$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

KADINLARIN “YA BASTA!”SI[1]

“Biz geƧmişi olmayan kadınlarız Tarihi olmayan Ta bilinmeyen zamanlardan, kadınlarız Biz kara kıtayız Ayağa kalkalım kadın k...




“Biz geƧmişi olmayan kadınlarız
Tarihi olmayan
Ta bilinmeyen zamanlardan, kadınlarız
Biz kara kıtayız
Ayağa kalkalım kadın kƶleler
Bariyerleri kıralım,
Kalk ayağa, kalk, kalk
Kƶleleştirilmiş, aşağılanmış kadınlarız
Satılan, alınan, tecavĆ¼z edilen,
BĆ¼tĆ¼n evlerdeki kadınlarız
Dış dĆ¼nyadan kovulan.”[2]

2019 yılı dĆ¼nyada emek hareketleri aƧısından bir hayli hareketli geƧti. Bazıları “rejim” (Sudan), bazıları ise yƶnetim değişikliklerine yol aƧan ve milyonlarca kişinin katıldığı, pek Ƨoğu Ć¼lkenin bĆ¼tĆ¼nĆ¼nĆ¼ kapsayan uzun sĆ¼reli grev ve protesto gƶsterilerinde dikkat Ƨeken bir yƶn, kĆ¼resel ƶlƧekte muhalefetin giderek emek eksenine oturmakta olmasıysa, bir diğeri kadınların ƶne Ƨıkmalarıydı.
Evet, 2019’da kadınlar her yerdeydi: meydanlarda, oturma eylemlerinde, işgallerde, grevlerde, sokak Ƨatışmalarında… Ɯstelik giderek daha gƶrĆ¼nĆ¼r, daha etkin, daha kararlı bir biƧimde…
Şili’li kadınların kısa sĆ¼rede dĆ¼nyayı saran (ve yalnızca TĆ¼rkiye’de kovuşturma konusu olan!) tecavĆ¼ze karşı  “Las Tesis” dansı… evet. Ä°spanya ve Fransa’da ev iƧi şiddete karşı yĆ¼rĆ¼yen yĆ¼zbinlerce kadın… evet. Ä°sviƧre’de yarım milyon kadının ayırımcılığa karşı, eşit işe eşit Ć¼cret ve Ƨalışma yaşamında eşitlik talebiyle katıldığı, 1917’den bu yana Ć¼lkede gerƧekleşen en bĆ¼yĆ¼k grev… evet.
Ancak bu kadar değil. 2019’daki protestoların Ƨarpıcı ƶzelliği, kadınların rollerinin ataerkil gelenekler ƧerƧevesinde belirlendiği, kamusal yaşamın dışında tutulmaya ƶzen gƶsterilen Batı-dışı dĆ¼nyada da alışılmadık biƧimde ƶne Ƨıkmaları oldu.
Ɩrneğin LĆ¼bnan’da: 6 Kasım gĆ¼nĆ¼ kadınlar ellerinde mumlarla hĆ¼kĆ¼metin istifasını talep eden bir yĆ¼rĆ¼yĆ¼ÅŸ dĆ¼zenlediler.
Ɩrneğin Sudan’da: Devlet Başkanı El Beşir’in tutuklanması ve ardından da iktidara el koymaya kalkışan ordunun geriletilmesiyle sonuƧlanan kitlesel protestolara kadınlar yığınsal olarak katılmakla kalmadı, gƶsterilerin ƶrgĆ¼tlenmesine ƶncĆ¼lĆ¼k etti, gƶstericilere lojistik destek sağladı… Sudan başkaldırısının simgesel figĆ¼rĆ¼nĆ¼n kitleleri coşturan 22 yaşındaki Alaa Salah’ın beyazlara bĆ¼rĆ¼nmĆ¼ÅŸ gƶrĆ¼ntĆ¼sĆ¼ olması, rastlantı değil.
