$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI, TE’VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ

SÄ°BEL ƖZBUDUN - TEMEL DEMÄ°RER “Bir tĆ¼rkĆ¼ sƶylediler, duydunuz mu Bir kuşu vurdular, gƶrdĆ¼nĆ¼z mĆ¼ Bƶyle neden susuyorsunuz bƶyle G...


SİBEL ƖZBUDUN - TEMEL DEMİRER
“Bir tĆ¼rkĆ¼ sƶylediler, duydunuz mu
Bir kuşu vurdular, gƶrdĆ¼nĆ¼z mĆ¼
Bƶyle neden susuyorsunuz bƶyle
GĆ¼zelliğiniz Ƨoğalıyor, ƶldĆ¼nĆ¼z mĆ¼?”
(Ɩzdemir Asaf.)
 7 Ocak 2015 gĆ¼nĆ¼ Ć¼Ć§ Ä°slĆ¢mcı militan, Paris’in 11. mahallesinde bulunan mizah dergisi Charlie Hebdo’nun bĆ¼rosunu bastılar ve iƧeridekileri ağır silahlarla taradılar. Katliamın bilanƧosu feciydi; aralarında Fransa’nın en Ć¼nlĆ¼ Ƨizerlerinin bulunduğu 12 ƶlĆ¼; bir kısmı ağır, 20 kadar yaralı. Katiller, ƶyle anlaşılıyor ki, Charlie’de yayınlanan Ä°slĆ¢m dinini eleştirir mahiyetteki karikatĆ¼rlerden haz etmemişlerdi!
Ama’sız, fakat’sız, te’vilsiz, tek sƶzcĆ¼kle lanetlenmesi, mahkĆ»m edilmesi gereken bir olay…
Oysa katliamın TĆ¼rkiye’deki yansımalarına bakıldığında, birƧok vak’ada te’vil Ƨabalarının (lanetleme, mahkĆ»m etme bir yana) “kınama”nın ƶnĆ¼ne geƧtiğini gƶrdĆ¼k ve gƶrmekteyiz de! BirkaƧ başlık altında toplayalım:
i) “Saldırıyı Ä°slĆ¢m’a mal etmemek gerek” tavrı: TĆ¼rkiye’de başta iktidar Ƨevreleri olmak Ć¼zere kendini “sağduyulu” olarak tanımlayan MĆ¼slĆ¼manlarda yaygın tutum bu. Kendini “barÄ±ÅŸĆ§Ä±” dedikleri Ä°slĆ¢m’ın “gerƧek” temsilcisi ilan eden bu grup (bu yetkiyi nasıl ve nereden aldıkları belli değildir), buna karşın saldırganları “Ä°slĆ¢m-dışı” ilan etmemekte ya da edememektedirler bir tĆ¼rlĆ¼… (“Bir MĆ¼slĆ¼manın bir başka MĆ¼slĆ¼manı “tekfir edemeyeceği”/ dindışı ilan edemeyeceği gerekƧesiyle…) Bu durumda kendini Ä°slĆ¢m (ya da herhangi başka bir din) ƧerƧevesinde tanımlamayanlar aƧısından sƶz konusu olan her ikisi de “Ä°slĆ¢m adına” davranan iki grup arasında bir yƶntem anlaşmazlığıdır. Ä°slĆ¢mĆ® referanslarla hareket etmeyen herhangi biri iƧin bu yƶntemlerden hangisinin “otantik Ä°slĆ¢m”, hangisinin “sahte” olduğunu ayırt etme Ƨabası, anlamsızdır. Dahası, din/ Allah adına girişilen hangi şiddet gƶstergesinin Ä°slĆ¢m’a mal edilip hangilerinin mal edilemeyeceğini ayırt etmek, giderek zorlaşmaktadır: GayrımĆ¼slim kadınların kaƧırılarak cariye pazarlarında satılması? Sokak ortasında kellelerin kesilmesi? Kƶylerin basılıp binlerce kişinin taranarak ƶldĆ¼rĆ¼lmesi? Kadınların zina yaptılar diye recmedilmesi? Kız Ƨocukların 9-10 yaşında evlendirilmesi?
ii) “Bu olay MĆ¼slĆ¼manlara kara Ƨalmak adına, başka mihraklar (Fransız “derin (denilen) devleti”? Siyonist Ä°srail?) tarafından kotarılmıştır” tavrı: MĆ¼slĆ¼manlar arasında kĆ¼reselleşmeye karşı daha kuşkucu, daha fazla “milli gƶrĆ¼ÅŸ”ten yana duranlar arasında ƶne Ƨıkan tepki. Psikolojideki karşılığı sanırız “yansıtma” oluyor. Herhangi bir somut kanıt arayışı iƧine girmeden, hiƧbir ƶzgĆ¼lleştirme Ƨabasına kalkışmadan, ya da bağlantı kurma ihtiyacı hissetmeksizin, “olsa olsa”cı bir kestirmecilikle suƧu birilerine yĆ¼kleyip ellerini yıkamak…
iii) Olay Batı yaygın olan Ä°slĆ¢mofobi’nin ve/veya emperyalistlerin Ä°slĆ¢m coğrafyasında dƶktĆ¼kleri kana tepkidir” tavrı: Ä°slĆ¢mofobi’nin Batı coğrafyasında, ƶzellikle de neo-liberal piyasa ekonomisinin yol aƧtığı istihdam daralması ve gĆ¼vencesizleşme politikalarından tedirgin, konumlarını giderek yitirmekte olan alt-orta sınıfların tepkisini yƶneltecek uygun bir araƧ olduğu ve bu nedenle de ƶfke/tepkiyi manipĆ¼le ederek ortak bir sınıfsal duruşa yol aƧmaması amacıyla egemen sınıf politika(cı)ları tarafından manipĆ¼le edildiği tartışma gƶtĆ¼rmez. Kuzey’li “efendiler”in, dĆ¼nya enerji kaynaklarının, koridorlarının denetimini ele geƧirmek Ć¼zere başta Ä°slĆ¢m coğrafyası olmak Ć¼zere yeryĆ¼zĆ¼nĆ¼n geri kalanı Ć¼zerinde kıran kırana bir rekabete giriştikleri ve bu rekabetin halkların boğazlaşmasını tetiklediği de… BĆ¼tĆ¼n bunlar, doğru, doğru olmasına ama, bu durum radikal Ä°slĆ¢mcıların eylemleriyle ortalığı kan gƶlĆ¼ne Ƨevirmelerini ‘mazur’ gƶsterecek bir gerekƧe, ondan da vazgeƧtik, “olayları aƧıklamada başvurulabilecek sosyolojik-siyasetbilimsel nedensellikler” olarak kullanılabilir mi? Hele ki, katliamların kurbanları bĆ¼yĆ¼k ƶlĆ§Ć¼de kadınlar, Ƨocuklar, yaşlılar, silahsız, sıradan insanlar, ya da Charlie Hebdo saldırısında olduğu Ć¼zere, Ä°slĆ¢mofobi’yi ve dĆ¼nyanın yoksul coğrafyalarındaki emperyalist mĆ¼dahaleleri her vesileyle en sert biƧimde eleştirmekten kaƧınmamış onurlu aydınlar olduğunda?
iv) “Gazze’de, Irak’ta (ya da başka MĆ¼slĆ¼man coğrafyalarda) o kadar MĆ¼slĆ¼man kanı dƶkĆ¼lĆ¼rken birkaƧ karikatĆ¼riste ağlayan Batı kamuoyu neredeydi?” tavrı: Yukarıda sayılan gerekƧelerin en kaypağı, en Ƨarpığı ve/ fakat TĆ¼rkiye’de en sık başvurulanı... Bu mantık, yeryĆ¼zĆ¼ndeki tĆ¼m adaletsizlikleri sorgulanamaz/ eleştirilemez/ karşı Ƨıkılamaz hĆ¢le getirmenin sihirli formĆ¼lĆ¼, tipik bir demogoji ƶrneğidir. Bir yandan katilleri “aklarken”, bir yandan da zeytinyağı gibi Ć¼ste Ƨıkmanızı, karşı tarafı ikiyĆ¼zlĆ¼/ sahtekĆ¢r/ işbirlikƧi konumuna dĆ¼ÅŸĆ¼rmenizi sağlar. Nihayetinde her bir haksızlığı dengeleyecek/ bastıracak bir başkasını bulup Ƨıkarmak mevcuttur.
Bu “apolojiler”, haydi katledilişinin yıldƶnĆ¼mĆ¼ yaklaşmakta olan sevgili ahbariğimiz Hrant’a atfen sƶyleyelim, MĆ¼slĆ¼manların “kanını zehirleyen” argĆ¼manlardır: “MĆ¼slĆ¼man hata yapmaz, Ä°slĆ¢m dini her tĆ¼rlĆ¼ kusurdan mĆ¼nezzehtir” tavrı… Hem bir dine, hem de o dinin saliklerine karşı herhangi bir şekilde, eleştirel bir tutum almaktan kaƧınma kestirmeciliği. Ɩzeleştirellikten uzak durarak “suƧ”u sĆ¼rekli olarak başkalarının (“emperyalistler, Siyonistler, Ä°slĆ¢mofoblar, medya, derin (denilen) devlet, Ä°slĆ¢m’ın ‘ƶzĆ¼nĆ¼’ bilmeyenler”, vs.!) Ć¼stĆ¼ne atan hırƧın yeniyetme sendromu… Bu tutum(lar) kendini “MĆ¼slĆ¼man” olarak tanımlayanları, dinlerinin ne olup ne olmadığı, neleri va’zettiği, dinsel kaynaklardan ne gibi “vazifeler” tĆ¼retilebileceği, dinsel umdelerin hangi katliamlara, hangi insanlık suƧuna gerekƧe yapılabileceği konusunda iƧtenlikli bir yĆ¼zleşmeden alakoyuyor. En Ƨok da, Ä°slĆ¢m’ın (kanımızca Ä°slĆ¢m kaynaklı şiddetin bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼nĆ¼n doktriner arkaplanını teşkil eden) “dĆ¼nyevĆ® olana hĆ¼kmeden bir din olma” iddiasını tartışmaya aƧmanın ƶnĆ¼ne geƧiyor.
Evet, Ä°slĆ¢m fundamentalizminin temeli, Ä°slĆ¢m’ın (vicdanlara, “ƶte dĆ¼nya”ya, ahlĆ¢ka vb. taalluk eden bir din olmak bir yana) yeryĆ¼zĆ¼ne hĆ¼kmetmesi gerektiği ilkesidir. Bu ilke, “ılımlı” (denilen) Ä°slĆ¢m(cılar) tarafından net bir dille ve kesin bir biƧimde reddedilmediği sĆ¼rece, Ä°slĆ¢m’ın “ılımlı” ile “radikal/ fundamentalist vb.” versiyonları arasındaki “sınırlar” muğlak kalacak, geƧirgenleşecektir; bu durum, MĆ¼slĆ¼manların dĆ¼nyasında (tarihsel-siyasal vb. nedenlerle biƧimlenmiş) “mağduriyet” duygusunu, onları kendi inanƧ sistemleri Ć¼zerinde dĆ¼ÅŸĆ¼nmekten alakoyacak bir perdeye dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rmektedir. Bu anlayış hĆ¼kĆ¼m sĆ¼rdĆ¼ÄŸĆ¼, “Ä°slĆ¢m alemi”nin hĆ¢kim hissiyatı olmayı sĆ¼rdĆ¼rdĆ¼ÄŸĆ¼ mĆ¼ddetƧe, MĆ¼slĆ¼manlarla MĆ¼slĆ¼man-olmayanlar (başka dinlerin salikleri, laikler, ateistler) arasında bir arada yaşama olasılıklarının ƶnĆ¼nĆ¼ kapatır…
BugĆ¼n şu iki olgu, aƧıkƧa kabul ve ilan edilmelidir: Ä°slĆ¢m’ın hĆ¢kim olduğu coğrafyada, gayrımĆ¼slimler bir yana, nĆ¼fus kağıdı itibariyle MĆ¼slĆ¼man da olsa Ä°slĆ¢m kurallarına gƶre yaşamak istemeyen hatırı sayılır bir nĆ¼fus yaşamaktadır. Bu bir tercih ƶzgĆ¼rlĆ¼ÄŸĆ¼dĆ¼r. Kimsenin, hiƧbir merciin başkalarına bir inanƧ ve yaşam tarzını dayatma yetkisi yoktur.
Ä°kincisi ise, eleştiri ƶzgĆ¼rlĆ¼ÄŸĆ¼ -kutsal sayılan değerlere yƶnelik olanlar dahil- tartışmasız, “ama”sız, “fakat”sız kabul edilmesi gereken temel bir ƶzgĆ¼rlĆ¼ktĆ¼r. Eleştiri beğenilmeyebilir, “yıkıcı” bulunabilir, ancak eleştiriye sadece kendi dĆ¼zleminde, yani “fikir”le karşılık verilebilir. Eleştirene karşı (hapsetmek ya da ƶldĆ¼rmek gibi) fiziksel “mĆ¼eyyide” uygulamak”, bir dĆ¼zeni “tabular” aracılığıyla sĆ¼rdĆ¼rme, “tabular”ı dĆ¼zeni/ iktidarı meşrulaştırma aracı olarak kullanmaktan başka bir şey değildir.
SonuƧ olarak, yukarıda sıralanan dƶrt “te’vil”, kısmen medyada, ama Ƨoğunlukla da sosyal medyada karşımıza Ƨıkan, “Peygamber efendimize, mĆ¼barek dinimize dil uzatmaya cesaret edenler iƧin bu olay ibret olsun” zorbalığını nakzetmemekte, tersine ona ƶrtĆ¼lĆ¼ destek sağlayıp toplumcu laiklik gereksinimini inkĆ¢r ve ihmal etmektedir.
Peki “ya sizin tavrınız nedir?” diye sorulacak olursa…
 Ć–zkan Mert’in, “Cesurum ey hayat/ Cesurum ey namussuzlar/ GenƧ bir yĆ¼rekle/ Karşı Ƨıkıyorum dĆ¼nyaya/ /Yumruklarım sıkılı/ TĆ¼rkĆ¼ sƶylĆ¼yorum haykırarak/ Haykırarak yaşıyorum”; Ataol Behramoğlu’nun, “Yıkılma sakın geƧerken gĆ¼nler// Onurlu, gĆ¼zel geleceklerin/ Biziz habercileri dĆ¼ÅŸĆ¼n ki/ Ve halkın bağrında bir inci gibi/ BĆ¼yĆ¼yĆ¼p gelişmektedir zafer,” dizelerini gĆ¼r sesle haykırarak tamamlıyoruz diyeceklerimizi: 2012 yılında “ƶlĆ¼m listesi”ndeyken; “Misilleme yapılmasından korkmuyorum. Karım, Ƨoluk Ƨocuğum, kredi kartım, otomobilim yani ƶzel bir mĆ¼lkiyetim de yok. Bu beni daha ƶzgĆ¼r ve kendine gĆ¼venli kılıyor. Diz ƧƶkmĆ¼ÅŸ yaşamaktansa, ayakta dimdik ƶlmeyi tercih ederim,” diye haykıran komĆ¼nist karikatĆ¼rist Stephane Charbonnier’in yoldaşları olarak, sonuna kadar onların karşındayız!
Kokuşmuş dĆ¼zen(lerin)e, kurallar(ın)a, dayatmalar(ın)a boyun eğmiyoruz; diz ƧƶkmĆ¼yoruz;  teslim de olmayacağız!
Bizi kavgaya davet edenlerin davetleri, “ƶlĆ¼m hoş geldin sefa geldin” geleneğiyle kabulĆ¼mĆ¼zdĆ¼r!

8 Ocak 2015 21:28:20, Ankara.

Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,“KOBANƊ’NÄ°N ‘BÄ°Z’Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,“NEFRET SUƇLARI” VE “ZEHÄ°RLÄ° KAN” ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015’DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014’TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYIS’A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°’NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLƜL’Ɯ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013’ƜN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ‘KUTLU DOĞUM’ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°’NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE’N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NÄ°N ‘KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARI’?,1,AKP’NÄ°N “DERÄ°N DEVLET”Ä°,1,AKP’NÄ°N “KINDER KUCHE KIRCHE”SÄ°,1,AKP’NÄ°N “MUHAFAZAKƂR”LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKP’NÄ°N “ORGANÄ°K AYDINLARI” VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKP’NÄ°N BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKP’NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKP’NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,2,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,2,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°” ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN “KRÄ°ZÄ°”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,27,AYŞE ƖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,7,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R “ELEŞTÄ°RÄ°”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R “Ä°MKƂNSIZ AŞK” HÄ°KƂYESÄ°: “AKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R “PRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°” İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA “TERƖR” MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da “FITRAT”A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°… BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA “GULYABANÄ°” KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,14,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,12,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE – ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRUL’UN “KENTSEL DƖNĆœÅžĆœM”Ɯ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,2,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,9,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,5,dĆ¼nya,56,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N “PYRRHUS ZAFERÄ°”: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,15,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,8,EMPERYALÄ°ZM- T. “C” VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAY’DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,6,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,1,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,4,gĆ¼ndem,11,GƜNDEM’E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN “DERSÄ°M’E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,1,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R “KƖPEK” VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,33,IŞILTILI VE “TEHLÄ°KELÄ°” BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI “FEMÄ°NÄ°STLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: “NASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° “HAZIROL”DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE “SINIFLAR-ƜSTƜ” MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZM’SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,57,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZRE’DEDÄ°R,1,kapitalizm,22,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊ’YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,5,kriz,53,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR “YERLÄ° VE MÄ°LLÄ°” MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,29,KƜRESEL KƜLTƜR” MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,11,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: “TEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DAN “BARIŞ SƜREƇLERÄ°”: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,3,LƜZUM” ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,5,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARX’TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: “POPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,13,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O “Ä°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMÄ°NÄ°ST” MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’NÄ°N “EN ALTTAKÄ°LER”Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,11,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ‘YENÄ°KAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,8,ORTADOĞU’DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “Ä°HYA” ETMEK: AKP’NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZE…,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,26,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECAN’IN KATLÄ°NÄ°N AKP’YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,3,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (“YENÄ°”) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI “BARIŞ SƜRECÄ°” VE HESAPLAŞMA,1,politika,12,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEP’Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°’NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° “VESAYET (REJÄ°MÄ°)” KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,3,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,18,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N “BARIŞ” DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,10,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,4,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R “MUGALATA” ƜZERÄ°NE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,12,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,12,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,15,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMI’NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,79,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°” ƖLDƜ YAŞASIN “Ä°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,24,VURUN “ƖTEKÄ°”NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,18,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENÄ°”,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: “YERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)… VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI, TE’VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ
CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI, TE’VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2015/01/charlie-hebdoya-saldiri-tevilleri-ve.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2015/01/charlie-hebdoya-saldiri-tevilleri-ve.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy