayrılıÄı, erklerin baÄımsızlıÄı ve birbirini denetlemesi fikrine nasıl baktıklarını, āÅecaat arz ederkenā dile getirmektedirler. Basından okuyalım: āAKPāli Galip EnsarioÄlu, baÅkanlık sistemini savunurken, āParlamenter sistem en fazla AKPānin iÅine gelir. Yasama, yargı, yĆ¼rĆ¼tme bizde. Bizim AKP hĆ¼kĆ¼metini denetleme gibi Åeyimiz olabilir mi?ā itirafında bulundu. AKPāli Burhan Kuzu ise EnsarioÄluānu āOÄlan bizim kız bizim niye denetleyelimā ifadeleri ile destekledi.ā[14]
SƶzĆ¼n ƶzĆ¼, AKP kurmaylarının baÅlarda ādemokratiklikā ve āistikrarā aƧısından gƶklere Ƨıkardıkları ve ƶrnek gƶsterdikleri ABD BaÅkanlık sistemini inceledikƧe, Kongreānin BaÅkanāın tasarrufları Ć¼zerindeki ve YĆ¼ce Mahkemeānin her ikisi Ć¼zerindeki denetim yetkileri aƧısından pek de iƧ aƧıcı bulmadıkları anlaÅılmaktadır.[15] Bƶylelikle, BaÅkanlık sisteminin āideal-tipāi, AKP elinde āyerli ve milliā[16] inhiraflara uÄrayacaktırā¦ BaÅkanāın parlamentoyu feshetme, yĆ¼ksek yargı organlarının Ć¼yelerini atama, Meclisāin ƧıkardıÄı yasaları bir yana bırakıp Ć¼lkeyi KHKālarla yƶnetme yetkisine sahip olduÄu bir ābaÅkancılıkā, bir ƧeÅit āseƧilmiÅ padiÅahlıkā sistemidir artık ƶnĆ¼mĆ¼zdekiā¦ CumhurbaÅkanı baÅdanıÅmanı Åeref MalkoƧāun yeni Anayasa ve BaÅkanlık sisteminin gerekliliÄinden sƶz ederken 600 yıllık imparatorluktan dem vurup, āYerli anayasa olacak. Biz binlerce yıllık bir milletiz. 16 devlet kurmuÅuz. Ćadır ya da aÅiret devleti deÄiliz. Biz āyerli, milli anayasaā derken ABD ve Avrupaādaki hukuk metinlerinden, bilimden, akıldan, tecrĆ¼beden yararlanacaÄız. Ancak bunu yaparken kendimize de bakacaÄız. Yunus Emre derki; ābiz yaratılanı severiz yaratandan dolayıā Biz hem Aristoāyu biliyoruz, hem Ä°mamāı Azamāı biliyoruz, hem de Kurāan-ı Kerimāi biliyoruz,ā[17] demesi boÅuna deÄil!
āAmerikan Tipiā DeÄilse Ne?
Havuz medyasının Ƨapsız kalemÅƶrleri ErdoÄanāın baÅkanlık hayalini ne denli parlatırlarsa parlatsınlar, ādiktatƶrlĆ¼ÄĆ¼n panzehriā[18] olduÄu yolunda ne denli methiyeler dĆ¼zerlerse dĆ¼zsĆ¼nler, liberallerin dahi āileri demokrasiā sƶylemlerinden vaz geƧip ƶnce otoriterlikten, sonra totaliterlikten, ve Åimdilerdeyse aƧıkƧa faÅizmden sƶz etmeye baÅladıkları kesitte, ErdoÄanāın kafasındaki, bal gibi diktatƶrlĆ¼Äe aƧılan āBaÅkancıā bir sistemdir. Bu Åecaat arz ederken sirkatin sƶyleyen yandaÅların aÄzından da sık sık aƧıÄa Ƨıkartılmaktadır:
āHer toplumun bir Yojimbo problemi vardır,ā der ƶrneÄin Ali Aslan. Ve devam eder: āBu problem, otorite eksikliÄinin yapısal bir boyut kazanmıŠolduÄu toplumlar iƧin Ƨok daha muhtemel ve akut bir problemdir. Bƶylesi toplumlarda otorite eksikliÄinin neden olduÄu istikrarsızlık, aralıklı dƶnemlerle bir Yojimboānun, yani otorite boÅluÄunu tek baÅına dolduracak karizmatik ve gĆ¼Ć§lĆ¼ bir siyasi figĆ¼rĆ¼n ortaya ƧıkıÅıyla sona erer. Ancak otorite boÅluÄunun yapısal olması, gĆ¼Ć§lĆ¼ lider sonrasında istikrarsızlıÄın tekrar baÅ gƶstermesine neden olur.
Yakın siyasi tarihi gƶz ƶnĆ¼ne getirildiÄinde TĆ¼rkiye, bu istikrarsızlık-gĆ¼Ć§lĆ¼ lider sarmalından muzdarip toplumlardan birisi olarak karÅımızda durmaktadır. Peki bu kısır dƶngĆ¼nĆ¼n kırılması iƧin ne yapılmalıdır? TĆ¼rkiyeāde kiÅilere endeksli olmayan bir otorite dĆ¼zeni nasıl tesis edilebilir?
(ā¦) BaÅkanlık sistemi kimliÄe aÄırlık vererek toplumsal birlik ve bĆ¼tĆ¼nlĆ¼ÄĆ¼ garanti altına alma yƶnĆ¼nde hareket etmektedir. Parlamenter sistem ise aÄırlıÄı farklılıÄa vererek bireysel otonomiye ve toplumsal farklılıkların korunmasına vurgu yapmaktadır.
Bu iki sistem arasındaki ayrıÅma, insan doÄasına yƶnelik tutumlarındaki ve insan-mekanizma iliÅkisindeki farklılıklarında temellenmektedir. BaÅkanlık sistemi, insanın ādoÄruā olanı aÅkın bir otorite olmaksızın bulamayacaÄı gƶrĆ¼ÅĆ¼ne sahip muhafazakĆ¢r bir insan tasavvurundan hareket eder. Dolayısıyla, toplumu bir araya getirecek aÅkın bir otorite noktası, yani bir baÅkanlık makamı inÅa ederek toplumu oluÅturan bireyleri āortak iyiāyi bulmaya mecbur bırakır. Bu durumda, gĆ¼nĆ¼n sonunda neyin toplum iƧin ādoÄruā olduÄu konusunda, iyi ya da kƶtĆ¼ bir kararın verilmesi gerekmektedir. ĆĆ¼nkĆ¼ bir toplum iƧin en ƶnemli mesele yƶnetimde istikrar ve etkinliÄin saÄlanmasıdırā¦ā[19]
Ä°nsanlar iƧin neyin ādoÄruā, neyin āyanlıÅā olduÄunu tayin eden aÅkın bir otoriteā¦ Ve bu otoritenin gĆ¼cĆ¼yle saÄlanan istikrarā¦ Bu diktatƶrlĆ¼k deÄilse nedir?
Ya da o tarihte BaÅbakan yardımcısı olan Bekir BozdaÄāın āObamaānın zavallı bir durumu var. Burhan Hoca āZavallı Obamaā diyor. ĆĆ¼nkĆ¼ parlamentoda hiƧbir etkisi yok. Ama hem AtatĆ¼rkāĆ¼n, hem Ä°nƶnĆ¼ānĆ¼n hem Menderesāin hem yĆ¼rĆ¼tme hem yasama elindedir. Tam bir baÅkanlık sistemidir. BugĆ¼nkĆ¼ Amerikan sisteminden daha gĆ¼Ć§lĆ¼ baÅkandırlar,ā[20] sƶzleriā¦ Yasama ve yĆ¼rĆ¼tme erklerini tekeline almıÅ, yargıyı ise pek āsallamayanā bir āBaÅkanāın hĆ¢kimiyetine iÅaret etmiyor mu? Bu mu āileri demokrasiāniz?
Ve nihayet, bizzat CumhurbaÅkanı Tayyip ErdoÄanāın aÄzından Ƨıkan o meÅāum sƶzler: ā āĆniter devlette baÅkanlık sistemi yokturā diye bir Åey yok. Åu anda bunun zaten dĆ¼nyada ƶrneÄi var, geƧmiÅten bu yana da var. (ā¦) Hitler Almanyasıāna baktıÄımızda da bunu gƶrĆ¼rsĆ¼nĆ¼z. BaÅka Ć¼lkelerde de gƶrĆ¼rsĆ¼nĆ¼z. Yeter ki bĆ¼tĆ¼n mesele baÅkanlık sisteminin uygulamasında halkını rahatsız eden bir yapısı olmasın.ā[21]
āHalkını rahatsız eden bir yapısı olmayan bir baÅkanlık sistemiāā¦ Mesela Hitler Almanyası! Fazla sƶze gerek var mı?
Ama sƶz hazır Hitlerāden aƧılmıÅken, onu iktidara getiren koÅulları ve HitlerāvarĆ®ā baÅkanlık sistemine yakından bakmakta fayda var:
āDĆ¼nya savaÅından yenik Ƨıkan Almanya yeniden yapılanma iƧine girmiÅ, 1919 yılında Weimer Anayasası diye bilinen bir Anayasayı kabul etmiÅtir. Bu Anayasa oldukƧa demokrat hĆ¼kĆ¼mler iƧerir. Ama bir maddesi vardır ki; bu madde sayesinde Hitler devlet baÅkanı olarak her tĆ¼rlĆ¼ baskı ve Åiddeti kullanabilmiÅtir. Bu madde, parlamentodan baÄımsız gĆ¼Ć§lĆ¼ bir baÅkana geniÅ yetkiler vermektedir. Kısaca, devlet baÅkanına āparlamentonun onayı olmaksızınā kanun gĆ¼cĆ¼nde kararname Ƨıkarma yetkisi vermektedir. 48. maddesinin tamamı Åƶyledir:
āEyaletlerin Anayasanın ƶngƶrdĆ¼ÄĆ¼ yĆ¼kĆ¼mlĆ¼lĆ¼kleri yerine getirmemesi ya da kamu dĆ¼zeninin bozulması, ya da ciddi bir tehditle karÅı karÅıya bulunması durumlarında, CumhurbaÅkanı kamu dĆ¼zenini yeniden kurmak iƧin kuvvet kullanımı dahil, gerekli ƶnlemlere baÅvurabilir ve bireysel hak ve ƶzgĆ¼rlĆ¼kleri askıya alabilir.āā [22]
Hitlerāi iktidara taÅıyan ikinci adım ise, CumhurbaÅkanlıÄı ile BaÅbakanlıÄı birleÅtiren, 1 AÄustos 1934 tarihli āAlman Ä°mparatorluÄu Devlet BaÅkanı Yasasıādır. Yasanın yayınlanmasının ertesi gĆ¼nĆ¼, CumhurbaÅkanı Hindenburg ƶlĆ¼r. 19 AÄustos 1934āte Hitler iƧin birleÅtirilen cumhurbaÅkanlıÄı ve baÅbakanlık gƶrevine getirilmesi iƧin referandum yapılır. SonuƧ: sandık baÅına giden 43 milyon 568 bin seƧmenden 38 milyon 394 bini Hitlerāin āFĆ¼hrerā ilan edilmesi yƶnĆ¼nde oy kullanır. āFĆ¼hrerā (baÅkan) tanımı da zaten buradan geliyor.[23]
ĆykĆ¼nĆ¼n bundan sonrasını herkes biliyor: Almanya iƧinde ve Avrupaāda insanlık dıÅı katliamlar, toplama kampları, 50 milyon insanın canına mal olan Ä°kinci PaylaÅım SavaÅı ve savaÅ sonrası Almanyaānın ƧƶkĆ¼ÅĆ¼ā¦
Ä°Åin ilginƧ yanı, Hitler Almanyaāda askerĆ® darbeyle, āĆ¼st akılāla, āvesayet rejimiāyle, āfaiz lobisiānin oyunlarıyla filan deÄil, bol seƧimli, bol referandumlu, gayet ādemokratikā bir sĆ¼recin sonucu olarak iÅbaÅına gelmiÅtir:1930-34 arasında, yerel seƧimler dıÅında dƶrt seƧim, bir referandum!
Tabii tarih tekerrĆ¼r etmez. Ama Hitler Almanyaāsı bir yana, kuramsal olarak ayrı olan erklerin tek bir Åahsın, āBaÅkanāın uhdesinde toplandıÄı āBaÅkancıā sistemlerin pek azı ādemokratikā kalmayı baÅarabiliyor. Nitekim, āDemokrasilerin sĆ¼rekliliÄini ne saÄlarā baÅlıklı ƧalıÅmalarında 1950-1990 arasında 135 Ć¼lkenin rejimini inceleyen Adam Prezeworski, Micahel Alvarez, Jose Antonio Cheibub ve Fernando Limongiānin ābaÅkanlık sistemiyle yƶnetilen demokrasilerin diktatƶrlĆ¼Äe dƶnĆ¼Åme olasılıÄının parlamenter sisteme gƶre Ƨok daha yĆ¼ksek olduÄuā saptaması yapılıyor.[24]
Ćte yandan, Latin Amerika baÅkanlık sistemlerinin[25] -kıta 1990ālardan bu yana askerĆ® mĆ¼dahalelerden arınmıŠgƶrĆ¼nse bile, ne ādemokratikleÅmeā ne de āistikrarā aƧısından fazla bir getirisi olmadıÄını kaydetmek gerek. ABDānin baÅkanlık rejiminin āyetkileri ÅiÅirilmiÅ ve Ć¼zerindeki denetim zayıf bir BaÅkanāın elinde toplandıÄı āBaÅkancılıkā sistemi, kıtada ādemokrasiye geƧiÅā olarak da adlandırılan sivil yƶnetimler boyunca (1985-2004 arasında) onbeÅ baÅkanın gƶrev sĆ¼resi dolmadan BaÅkanlık saraylarından ayrılmak zorunda kaldıkları bildiriliyor. Nasıl mı? Åƶyle:[26]
RaĆŗl AlfonsĆn (Arjantin, 1983-89)
|
Ekonomi kontrolden Ƨıkınca, sokak gƶsterileri sonucu gƶrevini yeni BaÅkan Carlos Menemāe devretmesine beÅ ay kala istifa etti.
|
Jean-Bertrand Aristide 1. (Haiti, 1991)
|
1990āda seƧildi, 1991āde askerĆ® darbeyle devrildi. YandaÅlarıyla karÅıtları arasında ƧatıÅmalar Ƨıktı. Yerine askerĆ® cunta geƧti.
|
Jean-Bertrand Aristide 2. (2001-2004)
|
2000 yılına yeniden seƧildi. Yolsuzluk suƧlamalarıyla YĆ¼ce Mahkeme tarafından gƶrevden alındı.
|
JoaquĆn Balaguer (Dominik Cunmhuriyeti, 1994-1996)
|
1994āte hileli olduÄu iddia edilen seƧimlerle ikinci kez seƧildi. Ćlkede yaÅam kitlesel protestolarla felƧ oldu. BaÅkanlık sĆ¼resini iki yılla sınırlandıran Anayasa deÄiÅikliÄini destekleyeceÄini aƧıkladı. Yerini seƧilmiÅ ardılına bıraktı.
|
AbdalĆ” Bucaram (Ekvador, 1996-1997)
|
1996āda seƧildi, ekonomik kriz ve yolsuzluk iddiaları sonucu altı ay sonra, 1997āde, Kongreānin kendisini āaklen yetersizā ilan etmesiyle istifa etmek zorunda kaldı.
|
Fernando Collor de Mello (Brezilya, 1990-1992)
|
1989āda seƧildi, ekonomik kriz, kitlesel protestolar, yolsuzluk iddiaları Ć¼zerine1992āde gƶrevi baÅkan yardımcısına devrederek istifa etti.
|
RaĆŗl Cubas (Paraguay, 1998-1999)
|
1998āde seƧildi, 1999āda ƧoÄunluk partisindeki derin bƶlĆ¼nmeler ve BaÅkan yardımcısına dĆ¼zenlenen suikastın tetiklediÄi tepkiler sonucu istifa etti.
|
Alberto Fujimori 1. (Peru, 1990-1995)
|
1990āda seƧildi, 1992āde ordu destekli bir autogolpe (kendine karÅı darbe) ile Kongreāyi laÄvederek Anayasa deÄiÅikliÄi ve Kurucu Meclis ƧaÄrısında bulundu.
|
Alberto Fujimori 2. (1995-2000)
|
1995 ve 2000āde yeniden seƧildi, 2000āde seƧime hile karıÅtırdıÄı ve istihbarat baÅkanının da dahil olduÄu yolsuzluk sƶylentileri nedeniyle hem askerlerin hem de Kongre ƧoÄunluÄunun desteÄini yitirince istifa etti.
|
Jamil Mahuad (Ekvador, 1998-2000)
|
1998āde seƧildi, yolsuzluk suƧlamaları, yerli grupların dĆ¼zenlediÄi kitlesel protestolar, IMF patentli kemer sıkma politikalarına yƶnelik tepkilerin ordu saflarında yol aƧtıÄı gƶrĆ¼Å ayrılıkları nedeniyle 2000āde yerini yardımcısına bırakarak istifa etti.
|
Carlos AndrĆ©s PĆ©rez (VenezĆ¼ella, 1989-1993)
|
1988āde seƧildi, 1993āde ciddi ekonomik kriz, iki askerĆ® darbe giriÅimi, yolsuzluk iddiaları sonucu istifa etti. Yargılandı.
|
Fernando de la RĆŗa (Arjantin, 1999-2001)
|
1999āda seƧildi, ekonomik kriz, gƶsteriler ve Åiddet olayları, sivil ƶlĆ¼mleri, yolsuzluk iddiaları sonucu 2001āde istifa etti.
|
Gonzalo SƔnchez de Lozada (Bolivya, 2002-2003)
|
2002āde seƧildi, 2003āde kitlesel gƶsteriler ve sivil ƶlĆ¼mleri sonucu yerini yardımcısına bırakarak istifa etti.
|
Jorge Serrano (Guatemala, 1991-1993)
|
1991āde seƧildi, 1993āte Kongreāyi laÄvedip YĆ¼ce Mahkeme Ć¼yelerini tutuklatma giriÅiminin ardından istifa etti.
|
HernƔn Siles Zuazo (Bolivya, 1982-1985)
|
1982āde seƧildi, baÅkanlık sĆ¼resinin tamamlanmasından bir yıl ƶnce, hiper enflasyon, kitlesel gƶsteriler, sivil ƶlĆ¼mleri ve yolsuzluk iddiaları Ć¼zerine Kiliseānin aracılık ettiÄi mĆ¼zakerelerin ardından 1985āte istifa etmeyi kabul etti.
|
GƶrĆ¼ldĆ¼ÄĆ¼ Ć¼zere, neoliberal baÅkanların sultasındaki āBaÅkanlık sistemleriānin, Latin Amerikaānın āgenƧ demokrasileriānde fazla baÅarılı olduÄu sƶylenemez.[27] Hele ki istikrar saÄladıklarıā¦
Tayyip ErdoÄanālı, AKPāli bir āSistemā mi?
TĆ¼m bunlar bir yana, iÅin iƧinde Tayyip ErdoÄan ve AKPānin olduÄu herhangi bir āsistemā tartıÅması āabsĆ¼rdādĆ¼r, abestir.
Neden mi?
Parti ve lideri, iktidara geldiÄi 2002āden bu yana, iƧinde yer aldıÄı āsistemāi sĆ¼rekli olarak baltalamakla maruftur da ondan! Nasıl mı?
- āMillĆ® gƶrĆ¼Å gƶmleÄini Ƨıkardık! LaikliÄi benimsiyoruzā diye iÅbaÅına geldiler, anımsayacaksınız. BugĆ¼n vardıÄımız nokta, eÄitimin hemen tĆ¼mĆ¼yle imam-hatipleÅtirilmesi, Diyanetāin trafik iÅlerinden okul kıran ƶÄrencilere toplumsal yaÅamın tĆ¼m alanlarına mĆ¼dahale eden bir fetva mercii hĆ¢line getirilmesi, AlevĆ®ler Ć¼zerindeki baskılar, evlerinin iÅaretlenmesi, zorunlu din derslerine tabi tutulmaları; iƧkili mekĆ¢nlar, omzu, bacaÄı gƶrĆ¼nen kadınlar, sokaklarda sigara iƧenler Ć¼zerinde estirilen Ramazan terƶrĆ¼ (ve bunları, āRamazanāda etkinliÄin sokaÄa taÅması da yanlıÅtıā diye teāvil eden bir CumhurbaÅkanı); āmĆ¼stehcenā sanat eserlerine yƶnelik balyoz harekĆ¢tları, āpembe vagonā tartıÅmalarıā¦
- āPartimiz, Ć¼lkemizin Avrupa BirliÄi'ne tam Ć¼yeliÄini, modernleÅme surecimizin doÄal sonucu olarak gƶrmektedir AB kriterlerinin ekonomik ve siyası hĆ¼kĆ¼mlerinin hayata geƧirilmesi, devlet ve toplum olarak birlikte ƧaÄdaÅlaÅmamız yƶnĆ¼nde atılacak ƶnemli bir adımdır,ā[28] dediler. GĆ¼nĆ¼mĆ¼zde, āAB MĆ¼slĆ¼man olduÄumuz iƧin bizi kabul etmiyor. Biz de milletimize mĆ¼zakerelere ātamam mı devam mıā diye sorarızāa[29] geldiler.
- DıŠpolitikada ākomÅularla sıfır sorunā dediler; TĆ¼rkiye 12 yılda tĆ¼m bƶlgede ānefret nesnesiāne dƶnĆ¼ÅtĆ¼ā¦
- āVatandaÅın partimizden beklentisine uygun olarak yolsuzlukla mĆ¼cadelede cesur adımlar atılacaktır,ā[30] dediler, ayakkabı kutularında istiflenen dolarlara, baba-oÄul arasında āHerÅeyi sıfırlaā talimatlarına, āKurāan akrabaları kayırın, buyuruyorā teāvillerine tanık oldukā¦
- āPartimizā¦ Temel hak ve ƶzgĆ¼rlĆ¼klerin, sadece anayasal ve yasal gĆ¼venceye alınması ile yetinmeyip, fiilen uygulanması ve siyasal kĆ¼ltĆ¼rĆ¼mĆ¼zĆ¼n yerleÅik bir boyutu olarak gĆ¼Ć§lenmesi yƶnĆ¼nde Ƨaba sarf edecektir,ā[31] dediler, gazetecilerin, akademisyenlerin, ƶÄrencilerin, ev kadınlarının, 70ālik ninelerin ācumhurbaÅkanına hakaretā, āterƶre destekā, āhalkı isyana teÅvikāten tutuklanıp cezaevlerine tıkılldıÄı, cezaevleri nĆ¼fuusunun zirve yaptıÄı, gĆ¼venlik gĆ¼Ć§lerinin evlere dalıp insanları kurÅunlasalar da kovuÅturmaya uÄramadıkları gĆ¼nlere geldik.
- āDemokrasi, meÅruiyetini, halkın ƶzgĆ¼r iradesinden ve hukuktan alır Siyası alanı dĆ¼zenleyen yasalar, eksik de olsa geƧerlidir ve deÄiÅtirilene kadar herkesi baÄlar,ā[32] dediler; bugĆ¼n āAnayasa Mahkemesiānin kararını tanımıyorum, saygı da duymuyorumā [33] ve āBaÅkanlık fiilen varādayız.[34]
- āYargı gĆ¼cĆ¼nĆ¼ kullananların gƶrevlerini yasaların emrettiÄi doÄrultuda tarafsız olarak kullanmaları kıÅı hak ve ƶzgĆ¼rlĆ¼klerinin en ƶnemli teminatıdır. Ćlkemizde yargıya ƧeÅitli Åekillerde mĆ¼dahalelerin olduÄu, yargıƧların tarafsız olarak karar vermelerinin engellendiÄi, yĆ¼ksek yargı organlarının baÅkanları tarafından da sĆ¼rekli olarak dile getirilmektedir,ā deyip, āyargı yetkisini kullanan kiÅi ve kurumların baÄımsız ve tarafsız karar vermelerini saÄlayacak bir yargı reformuā[35] vaad ettiler; yargı 12 yılda ƶnce GĆ¼len Cemaatāine ikram edildi, arkasından da HSYK manevraları, sĆ¼rgĆ¼nler, tehditler, gƶrevden almalar, telkinler eliyle tĆ¼mĆ¼yle iktidar partisine baÄlandıā¦
- āKĆ¼rt sorununu ƧƶzĆ¼yoruz, barıŠgeliyorā, dediler,[36] KĆ¼rt kentlerini yıktılar, bodrumlara sıÄınmıŠyaralıları yaktılar, Ä°HD verilerine gƶre 2015 yılında ādur ihtarına uymadıkları gerekƧesiyle ya da toplumsal olaylarda hĆ¼kĆ¼met gĆ¼Ć§lerinin saldırısı sonucu 53'Ć¼ Ƨocuk 264 kiÅi katledildi. Ayrıca āsokaÄa Ƨıkma yasaÄıā adı altında 16 AÄustos 2015 ile 31 Aralık 2015 tarihleri arasında devlet gĆ¼Ć§lerinin saldırılarında 126 sivil katledildi. Saldırıların yaÅandıÄı 7 il ve 17 ilƧede yaÅayan 1 milyon 300 bin kiÅilik nĆ¼fusun yaklaÅık 4'te biri gƶƧertildi.ā[37]
- āGenƧ bir nĆ¼fusa sahip olan Ć¼lkemiz, artan nĆ¼fusa yetecek istihdam alanı aƧamamaktan kaynaklanan āyapısal iÅsizlikā sorunu ile karÅı karÅıyadır. Bu sorunların ƧƶzĆ¼mlenmesi ve iÅsizliÄin azaltılması iƧin tedbir alacaÄız,ā[38] āyoksullukla mĆ¼cadele edeceÄizā[39] dediler; 2002āde yĆ¼zde 10.3 olan iÅsizlik oranını 2015āte yĆ¼zde 11.3āe Ƨektikleri gibi[40] (genƧ iÅsizliÄi yĆ¼zde 18.6); TĆ¼rkiyeānin en varlıklı yĆ¼zde 1ālik kesiminin toplam servetten 2000 yılında aldıÄı payı yĆ¼zde 38āden, 2014āde yĆ¼zde 54āe Ƨıkardılar![41]
Yalanları her yĆ¼zlerine vurulduÄunda ise, āaldatıldık, kandırıldık, Ć¼st akıl, faiz lobisi, vesayet rejimi, paralel Ƨete, darbecilerā dedilerā¦
* * *
Uzatılabilir. Ama bence yeterliā¦
Yalnızca bu āprogramatik yalanlarā dahi, AKP ve āReisāi ile herhangi bir sistem tartıÅmasına girmenin abesliÄini gƶstermiyor mu?
Kendi elleriyle hazırladıÄı āBaÅkanlık sistemiānin baÄrına, kendi ayaklarıyla yıkmanın tohumlarını āBaÅkan gerekli gƶrdĆ¼ÄĆ¼nde Meclisāi feshederā yetkisiyle yerleÅtiren bir partiden āpolitik ilkelilikā beklemek, politik ilkeler konusunda tartıÅmak, mĆ¼mkĆ¼n olabilir mi?
Ya da, āseƧimle geldiler, peki seƧimle giderler mi?ā[43] sorusunun yĆ¼ksek sesle dillendirilmeye baÅlandıÄı bir ortamda, BaÅkanlık sistemi gibi, diktatoryal rejimin, giderek faÅizmin yasal ƧerƧevesini oluÅturacak bir siyasal dĆ¼zenlemeyi teslim etmek?
SƶzĆ¼ eÄip bĆ¼kmeye gerek yok: TĆ¼rkiyeāde siyasal rejimin kendi iƧinden, kendi araƧları ve unsurları aracılıÄıyla Ć§Ć¼rĆ¼tĆ¼lmekte, aÅındırılmakta dƶnĆ¼ÅtĆ¼rĆ¼lmekte olduÄu iƧinden geƧtiÄimiz sĆ¼reƧte, gerƧek bir demokrasinin, ƶzgĆ¼rlĆ¼ÄĆ¼n ve sekĆ¼larizmi savunabilmek, kitlesel direniÅten, sokaktan geƧiyor.
26 Haziran 2016 18:46:14, Ankara.
N O T L A R
[*] KaldıraƧ, No:180, Temmuz 2016ā¦
[1] Turgut Uyar.
[2] Adnan KĆ¼Ć§Ć¼k, āAKPānin BaÅkanlık Sistemi Modelinin ABDādeki BaÅkanlık Sistemi Modelinden Farklılık Arz Eden Yƶnleriāā¦ http://www.uyusmazlik.gov.tr/yayinlar/pdfmakdergi5/adnankucuk.pdf
[3] āBir saplantı gibi savunulan ve anayasal kırmızıƧizgi olarak gƶrĆ¼len baÅkanlıÄı kotarmak iƧin, Anayasa dıÅı yollarla giriÅimde bulunuluyor,ā diyor Anayasa profesƶrĆ¼ Ä°brahim KaboÄlu. (Ä°brahim KaboÄlu, āObsesif BaÅkanlık Yolunda Gayri MeÅru Anayasaā¦ā, BirgĆ¼n, 7 Nisan 2016, s.9.)
[4] Sabık baÅbakan Ahmet DavutoÄlu āiyi tanımlanmıŠgĆ¼Ć§ler ayrılıÄı prensibine dayalı baÅkanlık sistemiāni arzuladıÄını, ama bunu āgĆ¼nĆ¼n meselesiā ya da āacil gĆ¼ndem maddesiā olarak gƶrmediÄini sık sık dile getiriyordu. ĆrneÄin bkz. āBaÅkanlık Sistemi Acil DeÄilā, Cumhuriyet, 11 Kasım 2005, s.4.
[5] āAnayasal ƧerƧevede; istifa, gĆ¼ven istemi ve gensoru yoluyla TBMMāde yapılacak oylamanın sonucu olarak BaÅbakanlık gƶrevi sona erer. Meclis fiilen devre dıÅı tutulsa da, DavutoÄluāna istifa etme hakkı bile kullandırılmadı. Parti kongresi dĆ¼zenleme yĆ¼kĆ¼mlĆ¼lĆ¼ÄĆ¼ eÅliÄinde tasfiye sĆ¼reci iÅletildi: Yaptırım (BaÅbakanlıktan etme) ve kĆ¼lfet (Parti kongresi). Konu, ahlĆ¢kilik (tasfiye eden fail) ve haysiyetin zedelenmesi (tasfiye edilen maÄdur) aƧısından ayrıca ele alınabilir. Hukuken aƧık olan, izlenen yolun, tamamen āanayasa-dıÅıā oluÅuā¦ā (Ä°brahim Ć. KaboÄlu, āFiili Durum = Hukuk DıÅıā, BirgĆ¼n, 12 Mayıs 2016, s.9.)
[6] Halit TunƧkaÅık, āBaÅkanlık Sistemi: Teori, Pratik ve TartıÅmalarā, KarÅılaÅtırmalı HĆ¼kĆ¼met Sistemleri, BaÅkanlık Sistemi, ABD, Arjantin, Azerbaycan, Brezilya ve Nijerya Ćrnekleri. TBMM AraÅtırma Hizmetleri BaÅkanlıÄı, yayın no.7, Mart 2015, s.8.
[8] Adnan KĆ¼Ć§Ć¼k, āAKPānin BaÅkanlık Sistemi Modelinin ABDādeki BaÅkanlık Sistemi Modelinden Farklılık Arz Eden Yƶnleriā dipnot 11ā¦ http://www.uyusmazlik.gov.tr/yayinlar/pdfmakdergi5/adnankucuk.pdf
[9] āABD BaÅkanı, 4 yıllık gƶrev sĆ¼resi iƧin yardımcısı ile birlikte seƧiliyor. Ancak baÅkan, doÄrudan halkın oyuyla seƧilmiyor. Ve ABD BaÅkanı, dıŠdĆ¼nyadaki izlenimin tersine her zaman ABD seƧmeninin yĆ¼zde 50āsinin Ć¼zerinde bir seƧmen oyuyla gƶreve gelmeyebiliyor. ABDāde baÅkanlık seƧimi bir sĆ¼reƧ iƧinde gerƧekleÅiyor. Ćnce aday adayları mensup olduÄu siyasi partiler iƧinde yarıÅa giriyor. BaÅkan adaylarını, partiler ƶnseƧimle belirliyor.
ABDāde fiilen iki gĆ¼Ć§lĆ¼ parti olduÄu iƧin (CumhuriyetƧiler ve Demokratlar) baÅkanlık seƧimi bu iki partinin adayları arasında geƧiyor. Amerikan halkı, seƧimde baÅkanı seƧecek olan meclisi oluÅturacak āSeƧiciler Kuruluānu belirliyor. Her eyaletten kurulda belirlenen sayıda delege yer alıyor. BaÅkan ve yardımcısı bu kurulun delegeleri tarafından seƧiliyor.ā (Aydın Hasan, āABDādeki Sistemin Sırrı, GĆ¼Ć§ler AyrılıÄıā, Milliyet, 9 Åubat 2016, s.18.)
[10] Konur Alp KoƧak, āABD BaÅkanlık Sistemi: āAyrıā Ama āBirlikteā ĆalıÅan Organlarā KarÅılaÅtırmalı HĆ¼kĆ¼met Sistemleri, BaÅkanlık Sistemi, ABD, Arjantin, Azerbaycan, Brezilya ve Nijerya Ćrnekleri. TBMM AraÅtırma Hizmetleri BaÅkanlıÄı, yayın no.7, Mart 2015, s.51.
[11] Ne ki YĆ¼ce Mahkemeānin Anayasaāya aykırı olduÄuna karar verse de Kongreāden Ƨıkan yasaları iptal yetkisi -kuvvetler ayrılıÄı ilkesi nedeniyle- yoktur.
[12] āBaÅkanlık sistemini parlamenter sistemden ayıran temel ƶzellik, yasama ile yĆ¼rĆ¼tme organları arasındaki sert ayrılıktan kaynaklanmaktadır. Sert gĆ¼Ć§ler ayrılıÄı ilkesi uyarınca, Kongre iƧinden Ƨıkmayan hĆ¼kĆ¼metin, Kongreye karÅı siyasĆ® sorumluluÄu yoktur. BaÅkan, izlediÄi politikalar nedeniyle Kongre tarafından gƶrevinden azledilemez. Kongre BaÅkanı istifaya zorlayamazken, baÅkan da Kongreyi feshetme yetkisine sahip deÄildir. GĆ¼Ć§lerin āayrı ama eÅitā olması bƶyle bir yapıyı gerekli kılmıÅtır. Dolayısıyla, parlamenter sistemlerde tĆ¼m siyasĆ® faaliyetlerin odaÄında parlamento bulunurken, ABD sisteminde bƶyle deÄildir. GĆ¼cĆ¼n tek bir organda odaklanmaması, organlar arasında hassas bir iletiÅimin kurulmasını zarurĆ® kılmaktadır. Sistem yasama, yĆ¼rĆ¼tme ve yargı organları uzlaÅınca daha verimli iÅlemekte, aksi hĆ¢lde kilitlenebilmektedir. (ā¦) Kongrenin temel iÅlevi olan kural koyma yetkisi, baÅkanın veto yetkisi ile frenlenebilmektedir. Yasama politikalarının amacına ulaÅabilmesi, uygulamaya geƧirilebilmesi, baÅkanın bu kuralları yĆ¼rĆ¼tmesine ve
Kongrenin bu amaƧla harcanmak Ć¼zere tahsis ettiÄi kaynakları kullanmasına baÄlıdır. YĆ¼rĆ¼tme politikalarının etkinliÄi ise, Kongrenin bu politikayı uygulayacak Ć¼st dĆ¼zey kadrolara (bĆ¼yĆ¼kelƧiler, YĆ¼ce Mahkeme yargıƧları) yapılacak atamaları onaylamasına; bu politikaların yĆ¼rĆ¼tĆ¼lmesini saÄlayacak mali kaynakları saÄlamasına ve yĆ¼rĆ¼tme tarafından belirtilecek alanlara kaynak tahsis etmesine; bu politikaların yĆ¼rĆ¼tĆ¼lmesi uluslararası iliÅkiler ile ilgili olduÄu takdirde ise antlaÅmaları onaylamasına baÄlıdır.ā (Konur Alp KoƧak, āABD BaÅkanlık Sistemi: āAyrıā Ama āBirlikteā ĆalıÅan Organlarā KarÅılaÅtırmalı HĆ¼kĆ¼met Sistemleri, BaÅkanlık Sistemi, ABD, Arjantin, Azerbaycan, Brezilya ve Nijerya Ćrnekleri. TBMM AraÅtırma Hizmetleri BaÅkanlıÄı, yayın no. 7, Mart 2015, ss.53-55.)
[13] āAKP BaÅkanlık Sistemi Ćnerisi, Tam Metināā¦ http://erdalguven.wordpress.com/2013/04/01/ak-partinin-baskanlik-sistemi-teklifi-tam-metin/
[14] āAKPāli Milletvekillerinden Canlı Yayında Skandal Diyaloglar: OÄlan Bizim Kız Bizimā, Cumhuriyet, 6 Nisan 2016, s.4.
[15] Nitekim, ābaÅkanlık sistemiā mimarlarından AKPāli Anayasa Komisyonu eski baÅkanı Burhan Kuzu, ABD BaÅkanı Obamaānın yetkilerinin sınırlılıÄına āzavallı Obamaā sƶzleriyle yazıklanıyor. (Ahmet Hakan, āā¦ āBaÅkanlık DiktatƶrlĆ¼k Getirirā Diyenleri Gırtlaklamak Ä°stiyorumā, HĆ¼rriyet, 4 Åubat 2015, s.4.)
Aslında gƶnlĆ¼nde yatan āarslanāın ABD tipi baÅkanlık olmadıÄını Tayyip ErdoÄan da aƧıkƧa beyan ediyor: āBunun iƧin illa da ABDādeki baÅkanlık sistemi olacak diye bir Åey yok. Bu konuda dĆ¼nyada 100āĆ¼ aÅkın Ć¼lkede baÅkanlık sisteminin uygulamaları var. TĆ¼m bunları inceleyip bunlardan Åƶyle orta noktada bir baÅkanlık sistemi tezi Ƨıkarılabilir.ā (Fırat Kozok, āOlmazsa Olmaz DeÄilā, Cumhuriyet, 18 Mayıs 2013, s.13).
[16] āā¦ āAnayasaā, āBaÅkanlıkā vb. Derken bunların baÅına bir de āTĆ¼rk Tipiā sıfatı eklendi. Tayyip ErdoÄanāın son birkaƧ yıldır diline dolamaya baÅladıÄı āmilli ve yerliā nitelemelerine uygun bir Anayasa ve bir BaÅkanlık sistemine sahip olacaÄımız anlaÅıldı. Bunların āTĆ¼rk Tipiā olması tabii Ƨok iyi bir Åey de, āTĆ¼rk Tipiānin ne olduÄu Ƨok belli deÄil.
Bunu aƧıklamaya yƶnelik, baÅlıÄı āTĆ¼rk Tipi BaÅkanlık Sistemiā olan bir āRaporā yayımlanmıÅ; ben de sabah (5 Åubat, Cuma) Taha Akyolāun makalesinden ƶÄrendim: āBatılılaÅmanın hĆ¼kĆ¼m sĆ¼rdĆ¼ÄĆ¼ birkaƧ yĆ¼zyıllık sĆ¼reƧ TĆ¼rkiyeānin kendi bin yıllık tarihinin, tecrĆ¼besinin oluÅturduÄu kavram ve kurumların deÄersizleÅtirilmesi ve yok edilmesi sĆ¼recidir,ā deniliyormuÅ bu āRaporāun baÅında. Okurken insanın kulaÄına Tayyip ErdoÄanāın sesi Ƨalınır gibi oluyor.
BugĆ¼n dĆ¼nyanın herhangi bir yerinde, āyeniā bir anayasa yapma gereÄi duyulsa, insanlar ne gibi Åeyleri saÄlama baÄlamak Ć¼zere bu iÅi yaparlar? Diyelim bir dƶnĆ¼ÅĆ¼m geƧirme ihtimali olan Myanmarāda bƶyle bir sĆ¼reƧ baÅladıā¦ āÄ°nsan haklarıā saÄlama baÄlansın, ākuvvetler ayrılıÄıā ilkesini yaÅatacak bir denge oluÅturulsun, ādemokratik haklarā garanti altına alınsın diye ve buna benzer hedefler mi gƶsterilir? Yoksa Myanmarāın bin yıllık tarihinin ve tecrĆ¼besinin oluÅturduÄu kurumların canlandırılması mı amaƧlanır? Ä°kinciyi seƧecek olursanız, birinci kategoride saydıÄım kavramlara uzaktan el sallayın, bir daha gƶrĆ¼Åme ihtimaliniz bir hayli zayıf. Birinci kategorideki tercihler sizin iƧin ƶnemliyse, bunların da Myanmarāın bin yıllık tecrĆ¼besiyle bir ilgisi yok -TĆ¼rklerāin bin yıllık tecrĆ¼beleriyle de ilgisi olmadıÄı gibi.
Gazneli Mahmudāun ya da IV. Muradāın āinsan haklarıā felsefesine bir katkılarını duymadım. Osmanlı devletinde ākuvvetler ayrılıÄıā ilkesi nasıl iÅliyordu, bilmiyorum. āDemokratik haklarāın ĆtĆ¼kenāde ne gibi bir teminat altına alındıÄını bilen varsa sƶylesinā¦ Taha Akyolāun da sƶylediÄi gibi, 18. yĆ¼zyıldan ƶnce hiƧ kimse ākuvvetler ayrılıÄıā diye bir Åeyden sƶz etmemiÅti. Ama Åimdi, bu konuların, sorunların alfabesini sƶkmĆ¼Å herkes, kuvvetler ayrılıÄı olmadan demokrasi olmayacaÄını bilir. Bunu Tayyip ErdoÄan da bilir -ama bundan hoÅlanmaz, o ayrı konu.ā (Murat Belge, āTĆ¼rk Tipiā, Taraf, 6 Åubat 2016ā¦ http://www.taraf.com.tr/turk-tipi/)
[18] ā(ā¦) BaÅkanlık Sisteminin tabiatında mevcut olduÄu iddia edilen problemlerden en ƶnde geleni de āDiktatƶr yaratırā hurafesidir. Oysa ƶnerdiÄimiz anlamda BaÅkanlık Sistemi gerƧek bir kuvvetler ayrılıÄı sistemidir ve dolayısıyla diktatƶrlĆ¼Äe karÅı panzehir iÅlevindedir. Ayrıca bazı tarihi olgulardan bahsederek bir takım hurafeleri Ć§Ć¼rĆ¼tmek mĆ¼mkĆ¼ndĆ¼r. Ćnce Åu basit soruyu soralım: BaÅkanlık Sistemiyle gelen hangi Ć¼nlĆ¼ diktatƶrĆ¼ tanıyorsunuz? Ben hiƧ tanımıyorum ve bilmiyorum. Peki, Åƶyle bir soru soralım: Nazizm, FaÅizm, BolÅevizm, yani Hitler, Mussolini ve Lenin hangi politik sistemler vasıtasıyla diktatƶrlĆ¼k inÅa etti? Cevap: Hepsi Parlamenter Sistemler sayesinde.ā (Rasim Ozan KĆ¼tahyalı, āBaÅkanlık Sistemi DiktatƶrlĆ¼ÄĆ¼n Panzehiridirā, Sabah, 9 Åubat 2015, s.25.)
DoÄrudur, bir devrim yaparak iktidara gelen ve apayrı bir vakāa oluÅturan Lenināi bir yana koyalım, ama Hitler ve Mussolini tıpkı Tayyip ErdoÄan gibi parlamenter sistemler iƧinde palazlanmıÅlar, iktidara gelir gelmez de tıpkı Tayyip ErdoÄanāın yapmaya ƧalıÅtıÄı gibi, diktatoryal baÅkanlık sistemlerini tesis etmiÅlerdir.
[19] Ali Aslan, āTĆ¼rkiyeānin āBaÅkanlıkā Ä°htiyacıā, Sabah, 24 Åubat 2015, s.19.
[21] āErdoÄan, Hitler Almanyasıānı Ćrnek Gƶsterdi Ama Bizden Sƶylemesi: O Filmin Sonu KƶtĆ¼ā, BirgĆ¼n, 2 Ocak 2016ā¦ http://www.birgun.net/haber-detay/erdogan-hitler-almanyasi-ni-ornek-gosterdi-ama-bizden-soylemesi-o-filmin-sonu-kotu-99481.html)
[22] Atilla Keskin, āHitler Almanyası, BaÅkanlık Sistemi ve ErdoÄanā, Yeni ĆzgĆ¼r Politika, 12 Ocak 2016, http://www.yeniozgurpolitika.org/index.php?rupel=nuce&id=50134.
[23] YĆ¼cel Ćzdemir, āErdoÄanāın Ćrnek VerdiÄi Hitler Nasıl āĆniter BaÅkanā Oldu?ā, Evrensel, 2 Ocak 2016ā¦ http://www.evrensel.net/haber/268944/erdoganin-ornek-verdigi-hitler-nasil-uniter-baskan-oldu
[24] Nurullah ĆztĆ¼rk, āDemokrasilerin āĆlĆ¼m ĆpĆ¼cĆ¼ÄĆ¼ā- BaÅkanlık Sistemiā, 25 Mayıs 2016ā¦ https://www.yenihayatgazetesi.com/demokrasilerin-olum-opucugu-baskanlik-sistemi-nurullah-ozturk-14865
[25] Latin Amerikaāda baÅkanlık sistemiyle yƶnetilen Ć¼lkeler: Arjantin, Bolivya, Brezilya, Ekvador, Kolombiya, Meksika, Paraguay, Peru, Surinam, Åili, Uruguay ve VenezĆ¼ella.
[26] Arturo Valenzuela, āLatin American presidences interruptedā, Journal of Democracy,c. 15, sayı 4, Ekim 2004, ss.8-9.
[27] Valenzuela, anılan makalesinde tam da bu nedenle Latin Amerika Ć¼lkelerinde baÅkanlık sisteminden parlamenter sisteme geƧilmesini savunuyor!
[28] āHer Åey TĆ¼rkiye İƧinā, AKP SeƧim Beyannamesi, 2002, s.13... https://www.tbmm.gov.tr/eyayin
[29] āCumhurbaÅkanı ErdoÄan ABāye āReferandumā Resti Ćektiā, Yeni Åafak, 22 Haziran 2016ā¦ http://www.yenisafak.com/gundem/cumhurbaskani-erdogan-abye-referandum-resti-cekti-2485358.
[30] āHer Åey TĆ¼rkiye İƧinā, AKP SeƧim Beyannamesi, 2002, s.77.
[31] yagk, s.17.
[32] yagk, s.12.
[33] āCumhurbaÅkanı ErdoÄan: āAnayasa Mahkemesi Kararına Uymuyorum, Saygı da Duymuyorumā, Milliyet, 28 Åubat 2016. http://www.milliyet.com.tr/cumhurbaskani-erdogan-anayasa-mahkemesi-istanbul-yerelhaber-1237210/.
[34] āBaÅkanlık Fiilen Var - BaÅbakan Yıldırım CumhurbaÅkanını Halkın SeƧmesine Yƶnelik Referandumla Fiilen BaÅkanlık Sistemine Adım AtıldıÄını Sƶylediā, Milliyet, 17 Haziran 2016, s.1.
[35] āHer Åey TĆ¼rkiye İƧinā, AKP SeƧim Beyannamesi, 2002, s.26.
[36] Ve elhak, bu telaffuzlarıyla KĆ¼rt hareketinin de (ikircimli de olsa) desteÄini de kazandılar: Abdullah Ćcalan, āBaÅkanlık sistemi dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼lebilir,ā diyordu Ä°mralıāda gƶrĆ¼ÅtĆ¼ÄĆ¼ BDP heyetine: āBiz Tayyip Beyāin baÅkanlıÄını destekleriz. Biz AKP ile bu temelde bir baÅkanlık ittifakına girebiliriz.ā (āĆcalan: BaÅkanlıÄı Desteklerizā, BirgĆ¼n, 1 Mart 2013, s.9.) BDP EÅbaÅkanı GĆ¼ltan KıÅanak ekliyordu: āYerel yƶnetimlerle yetki paylaÅılırsa, denge-fren sistemi iyi kurulursa baÅkanlık sistemiyle problemimiz yoktu. BaÅkanlık sistemi yapısı gereÄi otoriter deÄildir.ā (Ezgi BaÅaran, āBaÅkanlık Konusunu AKP KarÅıtlıÄına Ä°ndirgemeyelimā, Radikal 16 Mart 2013, s.16.) Ä°Åler, Ali BayramoÄluāna āAKP ile BDPānin birlikte hazırlayacakları Anayasaāyı referanduma gƶtĆ¼recekleriā (Ali BayramoÄlu, āAKP-BDP Anayasasına DoÄru mu?ā, Yeni Åafak, 11 Nisan 2013, s.3) bir C senaryosundan sƶz ettirecek kertede āyolundaydıā, yani!.
[37] āAKPānin Bir Yıllık SavaÅ BilanƧosu: Bin 374 Can Kaybıā, ĆzgĆ¼r GĆ¼ndem, 9 Mart 2016ā¦ http://www.ozgur-gundem.com/haber/160186/akpnin-bir-yillik-savas-bilancosu-bin-374-can-kaybi
[38] āHer Åey TĆ¼rkiye İƧinā, AKP SeƧim Beyannamesi, 2002, s.78.
[39] yagk, s.76.
[40] Dr. Fatih Yar, TĆ¼rkiyeāde Ä°Åsizlik Sorunu (2002-2015), http://globalpse.org/turkiyede-issizlik-sorunu-2002-2015/.
[41] āEn Zenginlerin Toplamdan AldıÄı Pay Artıyor mu?āā¦ http://www.dogrulukpayi.com/beyanat/5458901d5da2c
[42] āHer Åey TĆ¼rkiye İƧinā, AKP SeƧim Beyannamesi, 2002, s.69.
[43] Aydın Engin, āEvet, SeƧimle Geldiler, Peki SeƧimle Giderler mi?ā, Cumhuriyet, 22 Haziran 2016, s.10.
Yorum Ekle