Ɩrneğin Hindistan’da: Kadınlar, Ć¼stelik de o gĆ¼ne dek protesto gƶsterilerinde fazla boy gƶstermeyen MĆ¼slĆ¼man kadınlar, 11 Aralık 2019’da yĆ¼rĆ¼rlĆ¼ÄŸe giren ve Pakistan, Bangladeş ve Afganistan’dan gayrımĆ¼slim sığınmacılara iltica hakkı tanırken MĆ¼slĆ¼man mĆ¼ltecileri dışta bırakan Yurttaşlık yasasına karşı ayaklanmada başı Ƨektiler. Ƈoğu (nasıl olsa evlenip gideceği iƧin ailesinin ihmal etmesi nedeniyle) kimlik belgesinden yoksun olan MĆ¼slĆ¼man kadınlar, ırkƧı ve Ä°slamofobik Bharatiya Jana Partisi iktidarının bu adımının Ć¼lkede yaşayan MĆ¼slĆ¼manların yurttaşlığını tartışmalı kılacak bir dĆ¼zenlemenin birincil hedefi hĆ¢line getireceğinin bilincindeydi. Ve bĆ¼yĆ¼k bir Ƨoğunluğu, evinin dƶrt duvarının dışına ya akraba ziyareti ya da Ƨarşı pazar iƧin Ƨıkmış MĆ¼slĆ¼man kadınlar, kitlesel olarak sokaklara dƶkĆ¼ldĆ¼ler. Gƶsterilerin en Ƨarpıcısının geƧtiği Delhi’nin gĆ¼neyindeki Shaheen Bagh yolunu haftalar boyu işgal ederek trafiğe kapattılar. Sƶylev verdiler, yerlere grafitiler Ƨizdiler, slogan attılar, şarkı sƶylediler, yemek pişirip paylaştılar, Ƨocuklarına ders Ƨalıştırdılar… Ev kadını, Ć¶ÄŸrencisi, Ć¶ÄŸretmeni, ninesi, torunu, avukatı, mĆ¼hendisi, aÅŸĆ§Ä±sı… Binlerce kadın dƶnĆ¼ÅŸĆ¼mlĆ¼ olarak işgali sĆ¼rdĆ¼rĆ¼rken, “Biz de varız!” diye haykırıyorlardı dĆ¼nyaya…
Delhi’de MĆ¼slĆ¼man kadınların gƶsterileri sĆ¼rerken Ć¼lkenin gĆ¼neyinde, Tamil Nadu eyaletinin yedi kentinde besin işlemesinde Ƨalışan kadın iÅŸĆ§iler daha iyi Ƨalışma koşulları ve daha yĆ¼ksek Ć¼cretler iƧin greve gidiyor, bununla yetinmeyerek yollara barikatlar kuruyor, polisle Ƨatışmaya giriyordu. Gƶsterilerde tutuklanan 600 kadın iÅŸĆ§i, arkadaşlarının protestoları sonucu serbest bırakılacaktı.
Ɩrneğin Irak’ta: 2019 yılında Irak’ta patlak veren isyanda kadınlar ƶn saflardaydı. Bağdat’ın Tahrir Meydanı’na Ƨıkan yollar, kadın sanatƧılar tarafından Ƨizilmiş kadın resimleriyle dolmuştu: MĆ¼cadele eden, haykıran, protesto eden kadın resimleri. YĆ¼zlerce kişinin polisin kullandığı gerƧek mermilerle yaşamını yitirdiği gƶsterilere genƧ kadınlar, kimi zaman onları tehlikeye atmak istemeyen ailelerinden gizlice katılıyor, yaralananların tedavisinde, işgalcilere yiyecek-iƧecek sağlanmasında gƶrev alıyor, konuşmalarıyla gƶstericileri coşturuyorlardı. Rejim indinde tehlikeliydiler: ƶyle ki, bir kadın eylemci, Saba el-Mehdavi’nin gece gƶsterilerinden evine dƶnerken silahlı kişiler tarafından kaƧırılacaktı.
Ɩrneğin Ä°ran’da: “Hicap”ın Batı-karşıtlığının ve rejimin simgesi olarak yıllardır kadınlara dayatıldığı, kullanımında en ufak bir “gevşeklik”in devrim muhafızlarının şiddetine uğramak, meydanlarda kırbaƧlanmak, gƶzaltına alınmak gibi mĆ¼eyyidelerle karşılaştığı Ć¼lkede baÅŸĆ¶rtĆ¼sĆ¼ kadın protestolarının odağında yer alıyor. GenƧ kadınların saƧlarını rĆ¼zgĆ¢rda uƧuşturdukları fotoğraflarını sosyal medyada paylaştıkları, ya da saƧlarını kazıtarak boy gƶsterdikleri protestolar, giderek yerini başları aƧık katıldıkları protesto gƶsterilerine bırakıyor. Ä°ran’da hayat pahalılığına, baskılara ve yolsuzluklara karşı Kasım 2019’da patlak veren protestolarda gĆ¼venlik gĆ¼Ć§lerince ƶldĆ¼rĆ¼len 1500 kişinin en az 400 tanesi kadındı. Ve hĆ¢len yĆ¼zlerce kadın, başlarını aƧtıkları, gƶsterilere katıldıkları, gĆ¼venlik gĆ¼Ć§lerine direndikleri gerekƧesiyle cezaevlerini dolduruyor.
Ɩrneğin Ƈin’den sonra dĆ¼nyanın ikinci bĆ¼yĆ¼k hazır giyim Ć¼reticisi olan Bangladeş’te: BĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼nĆ¼ kadınların oluşturduğu, H&M, Walmart, Tesco ve Aldi gibi perakendeciler iƧin giysi Ć¼reten 50 bin hazır giyim iÅŸĆ§isi Ć¼cretlerin yĆ¼kseltilmesi talebiyle Dhaka kentinde greve gidiyor, gĆ¼venlik gĆ¼Ć§lerinin gƶz yaşartıcı gaz ve plastik mermili saldırıları altında otoyolları işgal edip trafiğe kapatıyor.
2013’de bir fabrikanın Ƨƶkmesi sonucu bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼ kadın, 1130 iÅŸĆ§inin yaşamını yitirdiği Savar kentinde yoğunlaşan gƶsteriler,  iÅŸĆ§i Ć¼cretlerinin % 51 oranında arttırılmasıyla sonuƧlandı. Ama zamlı hĆ¢liyle ayda 90 doları geƧmeyen Ć¼cretleri Bangladeşli hazır giyim emekƧilerini tekstil sektƶrĆ¼nde dĆ¼nyanın en dĆ¼ÅŸĆ¼k Ć¼cretli emekƧileri olmaktan kurtarmıyor. Ve yığınsal grev okulundan yetişen Bangladeşli kadın emekƧiler, yeni grevlerin kapıda olduğunu sƶylĆ¼yorlar.
Ɩrneğin KamboƧya’da: 2019 başlarında Phnom Penh kentinde bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼ kadın onbinlerce hazır giyim iÅŸĆ§isinin greve gitmesi Ć¼zerine binin Ć¼zerinde arkadaşları işten Ƨıkartıldı. Kadın emekƧiler pes etmediler ve eylemlerin sĆ¼rdĆ¼rerek işten Ƨıkartılan iÅŸĆ§ileri geri aldırmayı başardılar.
Ɩrneğin Sri Lanka’da: BĆ¼yĆ¼k Ƨoğunluğu topraksız Tamil kƶylĆ¼lerinden oluşan, yarıdan fazlası kadın Ƨay toplayıcıları, aldıkları sefalet Ć¼cretlerine karşı (500 rupee ya da 2.70 dolar), insanca bir Ć¼cret iƧin greve gitti.
Ɩrneğin Meksika’da: Onbinlerce kadın, Mexico City’de Latin Amerika’yı kasıp kavuran machismo, aile iƧi şiddet, taciz ve tecavĆ¼zleri protesto iƧin 2019 sonlarında sokaklara dƶkĆ¼ldĆ¼. Kadınlar giysilerinin, iƧki iƧmelerinin, geceleri yalnız başlarına sokakta olmalarının, yalnız yaşamalarının ya da flƶrt etmelerinin taciz ve tecavĆ¼ze davetiye olmadığını haykırıyorlardı. GĆ¼nde on kadının cinayete kurban gittiği Meksika’da kadına yƶnelik şiddet organize suƧun yĆ¼kselişine koşut olarak tırmanışta.
BM verilerine gƶre Latin Amerika Ć¼lkelerinde her Ć¼Ć§ kadından birinin cinsel ya da fiziksel şiddete uğramasına karşın, kadın cinayetlerinin yĆ¼zde 98’i kovuşturulmuyor. Bu nedenledir ki 2019 yılında Latin Amerika Ć¼lkelerinin sokakları ƶldĆ¼rĆ¼lmek, tacize, tecavĆ¼ze ve şiddete uğramak istemeyen yĆ¼zbinlerce kadının protestolarıyla Ƨınladı durdu…
Bu tablo, kuşbakışı bakıldığında, dĆ¼nya kadınlarının protesto ve taleplerinin Ć¼Ć§ başlık altında toplanabileceğini gƶsteriyor bize: Latin Amerika’da şiddete ve kadın cinayetlerine yƶnelik protestolar, Orta Doğu’da kamusal alanda ƶzgĆ¼rce boy gƶsterme talebi, GĆ¼ney ve GĆ¼neydoğu Asya’da ise aşırı emek sƶmĆ¼rĆ¼sĆ¼ne karşı protestolar ƶn plana Ƨıkıyor. Bir başka deyişle, emek, beden ve kimliğe ilişkin itiraz ve talepler Ć¼zerinde yoğunlaşıyor, kadınların kĆ¼resel ƶlƧekte giderek kitleselleşen protestoları…
Bunun bir rastlantı olduğunu sƶylemek zor. Ć‡Ć¼nkĆ¼ 1980’lerden bu yana yerkĆ¼reyi kasıp kavuran neoliberal talanın her ƶzgĆ¼l ezilen grubuna yƶnelik bir “eziyeti” var: kadınların payına dĆ¼ÅŸen ise, dizginsiz emek sƶmĆ¼rĆ¼sĆ¼, bedenlerinin değersizleşmesi ve kamusal alandan pĆ¼skĆ¼rtĆ¼lmelerine yƶnelik siyasaların ƶne Ƨık(artıl)ması oldu.
Eşitsizliğin tĆ¼m tarihsel biƧimlerini yeniden dizilime tabi tutarak kendi işleyişine dahil eden kapitalizmin, kadınlığın tarihsel olarak biƧimlenmiş Ć¼retici ve yeniden Ć¼retici rollerini de kĆ¢rın azamĆ®leştirilmesi doğrultusunda temellĆ¼k ettiği bilinir.
Ɯretici rolĆ¼nĆ¼: kadınlar tarihsel eşitsizlikleri/ ikincillikleri ve yeniden Ć¼retim gƶrev(ler)ini mĆ¼nhasıran tek başlarına Ć¼stlenmeleri gerektiğine dair biƧimlen(diril)miş bilinƧleri gereği Ć¼retim iƧindeki konumlarını gel-geƧ, ikincil gƶrme eğilimindedirler. Bir başka deyişle, ataerki tarihsel olarak kadınların domestik rollerini vurgular, onlara “kadınsı” gƶrevleri ihdas eder: Analık, bakım, sĆ¼rdĆ¼rĆ¼m faaliyetleri, besinlerin hazırlanması-dikiş-nakış-temizlik vb. Bu ideolojik biƧimleniş Ć¼retimin ilk kez geniş ƶlƧekli biƧimde hane (domestik alan) dışına taşındığı kapitalist sistemde, kadınların domestik alana tahsis edilmiş emeklerini piyasada ikincil, gel-geƧ olarak gƶrme eğilimini beslemiştir. Fiiliyatta bu, dĆ¼ÅŸĆ¼k Ć¼cretlere, uzun Ƨalışma saatlerine, kƶtĆ¼ Ƨalışma koşullarına, dĆ¼ÅŸĆ¼k sosyal gĆ¼vencelere razı olmak anlamına gelir: ne de olsa evin birincil ekmek getireni erkektir; kadının Ƨalışması ise ikincil, geƧicidir.
Bu, kapitalistleri kadın (ve Ƨocuk emeği) kişiliğinde devasa bir ucuz kaynak erişimine aƧmıştır. Kadın işgĆ¼cĆ¼ erkek işgĆ¼cĆ¼nden Ƨok daha ucuz ve uysaldır: Sınıf mĆ¼cadeleleri kapitalist pazarın bir bƶlgesinde kadın işgĆ¼cĆ¼nĆ¼n fiyatını arttırma eğilimine girdiğinde, o zaman dĆ¼nyanın ataerkil geleneklerin daha baskın olduğu, daha az aşındığı bƶlgelerdeki yedek kadın işgĆ¼cĆ¼ rezervlerine başvurulur: Sanayileşmiş Avrupa’da kadın emekƧilerin Ć¼cretleri yĆ¼kseldikƧe, şirketler Ć¼retimlerini kendilerini kırsaldan yeni kopmuş genƧ kadın yığınlarının beklediği (ƶrneğin) GĆ¼neydoğu Asya’ya yƶnelteceklerdir.
Bƶylelikle, Nike, Walmart, Gap, H&M ve Ivanka Trump, Beyonce gibi “Ć¼nlĆ¼ler”in sahibi olduğu giyim firmaları ayda 100 doların altındaki, yani temel gereksinimlerini bile karşılamaya yetmeyecek Ć¼cretlerle ve de son derece sağlıksız koşullarda Ƨalıştırdıkları (24 Nisan 2013’de Bangladeş’de giyim imalat atƶlyelerinin yığıldığı Rana Plaza ƧƶkmĆ¼ÅŸ ve bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼ kadın, 1133 kişi yaşamını yitirmiş, binlercesi yaralanmıştı), Ƨoğu durumlarda kimyasal soluyan kadın iÅŸĆ§ilerin yağamaladıkları emekleri Ć¼zerinden kĆ¢rlarına kĆ¢r katmaktadırlar.
Evet, bugĆ¼n “Ć¼retimde iÅŸĆ§i sınıfının yerini robotlar almakta olduğu” sƶylencelerine karşın giyim, elektronik, hazır besin, farmakoloji, oyuncak… velhasıl gĆ¼ndelik kullanım nesnelerimizin bĆ¼yĆ¼k Ƨoğunluğu, Batı dışı dĆ¼nyanın, ama ƶzellikle de Asya Ć¼lkelerinin merdiven-altı atƶlyelerinde, mahalle aralarında, denetimden uzak, boğaz tokluğuna, kƶlelik koşullarında Ƨalıştırılan milyonlarca kadın ve Ƨocuk tarafından Ć¼retiliyor. Bangladeş’te ve Vietnam’da giysi imalatında Ƨalışan iÅŸĆ§ilerinin yĆ¼zde 80’i, Sri Lanka’da yĆ¼zde 71’i, KamboƧya’da ise yĆ¼zde 90’ını kadınlar oluşturuyor.
Ama aynı zamanda yeniden-Ć¼retici rolĆ¼: Yukarıda da vurguladığım Ć¼zere, kadınlar yeryĆ¼zĆ¼nĆ¼n bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼nde, ataerkil gelenekler tarafından, yeniden-Ć¼retimci rollere atanmış durumdalar: aile iƧinde bakım-besleme-onarım-sĆ¼rdĆ¼rĆ¼m gƶrevleri, “domestik alan” faaliyetleri… Kapitalist sistem tarafından bĆ¼yĆ¼k bir memnuniyetle temellĆ¼k edilen bir işbƶlĆ¼mĆ¼dĆ¼r bu: iÅŸĆ§inin Ć¼cretini olabildiğince dĆ¼ÅŸĆ¼k tutarken, bu Ć¼cretin kullanılacağı yeniden Ć¼retim faaliyetlerini (yemek pişirme, temizlik işleri, Ƨocukların, hastaların bakımı vb.)  bilabedel kadınların Ć¼zerine yıkmak… Bu yĆ¼kĆ¼ taşıma kapasitesi dĆ¼ÅŸĆ¼k kesimlere ise bu hizmetleri (yine kadın emeği sayesinde ucuza maledilmiş Ć¼rĆ¼nlerle) pazarlamak: hazır giyim, bulaşık-Ƨamaşır makinası, buzdolabı, ƶzel kreş ve yuvalar, Orta ya da Uzak Doğulu dadılar, hazır yemekler, internet pazarlamacılığı… Yani Ć¼retim maliyetlerini dĆ¼ÅŸĆ¼k tutarak kĆ¢r marjını her hĆ¢l ve kĆ¢rda bĆ¼yĆ¼tmek. Bir başka deyişle, yazı da gelse, tura da gelse kazananın kapitalistler olduğu bir sistem.
Ä°ÅŸĆ§i sınıfının, ƶzellikle kadın emekƧilerin mĆ¼cadeleleri, yeniden-Ć¼retimi kapitalist metropollerde artan ƶlĆ§Ć¼lerde sosyal gĆ¼venlik sistemleri, sĆ¼bvanse edilen kamusal hizmetler, Ć¼cretsiz eğitim ve sağlık gibi uygulamalarla kamusal bir gƶreve dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rmede etken olmuştu. (“Sosyal devlet”, “refah devleti” kavramları). Neoliberalizm, kamusal alanı ve sosyal gĆ¼venlik sistemini kĆ¼resel ƶlƧekte iki şeye gĆ¼venerek yağmalamaktadır:
1. Sosyalist sistemin yıklılışını izleyen yıllarda, ƶzellikle de istihdamın deregĆ¼larizasyonu (esnek Ƨalışma koşulları, yarım-zamanlı işlerin yaygınlaşması, sƶzleşmeli iÅŸĆ§iliğin başat hĆ¢le gelmesi, kayıt-dışının yĆ¼kselişi…) koşullarında iÅŸĆ§i sınıfının ƶrgĆ¼tsĆ¼zleşmesi ve yaygınlaşan işsizliğin tehdidi altında itiraz mĆ¼cadele yetisini yitirmesi;
2. Ataerkil koşullanmalar nedeniyle kadınların “doğal gƶrev” kabul ettikleri “yeniden Ć¼retim”i itirazsız Ć¼stlenmeleri…
Bƶylelikle kĆ¼resel kapitalizm tĆ¼m “modernlik” iddialarından vaz geƧerek Ć¼cretli bir işte Ƨalışsın-Ƨalışmasın, kadınların aslĆ® gƶrevinin yeniden Ć¼retime ilişkin gƶrevler, esas yerinin ise “domestik alan” olduğunu vurgulayan ataerkil ideolojiyi var gĆ¼cĆ¼yle sahiplendi.
Kadın emeğini değersizleştiren neoliberal girişim, onu (sosyal bĆ¼tƧeyi sermayenin yağmasına aƧarak) toplumsal destek(ler)den yoksun bıraktığı ƶlĆ§Ć¼de, fiziksel varlığını da tehlikeye dĆ¼ÅŸĆ¼rmekteydi. BirkaƧ bakımdan:
- Neoliberalizm, ƶzelleştirmeler aracılığıyla kamusal hizmetleri daraltırken, kadınların sağlığına, eğitimine, istihdamına, fiziksel gĆ¼venliğine yƶnelik harcamaları kısıtlar, erişimini gĆ¼Ć§leştirir. Bu, kadınların giderek daha fazla aileye (ƶzellikle de baba ve/veya kocaya) bağımlı hĆ¢le gelmesini gĆ¼ndeme getirir. Kamusal alanda bağımsız bir varlık sĆ¼rdĆ¼rme olanağını yitiren kadın, bƶylelikle her tĆ¼rlĆ¼ şiddete daha aƧık ve daha korunaksız hĆ¢le gelecektir.
- Neoliberalizm sosyal bĆ¼tƧeyi tırpanlarken yeniden-Ć¼retim gƶrevlerini kadınların sırtına yıkma işlemini ataerkil propagandaya sarılarak ve/veya kadını ikincilleştiren ideolojilere omuz vererek meşrulaştırır: Kadınların dışarıda Ƨalışma ve bağımsızlaşma yƶnelimleri, aileyi gĆ¼Ć§sĆ¼zşeştirmekte, sağlıksız kuşakların yetişmesine yol aƧmaktadır… Oysa analık “kutsal” bir gƶrevdir… Dahası “ev kadınlığı” hiƧ de ƶyle kĆ¼Ć§Ć¼msenecek, burun kıvırılacak bir konum değildir; bir kadın ev işleriyle becerilerini ve yaratıcılığını geliştirebilir, kişiliğini gĆ¼Ć§lendirebilir, evinin “kraliƧesi” olarak pekĆ¢lĆ¢ gĆ¼Ć§lĆ¼ bir konum edinebilir… Kadınların doğurganlıklarını ertelemeleri ve sınırlandırmaları ulusların demografik dengeleriyle oynayarak geleceğini tehlike altına atmaktadır… Kadın ve erkek “fıtratları” farklıdır; eşitlik, doğaya (ve/veya Tanrı iradesine) aykırı bir arzudur… vb. vb. Anaakımda giderek daha yaygınlaşan bu propaganda(lar) kadınların her tĆ¼rlĆ¼ talep ya da itirazının şiddet yoluyla bastırılmasını meşru gƶren erilliği kƶrĆ¼kler…
- Neoliberal talan “Ƨok-kutuplulaşmış” dĆ¼nyada etnik-dinsel motifli vekĆ¢let savaşlarını kƶrĆ¼klerken, iklim değişikliklerine yol aƧarken ve yerel geƧim ƶrĆ¼ntĆ¼lerini tahrip ederken artan ƶlĆ§Ć¼de yerinden-yurdundan edilme ve kitlesel gƶƧlere neden olmakta, bu durum, en Ƨok kadın ve Ƨocukları tehlikelere aƧık kılmaktadır.
- Neoliberalizm “devleti kĆ¼Ć§Ć¼ltme” retoriği ve“kĆ¼reselleşmeci” yƶnelimiyle ƶrgĆ¼tlĆ¼ suƧu Ƨeşitlendirmiş, işini kolaylaştırmıştır. Ä°nsan kaƧakƧılığı, kƶlecilik, seks ticareti, organ mafyası… Ɩzellikle kadın ve Ƨocukları hedef alan tehlikeli girişimlerdir.
Bu koşullar altında kadına yƶnelik şiddette, kadın cinayetlerinde ve cinsel suƧlarda patlama olması şaşırtıcı mı?
Ve nihayet, neoliberalizm, “modernite”ye ilişkin iddialarından vaz geƧip “post-laik” Ƨağı ilan ederken ve işine geldiği ƶlĆ§Ć¼de, işine geldiği biƧimde dinsel fanatizmle kolkola girerken, kadınları dinsel dogmalar karşısında savunmasız bırakmaktadır. Orta Doğu’nun petrol başta olmak Ć¼zere kaynaklarını yağmalamak Ć¼zere (sekĆ¼ler) “diktatƶrleri”nin yıkılması, meydanın Ä°slamcı parti, hizip ve cemaatlere kalmasına yol aƧmıştır ƶrneğin. Ve dinsel fanatizm, ƶncelikle kadınların kamusal varlıkları/gƶrĆ¼nĆ¼rlĆ¼kleri Ć¼zerinden doğrular kendini: iktidarı ele geƧirmek iƧin birbirleriyle yarışan hizipler, cemaatler, kadınları ne kadar kapatıp ne kadar kamusal alanın dışına sĆ¼rebildikleri Ć¼zerinden yarıştırmaktadırlar imanlarını…
Kadınları artan şiddette protestolara yƶnelten, emekleri, bedenleri ve kamusal kimlikleri Ć¼zerindeki bu Ć¼Ć§lĆ¼ kıskaƧtır… Bu kıskacın giderek daralması, kadınların isyanlarını emekƧilerin, yoksulların protestolarına katmalarına, kĆ¼resel Ƨapta bir kadın “Ya Basta!”sına yol aƧmaktadır. 
2000’li yılların protestolarında kadınların ƶne Ƨıkması, kapitalist talanın dizgininden boşanmasından ayrı dĆ¼ÅŸĆ¼nĆ¼lemez…

11 Şubat 2020 10:59:21, İstanbul.
N O T L A R 
[1] 15 Şubat 2020 tarihinde KaldıraƧ’ın dĆ¼zenlediği ‘Kadının Başkaldırı Tarihi’ başlıklı etkinlikte yapılan konuşmadan… Mart 2020…

Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,“KOBANƊ’NÄ°N ‘BÄ°Z’Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,“NEFRET SUƇLARI” VE “ZEHÄ°RLÄ° KAN” ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015’DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014’TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYIS’A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°’NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLƜL’Ɯ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013’ƜN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ‘KUTLU DOĞUM’ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°’NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE’N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NÄ°N ‘KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARI’?,1,AKP’NÄ°N “DERÄ°N DEVLET”Ä°,1,AKP’NÄ°N “KINDER KUCHE KIRCHE”SÄ°,1,AKP’NÄ°N “MUHAFAZAKƂR”LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKP’NÄ°N “ORGANÄ°K AYDINLARI” VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKP’NÄ°N BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKP’NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKP’NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,2,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,2,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°” ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN “KRÄ°ZÄ°”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,27,AYŞE ƖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,7,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R “ELEŞTÄ°RÄ°”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R “Ä°MKƂNSIZ AŞK” HÄ°KƂYESÄ°: “AKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R “PRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°” İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA “TERƖR” MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da “FITRAT”A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°… BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA “GULYABANÄ°” KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,14,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,12,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE – ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRUL’UN “KENTSEL DƖNĆœÅžĆœM”Ɯ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,2,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,9,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,5,dĆ¼nya,56,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N “PYRRHUS ZAFERÄ°”: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,15,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,8,EMPERYALÄ°ZM- T. “C” VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAY’DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,6,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,1,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,4,gĆ¼ndem,11,GƜNDEM’E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN “DERSÄ°M’E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,1,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R “KƖPEK” VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,33,IŞILTILI VE “TEHLÄ°KELÄ°” BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI “FEMÄ°NÄ°STLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: “NASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° “HAZIROL”DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE “SINIFLAR-ƜSTƜ” MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZM’SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,57,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZRE’DEDÄ°R,1,kapitalizm,22,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊ’YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,5,kriz,53,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR “YERLÄ° VE MÄ°LLÄ°” MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,29,KƜRESEL KƜLTƜR” MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,11,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: “TEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DAN “BARIŞ SƜREƇLERÄ°”: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,3,LƜZUM” ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,5,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARX’TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: “POPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,13,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O “Ä°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMÄ°NÄ°ST” MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’NÄ°N “EN ALTTAKÄ°LER”Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,11,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ‘YENÄ°KAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,8,ORTADOĞU’DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “Ä°HYA” ETMEK: AKP’NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZE…,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,26,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECAN’IN KATLÄ°NÄ°N AKP’YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,3,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (“YENÄ°”) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI “BARIŞ SƜRECÄ°” VE HESAPLAŞMA,1,politika,12,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEP’Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°’NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° “VESAYET (REJÄ°MÄ°)” KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,3,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,18,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N “BARIŞ” DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,10,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,4,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R “MUGALATA” ƜZERÄ°NE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,12,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,12,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,15,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMI’NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,79,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°” ƖLDƜ YAŞASIN “Ä°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,24,VURUN “ƖTEKÄ°”NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,18,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENÄ°”,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: “YERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)… VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: KADINLARIN “YA BASTA!”SI[1]
KADINLARIN “YA BASTA!”SI[1]
https://gazetekarinca.com/wp-content/uploads/2016/11/kad%C4%B1n-dayan%C4%B1%C5%9Fma-vakf%C4%B1.png
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2020/03/kadinlarin-ya-bastasi1.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2020/03/kadinlarin-ya-bastasi1.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy