$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

KADINLARA, KENTLERE, GECELERE DAÄ°Rā€¦[1]

ā€œHepimiz mahpusuz. Ama kimimizin hĆ¼cresinde pencere var kimimizinkinde yok.ā€ [2] ā€˜Kadına Yƶnelik Şiddete Karşı Ulusl...






ā€œHepimiz mahpusuz.
Ama kimimizin hĆ¼cresinde
pencere var
kimimizinkinde yok.ā€[2]

ā€˜Kadına Yƶnelik Şiddete Karşı Uluslararası Dayanışma ve MĆ¼cadele GĆ¼nĆ¼ā€™ dolayısıyla dĆ¼zenlediğiniz bu etkinliğe ā€œKent ve Kadınā€ konulu bir sunuşla katılmamı istediniz bendenā€¦
BĆ¼yĆ¼k bir sevinƧle. Ama madem ki bu semineri geceyarısına doğru dĆ¼zenliyorsunuz, bir bildiğiniz vardır, diyorum.
Ve izninizle, benden istediğiniz temalar arasına bir de ā€œgeceā€yi ekliyorum.
Ć‡Ć¼nkĆ¼ hepimiz biliyoruz ki geceler kadınlar iƧin tekinsizdir. Ama ƶzellikle kentlerde!
Kırsal kesimde yaşayanlar gecenin sorun teşkil etmediğini bilirler orada. Zaten erkekler iƧin de fazla bir anlam ifade etmez.
Ya gĆ¼n boyu ekinde Ƨalışır, gece ise televizyon karşısında uyuklarsınızā€¦ Ya erkekler kahvede okey oynarken kadınlar konu komşu ziyaretine, mukabeleye filan gider. En iyi ihtimalle de dĆ¼ÄŸĆ¼neā€¦ Kƶy yaşamında ne kadın ne de erkeğin, kendini ā€œgĆ¼vensizā€ hissetmesi iƧin fazlaca bir neden yoktur.
Ć‡Ć¼nkĆ¼ hemen herkes ya komşu ya akrabadır. 300-500 kişilik bir yerleşimde, toplumsal denetim, bireylerin ƶzgĆ¼rlĆ¼klerini sınırlandırırken, gĆ¼venliği bĆ¼yĆ¼k ƶlĆ§Ć¼de sağlarā€¦ En kƶtĆ¼ risk, gece karanlığından yararlanan kaƧamak ilişkilerin konu-komşu tarafından yakalanıp ā€œdedikoduā€ konusu olmasıdır. O kadarā€¦
Oysa kentlerdeā€¦ Hele metropol kentlerde.. Gece kadınlar aƧısından bĆ¼yĆ¼k soruna dƶnĆ¼ÅŸĆ¼r. TehditkĆ¢r, tehlikeli, tekinsizdirā€¦
Bir zamanlar Londra polisinin kadınların gĆ¼venliği iƧin yayınladığı bir broÅŸĆ¼r geƧmişti elimeā€¦ Kadınlara geceleri ana caddeden ayrılmamaları, tek başlarına karanlık sokaklara girmemeleri, toplu taşıma araƧlarında erkek grupları ya da gĆ¼ven telkin etmeyen erkeklerle gƶzgƶze gelmekten kaƧınmaları, evlerinin kapılarını sıkıca kilitlemeleri, tanımadıkları kişilere kapı aƧmamalarıā€¦ vb. telkin ediliyordu. Londra polisi kadınlara adeta ā€œbizden umut yok,ā€ diyordu; ā€œbaşınızın Ƨaresine bakınā€¦ā€
Kentlerdeki erkek egemenliği kadınları ikiye bƶlmĆ¼ÅŸtĆ¼r. ā€œGĆ¼ndĆ¼z kadınlarıā€ ve ā€œgece kadınlarıā€... GĆ¼ndĆ¼z kadınları, anadır, bacıdır, karıdır, yardır. Mahremdirler; ā€œKişiye ƶzelā€dirler yani. Ya Ƨarşıya Ƨıkmışlardır, ya akraba-komşu gezmesine, hasta ziyaretineā€¦ Mubahtır.
Oysa gece kadınları? Onlar mahrem değildirlerā€¦ Kimsenin bacısı, anası, avradı, yari olamazlar. Kimse onları tam olarak bilemez, avucunun iƧinde tutamaz. Erkeklerin ortak ilgi ve iyelik alanına dahil olabilirler ancak. Ɯzerlerinde her erkeğin ā€œhakā€kı vardır; bu hakkı tek başına temellĆ¼k etmeye kalkışmak,ā€ racona tersā€tir. Ya bar-pavyona ya da geneleve dairdirler gece kadınları. DĆ¼ÅŸmanca, aşağılayıcı bir kƶsnĆ¼llĆ¼ÄŸĆ¼n hedefi, nesnesidirler her daim. Cazip ama tehlikeli, eğlendirici ama gĆ¼venilmezdirler. Arzulanırlar ve Ć¼rkĆ¼lĆ¼r onlardan.
Geceleyin yuvasının, erkeğinin (babası, ağabeyi, kocasıā€¦) koruyuculuğundan sıyrılıp da sokağın tekinsizliğine adım atan kadınlar erkekler iƧin bir ikircim kaynağı olagelmiştir ƶteden beri. Ɩyle ya, cadılar gĆ¼ndĆ¼z sıradan, zararsız ihtiyarlarken, gece olunca sĆ¼pĆ¼rgelerine binip, Şeytanā€™la meşā€™um randevuları iƧin havalanmazlar mı?
