“Bütün toplumlar eninde sonunda maske takar.” [2] Bu yıl siyasal psikoloji konferanslarının yedincisinde tema olarak “maske”yi seƧilmiÅ....
“Bütün toplumlar
eninde sonunda
maske takar.”[2]
Bu yıl siyasal psikoloji konferanslarının yedincisinde tema olarak “maske”yi seƧilmiÅ. Pandemi ile birlikte giysilerimizin asli bir aksesuarına dƶnüÅünce -umarım bu sonsuza dek sürmez-, hĆ¢liyle üzerine düÅündürtüyor. GiriÅ ba’bında bu düÅüncelerden payıma düÅeni, serbest nazım paylaÅmak istedim…
Maskelerden sƶz ederken iki Ƨarpıcı enstantane geliyor aklıma.
İlki, Haziran 2013’den: Tüm ülke sathında el ele vererek hayatımızı cendereye almak isteyen iktidara karÅı ayaklandıÄımız o müthiÅ günler… Sokaklarda, alanlarda olmaya doyamadıÄımız, hiƧ tanıÅmadıÄımız baÅka direniÅƧilerle omuz omuza devlet güçlerine karÅı direndiÄimiz, düÅeni kaldırdıÄımız, limonumuzu, talsidimizi paylaÅtıÄımız günler…
O unutulmaz günlerin vaz geƧilmezi, iki aksesuardı, anımsarsanız. Madenci bareti ve maske. Copların etkisinden korunmak iƧin baret, güvenlik güçlerinin üzerimizde bolca denediÄi biber gazına karÅı maske…
Maskenin koruyucu bir iÅlevi vardı, kuÅkusuz. İki bakımdan: Bizi biber gazının boÄucu, yakıcı etkilerine karÅı koruyordu, kısmen de olsa. Ama aynı zamanda kentlerin dƶrt bir yanını sarmıŠgüvenlik kameralarına karÅı güvenliÄimizi saÄlıyorlardı… Polis tarafından teÅhis edilmemek iƧin.
Bunlar fiziksel etkiler. Bir de simgesel olanlar var: Maskelerimizle birlikte, sokaklarda devinen devasa anonimliÄin bir parƧasıydık. Kadın-erkek, Türk-Kürt, AlevĆ®-SünnĆ®, genƧ/yaÅlı, hatta ateist/seküler-dindar, sosyalist/ anarÅist, bizi ayıran, giderek bƶlen kimlik vurguları o maskelerin ardında eriyip gidiyor, hepimizi giderek otoriterleÅen bir iktidara karÅı tek bir “Hayır!” etrafında birleÅtiriyordu. “Sıcak” anlardan Ƨıkıp da yaÅadıÄımız kentin gƶreli “normal” alanlarına girdiÄimizde, birbirimizi boynumuzdan sarkan maskelerden tanıyor, karÅılıklı gülümsüyorduk.
2013 Haziran’ında devletin aldıÄı ilk kararlardan biri, maske takmayı yasaklamak oldu. Bu yƶnde Ƨıkartılan kararnameler, 2015’de Terƶrle Mücadele Yasasına ek fırkaya dƶnüÅtürülerek yasalaÅacaktı: “Terƶr ƶrgütünün propagandasına dƶnüÅtürülen toplantı ve gƶsteri yürüyüÅlerinde, kimliklerini gizlemek amacıyla yüzünü tamamen veya kısmen kapatanlar üç yıldan beÅ yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılır.” (TMY, Ek fırka 6638/10 md.)
Aslında Türkiye, “kimliÄi gizlemek amacıyla yüzün tümünü ya da bir kısmını kapatmayı yasaklayan” tek ülke deÄil. ĆrneÄin, New York eyalet yasaları herhangi bir anda, bir arada bulunan üç ya da daha fazla kiÅinin yüzlerini kısmen ya da tümüyle kapatmalarını yasaklıyor. Zamanın baÅbakanı David Cameron 2011’de benzer bir yasayı geƧirmek üzere harekete geƧtiÄinde, Britanya parlamentosu zaten polisin kamusal alanda yüz ƶrtülerini Ƨıkartma yetkisi olduÄu gerekƧesiyle yasa tasarısının geri Ƨekilmesini saÄladı.[3] Fransız hükümeti ise 2011’de Ƨok farklı bir gerekƧeyle kamusal alanda yüzü tümüyle ƶrten nikab ya da burka gibi ƶrtülerin kullanımını yasaklamıÅtı. Karar, 2004 tarihli, kamu okullarında dinsel simgelerin taÅınmasını yasaklayan yasaya dayandırılıyordu.
Gelelim, ikinci Ƨarpıcı enstantaneye. Sanıyorum 2020’nin ortalarına doÄruydu. Covid 19 pandemisinin kasıp kavurduÄu günler… TV ekranlarına ve sosyal medyaya düÅen bir gƶrüntü, iÅlerin ne kadar kısa zamanda nasıl tersyüz olabileceÄini gƶsteriyor.
Yer BeyoÄlu, İstiklal caddesi. Bir polis maskesini indirmiÅ, yüzü aƧık yürüyen bir kadını girdiÄi maÄazaya kadar kovalayıp gƶzaltına almaya ƧalıÅıyor. Kadın, direniyor… Polisin gƶzaltı yapma gerekƧesi, kadının kamusal alanda maskesiz boy gƶstermesi…
2010’lu yıllarda maske takmanın, 2020’lerin baÅlarında ise maske takmamanın adeta “suƧ” sayıldıÄı, ilginƧ bir seyir izlemekte “devlet-maske” iliÅkisi…
Ama bu iliÅkiyi biraz daha irdelemeden ƶnce, soralım: insanlar neden maske takar?
Bu soruya o kadar Ƨok yanıt vermek mümkün ki…
ĆrneÄin Ćst Paleolitik’te yaÅayan atalarımız Fransa’nın Dordogne bƶlgesindeki MĆØge sıÄınaÄının duvarlarına, pek Ƨok hayvan betimlemesinin yanı sıra, yaban keƧisi post ve maskesine bürünmüŠinsan figürleri de ƧizmiÅlerdi. Lascaux’da bulunan bizonun ƶnünde yatan avcı figürünün yanında bir de kuÅ maskesi resmedilmiÅtir.[4] Bir baÅka deyiÅle atalarımız, günümüzden en az 20-25 bin yıl kadar ƶnce, belki avlarına daha kolay yanaÅabilmek, yani av hayvanını aldatmak iƧin, belki de avın bereketli geƧmesini saÄlayacak ayinlerde veya büyü amaƧlı olarak maske kullanıyorlardı…
Etnografik gƶzlem araÅtırmalar, yeryüzünün geniÅ alanlarında insan topluluklarının ayinsel amaƧlarla maske kullana geldiÄi konusunda bolca veri sunar bize. Afrika, Amerika yerlileri, Avustralya Aborijinleri, Okyanusya toplulukları, Asyalı Åamanlar… Ata ruhları ya da doÄa güçlerini temsilen, doÄaüstü güçlerle iletiÅime geƧebilmek ya da saÄaltım amacıyla, erginleme ya da cenaze ayinlerinde, tarımsal ürünlerin bereketini saÄlayabilmek iƧin, savaÅ hazırlıklarında, gizli derneklerde… Bir baÅka deyiÅle hemen tüm ayinsel etkinliklerinde maske kullana gelmiÅlerdir. Maske, ayin gereƧlerinin vaz geƧilmez bir unsurudur; maske imalatƧıları toplumları iƧinde saygın bir yere sahiptir, genellikle ayrıcalıklı bir lonca oluÅtururlar. Batı Afrika, Mali Dogonlarında maske imal etmek ve takmak, erginlenmiÅ erkeklerin ayrıcalıÄıdır, ƶrneÄin. Kadın ve Ƨocukların genelde maskelere yaklaÅması, yasaktır - maskenin kadınlar tarafından bulunduÄuna inanılsa da[5]… Maskeler, takılmadıkları zaman dahi saygı gƶren, giderek canlı varlıklar muamelesi gƶren objelerdir; Rasmussen Alaska Eskimolarının maskelere yiyecekler sunduÄunu kaydeder... Seneca yerlileri, maskelerini “beslemek” iƧin dudaklarına kavrulmuÅ mısır unu ve isfendan Åekeri sürerler. Orta Amerika Zunileri ata ruhlarını temsil eden Kachina maskelerini her ƶÄünde beslemek zorundadır; aksi takdirde maskenin kendini kenarlarından yemeÄe baÅlayacaÄına inanılır…[6] Bu ise maske sahibinin ata ruhlarına karÅı yeterince saygı gƶstermediÄinin belirtisidir.
Ama maske kullanımı Avrupa-dıÅı dünyaya ƶzgü deÄildir; Avrupa toplumlarının hem üst hem de alt sınıflarında maske kullanımı yaygın olarak gƶrüle gelmiÅtir; “maskeli balolar”, 15. yüzyıldan itibaren Venedik’ten baÅlamak üzere Avrupa saraylarını ve aristokratların Åatolarının gƶzde eÄlenceleri arasındaydı.
Batı Avrupa karnavallarının beÅiÄi sayılan Venedik karnavalının baÅlangıcı 1268’e dayandırılır. BaÅlangıƧta Paskalya yortusundan ƶnceki Kutsal PerÅembe günü tek günlük bir Åenlik olan Venedik karnavalı, Venedik Doc’u, soylular ve loncaların ƶncülüÄünde San Marco meydanında maskeli kalabalıklarca kutlanırdı. Zamanla karnaval daha geniÅ bir takvim aralıÄına yayılarak Ocak ayından Paskalya’ya dek uzandı. Karnaval ancak 1797’de Napoleon Bonaparte’ın Serene Cumhuriyeti’ni ele geƧirmesiyle yasaklanacaktı…
Karnaval zaman iƧerisine yayıldıkƧa, maske kullanımı toplumsal etiketin bir parƧası hĆ¢line geldi. 18. yüzyılda Venedik DocluÄu yurttaÅlardan kamusal alanda maskeyle dolaÅmalarını talep ediyordu. TarihƧi James H. Johnson bu ilginƧ durumu, karnavalın ilk ortaya ƧıktıÄı 13. yüzyıl sonlarında bir avuƧ aileden oluÅan Venedik aristokrasisinin izleyen beÅ yüzyıl iƧinde sayıca sınırlı kalsa da, ticaret, imalat, politik kayırmalar vb. aracılıÄıyla zenginleÅen ailelerin, soyluluÄun siyaseten baÅat konumunu tehdit etmesiyle aƧıklar. 18. yüzyıla gelindiÄinde, toplumsal gerƧeklikler 500 yıllık toplumsal-siyasal kategorilere sıÄmamaktadır. Maske, Johnson’a gƶre her sınıftan Venediklinin yılın büyük bƶlümü kadim siyasal düzeni tehdit etmeden toplumsal, iktisadi ve kültürel alanlarda kaynaÅabileceÄi ortamı saÄlamaktadır.[7]
Maske, sosyal statülere iliÅkin rollerin geƧici olarak tersyüz, her türlü yasak ve kısıtlayıcı kuralın ilga olduÄu ortaƧaÄ karnavallarının da vazgeƧilmezidir. OrtaƧaÄ boyunca Büyük Perhiz’in hemen ƶncesindeki, tüm Hıristiyan toplumlarının büyük ÅenliÄi karnavallarda halk sokaklara dƶkülür, maskeli geƧitler düzenlenir, Ƨalgı Ƨalınır, dans edilirdi. Karnaval ahlakƧı toplumun tüm yasaklarının geƧici olarak ilga edildiÄi momentti: tıkabasa yenilir, alkollü iƧkiler bolca tüketilir, seviÅilir, küfürler edilir, zenginlerle yoksullar, soylularla kƶylüler arasındaki toplumsal farklar en azından sokakta ilga olurdu. Maske, kolektivitenin anonimliÄinin güvencesiydi, adeta; kimsenin kendisi olmadıÄı, gündelik rutinin dıÅına ƧıktıÄı, yaÅamını, davranıÅlarını düzenleyen gündelik kurallardan sıyrıldıÄı büyük altüstlüÄün sigortası…
Bakhtin, maskeyi “folk kültürünün en karmaÅık teması” olarak tanımlar. “Maske deÄiÅim ve yeniden doÄuÅun sevinciyle, Åen gƶrelilik ve tek-biƧimlilik ve benzerliÄin neÅeli inkĆ¢rıyla baÄlantılıdır. KiÅinin kendine uygunluÄunu reddeder. Maske geƧiÅle, dƶnüÅümlerle, doÄal sınırların ihlaliyle, dalga geƧmeyle, takma isimlerle iliÅkilidir. YaÅamın oyunbaz unsurunu iƧerir, en kadim ayin ve gƶsterileri karakterize eden, gerƧeklikle imgenin ƶzgün bir karÅılıklı iliÅkisine yaslanır. (…) Modern yaÅamda dahi ƶzel bir atmosfere bürünmüÅtür ve baÅka bir dünyaya deÄginmiÅ gibi gƶrünür. Maske asla nesneler arasında bir nesneden ibaret deÄildir…”[8]
Maskenin yeniden gƶrünürlük kazanması, 20. yüzyıl sonlarında, neoliberal kapitalizmin yıkımına karÅı küresel planda patlak veren kitlesel protesto gƶsterileriyle oldu. 1970-80’li yıllarda Alman ve İtalyan otonomistlerin kullandıkları, ama pek yaygınlaÅmayan maskeleri saymazsak, bu baÄlamda ilk kez, 1994 yılbaÅında, Meksika’nın ABD ile imzaladıÄı Kuzey Amerika Serbest Ticaret AnlaÅması NAFTA’nın yürürlüÄe girmesinden saatler ƶnce, Meksika’nın Chiapas eyaletinde baÅgƶsteren Maya yerlilerinin Zapatista ayaklanmasıyla sahne aldı. İsyancı EZLN gerillaları, sadece gƶzlerini ve aÄızlarını aƧıkta bırakan kar maskeleri ardında gizliyorlardı yüzlerini.
Yalnızca güvenlik güçlerinin gƶzetiminden korunmak iƧin deÄil… Maske, bir bakıma küreselleÅme karÅıtı hareketlerin ƧoÄunun paylaÅtıÄı ilkeleri ifadelendiriyordu:
1. Parti ve devletin siyasal temsilinin reddi: Birinci tekil Åahsın inkĆ¢rı ve kolektivitenin iƧerisinde erimesinin gƶstereni olarak maskeler, devletin yurttaÅlarından talep ettiÄi bireysel aƧık ve meÅru kimlik temsilinin reddiydi.
2. Toplumsal hareketlerde ayrıÅtırıcı kimlik gƶsterenlerinin ilgası: Kimlikler kadın, siyah, LGBTI, yerli, dindar vb. olarak ayrıÅabilirdi ama herkes Zapatista, Otonom ya da Anonymous olabilirdi.
3. Maske doÄrudan demokrasi ve eÅitlikƧiliÄi desteklemekteydi: Temsili organlardansa bireylerin karar alma süreƧlerine doÄrudan katılımını ƶngƶren yeni toplumsal hareketler iƧin maske, yetke ve hiyerarÅi gƶsterenlerinin ilgasıydı.[9] “Marcos’un kim olduÄunu gƶrmek istiyorsanız, maskenin ardında kimin gizlendiÄine bakın, sonra da yüzünüze bir ayna tutup kendinize bakın. Orada gƶrdüÄünüz yüz Marcos’un yüzüdür, çünkü hepimiz Marcos’uz.”[10] diyordu EZLN “alt-komutan”ı Subcommandante Marcos.
Mesaj, kısa sürede neoliberalizme karÅı tüm protesto hareketlerince alındı, kabullenildi. 2008-2012 küresel krizinde halklara dayatılan yoksullaÅma/ yoksunlaÅma politikalarına karÅı ABD’de Wall Street’in iÅgaliyle baÅlayıp kısa sürede dünyaya yayılan “Occupy/ İÅgal Et” eylemleri, Zapatist kar maskesine V for Vendetta’nın Guy Fawkes maskelerini ekledi. Bu maske, kısa sürede küresel siber eylemci Anonymous hareketi tarafından benimsendi. İkonografiye kısa sürede 2017 tarihli Casa de Papel dizisinin ünlendirdiÄi Salvador Dali maskesi de eklendi… Ve Kürt/ Filistin poÅileri hem uluslararası dayanıÅmanın, hem de yüze sarıldıÄında eylemciyi anonimleÅtiren gizliliÄin simgesi olarak yerküredeki, neoliberal yoksullaÅtırma/ yoksunlaÅtırma politikalarına karÅı protesto eylemlerinin gƶzdesi olmayı sürdürdü…
Bakhtin’in karnavallara iliÅkin sƶzleri protesto hareketlerinin yeniden güncelleÅtirdiÄi maskeyi anlamlandırmada geƧerli bir baÄlam oluÅturmaktadır: “KalabalıÄın Åenlikli ƶrgütlenmesi, ƶncelikle somut ve duyumsal olmalıdır. Güruhun sıkıÅtırması, bedenlerin fiziksel teması dahi belirli bir anlam yüklenir. Birey kendini kolektivitenin ayrılmaz bir parƧası, halk kütlesinin bir üyesi olarak hisseder. Bu bütün iƧinde bireysel beden belirli ƶlçüde kendisi olmaktan Ƨıkarak bedenleri mübadeleye sokar (kostüm deÄiÅikliÄi ve maske aracılıÄıyla) yenilenir. Aynı zamanda, halk duyumsal, maddi, bedensel birliÄinin ve topluluÄun ayırdına varır.”[11]
Buraya dek sƶylediklerimden, maskenin üstlendiÄi roller Åƶylece Ƨıkarsanabilir.
1. Maske, koruyucudur. TaÅıyıcısını saÄlık risklerine (hava kirliliÄi, solunum yoluyla bulaÅan virütik hastalıklar, biyolojik/nükleer silahların etkileri…) karÅı olduÄu kadar, kitlesel eylemlerde otoriteye karÅı korur.
2. Maske bir “temsil”, kimliÄi deÄiÅtirme aracıdır. Küçük ƶlƧekli toplumların kayda geƧirilen ayinlerinin pek ƧoÄunda, maske kullanıldıÄı gƶrülür. Maske kullanıcıları, ayin boyunca somut kiÅiler (X klanının/topluluÄunun Y isimli mensubu) olmaktan Ƨıkarak bir baÅkası, genellikle kliÅe bir rol kalıbı iƧinde kavranan bir “doÄa ƶtesi varlık”a dƶnüÅürler. Ata ya da hayvan ruhları, doÄa güçleri, ilahlar, mitik kiÅiler… Bu rolleriyle avın bereketli geƧmesi, ürünün bol olması, saÄaltım, yaÄmur saÄlama, ƶlüm, kehanet… gibi topluluÄun kritik gündemlerinde aracılık yaparlar. Maskenin bir baÅkasına (somut kiÅi ya da soyut kavram/güç) dƶnüÅ(tür)me iÅlevi, ya da bir baÅka deyiÅle “temsil” etkisi, seküler baÄlamda, tiyatroda da sürer.
3. Maske kimliÄi gizlemenin aracıdır. Maske izleyiciye yalnızca kiÅinin olduÄundan baÅka bir kiÅi ya da Åey (doÄaüstü güç, ata ruhu, hayvan vb.) olduÄu kabulünü dayatmaz. O, aynı zamanda, ƶzellikle otoritenin sorgulandıÄı, protesto edildiÄi, meydan okumaya maruz kaldıÄı baÄlamlarda, kiÅinin kimliÄini gizlemesine aracı olur. Güvenlik güçleriyle ƧatıÅan, yüzü poÅiyle sarılı eylemci, 21. yüzyılın gƶzetim teknolojilerine karÅı ƶnlemini almıŠsayar kendisini. Ama ortaƧaÄ karnavallarında, maskeli balolarda, ya da günümüz faÅinglerinde gündelik yaÅama hükmeden normları, ahlak kurallarını boÅlayan katılımcı da, maskenin kendisine saÄladıÄı anonimlikten yararlanmaktadır. Ya da soyguncu, maskeyle gizler yüzünü. Bir baÅka deyiÅle maske (siyasal, idari, dinsel, ahlaksal) yetkeye karÅı güvenlik saÄlar.
4. Maske anonimleÅtirici, eÅitleyicidir. Kolektif eylemlerde maskenin, taÅıyıcılarını anonimleÅtirdiÄi kadar, eÅitleyici bir etkisi vardır. “Ben”i “biz”e katarak eritir. OrtaƧaÄ karnavallarında taÅınan maske, bir dülgerle bir kont arasındaki toplumsal uƧurumu, geƧici bir süreliÄine de olsa, ilga eder. Zapatistaların kar maskesi, Occupy’cıların ya da Anonymous’un Guy Fawkes maskesi, otonomların yüzlerini gizlediÄi poÅiler, sınırlarını devletlerin ƧizdiÄi meÅruiyet alanının dıÅında devinen aktƶrlerde yatay ve eÅitlikƧi iliÅkilere dayalı bir anonimite yaratmaktadır.
Yeri geldi, sorayım: Durumsal olarak kimi zaman maske takmamızı yasaklayan, kimi zaman ise (pandemi koÅullarında olduÄu üzere) teÅvik eden, hatta zorlayan devletin kendisi maske takar mı?
Maskenin protesto hareketleri baÄlamındaki anlamını tartıÅırken, “meÅruiyet” sorunsalına deÄinmiÅtim. Protesto eylemlerinde taÅınan maske (eylemcilerin eylemleri Åiddet iƧersin ya da iƧermesin) devletin yurttaÅlar iƧin ƧizdiÄi meÅruiyet sınırlarına itirazını ifade eder. Maskeli protestocu, kendisinden kamusal alanda yüzünü gizlememesini talep eden devlete, baÅka Åeylerin yanı sıra, “kendi irademle benim iƧin ƧizdiÄin meÅruiyet alanının dıÅına Ƨıkıyorum” mesajını vermektedir. Bu ise bazı ülkelerde (hĆ¢len) yasal kovuÅturmayı gerektiren bir “suƧ” sayıldıÄı iƧin, kamusal alanda yüzünü ƶrtenler hakkında iÅlem yapılmasına yol aƧmaktadır.
Peki, devletlerin kendisi yurttaÅlar iƧin koydukları bu “aƧıklık ilkesine kadar uyarlar?
“MeÅruiyet” kĆ¢Äıt üzerinde, “devlet” olmanın olmazsa olmazı. Premodern devletler meÅruiyet kaynaklarını ƶrflere, geleneklere, ilahi iradeye vb. dayandırırken, “modern” devletler meÅruiyetlerini “yasalar” ve yasal düzenlemelerden alır. KaynaÄını Anayasa ve devletin imzacısı olduÄu uluslararası sƶzleÅmelerden alan yasalar ve diÄer mevzuat. Devletin “meÅruiyet”i asgari olarak, kendisini baÄlayan yasaları ƧiÄnemeyeceÄine dair yurttaÅa verdiÄi güvencede yatar.
Bu durumda, hiƧ kuÅku yok ki bu mevzuat eriÅilebilir olmalıdır. Bir baÅka deyiÅle yurttaÅ(lar) devletin hangi uluslararası ve ulusal yasa, yƶnetmelik vb. mevzuat ile kendini baÄladıÄını bilme hakkına sahiptir. Bilebilmelidir ki gerektiÄinde devlete karÅı yargıya baÅvurabilsin. (“Yargı denetimine aƧıklık” ilkesi, “hukuk devleti”nin temel ƶzelliklerinden biridir, ƶyle deÄil mi?)
Dahası, bir devletin “demokratiklik” iddiası varsa, yalnızca yasal mevzuata baÄlılık da yeterli deÄildir. Bu iÅleyiÅi yurttaÅ denetimine tabi kılmak iƧin “aƧıklık/ Åeffaflık ilkesi” de vazgeƧilmezdir. Yard. DoƧ. Dr. Mahmut Akpınar “demokratik yƶnetim anlayıÅı”nın üç temel unsurunu Åƶyle tanımlıyor: “İdarenin karar alma süreƧlerinin ƶnceden belli olan usul ve esaslara gƶre belirlenmesi; idare dıÅında olanların idarenin elinde bulunan ve gizliliÄi olmayan bilgi ve belgelere kolayca ulaÅabilmesi, yani ‘bilgi edinme ƶzgürlüÄü’; son olarak, vatandaÅın katılımını kolaylaÅtıracak Åekilde idarenin ‘aleni’, yani aƧık olması”[12]...
“Aleniyet”, hiƧ kuÅku yok ki yasal ƧerƧevenin eriÅilebilirliÄinin yanı sıra, yurttaÅın muhatap olduÄu devlet gƶrevlisinin aƧık kimliÄini bilme hakkını da iƧerir. Bu nedenledir ki, ƶrneÄin, Polis Vazife ve Salahiyetleri Kanunu’nun 4/A maddesi, “Polis, gƶrevini yerine getirirken, kendisinin polis olduÄunu belirleyen belgeyi gƶsterdikten sonra, kiÅilere kimliÄini sorabilir,” demektedir. Ya da, Emniyet Hizmetleri Sınıfı Mensupları Kıyafet YƶnetmeliÄi’nin 5/c maddesi polis Åapkasının nasıl takılacaÄını belirlerken, “Åapka ve kep, vizƶrünün ƶn kenar ile kaÅ arasında bir parmakla, en Ƨok bir buƧuk parmak mesafe bırakılmak suretiyle kaÅlara paralel olarak” giyilmesini düzenler. Aynı yƶnetmeliÄe 2020 yılında yapılan bir deÄiÅiklikle, kadın polislere baÅƶrtüsü serbestisi saÄlanırken, yüzün ƶrtülmemesi esası getirilmiÅtir: “BaÅını ƶrten bayan personel iƧin baÅı ƶrtecek ama yüzü ƶrtmeyecek” bir ƶrtü kullanılacaktır. (madde 17) Bunun yanı sıra, her polis, gƶrülebilir bir yaka (ya da kask) numarası taÅımak zorundadır.
Bunların anlamı belli: devlet gƶrevlileri, ama ƶzellikle de devletin yurttaÅla en sık muhatap olan gƶrevlisi, kimliÄi aƧık, teÅhis edilebilir olmalıdır…
Tabii bu, kĆ¢Äıt üzerinde bƶyledir… Devlet(ler)in “raison d’Ć©tat” ile aƧıklanan, yurttaÅ denetimine kapalı, gizli-kapaklı iÅleri vardır, ve bunlar “devlet sırrı” kisvesi altında “maskelenir”. Ćyle ya, hükümetlerin bütƧenin askeri operasyonlar, istihbarat, “devletin güvenliÄi” vb. iÅler iƧin kamu denetiminden kaƧırdıÄı (ve 2021 yılının ilk yarısında yüzde 107 oranında artarak rekor bir rakama, 463,7 milyon TL’yi bulduÄu bildirilen[13]) kısmının adı “ƶrtülü ƶdenek” deÄil mi?
ĆdeneÄin “ƶrtülüsü” olduÄu gibi, devlet güçlerinin de “ƶrtülü”sü vardır… “Terƶr”le iliÅkilendirilen suƧ isnatlarında mahkeme huzuruna Ƨıkartılan tanıklar, SEGBİS’le katılmaktadırlar duruÅmaya ve yüzleri ile sesleri perdelenmektedir, ƶrneÄin. “İtirafƧı”ların ya da devlet güçlerine “yardımcı” kiÅilerin, ettikleri “yardım” ƶlƧeÄinde kimlikleri gizlenir, deÄiÅtirilir, baÅka bir hayat saÄlanır kendilerine.
Ama “devlet ve maske” iliÅkisinin en Ƨarpıcı ƶrneÄi, “maskeli devlet güçleri” ya da “Ćzel HarekĆ¢tƧılar”dır. EriÅime kapalı bir yƶnetmeliÄe, “Emniyet Genel MüdürlüÄü Ćzel HarekĆ¢t Dairesi BaÅkanlıÄı Merkez ve TaÅra TeÅkilĆ¢tı KuruluÅ, Gƶrev ve ĆalıÅma YƶnetmeliÄi” (bu yƶnetmeliÄi internet ortamında bulamazsınız…) hükümlerine gƶre gƶrevdeyken maske takmaları “zorunlu” olan gƶrevlilerdir bunlar.[14]
Peki, “Ćzel HarekĆ¢tƧılar” devletin yasalarıyla ne kadar baÄlıdır? (Aklıma 2015 Aralık’ında tanıklık iƧin bir insan hakları savunucuları heyetiyle birlikte gittiÄim Diyarbakır’da, ƧatıÅmaların yaÅandıÄı Sur bƶlgesinde bize “eÅlik eden” kar maskeli ƶzel harekĆ¢tƧının sƶzleri geliyor: “Burada devlet de biziz, kanun da!”)
Bunu teÅkilĆ¢tın kurucusu Korkut Eken’in (Bozkurt Yarbay) TBMM Susurluk Komisyonu’na verdiÄi ifadeden ƶÄrenelim, dilerseniz:
“... Evet, bunlar, güneydoÄunun tabiĆ® efendim, bütün kırsal kesimlerini karıŠkarıŠdolaÅan, diyelim ki, bir ay iƧinde yirmi günü daÄda geƧirip, üç beÅ gününü evde geƧiren, basılması muhtemel en kritik arazi ve arızalarını bekleyen, ilƧeleri bekleyen ƶzel yetiÅmiÅ birimler. Bunların ƧoÄu, inanın ifade almayı bilemez diÄer polisler gibi. Bırakın pasaport iÅleri, bilmem ne Åeyi, ifade almayı bilemez diyorum. Normal polisten; bunlar, sadece kırsal kesimde, askerlerin ƶzel timleri gibi, sırf kırsal kesimde ama mücadele etmek üzere yetiÅtirilmiÅ, hazırlanmıŠbirlikler. ... Ćzel tim personeli diÄer polisler gibi yetiÅmemektedir. Bunlar daÄda, bayırda, gece ve gündüz her türlü iklim ve arazi Åartlarında gƶrev yapabilmesi, inisiyatifle hareket edebilmesi iƧin, bƶyle serdengeƧti tipte yetiÅtirilmektedir. EÄer, diÄer polisler gibi pısırık -karakol polisi- sadece ifade almak iƧin falan gibi yetiÅtirilirlerse, PKK ile mücadele etmeleri mümkün deÄil. Bunu yalnız ben polis ƶzel timleri iƧin sƶylemiyorum, bütün genel anlamda, askerin de ƶzel timlerinin bƶyle yetiÅmesi gerektiÄine inanıyorum. Ufak tefek bunların Åeyi olacak tabii, baÅka türlü adam daÄda aylarca kalamaz, aylarca PKK ile mücadele edemez, baÅından kurÅun geƧmeyen adam da bunları bilemez. ...”[15]
Korkut Eken’in sƶzünü ettiÄi “ufak tefek Åeyler”in ne olduÄunu Kürt coÄrafyasında yaÅayan herkes biliyor… Kürt halkına nelere mal olduÄunu da… En yakın ƶrnek, AKP hükümeti ile Kürt hareketi arasındaki müzakerelere dayalı “BarıŠsüreci”nin sona ermesi ardından AÄustos 2015-Åubat 2016 arasında PKK’nin eylemleri gerekƧesiyle estirilen “isyan bastırma” havasında gerƧekleÅtirilen operasyonlardır. İlan edilen sokaÄa Ƨıkma yasakları boyunca TİHV’nin 22 Mart 2016 tarihli raporuna gƶre “en az 310 sivil” yaÅamını yitirmiÅ, yüzlerce kiÅi yaralanmıÅ, yaralıların tıbbi yardıma eriÅimleri engellenmiÅ, mahalleler yıkılmıÅ, bƶlge halkı telafisi olanaksız maddi ve manevi kayıplara uÄratılmıÅtır. Ayrıntılar iƧin ƧeÅitli insan hakları kuruluÅlarının olayların ardından hazırladıÄı SuƧ Duyurusu”na[16] ve İHD, TİHV, MHD, bƶlge baroları gibi kuruluÅların raporlarına bakılabilir. “SuƧ duyurusu”nda olan-bitenler “İnsanlık suƧu” olarak tanımlanmaktadır. Raporlarda sayılan eylemlerin faili ise, hemen tümüyle maskelerinin ardına gizlenmiÅ, kimliklerinin tespiti mümkün olmayan, dolayısıyla da hiƧbir zaman yargı ƶnüne getirilemeyecek olan “Ćzel HarekĆ¢t”Ƨılardır. Gƶrevleri arasında, Emniyet Genel MüdürlüÄü’nün tanıtım sitesinde, “Devletin varlıÄını ve baÄımsızlıÄını, vatanın ve milletin bƶlünmez bütünlüÄünü kayıtsız ve Åartsız korumak” bulunan[17] Ćzel HarekĆ¢t”Ƨılar… Eli silahlı bir güvenlik “birimi”ni bƶylesi bir “misyon”la donatıp bƶylesine kontrol dıÅı bırakırsanız, yapacakları “ufak tefek” Åeyler, toplum nezdinde onulmaz yaralar aƧabilir…
Olasıdır ki bu sƶzlerin ardından, “Ya devletin güvenliÄi?” sorusu gelecektir.
Aslına bakılırsa sorun, elimizdeki en zengin ƶrnek kaynaÄını oluÅturan T.C. Devleti’yle sınırlı deÄil. Genellikle miladı 11 Eylül 2001 tarihine yerleÅtirilen “küresel terƶrle mücadele” stratejisi, ƧubuÄun “Temel İnsan ve YurttaÅ Hakları” ucundan “devletin güvenliÄi” ucuna doÄru bükülmesini ƶngƶrmekte, devletlerin tasarrufları artan ƶlçülerde Åeffaflıktan, denetlenebilirlikten uzaklaÅmakta.
Afganistan’da gelinen duruma bakıldıÄında, ne denli “baÅarılı” olduÄu bir hayli su gƶtürür hĆ¢le gelen bu “güvenlik stratejiler”i, kanımca daha Ƨok hem ulusal hem de küresel ƶlƧekte büyüyen gelir uƧurumuyla ilgili. OXFAM verilerine gƶre, 2019 itibariyle en zengin yüzde 1’lik dilimin servetinin 6.9 milyar insanın toplam servetinin iki katını geƧtiÄi[18] bir dünyada, meÅruiyeti de, yurttaÅ denetimini de, ÅeffaflıÄı da, demokrasiyi de sürdürmek, olanaksız…
Bu nedenledir ki devlet(ler) eÅitsizliÄin devasa (ve sürdürülemez) boyutlara eriÅtiÄi bir düzeni korumak adına maske taktıkƧa, yurttaÅlar da maskelerine bürünüp sokaklara, meydanlara dƶkülmek zorunda kalıyor…
30 Ekim 2021 09:45:53, ĆeÅme Kƶyü
N O T L A R
[1] 16-17 Ekim 2021’de on-line olarak düzenlenen “Maske” temalı 7. Siyasal Psikoloji Konferansı aƧılıŠkonuÅması… [*] KaldıraƧ, No: 246, Ocak 2022…
[2] Jean Baudrillard.
[3] Archivistpress, “An Anthropology of Masks in Modern Protest Movements”, 25 Åubat 2016, https://archivistpress.wordpress.com/2016/02/25/an-anthropology-of-masks-in-modern-protest-movements/
[4] Gülfem Uysal, “MaÄara sanatı”, 2016 https://www.researchgate.net/publication/ 291137009_Cave_Art_Magara_Sanati
[5] Polly Richards, “The Dynamism of Dogon Masks and Mask Performances”, https://www.menil.org/read/online-features/recollecting-dogon/dogon-now/dynamism-of-dogon-masks-polly-richards.
[6] Doug Johnson, “Facing the Mask and Unmasking the Face, a Discussion of Masked Impersonation in North American Indian Religious Traditions”, 1984.
[7] Jeffry S. Ravel, “Venetian Masks for Carnival and for finessing an archaic political order”, https://shass.mit.edu/news/news-2020-pandemic-meanings-masks-venetian-masks-historian-jeffrey-s-ravel
[8] Mikhail Bakhtin, Rabelais and his World, Indiana University Press, 1984: 39-40.
[9] Bkz. Thomas Nail, “The Politics of the Mask”, http://www.huffingtonpost.com/thomas-nail/the-politics-of-the-mask_b_4262001.html. HiƧ kuÅkusuz, politik arenada maske yalnızca sol hareketlerin eÅitlikƧiliÄine iÅaret etmiyor. Ku Klux Klan gibi ırkƧı yapılanmalar da, kovuÅturmalardan kaƧınmak iƧin taktıkları kukuletalı maskeleriyle son derece katı bir hiyerarÅi sergiliyorlar.
[10] Aktaran Erhan Ćzcan, “Unmasking The Power: A Short Genealogy of Political Mask”, https://www.academia.edu/10203836/Unmasking_the_Power_A_Short_Genealogy_of_Political_Mask
[11] Bakhtin, a.g.y. s. 255.
[12] Mahmut Akpınar, “Gün IÅıÄında Yƶnetim AƧısından Türk Kamu Yƶnetiminde AƧıklık ve Åeffaflık Sorunu”, Süleyman Demirel Ćniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Y.2011, C.16, S.2, s.235-261.
[13] Emre Deveci, “CumhurbaÅkanlıÄı’ndan Ćrtülü Harcamada Rekor”, Sƶzcü, 16 Temmuz 2021, https://www.sozcu.com.tr/2021/ekonomi/cumhurbaskanligindan-ortulu-harcamada-rekor-6542418/
[14] “Ćzel HarekĆ¢t Polisleri mesleÄin gerektirdiÄi gizlilik kurallarına riayet edilmesi bakımından Ćzel HarekĆ¢t Daire BaÅkanlıÄı Merkez ve TaÅra TeÅkilĆ¢tı yƶnetmeliÄi hükümlerine gƶre maske takmak zorundadır.” (https://www.internethaber.com/ozel-harekat-polisleri-neden-maske-takiyorlar-foto-galerisi-1738276.htm)
[15] https://atin.org/newsdatabase_print.asp?pcmd=articleprint&articleid=245
[16] ĆDAV (Ćzgürlükçü Demokrat Avukatlar Grubu) “İnsanlıÄa KarÅı SuƧa İliÅkin DilekƧe ĆrneÄi”, https://failibelli.org/wp-content/uploads/2016/06/%C4%B0nsanl%C4%B1%C4%9Fa-Kar%C5%9F%C4%B1-Su%C3%A7a-%C4%B0li%C5%9Fkin-Dilek%C3%A7e-%C3%96rne%C4%9Fi-%C3%96DAV.pdf
[17] https://www.egm.gov.tr/ozel-harekat-polisi
[18] Uluslararası Åeffaflık DerneÄi, “Küresel Servet EÅitsizliÄi Raporu”, http://www.seffaflik.org/wp-content/uploads/2020/02/Oxfam-K%C3%BCresel-Servet-E%C5%9Fitsizli%C4%9Fi-Raporu.pdf
Yorum Ekle