“BĆ¼tĆ¼n toplumlar eninde sonunda maske takar.” [2] Bu yıl siyasal psikoloji konferanslarının yedincisinde tema olarak “maske”yi seƧilmiÅ....
“BĆ¼tĆ¼n toplumlar
eninde sonunda
maske takar.”[2]
Bu yıl siyasal psikoloji konferanslarının yedincisinde tema olarak “maske”yi seƧilmiÅ. Pandemi ile birlikte giysilerimizin asli bir aksesuarına dƶnĆ¼ÅĆ¼nce -umarım bu sonsuza dek sĆ¼rmez-, hĆ¢liyle Ć¼zerine dĆ¼ÅĆ¼ndĆ¼rtĆ¼yor. GiriÅ ba’bında bu dĆ¼ÅĆ¼ncelerden payıma dĆ¼Åeni, serbest nazım paylaÅmak istedim…
Maskelerden sƶz ederken iki Ƨarpıcı enstantane geliyor aklıma.
Ä°lki, Haziran 2013’den: TĆ¼m Ć¼lke sathında el ele vererek hayatımızı cendereye almak isteyen iktidara karÅı ayaklandıÄımız o mĆ¼thiÅ gĆ¼nler… Sokaklarda, alanlarda olmaya doyamadıÄımız, hiƧ tanıÅmadıÄımız baÅka direniÅƧilerle omuz omuza devlet gĆ¼Ć§lerine karÅı direndiÄimiz, dĆ¼Åeni kaldırdıÄımız, limonumuzu, talsidimizi paylaÅtıÄımız gĆ¼nler…
O unutulmaz gĆ¼nlerin vaz geƧilmezi, iki aksesuardı, anımsarsanız. Madenci bareti ve maske. Copların etkisinden korunmak iƧin baret, gĆ¼venlik gĆ¼Ć§lerinin Ć¼zerimizde bolca denediÄi biber gazına karÅı maske…
Maskenin koruyucu bir iÅlevi vardı, kuÅkusuz. Ä°ki bakımdan: Bizi biber gazının boÄucu, yakıcı etkilerine karÅı koruyordu, kısmen de olsa. Ama aynı zamanda kentlerin dƶrt bir yanını sarmıŠgĆ¼venlik kameralarına karÅı gĆ¼venliÄimizi saÄlıyorlardı… Polis tarafından teÅhis edilmemek iƧin.
Bunlar fiziksel etkiler. Bir de simgesel olanlar var: Maskelerimizle birlikte, sokaklarda devinen devasa anonimliÄin bir parƧasıydık. Kadın-erkek, TĆ¼rk-KĆ¼rt, AlevĆ®-SĆ¼nnĆ®, genƧ/yaÅlı, hatta ateist/sekĆ¼ler-dindar, sosyalist/ anarÅist, bizi ayıran, giderek bƶlen kimlik vurguları o maskelerin ardında eriyip gidiyor, hepimizi giderek otoriterleÅen bir iktidara karÅı tek bir “Hayır!” etrafında birleÅtiriyordu. “Sıcak” anlardan Ƨıkıp da yaÅadıÄımız kentin gƶreli “normal” alanlarına girdiÄimizde, birbirimizi boynumuzdan sarkan maskelerden tanıyor, karÅılıklı gĆ¼lĆ¼msĆ¼yorduk.
2013 Haziran’ında devletin aldıÄı ilk kararlardan biri, maske takmayı yasaklamak oldu. Bu yƶnde Ƨıkartılan kararnameler, 2015’de Terƶrle MĆ¼cadele Yasasına ek fırkaya dƶnĆ¼ÅtĆ¼rĆ¼lerek yasalaÅacaktı: “Terƶr ƶrgĆ¼tĆ¼nĆ¼n propagandasına dƶnĆ¼ÅtĆ¼rĆ¼len toplantı ve gƶsteri yĆ¼rĆ¼yĆ¼Ålerinde, kimliklerini gizlemek amacıyla yĆ¼zĆ¼nĆ¼ tamamen veya kısmen kapatanlar Ć¼Ć§ yıldan beÅ yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılır.” (TMY, Ek fırka 6638/10 md.)
Aslında TĆ¼rkiye, “kimliÄi gizlemek amacıyla yĆ¼zĆ¼n tĆ¼mĆ¼nĆ¼ ya da bir kısmını kapatmayı yasaklayan” tek Ć¼lke deÄil. ĆrneÄin, New York eyalet yasaları herhangi bir anda, bir arada bulunan Ć¼Ć§ ya da daha fazla kiÅinin yĆ¼zlerini kısmen ya da tĆ¼mĆ¼yle kapatmalarını yasaklıyor. Zamanın baÅbakanı David Cameron 2011’de benzer bir yasayı geƧirmek Ć¼zere harekete geƧtiÄinde, Britanya parlamentosu zaten polisin kamusal alanda yĆ¼z ƶrtĆ¼lerini Ƨıkartma yetkisi olduÄu gerekƧesiyle yasa tasarısının geri Ƨekilmesini saÄladı.[3] Fransız hĆ¼kĆ¼meti ise 2011’de Ƨok farklı bir gerekƧeyle kamusal alanda yĆ¼zĆ¼ tĆ¼mĆ¼yle ƶrten nikab ya da burka gibi ƶrtĆ¼lerin kullanımını yasaklamıÅtı. Karar, 2004 tarihli, kamu okullarında dinsel simgelerin taÅınmasını yasaklayan yasaya dayandırılıyordu.
Gelelim, ikinci Ƨarpıcı enstantaneye. Sanıyorum 2020’nin ortalarına doÄruydu. Covid 19 pandemisinin kasıp kavurduÄu gĆ¼nler… TV ekranlarına ve sosyal medyaya dĆ¼Åen bir gƶrĆ¼ntĆ¼, iÅlerin ne kadar kısa zamanda nasıl tersyĆ¼z olabileceÄini gƶsteriyor.
Yer BeyoÄlu, Ä°stiklal caddesi. Bir polis maskesini indirmiÅ, yĆ¼zĆ¼ aƧık yĆ¼rĆ¼yen bir kadını girdiÄi maÄazaya kadar kovalayıp gƶzaltına almaya ƧalıÅıyor. Kadın, direniyor… Polisin gƶzaltı yapma gerekƧesi, kadının kamusal alanda maskesiz boy gƶstermesi…
2010’lu yıllarda maske takmanın, 2020’lerin baÅlarında ise maske takmamanın adeta “suƧ” sayıldıÄı, ilginƧ bir seyir izlemekte “devlet-maske” iliÅkisi…
Ama bu iliÅkiyi biraz daha irdelemeden ƶnce, soralım: insanlar neden maske takar?
Bu soruya o kadar Ƨok yanıt vermek mĆ¼mkĆ¼n ki…
ĆrneÄin Ćst Paleolitik’te yaÅayan atalarımız Fransa’nın Dordogne bƶlgesindeki MĆØge sıÄınaÄının duvarlarına, pek Ƨok hayvan betimlemesinin yanı sıra, yaban keƧisi post ve maskesine bĆ¼rĆ¼nmĆ¼Å insan figĆ¼rleri de ƧizmiÅlerdi. Lascaux’da bulunan bizonun ƶnĆ¼nde yatan avcı figĆ¼rĆ¼nĆ¼n yanında bir de kuÅ maskesi resmedilmiÅtir.[4] Bir baÅka deyiÅle atalarımız, gĆ¼nĆ¼mĆ¼zden en az 20-25 bin yıl kadar ƶnce, belki avlarına daha kolay yanaÅabilmek, yani av hayvanını aldatmak iƧin, belki de avın bereketli geƧmesini saÄlayacak ayinlerde veya bĆ¼yĆ¼ amaƧlı olarak maske kullanıyorlardı…
Etnografik gƶzlem araÅtırmalar, yeryĆ¼zĆ¼nĆ¼n geniÅ alanlarında insan topluluklarının ayinsel amaƧlarla maske kullana geldiÄi konusunda bolca veri sunar bize. Afrika, Amerika yerlileri, Avustralya Aborijinleri, Okyanusya toplulukları, Asyalı Åamanlar… Ata ruhları ya da doÄa gĆ¼Ć§lerini temsilen, doÄaĆ¼stĆ¼ gĆ¼Ć§lerle iletiÅime geƧebilmek ya da saÄaltım amacıyla, erginleme ya da cenaze ayinlerinde, tarımsal Ć¼rĆ¼nlerin bereketini saÄlayabilmek iƧin, savaÅ hazırlıklarında, gizli derneklerde… Bir baÅka deyiÅle hemen tĆ¼m ayinsel etkinliklerinde maske kullana gelmiÅlerdir. Maske, ayin gereƧlerinin vaz geƧilmez bir unsurudur; maske imalatƧıları toplumları iƧinde saygın bir yere sahiptir, genellikle ayrıcalıklı bir lonca oluÅtururlar. Batı Afrika, Mali Dogonlarında maske imal etmek ve takmak, erginlenmiÅ erkeklerin ayrıcalıÄıdır, ƶrneÄin. Kadın ve Ƨocukların genelde maskelere yaklaÅması, yasaktır - maskenin kadınlar tarafından bulunduÄuna inanılsa da[5]… Maskeler, takılmadıkları zaman dahi saygı gƶren, giderek canlı varlıklar muamelesi gƶren objelerdir; Rasmussen Alaska Eskimolarının maskelere yiyecekler sunduÄunu kaydeder... Seneca yerlileri, maskelerini “beslemek” iƧin dudaklarına kavrulmuÅ mısır unu ve isfendan Åekeri sĆ¼rerler. Orta Amerika Zunileri ata ruhlarını temsil eden Kachina maskelerini her ƶÄĆ¼nde beslemek zorundadır; aksi takdirde maskenin kendini kenarlarından yemeÄe baÅlayacaÄına inanılır…[6] Bu ise maske sahibinin ata ruhlarına karÅı yeterince saygı gƶstermediÄinin belirtisidir.
Ama maske kullanımı Avrupa-dıÅı dĆ¼nyaya ƶzgĆ¼ deÄildir; Avrupa toplumlarının hem Ć¼st hem de alt sınıflarında maske kullanımı yaygın olarak gƶrĆ¼le gelmiÅtir; “maskeli balolar”, 15. yĆ¼zyıldan itibaren Venedik’ten baÅlamak Ć¼zere Avrupa saraylarını ve aristokratların Åatolarının gƶzde eÄlenceleri arasındaydı.
Batı Avrupa karnavallarının beÅiÄi sayılan Venedik karnavalının baÅlangıcı 1268’e dayandırılır. BaÅlangıƧta Paskalya yortusundan ƶnceki Kutsal PerÅembe gĆ¼nĆ¼ tek gĆ¼nlĆ¼k bir Åenlik olan Venedik karnavalı, Venedik Doc’u, soylular ve loncaların ƶncĆ¼lĆ¼ÄĆ¼nde San Marco meydanında maskeli kalabalıklarca kutlanırdı. Zamanla karnaval daha geniÅ bir takvim aralıÄına yayılarak Ocak ayından Paskalya’ya dek uzandı. Karnaval ancak 1797’de Napoleon Bonaparte’ın Serene Cumhuriyeti’ni ele geƧirmesiyle yasaklanacaktı…
Karnaval zaman iƧerisine yayıldıkƧa, maske kullanımı toplumsal etiketin bir parƧası hĆ¢line geldi. 18. yĆ¼zyılda Venedik DocluÄu yurttaÅlardan kamusal alanda maskeyle dolaÅmalarını talep ediyordu. TarihƧi James H. Johnson bu ilginƧ durumu, karnavalın ilk ortaya ƧıktıÄı 13. yĆ¼zyıl sonlarında bir avuƧ aileden oluÅan Venedik aristokrasisinin izleyen beÅ yĆ¼zyıl iƧinde sayıca sınırlı kalsa da, ticaret, imalat, politik kayırmalar vb. aracılıÄıyla zenginleÅen ailelerin, soyluluÄun siyaseten baÅat konumunu tehdit etmesiyle aƧıklar. 18. yĆ¼zyıla gelindiÄinde, toplumsal gerƧeklikler 500 yıllık toplumsal-siyasal kategorilere sıÄmamaktadır. Maske, Johnson’a gƶre her sınıftan Venediklinin yılın bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼ kadim siyasal dĆ¼zeni tehdit etmeden toplumsal, iktisadi ve kĆ¼ltĆ¼rel alanlarda kaynaÅabileceÄi ortamı saÄlamaktadır.[7]
Maske, sosyal statĆ¼lere iliÅkin rollerin geƧici olarak tersyĆ¼z, her tĆ¼rlĆ¼ yasak ve kısıtlayıcı kuralın ilga olduÄu ortaƧaÄ karnavallarının da vazgeƧilmezidir. OrtaƧaÄ boyunca BĆ¼yĆ¼k Perhiz’in hemen ƶncesindeki, tĆ¼m Hıristiyan toplumlarının bĆ¼yĆ¼k ÅenliÄi karnavallarda halk sokaklara dƶkĆ¼lĆ¼r, maskeli geƧitler dĆ¼zenlenir, Ƨalgı Ƨalınır, dans edilirdi. Karnaval ahlakƧı toplumun tĆ¼m yasaklarının geƧici olarak ilga edildiÄi momentti: tıkabasa yenilir, alkollĆ¼ iƧkiler bolca tĆ¼ketilir, seviÅilir, kĆ¼fĆ¼rler edilir, zenginlerle yoksullar, soylularla kƶylĆ¼ler arasındaki toplumsal farklar en azından sokakta ilga olurdu. Maske, kolektivitenin anonimliÄinin gĆ¼vencesiydi, adeta; kimsenin kendisi olmadıÄı, gĆ¼ndelik rutinin dıÅına ƧıktıÄı, yaÅamını, davranıÅlarını dĆ¼zenleyen gĆ¼ndelik kurallardan sıyrıldıÄı bĆ¼yĆ¼k altĆ¼stlĆ¼ÄĆ¼n sigortası…
Bakhtin, maskeyi “folk kĆ¼ltĆ¼rĆ¼nĆ¼n en karmaÅık teması” olarak tanımlar. “Maske deÄiÅim ve yeniden doÄuÅun sevinciyle, Åen gƶrelilik ve tek-biƧimlilik ve benzerliÄin neÅeli inkĆ¢rıyla baÄlantılıdır. KiÅinin kendine uygunluÄunu reddeder. Maske geƧiÅle, dƶnĆ¼ÅĆ¼mlerle, doÄal sınırların ihlaliyle, dalga geƧmeyle, takma isimlerle iliÅkilidir. YaÅamın oyunbaz unsurunu iƧerir, en kadim ayin ve gƶsterileri karakterize eden, gerƧeklikle imgenin ƶzgĆ¼n bir karÅılıklı iliÅkisine yaslanır. (…) Modern yaÅamda dahi ƶzel bir atmosfere bĆ¼rĆ¼nmĆ¼ÅtĆ¼r ve baÅka bir dĆ¼nyaya deÄginmiÅ gibi gƶrĆ¼nĆ¼r. Maske asla nesneler arasında bir nesneden ibaret deÄildir…”[8]
Maskenin yeniden gƶrĆ¼nĆ¼rlĆ¼k kazanması, 20. yĆ¼zyıl sonlarında, neoliberal kapitalizmin yıkımına karÅı kĆ¼resel planda patlak veren kitlesel protesto gƶsterileriyle oldu. 1970-80’li yıllarda Alman ve Ä°talyan otonomistlerin kullandıkları, ama pek yaygınlaÅmayan maskeleri saymazsak, bu baÄlamda ilk kez, 1994 yılbaÅında, Meksika’nın ABD ile imzaladıÄı Kuzey Amerika Serbest Ticaret AnlaÅması NAFTA’nın yĆ¼rĆ¼rlĆ¼Äe girmesinden saatler ƶnce, Meksika’nın Chiapas eyaletinde baÅgƶsteren Maya yerlilerinin Zapatista ayaklanmasıyla sahne aldı. Ä°syancı EZLN gerillaları, sadece gƶzlerini ve aÄızlarını aƧıkta bırakan kar maskeleri ardında gizliyorlardı yĆ¼zlerini.
Yalnızca gĆ¼venlik gĆ¼Ć§lerinin gƶzetiminden korunmak iƧin deÄil… Maske, bir bakıma kĆ¼reselleÅme karÅıtı hareketlerin ƧoÄunun paylaÅtıÄı ilkeleri ifadelendiriyordu:
1. Parti ve devletin siyasal temsilinin reddi: Birinci tekil Åahsın inkĆ¢rı ve kolektivitenin iƧerisinde erimesinin gƶstereni olarak maskeler, devletin yurttaÅlarından talep ettiÄi bireysel aƧık ve meÅru kimlik temsilinin reddiydi.
2. Toplumsal hareketlerde ayrıÅtırıcı kimlik gƶsterenlerinin ilgası: Kimlikler kadın, siyah, LGBTI, yerli, dindar vb. olarak ayrıÅabilirdi ama herkes Zapatista, Otonom ya da Anonymous olabilirdi.
3. Maske doÄrudan demokrasi ve eÅitlikƧiliÄi desteklemekteydi: Temsili organlardansa bireylerin karar alma sĆ¼reƧlerine doÄrudan katılımını ƶngƶren yeni toplumsal hareketler iƧin maske, yetke ve hiyerarÅi gƶsterenlerinin ilgasıydı.[9] “Marcos’un kim olduÄunu gƶrmek istiyorsanız, maskenin ardında kimin gizlendiÄine bakın, sonra da yĆ¼zĆ¼nĆ¼ze bir ayna tutup kendinize bakın. Orada gƶrdĆ¼ÄĆ¼nĆ¼z yĆ¼z Marcos’un yĆ¼zĆ¼dĆ¼r, Ć§Ć¼nkĆ¼ hepimiz Marcos’uz.”[10] diyordu EZLN “alt-komutan”ı Subcommandante Marcos.
Mesaj, kısa sĆ¼rede neoliberalizme karÅı tĆ¼m protesto hareketlerince alındı, kabullenildi. 2008-2012 kĆ¼resel krizinde halklara dayatılan yoksullaÅma/ yoksunlaÅma politikalarına karÅı ABD’de Wall Street’in iÅgaliyle baÅlayıp kısa sĆ¼rede dĆ¼nyaya yayılan “Occupy/ Ä°Ågal Et” eylemleri, Zapatist kar maskesine V for Vendetta’nın Guy Fawkes maskelerini ekledi. Bu maske, kısa sĆ¼rede kĆ¼resel siber eylemci Anonymous hareketi tarafından benimsendi. Ä°konografiye kısa sĆ¼rede 2017 tarihli Casa de Papel dizisinin Ć¼nlendirdiÄi Salvador Dali maskesi de eklendi… Ve KĆ¼rt/ Filistin poÅileri hem uluslararası dayanıÅmanın, hem de yĆ¼ze sarıldıÄında eylemciyi anonimleÅtiren gizliliÄin simgesi olarak yerkĆ¼redeki, neoliberal yoksullaÅtırma/ yoksunlaÅtırma politikalarına karÅı protesto eylemlerinin gƶzdesi olmayı sĆ¼rdĆ¼rdĆ¼…
Bakhtin’in karnavallara iliÅkin sƶzleri protesto hareketlerinin yeniden gĆ¼ncelleÅtirdiÄi maskeyi anlamlandırmada geƧerli bir baÄlam oluÅturmaktadır: “KalabalıÄın Åenlikli ƶrgĆ¼tlenmesi, ƶncelikle somut ve duyumsal olmalıdır. GĆ¼ruhun sıkıÅtırması, bedenlerin fiziksel teması dahi belirli bir anlam yĆ¼klenir. Birey kendini kolektivitenin ayrılmaz bir parƧası, halk kĆ¼tlesinin bir Ć¼yesi olarak hisseder. Bu bĆ¼tĆ¼n iƧinde bireysel beden belirli ƶlĆ§Ć¼de kendisi olmaktan Ƨıkarak bedenleri mĆ¼badeleye sokar (kostĆ¼m deÄiÅikliÄi ve maske aracılıÄıyla) yenilenir. Aynı zamanda, halk duyumsal, maddi, bedensel birliÄinin ve topluluÄun ayırdına varır.”[11]
Buraya dek sƶylediklerimden, maskenin Ć¼stlendiÄi roller Åƶylece Ƨıkarsanabilir.
1. Maske, koruyucudur. TaÅıyıcısını saÄlık risklerine (hava kirliliÄi, solunum yoluyla bulaÅan virĆ¼tik hastalıklar, biyolojik/nĆ¼kleer silahların etkileri…) karÅı olduÄu kadar, kitlesel eylemlerde otoriteye karÅı korur.
2. Maske bir “temsil”, kimliÄi deÄiÅtirme aracıdır. KĆ¼Ć§Ć¼k ƶlƧekli toplumların kayda geƧirilen ayinlerinin pek ƧoÄunda, maske kullanıldıÄı gƶrĆ¼lĆ¼r. Maske kullanıcıları, ayin boyunca somut kiÅiler (X klanının/topluluÄunun Y isimli mensubu) olmaktan Ƨıkarak bir baÅkası, genellikle kliÅe bir rol kalıbı iƧinde kavranan bir “doÄa ƶtesi varlık”a dƶnĆ¼ÅĆ¼rler. Ata ya da hayvan ruhları, doÄa gĆ¼Ć§leri, ilahlar, mitik kiÅiler… Bu rolleriyle avın bereketli geƧmesi, Ć¼rĆ¼nĆ¼n bol olması, saÄaltım, yaÄmur saÄlama, ƶlĆ¼m, kehanet… gibi topluluÄun kritik gĆ¼ndemlerinde aracılık yaparlar. Maskenin bir baÅkasına (somut kiÅi ya da soyut kavram/gĆ¼Ć§) dƶnĆ¼Å(tĆ¼r)me iÅlevi, ya da bir baÅka deyiÅle “temsil” etkisi, sekĆ¼ler baÄlamda, tiyatroda da sĆ¼rer.
3. Maske kimliÄi gizlemenin aracıdır. Maske izleyiciye yalnızca kiÅinin olduÄundan baÅka bir kiÅi ya da Åey (doÄaĆ¼stĆ¼ gĆ¼Ć§, ata ruhu, hayvan vb.) olduÄu kabulĆ¼nĆ¼ dayatmaz. O, aynı zamanda, ƶzellikle otoritenin sorgulandıÄı, protesto edildiÄi, meydan okumaya maruz kaldıÄı baÄlamlarda, kiÅinin kimliÄini gizlemesine aracı olur. GĆ¼venlik gĆ¼Ć§leriyle ƧatıÅan, yĆ¼zĆ¼ poÅiyle sarılı eylemci, 21. yĆ¼zyılın gƶzetim teknolojilerine karÅı ƶnlemini almıŠsayar kendisini. Ama ortaƧaÄ karnavallarında, maskeli balolarda, ya da gĆ¼nĆ¼mĆ¼z faÅinglerinde gĆ¼ndelik yaÅama hĆ¼kmeden normları, ahlak kurallarını boÅlayan katılımcı da, maskenin kendisine saÄladıÄı anonimlikten yararlanmaktadır. Ya da soyguncu, maskeyle gizler yĆ¼zĆ¼nĆ¼. Bir baÅka deyiÅle maske (siyasal, idari, dinsel, ahlaksal) yetkeye karÅı gĆ¼venlik saÄlar.
4. Maske anonimleÅtirici, eÅitleyicidir. Kolektif eylemlerde maskenin, taÅıyıcılarını anonimleÅtirdiÄi kadar, eÅitleyici bir etkisi vardır. “Ben”i “biz”e katarak eritir. OrtaƧaÄ karnavallarında taÅınan maske, bir dĆ¼lgerle bir kont arasındaki toplumsal uƧurumu, geƧici bir sĆ¼reliÄine de olsa, ilga eder. Zapatistaların kar maskesi, Occupy’cıların ya da Anonymous’un Guy Fawkes maskesi, otonomların yĆ¼zlerini gizlediÄi poÅiler, sınırlarını devletlerin ƧizdiÄi meÅruiyet alanının dıÅında devinen aktƶrlerde yatay ve eÅitlikƧi iliÅkilere dayalı bir anonimite yaratmaktadır.
Yeri geldi, sorayım: Durumsal olarak kimi zaman maske takmamızı yasaklayan, kimi zaman ise (pandemi koÅullarında olduÄu Ć¼zere) teÅvik eden, hatta zorlayan devletin kendisi maske takar mı?
Maskenin protesto hareketleri baÄlamındaki anlamını tartıÅırken, “meÅruiyet” sorunsalına deÄinmiÅtim. Protesto eylemlerinde taÅınan maske (eylemcilerin eylemleri Åiddet iƧersin ya da iƧermesin) devletin yurttaÅlar iƧin ƧizdiÄi meÅruiyet sınırlarına itirazını ifade eder. Maskeli protestocu, kendisinden kamusal alanda yĆ¼zĆ¼nĆ¼ gizlememesini talep eden devlete, baÅka Åeylerin yanı sıra, “kendi irademle benim iƧin ƧizdiÄin meÅruiyet alanının dıÅına Ƨıkıyorum” mesajını vermektedir. Bu ise bazı Ć¼lkelerde (hĆ¢len) yasal kovuÅturmayı gerektiren bir “suƧ” sayıldıÄı iƧin, kamusal alanda yĆ¼zĆ¼nĆ¼ ƶrtenler hakkında iÅlem yapılmasına yol aƧmaktadır.
Peki, devletlerin kendisi yurttaÅlar iƧin koydukları bu “aƧıklık ilkesine kadar uyarlar?
“MeÅruiyet” kĆ¢Äıt Ć¼zerinde, “devlet” olmanın olmazsa olmazı. Premodern devletler meÅruiyet kaynaklarını ƶrflere, geleneklere, ilahi iradeye vb. dayandırırken, “modern” devletler meÅruiyetlerini “yasalar” ve yasal dĆ¼zenlemelerden alır. KaynaÄını Anayasa ve devletin imzacısı olduÄu uluslararası sƶzleÅmelerden alan yasalar ve diÄer mevzuat. Devletin “meÅruiyet”i asgari olarak, kendisini baÄlayan yasaları ƧiÄnemeyeceÄine dair yurttaÅa verdiÄi gĆ¼vencede yatar.
Bu durumda, hiƧ kuÅku yok ki bu mevzuat eriÅilebilir olmalıdır. Bir baÅka deyiÅle yurttaÅ(lar) devletin hangi uluslararası ve ulusal yasa, yƶnetmelik vb. mevzuat ile kendini baÄladıÄını bilme hakkına sahiptir. Bilebilmelidir ki gerektiÄinde devlete karÅı yargıya baÅvurabilsin. (“Yargı denetimine aƧıklık” ilkesi, “hukuk devleti”nin temel ƶzelliklerinden biridir, ƶyle deÄil mi?)
Dahası, bir devletin “demokratiklik” iddiası varsa, yalnızca yasal mevzuata baÄlılık da yeterli deÄildir. Bu iÅleyiÅi yurttaÅ denetimine tabi kılmak iƧin “aƧıklık/ Åeffaflık ilkesi” de vazgeƧilmezdir. Yard. DoƧ. Dr. Mahmut Akpınar “demokratik yƶnetim anlayıÅı”nın Ć¼Ć§ temel unsurunu Åƶyle tanımlıyor: “Ä°darenin karar alma sĆ¼reƧlerinin ƶnceden belli olan usul ve esaslara gƶre belirlenmesi; idare dıÅında olanların idarenin elinde bulunan ve gizliliÄi olmayan bilgi ve belgelere kolayca ulaÅabilmesi, yani ‘bilgi edinme ƶzgĆ¼rlĆ¼ÄĆ¼’; son olarak, vatandaÅın katılımını kolaylaÅtıracak Åekilde idarenin ‘aleni’, yani aƧık olması”[12]...
“Aleniyet”, hiƧ kuÅku yok ki yasal ƧerƧevenin eriÅilebilirliÄinin yanı sıra, yurttaÅın muhatap olduÄu devlet gƶrevlisinin aƧık kimliÄini bilme hakkını da iƧerir. Bu nedenledir ki, ƶrneÄin, Polis Vazife ve Salahiyetleri Kanunu’nun 4/A maddesi, “Polis, gƶrevini yerine getirirken, kendisinin polis olduÄunu belirleyen belgeyi gƶsterdikten sonra, kiÅilere kimliÄini sorabilir,” demektedir. Ya da, Emniyet Hizmetleri Sınıfı Mensupları Kıyafet YƶnetmeliÄi’nin 5/c maddesi polis Åapkasının nasıl takılacaÄını belirlerken, “Åapka ve kep, vizƶrĆ¼nĆ¼n ƶn kenar ile kaÅ arasında bir parmakla, en Ƨok bir buƧuk parmak mesafe bırakılmak suretiyle kaÅlara paralel olarak” giyilmesini dĆ¼zenler. Aynı yƶnetmeliÄe 2020 yılında yapılan bir deÄiÅiklikle, kadın polislere baÅƶrtĆ¼sĆ¼ serbestisi saÄlanırken, yĆ¼zĆ¼n ƶrtĆ¼lmemesi esası getirilmiÅtir: “BaÅını ƶrten bayan personel iƧin baÅı ƶrtecek ama yĆ¼zĆ¼ ƶrtmeyecek” bir ƶrtĆ¼ kullanılacaktır. (madde 17) Bunun yanı sıra, her polis, gƶrĆ¼lebilir bir yaka (ya da kask) numarası taÅımak zorundadır.
Bunların anlamı belli: devlet gƶrevlileri, ama ƶzellikle de devletin yurttaÅla en sık muhatap olan gƶrevlisi, kimliÄi aƧık, teÅhis edilebilir olmalıdır…
Tabii bu, kĆ¢Äıt Ć¼zerinde bƶyledir… Devlet(ler)in “raison d’Ć©tat” ile aƧıklanan, yurttaÅ denetimine kapalı, gizli-kapaklı iÅleri vardır, ve bunlar “devlet sırrı” kisvesi altında “maskelenir”. Ćyle ya, hĆ¼kĆ¼metlerin bĆ¼tƧenin askeri operasyonlar, istihbarat, “devletin gĆ¼venliÄi” vb. iÅler iƧin kamu denetiminden kaƧırdıÄı (ve 2021 yılının ilk yarısında yĆ¼zde 107 oranında artarak rekor bir rakama, 463,7 milyon TL’yi bulduÄu bildirilen[13]) kısmının adı “ƶrtĆ¼lĆ¼ ƶdenek” deÄil mi?
ĆdeneÄin “ƶrtĆ¼lĆ¼sĆ¼” olduÄu gibi, devlet gĆ¼Ć§lerinin de “ƶrtĆ¼lĆ¼”sĆ¼ vardır… “Terƶr”le iliÅkilendirilen suƧ isnatlarında mahkeme huzuruna Ƨıkartılan tanıklar, SEGBÄ°S’le katılmaktadırlar duruÅmaya ve yĆ¼zleri ile sesleri perdelenmektedir, ƶrneÄin. “Ä°tirafƧı”ların ya da devlet gĆ¼Ć§lerine “yardımcı” kiÅilerin, ettikleri “yardım” ƶlƧeÄinde kimlikleri gizlenir, deÄiÅtirilir, baÅka bir hayat saÄlanır kendilerine.
Ama “devlet ve maske” iliÅkisinin en Ƨarpıcı ƶrneÄi, “maskeli devlet gĆ¼Ć§leri” ya da “Ćzel HarekĆ¢tƧılar”dır. EriÅime kapalı bir yƶnetmeliÄe, “Emniyet Genel MĆ¼dĆ¼rlĆ¼ÄĆ¼ Ćzel HarekĆ¢t Dairesi BaÅkanlıÄı Merkez ve TaÅra TeÅkilĆ¢tı KuruluÅ, Gƶrev ve ĆalıÅma YƶnetmeliÄi” (bu yƶnetmeliÄi internet ortamında bulamazsınız…) hĆ¼kĆ¼mlerine gƶre gƶrevdeyken maske takmaları “zorunlu” olan gƶrevlilerdir bunlar.[14]
Peki, “Ćzel HarekĆ¢tƧılar” devletin yasalarıyla ne kadar baÄlıdır? (Aklıma 2015 Aralık’ında tanıklık iƧin bir insan hakları savunucuları heyetiyle birlikte gittiÄim Diyarbakır’da, ƧatıÅmaların yaÅandıÄı Sur bƶlgesinde bize “eÅlik eden” kar maskeli ƶzel harekĆ¢tƧının sƶzleri geliyor: “Burada devlet de biziz, kanun da!”)
Bunu teÅkilĆ¢tın kurucusu Korkut Eken’in (Bozkurt Yarbay) TBMM Susurluk Komisyonu’na verdiÄi ifadeden ƶÄrenelim, dilerseniz:
“... Evet, bunlar, gĆ¼neydoÄunun tabiĆ® efendim, bĆ¼tĆ¼n kırsal kesimlerini karıŠkarıŠdolaÅan, diyelim ki, bir ay iƧinde yirmi gĆ¼nĆ¼ daÄda geƧirip, Ć¼Ć§ beÅ gĆ¼nĆ¼nĆ¼ evde geƧiren, basılması muhtemel en kritik arazi ve arızalarını bekleyen, ilƧeleri bekleyen ƶzel yetiÅmiÅ birimler. Bunların ƧoÄu, inanın ifade almayı bilemez diÄer polisler gibi. Bırakın pasaport iÅleri, bilmem ne Åeyi, ifade almayı bilemez diyorum. Normal polisten; bunlar, sadece kırsal kesimde, askerlerin ƶzel timleri gibi, sırf kırsal kesimde ama mĆ¼cadele etmek Ć¼zere yetiÅtirilmiÅ, hazırlanmıŠbirlikler. ... Ćzel tim personeli diÄer polisler gibi yetiÅmemektedir. Bunlar daÄda, bayırda, gece ve gĆ¼ndĆ¼z her tĆ¼rlĆ¼ iklim ve arazi Åartlarında gƶrev yapabilmesi, inisiyatifle hareket edebilmesi iƧin, bƶyle serdengeƧti tipte yetiÅtirilmektedir. EÄer, diÄer polisler gibi pısırık -karakol polisi- sadece ifade almak iƧin falan gibi yetiÅtirilirlerse, PKK ile mĆ¼cadele etmeleri mĆ¼mkĆ¼n deÄil. Bunu yalnız ben polis ƶzel timleri iƧin sƶylemiyorum, bĆ¼tĆ¼n genel anlamda, askerin de ƶzel timlerinin bƶyle yetiÅmesi gerektiÄine inanıyorum. Ufak tefek bunların Åeyi olacak tabii, baÅka tĆ¼rlĆ¼ adam daÄda aylarca kalamaz, aylarca PKK ile mĆ¼cadele edemez, baÅından kurÅun geƧmeyen adam da bunları bilemez. ...”[15]
Korkut Eken’in sƶzĆ¼nĆ¼ ettiÄi “ufak tefek Åeyler”in ne olduÄunu KĆ¼rt coÄrafyasında yaÅayan herkes biliyor… KĆ¼rt halkına nelere mal olduÄunu da… En yakın ƶrnek, AKP hĆ¼kĆ¼meti ile KĆ¼rt hareketi arasındaki mĆ¼zakerelere dayalı “BarıŠsĆ¼reci”nin sona ermesi ardından AÄustos 2015-Åubat 2016 arasında PKK’nin eylemleri gerekƧesiyle estirilen “isyan bastırma” havasında gerƧekleÅtirilen operasyonlardır. Ä°lan edilen sokaÄa Ƨıkma yasakları boyunca TÄ°HV’nin 22 Mart 2016 tarihli raporuna gƶre “en az 310 sivil” yaÅamını yitirmiÅ, yĆ¼zlerce kiÅi yaralanmıÅ, yaralıların tıbbi yardıma eriÅimleri engellenmiÅ, mahalleler yıkılmıÅ, bƶlge halkı telafisi olanaksız maddi ve manevi kayıplara uÄratılmıÅtır. Ayrıntılar iƧin ƧeÅitli insan hakları kuruluÅlarının olayların ardından hazırladıÄı SuƧ Duyurusu”na[16] ve Ä°HD, TÄ°HV, MHD, bƶlge baroları gibi kuruluÅların raporlarına bakılabilir. “SuƧ duyurusu”nda olan-bitenler “Ä°nsanlık suƧu” olarak tanımlanmaktadır. Raporlarda sayılan eylemlerin faili ise, hemen tĆ¼mĆ¼yle maskelerinin ardına gizlenmiÅ, kimliklerinin tespiti mĆ¼mkĆ¼n olmayan, dolayısıyla da hiƧbir zaman yargı ƶnĆ¼ne getirilemeyecek olan “Ćzel HarekĆ¢t”Ƨılardır. Gƶrevleri arasında, Emniyet Genel MĆ¼dĆ¼rlĆ¼ÄĆ¼’nĆ¼n tanıtım sitesinde, “Devletin varlıÄını ve baÄımsızlıÄını, vatanın ve milletin bƶlĆ¼nmez bĆ¼tĆ¼nlĆ¼ÄĆ¼nĆ¼ kayıtsız ve Åartsız korumak” bulunan[17] Ćzel HarekĆ¢t”Ƨılar… Eli silahlı bir gĆ¼venlik “birimi”ni bƶylesi bir “misyon”la donatıp bƶylesine kontrol dıÅı bırakırsanız, yapacakları “ufak tefek” Åeyler, toplum nezdinde onulmaz yaralar aƧabilir…
Olasıdır ki bu sƶzlerin ardından, “Ya devletin gĆ¼venliÄi?” sorusu gelecektir.
Aslına bakılırsa sorun, elimizdeki en zengin ƶrnek kaynaÄını oluÅturan T.C. Devleti’yle sınırlı deÄil. Genellikle miladı 11 EylĆ¼l 2001 tarihine yerleÅtirilen “kĆ¼resel terƶrle mĆ¼cadele” stratejisi, ƧubuÄun “Temel Ä°nsan ve YurttaÅ Hakları” ucundan “devletin gĆ¼venliÄi” ucuna doÄru bĆ¼kĆ¼lmesini ƶngƶrmekte, devletlerin tasarrufları artan ƶlĆ§Ć¼lerde Åeffaflıktan, denetlenebilirlikten uzaklaÅmakta.
Afganistan’da gelinen duruma bakıldıÄında, ne denli “baÅarılı” olduÄu bir hayli su gƶtĆ¼rĆ¼r hĆ¢le gelen bu “gĆ¼venlik stratejiler”i, kanımca daha Ƨok hem ulusal hem de kĆ¼resel ƶlƧekte bĆ¼yĆ¼yen gelir uƧurumuyla ilgili. OXFAM verilerine gƶre, 2019 itibariyle en zengin yĆ¼zde 1’lik dilimin servetinin 6.9 milyar insanın toplam servetinin iki katını geƧtiÄi[18] bir dĆ¼nyada, meÅruiyeti de, yurttaÅ denetimini de, ÅeffaflıÄı da, demokrasiyi de sĆ¼rdĆ¼rmek, olanaksız…
Bu nedenledir ki devlet(ler) eÅitsizliÄin devasa (ve sĆ¼rdĆ¼rĆ¼lemez) boyutlara eriÅtiÄi bir dĆ¼zeni korumak adına maske taktıkƧa, yurttaÅlar da maskelerine bĆ¼rĆ¼nĆ¼p sokaklara, meydanlara dƶkĆ¼lmek zorunda kalıyor…
30 Ekim 2021 09:45:53, ĆeÅme KƶyĆ¼
N O T L A R
[1] 16-17 Ekim 2021’de on-line olarak dĆ¼zenlenen “Maske” temalı 7. Siyasal Psikoloji Konferansı aƧılıŠkonuÅması… [*] KaldıraƧ, No: 246, Ocak 2022…
[2] Jean Baudrillard.
[3] Archivistpress, “An Anthropology of Masks in Modern Protest Movements”, 25 Åubat 2016, https://archivistpress.wordpress.com/2016/02/25/an-anthropology-of-masks-in-modern-protest-movements/
[4] GĆ¼lfem Uysal, “MaÄara sanatı”, 2016 https://www.researchgate.net/publication/ 291137009_Cave_Art_Magara_Sanati
[5] Polly Richards, “The Dynamism of Dogon Masks and Mask Performances”, https://www.menil.org/read/online-features/recollecting-dogon/dogon-now/dynamism-of-dogon-masks-polly-richards.
[6] Doug Johnson, “Facing the Mask and Unmasking the Face, a Discussion of Masked Impersonation in North American Indian Religious Traditions”, 1984.
[7] Jeffry S. Ravel, “Venetian Masks for Carnival and for finessing an archaic political order”, https://shass.mit.edu/news/news-2020-pandemic-meanings-masks-venetian-masks-historian-jeffrey-s-ravel
[8] Mikhail Bakhtin, Rabelais and his World, Indiana University Press, 1984: 39-40.
[9] Bkz. Thomas Nail, “The Politics of the Mask”, http://www.huffingtonpost.com/thomas-nail/the-politics-of-the-mask_b_4262001.html. HiƧ kuÅkusuz, politik arenada maske yalnızca sol hareketlerin eÅitlikƧiliÄine iÅaret etmiyor. Ku Klux Klan gibi ırkƧı yapılanmalar da, kovuÅturmalardan kaƧınmak iƧin taktıkları kukuletalı maskeleriyle son derece katı bir hiyerarÅi sergiliyorlar.
[10] Aktaran Erhan Ćzcan, “Unmasking The Power: A Short Genealogy of Political Mask”, https://www.academia.edu/10203836/Unmasking_the_Power_A_Short_Genealogy_of_Political_Mask
[11] Bakhtin, a.g.y. s. 255.
[12] Mahmut Akpınar, “GĆ¼n IÅıÄında Yƶnetim AƧısından TĆ¼rk Kamu Yƶnetiminde AƧıklık ve Åeffaflık Sorunu”, SĆ¼leyman Demirel Ćniversitesi Ä°ktisadi ve Ä°dari Bilimler FakĆ¼ltesi Dergisi, Y.2011, C.16, S.2, s.235-261.
[13] Emre Deveci, “CumhurbaÅkanlıÄı’ndan ĆrtĆ¼lĆ¼ Harcamada Rekor”, SƶzcĆ¼, 16 Temmuz 2021, https://www.sozcu.com.tr/2021/ekonomi/cumhurbaskanligindan-ortulu-harcamada-rekor-6542418/
[14] “Ćzel HarekĆ¢t Polisleri mesleÄin gerektirdiÄi gizlilik kurallarına riayet edilmesi bakımından Ćzel HarekĆ¢t Daire BaÅkanlıÄı Merkez ve TaÅra TeÅkilĆ¢tı yƶnetmeliÄi hĆ¼kĆ¼mlerine gƶre maske takmak zorundadır.” (https://www.internethaber.com/ozel-harekat-polisleri-neden-maske-takiyorlar-foto-galerisi-1738276.htm)
[15] https://atin.org/newsdatabase_print.asp?pcmd=articleprint&articleid=245
[16] ĆDAV (ĆzgĆ¼rlĆ¼kĆ§Ć¼ Demokrat Avukatlar Grubu) “Ä°nsanlıÄa KarÅı SuƧa Ä°liÅkin DilekƧe ĆrneÄi”, https://failibelli.org/wp-content/uploads/2016/06/%C4%B0nsanl%C4%B1%C4%9Fa-Kar%C5%9F%C4%B1-Su%C3%A7a-%C4%B0li%C5%9Fkin-Dilek%C3%A7e-%C3%96rne%C4%9Fi-%C3%96DAV.pdf
[17] https://www.egm.gov.tr/ozel-harekat-polisi
[18] Uluslararası Åeffaflık DerneÄi, “KĆ¼resel Servet EÅitsizliÄi Raporu”, http://www.seffaflik.org/wp-content/uploads/2020/02/Oxfam-K%C3%BCresel-Servet-E%C5%9Fitsizli%C4%9Fi-Raporu.pdf
Yorum Ekle