$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

DEVLET MASKE TAKAR MI?[1]

  “BĆ¼tĆ¼n toplumlar eninde sonunda maske takar.” [2]   Bu yıl siyasal psikoloji konferanslarının yedincisinde tema olarak “maske”yi seƧilmiş....


 


“BĆ¼tĆ¼n toplumlar

eninde sonunda

maske takar.”[2]

 

Bu yıl siyasal psikoloji konferanslarının yedincisinde tema olarak “maske”yi seƧilmiş. Pandemi ile birlikte giysilerimizin asli bir aksesuarına dƶnĆ¼ÅŸĆ¼nce -umarım bu sonsuza dek sĆ¼rmez-, hĆ¢liyle Ć¼zerine dĆ¼ÅŸĆ¼ndĆ¼rtĆ¼yor. Giriş ba’bında bu dĆ¼ÅŸĆ¼ncelerden payıma dĆ¼ÅŸeni, serbest nazım paylaşmak istedim…

Maskelerden sƶz ederken iki Ƨarpıcı enstantane geliyor aklıma.

Ä°lki, Haziran 2013’den: TĆ¼m Ć¼lke sathında el ele vererek hayatımızı cendereye almak isteyen iktidara karşı ayaklandığımız o mĆ¼thiş gĆ¼nler… Sokaklarda, alanlarda olmaya doyamadığımız, hiƧ tanışmadığımız başka direniÅŸĆ§ilerle omuz omuza devlet gĆ¼Ć§lerine karşı direndiğimiz, dĆ¼ÅŸeni kaldırdığımız, limonumuzu, talsidimizi paylaştığımız gĆ¼nler… 

O unutulmaz gĆ¼nlerin vaz geƧilmezi, iki aksesuardı, anımsarsanız. Madenci bareti ve maske. Copların etkisinden korunmak iƧin baret, gĆ¼venlik gĆ¼Ć§lerinin Ć¼zerimizde bolca denediği biber gazına karşı maske…

Maskenin koruyucu bir işlevi vardı, kuşkusuz. Ä°ki bakımdan: Bizi biber gazının boğucu, yakıcı etkilerine karşı koruyordu, kısmen de olsa. Ama aynı zamanda kentlerin dƶrt bir yanını sarmış gĆ¼venlik kameralarına karşı gĆ¼venliğimizi sağlıyorlardı… Polis tarafından teşhis edilmemek iƧin.

Bunlar fiziksel etkiler. Bir de simgesel olanlar var: Maskelerimizle birlikte, sokaklarda devinen devasa anonimliğin bir parƧasıydık. Kadın-erkek, TĆ¼rk-KĆ¼rt, AlevĆ®-SĆ¼nnĆ®, genƧ/yaşlı, hatta ateist/sekĆ¼ler-dindar, sosyalist/ anarşist, bizi ayıran, giderek bƶlen kimlik vurguları o maskelerin ardında eriyip gidiyor, hepimizi giderek otoriterleşen bir iktidara karşı tek bir “Hayır!” etrafında birleştiriyordu. “Sıcak” anlardan Ƨıkıp da yaşadığımız kentin gƶreli “normal” alanlarına girdiğimizde, birbirimizi boynumuzdan sarkan maskelerden tanıyor, karşılıklı gĆ¼lĆ¼msĆ¼yorduk.

2013 Haziran’ında devletin aldığı ilk kararlardan biri, maske takmayı yasaklamak oldu. Bu yƶnde Ƨıkartılan kararnameler, 2015’de Terƶrle MĆ¼cadele Yasasına ek fırkaya dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rĆ¼lerek yasalaşacaktı: “Terƶr ƶrgĆ¼tĆ¼nĆ¼n propagandasına dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rĆ¼len toplantı ve gƶsteri yĆ¼rĆ¼yĆ¼ÅŸlerinde, kimliklerini gizlemek amacıyla yĆ¼zĆ¼nĆ¼ tamamen veya kısmen kapatanlar Ć¼Ć§ yıldan beş yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılır.” (TMY, Ek fırka 6638/10 md.)

Aslında TĆ¼rkiye, “kimliği gizlemek amacıyla yĆ¼zĆ¼n tĆ¼mĆ¼nĆ¼ ya da bir kısmını kapatmayı yasaklayan” tek Ć¼lke değil. Ɩrneğin, New York eyalet yasaları herhangi bir anda, bir arada bulunan Ć¼Ć§ ya da daha fazla kişinin yĆ¼zlerini kısmen ya da tĆ¼mĆ¼yle kapatmalarını yasaklıyor. Zamanın başbakanı David Cameron 2011’de benzer bir yasayı geƧirmek Ć¼zere harekete geƧtiğinde, Britanya parlamentosu zaten polisin kamusal alanda yĆ¼z ƶrtĆ¼lerini Ƨıkartma yetkisi olduğu gerekƧesiyle yasa tasarısının geri Ƨekilmesini sağladı.[3] Fransız hĆ¼kĆ¼meti ise 2011’de Ƨok farklı bir gerekƧeyle kamusal alanda yĆ¼zĆ¼ tĆ¼mĆ¼yle ƶrten nikab ya da burka gibi ƶrtĆ¼lerin kullanımını yasaklamıştı. Karar, 2004 tarihli, kamu okullarında dinsel simgelerin taşınmasını yasaklayan yasaya dayandırılıyordu.

Gelelim, ikinci Ƨarpıcı enstantaneye. Sanıyorum 2020’nin ortalarına doğruydu. Covid 19 pandemisinin kasıp kavurduğu gĆ¼nler… TV ekranlarına ve sosyal medyaya dĆ¼ÅŸen bir gƶrĆ¼ntĆ¼, işlerin ne kadar kısa zamanda nasıl tersyĆ¼z olabileceğini gƶsteriyor. 

