$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

HAFIZASINI YİTİRMEYEN “DERSİM’E AĞIT”[*]

“Gerçek şair şiirsel olmaya çalışmaz, bir bahçıvanın güllerini koklaması gibi.” [1] “Ortaokul yıllarında tanıştığı politik faaliyete,...

“Gerçek şair şiirsel olmaya çalışmaz,
bir bahçıvanın güllerini koklaması gibi.”[1]

“Ortaokul yıllarında tanıştığı politik faaliyete, yedi yıllık Dersim Dağları tutkusunu da ekledi. Hâlen dokuzuncu yılında F tipi bir şatoda yazarak yaşamaya devam ediyor.
Hatır sorana, merakı olana kendiliğindendir ‘merhaba’sı,” diyen Ozan Veli, yoldaşımızdır.
Hani Charles Bukowski’nin, “Ya düşlerinin peşine düşmeyi seçeceksin… Ya da olanları kabullenmeyi! İyi ki’lerinle güçlenir... Keşke’lerinle tükenirsin! Karar senin,” betimlemesindeki “İyi ki” deyip, “Düşlerinin peşine düşenler”den ve bunun da bedelini ikircimsizce ödeyenlerdendir!
Şair, yazar, devrimcidir… Birçoğunu zevkle okuduğumuz dizeleriyle; Edip Cansever’in ‘Şiir Üstüne Söyleşi Notları’ndaki, “Şiirle düşünmek! Yalnızca buna inanırım”; Cemal Süreya’nın, ‘Şiir Anayasaya Aykırıdır’daki, “… ‘Şiir alışkanlıklara karşı bir yaylım ateştir.’ Bu yaylım ateş şiirin konusunda olduğu kadar diyalektiğindedir. Hatta daha çok diyalektiğindedir,” saptamaları arasında ciddi paralellikler kurarım.
Onun şiiri bir dil, duygu ve düşünce işidir; tarihe ve emekçilere sonuna kadar bağlıdır…
O, tarihe ve emekçilere sonuna kadar bağlanmış bir partizanlıkla dil, duygu ve düşüncenin öğelerini hüzün, coşku ve isyanının örsünde döverek biçimlendirir şiirini…
Ve en önemlisi tarih(in)den, gerçek(in)den, toplumdan kopmaz; “Şiir, ne kadar kendi üstüne kapanırsa kapansın, ne kadar karamsar bir dili seçerse seçsin, mayasındaki yeni olma (algı-dil-tasavvur olarak) zorunluluğu nedeniyle hiçbir zaman toplumla bağını koparamaz,” notundaki üzere Şükrü Erbaş’ın.
Çünkü şiir hayatın, mücadelenin, isyanın, acı ve sevincin olduğu yerde vardır. Şair bunlarla yaratır yeni hayat tasavvurunu. Varlık nedeni de, iddiası da budur.
“Licentia poetica/ Şairane serâzâdlık” ile Ozan Veli’de bunu yapar.
Onun için de şiir, açık bir düşüncenin, net/ ikircimsiz bir duruşun ürünüdür; ayna gibidir.
Ki onda kendimizi görür, gerçek(lerimiz)le yüzleşiriz.
Sanırım bu yüzden yaşama bir şeyler katmak isteyen herkes gibi şiire yaşamında yer ayırmıştır Ozan Veli ve şiire su gibi ekmek gibi değer vermiştir.
Tıpkı Luis Aragon’un, “Şiir sanatı, eksiklikleri güzelliklere çeviren bir simya gibidir”; Charles Baudelaire’in, “Şiirin ilkesi, insanın üstün bir güzelliği özlemesidir. Bu ilke bir coşkunlukla, bir ruh taşkınlığında kendini gösterir. Bu coşkunluk, aklın yoğurduğu gerçeğin dışındadır,” betimlemelerindeki üzere…
* * * * *
Bunların böyle olduğunu, Ozan Veli’nin, Mart 2010 Kırıkkale Zindanı’nında kaleme alınıp, “Dersim’den Roboskî’ye katledilenlerin anısına…” ithaf edilmiş, ‘Xecê’ye Ninniler Dersim’e Ağıt’[2] başlıklı yapıtını okuduğunuzda görebilirsiniz.
Kendini (dolayısıyla da dizelerini) “kuşatmayı yarıp geldim”, (s.7.) “eşkıyayım” (s.11.) diye tanımlayan Ozan Veli bir Dersim’lidir (Tunçeli’li falan değil asla!)
Onun dizeleri bir tarihin tarafı, tanığı olarak haykırışıdır!
O tarih ki, yine bir Dersimli olan Yavuz Semerci’nin satırlarında şöyle anlatılır:
“Mustafa Ağa Koç, (1861-1938) 77 yaşındaydı... Veli Selman Koç, (1897-1938) 41 yaşındaydı... Nuri Selman Koç, (1899-1938) 39 yaşındaydı... Hasan Koç, (1927-1938) 11 yaşındaydı... Haydar Koç, (1930-1938) 8 yaşındaydı... Fatma Koç, (1932-1938) 6 yaşındaydı... Hatun Koç, (1927-1938) 11 yaşındaydı... Yıldız Koç, (1930-1938) 8 yaşındaydı... Veli Koç, (1927-1938) 11 yaşındaydı... Halil Koç, (1925-1938) 13 yaşındaydı... Rukiye Koç, (1900-1938) 38 yaşındaydı... Mahmut Koç, (1928-1938) 10 yaşındaydı... Zeynep Koç, (1930-1938) 8 yaşındaydı... Bezar Koç, (1900-1938) 38 yaşındaydı... Mikail Koç, (1906-1938) 32 yaşındaydı... Hıdır Niyazi Koç, (1903-1838) 35 yaşındaydı... Ördek Koç, (1910- 1938) 28 yaşındaydı... Şirin Koç, (1933-1938) 5 yaşındaydı... Zekiye Koç, (1935-1938) 3 yaşındaydı!
Bu isimlerin hepsi aynı tarihte, aynı günde öldü… Sadece bazılarının ismini yazdım. Bunların kimi amcamdı, kimisi halamdı. Kimi ninem, kimi dedemdi... Kimi konakta, kimi ise dağ başında öldürüldü... Nüfus kayıtları yıllar sonra Tunceli Hozat Türktaner Köyü olarak düzenlendi. Ölüm tarihleri sadece 1938 olarak yazıldı.”[3]
Gerçekten de “Dersim 1937-1938”e ne isim koyacağız?
Dersim’de 1937-38’de olan-biteni belgeleriyle, kanıtlarıyla, tanıklarıyla dinlediğiniz vakit, “soykırım”dan başka hiçbir tanım içine girmiyor yaşanmış olanlar.
“Dersim Katliamı” desek? Yapılan zaten “katliam”, ama “soykırım” niteliğinde bir katliam. En doğrusunu “kurbanlar”ın kendisi bilir, söyler. Dersim’liler “Tertele Dersim” diyorlar, 1937-1938’de olanlara. Bir Dersim’li anlatıyor:
“Eski (yaşlı) insanlarımız hep iki Tertele’den bahsederlerdi. Biri 1915’te Ermeni Tertelesi’dir. Yani Tertele Hermeniu. Diğeri ise, Tertelo péén veya Tertele Kırmancu dedikleri Dersim Tertelesi’dir.”[4]
Yani, isim belli: Tertele Dersim!...
Dersim’in başına gelecek felaket, 1925’ten beri adım adım planlanıyor. 28 Haziran 1930’da 1850 sayılı yasa ile Doğu bölgesinde suç işleyenler her türlü cezai işlemden muaf tutuluyor. Bu yasa ile orduya, bölgede atış serbest, öldürmek mübah denmiş oluyor.
Dersim’in kaderini 1935 yılında Atatürk’ün talimatıyla bölgeye giden İsmet İnönü’nün ‘Şark Raporu’ belirliyor. İnönü’den sonra, Celal Bayar’ın, Mülkiye Müfettişi Hamdi Bey ve Genelkurmay’ın Dersim raporları var. İkincisi “Dersim bir çıbanbaşıdır, behemehâl temizlenmelidir” derken, üçüncüsü “Dersim’li okşanmakla kazanılmaz. Silahlı kuvvet müdahalesi Dersim’e daha çok tesir eder. Türk camiası içinde Kürtlük eritilmeli, ondan sonra öz Türk hukukuna mazhar kılınmalıdır,” diyor.
Bu raporların “yol haritası” işlevi gördüğü askerî harekâtı, o dönemde bölgede görev yapmış olan, eski dışişleri bakanlarından İhsan Sabri Çağlayangil, Kemal Kılıçdaroğlu’na “Ordu, zehirli gaz kullandı. Mağaraların kapısının içinden bunları fare gibi zehirledi. Ve yediden yetmişe o Dersim Kürtlerini kestiler...” diye anlatmıştı.
Ayça Örer ile Abdullah Kılıç’ın, “Oldukça kanlı olan bu harekâtta resmi rakamlara göre 13 bin kişi öldü. Tarihçilere göre ise üç yılda ölen Dersimlilerin sayısı 50 bine yakındı,”[5] dedikleri Dersim soykırımını anlayabilmek için, T.“C” devletinin ‘1915 soykırım suçlusu’, İttihat Terakki Cemiyeti zihniyetinin bir devamı olduğunu doğru değerlendirmek gerekiyor.
Evet, Dersim olayı, 1915 gibi soykırımdır! Aslında T.“C” devleti, Kürdistan’da uyguladığı tüm şiddet politikalarının yazılı hukukunu da oluşturmuştur. Kanunun içeriği ise; tüm genel hukuk prensiplerini alt-üst eder nitelikteydi.
Yasaya göre sanıklara iddianame verilmiyor ve tercüman imkânı sağlanmıyordu. İdam kararları temyiz hakkı tanınmadan müfettiş onayı ile infaz ediliyordu.
İşte Seyit Rıza bu yasaya göre acımasızca yargılandı. Kendi yaşı küçültülerek, oğlunun yaşı ise büyütülerek sorgusuz sualsiz vahşice idam edildiler.
Tunceli Kanunu’nu yazanlar profesörlerdi. Bu profesörlerin başında da Türk Hukukunun asıl yapıcısı olan Mahmut Esat Bozkurt vardı.
Mahmut Esat Bozkurt, bir konuşmasında aynen şunları söylüyordu; “Saf Türk soyundan olmayanların bu memlekete tek hakları vardır. Türklere hizmetçi olma, köle olma hakkı...”
İşte Tunceli kanunu bu anlayışla yapıldı. Ve Seyit Rıza bu anlayışla katledildi. Ve Dersim soykırımı bu anlayışla gerçekleştirilirken; şimdi sormak gerekiyor: Seyit Rıza’nın “ayıptır, günahtır, zulümdür” haykırışından etkilenmemek vicdanlı bir insan için mümkün müdür?
Ve yine sormak gerekiyor, Dersim, Soykırım değil midir?
Ozan Veli, “Evet, binlerce kere evet, soykırımdır” diyenlerdendir!
* * * * *
Bu kararlılıkla O; “karanlığı yarıp gelen minnacık gülücüksün” (s.17.) diye betimlediği Xecê ile “susturulup, bastırılan” tarihi dillendirir:
“kıyıcılar geldi Xecê/ ellerinde satırları/ süngüleri/ tüfekleriyle/ kıydılar hepimize/ en çok da/ alev alev yanan başak tanesi/ ağladı/ onu bekleyen çocuklar çoktu/ ve kursakları bomboştu” (s.12.)
“Bese’nin bebişi ağlıyor/ bizi ele veriyor diye/ kollarını zorla açıp Bese’nin/ bebeğini suya attıklarında” “su ağladı Xecê/ günlerce/ gecelerce/ yıllarca” (s.23-24.)
“süngü ışıltısına/ gülücükler gönderdi bebeler/ en neşeli anlardan saydılar/ çevrelerini kuşatan ölüm oyununu/ öldürdüler Xecê/ hiç acımadan/ onu/ bunu/ şunu/ ne varsa kıpırdayan/ ne varsa hayattan yana/ her şeyi öldürdüler Xecê” (s.84.)
“içimi yar/ yarama tuz sar/ acısın Xecê/ unutursam ölürüm” (s.41.)
“hafızası yitik bir ölü/ neye yarar Xecê” (s.60.)
“kara kara trenlere yüklediler bizimkileri/ dilsiz/ tumansız/ sessizdi hepsi/ aç çocuklar bile tutmuştu soluğunu/gidiyorlardı sadece/ bilmeden ne olduğunu” (s.98.)
“sürgünden geliyorum Xecê/ tarih ötesi çağlardan/ bilmediğim diyarlardan/ toplayıp getiriyorum/ Dersim’den zamanı çalanlardan” (s.74.)
“kandili tut Xecê/ gece söküğünü dikecek/ kara günler tükenecek/ güneş Dersim’e geri gelecek” (s.104.) diye ve en önemlisi Roboskî’yi ‘Ağıt’ da (ss.133-158.) unutulmadan!
* * * * *
Halil Cibran’ın, “Şiir,… kanayan bir yaradan veya gülümseyen bir ağızdan yükselen bir şarkıdır,” betimlemesinde tarif ettiği gibi, şiiri Onun için hayatın özeti ve hafızasıdır: “içimi yar/ yarama tuz sar/ acısın Xecê/ unutursam ölürüm”; “hafızası yitik bir ölü/ neye yarar Xecê” dizelerinde insanın içini ürperten bir yalınlıkla ifade üzere…
Kolay mı? Tarih(imiz)le içinde yaşadığımız toplumun “susturulup, bastırılan” sırları herkes için bir buzdağıdır. Egemen(likler)in dayattığı gündelik yaşamın sınır ve kuralları içinde yaşarken, hep buzdağının bize “göründüğü”/ “gösterildiği” kadarıyla yetiniriz.
Bu tabloda Ozan Veli bize buzdağının sırlarını anlatır, açıklarken; hepimize öğretilmiş, ezberletilmiş, dayatılmış olan resmî tarih yalan(lar)ını sorgulatır.
Böylelikle de değişimin, dönüşümün, yenilenmenin, kendi hayatımızı yeniden kurmanın imkânlarını sunar;  hem de yaygın nitelemeyle “postmodern” diye adlandırılan kesitte; devrimci olan her şey gibi şiir de ağır yaralar almışken!
Ve bu lanetli dönemin sonu hâlâ gelmese de; postmodern”in belirsizliği öne çıkarıp, tarihin aydınlık noktalarını karartan yıkımın aşılacağı kesite yaklaşırken; Horatius’un, “Mediocribus esse poetis non homines, non di, non concessere columnae/ Şairin sıradan olmasına ne insanlar, ne tanrılar, ne de kitap rafları izin verir,” saptamasını anımsatan ‘Xecê’ye Ninniler Dersim’e Ağıt’a, Charles Bukowski’nin bir sözüyle başlamıştık; yine onun bir sözüyle noktalayalım:
“Şiir, başka bir şey olamazken olandır.”
Ozan Veli’nin dizeleri de bunu kanıtlıyor bir kez daha…

18 Şubat 2015 11:32:03, Ankara.

N O T L A R
[*] Kaldıraç, No:166, Nisan 2015…
[1] Jean Cocteau.
[2] Ozan Veli, Xecê’ye Ninniler Dersim’e Ağıt, Ses ve İz Yay., Eylül 2013, 160 sayfa.
[3] Yavuz Semerci, “Dersimli Ne İster?”, Haber Türk, 22 Kasım 2011, s.21.
[4] Munzur Dergisi, No:30, s.55.
[5] Ayça Örer-Abdullah Kılıç, “Dersim’de Gaz Kullanıldı”, Radikal, 21 Kasım 2011, s.10-11.

Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Öne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGÖRÜDEN EŞİTLİĞE: TÜRKLERLE ERMENİLER ARASINDAKİ GÜÇ İLİŞKİLERİNİ BİR SİVİL HAKLAR MODELİ ARACILIĞIYLA DEĞİŞTİRMEK,1,“KOBANÊ’NİN ‘BİZ’İMLE NE ALÂKÂSI VAR?,1,“NEFRET SUÇLARI” VE “ZEHİRLİ KAN” ÜZERİNE,1,1 MAYIS 2015’DE İSTİKAMET(İMİZ) -2014’TE OLDUĞU GİBİ!- TAKSİM,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)İ,1,1 MAYIS’A GİDERKEN: AKP KADINLAR İÇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKİM DEVRİMİ’NİN ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENİ GERÇEĞİNİN TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLÜL 2010 SONRASI,1,12 EYLÜL KİME KARŞIYDI?,1,12 EYLÜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLÜL’Ü YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’İN 50. YILINDA SARI YELEKLİLER,1,2013,1,2014,1,2014 İÇİN 2013’ÜN 1 MAYIS DERSLERİ,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YİNE YENİDEN ISRARLA TAKSİM,1,2016,1,2018,1,2019: YERKÜREDE VE COĞRAFYAMIZDA İŞÇİ SINIFI(MIZ),1,23 NİSAN BİTTİ ‘KUTLU DOĞUM’ VERELİM,1,24 HAZİRAN SEÇİM(LER)İ VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZİRAN 2015 SEÇİMLERİ’NE DAİR -GEREKÇELİ- TAVRIMIZ,1,7 HAZİRAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BİR YOLCULUK,1,ABD EMPERYALİZMİ VE VENEZÜELLA 2019,1,AÇIK SÖZLÜ OLMAK İYİDİR (7 HAZİRAN SONRASINA DAİR DEĞERLENDİRME),1,ADALET: ANTROPOLOJİK BİR BAKIŞ,1,afis,1,AFRİN (VE SURİYE’N)İN ÖTESİDİR,1,AFRİN (VE SURİYE),1,AKADEMİNİN ÖZGÜRLÜĞÜ İÇİN,1,akademisyen,2,AKADEMİSYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SİZLERİ,1,akp,36,AKP İKTİDARI VE GÜNDELİK HAYATIN İSLÂMİLEŞTİRİLMESİ,1,AKP İSLÂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NİN ‘KÜLTÜR POLİTİKALARI’?,1,AKP’NİN “DERİN DEVLET”İ,1,AKP’NİN “KINDER KUCHE KIRCHE”Sİ,1,AKP’NİN “MUHAFAZAKÂR”LIĞI NEYE DENK DÜŞER,1,AKP’NİN “ORGANİK AYDINLARI” VE HAZİRAN KALKIŞMASI,1,AKP’NİN BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ Mİ DEDİNİZ,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ: MİLLİYETÇİ MANEVİYATÇI VE PİYASACI,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİYLE İMTİHANI,1,AKP’NİN KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GİBİ ÖLMEK,1,AKP’NİN MUHAFAZAKÂRLIĞI İSLÂMCILIĞI NEOLİBERALİZMİ VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktüel,2,ALEVÎLİK VE SINIF MÜCADELESİ: KÜLTÜR VE EKONOMİ POLİTİK,1,aleviler,1,amerika,2,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJİ: NASIL VE NİÇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKİ” ÜZERİNE,1,ATAERKİL PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BİRLİĞİ: ÇOKKÜLTÜRCÜLÜĞÜN “KRİZİ”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,27,AYŞE ÖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,7,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MİZAH YA DA HİÇ!,1,BE ZİMAN JÎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERİ,1,BEKLE BİZİ -YENİDEN- TAKSİM,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BİR “ELEŞTİRİ”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BİR “İMKÂNSIZ AŞK” HİKÂYESİ: “AKADEMİ VE ÖZGÜRLÜK,1,BİR “PRAKSİS ANTROPOLOJİSİ” İÇİN,1,BİR AYDIN(LIK) HÂLİ FİKRET BAŞKAYA,1,BİR DAHA ASLA DİYEBİLMEK İÇİN: GÖZALTINDA KAYIPLAR,1,BİR İKTİDAR (YENİDEN-)ÜRETME ARACI OLARAK MOBBİNG[*],1,BİR İKTİDAR ARACI OLARAK KORKU,1,BİR KEZ DAHA “TERÖR” MÜ,1,BİR KİMLİK SİYASETİ OLARAK MİLLİYETÇİLİK VE IRKÇILIK,1,BİR MİLAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BİYOLOJİ KADER Mİ? ya da “FITRAT”A DAİR,1,BİZİM DELİLERİMİZ,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bölge,3,BU 12 EYLÜL REJİMİ… BURADAN ÇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELÂL? (YA DA “GULYABANİ” KİM),1,BUGÜN ADNAN YÜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DÖKTÜKLERİ KAN,1,cevre,14,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VİLLERİ VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,12,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİ VEYA BU KADAR YETKİYİ BABANIZA VERİR MİYDİNİZ,1,Çile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gözlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ÇOCUKLAR ÖLMESİN DEMEK TERÖR SUÇU MU,1,ÇOCUKLARININ ETİYLE BESLENEN ÜLKE,1,ÇÖZÜMÜN SOSYO-EKONOMİK YANI,1,DAĞLAR ERİRSE – ZEVEBÂN,1,DAİMA YAŞAYACAKTIR İSMİYLE MÜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GİRİŞİMİ VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELİ DUMRUL’UN “KENTSEL DÖNÜŞÜM”Ü ya da YOLSUZLUK RANTIN İKİZ KARDEŞİDİR,1,DEMİRİN TUNCUNA İNSANIN...,1,demokrasi,2,DEMOKRATİKLEŞ-ME PAKETİ,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETİN ERKEKLERİ YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ÖNLENMEZ,1,DEVLETİN KÜRTAJI: ROBOSKÎ,1,DEVLETLÛLAR,1,devrim,9,DİĞERLERİ VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DİNLER İSLÂM VE KADIN BEDENİ,1,dinleti,1,DİRENEN DAMAR[*] ÇÜRÜMEYEN,1,direnis,3,dunya,5,dünya,56,düsünce özgürlügü,2,EGEMENLERİN “PYRRHUS ZAFERİ”: F-TİPİ,1,egitim,12,EKİM DEVRİMİ SOSYALİZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTİRİ HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,15,emekciler,3,EMEKÇİLER İŞSİZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,8,EMPERYALİZM- T. “C” VE AFRİN,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALİZM ÜZERİNE NOTLAR,1,ERCAN BİNAY’DAN (BAFRA T TİPİ) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ÖZGÜRLÜK,1,ermeniler,4,ESKİ(MEYEN)/ YENİ TÜRKİYE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ÇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,6,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,1,feminist,1,FİDEL İÇİN SANCAĞI YARIYA İNDİRMEYİN DAHA DA YÜKSELTİN,1,FRIEDRICH ENGELS VE AİLENİN,1,genclik,2,GERÇEKTEN DE NEDİR TERÖR,1,GÖBEKLİTEPE BİZE NEYİ ANLATIYOR,1,güncel,4,gündem,11,GÜNDEM’E DÜNE VE BUGÜNE DAİR,1,HAFIZASINI YİTİRMEYEN “DERSİM’E AĞIT,1,hakkinda,1,HÂL ÜLKEYİ KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HÂL VE GİDİŞ(İMİZ),1,HANGİMİZ ÖZGÜRÜZ Kİ,1,hareketler,1,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTİR YANİ HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GÜN DÖRT İŞÇİ BEŞ KADIN,1,HER KÖYDE BİR “KÖPEK” VARDIR,1,HİÇLEŞTİRİLME KAYGISINDAN ÖFKEYE SARI YELEKLİLER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,33,IŞILTILI VE “TEHLİKELİ” BİR KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE İSLÂMCI “FEMİNİSTLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,İFADE ÖZGÜR(LÜĞÜ) MÜ,1,İFADE ÖZGÜRLÜĞÜ VAZGEÇİLEMEZ ÖNCELİKLİ DEĞERDİR,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,İSLÂMCI-MUHAFAZAKÂRIN ZİHİN HARİTASINDA BİR GEZİNTİ: “NASIL BİR KADIN(LIK),1,İSTANBUL SEÇİMİ - BİR DEĞERLENDİRME,1,isyan,15,İŞÇİ SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLİAMIN 40. YILINDA TAKSİM,1,İŞÇİ SINIFININ KADINLAŞMASI,1,İTİRAZ VE ELEŞTİRİ “HAZIROL”DA DURMAZ,1,İYİ Kİ YAŞADILAR İYİ Kİ YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRİM(LER),1,KADINLAR KAPİTALİZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERÇEKTEN DE “SINIFLAR-ÜSTÜ” MÜ,1,KADINLAR İÇİN OLABİLECEK EN KÖTÜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAİR,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSİZM’SİZ OLUR MU,1,kadin,57,kadinlar,11,KALBİM(İZ) CİZRE’DEDİR,1,kapitalizm,22,KAPİTALİZM KÜLTÜR DİRENİŞ,1,KAPİTALİZMİN KENDİNİ İMHASI: NEOLİBERALİZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HÜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTİ (YOKSULLARINDAN) TEMİZLEMEK,1,KEŞFEDİLMEMİŞ GELECEĞİN BİÇİMLENMESİ İÇİNDİ SAMİR AMİN,1,kitap,35,KOBANÊ BİZİMDİR BİZ KOBANÊ’YİZ,1,KOLEKTİF BİR DEVLET CİNAYETİ: HRANT DİNK,1,komünizm,5,kriz,53,KRİZ SAVAŞ VE İŞÇİ SINIFI ÜZERİNE GÖRÜŞLER,1,KRİZDEN İNSAN MANZARALARI[*],1,KÜLTÜR “YERLİ VE MİLLİ” MİDİR?YA DA NEDİR,1,kültür sanat,29,KÜRESEL KÜLTÜR” MÜ,1,kürt sorunu,1,laiklik,1,LAİKLİK Mİ HANGİSİ,1,latin amerika,11,LATİN AMERİKA: SAĞIN GERİ DÖNÜŞÜ - 1/ BREZİLYA ÖRNEĞİ,1,LATİN AMERİKA: SAĞIN GERİ DÖNÜŞÜ-2/ PARAGUAY: “TEKNİK DARBE,1,LATİN AMERİKA’DA BARIŞ SÜREÇLERİ,1,LATİN AMERİKA’DAN “BARIŞ SÜREÇLERİ”: EL SALVADOR ÖRNEĞİ,1,LATİN AMERİKA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,3,LÜZUM” ÜZERE: BİR KEZ DAHA İSTANBUL SEÇİMİ,1,MAĞLUP MU DENİR ŞİMDİ ONLARA?,1,MARKSİST-LENİNİST ROMAN YAZARI : VEDAT TÜRKALİ,1,marksizm,5,MARKSİZM + V. İ. LENİN = EKİM DEVRİMİ (NOTLARI),1,MARKSİZM AİLE AŞK CİNSELLİK ÜZERİNE SÖYLEŞİ,1,MARKSİZM VE KADIN ÜZERİNE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSİZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DÜŞÜNCE DÜNYASINA BİR SEYAHAT: ETNOLOJİ DEFTERLERİ,1,MARX’TAN ÖĞRENEN BİR ÇUKUROVALI: OKTAY ETİMAN,1,MASKELİ FAŞİZM: “POPÜLİST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI İYİ BİLMEZDİK,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DÜŞÜ LAMBORGHİNİLER VE DÜNYAYI DEĞİŞTİREBİLMEK,1,mücadele,13,MÜCADELE BOYU BİR YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MÜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIÇ,1,NE OLDU O “İMTİYAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KİTLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMİNİST” Mİ,1,NEO-LİBERAL TÜRKİYE’DE MUHAFAZAKÂRLAŞMA/ DÜŞKÜNLEŞME DİYALEKTİĞİ,1,NEO-LİBERAL TÜRKİYE’NİN “EN ALTTAKİLER”İ: İŞÇİ SINIFI KÜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,11,newroz,1,NİCE ONYILLARA ‘YENİKAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GÜN BU ÜLKEDE. O GÜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ÖLÜMSÜZDÜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(İMİZ,1,ONLAR ÇALIP ÇIRPTIKÇA BİZ YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORÇUN,1,ortadogu,8,ORTADOĞU’DA BİR KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “İHYA” ETMEK: AKP’NİN TÖRENLERİ,1,OTUZÜÇ KOR DÜŞTÜ YÜREĞİMİZE…,1,ÖFKELENİNCE ÇOK GÜZEL OLUYORSUN TÜRKİYE,1,ÖFORİNİN ORTASINDA,1,ÖĞRETTİKLERİ HATIRLATTIKLARIYLA GREİF DİRENİŞİ,1,ÖLÜMSÜZ ABİ(MİZ) OKTAY ETİMAN,1,ÖRGÜTLÜ MÜCADELE ETİĞİ VE SOSYALİST DEMOKRAS,1,öteki,26,ÖZEL MÜLKİYETİN DEVLETİN KÖKENİ ÜZERİNE,1,ÖZERKLİKÇİ ANAYASA SONRASINDA BOLİVYA DERSLERİ,1,ÖZGECAN’IN KATLİNİN AKP’YLE NE İLGİSİ VAR,1,özgeçmis,1,özgürlük,3,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANİNİN (“YENİ”) REJİMİ,1,PARİS KATLİAMI “BARIŞ SÜRECİ” VE HESAPLAŞMA,1,politika,12,POPÜLER KÜLTÜRE ELEŞTİREL BAKIŞLAR - KISA BİR TARİHÇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEP’İN TÜRKÜ(/ŞİİR)LERİ,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKİ’NİN KANAYAN KARANFİLİ,1,röportaj,12,SAHİ “VESAYET (REJİMİ)” KALKTI MI,1,SAHİCİ OLMAK,1,savas,3,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ÜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ÇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,18,secimler,4,seçim,5,SEÇİMLERİN SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ÇÜRÜMENİN RESMİNİ ÇİZEBİLİR MİSİN ABİDİN?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTİM MANZARALARI,1,SEN MİSİN “BARIŞ” DİYEN,1,sibel özbudun,1,sinifsal bakis,10,SİVAS KATLİAMI O GÜN ORADA BİTMEDİ,1,siyonizm,4,SİYONİZM ANTİ-SEMİTİZM VE BİR “MUGALATA” ÜZERİNE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BİLİMLER: BİR ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,12,SOYKIRIM ÜZERİNE RESMÎ SÖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,söylesi,1,söyleşi,2,SÖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ÜZERİNE,1,suriye,2,SURUÇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKÇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKÇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELİ DUMRULLARI: ÖZELLEŞTİRMELER,1,SÜREKLİLEŞTİRİLEN OHAL VE,1,ŞİDDET Mİ MEŞRUİYET YİTİMİ Mİ,1,ŞİDDET NEDEN KAPİTALİZMİN “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,12,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,15,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercüme,2,terör,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KİTAPLI İNSANDAN KORKARIM,1,TOTALİTARYANİZMİ SOKAKTA ALT EDEBİLMEK,1,TOTALİTERLEŞMEYE İHVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TÖREN ULUS-DEVLET İKTİDAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tüketim,1,Türk Akademiası: Gerçekten kadınlar için Bir Cennet mi,1,TÜRK HALKI BARIŞÇI MI,1,TÜRK(İYE) İSLÂMI’NDA KADIN OLMAK,1,türkiye,79,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHİT OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,üniversite,6,ÜNİVERSİTEYİ ÖLDÜRMENİN SEKİZ YOLU (YA DA ÜNİVERSİTE PİYASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETİN ALTERNATİFİ VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İÇİN YEREL SEÇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZÜELLA VE EMPERYALİZM KONUSU,1,VESAYET REJİMİ” ÖLDÜ YAŞASIN “İLERİ DEMOKRASİ,1,video,24,VURUN “ÖTEKİ”NE,1,YA SEV YA TERKET: BİR BİAT ARACI OLARAK MOBBİNG,1,YA SOSYALİZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDİNİZ,1,yasam,18,YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENİ”,1,yeni yil,2,YENİ YÖK YASA TASLAĞI ÜZERİNE: PİYASA ÜNİVERSİTEYİ YUTARKEN,1,YENİDEN HAYKIRABİLMEK: “YERİMİZ MUTFAK DEĞİL DÜNYA,1,YERELİ BİRLİKTE YÖNETMEK - NASIL BİR DÜNYA İSTİYORSAK ÖYLE BİR YEREL YÖNETİM,1,YILDIZLARIN GÜNCESİNİ TUTAN ADAM: CENGİZ GÜNDOĞDU,1,yök,3,yönetim,1,YÜREĞİMİZDE,1,ZAPATİSTALARIN 33. YILI: BİR DEĞERLENDİRME,1,ZEYTİNLİĞİ ZİNDAN YAPAN SİSTEMATİK ZULME DİRENENLER,1,ZİNDAN(LAR)IN TÜRKÇESİ,1,ZORUNLU BİR AÇIKLAMA (II)… VE BİR EKLEME,1,
ltr
item
sibel🍂özbudun: HAFIZASINI YİTİRMEYEN “DERSİM’E AĞIT”[*]
HAFIZASINI YİTİRMEYEN “DERSİM’E AĞIT”[*]
sibel🍂özbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2015/06/hafizasini-yitirmeyen-dersime-agit.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2015/06/hafizasini-yitirmeyen-dersime-agit.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gör BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara Bütün Yayinlar İsteğiniz gönderi bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy