āAilen kaybolabilir, Mahalleden dostların kaybolabilir, SevdiÄin her Åey kaybolabilir, Ama dinozorlar, kaybolmaz.ā [1] Allin li...
āAilen kaybolabilir,
Mahalleden dostların kaybolabilir,
SevdiÄin her Åey kaybolabilir,
Ama dinozorlar, kaybolmaz.ā[1]
Allin libertadllaqa,/ wanuyllawantaq./ Allin democraciaqa,/ carcelllawantaq,/ wanuyllawantaq./ Pillatapas mayllatapas,/ imanallan niytan./ Pillatapas mayllatapas,/ laykan-nallan niytan./ Llaqtayman chayaramuspa,/ aparunanpaq./ Kuyasqa yanachallayta/ chinkachinanpaq /apakunanpaqā
Peru yerlilerinin ƧoÄunun konuÅtuÄu Quechua dilinde bir aÄıt bu. 1991-1992 yıllarında yakılmıÅ, aÄızdan aÄıza, kısa sĆ¼rede tĆ¼m Ć¼lkeyi sarmıÅ. Ćevirisi kabaca Åƶyle:
āAma bu gĆ¼zel ƶzgĆ¼rlĆ¼k/ Bize ƶlĆ¼mcĆ¼l/ Bu iyi demokrasi/ Cezaevi/ ve ƶlĆ¼m getiriyor./ KƶyĆ¼me geldiler/ Ve onu tutsak aldılar/ Sevgili kocamı gƶtĆ¼rdĆ¼ler/ Ve sonsuza dek kaybettiler.ā[2]
Kayıplarā¦ Ya da Latin Amerikaānın ƶzgĆ¼n devlet terƶrĆ¼ deneyimiyle evrensel insan hakları literatĆ¼rĆ¼ne armaÄan ettiÄi āteknikā terimle, desaparecidosā¦
āUluslararası insan hakları hukukunda, āzorla kaybedilmeā terimi bir kiÅinin devlet, ya da bir devlet veya siyasal ƶrgĆ¼tĆ¼n izin, destek ya da rızasıyla bir siyasal ƶrgĆ¼t ya da Ć¼Ć§Ć¼ncĆ¼ bir tarafƧa, kiÅinin baÅına gelenler ya da nerede olduÄu konusunda bilgi verilmesi, kurbanı yasanın koruması dıÅına Ƨıkartmak amacıyla reddedilmek suretiyle gizlice kaƧırılması, hapsedilmesi durumunda kullanılmaktadır. (ā¦) Uluslararası Ceza Mahkemesiāni kurumsallaÅtıran Roma TĆ¼zĆ¼ÄĆ¼, zorla kaybedilmeyi āinsanlık suƧuā kapsamında deÄerlendirmektedir (ā¦) Aynı deÄerlendirme, 20 Aralık 2006 tarihinde BM Genel Kuruluānda kabul edilen KiÅileri Gƶzaltında/ Zorla Kaybedilmeye KarÅı Korumayla Ä°lgili Uluslararası SƶzleÅmeāde de yer alır. Bu sƶzleÅme, kurbanların ailelerine tazminat ve sevdiklerinin kaybedilmesiyle ilgili hakikĆ¢ti talep etme hakkını tanımaktadırā¦ā
Terimin Wikipediaāda da yer alan hukukĆ® tanımı ve tarifi bu. Devlet ya da siyasal yetkelerce āsakıncalıā gƶrĆ¼len kiÅilerin ākayıtdıÅıā olarak yok edilmesi. Ä°z bırakmamacasınaā¦ Bu Ć¼lkenin insanlarının, 12 EylĆ¼l vahÅetinden, ama ƶzellikle de 1990āların Kirli SavaÅ yıllarından Ƨok iyi bildikleri bir baÅka ādevlet aklıā uygulaması. āKaybedilenālerin anaları, eÅleri, evlatları, sevenleri o gĆ¼n bugĆ¼ndĆ¼r her Cumartesi gĆ¼nĆ¼ Ä°stanbulāda Galatasaray Lisesi ƶnĆ¼nde ābari baÅucunda aÄlayacaÄım bir mezarı olsunā umuduyla [āumutāā¦ ne kadar gƶreli bir kavram; deÄil mi?] yitik sevdiklerinin fotoÄraflarını uzatmıyorlar mı gƶrmek istemeyen gƶzlere, paslanmıŠvicdanlara?
Bu bakımdan, sƶyleyeceklerim, bĆ¼yĆ¼k ƶlĆ§Ć¼de bizim de hikĆ¢yemizā¦
āKaybedilenler Kıtasıā: Latin Amerika
Dedim ya, uygulamanın anayurdu, Latin Amerika. Latin Amerika iƧin o kadar tanıÅ, o kadar āyerli malıā ki, terim Ä°spanyolca olarak yerleÅiyor Uluslararası literatĆ¼re: desaparecidosā¦
Yalnızca terim deÄil. āKaybedilmeā olaylarına karÅı yĆ¼rĆ¼tĆ¼lecek mĆ¼cadele ve ƶrgĆ¼tlenme biƧimleri, kayıpların izlerinin sĆ¼rĆ¼lmesi, izlenecek teknik ve hukuksal sĆ¼reƧleri, sorumluların teÅhis ve cezalandırılması konusunda da kıta Ć¼lkeleri kayda deÄer bir birikimi taÅıyor. Dahası, kıta, āzorla kaybedilmeā konusunun en iyi araÅtırılıp belgelendiÄi coÄrafya.
HiƧ kuÅku yok ki Latin Amerikaānın bu ƶzelliÄi, onu Monroe Doktriniyle birlikte āarka bahƧeā ilan eden Kuzey komÅusunun kıtaya iliÅkin niyetlerinden baÄıÅık deÄil. āZorla kaybedilmeā, yerel mĆ¼stebitlerin kendi kafalarından uydurup keyiflerince uyguladıkları bir zorbalıktan ibaret deÄil, Ć§Ć¼nkĆ¼. Aksine, ABDānin 1946āda kurup 1961āden itibaren mĆ¼fredatına āantikomĆ¼nist karÅı ayaklanma eÄitimiāni, 1980ālerde ise iÅkence tekniklerini dĆ¢hil ettiÄi, baÅta Latin Amerika olmak Ć¼zere pek Ƨok Ć¼lkeden Amerikancı devlet baÅkanları, bĆ¼rokrat, polis ve askerlerin eÄitildiÄi School of Americasāda[3] ƶÄretilen bir ākomĆ¼nizme karÅı mĆ¼cadeleā tekniÄi. Bu nedenle, kıta Ć¼lkelerinde (ve oradan aktarıldıkları baÅka coÄrafyalarda: ƶrneÄin TĆ¼rkiye KĆ¼rdistanı, Irak, Ä°ran, Pakistan, Rusya, Sri Lankaā¦) oldukƧa tekdĆ¼ze ve eÅbiƧimli olarak uygulanabildi.
Anette Fingscheit, Latin Amerikaāda āzorla kaybedilmeānin tarihini, Ć¼Ć§ bƶlĆ¼m ve Ć¼Ć§ bƶlge ƧerƧevesinde ele almayı ƶnerir:[4]
1) Askeri diktatƶrlĆ¼kler baÄlamındaki kayıplar: Kıta gĆ¼neyindeki Ć¼lkelerde (Åili, Arjantin, Paraguay ve Uruguay), 1970-80āli yıllardaki ABD-destekli askerĆ® diktatƶrlĆ¼kler boyunca solcu muhalifler ve halk ƶnderleri āanavatanın dĆ¼Åmanıā olarak tanımlanıp sistemli bir tasfiyeye tabi tutulmuÅlardı. Bu yıllarda bu Ć¼lkelerde on binlerce kiÅi gizli tutuklama merkezlerinde tutulup iÅkence edildiler. Pek ƧoÄu, geride bir iz bırakmadan kaybedildi. Sevdiklerinin ƧoÄu kez Ć¼niformalı kiÅilerce gƶtĆ¼rĆ¼lmesine tanık olup ardından da baÅvurdukları her merciden eli boÅ geri Ƨevrilen, yalancılıkla, yıkıcıların oyuncaÄı olmakla suƧlanan, deli muamelesi gƶren, tehdit edilen, fiziksel saldırılara maruz kalan, hatta kimi zaman kendileri de ākaybedilenā kayıp yakınları yorulmak bilmez adalet ve hakikĆ¢t arayıÅlarıyla, izleyen onyıllarda kayıplara ve sorumluların dokunulmazlıÄına karÅı mĆ¼cadelenin ƶncĆ¼sĆ¼ olacaklardır. Bu baÅlık altında gerƧekleÅen kayıplarda āhedefā genellikle ƧoÄu iÅƧi sınıfı eylemcileri, sendikacılar ya da kentli orta sınıf aydınları olan silahsız kiÅilerdir ve aktƶr, her zaman devletle baÄlantılı gƶrevlilerdir. Fingscheitāa gƶre gĆ¼ney Ć¼lkelerindeki askerĆ® rejimler boyunca her bir kayıp hadisesinin kaydının devlet otoritelerince tutulmuÅ olması, hatta iÅkence edilen ya da yargısız infaz edilenlerin parmak izlerinin alınmıŠolması, sonradan kayıpların teÅhis edilmesini ve sorumluların kovuÅturulmasını kolaylaÅtıracaktır.
2) Silahlı ayaklanmalar baÄlamındaki kayıplar: 1980āli yıllarda baÅta Guatemala ve El Salvador olmak Ć¼zere Orta Amerika Ve Peru ile Kolombiya gibi And Ć¼lkelerinde iƧ savaÅların yoÄunlaÅmasıyla, kayıplar biƧim deÄiÅtirecekti. ABDānin eÄitip desteklediÄi ordular, āarındırılmıŠtopraklar stratejisiā adı altında gerilla gĆ¼Ć§lerine halk desteÄinin tasfiyesi hedefini benimsedi. Bu strateji, ƶzellikle yerli halkların yaÅadıÄı geniÅ kırsal kesimlerin boÅaltılmasını iƧeriyordu. Ćzellikle Orta Amerikaāda binlerce yerli-kƶylĆ¼ aile Honduras ya da Meksikaāya kaƧarken, And bƶlgesinde bu strateji onbinlerce āiƧ mĆ¼lteciā yaratacaktı. Ordu operasyonlarından kaƧamayanlar vahÅice ƶldĆ¼rĆ¼ldĆ¼; ƧoÄu yoksul kƶylĆ¼, binlerce kiÅi ādesaparecidoālar kervanına katıldı. Bunların ƧoÄu, olasılıkla gerilla hareketlerine sıcak bakıyor, bir kısmı fiilĆ® destek de veriyordu. Ama hemen tĆ¼mĆ¼, adsız sivillerdi. Katliam ve kayıplar, ordu vahÅetinin Maya nĆ¼fusunu hedef aldıÄı Guatemalaāda soykırım boyutunu alacaktı.
Bu baÅlık altında yer alan kayıpların ortak ƶzelliÄi, hem kitlesel oldukları, hem kurbanlarının toplumun en az gƶrĆ¼nen katmanlarını, yoksul, yerli kƶylĆ¼leri hedefledikleri, hem kayıtların ƧoÄunlukla failler tarafından dahi tutulmayıÅı ve insan hakları eylemcilerinin katliamların gerƧekleÅtiÄi bƶlgelere eriÅmesine izin verilmemesi nedeniyle, kurbanların kimliklerinin teÅhis edilemeyiÅiydi. Dahası, aileler ƧoÄunlukla baÅka Ć¼lkelere daÄılmıŠdurumdaydı; bu nedenle kurbanların kaderini araÅtıracak pek kimse de kalmamıÅtı geride. Fingscheit, Åili ve Arjantinādeki durumun tersine, El Salvador, Guatemala ve Peruāda kurulan HakikĆ¢t Komisyonlarının kurbanların tam listesini Ƨıkartamamasını bu faktƶrlerle aƧıklamaktadır.
Bu bƶlgelerdeki gĆ¼Ć§lĆ¼klerden bir baÅkası da, yerli halkın ƧatıÅmada taraf olmaya zorlanmasıdır; ƶrneÄin Guatemala ordusu, ayaklanma bastırma stratejisi ƧerƧevesinde yerli halkı, yerel ƧeliÅkilerden de yararlanarak, TĆ¼rkiyeādeki korucu sistemine pek benzeyen āƶzsavunma devriyeleriā hĆ¢linde ƶrgĆ¼tlenmeye zorlamıÅtı; bƶylelikle kƶylĆ¼lerin birbirini katletmesi ya da ākaybetmesiānin ƶnĆ¼ aƧılacaktır.
3) GĆ¼nĆ¼mĆ¼zde kayıplar: Kayıplar, Latin Amerikaānın (yakın) tarihine ait bir gƶrĆ¼ngĆ¼ olmanın uzaÄındadır ve kıtanın kimi bƶlgelerinde, farklı motiflerle sĆ¼regitmektedir. ĆrneÄin Kolombiyaāda kovuÅturulmazlık/dokunulmazlık edinen paramiliterler, ƧoÄunlukla baÅta uyuÅturucu olmak Ć¼zere farklı suƧ ƶrgĆ¼tleri biƧiminde yeniden yapılanmaya girmiÅler, genellikle yerel yetkelerin de gƶz yummasıyla, sivil halk Ć¼zerine (ākaybetmeā dĆ¢hil) terƶr uygulamaktadırlar. Benzer bir durum, Meksika iƧin de sƶz konusudur; Ć¼lkenin ƶzellikle kuzey bƶlgelerinde at oynatan Ƨeteler sivil toplum ƶnderlerini, aktivistleri, ama aynı zamanda hiƧbir siyasal/toplumsal etiketi olmayan sıradan insanları da hedef almaktadır. ĆrneÄin, 2003 yılından bu yana ABD-Meksika sınırındaki Ciudad JuĆ”rezāde, ƧoÄu iÅƧi, hizmetƧi ya da ƶÄrenci, alt sınıflara mensup Ƨok sayıda genƧ kadın kaƧırılmıÅ, tecavĆ¼ze uÄramıÅtır; bu kadınların ancak vahÅice katledilmiÅ cesetlerine ulaÅılabilmektedir. Bu cinayetlerin gerisindeki motif, belirsizdir.
Ä°nsan hakları ƶrgĆ¼tleri, bazı Latin Amerika Ć¼lkelerinde son yıllarda boy veren ve amaƧları, hedefleri netleÅmemiÅ bu tĆ¼r kayıp/iÅkence/ƶldĆ¼rme vakāalarını, eski paramiliterlerin, ƶlĆ¼m mangaları mensuplarının, bir kısmı eski yĆ¼ksek rĆ¼tbeli subayların kurduÄu ƶzel gĆ¼venlik Åirketleriyle baÄlantılı suƧ ƶrgĆ¼tleriyle iÅbirliÄine gitmesiyle aƧıklıyor.
Fingscheit, kayıpların bu yeni biƧiminin mĆ¼nhasıran asker ve/veya polis tarafından gerƧekleÅtirilen siyasal motifli kayıplardan farklı olduÄunu vurgularken, bu durumun hĆ¼kĆ¼metlerin sorumluluÄunu muÄlĆ¢klaÅtırdıÄını sƶylĆ¼yor. Yeni durumun bir baÅka gĆ¼Ć§lĆ¼ÄĆ¼ ise, ƧoÄunun konumu iktisadi, toplumsal ya da siyasal herhangi bir statĆ¼ye denk dĆ¼Åmeyen kurbanların Uluslararası kamuoyunun dikkatini Ƨekmedeki yetersizliÄidir. āDevlet, para-devlet ve devlet-dıÅı aktƶrler arasındaki sınırlar artan ƶlĆ§Ć¼de bulanıklaÅmaktadır,ā diyor, ādĆ¼nyada pek Ƨok Ć¼lkede paralel iktidar yapıları ortaya Ƨıktı; bƶylelikle zorla kaybedilme dĆ¢hil insan hakları suƧlarını tanımlama yetimiz bĆ¼yĆ¼k ƶlĆ§Ć¼de sınırlanabilir.ā
Bir BilanƧo GiriÅimi
Dƶnemi ve biƧimi ne olursa olsun, āzorla kaybedilmeālerin Latin Amerika bilanƧosu aÄırdır. TĆ¼m Latin Amerika Ć¼lkelerinde ve Karayiplerāde faaliyet gƶsteren Gƶzaltında Kaybolanların Yakınları Dernekleri Federasyonu FEDEFAM, yakın geƧmiÅte ya da hĆ¢len zorla kaybedilme olaylarının gerƧekleÅtiÄi Ć¼lkeleri Åƶyle sıralıyor: Arjantin, Bolivya, Brezilya, Kolombiya, Åili, El Salvador, Guatemala, Haiti, Honduras, Meksika, Paraguay, Peru, Uruguay[5]ā¦ Haritaya baktıÄınızda, gerƧekten de geriye pek bir Åey kalmıyor!
Durum, gerƧekten vahim. Meksikaāda ƶrneÄin, 2006ādan bu yana 3000āin Ć¼zerinde kiÅi kaybedildi. Kayıplar, Ć¼lkenin yakın tarihindeki ākirli savaÅāın da bir silahı olagelmiÅti Ć¼stelik: 1960āların sonları ile 1970āler boyunca, Ulusal Ä°nsan Hakları Komisyonuāna gƶre, ƧoÄu sol eylemci, toplum ƶnderi ve gerilla, 532 kiÅi kaybedilmiÅti.
Guatemalaāda 1960-1996 arasındaki iƧ savaÅın 200 bin kurbanının (Guatemalaānın nĆ¼fusu 1995āte yaklaÅık 10 milyondu. Bir baÅka deyiÅle Guatemala iƧ savaÅ boyunca nĆ¼fusunun yĆ¼zde 2āsini yitirmiÅti!) 45 000āi hĆ¢len ākayıpā statĆ¼sĆ¼ndedirā¦
Hondurasāta ākayıplarā Ƨarpıcı bir tezatla, 20 yıllık bir diktatƶrlĆ¼ÄĆ¼n ardından Ć¼lkenin ādemokrasiāye dƶndĆ¼ÄĆ¼ 1981 sonrasında yoÄunlaÅmıÅtır. ABDānin āgĆ¼venlik doktriniā ƧerƧevesinde biƧimlenen Honduras ādemokrasiāsi, 1980-1989 arasında 184 kiÅinin yetkililerin kılı kıpırdamaksızın ākaybediliÅiāne sahne olacaktır.[6]
Åiliāde 1973-1990 arasındaki askerĆ® diktatƶrlĆ¼k boyunca kaydedilen kayıp sayısı, ilki, General Pinochetānin sosyalist baÅkan Salvador Allendeāye karÅı darbesinin hemen ardından yok edilen sendikacı GastĆ³n de JesĆŗs CortĆ©s olmak Ć¼zere, 2115 olmuÅtur.
Uruguayāın 1973-1985 yılları arasındaki sivil-askerĆ® ara rejimi boyunca ise, ƧoÄu Arjantin, Bolivya, Brezilya, Åili ve Paraguay askerĆ® rejimlerince ortaklaÅa yĆ¼rĆ¼tĆ¼len ABD gĆ¼dĆ¼mlĆ¼ āCondor Operasyonuā kapsamında olmak Ć¼zere 172 kiÅi kaybedildi. Arjantin askerĆ® rejiminin uƧaklarla nakledip Rio de la Plataāda denize attıÄı ākayıplarāla ilgili soruÅturmalar sĆ¼rdĆ¼kƧe, bu sayı daha da kabaracaÄa benziyor.[7]
Kolombiyaāda 2009 yılında cumhuriyet savcıları, Ć¼lkenin iƧ savaÅ ve ƧatıÅmaları boyunca kayıp sayısını 28 000 olarak aƧıkladılar. Ancak Kolombiyaāda iƧ ƧatıÅmalar, tĆ¼m 20. yĆ¼zyıla yayılmaktadır; yĆ¼zbinlerin yaÅamına mal olan La Violenciaānın patlak verdiÄi 1948āden bu yana ākaybedilenlerāin sayısı, Kayıp KiÅilerin Aranması Ulusal Komisyonuānun aƧıklamasına gƶre, en az 61 604ātĆ¼r.[8] Ćlkede toplu mezarlar aƧılmaya devam ediliyor. 1978āde patlak veren iƧ savaÅı ƶncesi ve boyunca El Salvadorādaki kayıp sayısı ise 8000 olarak tahmin ediliyor. HakikĆ¢t Komisyonu Raporuānda bu sayı 5500 olarak geƧiyor.
Arjantin Deneyimi
Ancak āzorla kaybedilmeāde kıta rekorunu -gƶreli kısa bir zaman dilimi iƧerisinde yoÄunlaÅmıŠolmasıyla-, Arjantināin askerĆ® rejim(ler)i elinde tutmaktadır. Ćlkede 1976āda Peronist rejimi devirerek iktidara gelen General Jorge Rafael Videla baÅkanlıÄındaki cuntayı birbirini devirerek iÅbaÅına gelen iki cunta daha izlemiÅti: General Robereto Viola ve General Leopoldo Fortunato Galtieriānin cuntalarıā¦
Yedi yıl sĆ¼ren Ć¼Ć§ cunta dƶneminin acı bilanƧosu, ancak 1983 yılında gerƧekleÅtirilen ve RaĆŗl AlfonsĆnāi devlet baÅkanlıÄına getiren seƧimlerden sonra ortaya Ƨıkmaya baÅlayacaktı: Ä°nsan Hakları ƶrgĆ¼tlerinin tahminlerine gƶre en az 30 bin kayıp!
Kimler yoktu kiā¦ KuruluÅuna bizzat baÅkan AlfonsĆnāin ƶnayak olduÄu KiÅilerin Kaybolması Ćzerine Ulusal Komisyon (CONADEP)āin devlet baÅkanına sunduÄu 1984 tarihli Nunca mĆ”s (Bir Daha Asla) baÅlıklı, tanıklıklar iƧeren rapor,[9] kayıplar hakkında ayrıntılı bir dƶkĆ¼m sunuyor: ƶÄretmenler, hemÅireler, iÅƧiler, ƶÄrenciler, ƶÄretim elemanları, devrimciler, sendikacılar, insan hakları aktivistleri, gerilla ƶrgĆ¼tĆ¼ Ć¼yeleri, solcu aydınlar, āolaÄan kayıplarā arasındaydı kuÅkusuz.[10] Aralarında 13-14 yaÅlarındaki Ƨocuklar, gebe kadınlar, hasta ve engelliler, hatta tĆ¼m aileler eksik deÄildi. Ama bu kadar deÄil: āyanlıŠzamanda yanlıŠyerdeā olan kiÅiler de ākaybedilmektenā kaƧınamıyorlardı.[11] Hatta, salt āyanlıÅlıkā sonucu kaybedilip ƶldĆ¼rĆ¼lenler de vardı.[12] Dahası, gerilla ƶrgĆ¼tlerini desteklediklerinden ākuÅkulanılanā parlamenterler, gazeteciler, bakan kızları, diplomatlar, iÅ adamları, din gƶrevlileri, kimi zaman sadece fidye iƧin paramiliter ƶlĆ¼m mangaları Ć¼yelerince kaƧırılıyor, askerĆ® yƶnetim ise, baÅvurulara ānasihatāla karÅılık veriyordu ƧoÄu kez.
Kayıpların pek azı geri dƶnebildi. Anlattıkları, vahÅetti. Ä°Åte 14 yaÅında kayıtdıÅı olarak gƶzaltına alınan ortaokul ƶÄrencisi Pablo A. D.ānin tanıklıÄı:
āHem Arana hem de BĆ”nfeldāde iÅkence gƶrdĆ¼m. Aranaāda aÄzıma, diÅetlerime ve cinsel organıma elektrik verdiler. Ayak parmaklarımdan birinin tırnaÄını sƶktĆ¼ler. BĆ”nfeldāde elektrik kullanmadılar, ama sopalarla dƶvĆ¼ldĆ¼m, vĆ¼cuduma iÄneler batırdılar. BirkaƧ gĆ¼n aƧ bırakılmak olaÄan uygulamalardandı; gĆ¼nler boyu boynumdan iple baÄladılarā¦ā[13]
Devletin gĆ¼venlik gĆ¼Ć§leri ya da paramiliterlerce kaƧırılanlar, ƧoÄunlukla gizli iÅkence merkezlerine gƶtĆ¼rĆ¼lerek burada gĆ¼nlerce, haftalarca iÅkenceli sorgulara tabi tutuluyorlardı. Yerleri belli olmayan bu meÅāum Centros Clandestinos de Detencion (Gizli Tutuklama Merkezleri: CCD)ālardan Arjantināde 340 adet olduÄu hesaplanmaktadır. Aralarından en Ć¼nlĆ¼sĆ¼, 5000 kadar ākayıpāın iÅkencelerle katline sahne olan ve Kirschner tarafından kapatılarak desaparecidos iƧin bir anıta dƶnĆ¼ÅtĆ¼rĆ¼len La Escuela de Mecanica de la Armada (Donanma Mekanik Okulu - ESMA)ādır.