Yer Beyoğlu, Ä°stiklal caddesi. Bir polis maskesini indirmiş, yĆ¼zĆ¼ aƧık yĆ¼rĆ¼yen bir kadını girdiği mağazaya kadar kovalayıp gƶzaltına almaya Ƨalışıyor. Kadın, direniyor… Polisin gƶzaltı yapma gerekƧesi, kadının kamusal alanda maskesiz boy gƶstermesi…

2010’lu yıllarda maske takmanın, 2020’lerin başlarında ise maske takmamanın adeta “suƧ” sayıldığı, ilginƧ bir seyir izlemekte “devlet-maske” ilişkisi… 

Ama bu ilişkiyi biraz daha irdelemeden ƶnce, soralım: insanlar neden maske takar?

Bu soruya o kadar Ƨok yanıt vermek mĆ¼mkĆ¼n ki…

Ɩrneğin Ɯst Paleolitik’te yaşayan atalarımız Fransa’nın Dordogne bƶlgesindeki MĆØge sığınağının duvarlarına, pek Ƨok hayvan betimlemesinin yanı sıra, yaban keƧisi post ve maskesine bĆ¼rĆ¼nmĆ¼ÅŸ insan figĆ¼rleri de Ƨizmişlerdi. Lascaux’da bulunan bizonun ƶnĆ¼nde yatan avcı figĆ¼rĆ¼nĆ¼n yanında bir de kuş maskesi resmedilmiştir.[4] Bir başka deyişle atalarımız, gĆ¼nĆ¼mĆ¼zden en az 20-25 bin yıl kadar ƶnce, belki avlarına daha kolay yanaşabilmek, yani av hayvanını aldatmak iƧin, belki de avın bereketli geƧmesini sağlayacak ayinlerde veya bĆ¼yĆ¼ amaƧlı olarak maske kullanıyorlardı…

Etnografik gƶzlem araştırmalar, yeryĆ¼zĆ¼nĆ¼n geniş alanlarında insan topluluklarının ayinsel amaƧlarla maske kullana geldiği konusunda bolca veri sunar bize. Afrika, Amerika yerlileri, Avustralya Aborijinleri, Okyanusya toplulukları, Asyalı şamanlar… Ata ruhları ya da doğa gĆ¼Ć§lerini temsilen, doğaĆ¼stĆ¼ gĆ¼Ć§lerle iletişime geƧebilmek ya da sağaltım amacıyla, erginleme ya da cenaze ayinlerinde, tarımsal Ć¼rĆ¼nlerin bereketini sağlayabilmek iƧin, savaş hazırlıklarında, gizli derneklerde… Bir başka deyişle hemen tĆ¼m ayinsel etkinliklerinde maske kullana gelmişlerdir. Maske, ayin gereƧlerinin vaz geƧilmez bir unsurudur; maske imalatƧıları toplumları iƧinde saygın bir yere sahiptir, genellikle ayrıcalıklı bir lonca oluştururlar. Batı Afrika, Mali Dogonlarında maske imal etmek ve takmak, erginlenmiş erkeklerin ayrıcalığıdır, ƶrneğin. Kadın ve Ƨocukların genelde maskelere yaklaşması, yasaktır - maskenin kadınlar tarafından bulunduğuna inanılsa da[5]… Maskeler, takılmadıkları zaman dahi saygı gƶren, giderek canlı varlıklar muamelesi gƶren objelerdir; Rasmussen Alaska Eskimolarının maskelere yiyecekler sunduğunu kaydeder... Seneca yerlileri, maskelerini “beslemek” iƧin dudaklarına kavrulmuş mısır unu ve isfendan şekeri sĆ¼rerler. Orta Amerika Zunileri ata ruhlarını temsil eden Kachina maskelerini her Ć¶ÄŸĆ¼nde beslemek zorundadır; aksi takdirde maskenin kendini kenarlarından yemeğe başlayacağına inanılır…[6] Bu ise maske sahibinin ata ruhlarına karşı yeterince saygı gƶstermediğinin belirtisidir.

Ama maske kullanımı Avrupa-dışı dĆ¼nyaya ƶzgĆ¼ değildir; Avrupa toplumlarının hem Ć¼st hem de alt sınıflarında maske kullanımı yaygın olarak gƶrĆ¼le gelmiştir; “maskeli balolar”, 15. yĆ¼zyıldan itibaren Venedik’ten başlamak Ć¼zere Avrupa saraylarını ve aristokratların şatolarının gƶzde eğlenceleri arasındaydı.

Batı Avrupa karnavallarının beşiği sayılan Venedik karnavalının başlangıcı 1268’e dayandırılır. BaşlangıƧta Paskalya yortusundan ƶnceki Kutsal Perşembe gĆ¼nĆ¼ tek gĆ¼nlĆ¼k bir şenlik olan Venedik karnavalı, Venedik Doc’u, soylular ve loncaların ƶncĆ¼lĆ¼ÄŸĆ¼nde San Marco meydanında maskeli kalabalıklarca kutlanırdı. Zamanla karnaval daha geniş bir takvim aralığına yayılarak Ocak ayından Paskalya’ya dek uzandı. Karnaval ancak 1797’de Napoleon Bonaparte’ın Serene Cumhuriyeti’ni ele geƧirmesiyle yasaklanacaktı…

Karnaval zaman iƧerisine yayıldıkƧa, maske kullanımı toplumsal etiketin bir parƧası hĆ¢line geldi. 18. yĆ¼zyılda Venedik Docluğu yurttaşlardan kamusal alanda maskeyle dolaşmalarını talep ediyordu. TarihƧi James H. Johnson bu ilginƧ durumu, karnavalın ilk ortaya Ƨıktığı 13. yĆ¼zyıl sonlarında bir avuƧ aileden oluşan Venedik aristokrasisinin izleyen beş yĆ¼zyıl iƧinde sayıca sınırlı kalsa da, ticaret, imalat, politik kayırmalar vb. aracılığıyla zenginleşen ailelerin, soyluluğun siyaseten başat konumunu tehdit etmesiyle aƧıklar. 18. yĆ¼zyıla gelindiğinde, toplumsal gerƧeklikler 500 yıllık toplumsal-siyasal kategorilere sığmamaktadır. Maske, Johnson’a gƶre her sınıftan Venediklinin yılın bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼ kadim siyasal dĆ¼zeni tehdit etmeden toplumsal, iktisadi ve kĆ¼ltĆ¼rel alanlarda kaynaşabileceği ortamı sağlamaktadır.[7]

Maske, sosyal statĆ¼lere ilişkin rollerin geƧici olarak tersyĆ¼z, her tĆ¼rlĆ¼ yasak ve kısıtlayıcı kuralın ilga olduğu ortaƧağ karnavallarının da vazgeƧilmezidir. OrtaƧağ boyunca BĆ¼yĆ¼k Perhiz’in hemen ƶncesindeki, tĆ¼m Hıristiyan toplumlarının bĆ¼yĆ¼k şenliği karnavallarda halk sokaklara dƶkĆ¼lĆ¼r, maskeli geƧitler dĆ¼zenlenir, Ƨalgı Ƨalınır, dans edilirdi. Karnaval ahlakƧı toplumun tĆ¼m yasaklarının geƧici olarak ilga edildiği momentti: tıkabasa yenilir, alkollĆ¼ iƧkiler bolca tĆ¼ketilir, sevişilir, kĆ¼fĆ¼rler edilir, zenginlerle yoksullar, soylularla kƶylĆ¼ler arasındaki toplumsal farklar en azından sokakta ilga olurdu. Maske, kolektivitenin anonimliğinin gĆ¼vencesiydi, adeta; kimsenin kendisi olmadığı, gĆ¼ndelik rutinin dışına Ƨıktığı, yaşamını, davranışlarını dĆ¼zenleyen gĆ¼ndelik kurallardan sıyrıldığı bĆ¼yĆ¼k altĆ¼stlĆ¼ÄŸĆ¼n sigortası…

Bakhtin, maskeyi “folk kĆ¼ltĆ¼rĆ¼nĆ¼n en karmaşık teması” olarak tanımlar. “Maske değişim ve yeniden doğuşun sevinciyle, şen gƶrelilik ve tek-biƧimlilik ve benzerliğin neşeli inkĆ¢rıyla bağlantılıdır. Kişinin kendine uygunluğunu reddeder. Maske geƧişle, dƶnĆ¼ÅŸĆ¼mlerle, doğal sınırların ihlaliyle, dalga geƧmeyle, takma isimlerle ilişkilidir. Yaşamın oyunbaz unsurunu iƧerir, en kadim ayin ve gƶsterileri karakterize eden, gerƧeklikle imgenin ƶzgĆ¼n bir karşılıklı ilişkisine yaslanır. (…) Modern yaşamda dahi ƶzel bir atmosfere bĆ¼rĆ¼nmĆ¼ÅŸtĆ¼r ve başka bir dĆ¼nyaya değginmiş gibi gƶrĆ¼nĆ¼r. Maske asla nesneler arasında bir nesneden ibaret değildir…”[8]

Maskenin yeniden gƶrĆ¼nĆ¼rlĆ¼k kazanması, 20. yĆ¼zyıl sonlarında, neoliberal kapitalizmin yıkımına karşı kĆ¼resel planda patlak veren kitlesel protesto gƶsterileriyle oldu. 1970-80’li yıllarda Alman ve Ä°talyan otonomistlerin kullandıkları, ama pek yaygınlaşmayan maskeleri saymazsak, bu bağlamda ilk kez, 1994 yılbaşında, Meksika’nın ABD ile imzaladığı Kuzey Amerika Serbest Ticaret Anlaşması NAFTA’nın yĆ¼rĆ¼rlĆ¼ÄŸe girmesinden saatler ƶnce, Meksika’nın Chiapas eyaletinde başgƶsteren Maya yerlilerinin Zapatista ayaklanmasıyla sahne aldı. Ä°syancı EZLN gerillaları, sadece gƶzlerini ve ağızlarını aƧıkta bırakan kar maskeleri ardında gizliyorlardı yĆ¼zlerini. 

Yalnızca gĆ¼venlik gĆ¼Ć§lerinin gƶzetiminden korunmak iƧin değil… Maske, bir bakıma kĆ¼reselleşme karşıtı hareketlerin Ƨoğunun paylaştığı ilkeleri ifadelendiriyordu: 

1. Parti ve devletin siyasal temsilinin reddi: Birinci tekil şahsın inkĆ¢rı ve kolektivitenin iƧerisinde erimesinin gƶstereni olarak maskeler, devletin yurttaşlarından talep ettiği bireysel aƧık ve meşru kimlik temsilinin reddiydi.

2. Toplumsal hareketlerde ayrıştırıcı kimlik gƶsterenlerinin ilgası: Kimlikler kadın, siyah, LGBTI, yerli, dindar vb. olarak ayrışabilirdi ama herkes Zapatista, Otonom ya da Anonymous olabilirdi. 

3. Maske doğrudan demokrasi ve eşitlikƧiliği desteklemekteydi: Temsili organlardansa bireylerin karar alma sĆ¼reƧlerine doğrudan katılımını ƶngƶren yeni toplumsal hareketler iƧin maske, yetke ve hiyerarşi gƶsterenlerinin ilgasıydı.[9]Marcos’un kim olduğunu gƶrmek istiyorsanız, maskenin ardında kimin gizlendiğine bakın, sonra da yĆ¼zĆ¼nĆ¼ze bir ayna tutup kendinize bakın. Orada gƶrdĆ¼ÄŸĆ¼nĆ¼z yĆ¼z Marcos’un yĆ¼zĆ¼dĆ¼r, Ć§Ć¼nkĆ¼ hepimiz Marcos’uz.”[10] diyordu EZLN “alt-komutan”ı Subcommandante Marcos. 

Mesaj, kısa sĆ¼rede neoliberalizme karşı tĆ¼m protesto hareketlerince alındı, kabullenildi. 2008-2012 kĆ¼resel krizinde halklara dayatılan yoksullaşma/ yoksunlaşma politikalarına karşı ABD’de Wall Street’in işgaliyle başlayıp kısa sĆ¼rede dĆ¼nyaya yayılan “Occupy/ İşgal Et” eylemleri, Zapatist kar maskesine V for Vendetta’nın Guy Fawkes maskelerini ekledi. Bu maske, kısa sĆ¼rede kĆ¼resel siber eylemci Anonymous hareketi tarafından benimsendi. Ä°konografiye kısa sĆ¼rede 2017 tarihli Casa de Papel dizisinin Ć¼nlendirdiği Salvador Dali maskesi de eklendi… Ve KĆ¼rt/ Filistin poşileri hem uluslararası dayanışmanın, hem de yĆ¼ze sarıldığında eylemciyi anonimleştiren gizliliğin simgesi olarak yerkĆ¼redeki, neoliberal yoksullaştırma/ yoksunlaştırma politikalarına karşı protesto eylemlerinin gƶzdesi olmayı sĆ¼rdĆ¼rdĆ¼…

Bakhtin’in karnavallara ilişkin sƶzleri protesto hareketlerinin yeniden gĆ¼ncelleştirdiği maskeyi anlamlandırmada geƧerli bir bağlam oluşturmaktadır: “Kalabalığın şenlikli ƶrgĆ¼tlenmesi, ƶncelikle somut ve duyumsal olmalıdır. GĆ¼ruhun sıkıştırması, bedenlerin fiziksel teması dahi belirli bir anlam yĆ¼klenir. Birey kendini kolektivitenin ayrılmaz bir parƧası, halk kĆ¼tlesinin bir Ć¼yesi olarak hisseder. Bu bĆ¼tĆ¼n iƧinde bireysel beden belirli ƶlĆ§Ć¼de kendisi olmaktan Ƨıkarak bedenleri mĆ¼badeleye sokar (kostĆ¼m değişikliği ve maske aracılığıyla) yenilenir. Aynı zamanda, halk duyumsal, maddi, bedensel birliğinin ve topluluğun ayırdına varır.”[11] 

Buraya dek sƶylediklerimden, maskenin Ć¼stlendiği roller ÅŸĆ¶ylece Ƨıkarsanabilir.

1. Maske, koruyucudur. Taşıyıcısını sağlık risklerine (hava kirliliği, solunum yoluyla bulaşan virĆ¼tik hastalıklar, biyolojik/nĆ¼kleer silahların etkileri…) karşı olduğu kadar, kitlesel eylemlerde otoriteye karşı korur. 

2. Maske bir “temsil”, kimliği değiştirme aracıdır. KĆ¼Ć§Ć¼k ƶlƧekli toplumların kayda geƧirilen ayinlerinin pek Ƨoğunda, maske kullanıldığı gƶrĆ¼lĆ¼r. Maske kullanıcıları, ayin boyunca somut kişiler (X klanının/topluluğunun Y isimli mensubu) olmaktan Ƨıkarak bir başkası, genellikle klişe bir rol kalıbı iƧinde kavranan bir “doğa ƶtesi varlık”a dƶnĆ¼ÅŸĆ¼rler. Ata ya da hayvan ruhları, doğa gĆ¼Ć§leri, ilahlar, mitik kişiler… Bu rolleriyle avın bereketli geƧmesi, Ć¼rĆ¼nĆ¼n bol olması, sağaltım, yağmur sağlama, ƶlĆ¼m, kehanet… gibi topluluğun kritik gĆ¼ndemlerinde aracılık yaparlar. Maskenin bir başkasına (somut kişi ya da soyut kavram/gĆ¼Ć§) dƶnĆ¼ÅŸ(tĆ¼r)me işlevi, ya da bir başka deyişle “temsil” etkisi, sekĆ¼ler bağlamda, tiyatroda da sĆ¼rer.

3. Maske kimliği gizlemenin aracıdır. Maske izleyiciye yalnızca kişinin olduğundan başka bir kişi ya da şey (doğaĆ¼stĆ¼ gĆ¼Ć§, ata ruhu, hayvan vb.) olduğu kabulĆ¼nĆ¼ dayatmaz. O, aynı zamanda, ƶzellikle otoritenin sorgulandığı, protesto edildiği, meydan okumaya maruz kaldığı bağlamlarda, kişinin kimliğini gizlemesine aracı olur. GĆ¼venlik gĆ¼Ć§leriyle Ƨatışan, yĆ¼zĆ¼ poşiyle sarılı eylemci, 21. yĆ¼zyılın gƶzetim teknolojilerine karşı ƶnlemini almış sayar kendisini. Ama ortaƧağ karnavallarında, maskeli balolarda, ya da gĆ¼nĆ¼mĆ¼z faşinglerinde gĆ¼ndelik yaşama hĆ¼kmeden normları, ahlak kurallarını boşlayan katılımcı da, maskenin kendisine sağladığı anonimlikten yararlanmaktadır. Ya da soyguncu, maskeyle gizler yĆ¼zĆ¼nĆ¼. Bir başka deyişle maske (siyasal, idari, dinsel, ahlaksal) yetkeye karşı gĆ¼venlik sağlar.

4. Maske anonimleştirici, eşitleyicidir. Kolektif eylemlerde maskenin, taşıyıcılarını anonimleştirdiği kadar, eşitleyici bir etkisi vardır. “Ben”i “biz”e katarak eritir. OrtaƧağ karnavallarında taşınan maske, bir dĆ¼lgerle bir kont arasındaki toplumsal uƧurumu, geƧici bir sĆ¼reliğine de olsa, ilga eder. Zapatistaların kar maskesi, Occupy’cıların ya da Anonymous’un Guy Fawkes maskesi, otonomların yĆ¼zlerini gizlediği poşiler, sınırlarını devletlerin Ƨizdiği meşruiyet alanının dışında devinen aktƶrlerde yatay ve eşitlikƧi ilişkilere dayalı bir anonimite yaratmaktadır. 

Yeri geldi, sorayım: Durumsal olarak kimi zaman maske takmamızı yasaklayan, kimi zaman ise (pandemi koşullarında olduğu Ć¼zere) teşvik eden, hatta zorlayan devletin kendisi maske takar mı?

Maskenin protesto hareketleri bağlamındaki anlamını tartışırken, “meşruiyet” sorunsalına değinmiştim. Protesto eylemlerinde taşınan maske (eylemcilerin eylemleri şiddet iƧersin ya da iƧermesin) devletin yurttaşlar iƧin Ƨizdiği meşruiyet sınırlarına itirazını ifade eder. Maskeli protestocu, kendisinden kamusal alanda yĆ¼zĆ¼nĆ¼ gizlememesini talep eden devlete, başka şeylerin yanı sıra, “kendi irademle benim iƧin Ƨizdiğin meşruiyet alanının dışına Ƨıkıyorum” mesajını vermektedir. Bu ise bazı Ć¼lkelerde (hĆ¢len) yasal kovuşturmayı gerektiren bir “suƧ” sayıldığı iƧin, kamusal alanda yĆ¼zĆ¼nĆ¼ ƶrtenler hakkında işlem yapılmasına yol aƧmaktadır.

Peki, devletlerin kendisi yurttaşlar iƧin koydukları bu “aƧıklık ilkesine kadar uyarlar?

“Meşruiyet” kĆ¢ÄŸÄ±t Ć¼zerinde, “devlet” olmanın olmazsa olmazı. Premodern devletler meşruiyet kaynaklarını ƶrflere, geleneklere, ilahi iradeye vb. dayandırırken, “modern” devletler meşruiyetlerini “yasalar” ve yasal dĆ¼zenlemelerden alır. Kaynağını Anayasa ve devletin imzacısı olduğu uluslararası sƶzleşmelerden alan yasalar ve diğer mevzuat. Devletin “meşruiyet”i asgari olarak, kendisini bağlayan yasaları Ƨiğnemeyeceğine dair yurttaşa verdiği gĆ¼vencede yatar. 

Bu durumda, hiƧ kuşku yok ki bu mevzuat erişilebilir olmalıdır. Bir başka deyişle yurttaş(lar) devletin hangi uluslararası ve ulusal yasa, yƶnetmelik vb. mevzuat ile kendini bağladığını bilme hakkına sahiptir. Bilebilmelidir ki gerektiğinde devlete karşı yargıya başvurabilsin. (“Yargı denetimine aƧıklık” ilkesi, “hukuk devleti”nin temel ƶzelliklerinden biridir, ƶyle değil mi?)

Dahası, bir devletin “demokratiklik” iddiası varsa, yalnızca yasal mevzuata bağlılık da yeterli değildir. Bu işleyişi yurttaş denetimine tabi kılmak iƧin “aƧıklık/ şeffaflık ilkesi” de vazgeƧilmezdir. Yard. DoƧ. Dr. Mahmut Akpınar “demokratik yƶnetim anlayışı”nın Ć¼Ć§ temel unsurunu ÅŸĆ¶yle tanımlıyor: “Ä°darenin karar alma sĆ¼reƧlerinin ƶnceden belli olan usul ve esaslara gƶre belirlenmesi; idare dışında olanların idarenin elinde bulunan ve gizliliği olmayan bilgi ve belgelere kolayca ulaşabilmesi, yani ‘bilgi edinme ƶzgĆ¼rlĆ¼ÄŸĆ¼’; son olarak, vatandaşın katılımını kolaylaştıracak şekilde idarenin ‘aleni’, yani aƧık olması”[12]...

“Aleniyet”, hiƧ kuşku yok ki yasal ƧerƧevenin erişilebilirliğinin yanı sıra, yurttaşın muhatap olduğu devlet gƶrevlisinin aƧık kimliğini bilme hakkını da iƧerir. Bu nedenledir ki, ƶrneğin, Polis Vazife ve Salahiyetleri Kanunu’nun 4/A maddesi, “Polis, gƶrevini yerine getirirken, kendisinin polis olduğunu belirleyen belgeyi gƶsterdikten sonra, kişilere kimliğini sorabilir,” demektedir. Ya da, Emniyet Hizmetleri Sınıfı Mensupları Kıyafet Yƶnetmeliği’nin 5/c maddesi polis şapkasının nasıl takılacağını belirlerken, “Şapka ve kep, vizƶrĆ¼nĆ¼n ƶn kenar ile kaş arasında bir parmakla, en Ƨok bir buƧuk parmak mesafe bırakılmak suretiyle kaşlara paralel olarak” giyilmesini dĆ¼zenler. Aynı yƶnetmeliğe 2020 yılında yapılan bir değişiklikle, kadın polislere baÅŸĆ¶rtĆ¼sĆ¼ serbestisi sağlanırken, yĆ¼zĆ¼n ƶrtĆ¼lmemesi esası getirilmiştir: “Başını ƶrten bayan personel iƧin başı ƶrtecek ama yĆ¼zĆ¼ ƶrtmeyecek” bir ƶrtĆ¼ kullanılacaktır. (madde 17) Bunun yanı sıra, her polis, gƶrĆ¼lebilir bir yaka (ya da kask) numarası taşımak zorundadır.

Bunların anlamı belli: devlet gƶrevlileri, ama ƶzellikle de devletin yurttaşla en sık muhatap olan gƶrevlisi, kimliği aƧık, teşhis edilebilir olmalıdır…

Tabii bu, kĆ¢ÄŸÄ±t Ć¼zerinde bƶyledir… Devlet(ler)in “raison d’Ć©tat” ile aƧıklanan, yurttaş denetimine kapalı, gizli-kapaklı işleri vardır, ve bunlar “devlet sırrı” kisvesi altında “maskelenir”. Ɩyle ya, hĆ¼kĆ¼metlerin bĆ¼tƧenin askeri operasyonlar, istihbarat, “devletin gĆ¼venliği” vb. işler iƧin kamu denetiminden kaƧırdığı (ve 2021 yılının ilk yarısında yĆ¼zde 107 oranında artarak rekor bir rakama, 463,7 milyon TL’yi bulduğu bildirilen[13]) kısmının adı “ƶrtĆ¼lĆ¼ ƶdenek” değil mi?

Ɩdeneğin “ƶrtĆ¼lĆ¼sĆ¼” olduğu gibi, devlet gĆ¼Ć§lerinin de “ƶrtĆ¼lĆ¼”sĆ¼ vardır… “Terƶr”le ilişkilendirilen suƧ isnatlarında mahkeme huzuruna Ƨıkartılan tanıklar, SEGBÄ°S’le katılmaktadırlar duruşmaya ve yĆ¼zleri ile sesleri perdelenmektedir, ƶrneğin. “Ä°tirafƧı”ların ya da devlet gĆ¼Ć§lerine “yardımcı” kişilerin, ettikleri “yardım” ƶlƧeğinde kimlikleri gizlenir, değiştirilir, başka bir hayat sağlanır kendilerine. 

Ama “devlet ve maske” ilişkisinin en Ƨarpıcı ƶrneği, “maskeli devlet gĆ¼Ć§leri” ya da “Ɩzel HarekĆ¢tƧılar”dır. Erişime kapalı bir yƶnetmeliğe, “Emniyet Genel MĆ¼dĆ¼rlĆ¼ÄŸĆ¼ Ɩzel HarekĆ¢t Dairesi Başkanlığı Merkez ve Taşra TeşkilĆ¢tı Kuruluş, Gƶrev ve Ƈalışma Yƶnetmeliği” (bu yƶnetmeliği internet ortamında bulamazsınız…) hĆ¼kĆ¼mlerine gƶre gƶrevdeyken maske takmaları “zorunlu” olan gƶrevlilerdir bunlar.[14] 

Peki, “Ɩzel HarekĆ¢tƧılar” devletin yasalarıyla ne kadar bağlıdır? (Aklıma 2015 Aralık’ında tanıklık iƧin bir insan hakları savunucuları heyetiyle birlikte gittiğim Diyarbakır’da, Ƨatışmaların yaşandığı Sur bƶlgesinde bize “eşlik eden” kar maskeli ƶzel harekĆ¢tƧının sƶzleri geliyor: “Burada devlet de biziz, kanun da!”)

Bunu teşkilĆ¢tın kurucusu Korkut Eken’in (Bozkurt Yarbay) TBMM Susurluk Komisyonu’na verdiği ifadeden Ć¶ÄŸrenelim, dilerseniz: 

“... Evet, bunlar, gĆ¼neydoğunun tabiĆ® efendim, bĆ¼tĆ¼n kırsal kesimlerini karış karış dolaşan, diyelim ki, bir ay iƧinde yirmi gĆ¼nĆ¼ dağda geƧirip, Ć¼Ć§ beş gĆ¼nĆ¼nĆ¼ evde geƧiren, basılması muhtemel en kritik arazi ve arızalarını bekleyen, ilƧeleri bekleyen ƶzel yetişmiş birimler. Bunların Ƨoğu, inanın ifade almayı bilemez diğer polisler gibi. Bırakın pasaport işleri, bilmem ne şeyi, ifade almayı bilemez diyorum. Normal polisten; bunlar, sadece kırsal kesimde, askerlerin ƶzel timleri gibi, sırf kırsal kesimde ama mĆ¼cadele etmek Ć¼zere yetiştirilmiş, hazırlanmış birlikler. ... Ɩzel tim personeli diğer polisler gibi yetişmemektedir. Bunlar dağda, bayırda, gece ve gĆ¼ndĆ¼z her tĆ¼rlĆ¼ iklim ve arazi şartlarında gƶrev yapabilmesi, inisiyatifle hareket edebilmesi iƧin, bƶyle serdengeƧti tipte yetiştirilmektedir. Eğer, diğer polisler gibi pısırık -karakol polisi- sadece ifade almak iƧin falan gibi yetiştirilirlerse, PKK ile mĆ¼cadele etmeleri mĆ¼mkĆ¼n değil. Bunu yalnız ben polis ƶzel timleri iƧin sƶylemiyorum, bĆ¼tĆ¼n genel anlamda, askerin de ƶzel timlerinin bƶyle yetişmesi gerektiğine inanıyorum. Ufak tefek bunların şeyi olacak tabii, başka tĆ¼rlĆ¼ adam dağda aylarca kalamaz, aylarca PKK ile mĆ¼cadele edemez, başından kurşun geƧmeyen adam da bunları bilemez. ...”[15]

Korkut Eken’in sƶzĆ¼nĆ¼ ettiği “ufak tefek şeyler”in ne olduğunu KĆ¼rt coğrafyasında yaşayan herkes biliyor… KĆ¼rt halkına nelere mal olduğunu da… En yakın ƶrnek, AKP hĆ¼kĆ¼meti ile KĆ¼rt hareketi arasındaki mĆ¼zakerelere dayalı “Barış sĆ¼reci”nin sona ermesi ardından Ağustos 2015-Şubat 2016 arasında PKK’nin eylemleri gerekƧesiyle estirilen “isyan bastırma” havasında gerƧekleştirilen operasyonlardır. Ä°lan edilen sokağa Ƨıkma yasakları boyunca TÄ°HV’nin 22 Mart 2016 tarihli raporuna gƶre “en az 310 sivil” yaşamını yitirmiş, yĆ¼zlerce kişi yaralanmış, yaralıların tıbbi yardıma erişimleri engellenmiş, mahalleler yıkılmış, bƶlge halkı telafisi olanaksız maddi ve manevi kayıplara uğratılmıştır. Ayrıntılar iƧin Ƨeşitli insan hakları kuruluşlarının olayların ardından hazırladığı SuƧ Duyurusu”na[16] ve Ä°HD, TÄ°HV, MHD, bƶlge baroları gibi kuruluşların raporlarına bakılabilir. “SuƧ duyurusu”nda olan-bitenler “Ä°nsanlık suƧu” olarak tanımlanmaktadır. Raporlarda sayılan eylemlerin faili ise, hemen tĆ¼mĆ¼yle maskelerinin ardına gizlenmiş, kimliklerinin tespiti mĆ¼mkĆ¼n olmayan, dolayısıyla da hiƧbir zaman yargı ƶnĆ¼ne getirilemeyecek olan “Ɩzel HarekĆ¢t”Ƨılardır. Gƶrevleri arasında, Emniyet Genel MĆ¼dĆ¼rlĆ¼ÄŸĆ¼’nĆ¼n tanıtım sitesinde, “Devletin varlığını ve bağımsızlığını, vatanın ve milletin bƶlĆ¼nmez bĆ¼tĆ¼nlĆ¼ÄŸĆ¼nĆ¼ kayıtsız ve şartsız korumak” bulunan[17] Ɩzel HarekĆ¢t”Ƨılar… Eli silahlı bir gĆ¼venlik “birimi”ni bƶylesi bir “misyon”la donatıp bƶylesine kontrol dışı bırakırsanız, yapacakları “ufak tefek” şeyler, toplum nezdinde onulmaz yaralar aƧabilir…

Olasıdır ki bu sƶzlerin ardından, “Ya devletin gĆ¼venliği?” sorusu gelecektir. 

Aslına bakılırsa sorun, elimizdeki en zengin ƶrnek kaynağını oluşturan T.C. Devleti’yle sınırlı değil. Genellikle miladı 11 EylĆ¼l 2001 tarihine yerleştirilen “kĆ¼resel terƶrle mĆ¼cadele” stratejisi, Ƨubuğun “Temel Ä°nsan ve Yurttaş Hakları” ucundan “devletin gĆ¼venliği” ucuna doğru bĆ¼kĆ¼lmesini ƶngƶrmekte, devletlerin tasarrufları artan ƶlĆ§Ć¼lerde şeffaflıktan, denetlenebilirlikten uzaklaşmakta. 

Afganistan’da gelinen duruma bakıldığında, ne denli “başarılı” olduğu bir hayli su gƶtĆ¼rĆ¼r hĆ¢le gelen bu “gĆ¼venlik stratejiler”i, kanımca daha Ƨok hem ulusal hem de kĆ¼resel ƶlƧekte bĆ¼yĆ¼yen gelir uƧurumuyla ilgili. OXFAM verilerine gƶre, 2019 itibariyle en zengin yĆ¼zde 1’lik dilimin servetinin 6.9 milyar insanın toplam servetinin iki katını geƧtiği[18] bir dĆ¼nyada, meşruiyeti de, yurttaş denetimini de, şeffaflığı da, demokrasiyi de sĆ¼rdĆ¼rmek, olanaksız…

Bu nedenledir ki devlet(ler) eşitsizliğin devasa (ve sĆ¼rdĆ¼rĆ¼lemez) boyutlara eriştiği bir dĆ¼zeni korumak adına maske taktıkƧa, yurttaşlar da maskelerine bĆ¼rĆ¼nĆ¼p sokaklara, meydanlara dƶkĆ¼lmek zorunda kalıyor… 

 

30 Ekim 2021 09:45:53, Ƈeşme KƶyĆ¼

 

N O T L A R

[1] 16-17 Ekim 2021’de on-line olarak dĆ¼zenlenen “Maske” temalı 7. Siyasal Psikoloji Konferansı aƧılış konuşması… [*] KaldıraƧ, No: 246, Ocak 2022…

[2] Jean Baudrillard.

[3] Archivistpress, “An Anthropology of Masks in Modern Protest Movements”, 25 Şubat 2016, https://archivistpress.wordpress.com/2016/02/25/an-anthropology-of-masks-in-modern-protest-movements/

[4] GĆ¼lfem Uysal, “Mağara sanatı”, 2016 https://www.researchgate.net/publication/ 291137009_Cave_Art_Magara_Sanati

[5] Polly Richards, “The Dynamism of Dogon Masks and Mask Performances”, https://www.menil.org/read/online-features/recollecting-dogon/dogon-now/dynamism-of-dogon-masks-polly-richards

[6] Doug Johnson, “Facing the Mask and Unmasking the Face, a Discussion of Masked Impersonation in North American Indian Religious Traditions”, 1984.

[7] Jeffry S. Ravel, “Venetian Masks for Carnival and for finessing an archaic political order”, https://shass.mit.edu/news/news-2020-pandemic-meanings-masks-venetian-masks-historian-jeffrey-s-ravel

[8] Mikhail Bakhtin, Rabelais and his World, Indiana University Press, 1984: 39-40.

[9] Bkz. Thomas Nail, “The Politics of the Mask”, http://www.huffingtonpost.com/thomas-nail/the-politics-of-the-mask_b_4262001.html. HiƧ kuşkusuz, politik arenada maske yalnızca sol hareketlerin eşitlikƧiliğine işaret etmiyor. Ku Klux Klan gibi ırkƧı yapılanmalar da, kovuşturmalardan kaƧınmak iƧin taktıkları kukuletalı maskeleriyle son derece katı bir hiyerarşi sergiliyorlar.

[10] Aktaran Erhan Ɩzcan, “Unmasking The Power: A Short Genealogy of Political Mask”, https://www.academia.edu/10203836/Unmasking_the_Power_A_Short_Genealogy_of_Political_Mask

[11] Bakhtin, a.g.y. s. 255.

[12] Mahmut Akpınar, “GĆ¼n Işığında Yƶnetim AƧısından TĆ¼rk Kamu Yƶnetiminde AƧıklık ve Şeffaflık Sorunu”, SĆ¼leyman Demirel Ɯniversitesi Ä°ktisadi ve Ä°dari Bilimler FakĆ¼ltesi Dergisi, Y.2011, C.16, S.2, s.235-261.

[13] Emre Deveci, “Cumhurbaşkanlığı’ndan ƖrtĆ¼lĆ¼ Harcamada Rekor”, SƶzcĆ¼, 16 Temmuz 2021, https://www.sozcu.com.tr/2021/ekonomi/cumhurbaskanligindan-ortulu-harcamada-rekor-6542418/

[14] “Ɩzel HarekĆ¢t Polisleri mesleğin gerektirdiği gizlilik kurallarına riayet edilmesi bakımından Ɩzel HarekĆ¢t Daire Başkanlığı Merkez ve Taşra TeşkilĆ¢tı yƶnetmeliği hĆ¼kĆ¼mlerine gƶre maske takmak zorundadır.” (https://www.internethaber.com/ozel-harekat-polisleri-neden-maske-takiyorlar-foto-galerisi-1738276.htm)

[15] https://atin.org/newsdatabase_print.asp?pcmd=articleprint&articleid=245

[16] ƖDAV (ƖzgĆ¼rlĆ¼kĆ§Ć¼ Demokrat Avukatlar Grubu) “Ä°nsanlığa Karşı SuƧa Ä°lişkin DilekƧe Ɩrneği”, https://failibelli.org/wp-content/uploads/2016/06/%C4%B0nsanl%C4%B1%C4%9Fa-Kar%C5%9F%C4%B1-Su%C3%A7a-%C4%B0li%C5%9Fkin-Dilek%C3%A7e-%C3%96rne%C4%9Fi-%C3%96DAV.pdf

[17] https://www.egm.gov.tr/ozel-harekat-polisi

[18] Uluslararası Şeffaflık Derneği, “KĆ¼resel Servet Eşitsizliği Raporu”, http://www.seffaflik.org/wp-content/uploads/2020/02/Oxfam-K%C3%BCresel-Servet-E%C5%9Fitsizli%C4%9Fi-Raporu.pdf


Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,“KOBANƊ’NÄ°N ‘BÄ°Z’Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,“NEFRET SUƇLARI” VE “ZEHÄ°RLÄ° KAN” ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015’DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014’TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYIS’A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°’NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLƜL’Ɯ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013’ƜN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ‘KUTLU DOĞUM’ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°’NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE’N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NÄ°N ‘KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARI’?,1,AKP’NÄ°N “DERÄ°N DEVLET”Ä°,1,AKP’NÄ°N “KINDER KUCHE KIRCHE”SÄ°,1,AKP’NÄ°N “MUHAFAZAKƂR”LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKP’NÄ°N “ORGANÄ°K AYDINLARI” VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKP’NÄ°N BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKP’NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKP’NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,2,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,1,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°” ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN “KRÄ°ZÄ°”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,27,AYŞE ƖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,7,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R “ELEŞTÄ°RÄ°”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R “Ä°MKƂNSIZ AŞK” HÄ°KƂYESÄ°: “AKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R “PRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°” İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA “TERƖR” MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da “FITRAT”A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°… BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA “GULYABANÄ°” KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,12,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,12,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE – ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRUL’UN “KENTSEL DƖNĆœÅžĆœM”Ɯ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,1,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,8,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,5,dĆ¼nya,53,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N “PYRRHUS ZAFERÄ°”: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,15,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,7,EMPERYALÄ°ZM- T. “C” VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAY’DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,6,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,1,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,3,gĆ¼ndem,11,GƜNDEM’E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN “DERSÄ°M’E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,1,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R “KƖPEK” VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,31,IŞILTILI VE “TEHLÄ°KELÄ°” BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI “FEMÄ°NÄ°STLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: “NASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° “HAZIROL”DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE “SINIFLAR-ƜSTƜ” MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZM’SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,55,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZRE’DEDÄ°R,1,kapitalizm,19,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊ’YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,4,kriz,49,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR “YERLÄ° VE MÄ°LLÄ°” MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,29,KƜRESEL KƜLTƜR” MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,11,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: “TEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DAN “BARIŞ SƜREƇLERÄ°”: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,2,LƜZUM” ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,5,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARX’TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: “POPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,12,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O “Ä°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMÄ°NÄ°ST” MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’NÄ°N “EN ALTTAKÄ°LER”Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,10,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ‘YENÄ°KAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,8,ORTADOĞU’DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “Ä°HYA” ETMEK: AKP’NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZE…,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,25,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECAN’IN KATLÄ°NÄ°N AKP’YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,2,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (“YENÄ°”) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI “BARIŞ SƜRECÄ°” VE HESAPLAŞMA,1,politika,11,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,protesto,2,RECEP’Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°’NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° “VESAYET (REJÄ°MÄ°)” KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,3,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,17,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N “BARIŞ” DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,8,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,2,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R “MUGALATA” ƜZERÄ°NE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,10,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,11,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,14,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMI’NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,77,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°” ƖLDƜ YAŞASIN “Ä°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,24,VURUN “ƖTEKÄ°”NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,17,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENÄ°”,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: “YERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)… VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: DEVLET MASKE TAKAR MI?[1]
DEVLET MASKE TAKAR MI?[1]
https://i2.milimaj.com/i/milliyet/75/1200x675/5c8d618345d2a06b40af3b18.jpg
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2022/01/devlet-maske-takar-mi1.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2022/01/devlet-maske-takar-mi1.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy