“Biz geƧmiÅi olmayan kadınlarız Tarihi olmayan Ta bilinmeyen zamanlardan, kadınlarız Biz kara kıtayız AyaÄa kalkalım kadın k...
“Biz geƧmiÅi olmayan kadınlarız
Tarihi olmayan
Ta bilinmeyen zamanlardan, kadınlarız
Biz kara kıtayız
AyaÄa kalkalım kadın kƶleler
Bariyerleri kıralım,
Kalk ayaÄa, kalk, kalk
KƶleleÅtirilmiÅ, aÅaÄılanmıŠkadınlarız
Satılan, alınan, tecavüz edilen,
Bütün evlerdeki kadınlarız
DıŠdünyadan kovulan.”[2]
2019 yılı dünyada emek hareketleri aƧısından bir hayli hareketli geƧti. Bazıları “rejim” (Sudan), bazıları ise yƶnetim deÄiÅikliklerine yol aƧan ve milyonlarca kiÅinin katıldıÄı, pek ƧoÄu ülkenin bütününü kapsayan uzun süreli grev ve protesto gƶsterilerinde dikkat Ƨeken bir yƶn, küresel ƶlƧekte muhalefetin giderek emek eksenine oturmakta olmasıysa, bir diÄeri kadınların ƶne Ƨıkmalarıydı.
Evet, 2019’da kadınlar her yerdeydi: meydanlarda, oturma eylemlerinde, iÅgallerde, grevlerde, sokak ƧatıÅmalarında… Ćstelik giderek daha gƶrünür, daha etkin, daha kararlı bir biƧimde…
Åili’li kadınların kısa sürede dünyayı saran (ve yalnızca Türkiye’de kovuÅturma konusu olan!) tecavüze karÅı “Las Tesis” dansı… evet. İspanya ve Fransa’da ev iƧi Åiddete karÅı yürüyen yüzbinlerce kadın… evet. İsviƧre’de yarım milyon kadının ayırımcılıÄa karÅı, eÅit iÅe eÅit ücret ve ƧalıÅma yaÅamında eÅitlik talebiyle katıldıÄı, 1917’den bu yana ülkede gerƧekleÅen en büyük grev… evet.
Ancak bu kadar deÄil. 2019’daki protestoların Ƨarpıcı ƶzelliÄi, kadınların rollerinin ataerkil gelenekler ƧerƧevesinde belirlendiÄi, kamusal yaÅamın dıÅında tutulmaya ƶzen gƶsterilen Batı-dıÅı dünyada da alıÅılmadık biƧimde ƶne Ƨıkmaları oldu.
ĆrneÄin Lübnan’da: 6 Kasım günü kadınlar ellerinde mumlarla hükümetin istifasını talep eden bir yürüyüŠdüzenlediler.
ĆrneÄin Sudan’da: Devlet BaÅkanı El BeÅir’in tutuklanması ve ardından da iktidara el koymaya kalkıÅan ordunun geriletilmesiyle sonuƧlanan kitlesel protestolara kadınlar yıÄınsal olarak katılmakla kalmadı, gƶsterilerin ƶrgütlenmesine ƶncülük etti, gƶstericilere lojistik destek saÄladı… Sudan baÅkaldırısının simgesel figürünün kitleleri coÅturan 22 yaÅındaki Alaa Salah’ın beyazlara bürünmüŠgƶrüntüsü olması, rastlantı deÄil.
ĆrneÄin Hindistan’da: Kadınlar, üstelik de o güne dek protesto gƶsterilerinde fazla boy gƶstermeyen Müslüman kadınlar, 11 Aralık 2019’da yürürlüÄe giren ve Pakistan, BangladeÅ ve Afganistan’dan gayrımüslim sıÄınmacılara iltica hakkı tanırken Müslüman mültecileri dıÅta bırakan YurttaÅlık yasasına karÅı ayaklanmada baÅı Ƨektiler. ĆoÄu (nasıl olsa evlenip gideceÄi iƧin ailesinin ihmal etmesi nedeniyle) kimlik belgesinden yoksun olan Müslüman kadınlar, ırkƧı ve İslamofobik Bharatiya Jana Partisi iktidarının bu adımının ülkede yaÅayan Müslümanların yurttaÅlıÄını tartıÅmalı kılacak bir düzenlemenin birincil hedefi hĆ¢line getireceÄinin bilincindeydi. Ve büyük bir ƧoÄunluÄu, evinin dƶrt duvarının dıÅına ya akraba ziyareti ya da ƧarÅı pazar iƧin ƧıkmıŠMüslüman kadınlar, kitlesel olarak sokaklara dƶküldüler. Gƶsterilerin en Ƨarpıcısının geƧtiÄi Delhi’nin güneyindeki Shaheen Bagh yolunu haftalar boyu iÅgal ederek trafiÄe kapattılar. Sƶylev verdiler, yerlere grafitiler Ƨizdiler, slogan attılar, Åarkı sƶylediler, yemek piÅirip paylaÅtılar, Ƨocuklarına ders ƧalıÅtırdılar… Ev kadını, ƶÄrencisi, ƶÄretmeni, ninesi, torunu, avukatı, mühendisi, aÅƧısı… Binlerce kadın dƶnüÅümlü olarak iÅgali sürdürürken, “Biz de varız!” diye haykırıyorlardı dünyaya…
Delhi’de Müslüman kadınların gƶsterileri sürerken ülkenin güneyinde, Tamil Nadu eyaletinin yedi kentinde besin iÅlemesinde ƧalıÅan kadın iÅƧiler daha iyi ƧalıÅma koÅulları ve daha yüksek ücretler iƧin greve gidiyor, bununla yetinmeyerek yollara barikatlar kuruyor, polisle ƧatıÅmaya giriyordu. Gƶsterilerde tutuklanan 600 kadın iÅƧi, arkadaÅlarının protestoları sonucu serbest bırakılacaktı.
ĆrneÄin Irak’ta: 2019 yılında Irak’ta patlak veren isyanda kadınlar ƶn saflardaydı. BaÄdat’ın Tahrir Meydanı’na Ƨıkan yollar, kadın sanatƧılar tarafından ƧizilmiÅ kadın resimleriyle dolmuÅtu: Mücadele eden, haykıran, protesto eden kadın resimleri. Yüzlerce kiÅinin polisin kullandıÄı gerƧek mermilerle yaÅamını yitirdiÄi gƶsterilere genƧ kadınlar, kimi zaman onları tehlikeye atmak istemeyen ailelerinden gizlice katılıyor, yaralananların tedavisinde, iÅgalcilere yiyecek-iƧecek saÄlanmasında gƶrev alıyor, konuÅmalarıyla gƶstericileri coÅturuyorlardı. Rejim indinde tehlikeliydiler: ƶyle ki, bir kadın eylemci, Saba el-Mehdavi’nin gece gƶsterilerinden evine dƶnerken silahlı kiÅiler tarafından kaƧırılacaktı.
ĆrneÄin İran’da: “Hicap”ın Batı-karÅıtlıÄının ve rejimin simgesi olarak yıllardır kadınlara dayatıldıÄı, kullanımında en ufak bir “gevÅeklik”in devrim muhafızlarının Åiddetine uÄramak, meydanlarda kırbaƧlanmak, gƶzaltına alınmak gibi müeyyidelerle karÅılaÅtıÄı ülkede baÅƶrtüsü kadın protestolarının odaÄında yer alıyor. GenƧ kadınların saƧlarını rüzgĆ¢rda uƧuÅturdukları fotoÄraflarını sosyal medyada paylaÅtıkları, ya da saƧlarını kazıtarak boy gƶsterdikleri protestolar, giderek yerini baÅları aƧık katıldıkları protesto gƶsterilerine bırakıyor. İran’da hayat pahalılıÄına, baskılara ve yolsuzluklara karÅı Kasım 2019’da patlak veren protestolarda güvenlik güçlerince ƶldürülen 1500 kiÅinin en az 400 tanesi kadındı. Ve hĆ¢len yüzlerce kadın, baÅlarını aƧtıkları, gƶsterilere katıldıkları, güvenlik güçlerine direndikleri gerekƧesiyle cezaevlerini dolduruyor.
ĆrneÄin Ćin’den sonra dünyanın ikinci büyük hazır giyim üreticisi olan BangladeÅ’te: Büyük bƶlümünü kadınların oluÅturduÄu, H&M, Walmart, Tesco ve Aldi gibi perakendeciler iƧin giysi üreten 50 bin hazır giyim iÅƧisi ücretlerin yükseltilmesi talebiyle Dhaka kentinde greve gidiyor, güvenlik güçlerinin gƶz yaÅartıcı gaz ve plastik mermili saldırıları altında otoyolları iÅgal edip trafiÄe kapatıyor.
2013’de bir fabrikanın Ƨƶkmesi sonucu büyük bƶlümü kadın, 1130 iÅƧinin yaÅamını yitirdiÄi Savar kentinde yoÄunlaÅan gƶsteriler, iÅƧi ücretlerinin % 51 oranında arttırılmasıyla sonuƧlandı. Ama zamlı hĆ¢liyle ayda 90 doları geƧmeyen ücretleri BangladeÅli hazır giyim emekƧilerini tekstil sektƶründe dünyanın en düÅük ücretli emekƧileri olmaktan kurtarmıyor. Ve yıÄınsal grev okulundan yetiÅen BangladeÅli kadın emekƧiler, yeni grevlerin kapıda olduÄunu sƶylüyorlar.
ĆrneÄin KamboƧya’da: 2019 baÅlarında Phnom Penh kentinde büyük bƶlümü kadın onbinlerce hazır giyim iÅƧisinin greve gitmesi üzerine binin üzerinde arkadaÅları iÅten Ƨıkartıldı. Kadın emekƧiler pes etmediler ve eylemlerin sürdürerek iÅten Ƨıkartılan iÅƧileri geri aldırmayı baÅardılar.
ĆrneÄin Sri Lanka’da: Büyük ƧoÄunluÄu topraksız Tamil kƶylülerinden oluÅan, yarıdan fazlası kadın Ƨay toplayıcıları, aldıkları sefalet ücretlerine karÅı (500 rupee ya da 2.70 dolar), insanca bir ücret iƧin greve gitti.
ĆrneÄin Meksika’da: Onbinlerce kadın, Mexico City’de Latin Amerika’yı kasıp kavuran machismo, aile iƧi Åiddet, taciz ve tecavüzleri protesto iƧin 2019 sonlarında sokaklara dƶküldü. Kadınlar giysilerinin, iƧki iƧmelerinin, geceleri yalnız baÅlarına sokakta olmalarının, yalnız yaÅamalarının ya da flƶrt etmelerinin taciz ve tecavüze davetiye olmadıÄını haykırıyorlardı. Günde on kadının cinayete kurban gittiÄi Meksika’da kadına yƶnelik Åiddet organize suƧun yükseliÅine koÅut olarak tırmanıÅta.
BM verilerine gƶre Latin Amerika ülkelerinde her üç kadından birinin cinsel ya da fiziksel Åiddete uÄramasına karÅın, kadın cinayetlerinin yüzde 98’i kovuÅturulmuyor. Bu nedenledir ki 2019 yılında Latin Amerika ülkelerinin sokakları ƶldürülmek, tacize, tecavüze ve Åiddete uÄramak istemeyen yüzbinlerce kadının protestolarıyla Ƨınladı durdu…
Bu tablo, kuÅbakıÅı bakıldıÄında, dünya kadınlarının protesto ve taleplerinin üç baÅlık altında toplanabileceÄini gƶsteriyor bize: Latin Amerika’da Åiddete ve kadın cinayetlerine yƶnelik protestolar, Orta DoÄu’da kamusal alanda ƶzgürce boy gƶsterme talebi, Güney ve GüneydoÄu Asya’da ise aÅırı emek sƶmürüsüne karÅı protestolar ƶn plana Ƨıkıyor. Bir baÅka deyiÅle, emek, beden ve kimliÄe iliÅkin itiraz ve talepler üzerinde yoÄunlaÅıyor, kadınların küresel ƶlƧekte giderek kitleselleÅen protestoları…
Bunun bir rastlantı olduÄunu sƶylemek zor. Ćünkü 1980’lerden bu yana yerküreyi kasıp kavuran neoliberal talanın her ƶzgül ezilen grubuna yƶnelik bir “eziyeti” var: kadınların payına düÅen ise, dizginsiz emek sƶmürüsü, bedenlerinin deÄersizleÅmesi ve kamusal alandan püskürtülmelerine yƶnelik siyasaların ƶne Ƨık(artıl)ması oldu.
EÅitsizliÄin tüm tarihsel biƧimlerini yeniden dizilime tabi tutarak kendi iÅleyiÅine dahil eden kapitalizmin, kadınlıÄın tarihsel olarak biƧimlenmiŠüretici ve yeniden üretici rollerini de kĆ¢rın azamĆ®leÅtirilmesi doÄrultusunda temellük ettiÄi bilinir.
Ćretici rolünü: kadınlar tarihsel eÅitsizlikleri/ ikincillikleri ve yeniden üretim gƶrev(ler)ini münhasıran tek baÅlarına üstlenmeleri gerektiÄine dair biƧimlen(diril)miÅ bilinƧleri gereÄi üretim iƧindeki konumlarını gel-geƧ, ikincil gƶrme eÄilimindedirler. Bir baÅka deyiÅle, ataerki tarihsel olarak kadınların domestik rollerini vurgular, onlara “kadınsı” gƶrevleri ihdas eder: Analık, bakım, sürdürüm faaliyetleri, besinlerin hazırlanması-dikiÅ-nakıÅ-temizlik vb. Bu ideolojik biƧimleniŠüretimin ilk kez geniŠölƧekli biƧimde hane (domestik alan) dıÅına taÅındıÄı kapitalist sistemde, kadınların domestik alana tahsis edilmiÅ emeklerini piyasada ikincil, gel-geƧ olarak gƶrme eÄilimini beslemiÅtir. Fiiliyatta bu, düÅük ücretlere, uzun ƧalıÅma saatlerine, kƶtü ƧalıÅma koÅullarına, düÅük sosyal güvencelere razı olmak anlamına gelir: ne de olsa evin birincil ekmek getireni erkektir; kadının ƧalıÅması ise ikincil, geƧicidir.
Bu, kapitalistleri kadın (ve Ƨocuk emeÄi) kiÅiliÄinde devasa bir ucuz kaynak eriÅimine aƧmıÅtır. Kadın iÅgücü erkek iÅgücünden Ƨok daha ucuz ve uysaldır: Sınıf mücadeleleri kapitalist pazarın bir bƶlgesinde kadın iÅgücünün fiyatını arttırma eÄilimine girdiÄinde, o zaman dünyanın ataerkil geleneklerin daha baskın olduÄu, daha az aÅındıÄı bƶlgelerdeki yedek kadın iÅgücü rezervlerine baÅvurulur: SanayileÅmiÅ Avrupa’da kadın emekƧilerin ücretleri yükseldikƧe, Åirketler üretimlerini kendilerini kırsaldan yeni kopmuÅ genƧ kadın yıÄınlarının beklediÄi (ƶrneÄin) GüneydoÄu Asya’ya yƶnelteceklerdir.
Bƶylelikle, Nike, Walmart, Gap, H&M ve Ivanka Trump, Beyonce gibi “ünlüler”in sahibi olduÄu giyim firmaları ayda 100 doların altındaki, yani temel gereksinimlerini bile karÅılamaya yetmeyecek ücretlerle ve de son derece saÄlıksız koÅullarda ƧalıÅtırdıkları (24 Nisan 2013’de BangladeÅ’de giyim imalat atƶlyelerinin yıÄıldıÄı Rana Plaza ƧƶkmüŠve büyük bƶlümü kadın, 1133 kiÅi yaÅamını yitirmiÅ, binlercesi yaralanmıÅtı), ƧoÄu durumlarda kimyasal soluyan kadın iÅƧilerin yaÄamaladıkları emekleri üzerinden kĆ¢rlarına kĆ¢r katmaktadırlar.
Evet, bugün “üretimde iÅƧi sınıfının yerini robotlar almakta olduÄu” sƶylencelerine karÅın giyim, elektronik, hazır besin, farmakoloji, oyuncak… velhasıl gündelik kullanım nesnelerimizin büyük ƧoÄunluÄu, Batı dıÅı dünyanın, ama ƶzellikle de Asya ülkelerinin merdiven-altı atƶlyelerinde, mahalle aralarında, denetimden uzak, boÄaz tokluÄuna, kƶlelik koÅullarında ƧalıÅtırılan milyonlarca kadın ve Ƨocuk tarafından üretiliyor. BangladeÅ’te ve Vietnam’da giysi imalatında ƧalıÅan iÅƧilerinin yüzde 80’i, Sri Lanka’da yüzde 71’i, KamboƧya’da ise yüzde 90’ını kadınlar oluÅturuyor.
Ama aynı zamanda yeniden-üretici rolü: Yukarıda da vurguladıÄım üzere, kadınlar yeryüzünün büyük bƶlümünde, ataerkil gelenekler tarafından, yeniden-üretimci rollere atanmıŠdurumdalar: aile iƧinde bakım-besleme-onarım-sürdürüm gƶrevleri, “domestik alan” faaliyetleri… Kapitalist sistem tarafından büyük bir memnuniyetle temellük edilen bir iÅbƶlümüdür bu: iÅƧinin ücretini olabildiÄince düÅük tutarken, bu ücretin kullanılacaÄı yeniden üretim faaliyetlerini (yemek piÅirme, temizlik iÅleri, Ƨocukların, hastaların bakımı vb.) bilabedel kadınların üzerine yıkmak… Bu yükü taÅıma kapasitesi düÅük kesimlere ise bu hizmetleri (yine kadın emeÄi sayesinde ucuza maledilmiŠürünlerle) pazarlamak: hazır giyim, bulaÅık-ƧamaÅır makinası, buzdolabı, ƶzel kreÅ ve yuvalar, Orta ya da Uzak DoÄulu dadılar, hazır yemekler, internet pazarlamacılıÄı… Yani üretim maliyetlerini düÅük tutarak kĆ¢r marjını her hĆ¢l ve kĆ¢rda büyütmek. Bir baÅka deyiÅle, yazı da gelse, tura da gelse kazananın kapitalistler olduÄu bir sistem.
İÅƧi sınıfının, ƶzellikle kadın emekƧilerin mücadeleleri, yeniden-üretimi kapitalist metropollerde artan ƶlçülerde sosyal güvenlik sistemleri, sübvanse edilen kamusal hizmetler, ücretsiz eÄitim ve saÄlık gibi uygulamalarla kamusal bir gƶreve dƶnüÅtürmede etken olmuÅtu. (“Sosyal devlet”, “refah devleti” kavramları). Neoliberalizm, kamusal alanı ve sosyal güvenlik sistemini küresel ƶlƧekte iki Åeye güvenerek yaÄmalamaktadır:
1. Sosyalist sistemin yıklılıÅını izleyen yıllarda, ƶzellikle de istihdamın deregülarizasyonu (esnek ƧalıÅma koÅulları, yarım-zamanlı iÅlerin yaygınlaÅması, sƶzleÅmeli iÅƧiliÄin baÅat hĆ¢le gelmesi, kayıt-dıÅının yükseliÅi…) koÅullarında iÅƧi sınıfının ƶrgütsüzleÅmesi ve yaygınlaÅan iÅsizliÄin tehdidi altında itiraz mücadele yetisini yitirmesi;
2. Ataerkil koÅullanmalar nedeniyle kadınların “doÄal gƶrev” kabul ettikleri “yeniden üretim”i itirazsız üstlenmeleri…
Bƶylelikle küresel kapitalizm tüm “modernlik” iddialarından vaz geƧerek ücretli bir iÅte ƧalıÅsın-ƧalıÅmasın, kadınların aslĆ® gƶrevinin yeniden üretime iliÅkin gƶrevler, esas yerinin ise “domestik alan” olduÄunu vurgulayan ataerkil ideolojiyi var gücüyle sahiplendi.
Kadın emeÄini deÄersizleÅtiren neoliberal giriÅim, onu (sosyal bütƧeyi sermayenin yaÄmasına aƧarak) toplumsal destek(ler)den yoksun bıraktıÄı ƶlçüde, fiziksel varlıÄını da tehlikeye düÅürmekteydi. BirkaƧ bakımdan:
- Neoliberalizm, ƶzelleÅtirmeler aracılıÄıyla kamusal hizmetleri daraltırken, kadınların saÄlıÄına, eÄitimine, istihdamına, fiziksel güvenliÄine yƶnelik harcamaları kısıtlar, eriÅimini güçleÅtirir. Bu, kadınların giderek daha fazla aileye (ƶzellikle de baba ve/veya kocaya) baÄımlı hĆ¢le gelmesini gündeme getirir. Kamusal alanda baÄımsız bir varlık sürdürme olanaÄını yitiren kadın, bƶylelikle her türlü Åiddete daha aƧık ve daha korunaksız hĆ¢le gelecektir.
- Neoliberalizm sosyal bütƧeyi tırpanlarken yeniden-üretim gƶrevlerini kadınların sırtına yıkma iÅlemini ataerkil propagandaya sarılarak ve/veya kadını ikincilleÅtiren ideolojilere omuz vererek meÅrulaÅtırır: Kadınların dıÅarıda ƧalıÅma ve baÄımsızlaÅma yƶnelimleri, aileyi güçsüzÅeÅtirmekte, saÄlıksız kuÅakların yetiÅmesine yol aƧmaktadır… Oysa analık “kutsal” bir gƶrevdir… Dahası “ev kadınlıÄı” hiƧ de ƶyle küçümsenecek, burun kıvırılacak bir konum deÄildir; bir kadın ev iÅleriyle becerilerini ve yaratıcılıÄını geliÅtirebilir, kiÅiliÄini güçlendirebilir, evinin “kraliƧesi” olarak pekĆ¢lĆ¢ güçlü bir konum edinebilir… Kadınların doÄurganlıklarını ertelemeleri ve sınırlandırmaları ulusların demografik dengeleriyle oynayarak geleceÄini tehlike altına atmaktadır… Kadın ve erkek “fıtratları” farklıdır; eÅitlik, doÄaya (ve/veya Tanrı iradesine) aykırı bir arzudur… vb. vb. Anaakımda giderek daha yaygınlaÅan bu propaganda(lar) kadınların her türlü talep ya da itirazının Åiddet yoluyla bastırılmasını meÅru gƶren erilliÄi kƶrükler…
- Neoliberal talan “Ƨok-kutuplulaÅmıŔ dünyada etnik-dinsel motifli vekĆ¢let savaÅlarını kƶrüklerken, iklim deÄiÅikliklerine yol aƧarken ve yerel geƧim ƶrüntülerini tahrip ederken artan ƶlçüde yerinden-yurdundan edilme ve kitlesel gƶƧlere neden olmakta, bu durum, en Ƨok kadın ve Ƨocukları tehlikelere aƧık kılmaktadır.
- Neoliberalizm “devleti küçültme” retoriÄi ve“küreselleÅmeci” yƶnelimiyle ƶrgütlü suƧu ƧeÅitlendirmiÅ, iÅini kolaylaÅtırmıÅtır. İnsan kaƧakƧılıÄı, kƶlecilik, seks ticareti, organ mafyası… Ćzellikle kadın ve Ƨocukları hedef alan tehlikeli giriÅimlerdir.
Bu koÅullar altında kadına yƶnelik Åiddette, kadın cinayetlerinde ve cinsel suƧlarda patlama olması ÅaÅırtıcı mı?
Ve nihayet, neoliberalizm, “modernite”ye iliÅkin iddialarından vaz geƧip “post-laik” ƧaÄı ilan ederken ve iÅine geldiÄi ƶlçüde, iÅine geldiÄi biƧimde dinsel fanatizmle kolkola girerken, kadınları dinsel dogmalar karÅısında savunmasız bırakmaktadır. Orta DoÄu’nun petrol baÅta olmak üzere kaynaklarını yaÄmalamak üzere (seküler) “diktatƶrleri”nin yıkılması, meydanın İslamcı parti, hizip ve cemaatlere kalmasına yol aƧmıÅtır ƶrneÄin. Ve dinsel fanatizm, ƶncelikle kadınların kamusal varlıkları/gƶrünürlükleri üzerinden doÄrular kendini: iktidarı ele geƧirmek iƧin birbirleriyle yarıÅan hizipler, cemaatler, kadınları ne kadar kapatıp ne kadar kamusal alanın dıÅına sürebildikleri üzerinden yarıÅtırmaktadırlar imanlarını…
Kadınları artan Åiddette protestolara yƶnelten, emekleri, bedenleri ve kamusal kimlikleri üzerindeki bu üçlü kıskaƧtır… Bu kıskacın giderek daralması, kadınların isyanlarını emekƧilerin, yoksulların protestolarına katmalarına, küresel Ƨapta bir kadın “Ya Basta!”sına yol aƧmaktadır.
2000’li yılların protestolarında kadınların ƶne Ƨıkması, kapitalist talanın dizgininden boÅanmasından ayrı düÅünülemez…
11 Åubat 2020 10:59:21, İstanbul.
N O T L A R
[1] 15 Åubat 2020 tarihinde KaldıraƧ’ın düzenlediÄi ‘Kadının BaÅkaldırı Tarihi’ baÅlıklı etkinlikte yapılan konuÅmadan… Mart 2020…
Yorum Ekle