“Biz geƧmiÅi olmayan kadınlarız Tarihi olmayan Ta bilinmeyen zamanlardan, kadınlarız Biz kara kıtayız AyaÄa kalkalım kadın k...
“Biz geƧmiÅi olmayan kadınlarız
Tarihi olmayan
Ta bilinmeyen zamanlardan, kadınlarız
Biz kara kıtayız
AyaÄa kalkalım kadın kƶleler
Bariyerleri kıralım,
Kalk ayaÄa, kalk, kalk
KƶleleÅtirilmiÅ, aÅaÄılanmıŠkadınlarız
Satılan, alınan, tecavĆ¼z edilen,
BĆ¼tĆ¼n evlerdeki kadınlarız
DıŠdĆ¼nyadan kovulan.”[2]
2019 yılı dĆ¼nyada emek hareketleri aƧısından bir hayli hareketli geƧti. Bazıları “rejim” (Sudan), bazıları ise yƶnetim deÄiÅikliklerine yol aƧan ve milyonlarca kiÅinin katıldıÄı, pek ƧoÄu Ć¼lkenin bĆ¼tĆ¼nĆ¼nĆ¼ kapsayan uzun sĆ¼reli grev ve protesto gƶsterilerinde dikkat Ƨeken bir yƶn, kĆ¼resel ƶlƧekte muhalefetin giderek emek eksenine oturmakta olmasıysa, bir diÄeri kadınların ƶne Ƨıkmalarıydı.
Evet, 2019’da kadınlar her yerdeydi: meydanlarda, oturma eylemlerinde, iÅgallerde, grevlerde, sokak ƧatıÅmalarında… Ćstelik giderek daha gƶrĆ¼nĆ¼r, daha etkin, daha kararlı bir biƧimde…
Åili’li kadınların kısa sĆ¼rede dĆ¼nyayı saran (ve yalnızca TĆ¼rkiye’de kovuÅturma konusu olan!) tecavĆ¼ze karÅı “Las Tesis” dansı… evet. Ä°spanya ve Fransa’da ev iƧi Åiddete karÅı yĆ¼rĆ¼yen yĆ¼zbinlerce kadın… evet. Ä°sviƧre’de yarım milyon kadının ayırımcılıÄa karÅı, eÅit iÅe eÅit Ć¼cret ve ƧalıÅma yaÅamında eÅitlik talebiyle katıldıÄı, 1917’den bu yana Ć¼lkede gerƧekleÅen en bĆ¼yĆ¼k grev… evet.
Ancak bu kadar deÄil. 2019’daki protestoların Ƨarpıcı ƶzelliÄi, kadınların rollerinin ataerkil gelenekler ƧerƧevesinde belirlendiÄi, kamusal yaÅamın dıÅında tutulmaya ƶzen gƶsterilen Batı-dıÅı dĆ¼nyada da alıÅılmadık biƧimde ƶne Ƨıkmaları oldu.
ĆrneÄin LĆ¼bnan’da: 6 Kasım gĆ¼nĆ¼ kadınlar ellerinde mumlarla hĆ¼kĆ¼metin istifasını talep eden bir yĆ¼rĆ¼yĆ¼Å dĆ¼zenlediler.
ĆrneÄin Sudan’da: Devlet BaÅkanı El BeÅir’in tutuklanması ve ardından da iktidara el koymaya kalkıÅan ordunun geriletilmesiyle sonuƧlanan kitlesel protestolara kadınlar yıÄınsal olarak katılmakla kalmadı, gƶsterilerin ƶrgĆ¼tlenmesine ƶncĆ¼lĆ¼k etti, gƶstericilere lojistik destek saÄladı… Sudan baÅkaldırısının simgesel figĆ¼rĆ¼nĆ¼n kitleleri coÅturan 22 yaÅındaki Alaa Salah’ın beyazlara bĆ¼rĆ¼nmĆ¼Å gƶrĆ¼ntĆ¼sĆ¼ olması, rastlantı deÄil.
ĆrneÄin Hindistan’da: Kadınlar, Ć¼stelik de o gĆ¼ne dek protesto gƶsterilerinde fazla boy gƶstermeyen MĆ¼slĆ¼man kadınlar, 11 Aralık 2019’da yĆ¼rĆ¼rlĆ¼Äe giren ve Pakistan, BangladeÅ ve Afganistan’dan gayrımĆ¼slim sıÄınmacılara iltica hakkı tanırken MĆ¼slĆ¼man mĆ¼ltecileri dıÅta bırakan YurttaÅlık yasasına karÅı ayaklanmada baÅı Ƨektiler. ĆoÄu (nasıl olsa evlenip gideceÄi iƧin ailesinin ihmal etmesi nedeniyle) kimlik belgesinden yoksun olan MĆ¼slĆ¼man kadınlar, ırkƧı ve Ä°slamofobik Bharatiya Jana Partisi iktidarının bu adımının Ć¼lkede yaÅayan MĆ¼slĆ¼manların yurttaÅlıÄını tartıÅmalı kılacak bir dĆ¼zenlemenin birincil hedefi hĆ¢line getireceÄinin bilincindeydi. Ve bĆ¼yĆ¼k bir ƧoÄunluÄu, evinin dƶrt duvarının dıÅına ya akraba ziyareti ya da ƧarÅı pazar iƧin ƧıkmıŠMĆ¼slĆ¼man kadınlar, kitlesel olarak sokaklara dƶkĆ¼ldĆ¼ler. Gƶsterilerin en Ƨarpıcısının geƧtiÄi Delhi’nin gĆ¼neyindeki Shaheen Bagh yolunu haftalar boyu iÅgal ederek trafiÄe kapattılar. Sƶylev verdiler, yerlere grafitiler Ƨizdiler, slogan attılar, Åarkı sƶylediler, yemek piÅirip paylaÅtılar, Ƨocuklarına ders ƧalıÅtırdılar… Ev kadını, ƶÄrencisi, ƶÄretmeni, ninesi, torunu, avukatı, mĆ¼hendisi, aÅƧısı… Binlerce kadın dƶnĆ¼ÅĆ¼mlĆ¼ olarak iÅgali sĆ¼rdĆ¼rĆ¼rken, “Biz de varız!” diye haykırıyorlardı dĆ¼nyaya…
Delhi’de MĆ¼slĆ¼man kadınların gƶsterileri sĆ¼rerken Ć¼lkenin gĆ¼neyinde, Tamil Nadu eyaletinin yedi kentinde besin iÅlemesinde ƧalıÅan kadın iÅƧiler daha iyi ƧalıÅma koÅulları ve daha yĆ¼ksek Ć¼cretler iƧin greve gidiyor, bununla yetinmeyerek yollara barikatlar kuruyor, polisle ƧatıÅmaya giriyordu. Gƶsterilerde tutuklanan 600 kadın iÅƧi, arkadaÅlarının protestoları sonucu serbest bırakılacaktı.
ĆrneÄin Irak’ta: 2019 yılında Irak’ta patlak veren isyanda kadınlar ƶn saflardaydı. BaÄdat’ın Tahrir Meydanı’na Ƨıkan yollar, kadın sanatƧılar tarafından ƧizilmiÅ kadın resimleriyle dolmuÅtu: MĆ¼cadele eden, haykıran, protesto eden kadın resimleri. YĆ¼zlerce kiÅinin polisin kullandıÄı gerƧek mermilerle yaÅamını yitirdiÄi gƶsterilere genƧ kadınlar, kimi zaman onları tehlikeye atmak istemeyen ailelerinden gizlice katılıyor, yaralananların tedavisinde, iÅgalcilere yiyecek-iƧecek saÄlanmasında gƶrev alıyor, konuÅmalarıyla gƶstericileri coÅturuyorlardı. Rejim indinde tehlikeliydiler: ƶyle ki, bir kadın eylemci, Saba el-Mehdavi’nin gece gƶsterilerinden evine dƶnerken silahlı kiÅiler tarafından kaƧırılacaktı.
ĆrneÄin Ä°ran’da: “Hicap”ın Batı-karÅıtlıÄının ve rejimin simgesi olarak yıllardır kadınlara dayatıldıÄı, kullanımında en ufak bir “gevÅeklik”in devrim muhafızlarının Åiddetine uÄramak, meydanlarda kırbaƧlanmak, gƶzaltına alınmak gibi mĆ¼eyyidelerle karÅılaÅtıÄı Ć¼lkede baÅƶrtĆ¼sĆ¼ kadın protestolarının odaÄında yer alıyor. GenƧ kadınların saƧlarını rĆ¼zgĆ¢rda uƧuÅturdukları fotoÄraflarını sosyal medyada paylaÅtıkları, ya da saƧlarını kazıtarak boy gƶsterdikleri protestolar, giderek yerini baÅları aƧık katıldıkları protesto gƶsterilerine bırakıyor. Ä°ran’da hayat pahalılıÄına, baskılara ve yolsuzluklara karÅı Kasım 2019’da patlak veren protestolarda gĆ¼venlik gĆ¼Ć§lerince ƶldĆ¼rĆ¼len 1500 kiÅinin en az 400 tanesi kadındı. Ve hĆ¢len yĆ¼zlerce kadın, baÅlarını aƧtıkları, gƶsterilere katıldıkları, gĆ¼venlik gĆ¼Ć§lerine direndikleri gerekƧesiyle cezaevlerini dolduruyor.
ĆrneÄin Ćin’den sonra dĆ¼nyanın ikinci bĆ¼yĆ¼k hazır giyim Ć¼reticisi olan BangladeÅ’te: BĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼nĆ¼ kadınların oluÅturduÄu, H&M, Walmart, Tesco ve Aldi gibi perakendeciler iƧin giysi Ć¼reten 50 bin hazır giyim iÅƧisi Ć¼cretlerin yĆ¼kseltilmesi talebiyle Dhaka kentinde greve gidiyor, gĆ¼venlik gĆ¼Ć§lerinin gƶz yaÅartıcı gaz ve plastik mermili saldırıları altında otoyolları iÅgal edip trafiÄe kapatıyor.
2013’de bir fabrikanın Ƨƶkmesi sonucu bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼ kadın, 1130 iÅƧinin yaÅamını yitirdiÄi Savar kentinde yoÄunlaÅan gƶsteriler, iÅƧi Ć¼cretlerinin % 51 oranında arttırılmasıyla sonuƧlandı. Ama zamlı hĆ¢liyle ayda 90 doları geƧmeyen Ć¼cretleri BangladeÅli hazır giyim emekƧilerini tekstil sektƶrĆ¼nde dĆ¼nyanın en dĆ¼ÅĆ¼k Ć¼cretli emekƧileri olmaktan kurtarmıyor. Ve yıÄınsal grev okulundan yetiÅen BangladeÅli kadın emekƧiler, yeni grevlerin kapıda olduÄunu sƶylĆ¼yorlar.
ĆrneÄin KamboƧya’da: 2019 baÅlarında Phnom Penh kentinde bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼ kadın onbinlerce hazır giyim iÅƧisinin greve gitmesi Ć¼zerine binin Ć¼zerinde arkadaÅları iÅten Ƨıkartıldı. Kadın emekƧiler pes etmediler ve eylemlerin sĆ¼rdĆ¼rerek iÅten Ƨıkartılan iÅƧileri geri aldırmayı baÅardılar.
ĆrneÄin Sri Lanka’da: BĆ¼yĆ¼k ƧoÄunluÄu topraksız Tamil kƶylĆ¼lerinden oluÅan, yarıdan fazlası kadın Ƨay toplayıcıları, aldıkları sefalet Ć¼cretlerine karÅı (500 rupee ya da 2.70 dolar), insanca bir Ć¼cret iƧin greve gitti.
ĆrneÄin Meksika’da: Onbinlerce kadın, Mexico City’de Latin Amerika’yı kasıp kavuran machismo, aile iƧi Åiddet, taciz ve tecavĆ¼zleri protesto iƧin 2019 sonlarında sokaklara dƶkĆ¼ldĆ¼. Kadınlar giysilerinin, iƧki iƧmelerinin, geceleri yalnız baÅlarına sokakta olmalarının, yalnız yaÅamalarının ya da flƶrt etmelerinin taciz ve tecavĆ¼ze davetiye olmadıÄını haykırıyorlardı. GĆ¼nde on kadının cinayete kurban gittiÄi Meksika’da kadına yƶnelik Åiddet organize suƧun yĆ¼kseliÅine koÅut olarak tırmanıÅta.
BM verilerine gƶre Latin Amerika Ć¼lkelerinde her Ć¼Ć§ kadından birinin cinsel ya da fiziksel Åiddete uÄramasına karÅın, kadın cinayetlerinin yĆ¼zde 98’i kovuÅturulmuyor. Bu nedenledir ki 2019 yılında Latin Amerika Ć¼lkelerinin sokakları ƶldĆ¼rĆ¼lmek, tacize, tecavĆ¼ze ve Åiddete uÄramak istemeyen yĆ¼zbinlerce kadının protestolarıyla Ƨınladı durdu…
Bu tablo, kuÅbakıÅı bakıldıÄında, dĆ¼nya kadınlarının protesto ve taleplerinin Ć¼Ć§ baÅlık altında toplanabileceÄini gƶsteriyor bize: Latin Amerika’da Åiddete ve kadın cinayetlerine yƶnelik protestolar, Orta DoÄu’da kamusal alanda ƶzgĆ¼rce boy gƶsterme talebi, GĆ¼ney ve GĆ¼neydoÄu Asya’da ise aÅırı emek sƶmĆ¼rĆ¼sĆ¼ne karÅı protestolar ƶn plana Ƨıkıyor. Bir baÅka deyiÅle, emek, beden ve kimliÄe iliÅkin itiraz ve talepler Ć¼zerinde yoÄunlaÅıyor, kadınların kĆ¼resel ƶlƧekte giderek kitleselleÅen protestoları…
Bunun bir rastlantı olduÄunu sƶylemek zor. ĆĆ¼nkĆ¼ 1980’lerden bu yana yerkĆ¼reyi kasıp kavuran neoliberal talanın her ƶzgĆ¼l ezilen grubuna yƶnelik bir “eziyeti” var: kadınların payına dĆ¼Åen ise, dizginsiz emek sƶmĆ¼rĆ¼sĆ¼, bedenlerinin deÄersizleÅmesi ve kamusal alandan pĆ¼skĆ¼rtĆ¼lmelerine yƶnelik siyasaların ƶne Ƨık(artıl)ması oldu.
EÅitsizliÄin tĆ¼m tarihsel biƧimlerini yeniden dizilime tabi tutarak kendi iÅleyiÅine dahil eden kapitalizmin, kadınlıÄın tarihsel olarak biƧimlenmiÅ Ć¼retici ve yeniden Ć¼retici rollerini de kĆ¢rın azamĆ®leÅtirilmesi doÄrultusunda temellĆ¼k ettiÄi bilinir.
Ćretici rolĆ¼nĆ¼: kadınlar tarihsel eÅitsizlikleri/ ikincillikleri ve yeniden Ć¼retim gƶrev(ler)ini mĆ¼nhasıran tek baÅlarına Ć¼stlenmeleri gerektiÄine dair biƧimlen(diril)miÅ bilinƧleri gereÄi Ć¼retim iƧindeki konumlarını gel-geƧ, ikincil gƶrme eÄilimindedirler. Bir baÅka deyiÅle, ataerki tarihsel olarak kadınların domestik rollerini vurgular, onlara “kadınsı” gƶrevleri ihdas eder: Analık, bakım, sĆ¼rdĆ¼rĆ¼m faaliyetleri, besinlerin hazırlanması-dikiÅ-nakıÅ-temizlik vb. Bu ideolojik biƧimleniÅ Ć¼retimin ilk kez geniÅ Ć¶lƧekli biƧimde hane (domestik alan) dıÅına taÅındıÄı kapitalist sistemde, kadınların domestik alana tahsis edilmiÅ emeklerini piyasada ikincil, gel-geƧ olarak gƶrme eÄilimini beslemiÅtir. Fiiliyatta bu, dĆ¼ÅĆ¼k Ć¼cretlere, uzun ƧalıÅma saatlerine, kƶtĆ¼ ƧalıÅma koÅullarına, dĆ¼ÅĆ¼k sosyal gĆ¼vencelere razı olmak anlamına gelir: ne de olsa evin birincil ekmek getireni erkektir; kadının ƧalıÅması ise ikincil, geƧicidir.
Bu, kapitalistleri kadın (ve Ƨocuk emeÄi) kiÅiliÄinde devasa bir ucuz kaynak eriÅimine aƧmıÅtır. Kadın iÅgĆ¼cĆ¼ erkek iÅgĆ¼cĆ¼nden Ƨok daha ucuz ve uysaldır: Sınıf mĆ¼cadeleleri kapitalist pazarın bir bƶlgesinde kadın iÅgĆ¼cĆ¼nĆ¼n fiyatını arttırma eÄilimine girdiÄinde, o zaman dĆ¼nyanın ataerkil geleneklerin daha baskın olduÄu, daha az aÅındıÄı bƶlgelerdeki yedek kadın iÅgĆ¼cĆ¼ rezervlerine baÅvurulur: SanayileÅmiÅ Avrupa’da kadın emekƧilerin Ć¼cretleri yĆ¼kseldikƧe, Åirketler Ć¼retimlerini kendilerini kırsaldan yeni kopmuÅ genƧ kadın yıÄınlarının beklediÄi (ƶrneÄin) GĆ¼neydoÄu Asya’ya yƶnelteceklerdir.
Bƶylelikle, Nike, Walmart, Gap, H&M ve Ivanka Trump, Beyonce gibi “Ć¼nlĆ¼ler”in sahibi olduÄu giyim firmaları ayda 100 doların altındaki, yani temel gereksinimlerini bile karÅılamaya yetmeyecek Ć¼cretlerle ve de son derece saÄlıksız koÅullarda ƧalıÅtırdıkları (24 Nisan 2013’de BangladeÅ’de giyim imalat atƶlyelerinin yıÄıldıÄı Rana Plaza ƧƶkmĆ¼Å ve bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼ kadın, 1133 kiÅi yaÅamını yitirmiÅ, binlercesi yaralanmıÅtı), ƧoÄu durumlarda kimyasal soluyan kadın iÅƧilerin yaÄamaladıkları emekleri Ć¼zerinden kĆ¢rlarına kĆ¢r katmaktadırlar.
Evet, bugĆ¼n “Ć¼retimde iÅƧi sınıfının yerini robotlar almakta olduÄu” sƶylencelerine karÅın giyim, elektronik, hazır besin, farmakoloji, oyuncak… velhasıl gĆ¼ndelik kullanım nesnelerimizin bĆ¼yĆ¼k ƧoÄunluÄu, Batı dıÅı dĆ¼nyanın, ama ƶzellikle de Asya Ć¼lkelerinin merdiven-altı atƶlyelerinde, mahalle aralarında, denetimden uzak, boÄaz tokluÄuna, kƶlelik koÅullarında ƧalıÅtırılan milyonlarca kadın ve Ƨocuk tarafından Ć¼retiliyor. BangladeÅ’te ve Vietnam’da giysi imalatında ƧalıÅan iÅƧilerinin yĆ¼zde 80’i, Sri Lanka’da yĆ¼zde 71’i, KamboƧya’da ise yĆ¼zde 90’ını kadınlar oluÅturuyor.
Ama aynı zamanda yeniden-Ć¼retici rolĆ¼: Yukarıda da vurguladıÄım Ć¼zere, kadınlar yeryĆ¼zĆ¼nĆ¼n bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼nde, ataerkil gelenekler tarafından, yeniden-Ć¼retimci rollere atanmıŠdurumdalar: aile iƧinde bakım-besleme-onarım-sĆ¼rdĆ¼rĆ¼m gƶrevleri, “domestik alan” faaliyetleri… Kapitalist sistem tarafından bĆ¼yĆ¼k bir memnuniyetle temellĆ¼k edilen bir iÅbƶlĆ¼mĆ¼dĆ¼r bu: iÅƧinin Ć¼cretini olabildiÄince dĆ¼ÅĆ¼k tutarken, bu Ć¼cretin kullanılacaÄı yeniden Ć¼retim faaliyetlerini (yemek piÅirme, temizlik iÅleri, Ƨocukların, hastaların bakımı vb.) bilabedel kadınların Ć¼zerine yıkmak… Bu yĆ¼kĆ¼ taÅıma kapasitesi dĆ¼ÅĆ¼k kesimlere ise bu hizmetleri (yine kadın emeÄi sayesinde ucuza maledilmiÅ Ć¼rĆ¼nlerle) pazarlamak: hazır giyim, bulaÅık-ƧamaÅır makinası, buzdolabı, ƶzel kreÅ ve yuvalar, Orta ya da Uzak DoÄulu dadılar, hazır yemekler, internet pazarlamacılıÄı… Yani Ć¼retim maliyetlerini dĆ¼ÅĆ¼k tutarak kĆ¢r marjını her hĆ¢l ve kĆ¢rda bĆ¼yĆ¼tmek. Bir baÅka deyiÅle, yazı da gelse, tura da gelse kazananın kapitalistler olduÄu bir sistem.
Ä°ÅƧi sınıfının, ƶzellikle kadın emekƧilerin mĆ¼cadeleleri, yeniden-Ć¼retimi kapitalist metropollerde artan ƶlĆ§Ć¼lerde sosyal gĆ¼venlik sistemleri, sĆ¼bvanse edilen kamusal hizmetler, Ć¼cretsiz eÄitim ve saÄlık gibi uygulamalarla kamusal bir gƶreve dƶnĆ¼ÅtĆ¼rmede etken olmuÅtu. (“Sosyal devlet”, “refah devleti” kavramları). Neoliberalizm, kamusal alanı ve sosyal gĆ¼venlik sistemini kĆ¼resel ƶlƧekte iki Åeye gĆ¼venerek yaÄmalamaktadır:
1. Sosyalist sistemin yıklılıÅını izleyen yıllarda, ƶzellikle de istihdamın deregĆ¼larizasyonu (esnek ƧalıÅma koÅulları, yarım-zamanlı iÅlerin yaygınlaÅması, sƶzleÅmeli iÅƧiliÄin baÅat hĆ¢le gelmesi, kayıt-dıÅının yĆ¼kseliÅi…) koÅullarında iÅƧi sınıfının ƶrgĆ¼tsĆ¼zleÅmesi ve yaygınlaÅan iÅsizliÄin tehdidi altında itiraz mĆ¼cadele yetisini yitirmesi;
2. Ataerkil koÅullanmalar nedeniyle kadınların “doÄal gƶrev” kabul ettikleri “yeniden Ć¼retim”i itirazsız Ć¼stlenmeleri…
Bƶylelikle kĆ¼resel kapitalizm tĆ¼m “modernlik” iddialarından vaz geƧerek Ć¼cretli bir iÅte ƧalıÅsın-ƧalıÅmasın, kadınların aslĆ® gƶrevinin yeniden Ć¼retime iliÅkin gƶrevler, esas yerinin ise “domestik alan” olduÄunu vurgulayan ataerkil ideolojiyi var gĆ¼cĆ¼yle sahiplendi.
Kadın emeÄini deÄersizleÅtiren neoliberal giriÅim, onu (sosyal bĆ¼tƧeyi sermayenin yaÄmasına aƧarak) toplumsal destek(ler)den yoksun bıraktıÄı ƶlĆ§Ć¼de, fiziksel varlıÄını da tehlikeye dĆ¼ÅĆ¼rmekteydi. BirkaƧ bakımdan:
- Neoliberalizm, ƶzelleÅtirmeler aracılıÄıyla kamusal hizmetleri daraltırken, kadınların saÄlıÄına, eÄitimine, istihdamına, fiziksel gĆ¼venliÄine yƶnelik harcamaları kısıtlar, eriÅimini gĆ¼Ć§leÅtirir. Bu, kadınların giderek daha fazla aileye (ƶzellikle de baba ve/veya kocaya) baÄımlı hĆ¢le gelmesini gĆ¼ndeme getirir. Kamusal alanda baÄımsız bir varlık sĆ¼rdĆ¼rme olanaÄını yitiren kadın, bƶylelikle her tĆ¼rlĆ¼ Åiddete daha aƧık ve daha korunaksız hĆ¢le gelecektir.
- Neoliberalizm sosyal bĆ¼tƧeyi tırpanlarken yeniden-Ć¼retim gƶrevlerini kadınların sırtına yıkma iÅlemini ataerkil propagandaya sarılarak ve/veya kadını ikincilleÅtiren ideolojilere omuz vererek meÅrulaÅtırır: Kadınların dıÅarıda ƧalıÅma ve baÄımsızlaÅma yƶnelimleri, aileyi gĆ¼Ć§sĆ¼zÅeÅtirmekte, saÄlıksız kuÅakların yetiÅmesine yol aƧmaktadır… Oysa analık “kutsal” bir gƶrevdir… Dahası “ev kadınlıÄı” hiƧ de ƶyle kĆ¼Ć§Ć¼msenecek, burun kıvırılacak bir konum deÄildir; bir kadın ev iÅleriyle becerilerini ve yaratıcılıÄını geliÅtirebilir, kiÅiliÄini gĆ¼Ć§lendirebilir, evinin “kraliƧesi” olarak pekĆ¢lĆ¢ gĆ¼Ć§lĆ¼ bir konum edinebilir… Kadınların doÄurganlıklarını ertelemeleri ve sınırlandırmaları ulusların demografik dengeleriyle oynayarak geleceÄini tehlike altına atmaktadır… Kadın ve erkek “fıtratları” farklıdır; eÅitlik, doÄaya (ve/veya Tanrı iradesine) aykırı bir arzudur… vb. vb. Anaakımda giderek daha yaygınlaÅan bu propaganda(lar) kadınların her tĆ¼rlĆ¼ talep ya da itirazının Åiddet yoluyla bastırılmasını meÅru gƶren erilliÄi kƶrĆ¼kler…
- Neoliberal talan “Ƨok-kutuplulaÅmıŔ dĆ¼nyada etnik-dinsel motifli vekĆ¢let savaÅlarını kƶrĆ¼klerken, iklim deÄiÅikliklerine yol aƧarken ve yerel geƧim ƶrĆ¼ntĆ¼lerini tahrip ederken artan ƶlĆ§Ć¼de yerinden-yurdundan edilme ve kitlesel gƶƧlere neden olmakta, bu durum, en Ƨok kadın ve Ƨocukları tehlikelere aƧık kılmaktadır.
- Neoliberalizm “devleti kĆ¼Ć§Ć¼ltme” retoriÄi ve“kĆ¼reselleÅmeci” yƶnelimiyle ƶrgĆ¼tlĆ¼ suƧu ƧeÅitlendirmiÅ, iÅini kolaylaÅtırmıÅtır. Ä°nsan kaƧakƧılıÄı, kƶlecilik, seks ticareti, organ mafyası… Ćzellikle kadın ve Ƨocukları hedef alan tehlikeli giriÅimlerdir.
Bu koÅullar altında kadına yƶnelik Åiddette, kadın cinayetlerinde ve cinsel suƧlarda patlama olması ÅaÅırtıcı mı?
Ve nihayet, neoliberalizm, “modernite”ye iliÅkin iddialarından vaz geƧip “post-laik” ƧaÄı ilan ederken ve iÅine geldiÄi ƶlĆ§Ć¼de, iÅine geldiÄi biƧimde dinsel fanatizmle kolkola girerken, kadınları dinsel dogmalar karÅısında savunmasız bırakmaktadır. Orta DoÄu’nun petrol baÅta olmak Ć¼zere kaynaklarını yaÄmalamak Ć¼zere (sekĆ¼ler) “diktatƶrleri”nin yıkılması, meydanın Ä°slamcı parti, hizip ve cemaatlere kalmasına yol aƧmıÅtır ƶrneÄin. Ve dinsel fanatizm, ƶncelikle kadınların kamusal varlıkları/gƶrĆ¼nĆ¼rlĆ¼kleri Ć¼zerinden doÄrular kendini: iktidarı ele geƧirmek iƧin birbirleriyle yarıÅan hizipler, cemaatler, kadınları ne kadar kapatıp ne kadar kamusal alanın dıÅına sĆ¼rebildikleri Ć¼zerinden yarıÅtırmaktadırlar imanlarını…
Kadınları artan Åiddette protestolara yƶnelten, emekleri, bedenleri ve kamusal kimlikleri Ć¼zerindeki bu Ć¼Ć§lĆ¼ kıskaƧtır… Bu kıskacın giderek daralması, kadınların isyanlarını emekƧilerin, yoksulların protestolarına katmalarına, kĆ¼resel Ƨapta bir kadın “Ya Basta!”sına yol aƧmaktadır.
2000’li yılların protestolarında kadınların ƶne Ƨıkması, kapitalist talanın dizgininden boÅanmasından ayrı dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼lemez…
11 Åubat 2020 10:59:21, Ä°stanbul.
N O T L A R
[1] 15 Åubat 2020 tarihinde KaldıraƧ’ın dĆ¼zenlediÄi ‘Kadının BaÅkaldırı Tarihi’ baÅlıklı etkinlikte yapılan konuÅmadan… Mart 2020…
Yorum Ekle