Bir bakıma ƶzel-kamusal; mahrem-umumĆ® ikiliğine denk dĆ¼ÅŸen gece-gĆ¼ndĆ¼z klişesi nedeniyledir ki ā€œmazbutā€ kadınlardan beklenen, geceleyin evlerinde oturmaları, yanlarında namahrem olmadan sokağa Ƨıkmamalarıdır. Tek başına sokağa Ƨıkmayı gƶze alan kadın, ā€œgece kadınıā€ muamelesinin muhatabıdır; buna istekli olduğu varsayılır. Ä°tirazı ise ā€œcezaā€yı gerektirir: sƶzlĆ¼ ya da fiilĆ® taciz, tecavĆ¼z, şiddet, belki de ƶldĆ¼rĆ¼lmekā€¦
Evet, kentler geceleyin kadınlar iƧin tekinsizdirā€¦ Bu nedenledir ki kadın hareketlerinin taleplerinden biri, sokakları bol ışıklandırılmış, bol meydanlı, insan-merkezli, şenlikli ve gĆ¼venlikli kentlerdirā€¦
*   *   *
Yalnız geceleri mi?
İƧerdikleri olanca ā€œĆ¶zgĆ¼rlĆ¼kā€ vaadine karşın, kentler kadınlar iƧin genelde tekinsizdirā€¦ Tekinsiz ne sƶz, giderek bir cehenneme dƶnĆ¼ÅŸmektedir. Ɩzellikle son yıllarda kentsel rantın kapitalist sermaye birikiminin merkezine yerleşmesinin ā€œmetamorfoza uğrattığıā€ gĆ¼nĆ¼mĆ¼z kentlerinde.[3]
Evet, metamorfoz. Birden Ƨehresi değişti kentlerin. Upuzun, yĆ¼ksek mi yĆ¼ksek binalar sardı ufuklarını. TĆ¼rkiye 141 gƶkdelenle Avrupaā€™nın en Ƨok gƶkdeleni olan Ć¼lke unvanını kazandıā€¦ 91 binayla Ä°stanbul, Moskovaā€™yı takip ediyor; ama endişelenmeyin, 2016ā€™da, 127 gƶkdelenle onu geride bırakacakā€¦ Ve ister inanın ister inanmayın, 37 gƶkdelenli Ankara, Parisā€™i şimdiden ā€œgeƧmişā€ durumda![4]
Ya AVMā€™ler?[5] Şimdiden memleketin 9 milyon metrekaresini işgal etmiş durumdalarā€¦ Dile kolay; 2014 sonu itibariyle sayıları 368ā€™i bulacak. 100ā€™den fazlası Ä°stanbul, 40 kadarı Ankara, 20ā€™si Ä°zmirā€™deā€¦[6] (Oysa Parisā€™teki AVM sayısı 17;[7] Berlinā€™de 23;[8] ZĆ¼rihā€™te ise 3![9])
Ve kentin bağrını delik deşik eden bilmem kaƧ şeritli yollar, tĆ¼neller, kƶprĆ¼lerā€¦ Kent merkezlerini yayalara kapayıp otomobillerin işgaline aƧan ucube bir kent planlamacılığıā€¦ (Hatırlar mısınız bilmem; Melih GƶkƧek bir zamanlar Ƈankayaā€™dan hareket eden bir otomobilin yolda hiƧ durmadan Esenboğaā€™ya varacağı bir kent oluşturmak Ć¼zere dĆ¼ÄŸmeye basmıştı: Sanırım mimarlar, kent planlamacıları, kentliler, genƧler gibi bir takım ā€œbozguncuā€ unsurların muhalefeti olmasaydı, AKP belediyeciliğinin dĆ¼nya kentbilim tarihine armağanı olacaktı bu: otoyol-kent. Evet, muhalefetinizle Melih GƶkƧekā€™i o kendinden menkul ā€œuluslararası ƶdĆ¼lā€lerinden birinden ettiniz!)[10]
Uzmanlar 40 bin kişiyi bir saatte bir kƶprĆ¼den karşıya raylı sistem ile geƧirmek iƧin iki, otobĆ¼s ile geƧirmek iƧin dƶrt, otomobille geƧirebilmek iƧin ise oniki şeride gereksinim olduğunu kaydediyorlar. 15 yılda Ankaraā€™da yeni bir metro hattı aƧmayan, aƧılanların taşıdığı yolcu sayısının ise, yapılan katlı kavşaklar, genişletilen yollar, araƧ kapasitesini sĆ¼rekli arttırma Ƨabaları nedeniyle beklenenin Ƨok altında kaldığı bir belediyeciliğin vardıracağı sonuƧā€¦[11]
Peki, kentsel rant uğruna AVMā€™lerin, gƶkdelenlerin, bilmem kaƧ şeritli yolların istilasına uğrayan neo-liberal kentlerde insanların, ƶzellikle de kadınların yaşam şansı nedir?
Bilmem biliyor musunuz? Brezilyaā€™nın Topraksızlar Hareketi MSTā€™nin liderlerinden Charles Trocateā€™nin ā€œOtomobil ile ulaşım erkektir ve ırkƧıdır,ā€ dediğini aktarır Metin Yeğin bir yazısında.[12] Ɩyle ya, New Yorkā€™ta yapılan bir araştırma, otomobil sĆ¼rĆ¼cĆ¼lerinin yĆ¼zde 75ā€™inin erkek, bir o kadarının da beyaz olduğunu gƶsteriyor.
Neo-liberal kent politikaları kentsel alanları ā€œsoylulaştırıpā€ yoksullardan zenginlere aktarıyorsa, bu durumda kentin madunları da giderek kadınlaşıyor, demektir. Ɩyle ya, dĆ¼nya mĆ¼lksĆ¼zlerinin Ƨoğunluğunu (yĆ¼zde 70) kadınlar oluşturuyorsa ve ƶrneğin TĆ¼rkiyeā€™de kentsel mĆ¼lkiyetin bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼ (yĆ¼zde 70 dolayları) erkeklerin elinde toplanmışsa,[13] siz bakmayın plaza reklamlarında boygƶsteren albenili, şık, bakımlı kadınların bolluğuna; kentsel ā€œsoylulaşmanınā€ da esasta ā€œerilā€, bir başka deyişle erkek zenginliğiyle Ć¢lĆ¢kalı bir sĆ¼reƧ olduğunu sƶyleyebiliriz. Ya da, kadınların bĆ¼yĆ¼k Ƨoğunluğunun kentlilerin ā€œen alttakilerā€ini oluşturduğunu.
Şunu unutmamak gerek; kentsel soylulaşma, bir başka sĆ¼reƧle, yoksulların giderek kent saƧaklarına itilmesiyle atbaşı gitmekteā€¦ Bu, dĆ¼nyada Ƨok bilinen bir uygulama;  TĆ¼rkiyeā€™de ise ekonominin lokomotifine inşaat sektƶrĆ¼nĆ¼ yerleştiren AKP hĆ¼kĆ¼metlerinin kentsel mekĆ¢nların tĆ¼kenmesi Ć¼zerine, ā€œdepreme dayanıklı konutlar inşa edeceğizā€ diye ā€œkentsel dƶnĆ¼ÅŸĆ¼mā€ adı altında mahalleleri yerle bir edip yerlerine plazalar, lĆ¼ks konutlar, AVMā€™ler filan inşa etmesi şeklinde tezahĆ¼r ediyor. Bunu yaparken de yıktıkları mahallelerin eski sakinlerini, kent dışlarında inşa edilmiş beton kutulara sĆ¼rĆ¼yorlar. Ɩrneği Ƨok; Ä°stanbul/ Ayazmaā€™da olan-bitenleri hatırlamak yetecek. Biliyorsunuz, Ayazma Ağaoğluā€™na peşkeş Ƨekilip onun elinde My World Europe adıyla bir ā€œmarka kentā€ ucubesine dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rĆ¼lĆ¼rken, Ayazmaā€™nın Ƨoğu KĆ¼rt olan eski sakinleri, Halkalı/ BezirganbahƧeā€™deki TOKÄ° konutlarına gƶnderildiler. Ƈoğunun aylık geliri 600-900 TL arasındaydı, dĆ¼zenli bir işleri yoktu. Bu parayla BezirganbahƧeā€™de yerleştirildikleri konutların banka kredi borcunu, apartman giderlerini, elektriğini, suyunu ƶdeyemediler. Dairelerini satıp, yeniden gecekondularını inşa etmek Ć¼zere Silivriā€™ye, Trakyaā€™ya gƶƧtĆ¼lerā€¦ Bƶylelikle ekmeklerini kazandıkları kentten iyice uzaklaştırılmış oldular.
Bir an iƧin kendinizi BezirganbahƧeā€™deki ā€œtoplu mezarā€lardan birine yerleştirilmiş kadınlardan biri olarak tahayyĆ¼l edinā€¦
Bilirsiniz, bĆ¼yĆ¼k kentlerdeki gecekondu mahalleleri, akrabalık ve hemşerilik ilişkisi Ć¼zerinden oluşturulmuştu. Yeni gelen, eski gelenlerden aldığı yardımla inşa ederdi gecekondusunu ve kırsal dayanışma ƶrĆ¼ntĆ¼leri, kente taşınmış olurdu. Darda kalana maddi yardım, iş bulma, hastaya bir kĆ¢se Ƨorba gƶtĆ¼rme, veresiye alışveriş yapabileceğin bakkalā€¦ Yabancı, dĆ¼ÅŸmansı kent ortamında, yeni kentli yoksullara bir soluk alma olanağıydı. Bir şey dahaā€¦ Gecekondunun bahƧesinde yetiştirilen biber, domates, patlıcan, tandırda pişirilen ekmek, kĆ¼meste yetiştirilen tavuk, dar zamanların bankası gƶrevini gƶrĆ¼yordu adeta.
Kentsel dƶnĆ¼ÅŸĆ¼m, mahalleleri dağıtıp aileleri beton bloklara gƶmerken, bu dayanışmayı da tarumar etmekte. Bundan en Ƨok etkilenenler ise, ocağı kaynatmaktan, Ƨocuğa bakmaktan, Ƨamaşırı-bulaşığı yıkamaktan sorumlu kadınlar, hiƧ kuşkusuz. Tıkıştırıldıkları kĆ¼mesten hallice beton bloklarda, hoşbeş edecek, erişteyi imeceyle kesecekleri, Ƨamaşırı birlikte yıkayacakları, Ƨocuklarını emanet edecekleri komşularından, veresiye yazdıracakları bakkaldan, domates-biber yetiştirecekleri bahƧelerinden kopartılmış, izole bir yaşama mahkĆ»m kılınırken kent yaşamı daha da Ƨekilmezleşiyor onlar iƧinā€¦[14] Mimar Sinan GĆ¼zel Sanatlar Ɯniversitesi Şehir ve Bƶlge Planlama BƶlĆ¼mĆ¼ Ć¶ÄŸretim Ć¼yelerinden Yard. DoƧ. Dr. Erbatur Ƈavuşoğluā€™nun AKPā€™nin kentsel dƶnĆ¼ÅŸĆ¼mĆ¼nĆ¼ ā€œFilistin tipi kentsel dƶnĆ¼ÅŸĆ¼mā€ olarak tanımlaması boşuna değil.[15]
 ā€œAma,ā€ diye itiraz edebilir liberal gƶrĆ¼ÅŸlĆ¼ aklıevvel bir iktisatƧı bu sƶylediklerime, ā€œkentleşme kadınların iktisadĆ® yaşama katılmasını hızlandırıyor, onları bağımsız bir gelire sahip kılıyorā€¦ā€
Doğrudur, kentleşme kadınların ƶnĆ¼nde Ć¼cretli iş imkĆ¢nını aƧıyor. En dĆ¼ÅŸĆ¼k Ć¼cretli, en gĆ¼vencesiz, en kayıtdışı olanları genellikle. Kadın istihdamının dĆ¼nya ƶlƧeğinde kayıtdışında yoğunlaşması, şaşırtıcı değil. DĆ¼nyada dĆ¼ÅŸĆ¼k gelirli Ć¼lkelerde kadınların yĆ¼zde 60ā€™Ä±nın informel sektƶrde istihdam edildiği hesaplanmakta. SonuƧ mu? En dĆ¼ÅŸĆ¼k Ć¼cretli, en gĆ¼vencesiz, en kƶtĆ¼ koşullu işlerde Ƨalışan kadınlar, bunu saƧaklarında dışlanmış bir yaşam sĆ¼rdĆ¼rdĆ¼kleri kentlerde gerƧekleştirdiklerinde, işte ve evde gĆ¼nde 17 saat Ƨalışmak zorunda kalıyorlar.[16]
Bir başka deyişle, ā€œĆ¼cretli bir işte Ƨalışıyor olmakā€, kentli kadınların Ƨoğunun durumunu hiƧ de dĆ¼zeltmiyor. Tersine, iş ile konut arasında giderek uzayan mesafeleri[17] her gĆ¼n biraz daha sıkışan trafik, biraz daha kalabalıklaşan toplu taşıma araƧları iƧinde kat etmek, pazar pazar dolaşarak sebzenin, deterjanın en ucuzunu bulmaya Ƨabalamak, Ƨocukları okuldan ya da emanet edilen akraba, konu komşu veya sokaktan -neo-liberal iktisat politikaları kreş ve yuvaları dĆ¼ÅŸĆ¼k gelirliler iƧin erişebilir olmaktan Ƨıkardı, biliyorsunuz- toparlamak, eve koşturup yemek yapıp bulaşık yıkamakā€¦ yani hem evde hem de işte, boğaz tokluğuna ƶlesiye Ƨalışmak anlamına geliyorā€¦
Ve ā€œdƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rĆ¼lmĆ¼ÅŸ kentlerā€in, ya da neo-liberal kent politikalarının kentli kadınların Ƨoğunluğunu oluşturan yoksul, hatta orta hĆ¢lli kadınlara sunacak hiƧbir şeyleri yok. Tam tersine, onların son yaşam alanlarını da ellerinden almanın peşindeā€¦ Ɩrneğin, Ƨevreyi hoyratƧa yok ederken, soludukları havayı, iƧtikleri, yemek pişirdikleri, Ƨamaşır-bulaşık yıkadıkları suları kirleterekā€¦[18]
Ɩrneğin arada bir Ƨıkıp bir soluk alacakları, Ƨocuklarını salacakları parkları, diğer insanlarla buluşabilecekleri, fikir, haber, dedikodu alışverişinde bulunabilecekleri meydanları yok etmekle meşgul. Belki biliyorsunuzdur; DĆ¼nya Sağlık ƖrgĆ¼tĆ¼ā€™ne gƶre kentlerde yaşayan insan başına minimum 9 m2, tercihan 15 m2 yeşil alan gerekiyor. DĆ¼nyanın megakentlerinde bile bu gƶzetiliyor. Ɩrneğin,  New Yorkā€™ta kişi başına 23, Londraā€™da 22, Parisā€™te 11.5 m2 yeşil alan dĆ¼ÅŸĆ¼yor. Ya Ä°stanbul mu? Ä°stanbulā€™da kişi başına dĆ¼ÅŸen yeşil alan miktarı, belki inanmayacaksınız ama, 1 m2![19]
Ya meydanlar? TĆ¼rkiyeā€™nin nabzı, Ä°stanbulā€™un Ƨarpan kalbi Taksim meydanının ā€œyayalaştırmaā€ etiketiyle dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼ÄŸĆ¼ trajediden hiƧ sƶz etmiyorum. Bilmem yakın zamanlarda hiƧ gittiniz mi, orası şimdi geniş bir cezaevi avlusunu andırıyor.
GerƧek şu ki, agorafobik AKP iktidarı, bĆ¼yĆ¼k bir hızla tĆ¼ketiyor kentlerin meydanlarını. DĆ¼ÅŸĆ¼nĆ¼n ki, ā€œÄ°stanbulā€™da 2003 yılına kadar insanların toplanabilecekleri alan sayısı 470 iken, bu sayı şimdi 80ā€™e dĆ¼ÅŸā€mĆ¼ÅŸ durumda.[20] Tabii ki yerlerine AVMā€™ler, rezidanslar, gƶkdelenler dikildiā€¦ Uzmanlar Ä°stanbulā€™da beklenen deprem gerƧekleştiğinde insanların nerede toplanacağını soruyor, haklı olarak. Yanıt yok, Ć§Ć¼nkĆ¼ ā€œdepreme karşı gĆ¼venli binalarā€ bahanesiyle başlatılan ā€œkentsel dƶnĆ¼ÅŸĆ¼mā€, deprem toplanma alanları dĆ¢hil, meydanlarını, yeşil alanlarını yuttu kentlerinā€¦
*   *   *
Sƶze gecelerin kentlerde yaşayan kadınlar iƧin tekinsiz olduğundan bahisle başlayıp, ardından kapitalizmin mevcut durağında bir kĆ¢r Ć¼retme alanına, deyim yerindeyse bir ā€œĆ¼retim aracıā€na dƶnĆ¼ÅŸen kentlerin kadınların bĆ¼yĆ¼k bir Ƨoğunluğu, alt ve orta sınıf kadınları iƧin yalnız geceleri değil, yaşam boyu nasıl tekinsizleştiğini sergilemeye Ƨalıştım.
Evet, kapitalist kent, nĆ¼fusunun bĆ¼yĆ¼k Ƨoğunluğu, hele ki kadınlar iƧin bir cehennem. SƶzcĆ¼ÄŸĆ¼n gerƧek anlamında. Yalnızca her gĆ¼n biraz daha Ƨıldırtıcı hĆ¢le gelen trafiği, lĆ¼zumsuz gƶkdelenleri, iƧinde satılan her şeyin insanın cebini yaktığı AVMā€™leri, ā€œsoylulaşırkenā€ sakinlerini gittikƧe daha uzağa sĆ¼rmesiyle, hava-su-toprak kirliliği, temel hizmetlerin erişilmezliği, yabancılaştırıcı-yalnızlaştırıcı etkisi ile değil.
Aynı zamanda ā€œsuƧā€u, saldırganlığı sıradanlaştırması, iƧselleştirmesi, yaşamının aslĆ® unsuru hĆ¢line getirmesiyle de ƶyle.
Evet, yoksulluk ve suƧ, modern (ā€œkapitalistā€ olarak okunmalı) kentlerin kronik ifrazatındandır. Yoksul varoşlar, varsıllığın katlandığı kent merkezleri, ya da zenginlerin ikamet ettiği ā€œgĆ¼venliā€ siteler iƧin hep esrarlı, tehditkĆ¢r, tekinsiz mekĆ¢nlardırā€¦ Ä°kiye bƶlĆ¼nmĆ¼ÅŸtĆ¼r neo-liberal kent, yoksullarla zenginleri ayıran sınır, her gĆ¼n biraz daha belirgin hĆ¢le gelmektedir. Bir tarafta lĆ¼ksĆ¼n tepeleme yığıldığı, ışıltılı eğlence, iş, yaşam mekĆ¢nları, bir tarafta da alabildiğine uzaklara sĆ¼rĆ¼lmĆ¼ÅŸ, duraklarda saatlerce itiş kakış doluşacağınız otobĆ¼sleri, minibĆ¼sleri beklediğiniz, elektriğine, suyuna gĆ¼Ć§ yetiremediğiniz, Ƨamurlu, karanlık sokaklarıyla teneke mahallelerā€¦
ā€œÄ°stanbulā€™da birtakım alt yapısı olmayan, şehirden uzak, şehirle bağlantısı olmayan yerleşim bƶlgelerine dairelerin yanına bir cami, bir okul ve bir alışveriş merkezi yapılıyor. Burada bir kadın ne yapar. Sosyallik tarzlarını orada icra edemez. Başakşehir gibi yerlerde, alıştığı gibi kapı ƶnĆ¼ne Ƨıkamaz, komşusuyla konuşamaz. Bu mimari buna izin vermez. Anketlere gƶre orada bir sĆ¼rĆ¼ insan antidepresanla yaşıyor. Kadınları bırakın genƧler buralarda ne yapar? GenƧler sadece alışveriş merkezlerinde buluşabiliyorlar. Dolayısıyla bu dƶnĆ¼ÅŸĆ¼mler bir şiddet alt yapısı oluşturuyor. Bu Fransaā€™da da bƶyle oldu, Ä°ngiltereā€™de de bƶyle oldu. O nedenle, şehirle bağlantısı kopuk, sineması, kĆ¼ltĆ¼r merkezi, kĆ¼tĆ¼phanesi, kĆ¼Ć§Ć¼k esnafı olmayan yerleşimler yapılmıyor artık. TOKÄ° tarafından, ƧƶlĆ¼n ortasında birden bire mahalle oluşturur gibi yapılan yapılar 10-15 sene sonra şiddete yol aƧacak,ā€[21] diyor bu konuda, Fransaā€™daki vahşi kentsel dƶnĆ¼ÅŸĆ¼mĆ¼n gĆ¼nĆ¼mĆ¼zdeki banliyƶ şiddetine yol aƧtığının altını Ƨizerek.
Belki de yanılıyorā€¦ Belki de şiddet, yoksulluğun yoğunlaşmasının, ya da ne bileyim, genƧlerin ƶfkesinin bir sonucu olmaktan Ƨok, lebensraumā€™unu sĆ¼rekli olarak geliştirmeye Ƨalışan kapitalist sistemin bir taammĆ¼dĆ® bir imalatıā€¦ Uyuşturucu, fuhuş Ƨeteleri bizatihi polisin besleyip, yıldırıp kaƧırmak Ć¼zere sakinlerinin Ć¼zerine saldığı GĆ¼lsuyuā€™nda olduğu gibi ƶrneğin.[22]
Ć‡Ć¼nkĆ¼ nihayetinde, kentlerin taşı-toprağı gerƧekten de altınā€¦ Ama artık topraklarından kopup ekmek peşinde buralara gƶƧ eden yoksullar iƧin değil. Muteber kentsel mekĆ¢nları tĆ¼ketip gƶzĆ¼nĆ¼ yoksulların sığındığı gecekondu mahallelerine, varoşlara diken inşaat şirketleri, ā€œsoylulaştırmaā€dan vurgun vuran spekĆ¼latƶrler, onların haracını yiyen yerel yƶneticiler ve hepsinin gerisindeki siyasal iktidar iƧinā€¦
Neo-liberalizmin ā€œKırk HaramĆ®leriā€, el birliğiyle yaşamı kentlilere dar ediyorlarā€¦ Hele ki kadınlaraā€¦

21 Kasım 2014 09:56:39, Ankara.

N O T L A R
[1] 24 Kasım 2014 tarihinde Ankaraā€™da dĆ¼zenlenen ā€œKadın Katliamlarına, Erkek Şiddetine, Gericiliğe Karşı; Karanlığı Yırtmak ve Yaşamı Savunmak İƧin ā€˜Yaşam Nƶbetiā€™ndeyiz!ā€ başlıklı etkinliğin ā€œKent-Doğa Direniş ve Kadın (saat:23.40- 00.25)ā€ oturumunda yapılan konuşmaā€¦ KaldıraƧ, No:162, Aralık 2014ā€¦
[2] Halil Cibran.
[3] ā€œEndĆ¼striyel Ć¼retimin karşılaştığı aşırı birikim krizlerini aşmak yolunda inşaat yapmak Ć¼zerinden geƧici ƧƶzĆ¼mler Ć¼retilmiştir, Ć¼retilmeye devam etmektedir,ā€ diyor David Harvey. ā€œKentlerde yeni bĆ¼yĆ¼k binaların inşa edilerek sermayenin kĆ¢rlılığını devamlı kılacak yeni bir ortamın oluşturulması sağlanmaya Ƨalışılıyor. (ā€¦) Kapitalist toplumlarda kentsel mekĆ¢n sermaye iƧin yeniden ve yeniden Ć¼retilen bir meta hĆ¢lini almıştır. BĆ¼yĆ¼k ƶlƧekli inşaat yapmak hoşa gidiyor. İş gƶkdelenleri, AVMā€™ler ve mega projeler yapılıyor ve bunun Ć¼zerinden borƧlanılarak finansman sağlanıyor. Bu sektƶr Ć¼zerinden Ƨok para kazanılıyor.ā€ (ā€œHarvey: Evsizlerden Ƈok Boş Ev Varā€, BirgĆ¼n Pazar, 30 Mart 2014, s.17.)
[4] GĆ¼listan Alagƶz, ā€œBaşımız GĆ¶ÄŸe Erdiā€, HĆ¼rriyet, 9 Temmuz 2014, s.11.
[5] AVMā€™leri bir ā€œAmerikan yaratımı, Amerikan ihracıā€ olarak değerlendiren Profesƶr George Ritzer, onların ā€œAmerikan tĆ¼ketim kĆ¼ltĆ¼rĆ¼nĆ¼n kĆ¼reselleşmesinin bir parƧasıā€ olduğunu, modern olmanın, varsıllığın simgesi olduğunu vurgulayıp ekliyor: Bence bir dereceye kadar tĆ¼ketim kĆ¼ltĆ¼rĆ¼, insanları tĆ¼ketime takıntılı hĆ¢le getiriyor. (ā€¦) Tıpkı Marxā€™Ä±n ileri sĆ¼rdĆ¼ÄŸĆ¼ gibi, din insanların afyonu olur ve devrimci faaliyetlerle ilgilenmemelerini sağlar. Bence tĆ¼ketim kĆ¼ltĆ¼rĆ¼ iƧinde Ƨok aktif olan bireyler, politik faaliyetlere zaman bulamazlar ve hatta bu faaliyetlere ilgilerini kaybederler, ƶzelliklede muhalif olanlara... Bu bakımdan, iktidarda kalmak isteyen bir politik rejim, daha Ƨok tĆ¼ketim katedrali inşa etmeye yƶnelebilir. Bu katedraller iƧinde daha Ƨok insanın olması insanları sokaklardan ve radikal faaliyetlerden uzak tutar. (ƖmĆ¼r Şahin Keyif, ā€œÄ°ktidarda Kalmak Ä°steyen AVM Ä°nşa Ederā€, BirgĆ¼n, 29 EylĆ¼l 2014, s.17.)
[6] ā€œAVM Furyası: Sayı 368ā€™i Buluyorā€¦ā€, BirgĆ¼n, 9 Haziran 2014, s.5.
[7] Bilgi e.parisinfo.comā€™dan alındı.
[8] Kaynak: europe-cities.com.
[9] http://www.cbre.eu/portal/pls/portal/res_rep.show_report?report_id=1672
[10] Yine de Melih GƶkƧekā€™in ā€œhayaliā€ Ankaralılara pahalıya mal oldu. ā€œĆ‡ankayaā€™dan havaalanına giden anayolun yanyollarla kesilmemesi iƧin ā€˜bat-Ƨıkā€™larla karnından yarılan, ƶrneğin Kavaklıdere caddesinde bir kentin en ƶnemli ā€˜piyasaā€™sı, kamusal alanı yok edildi,ā€ diyor Cengiz Bektaş. ā€œÄ°nsanlar karşıdan karşıya geƧemiyorlar. ā€˜Merhabaā€™laşamıyorlar. Ancak el sallayabiliyorlar birbirlerineā€¦ā€ (Cengiz Bektaş, ā€œHalk Bunun Neresinde?ā€ Cumhuriyet, 12 Şubat, 2013, s.8)
[11] Funda ƖzgĆ¼r, ā€œYĆ¼rĆ¼yĆ¼n Seferoğulları, Yeşil Vadi Bizimdir!ā€, Radikal Kitap, 14 Şubat 2014, s.28.
[12] Metin Yeğin, ā€œUlaşım ve ƖzgĆ¼rlĆ¼kā€, GĆ¼ndem, 16 Temmuz 2014, s.12.
[13] Yard DoƧ. Dr. Bayram Uzunā€™a dayanarakā€¦ Bkz. ā€œKadın ve MĆ¼lkiyet Hakkıā€, http://www.hkmo.org.tr/etkinlikler/etkinlik_detay.php?kod=3930. Bu ortalama bir oran olmalı. Ɩrneğin HakkĆ¢riā€™de kentsel mĆ¼lkĆ¼n yĆ¼zde 96ā€™sı erkeklerin elinde. (Erdoğan Yener, ā€œKente Karşı Eko-Kentlerā€, GĆ¼ndem, 9 Temmuz 2014, s.14.)
[14] Ayazmaā€™da kentsel dƶnĆ¼ÅŸĆ¼m sĆ¼recini yakından izleyen bir kent aktivisti, Cihan UzunƧarşılı ÅŸĆ¶yle diyor: ā€œSosyal ve kĆ¼ltĆ¼rel boyutlardan bakarsak, TOKÄ°ā€™lerde mahallelerdeki dayanışma ve komşuluk ilişkileri, sosyal ağlar ƧƶkĆ¼yor. Avlulu evde oturan ya da mahallesinin sokaklarını evinin odaları gibi kullanan Romanı alıyorsun, apartman dairesine tıkıyorsun. Ya da, ā€œAyağımız toprağa basmadan yaşayamayızā€ diyen Ayazmalı KĆ¼rt nĆ¼fusu alıyorsun 12 katlı insan silolarına dar mekĆ¢nlara hapsediyorsun. Bu olacak şey mi? Kına geceleri, aƧık hava dĆ¼ÄŸĆ¼nleri, kapı ƶnĆ¼ komşuyla Ƨay keyifleri bunlara TOKÄ°ā€™lerde olanak yok. Ya da mahallede yer halısını yıkayabiliyor, asıp kurutuyor, yĆ¼nĆ¼nĆ¼ dƶvĆ¼yor, TOKÄ°ā€™lerde imkĆ¢nsız.ā€ (Sinem Uğurlu, ā€œYoksulu kent dışına sĆ¼rme projeleri, Evrensel, 18 Mart 2014, s.2.)
[15] ā€œDƶnĆ¼ÅŸĆ¼m yapılan yerlerde fakirler, orta sınıflar istenmedi. Zenginler iƧin bu alanlar yeniden yapıldı. Kullanıcı kimliği değişti. Bu mahallelerin hedef seƧilmesinin bir sebebinin de oraların etnik kimliği olduğunu sƶyleyebiliriz. Etnik temizlik, ā€œgenocide,ā€ bir etnik grubu yok etmek demektir. Bunun planlamadaki karşılığına biz ā€œspaciosideā€ diyoruz, yani ā€œmekĆ¢nkırım..ā€ Filistin halkının yerinden edilmesiyle uluslararası literatĆ¼re girmiş bir kavram bu. ƖlĆ¼mle sonuƧlanmayan ama insanları yaşam alanından kopardığınız sĆ¼rgĆ¼n politikası...ā€ (Tuğba Tekerek, ā€œErbatur Ƈavuşoğlu: Filistin Tipi Kentsel DƶnĆ¼ÅŸĆ¼mā€, Taraf, 9 Haziran 2014, s.11.)
[16] Cecilia Tacoli, Urbanization, Gender and Urban Poverty: Paid Work and Unpaid Carework in The City, International Institute for Environment and Development, Mart 2012.
[17] ā€œModern kent ulaşımı, sanki ulaşamamak Ć¼zerine dĆ¼ÅŸĆ¼nĆ¼lĆ¼p tasarlanmıştır. Kent merkezi, otorite alanları yani hĆ¼kĆ¼met binaları, mahkemeler, okullar, ofisler, işyerleri ve onlara hizmet iƧin kurulmuş otel, lokanta, eğlence yerleri ile donatılmıştır. Bunlar bĆ¼yĆ¼klĆ¼ kĆ¼Ć§Ć¼klĆ¼ kentlerde, kendi boylarına gƶre, irili ufaklı ama benzerdir. Otorite merkezleri tekli değildir. Fabrika ve Ƨevreleri, Ƨarşı, pazar ve Ƨevreleri, tapınak yerleri ve Ƨevreleri, ƶzellikle son yıllarda finans merkezleri ve Ƨevreleri, hepsi kentin temerkĆ¼z alanlarıdır. Genellikle insan yaşam alanları (ā€¦) başta konutlar, kentin modern olmasıyla birlikte, bu alandan sĆ¼pĆ¼rĆ¼lĆ¼rler. Aşırı değerlenen merkezdeki binalar, artık konut olarak kullanılamayacak kadar pahalıdır ya da Ƨok olumsuz koşullarda, yangında otoritenin ilk yutacağı alanlar olarak var olabilirler. Bƶylece herkes iƧin bir yolculuk başlar. Kentin yoksulları, kısıtlı marjinal alanlarda yer bulamazlarsa, ofisleri, işyerlerini temizlemek, lokantalarında yemek pişirmek, seyyar satıcılık yapmak, kendilerini benzer kaderlilerden korumak iƧin gĆ¼venlik gƶrevlisi olarak Ƨalışmak ve benzeri binlerce iş iƧin, merkeze doğru gĆ¼nlĆ¼k gƶƧlerine başlar. (Metin Yeğin, ā€œUlaşımā€, GĆ¼ndem, 10 Temmuz 2014, s.13.)
[18] Duymamış olamazsınız: Ä°stanbul Boğazıā€™na yapılan Ć¼Ć§Ć¼ncĆ¼ kƶprĆ¼yĆ¼ inşa eden ICA konsorsiyumu, kreditƶrlerin talebi Ć¼zerine bir Ƨevresel etki değerlendirme raporu hazırlattı. Rapora gƶre, kƶprĆ¼, Ä°stanbulā€™un su kaynaklarını kirletecek. ÅžĆ¶yle deniyor raporda: ā€œKazı alanlarından, malzeme yığınlarından, inşaat alanlarından arıtılmamış kirli su sızıntıları, derelere, diğer yĆ¼zeysel su kaynaklarına karışabilir. Bu tĆ¼r su sızıntıları ve yĆ¼zey akışları tortu ve tehlikeli atıklar taşıyabilir ve bu atıklar derelere ya da diğer yĆ¼zeysel su kaynaklarına karışabilir. Ä°nşaat sırasında geƧici tesisler inşa edilecek, iş makineleri kullanılacak. Bazı beton atıkları, malzemeler ve kimyasallar kirliliğe neden olabilecek.ā€ (Ƈiğdem Toker, ā€œ3. KƶprĆ¼, İƧme Suyunu da Kirletecekā€, Cumhuriyet, 14 Nisan 2014, s.10.)
[19] Funda ƖzgĆ¼r, ā€œYĆ¼rĆ¼yĆ¼n Seferoğulları, Yeşil Vadi Bizimdir!ā€, Radikal Kitap, 14 Şubat 2014, s.28.
[20] Fırat Turgut, ā€œSığınacak Yer Kalmadıā€, Evrensel, 16 Mart 2014, s.14.
[21] ā€œKentsel DƶnĆ¼ÅŸĆ¼mĆ¼n Sonu, Parisā€™teki Banliyƶ Şiddetiā€, Taraf, 9 EylĆ¼l 2012, s.4.
[22] Onur Erem, ā€œBir Garip Polis-Ƈete Ä°lişkisiā€, BirgĆ¼n, 10 Ağustos 2013, s.3.

Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

ā€œHOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,ā€œKOBANƊā€™NÄ°N ā€˜BÄ°Zā€™Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,ā€œNEFRET SUƇLARIā€ VE ā€œZEHÄ°RLÄ° KANā€ ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015ā€™DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014ā€™TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYISā€™A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°ā€™NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100ā€™E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDIā€¦ MI?,1,12 EYLƜLā€™Ćœ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968ā€™Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013ā€™ĆœN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYISā€™INDAN 2016ā€™YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ā€˜KUTLU DOĞUMā€™ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°ā€™NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RANā€™DAN 1 KASIMā€™A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYAā€™YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YEā€™N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKPā€™NÄ°N ā€˜KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARIā€™?,1,AKPā€™NÄ°N ā€œDERÄ°N DEVLETā€Ä°,1,AKPā€™NÄ°N ā€œKINDER KUCHE KIRCHEā€SÄ°,1,AKPā€™NÄ°N ā€œMUHAFAZAKƂRā€LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKPā€™NÄ°N ā€œORGANÄ°K AYDINLARIā€ VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKPā€™NÄ°N BAŞKANā€LIĞI,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKPā€™NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKPā€™NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,3,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,3,ANADOLUā€™NUN ā€œYA BASTAā€SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°ā€ ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVMā€™LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN ā€œKRÄ°ZÄ°ā€,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,29,AYŞE ƖĞRETMEN ā€œDAVAā€SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,9,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDARā€™IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R ā€œELEŞTÄ°RÄ°ā€YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R ā€œÄ°MKƂNSIZ AŞKā€ HÄ°KƂYESÄ°: ā€œAKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R ā€œPRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°ā€ İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA ā€œTERƖRā€ MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da ā€œFITRATā€A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMFā€™NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°ā€¦ BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA ā€œGULYABANÄ°ā€ KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,15,CHARLIE HEBDOā€™YA SALDIRI TEā€™VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,13,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE ā€“ ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRULā€™UN ā€œKENTSEL DƖNĆœÅžĆœMā€Ćœ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,4,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,10,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARIā€¦[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,6,dĆ¼nya,60,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N ā€œPYRRHUS ZAFERÄ°ā€: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,17,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,9,EMPERYALÄ°ZM- T. ā€œCā€ VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAYā€™DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAYā€™A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YEā€DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA ā€œHAYIRā€,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,7,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,2,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,8,gĆ¼ndem,11,GƜNDEMā€™E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN ā€œDERSÄ°Mā€™E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,2,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!ā€ā€,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R ā€œKƖPEKā€ VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,34,IŞILTILI VE ā€œTEHLÄ°KELÄ°ā€ BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI ā€œFEMÄ°NÄ°STLERā€,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: ā€œNASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(ā€™IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° ā€œHAZIROLā€DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE ā€œSINIFLAR-ƜSTƜā€ MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZMā€™SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,63,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZREā€™DEDÄ°R,1,kapitalizm,24,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊā€™YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,6,kriz,54,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR ā€œYERLÄ° VE MÄ°LLÄ°ā€ MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,30,KƜRESEL KƜLTƜRā€ MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,12,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: ā€œTEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™DAN ā€œBARIŞ SƜREƇLERÄ°ā€: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™NIN DESAPARECIDOā€™LARI,1,leninizm,4,LƜZUMā€ ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,6,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARXā€™IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARXā€™TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: ā€œPOPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURATā€™IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,15,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAMā€[1] ā€œBU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O ā€œÄ°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLEā€YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) ā€œFEMÄ°NÄ°STā€ MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YEā€™DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YEā€™NÄ°N ā€œEN ALTTAKÄ°LERā€Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,12,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ā€˜YENÄ°KAPIā€™LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,10,ORTADOĞUā€™DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLIā€™YI ā€œÄ°HYAā€ ETMEK: AKPā€™NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZEā€¦,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,29,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECANā€™IN KATLÄ°NÄ°N AKPā€™YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,5,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (ā€œYENÄ°ā€) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI ā€œBARIŞ SƜRECÄ°ā€ VE HESAPLAŞMA,1,politika,13,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEPā€™Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°ā€™NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° ā€œVESAYET (REJÄ°MÄ°)ā€ KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,4,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULUā€™NA,1,secim,18,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N ā€œBARIŞā€ DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,11,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,4,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R ā€œMUGALATAā€ ƜZERÄ°NE,1,SOMA ā€œSONā€ OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,13,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇā€™UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N ā€œOLMAZSA OLMAZIā€DIR,1,taksim,3,tanitim,13,TANTALOSā€™U YARATMAK,1,tarih,17,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVANā€™LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMIā€™NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,82,ULAŞ ULAŞā€™TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°ā€ ƖLDƜ YAŞASIN ā€œÄ°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,26,VURUN ā€œĆ–TEKÄ°ā€NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞIā€ MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,20,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR ā€œYENÄ°ā€,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: ā€œYERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)ā€¦ VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: KADINLARA, KENTLERE, GECELERE DAÄ°Rā€¦[1]
KADINLARA, KENTLERE, GECELERE DAÄ°Rā€¦[1]
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2014/12/kadinlara-kentlere-gecelere-dair1.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2014/12/kadinlara-kentlere-gecelere-dair1.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy