SÄ°BEL ĆZBUDUN - TEMEL DEMÄ°RER “Ä°ÅƧilerimiz, yarını kuracak...
SÄ°BEL ĆZBUDUN - TEMEL DEMÄ°RER
“Ä°ÅƧilerimiz, yarını kuracak olan iÅƧilerimiz
Ben gƶrĆ¼r mĆ¼yĆ¼m bilmem, ama kuracaklar mutlaka
CoÅkuyla Ƨakacaklar her Ƨiviyi, tĆ¼rkĆ¼lerle dƶkecekler betonu”[1]
Moda deyiÅle, “Orta Sınıf”ın (ve siyasetlerinin) gƶzĆ¼ aydın, “Åenlik tadında, olaysız 1 Mayıs 2018” kazasız, belasız atlatıldı…
Hemen herkes, medyanın da ifade ettiÄi Ć¼zere, “memnun” (denilebilir)!
Yeni Åafak: “1 Mayıs coÅkusu - Bahar havasında geƧti.”
Star: “1 Mayıs bayram havasında kutlandı.”
Karar: “Bayram tadında 1 Mayıs.”
AkÅam: “MehmetƧik’le 1 Mayıs.”
AKP’nin emir ve komutası altındaki havuz medyası, 1 Mayıs 2018’i bƶyle “gƶrdĆ¼”.
DÄ°SK, KESK, TTB, TMMOB 2018 Ä°stanbul’unda “alelusul” bir “Taksim mĆ¼racaatı”nda bulunmuÅ, ValiliÄin mu’tad “Hayır”ı Ć¼zerine, ƶrgĆ¼tler ikiletmeden Maltepe’deki dolgu meydan konusunda anlaÅmıÅtı. 1 Mayıs’ı (iÅƧi sınıfının uluslararası birlik, dayanıÅma ve mĆ¼cadele gĆ¼nĆ¼ olduÄunu hepten unutarak) Hatay’da kutlamaya karar verip “MehmetƧik’le dayanıÅma gĆ¼nĆ¼”ne dƶnĆ¼ÅtĆ¼ren, bƶylelikle de birkaƧ hafta ƶnce tatbikat kıyafetleriyle sınıra koÅan AKP “sanatƧıları”na nazire yapan TĆ¼rk-Ä°Å’i ve “Tek Millet, Tek Bayrak, Tek Vatan, Tek Devlet” “rabia”sı altında Adana’da toplanan Hak-Ä°Å’i bir kenara bırakıp, buradan devam edelim.
Havuz medyasının bu “alkıŔı boÅuna deÄildi. Ä°tirazsız Maltepe’deki dolgu alanda toplanan onbinler, gerƧekten de “bayram tadında” bir 1 Mayıs geƧirdiler. Vukuatsız, gerilimden uzak, hatta “eÄlenceli”… Pek slogan da atılmadı; kĆ¼rsĆ¼deki konuÅmacılara kulak da verilmedi. GiriÅteki polislerin kimi grupları keyfi biƧimde saatlerce giriÅte bekletmesinden haberdar olan da yoktu, buna aldıran da… Alana giriÅ yapanlar ya Ƨimenlerin Ć¼zerine yayıldılar, ya sohbete daldılar, ya halay Ƨektiler, ya da Åƶyle bir boy gƶsterip BeÅƧeÅmeler kafelerinde, restoranlarında aldılar soluÄu…
“Ne var bunda?” diyebilirsiniz… Gayet basit: Taksim sanki hiƧ yoktu, unutulmuÅtu. O saatlerde herÅeye raÄmen 1 Mayıs geleneÄini yaÅatmak, orada yitirdiÄimiz canları unutmadıÄımızı gƶstermek, iktidarın kerameti kendinden menkul dayatmalarına boyun eÄilmeyeceÄini ilan etmek iƧin alanı ƧepeƧevre saran polis barikatlarını aÅmaya uÄraÅan, bir pankartla da olsa “vardık, varız, var olacaÄız!” diye haykıran, yerlerde sĆ¼rĆ¼klenerek yaka paƧa gƶzaltına alınanlar “sınıfın birliÄini gƶzden kaƧıran”, iÅƧilerin ƧatıÅmayı gƶze alamadıÄını gƶrmek istemeyen “serĆ¼venciler”, “sekterler” vb. vb. idi sadece…
Bir Åey daha var. BugĆ¼ne dek 1 Mayıslar’da sadece simgesel olarak, kĆ¼Ć§Ć¼k bir grupla boy gƶsteren CHP, (iddia ettiÄi gibi 1 milyon kiÅiyle olmasa da!) kalabalık bir kitle ve kendi vurgularıyla “ev sahibi” pozisyonunda alandaydı. Ne de olsa “iÅƧi sınıfının ƶncĆ¼sĆ¼” DÄ°SK’in genel baÅkanı Kani Beko, saflarında milletvekili olmak iƧin -kendisini seƧen iÅƧilere danıÅmaya lĆ¼zum gƶrmeden- gƶrevinden istifa etmiÅ “angaje” bir CHP’li, mitingin yapıldıÄı alanın baÄlı olduÄu belediyenin baÅkanı da partiliydi. Ve dahi seƧimler yaklaÅıyordu: bu durumda 1 Mayıs neden partinin seƧim ƧalıÅmasına dƶnĆ¼ÅtĆ¼rĆ¼lmesin?
Ne de olsa iÅƧi sınıfı eskisi gibi “homojen” (ve de “Ć¼rkĆ¼tĆ¼cĆ¼”) bir bĆ¼tĆ¼n deÄil; salt mavi tulumlu, Åalteri indirdiler mi hayatı durdurma yetisine sahip sanayi iÅƧilerinden oluÅmuyor. İƧinde taÅeronlardan, gĆ¼nĆ¼birlikƧilerden, atık kĆ¢ÄıtƧılardan mimarlara, ƶÄretim elemanlarına, banka ƧalıÅanlarına farklı gelir dĆ¼zeylerini, farklı deneyim birikimlerini, farklı anlamlandırma ƧerƧevelerini barındırıyor. Bu heterojen yapılanmadan “devrimci” bir ortak akıl tĆ¼retme kapasitesine sahip bir siyasal irade yokluÄunda merkezi “aÅırı” soldan “orta” sola doÄru kaydırmak, artık mĆ¼mkĆ¼n gƶzĆ¼kĆ¼yor. “Orta sol”a, “orta sınıf”a doÄru.[5] Hele ki diÄer bileÅenler de (en azından “iri kıyım” olanlar) AKP ve “Reis”ini kavgasız-gĆ¼rĆ¼ltĆ¼sĆ¼z, “Åenlikli” bir muhalefet stratejisiyle, bir seƧimle iktidardan dĆ¼ÅĆ¼rmenin mĆ¼mkĆ¼n olduÄuna “ikna” iseler…
Sorun Åurada ki, AKP (ve de “Reis”i) iktidarı bırakmaya hiƧ de niyetli olmadıÄını defaatle gƶzler ƶnĆ¼ne serdi. Oy kaybetmekte olduÄunu gƶrdĆ¼ÄĆ¼ Temmuz 2015 seƧimlerinin ardından ortalıÄı yakıp yıkıp seƧimlerin yenilenmesini zorlayarak… YSK’ya el koyarak… Sosyal medyaya saƧılan sandık yolsuzlukları gƶrĆ¼ntĆ¼leriyle… 50 milyon seƧmen iƧin bastırdıÄı 500 milyon oy pusulasıyla… Genelkurmay baÅkanını baÅkanlık seƧiminde aday olması sƶz konusu olan Abdullah GĆ¼l’e “ricacı” gƶndererek… Ekonomideki depremin seƧmenlerini etkileme olasılıÄını gƶrĆ¼p “baskın seƧim” kararını aldırarak… Hem baÅkanlık sistemi referandumu hem de seƧimleri OHAL koÅullarında gerƧekleÅtirerek… YandaÅlarını silahlandırarak… Yetmez mi?
Bu durumda AKP’yi, onun her sƶylediÄine/yaptıÄına “peki” diyerek iktidardan dĆ¼ÅĆ¼receÄine inanan ve buna bizi inandırmaya ƧalıÅan bir “muhalefet” anlayıÅı nasıl bir Åeydir?
Ä°stanbul valisinin “Hayır”ı Ć¼zerine Maltepe dolgu meydanına yƶnelen ƶrgĆ¼tler, bir konuya itiraz etme Åansımızı elimizden aldıklarının ne kadar farkındadırlar, bilinmez, ancak bundan bƶyle AKP’nin keyfĆ® bir biƧimde gasp ettiÄi (evet, evet “gasp”: AKP bir ucunda yĆ¼kselen cami inÅaatı, bir ucunda yıkılan AKM iskeleti, bir ucunda hayali “Reis”in zihninde hĆ¢lĆ¢ dipdiri duran TopƧu kıÅlası tasarımı, bir ucunda alkolden arındırılarak AraplaÅtırılmıŠİstiklal caddesiyle “Gavur Pera” ve “Ä°ÅƧilerin Taksim’i”ni aynı anda temellĆ¼k ederek kendi “anlam evreni”ne dahil edecek tarzda dƶnĆ¼ÅtĆ¼rĆ¼yor: Fatih’in Pera’dan intikamı…) Taksim Ć¼zerinde emekƧiler, devrimciler kolay kolay hak iddia edemeyecekler. Etmeye kalkıÅtıklarında “oturun oturduÄunuz yerde, Maltepe neyinize yetmiyor; geƧen yıl paÅa paÅa orada kutladınız iÅte” denildiÄinde verecek pek cevap kalmayacak. Orada yatan onlarca ƶlĆ¼mĆ¼ze raÄmen… Ve 1 Mayıs’ların dĆ¼nyanın her yerinde kentlerin en merkez meydanlarında, yĆ¼reklerinde kutlanmasına raÄmen… 1 Mayıs’ların Taksim’de kutlanmasının engellenemeyeceÄine iliÅkin AYM kararlarına raÄmen… Hatta geƧmiÅte ƶne sĆ¼rĆ¼len “trafik engelleniyor” gerekƧesinin, meydanın yayalaÅtırılması sonucu boÅa dĆ¼ÅmĆ¼Å olmasına raÄmen…
Bu bakımdan “Taksim ısrarı” hiƧ de “sol Ƨocukluk hastalıÄı”, “sekter”, “serĆ¼venci”, “gerƧekƧi olmayan” vb. deÄildir. Aksine, “bize ait olan” bir hakikĆ¢tin, “GerƧekƧi ol, imkĆ¢nsızı iste”nin ısrarıdır.
Ä°Å bu nedenle stratejik ƶneme ve deÄere haiz simge meydanlardan vazgeƧilmesi mĆ¼mkĆ¼n deÄildir…
ĆĆ¼nkĆ¼ oralar iƧinde geleceÄimizin boy verdiÄi geƧmiÅimizdir.
Kolay mı? “GeƧmiÅ yok edildiÄinde, zorbaların yarattıÄı belleksiz mekĆ¢nlar kaplıyor her yeri; sular yĆ¼kseliyor, Åimdinin katmanında Ƨaresizce bekliyoruz, yĆ¼zĆ¼mĆ¼z geleceÄe dƶnĆ¼k. Godot’nun gelecekten geleceÄini dĆ¼ÅĆ¼nĆ¼yoruz. Gelecek dediÄimiz, geƧmiÅin uzantısıdır. Godot geƧmiÅte saklı. Umudu geƧmiÅ bĆ¼yĆ¼tĆ¼yor,”[6] Rahmi ĆÄdĆ¼l’Ć¼n ifade ettiÄi gibi…
Kimse, hiƧbir “gerekƧe”yle Taksim hedefini erteleyemez! ĆĆ¼nkĆ¼ 1 Mayıs’da Taksim yasaÄı 12 EylĆ¼l zorbalıÄının sĆ¼rdĆ¼rĆ¼lmesinden baÅka bir Åey deÄildir…
Hatırlayın: 12 EylĆ¼l sonrasının ilk yasal 1 Mayıs giriÅimi 1988 yılında gerƧekleÅtirilmiÅti. TĆ¼rk-Ä°Å Ć¼yesi Kristal-Ä°Å, Petrol-Ä°Å, TĆ¼mtis, Deri-Ä°Å sendikaları ile baÄımsız Banks ve Otomobil-Ä°Å sendikaları, kurdukları tertip komitesi ile Ä°stanbul ValiliÄi’ne baÅvurarak 1 Mayıs’ı kutlamak istedi. Ancak Valilik, 1 Mayıs’ın kutlanmasına izin vermedi. Buna raÄmen 1 Mayıs gĆ¼nĆ¼ Taksim’e Ƨıkmak isteyen sendikacılar polisin saldırısıyla karÅılaÅtı. 81 iÅƧi, temsilci ve sendikacı gƶzaltına alındı ve bunlardan bir kısmı tutuklandı.
1989 yılında bir kez daha TĆ¼rk-Ä°Å Ć¼yesi Kristal-Ä°Å, Petrol-Ä°Å, TĆ¼mtis, Deri-Ä°Å, Basın-Ä°Å ile baÄımsız Otomobil-Ä°Å, Banks ve Laspetkim-Ä°Å sendikaları 1 Mayıs’ı kutlama giriÅiminde bulundu. Mecidiyekƶy ve ĆaÄlayan’da gƶsteri yapmak isteyen iÅƧiler ve sendikacılar gƶzaltına alındı ve uzun sĆ¼re gƶzaltında tutuldu. 1 Mayıs gĆ¼nĆ¼ Taksim Meydanı’na yĆ¼rĆ¼mek isteyen bir gruba polisin hedef gƶzeterek aƧtıÄı ateÅ sonucu Mehmet Akif Dalcı adında 17 yaÅında genƧ bir iÅƧi hayatını kaybetti.
1990 sonrasında 1 Mayıs giderek daha yaygın biƧimde kutlanmaya baÅlandı. GeƧmiÅte 1 Mayıs’a “komĆ¼nist bayramı” diyen TĆ¼rk-Ä°Å ile 1 Mayıs’ı “mĆ¼Årik, komĆ¼nist ve Yahudi bayramı” olarak karalayan Hak-Ä°Å tutum deÄiÅtirerek 1 Mayıs’ı iÅƧi bayramı ve emek dayanıÅma gĆ¼nĆ¼ olarak kabul etti. Bƶylece TĆ¼rk-Ä°Å ve Hak-Ä°Å, 1 Mayıs konusunda DÄ°SK’in tutumuna yakınlaÅtı ve 1 Mayıs’ı birlikte kutlamaya baÅladı. 1 Mayıs, 1990 ve 2000’lerde Taksim yasakları yĆ¼zĆ¼nden Ä°stanbul’da genellikle ĆaÄlayan ve Kadıkƶy alanlarında kutlandı. Daha sonra DÄ°SK’in ısrarıyla 1 Mayıs’ın tekrar Taksim’de kutlanması talebi ve ısrarı ƶn plana Ƨıktı. 2004’ten 2010’a kadar sĆ¼ren uzun ve zorlu bir mĆ¼cadele sonucunda Taksim tekrar 1 Mayıs alanı olarak tescillendi. 2009’da DÄ°SK ƶncĆ¼lĆ¼ÄĆ¼nde “makul kalabalık” ile Ƨıkılan Taksim’de 2010, 2011 ve 2012’de gƶrkemli 1 Mayıs kutlamaları yapıldı. Ancak 2013’te hĆ¼kĆ¼met sudan bahanelerle Taksim’i 1 Mayıs kutlamalarına kapattı. Bƶylece iÅƧiler Taksim’de toplam altı kez 1 Mayıs kutlayabildi.[7]
Bu altı kutlama Taksim Meydanı ısrarının mĆ¼cadelesiyle mĆ¼mkĆ¼n olabilmiÅti.
Tekrarlıyoruz: Meydanlar ƶnemlidir! Ä°ÅƧilerin Birlik, DayanıÅma ve MĆ¼cadele gĆ¼nlerinde meydanlarda olmaları da ƶyle. Egemenler bu “gƶrĆ¼nĆ¼rlĆ¼ÄĆ¼” engellemek iƧin meydanlara mĆ¼dahale edegelmiÅlerdir bu nedenle. Ya da, engel olamadıkları ƶlĆ§Ć¼de, “gƶrĆ¼nĆ¼rlĆ¼ÄĆ¼” temellĆ¼k etmeye ƧalıÅmıÅlardır.
Bu nedenledir ki, resmi bir etkinlik olması mĆ¼mkĆ¼n olmayan 1 Mayıs ya “Devrimci”dir veya “HiƧ”…
Daha doÄrusu David’in Goliath’a karÅı baÅkaldırısıdır.
“TemellĆ¼k” dedik; bu yalnızca bu coÄrafyada olmuyor. Kimileri iƧin “1 Mayıs her Åeyden ƶnce ‘Ä°ÅƧi Bayramı’nı kutlama, arkadaÅları ve aileleriyle gĆ¼zel bir gĆ¼n geƧirme vesilesi olarak kabul gƶrĆ¼yor. Bu amaƧla yeni gelenekler ortaya Ƨıktı. Berlin’deki ‘Myfest’ halk festivali havasıyla, 1 Mayıs’ta yaÅanan arbedelere karÅı Ƨıkmak Ć¼zere 2003 yılında baÅladı”[8]. 1 Mayıs’ın “orta sınıf”laÅtırılması!
Maltepe’deki “orta sınıf” damgalı 1 Mayıs’tan devrimcilerin memnun olması mĆ¼mkĆ¼n deÄildir.
ĆalıÅma ve Sosyal GĆ¼venlik BakanlıÄı’nın 2018 Ocak istatistiÄine gƶre, TĆ¼rkiye genelindeki kayıtlı 13 milyon 844 bin 196 iÅƧi varken; bunların 1 milyon 714 bin 397’si sendika Ć¼yesi. Ä°stihdamda kayıtdıÅılıktan (her 100 ƧalıÅandan 61’i kayıtdıÅı)[9] malĆ»l coÄrafyamızda Ƨaresizlik ve acz duygusu, kimilerini karÅılıksız da olsa bir iyimserlik yanılsamasına sarılmak zorunda bırakıyor.
Ä°skender Bayhan’a, “Ä°stanbul 1 Mayıs’ı son yılların en coÅkulu ve kitlesel kutlaması oldu. GeƧen yıllarla karÅılaÅtırıldıÄında katılımın ikiye katlandıÄını sƶyleyebiliriz;”[10] Ä°hsan Ćaralan’a, “Ä°stanbul, Ankara, Ä°zmir baÅta olmak Ć¼zere TĆ¼rkiye’nin baÅlıca il ve ilƧelerinden baÅlayarak emekƧi semtlerine kadar varan bir yaygınlıkla kutlanan 1 Mayıs, ƶnceki yıllara gƶre kıyaslanamaz bir kitlesellikle kutlandı,”[11] dedirten, tam da bu duygu. (Ki ortada ne “CoÅku” ne 100’lik “kitlesel”lik sƶz konusu deÄildi!)
NilgĆ¼n TunƧcan Ongan’ın, “Hangi eksende bir araya geleceÄimizin yanıtı 1 Mayıs’ta”[12] notunu dĆ¼ÅtĆ¼ÄĆ¼ bu 1 Mayıs, 1 Mayıs’a benziyor muydu? Yoksa CHP’nin seƧim ƧalıÅmalarının ‘start’ı mıydı?
Bu soru(n) ve Nakliyat Ä°Å Sendikası Genel BaÅkanı Ali Rıza KĆ¼Ć§Ć¼kosmanoÄlu’nun, “TĆ¼m iÅƧi ve emekƧiler 1 Mayıs uluslararası birlik, mĆ¼cadele ve dayanıÅma gĆ¼nĆ¼ kutlu olsun. Taksim’de plastik mermilerin karÅısına Ƨıkamayanlar, bugĆ¼n de Maltepe’deler. Taksim’e Ƨıkmak bizlerin namus borcu ve onurudur,”[13] sƶzleri orta yerdeyken; gelecekte, yıÄınların Taksim’le buluÅtuÄu ve emekƧilerin kentin yĆ¼reÄine yeniden damgalarını vurabildikleri mitinglerde bir araya gelebileceksek, bu ısrar, bu kararlılık, bu cĆ¼retle gerƧekleÅebilecektir bu. Daha da ƶnemlisi, neoliberal-Ä°slĆ¢mcı AKP ile zirve yapan sınıflar mĆ¼cadelesinde emekƧileri iktidara taÅıyacak olan cĆ¼ret, bu ısrara mĆ¼ndemiƧtir.
Bu da “Ama”sız, “Fakat”sız bir duruÅu “olmazsa olmaz” kılar!
Bilinir: “Ama”lı, “fakat”lı cĆ¼mleler kurmayı alıÅkanlık hĆ¢line getirenler -her zaman- “imkĆ¢nsız” edebiyatına, “gĆ¼Ć§ dengeleri” maruzatına hasılı reel polikerliÄe sarılırlar; onlar, hem nalına hem mıhına vuran, ortalamacılıkla mĆ¼semma “Ć¢kil”lerdir!
Tıpkı ƶnce “peki ya taksim?” diye sorup, ardından da maruzatları sıralayan ayÅe dĆ¼zkan gibi:
“taksim 1 mayıs alanı mıdır? tabii ki. sadece 1 mayıs deÄil 8 mart alanıdır da, ƶrneÄin. bunun uÄruna mĆ¼cadele etmek gerekir mi? tabii ki. nasıl ki daha ƶnce 1 mayıs alanını kazandık, yine bir gĆ¼n kazanırız. ama siyaset sadece cesaret ve inat deÄil, ƶncelikler, gĆ¼Ć§ dengeleri gibi onlarca deÄiÅkeni dikkate alarak yĆ¼rĆ¼tĆ¼lebiliyor. bugĆ¼n iÅƧi sınıfının gĆ¼ndemi, 1 mayıs’ı taksim’de kutlamak deÄil, her gĆ¼n canından olan emekƧilerin hayatına sahip Ƨıkmak… 1 mayıs’ta taksim’de olmak gibi bir alternatif yok. 1 mayıs’ta taksim’i zorlamak diye bir seƧenekten sƶz edebiliriz ancak. geniÅ emekƧi kitlelerinin parƧası olmayacaÄı, olmayı tercih etmeyeceÄi bir seƧenek. bunu deneyecek herkesin baÅarılı olmasını dilerim…”[14]
GerƧekten de, “tabii ki”yle baÅlayıp, “ama”yla devam eden cĆ¼mlelere son zamanlarda o kadar sık rastlar olduk ki… Hepimizi “saÄduyu”ya, gerƧekƧi/hesabĆ® olmaya davet eden bir Ć¢killik… Toplumun Ƨıkarlarının nerede yattıÄını en iyi kendilerinin bildiÄi iddiasındakilerin uzlaÅma, eldekiyle yetinme, ortalıÄı bulandırmama ƧaÄrısı. TĆ¼rkiye Sanayici ve Ä°Å Ä°nsanları DerneÄi (TĆSÄ°AD) Yƶnetim Kurulu BaÅkanı Erol Bilecik de, “Grev tabii ki bir hak, ama olmasa da olur,”[15] diyor ƶrneÄin… Ne “tesadĆ¼f” deÄil mi?
Sƶz “Ć¢kil”likten aƧılmıÅken, bir Åey daha: Bir zamanların CHP milletvekili ve DÄ°SK’in eski Genel BaÅkanı Rıdvan Budak’ın, “1 Mayıs yoksa demokrasi yok,”[16] saptamasına da aldırmayın!
1 Mayıs “demokrasi”yle sınırlı veya ƶzdeÅ falan da deÄildir; 1 Mayıs “demokratik talepleri” de iƧeren, iÅƧilerin yeni bir dĆ¼nya mĆ¼cadelesinin enternasyonalist zeminidir. Onu bu zeminden kopartırsanız kapitalist devleti Ƨok memnun etmiÅ olursunuz.
İƧiÅleri BakanlıÄı’nın aƧıklamasındaki, “1 Mayıs Ä°ÅƧi Bayramı kutlamaları Ć¼lkemiz genelinde 206 bin kiÅinin katılımıyla, toplam 66 ilimizde dĆ¼zenlenen 100 etkinlik ve kutlamayla Åenlik ve bayram havası iƧerisinde gerƧekleÅtirilmiÅtir,”[17] sƶzleri tam da bƶyle bir “memnuniyet”in ifadesidir[18]…
O hĆ¢lde Åimdi, “Disce quasi semper victurus, vive quasi cras moriturus/ “Hep yaÅayacakmıŠgibi ƶÄren, yarın ƶlecekmiÅ gibi yaÅa” uyarısı eÅliÄinde, 1 Mayıs’tan devrim deÄil, devrimci bir duruÅ, itaatsizlik beklediÄimizin altını Ƨizerek ve Erich From’un, “Ä°taatsizlik isyan deÄil, uyumdan vazgeƧmektir ve uygarlık itaatsizlikle baÅlar,” sƶzlerini hatırlatarak ekleyelim:
MĆ¼thiÅ bir alt Ć¼st oluÅ eÅiÄindeyiz. Kapitalizmin III. BĆ¼yĆ¼k Bunalımı bu. Krizi giderek derinleÅip, yaygınlaÅırken; egemenler dĆ¼zenlerinin bekası iƧin emekƧiler, halklar iƧin daha devasa bir yıkımın yolunu dƶÅĆ¼yorlar. Yabancı dĆ¼ÅmanlıÄı, aÅırı saÄ, ırkƧılık, faÅizm yĆ¼kselirken, emperyalist kapitalist dĆ¼nyanın saldırganlıÄı tam gaz sĆ¼rĆ¼yor.
SavaÅ davulları sadece OrtadoÄu’da deÄil Asya-Pasifik’te, GĆ¼ney Amerika’da, Orta Asya’da, Afrika’da yani tĆ¼m yerkĆ¼rede Ƨalıyor. Daha fazla sƶmĆ¼rĆ¼, daha fazla kĆ¢r uÄruna yeni ƧatıÅmalar, savaÅlar insan(lık) gĆ¼ndeminin baÅ maddesi.
TĆ¼m yerkĆ¼re OrtadoÄulaÅtırılmak, BalkanlaÅtırılmak tehlikesiyle yĆ¼z yĆ¼ze. Halkları, toplumları, kitleleri etnik, dinsel, mezhepsel farklılıklar Ć¼zerinden birbirine dĆ¼ÅĆ¼recek ƧatıÅmaların fitilini ateÅleyecek senaryolar bir kez daha ısıtılıyor.
Bunlar karÅısında Åimdi devrimci sınıf politikaları zamanıdır! Sƶz konusu ƧerƧevede unutulmamalıdır ki, sĆ¼rdĆ¼rĆ¼lemez kapitalist sƶmĆ¼rĆ¼ dĆ¼zenini deÄiÅtirme iradesi olmadan 1 Mayıs, 1 Mayıs olamaz!
“Kapitalist sƶmĆ¼rĆ¼ ve Ć¼cretli kƶlelik sĆ¼rsĆ¼n” diyenlerin 1 Mayıs’ı, 1 Mayıs deÄildir!
Ve nihayet, 1 Mayıs 2018, sermaye sınıfına doÄrudan ve aƧıktan “OHAL sayesinde grev olmuyor” diye haykıran bir iktidarın yƶnetiminde yaÅanan on altıncı 1 Mayıs’da ‘Alınteri dergisinin, “1 Mayıs bƶyle mi olmalıydı?”[19] tepkisi, yerli yerindedir!
2 Mayıs 2018 13:38:34, İstanbul.
N O T L A R
[*] Newroz, Mayıs 2018…
[1] Edip Cansever ‘AÅklar İƧinde’.
[2] https://www.takvim.com.tr/guncel/2018/05/02/1-mayis-coskusu
[3] http://www.turkiyegazetesi.com.tr/gundem/558437.aspx
[4] https://www.gazeteoku.com/gazeteler/
[5] Nitekim patronlar ƶrgĆ¼tĆ¼ TĆSÄ°AD bir “1 Mayıs mesajı” yayınlayıp “1 Mayıs’ların gerginlik iƧinde beklenen bir gĆ¼n olmaktan Ƨıkartılması, kutlamaların ƶzgĆ¼rce ve gĆ¼ven iƧinde yaÅanmasının saÄlanması demokrasimizin geliÅmesi aƧısından bĆ¼yĆ¼k ƶnem taÅı”dıÄını (https://www.ntv.com.tr/ekonomi/tusiaddan-1-mayis-aciklamasi,63--9wRLEEyvrDrEOV_MSQ) vurgularken, Åirketler de (Unilever, DoÄtaÅ, Ford, Åahin sucukları, Collezione…) sosyal medya hesaplarında “iÅƧilerin, emekƧilerin “bayram”ını kutlayan mesajlar yayınlamayı ihmal etmedi! (http://tusbeyinli.com/2017/05/markalarin-1-mayis-isci-ve-emekci-bayramindaki-sosyal-medya-paylasimlari.html)
[6] Rahmi ĆÄdĆ¼l, “GeƧmiÅe Dalmak Tehlikelidir”, BirgĆ¼n, 16 Mart 2018, s.15.
[7] Aziz Ćelik, “1 Mayıs Tarihinden Sayfalar”, BirgĆ¼n, 30 Nisan 2018… https://www.birgun.net/haber-detay/1-mayis-tarihinden-sayfalar-214070.html
[8] “1 Mayıs Ä°ÅƧi Bayramı: Protesto ve Kutlama Bir Arada”, 1 Mayıs 2018… http://www.dw.com/tr/1-mayıs-iÅƧi-bayramı-protesto-ve-kutlama-bir-arada/g-43604414
[9] “1 Mayıs Emek ve Ä°ÅƧi Bayramı”, https://www.ntv.com.tr/turkiye/mucadeleden-dogan-bayram-1-mayis,4ZTn3yRupEaPcj5550jTQA
[10] Ä°skender Bayhan, “1 Mayıs’ın CoÅkusu ve ĆzgĆ¼veniyle 24 Haziran’a YĆ¼rĆ¼yelim”, Evrensel, 1 Mayıs 2018… https://www.evrensel.net/haber/351410/1-mayisin-coskusu-ve-ozguveniyle-24-hazirana-yuruyelim
[11] Ä°hsan Ćaralan, “1 Mayıs CoÅkusuyla Haydi ‘Tek Adam Rejimine Hayır’ Demeye!”, Evrensel, 2 Mayıs 2018… https://www.evrensel.net/yazi/81384/1-mayis-coskusuyla-haydi-tek-adam-rejimine-hayir-demeye
[12] NilgĆ¼n TunƧcan Ongan, “Hangi Eksende Bir Araya GeleceÄimizin Yanıtı 1 Mayıs’ta”, Evrensel, 2 Mayıs 2018… https://www.evrensel.net/haber/351417/hangi-eksende-bir-araya-gelecegimizin-yaniti-1-mayista
[13] “Ä°stanbul’da 1 Mayıs CoÅkusu!”, 1 Mayıs 2018… https://www.sozcu.com.tr/2018/gundem/1-mayis-istanbulda-son-durum-2381070/
[14] ayÅe dĆ¼zkan, “baÅka bir 1 mayıs mĆ¼mkĆ¼n”, 25 Nisan 2018… http://sendika62.org/2018/04/baska-bir-1-mayis-mumkun-ayse-duzkan-arti-gercek-488444/
[15] “TĆSÄ°AD BaÅkanı Bilecik: Grev Tabii ki Bir Hak Ama Olmasa da Olur”, 25 Nisan 2018… http://www.istanbulgercegi.com/tusiad-baskani-bilecik-grev-tabii-ki-bir-hak-ama-olmasa-da-olur_167841.html#
[16] “GĆ¼rer Mut, “DÄ°SK Eski Genel BaÅkanı Rıdvan Budak: 1 Mayıs Yoksa Demokrasi Yok”, Cumhuriyet Pazar, No: 17, 29 Nisan 2018, s.5.
[17] “İƧiÅleri BakanlıÄı’ndan 1 Mayıs AƧıklaması”, BirgĆ¼n, 1 Mayıs 2018… https://www.birgun.net/amp/haber-detay/icisleri-bakanligi-ndan-1-mayis-aciklamasi-214263.html?__twitter_impression=true
[18] Oysa devlet iƧin her Åey o kadar “gĆ¼llĆ¼k gĆ¼listanlık” deÄildi. Ä°stanbul’un farklı semtlerinde en az 84 kiÅinin gƶzaltına alındı; bunların ƧoÄu Taksim’e gitmek isteyenlerdi. Taksim Meydanı ve meydana Ƨıkan gĆ¼zergĆ¢hlarda yoÄun gĆ¼venlik ƶnlemi alınmıÅtı; emniyet kaynaklarının verdiÄi bilgiye gƶre, 1 Mayıs dolayısıyla 8 bini Maltepe, 6 bin 500’Ć¼ BeyoÄlu, ÅiÅli ve BeÅiktaÅ’ta olmak Ć¼zere kent genelinde 26 bin 174 polis gƶrev yaptı. 4 polis helikopteri ƧalıÅmalara havadan destek verirken, ƧeÅitli noktalara 85 TOMA ve 67 zırhlı araƧ konuÅlandırıldı. (“TĆ¼rkiye’de 1 Mayıs... Bayram Gibi DeÄil”, http://www.yenimesaj.com.tr/gundem/turkiye-de-1-mayis-bayram-gibi-degil-h13060555.html)
[19] “1 Mayıs Bƶyle mi Olmalıydı?”, 1 Mayıs 2018… http://alinteri1.org/1-mayis-boyle-mi-olmaliydi.html
Yorum Ekle