CCDālerden pek az kiÅi saÄ Ć§Ä±kabildiā¦ Geri kalanlar? Geri kalanlar, ya isimsiz faili meƧhuller olarak rastgele toplu mezarlara gƶmĆ¼lĆ¼yor, ya dinamitlerle tahrip ediliyor ya daā¦ Ya da uƧaklara yĆ¼klenerek Arjantin ile Uruguay arasında uzanan Rio de la Plata kƶrfezine atılıyorlardı! Havadanā¦
āO zamanlar askerĆ® uƧakların bƶlgeye garip koliler attıÄını gƶrdĆ¼ÄĆ¼mĆ¼ anımsıyorum,ā diyor1970ālerin sonlarında Parana deltasındaki adacıklarda ƧalıÅan mekanik ustası Marcos Queipo. āBaÅta ne olduklarını bilmiyordum. Ama birgĆ¼n kolilerin nehirde yĆ¼zdĆ¼ÄĆ¼nĆ¼ gƶrdĆ¼m. AƧtıÄımda neye uÄradıÄımı ÅaÅırdım. Koliler cesetlerle doluydu.ā[14] Queipo, bu manzara karÅısında āyurttaÅlık gƶreviāni yaparak durumu polise anlatmıÅ. AldıÄı yanıt, bazıları askerĆ® pilot olan yedi kiÅinin cesetleri Atlas Okyanusuāna atmaktan yargılandıÄı āĆlĆ¼m UƧuÅlarıā davasının tanıklıkları arasında yer alıyor. āĆeneni kapa, yoksa aynı Åey senin de baÅına gelir!ā
Bir baÅka tanık, 40 yıl boyunca deltada Ƨocukları sandalla okula taÅıyan Jose Luis Pinazo, āGƶkyĆ¼zĆ¼nde uƧaklar belirir, kapakları aƧılır alana koliler atarlardı,ā diye anlatıyor. āĆocuklara nehirde yĆ¼zen cesetlere bakmamalarını sƶylerdim. GĆ¼zel bir Åey deÄildi.ā Gazeteci Fabian Magnottaānın bƶlgeden derlediÄi tanıklıklar arasında[15] bƶlge sakinlerinin kimi zaman aÄaƧlara asılı kalmıŠcesetler gƶrdĆ¼kleri yer alıyor. Ya da cesetlerin evlerinin damına isabet ettiÄiā¦
* * *
Bu karabasandan ƧıkıÅın baÅ aktƶrĆ¼ RaĆŗl AlfonsĆn, Ć¼Ć§ cunta dƶnemindeki insan hakları ihlĆ¢llerini kovuÅturacaÄı vaadiyle toplamıÅtı oyları. Bu yolda giriÅimleri de oldu; baÅkanlıÄı dƶneminde Cuntalar Davası ile darbe liderlerinden bazılarını[16] demir parmaklıkların ardına gƶndermeyi baÅardı. Ancak ordunun baskısıyla bu sĆ¼reƧ kısa sĆ¼rede kesintiye uÄradı, 1986 ve 1987āde Ƨıkartılan yasalarla kovuÅturmalara son verildi. Alfonsināi izleyen neo-liberal/Peronist baÅkan Carlos Menem ise 1989-90āda cunta mensupları iƧin genel af ilan etti. Arjantināin āKirli SavaÅāına iliÅkin yargılama sĆ¼reci, NĆ©stor Kirscnerāin iktidara gelmesiyle birlikte yeniden baÅlayabilecekti. Kirschner 2003 yılında insanlık suƧu iÅleyenler iƧin Anayasa Mahkemesiānden iade kararı Ƨıkarttırdı. Aynı yıl Arjantin kongresi, 1986āda Ƨıkartılan ve dava aƧılma sĆ¼resini yasanın Ƨıkmasını izleyen 60 gĆ¼nle sınırlandıran āSon Nokta Yasasıānı ilga edip Menemāin āafālarını geƧersiz kılan bir yasa Ƨıkardı. Anayasa Mahkemesi de, 2005 yılında suƧluları koruma kalkanı ardına alan 1986-87 yasalarının Anayasaāya aykırılıÄına hĆ¼kmetti. Bƶylelikle, cuntalar dƶnemindeki insan hakları ihlĆ¢llerinden sorumlu gƶrĆ¼len 654 devlet gƶrevlisinin yargılanmasının ƶnĆ¼ aƧılmıŠolacaktı.[17]
Ancak ne Alfonsin ne de Kirschner, Arjantinli darbe maÄdurlarının ve kayıp yakınlarının iÄneyle kuyu kazarcasına verdikleri o sessiz, ama kahramanca mĆ¼cadele olmasaydı bu adımları atamazlardı.
Madres, Abuelas, Hijos, Antropologos: Analar, Nineler, Evlatlar, Antropologlarā¦
Ocak 1976āda, CĆ³rdobaāda aynı gĆ¼n 24 kiÅinin birden kaybedilmesi Ć¼zerine Ć¼lkedeki ilk kayıp yakınları grubu ortaya Ƨıkacaktı. Aynı yılın mart ayında, darbenin hemen ardından, karÅı duruÅ stratejileri geliÅtirmek, medyada gƶrĆ¼nĆ¼r olabilmek ve siyasal gerekƧelerle tutuklananları ya da kaybedilenleri diri geri istemek iƧin dĆ¼zenli biƧimde toplanmaya baÅladılar. Arjantināin ilk insan hakları ƶrgĆ¼tĆ¼ doÄmuÅtuā¦ Aynı yılın EylĆ¼l ayında, darbeden altı ay sonra ise, baÅkent Buenos Airesāde Siyasal Nedenlerle Tutuklananlar ve Kayıp Yakınları ƶrgĆ¼tĆ¼ oluÅturulacaktı.[18]
Bu ƶrgĆ¼tlerden -ve burada adını anamadıÄım nicelerinden- ve darbecilerin, katillerin mahkeme ƶnĆ¼ne Ƨıkartılmalarını, kayıpların ƶnemli bir kısmının kemiklerinin nerede olduklarının saptanmasını, kaybedilenlerin subay ailelerine evlatlık verilen Ƨocuklarının geri alınması, iÅkencehanelerin bellek mĆ¼zelerine dƶnĆ¼ÅtĆ¼rmelerini, ama en ƶnemlisi Arjantinlilerin iƧine sĆ¼rĆ¼klendikleri korku, suskunluk ve unutuÅ girdabından sıyrılıp meydanlara dƶkĆ¼lerek milyonlarla āNunca mas/Bir daha asla!ā diye haykırmalarını saÄlayan geliÅmelerden hiƧbiri, āonlarā olmasa olmazdı.
Onlarā¦ 1976ādan beri her PerÅembe gĆ¼nĆ¼, yılmadan, yorulmadan, sessiz ve akıl almaz bir direnƧ ve inatla baÅkent Buenos Airesāde BaÅkanlık Sarayı Casa Rosadaānın ƶnĆ¼ndeki Plaza de Mayo (Mayıs Meydanı)āda bir araya gelerek Ƨocuklarını canlı olarak geri isteyen beyaz baÅƶrtĆ¼lĆ¼ anneler. Birbirlerini karakollar, askerĆ® karargĆ¢hlar, hastaneler, cezaevleri, avukat bĆ¼roları, İƧiÅleri BakanlıÄı ofisleri ve bilumum resmĆ® dairede yitik evlatlarını, eÅlerini ararken bulmuÅlardı. BaÅta tek istekleri vardı: āSaÄ aldınız, saÄ istiyoruz!ā
ĆeÅitli eylem biƧimlerini denediler. Akıl tutulmasına son vermek, belleÄi diri tutabilmek iƧin gerƧek boyda kaÄıt silĆ¼etler kesip her birinin Ć¼zerine gerƧek bir desaparecidoānun adını yazarak kent duvarlarını donattılar ƶrneÄin. Sevdiklerinin isimlerinin yazılı olduÄu balonları gƶÄe saldılar. Devlet terƶrizmi kurbanlarının anonimliÄini ve ortak yazgısını dile getirebilmek iƧin yĆ¼zlerine birƶrnek maskeler takıp yĆ¼rĆ¼dĆ¼ler kent sokaklarında. Ćocuklarının imgeleri fotoÄraflar gibi bireysel temsillerden maskeli anonim figĆ¼rlere doÄru evrildikƧe, yitirilenlerin kolektifliÄi vurgusu ƶne Ƨıkıyordu: āBir Ƨocuk, tĆ¼m Ƨocuklar!ā
Talepleri 1984-86 arasındaki yargılamalar sırasında daha politize olacaktı: Anneler, yargılamaların salt Ć¼st dĆ¼zey subaylarla sınırlandırılmasına karÅı Ƨıkıp bĆ¼tĆ¼n sorumluların yargı ƶnĆ¼ne getirilmesini talep etmeye baÅladılar: āTĆ¼m suƧlular yargılanıp cezalandırılsın!ā
BĆ¼tĆ¼n bunlar sorunsuz olmadı elbet. Gƶrmezden gelindiler, itilip kakıldılar, alay edildiler, ādeliā muamelesi gƶrdĆ¼ler, hakaretlere uÄradılar, tehdit edildiler, saldırıya uÄradılar[19]ā¦
Madreāler, yitik evlatlarının geri gelmeyeceÄini artık biliyorlar. BugĆ¼n Arjantināin, ƧekirdeÄini oluÅturdukları Ä°nsan Hakları Hareketi kapsamına yerleÅen mĆ¼cadeleleri daha genel bir adalet talebi etrafında ƶrĆ¼lĆ¼yor. ĆrneÄin zorunlu askerliÄin kaldırılması, askerĆ® rejim dƶneminde iÅlenen suƧları insanlık suƧu kapsamına alacak yasal dĆ¼zenlemelerin gerƧekleÅtirilmesi, abuelaālarla birlikte, kaybedilenlerin elinden alınan Ƨocukların kimliklerinin teÅhisine olanak verecek genetik bankanın kurulması vb. konularda kampanyalar dĆ¼zenliyor ya da katılıyorlar.[20]
Madreāler, bu mĆ¼cadelelerinde yalnız deÄil: yanlarında, abulelaālar (āNinelerā) ve hijoālar (evlatlar) var.
Haziran 1977āde, Plaza de Mayoādaki PerÅembe protestolarından birinde, analardan biri sorar: āAramızda baÅka yalnızca kayıp evladını deÄil de, kayıp torununu da arayan var mı?ā Abuelas de Plaza de Mayo (Mayıs Meydanı Nineleri) ƶrgĆ¼tĆ¼nĆ¼n tohumu bu soruyla atılmıÅtıā¦
Arjantinli cuntacıların bir saplantısı vardı - tıpkı bizim Dersim komutanları gibi. āKomĆ¼nizm Åeytanının uÅaÄıā gerillaların, ya da onların yatakƧılarının, ya da yatakƧılara sempati besleyenlerin, ya da kitap yazanların, okuyanlarınā¦ velhasıl toplum iƧin tehlike oluÅturan herkesin soyunu kurutarak toplumu ākızıl tehkikeāden ilelebet kurtarmakā¦
Bunun iƧin yukarıda adı geƧenleri -ve daha nicelerini- gƶzaltılarda iÅkencelerle katledip uƧaklardan denize atmakla yetinmedilerā¦ baskınlar sırasında ele geƧirdikleri, ya da gebe tutsakların gƶzaltı sırasında doÄurdukları Ƨocukları da, āiyi, erdemli, millĆ®-manevĆ® deÄerlere saygılı yurttaÅlarā olarak yetiÅtirilmek Ć¼zere āsaygınā ailelerin yanına evlatlık verdiler: askerler, yandaÅ gazeteciler, iÅ adamları[21]ā¦ Arjantināde 1976-1983 yılları arasında 500 kadar bebeÄin bu Åekilde verildiÄi ya da satıldıÄı hesaplanmaktadır. Bu nedenledir ki Abuelaālar kampanyalarını baÅlatırken, āArjantināde kimse kim olduÄunu bilemez!ā sloganını seƧmiÅlerdiā¦
Kayıp Ƨocukları geri alabilmek iƧin bir dedektif titizliÄiyle ƧalıÅıyorlar. Kayıtların izlerini sĆ¼rĆ¼yor, meÅāum cunta dƶnemindeki tĆ¼m evlat edinme ve kuÅkulu doÄumları araÅtırıyor, saÄ kurtulabilen tanıkları dinliyorlar.
Bu savaÅımlarında bir de bilimsel buluÅa aracı oldular. Arjantin yasaları kimliÄin teÅhisi iƧin sƶz konusu kiÅiler arasındaki biyolojik akrabalıÄın bilimsel olarak kanıtlanmasını gerekli gƶrmektedir. Abuelaālar bunun iƧin New Yorkādaki Kan Merkeziānden Dr. Fred Allen ve Berkeley Ćniversitesiānden Dr. Mary-Claire King ve Dr. Cristian Orrego ile temasa geƧtiler. SonuƧ, bir kuÅak atlayarak bĆ¼yĆ¼kanne/bĆ¼yĆ¼kbaba-torun iliÅkisini genetik olarak saptayan, yĆ¼zde 99.6 gĆ¼venilir bir tekniÄin geliÅtirilmesiydi: Abuelalık endisiā¦
Abuelaālar bununla yetinmediler. Åubat 1986āda, BaÅkan RaĆŗl AlfonsĆnāle buluÅup, kƶkeninden kuÅku duyan Ƨocukların baÅvurup kendi genetik malzemeleriyle karÅılaÅtırabileceÄi DNA ƶrneklerinin kaydedilip saklandıÄı Ulusal Genetik Veritabanıānın (BNDG) oluÅturulmasını saÄladılar. Bƶylelikle, kendileri gĆ¶Ć§Ć¼p gittikten sonra da kayıp torunlarının bulunabilme olanaÄını gĆ¼venceye almıÅlardı!
Abuelaālar, bƶylelikle bugĆ¼ne dek 103 torunu geri kazanabildiler.
Peki ya evlatlar? Ćyle ya, ister āgeri kazanılmıÅā olsun, ister bĆ¼yĆ¼k anneleri, bĆ¼yĆ¼k babaları tarafından bĆ¼yĆ¼tĆ¼lmĆ¼Å olsunlar, askerĆ® yƶnetim kurbanları geride binlerce Ƨocuk bırakmıÅlardı. BugĆ¼n otuzlu-kırklı yaÅlarını yaÅayan, Ƨocuklukları ƧalınmıŠbinlerce ƶfkeli kadın ve erkekā¦ Onlar da 1995āte H.I.J.O.Sāda[22] ƶrgĆ¼tlendilerā¦ MĆ¼cadeleyi, birlikte Arjantin Ä°nsan Hakları Hareketiānin ƧekirdeÄini oluÅturdukları, artık iyice yaÅlanmakta olan madre ve abuelaālardan devralmaya hazırlarā¦
Onların temel sorunu āunut(tur)maāylaā¦ Bu, RaĆŗl AlfonsĆnāle baÅlayıp, onu izleyen Carlos Menemāle devam eden resmĆ® politika: cunta dƶnemine ait suƧların kovuÅturulmasının devlet terƶrizminin verdiÄi zararları derinleÅtirmekten baÅka bir Åeye yaramayacaÄı sƶylemi. āSiyasal ve hukuksal bir tartıÅma bireysel travmatik bir deneyimmiÅ gibi ele alınıp siyaset, medya ve parlamenter tartıÅmalarda Åu ƶne sĆ¼rĆ¼lĆ¼yordu: toplumsal acılara son vermenin, toplumsal tutunumu saÄlamanın tek yolu, āunutmak ve baÄıÅlamakātır - bir baÅka deyiÅle her tĆ¼rlĆ¼ soruÅturma ve davadan kaƧınmak. Bu, zamansallıÄa, travmatik olayları geƧmiÅe aitmiÅ gibi gƶren, ama aynı zamanda geƧmiÅi bugĆ¼nden tĆ¼mĆ¼yle kopuk, onunla iliÅkisiz olarak tasarlayan ƶzel bir sƶylemsel mĆ¼dahaleydiā¦ā[23]
TĆ¼m Ƨocuklukları basılan, tarumar edilen evler, sĆ¼rĆ¼klenerek gƶtĆ¼rĆ¼len ve bir daha hiƧ dƶnmeyen ebeveynler, acıdan lĆ¢l olmuÅ bĆ¼yĆ¼k ebeveynler, peÅlerini kovalayan arkadaÅ fısıldaÅmaları, devlet kapılarını tekrar tekrar Ƨalan bitmek, tĆ¼kenmek, yorulmak bilmez bir arayıÅın karabasanı iƧinde parƧalanmıŠH:I:J.O.S. iƧin ise unutmak ve baÄıÅlamak, sevdiklerini ve Ƨocukluklarını bir kez daha ƶldĆ¼rmek anlamına geliyordu. Onlar, Ƨocukluk travmalarını bir siyasal mĆ¼cadeleye dƶnĆ¼ÅtĆ¼rmeyi baÅarabildiler. Kayıpları geri isteyen tĆ¼m gƶsterilerin ƶn saflarındaydılar. BaÅlarına gelenlerin resmen yeniden tanımlanmasını saÄlayacak savaÅımlar yĆ¼rĆ¼ttĆ¼ler: Soykırım! Ve kendi takvimlerini Arjantin toplumuna kabul ettirdiler: Resmen kabul edilmiÅ āKayıplar GĆ¼nĆ¼ā, ama aynı zamanda Ć¼niformalarını ƧıkarmıŠkatillerin seƧimlere katılıp ādemokratikā yollarla politik konumlara geliÅini lanetleyen āUlusal UtanƧ GĆ¼nĆ¼āā¦ Katliaam mahallerinin ākayıp anıtlarıāna dƶnĆ¼Åmesine ƶnayak oldular. Ve belki de yakın geƧmiÅleri ya da bugĆ¼nleri kayıplarla gƶlgelenen tĆ¼m dĆ¼nyaya eÅsiz bir eylem biƧimini armaÄan ettiler: Escracheālerā¦
HIJOS Ć¼yeleri yargının gƶzĆ¼nden kaƧmıŠya da kaƧırılmıŠkatillerin, iÅkencecilerin izini sĆ¼rĆ¼p, onları her Åeyden habersiz komÅular arasında saygın bir yaÅam sĆ¼rdĆ¼rdĆ¼kleri mahallelerinde tespit ediyor veā¦ aylar sĆ¼ren ātaciz atıÅlarıānın (duvar yazıları, bildiriler, afiÅler, radyo yayınlarıā¦) ardından bir gĆ¼n ansızın kapısının ƶnĆ¼nde bitiveriyorlar. Olanca gĆ¼rĆ¼ltĆ¼leriyleā¦ Tencere-tava Ƨalmalar, ākatil/ soykırımcı/iÅkenceciā sloganları, protesto Åarkılarıā¦ Ardından kaƧaÄın suƧları yĆ¼ksek sesle kapısının ƶnĆ¼nde okunuyor. Ve protestocular, konutun duvarına, kayıplarının kanını simgeleyen kırmızı boyayla iÅaretledikten sonra sessizce daÄılıyorlar[24]ā¦ āAdalet yoksa, escrache var!ā
Ve en ƶnemlisi; HIJOS, Arjantin Ä°nsan Hakları Hareketi iƧinde, siyasal bilinci en geliÅkin olan ƶrgĆ¼tlerden biri. Arjantināi kasıp kavuran askerĆ® cuntaların kendi baÅlarına hareket etmedikleri, bĆ¼yĆ¼k Åirketlerin aƧık ya da ƶrtĆ¼lĆ¼ desteÄini aldıklarının ve nihayetinde tĆ¼m bu geliÅmelerin, Arjantinādeki (ve genelde kıtadaki neo-liberal dƶnĆ¼ÅĆ¼māĆ¼n saÄlanmasıyla ilgili olduÄunun bilincindeler. āDarbenin gerƧekleÅmesine ve de facto hĆ¼kĆ¼metin iÅbaÅına gelmesine olanak saÄlayan pek Ƨok veƧhe var,ā diyor HIJOS kurucu Ć¼yelerinden Camilo JuĆ”rez, kendisiyle yapılan bir sƶyleÅide. āBunlardan biri, bĆ¼yĆ¼k, gĆ¼Ć§lĆ¼ Åirketlerin desteÄine sahip olmasıydı. Ä°lerleyen bir toplum olarak bizim iƧin sivil iÅbirlikƧileri de rejimden iktisadĆ® olarak yararlananların da yargılanması bizim iƧin ƶnemlidir. Bu gruplar tĆ¼m toplum tarafından dıÅlanmayı, hatta iÅledikleri suƧlar iƧin cezalandırılmayı hak ediyorlar, Ć§Ć¼nkĆ¼ bu gruplardan bazıları suƧ ortaÄı konumunda kalmadı, aynı zamanda etkin biƧimde suƧa katıldılar.ā[25]
HÄ°JOSāun baÅlangıƧta toplumun geniÅ kesimlerince āradikalā bulunan saptamaları, Arjantināin derin iktisadĆ® krizi sonucu 19-20 Aralık 2001āde BaÅkan De la RĆŗaānın istifası ve onu izleyen Ć¼Ć§ devlet baÅkanının tası taraÄı toplayıp Ć¼lkeyi terk etmesiyle sonuƧlanacak bĆ¼yĆ¼k toplumsal patlama ile birlikte ana akıma yerleÅecekti. GĆ¼nĆ¼mĆ¼zde neo-liberalizmi diktatƶrlĆ¼k rejiminin taammĆ¼dĆ® sonucu olarak gƶrmeyen Arjantinliye rastlamak, zorā¦
Aslında bu baÅlıÄı āonlarādan sƶz etmeden kapatmak, haksızlık olur. Bilgi ve tekniklerini, toplumun ezilenlerinin, adaletsizliÄe isyan edenlerin hizmetine sunmaktan gocunmayan uzmanlar: antropologlar, arkeologlar, diÅƧiler, doktorlar, adlĆ® tıpƧılar ve diÄerleriā¦
āKaybedilenlerāden geriye pek azı dƶnebildiÄi, dƶnenlerin tĆ¼m bir tutukluluk sĆ¼relerince gƶzleri baÄlı olduÄundan tanıklıkları fazla iÅe yarayamadıÄı, yargı ƶnĆ¼ne Ƨıkartılabilen failler ise genellikle āunutmayıā yeÄledikleri iƧin kayıplara sevenlerinin ziyaret edebileceÄi bir mezar verebilmek bile Ƨok uzun ve zorlu bir uÄraÅ gerektiriyor. Uzmanlar, iÅte bu konuda devreye girmiÅler. ĆĆ¼nkĆ¼ adsız toplu mezarlardan ve Rio del Plataānın Ƨamurlu sularından fıÅkıran binlerce dilsiz kemiÄi konuÅturabilmek, onların iÅiā¦
GiriÅimi 1985āte ABDāli adlĆ® antropolog Clyde Snow baÅlatmıÅ. Bir grup Arjantinli antropoloji ve tıp ƶÄrencisine eÄitim vermiÅ. Bu derslerden, bizzat Snowāun sƶzleriyle ātĆ¼m uzmanlardan daha fazla kazı yapıp daha Ƨok insan kalıntısı Ƨıkarttıkları iƧin dĆ¼nyanın en deneyimli takımıā[26] olan Equipo Argentino de AntropologĆa Forense (EAAF -Arjantin AdlĆ® Antropoloji Ekibi) doÄmuÅ.
Ekibin oldukƧa ƶzgĆ¼n bir ƧalıÅma tarzı var. Ćnce kurbanların ailelerinden, kurtulabilen tutsaklardan, doktorlarından, diÅƧilerinden saÄlık ƶykĆ¼lerini devÅiriyorlar. Ardından da bu verileri, arkeolojik kazı teknikleriyle Ƨıkardıkları kalıntılara uyguluyorlar. Ekip, bugĆ¼ne deÄin 500āĆ¼n Ć¼zerinde kazı gerƧekleÅtirmiÅ. Vakāaların yĆ¼zde doksanının ƶlĆ¼m nedeni aynı: kafatasına arka taraftan girip ƶnden Ƨıkan bir kurÅunā¦ Nazi Almanyasıāndan sonra tarihin en bĆ¼yĆ¼k toplu mezarını aƧma āonuruā da onların: toplam 342 iskeleti Ƨıkardıkları Avellaneda mezarlıÄı!
Antropologların yanı sıra bir hukukƧu ve bir bilgisayar bilimcinin de dĆ¢hil olduÄu EAAFāın -kendileri iƧin de ālanetliā bir uzmanlık olsa gerek- ƧalıÅma alanı Arjantin sınırlarını Ƨoktan aÅmıŠdurumda. 1986ādan beri pek Ƨok Latin Amerika Ć¼lkesi ve Filipinlerāde adlĆ® antropologların yetiÅtirilmesine katkıda bulunmuÅlar. Snow ve diÄerleriyle birlikte, ABD, Bolivya, El Salvador, Guatemala, Brezilya, Filipinler, Irak KĆ¼rdistanı, Etiyopya, Romanya, Hırvatistan ve Åiliāde kazılara katılıp faili meƧhullerin kimliÄinin teÅhisini saÄlamıÅlar. Risk alarak: Guatemalaānın 30 yıllık iƧ savaÅından arta kalan insan kalıntılarını Ƨıkarma ƧalıÅmalarını, paramiliterlerin tehditleri nedeniyle bırakmak zorunda kalmıÅlar, ƶrneÄin[27]ā¦
Ve SonuƧ: Nunca mas!
Arjantināin ƶykĆ¼sĆ¼ hemen tĆ¼m Latin Amerikaānın ƶykĆ¼sĆ¼ā¦ Ama aynı zamanda bizim de ƶykĆ¼mĆ¼zā¦ Bu nedenle sanırım anlatılanlar hiƧbirinize āegzotikā gelmedi. Acı, ama āegzotikā deÄilā¦
Ćte yandan Arjantin dersleri hepimiz iƧin ƶÄretici sonuƧlarla dolu. BirkaƧ baÅlık hĆ¢linde sıralayayım.
- Ćncelikle XX. YĆ¼zyılın son ƧeyreÄinde Latin Amerikaādan baÅlayarak dĆ¼nyanın -coÄrafyamız dĆ¢hil- pek Ƨok bƶlgesine yayılan paramiliter destekli askerĆ® mĆ¼dahaleler arızĆ® gƶrĆ¼ngĆ¼ler deÄildi. Onlar, ABD emperyalizminin āKomĆ¼nizme karÅı savaÅā stratejisine iƧkin, planlanmıÅ, koordine giriÅimlerdi. Ve neo-liberal tasalluta karÅı direnƧ odaklarını yok etmekle sonuƧlandılar.
- Bu nedenledir ki, askerĆ® darbelerin sonuƧlarına karÅı mĆ¼cadele, onları izleyen (ve tam anlamıyla onların epigonāları olan āliberal-demokratā rejimlere terk edilemez. FEDEFAM (Latin Amerika Gƶzaltında Kaybolanların Yakınları Dernekleri Federasyonu)āun bildirgesinde de vurgulandıÄı Ć¼zere, ātoplumlar sahte uzlaÅılar, yetersiz adalet, baÅkanlık afları ve yapılan haksızlıklar Ć¼zerine sĆ¼nger Ƨekme temeli Ć¼zerinde inÅa edilemez.ā[28]
- Bunun iƧin, bu mĆ¼cadeleyi maÄdurlar (kurbanların/ƶlĆ¼lerin yakınları) baÅta olmak Ć¼zere, toplumun Ć¼stlenmesi gerekmektedir. Katliamların, kovuÅturmaların, kayıpların bir daha tekrar etmemesini saÄlamak, ancak toplumun acılı geƧmiÅiyle hesaplaÅması ve bu konuda dikkatli bir kararlılıÄa sahip olmasıyla mĆ¼mkĆ¼n olur. Ä°nsan Hakları konusunda uÄraÅ veren ƶrgĆ¼tler, toplumun vahÅeti unutmamasını ve ona karÅı her an uyanık olmasını saÄlayacak mekanizmaları sĆ¼rekli devrede tutarken, bir yandan da ādemokratikā iktidarlara, sorumluların gerƧek anlamıyla yargılanması ve en aÄır cezalara Ƨarptırılmasının ƶnĆ¼nĆ¼ aƧması konusunda basınƧ uygulamalıdırlar.
- Ancak, HÄ°JOS, haklıdır. Darbeler ve diÄer askerĆ® giriÅimler, kafası kızan Ć¼Ć§-beÅ komutanın aculluÄu sonucu gerƧekleÅmez. Gerek Ć¼lke dıÅında, gerek iƧerisinde darbeyi teÅvik eden, cesaretlendiren, onaylayan, onunla iÅbirliÄi yapan pek Ƨok sivil gĆ¼Ć§ bulunmaktadır. Ve sƶz konusu vakāalarda toplumsal uyanıÅın, sınıf muhalefetinin, emeÄin mĆ¼cadelesinin yĆ¼kselmesinin sınıfsal Ƨıkarlarına aykırı olduÄu algısıyla harekete geƧen bĆ¼yĆ¼k sermaye ve onun denetimindeki anaakım medyanın rolĆ¼, belirleyici olmuÅtur. Darbe sonrası ādemokratikleÅmeā sĆ¼reƧlerinde hem gerƧekleÅtirilebilen yargı sĆ¼reƧlerinde, hem de konunun kamuouy nezdindeki iÅleniÅ tarzında en az ele alınan konu da bu olmuÅtur. Tıpkı bu coÄrafyada olduÄu gibi Latin Amerikaāda da, darbecilere alkıŠtutan, ƶnlerinde ceketlerini ilikleyen, onlarla gizli toplantılar dĆ¼zenleyen, ekonomik-ticarĆ® konularda danıÅmanlıklarını Ć¼stlenen, onlara sırtlarını yaslayarak iÅƧileri Ć¼zerinde amansız baskılar uygulayan, en kĆ¼Ć§Ć¼k bir hak arama giriÅiminde iÅyerine asker ƧaÄıran bĆ¼yĆ¼k patronlar ve ellerindeki bĆ¼yĆ¼k basın, rĆ¼zgĆ¢r yƶn deÄiÅtirdiÄinde āhızlı demokratā kesilmiÅlerdir.
Tam da bu sonuncu Åık nedeniyledir ki, darbelere, kayıplara ve insan hakları ihlĆ¢llerine karÅı mĆ¼cadele, hem kesintisiz ve bitimsiz bir mĆ¼cadeledir, hem de tĆ¼m emekƧilerin sƶmĆ¼rĆ¼ boyunduruÄundan ƶzgĆ¼rleÅme ve eÅitlik mĆ¼cadeleleriyle rezonansa girmediÄi ƶlĆ§Ć¼de, bir Sisyphos Ƨabasından ƶte bir anlam ifade etmeyecektir.
Balgat, 19 Haziran 2014.
N O T L A R
[*] Gƶzaltında Kayıplar: Cumartesi Anneleri-Cumartesi Ä°nsanları, Derleyen: Mehmet Ćzer, AFSAD-Ä°HD Ä°stanbul Yay., 2016ā¦ iƧinde.
[1] Arjantināden bir rock Åarkının sƶzleri. Kaynak: Amalia FemenĆa ve Carlos Ariel Gil, āArgentinaās Mothers of Plaza de Mayo: The Mourning Process from Junta to Democracyā, Feminist Studies, c. 13, sayı 1 (Bahar 1987).
[2] AÄıtın orijinali ve Ä°ngilizce Ƨevirisi iƧin bkz. Billie Jean Isbell, āViolence in Peru: Performences and Dialoguesā,American Anthropologist, c. 100, sayı 2, Haziran 1998, s.283.
[3] 1990ālarda tepkilerin yoÄunlaÅması Ć¼zerine kurumun adı, 2000/2001āde Western Hemisphere Institute for Security Cooperation (WHINSEC ā Batı YarıkĆ¼resi GĆ¼venlik Ä°ÅbirliÄi EnstitĆ¼sĆ¼) olarak deÄiÅtirilecektir.
[4] Annette Fingscheit, āTracing Patterns of Disappareances in Latin Americaā, Voice, 2007, http://www.afad-online.org/voice/aug_07/latinamerica.htm
[5] FEDEFAM: Fighting Against Forced Disappareances in Latin America, http://www.desaparecidos.org/ fedefam/eng.html
[7] Emilio Godoy, āRights-Latin America: Making Forced Disappearance āDisappearāā, http://www.ipsnews.net/2010/10/rights-latin-america-making-forced-disappearance-disappear/
[8] Delphine Mechoulan, āForced Disappearances in Colombiaā, 1 Kasım 2011, http://www.coha.org/forced-disappearances-in-colombia/.
[9] Raporun İngilizce Ƨevirisi iƧin bkz. http://www.desaparecidos.org/nuncamas/web/english/library/ nevagain/nevagain_001.htm
[10] āAskerler tarafından kaƧırılan kiÅiler bĆ¼yĆ¼k ƶlĆ§Ć¼de aktĆ¼el deÄil, algıya baÄlı tehditlerdi. Cuntadan sonra Los Desaparecidosāun bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼nĆ¼n Åiddete baÅ vuran solcu gerilla gruplarla iliÅkisi olmadıÄı ortaya Ƨıkacaktı. Ordu toplumsal eylemcileri, Marksistleri, sol eÄilimli Peronistleri, Yahudileri, varoÅlarda ƧalıÅan Katolik ruhbanı, eylemci ƶÄrencileri, hatta psikoloh ve sosyolog gibi kuÅkulu mesleklerin mensuplarını hedef alıyordu.ā (āLos Desaparecidosā, http://digitalunion.osu.edu/r2/summer06/herbert/dirty_war/desaparecidos.html)
[11] Bunlardan geri dƶnecek kadar Åanslı olanlardan biri, bakın kaybediliÅini nasıl anlatıyor: ā1 Mart 1977āde Rio Negroāda General Roca kasabasında bir iÅ arkadaÅımın evinde otururken bir grup silahlı adam iƧeri dalıp her ikimizi de kelepƧeledi ve NequĆ©n yakınlarındaki bir tutuklama merkezine gƶtĆ¼rdĆ¼ler. Neden tutuklandıÄımı sonra ƶÄrenecektim: ƧalıÅtıÄım fabrikanın personel mĆ¼dĆ¼rĆ¼nĆ¼n Bahia Blancaāda oturan yeÄeni Rocaāya gelmiÅ ve benim bulunduÄum apartman dairesine uÄramıÅtı. Daha sonra tutuklanan ve ateÅ aƧılarak ƶldĆ¼rĆ¼len kadının adres defterinden arkadaÅımın adresi ƧıkmıÅtıā¦ Evi bastıklarında benim suƧum orada bulunmaktıā¦ā (http://www.desaparecidos.org/nuncamas/web/english/library/nevagain/nevagain_022.htm)
[12] Brezilya tarafından āinsanlıÄa karÅı iÅlediÄi suƧlarā nedeniyle Arjantināe iade edilen Claudio Vallejos, 1986āda Senhor dergisine verdiÄi bir rƶportajda Brezilyalı piyanist Francisco TenĆ³rio Cerqueira Juniorāun ābir terƶriste benzetildiÄiā iƧin kaƧırılıp ESMAāda ƶldĆ¼rĆ¼ldĆ¼ÄĆ¼nĆ¼ sƶyleyecekti. Chris Barrett, āBrazil Approves Extradition of ex-soldier in Human Rights caseā, The Argentina Independent, 19 EylĆ¼l 2012, http://www.argentinaindependent.com/currentaffairs/newsfromargentina/brazil-approves-extradition-of-ex-soldier-in-human-rights-case/.
[13] Nunca mas, āThe memories of the freed prisonersā, http://www.desaparecidos.org/nuncamas/web/english/library/nevagain/nevagain_224.htm
[14] Vladimir Hernandez, āPainful search for Argentinaās disappearedā, http://www.bbc.com/news/world-latin-america-21884147.
[15] Fabian Magnotta bu tanıklıkları El Lugar pefecto baÅlıklı kitabında topladı (2012).
[16] Birinci cuntadan General Jorge Videla ile Amiral Emilio Massera mĆ¼ebbet hapis cezasına, General Roberto Vieola ise 17 yıla mahkĆ»m oldu. Galtieri cuntası ise āCuntalar Davasıānda beraat etmekle birlikte, Falkland (Malvinas) savaÅı nedeniyle askerĆ® mahkemeye sevkedildi.
[17] Latin Amerikaāyı 1970āli yıllarda kasıp kavuran diktatƶrlĆ¼kler ya da onları izleyen neo-liberal ādemokrasilerā dƶneminde Ƨıkartılan af ve/veya dokunulmazlık yasaları karÅısında en radikal tavrı alabilen āsolā lider, ƶyle gƶrĆ¼lĆ¼yor ki Kirschner olmuÅtur. Ne Brezilyaāda Lula, ne de Åiliāde Bachelet diktatƶrlerin kendi dƶnemlerine iliÅkin Ƨıkardıkları af yasalarını yĆ¼rĆ¼rlĆ¼kten kaldırmaya cesaret edemediler. Uruguayāda ise 1973-1985 ara rejiminde iÅlenen insanlık suƧlarına zamanaÅımı getiren 1986 tarihli yasa, iki kez referanduma sunulmasına karÅın ilga edilemedi. El Salvadorāda Inter-Amerikan Mahkemesiānin talebiyle silahlı ƧatıÅmalar sırasında ākaybolanā Ƨocuklara iliÅkin bir Ulusal AraÅtırma Komisyonu kurulsa da komisyon somut bir sonuca ulaÅmadan kadĆ¼kleÅti. Hakikat Komisyonu raporuna gƶre 45 bin kiÅinin kaybedildiÄi Guatemalaāda ise, ancak dokuz kiÅi yargı ƶnĆ¼ne Ƨıkartılabildi! Bkz. Marcela Valente, āSouth America: Amnesties for Dictatorship Crimes Slowly Crumbleā, http://www.ipsnews.net/2010/09/south-america-amnesties-for-dictatorship-crimes-slowly-crumble/ , ve āCEJIL calls for decisive action on forced disappearance in the Americasā http://cejil.org/en/comunicados/ cejil-calls-decisive-action-forced-disappearance-americas
[18] Familiares de desaparecidos y detenidos por las razones politicas, HistorĆa de los Organismos de Derechos Humanos ā 25 AnƵs de Resistencia, Dossier 8, http://www.comisionporlamemoria.org/ investigacionyense %C3%B1anza/materiales/dossiersddhh/dossier8Familiares_de_desaparecidos_y_detenidos_por_las_razones_politicas.pdf
[19] HĆ¢lĆ¢ da uÄruyorlarā¦ Plaza de Mayo Anası 76 yaÅındaki Nora Centeno 2012 yılında iki kez evinde saldırıya uÄradı, dƶvĆ¼ldĆ¼, evi talan edildiā¦ (āNora Centeno, Mother of Plaza de Mayo, was attacked at her home againā, http://m24digital.com/en/2012/05/06/nora-centeno-mother-of-plaza-de-mayo-was-attacked-at-her-home-again/)
[20] Amalia FemenĆa ve Carlos Ariel Gil, āArgentinaās Mothers of Plaza de Mayo: The Mourning Process from Junta to Democracyā, Feminist Studies, c. 13, sayı 1 (Bahar 1987).
[21] Yargı ƶnĆ¼ne Ƨıkartılan en kanlı sanıklardan birinin, general Miguel Etrchecolatzāın avukatı Adolfo Casabal Elias, bu uygulamayı Åƶyle savunuyordu: āGerƧekte Ƨocukları kaƧırma gibi bir plan yoktuā¦ Tersine, Silahlı Kuvvetler gerillaların Ƨocuklarını iyi ellere teslim etmeye ƧalıÅıyordu.ā (Patricia di Filippo, āDo You Know Who You Are? The Never-ending Search of the Abuelasā Argentina Independent, 29 Temmuz 2011, http://www.argentinaindependent.com/socialissues/humanrights/do-you-know-who-you-are-the-neverending-search-of-the-abuelas/)
[22] āHijosā sƶzcĆ¼ÄĆ¼ Ä°spanyolca āevlatlarā anlamına gelir. ĆrgĆ¼tĆ¼n adının aƧılımı, Hijos por la Identidad y la Justicia contra el Olvido y el Silencio (Unutulma ve SessizliÄe KarÅı Kimlik ve Adalet İƧin Evlatlar)ādur.
[23] Diego Benegas Loyo, āArgentinaās Post-Dictatorship Activism: Towards a Political Psychology of Traumaā, http://www.oppositionalconversations.org/Argentina-s-Post-Dictatorship-Activism-Towards-a-Political-Psychology.
[24] Loyo, a.y.
[25] Veronica Carchedi, āArgentinaās Desaparecidos on the 1976 Coup Anniversary (Interview With Camilo JuĆ”rez)ā, 29 Mart 2014, NACLA-CLACS Student Blog, https://nacla.org/blog/2014/3/29/argentina %E2%80%99s-desaparecidos-1976-coup-anniversary-interview-camilo-ju%C3%A1rez
[26] Christina Bellelli ve Jeffrey Tobin, āArchaeology of the Desaparecidosā, http://www.saa.org/portals/0/saa/publications/saabulletin/14-2/SAA9.html
[27] Belleli ve Tobin, a.y.
[28] FEDEFAM, Fighting Against Forced Disappearances in Latin America, http://www.desaparecidos.org/ fedefam/eng.html
Yorum Ekle