$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

VAZGEƇ(ME)MEK MESELESİ[*]

  SÄ°BEL ƖZBUDUN-TEMEL DEMÄ°RER   ā€œHakikĆ¢t (vĆ©ritĆ©) her zaman somuttur.ā€ [1]   SĆ¼reklilik iƧindeki koşular diyalektiğiyle vazgeƧmemek, vazgeƧm...



 

SİBEL ƖZBUDUN-TEMEL DEMİRER

 

ā€œHakikĆ¢t (vĆ©ritĆ©) her zaman somuttur.ā€[1]

 

SĆ¼reklilik iƧindeki koşular diyalektiğiyle vazgeƧmemek, vazgeƧmeye inat, RenĆ© Charā€™Ä±n ā€œÄ°nsan kalacağız bağışlanmazlık pahasına,ā€ ifadesiyle mĆ¼semma bir dĆ¼ÅŸĆ¼nce ve davranıştır. 

Kapitalist korku imparatorluğunun teslim aldığı insan(lık)ın işe yaramaz hĆ¢le getirildiği vahşet tablosunda ezilenlerin boyun eğmesi, sƶmĆ¼renlerin/ zalimlerin zaferidir. 

Ezilenler iƧin haklı olmanın ā€œsuƧā€ ilan edildiği ā€œzaferā€(?!) ile ā€œBugĆ¼n artık sadece şu duyguların Ƨekim gĆ¼cĆ¼ kaldı: Nefret, tiksinti, alerji, iğrenme, hayal kırıklığı, bulantı, antipati, bıkkınlık. Artık insanlar neyi istediklerini bilmiyor, neyi istemediklerinden daha eminler,ā€ diyen Jean Baudrillard haklıdır.

Ve de milyonlarca insanın kƶtĆ¼lĆ¼klere boyun eğmesi, hiƧbir şekilde o kƶtĆ¼lĆ¼kleri ā€œhaklıā€ ve ā€œdoğruā€ kılmaz; bu nedenledir ki, vazgeƧmemek teslim alınamayan insan(lık)ın isyan sancağıdır. 

ā€œYa barbarlık, ya sosyalizmā€ koordinatlarında insan(lık) aƧısından temel soru(n), bu sancağın yeniden gƶndere Ƨekilip Ƨekilmemesi ikilemine kilitlenmiştir.

* * * * *

Eduard Bernsteinā€™Ä±n, ā€œBenim iƧin nihai amaƧ hiƧbir şey, hareket her şeydir,ā€ ifadesiyle mĆ¼semma anlayış(sızlığ)ının ā€œbırakınız yapsınlar, bırakınız geƧsinlerā€ci demokrasi manipĆ¼lasyonlarının bizlere ƶnerdiği, vazgeƧmeme sancağından vazgeƧmemizdir![2]

Ɩrneğin Ragıp Duranā€™Ä±n hakkında ā€œHiƧ bir zaman ā€˜Merhaba başkaldırıā€™ dememiş bir kişinin ā€˜Elveda Başkaldırıā€™ diye kitap yazması da ne bĆ¼yĆ¼k tahrifat,ā€ notunu dĆ¼ÅŸtĆ¼ÄŸĆ¼ ā€˜Elveda Başkaldırıā€™nın[3] yazarı Ertuğrul Ɩzkƶkā€™Ć¼n, ā€œKariyerimi iktidara yakın bir gazeteci olarak yaptım. AKPā€™liler beni muhalif sanıyor. Ben muhalif falan değilim. Ayrıca iyi gazeteci muhalif olur diye bir şey yok, bu palavra,ā€[4] diyerek eklediği Ć¼zere:

ā€œ50 yılda TĆ¼rkiyeā€™nin bĆ¼yĆ¼k savruluşunun hikĆ¢yesi. Sadece solcu ve liberal aydınların değil, aynı zamanda, gerƧekten demokrasi arzulayan muhafazakĆ¢r aydının da dĆ¼ÅŸ kırıklığının hikĆ¢yesiā€¦ Aldatmış, aldatılmış aydınlar enkazı.ā€[5]

Bir ā€œenkazā€dan sƶz eden liberaller enkazın ta kendileriyken; ƶzgĆ¼rlĆ¼ÄŸĆ¼n sadece iktidardakilerle aynı fikirde olanlara tanınan bir ā€œlĆ¼tufā€ sayılmasının hiƧbir anlamı olmadığını ā€œesā€ geƧip, dĆ¼nyayı değiştirecek devrimden vazgeƧmeyi vaaz ederler!

O hĆ¢lde Robert Kiyosakiā€™nin, ā€œEğer bir tavsiye alacaksanız, sizinle benzer hayalleri Ƨoktan gerƧekleştirmiş olan kişilerden alın,ā€ vurgusu eşliğinde, hatırlatalım:

Rosa Luxemburg, ā€œDevrim olmadan ƶnce imkĆ¢nsız olarak algılanır, olduktan sonra ise kaƧınılmaz olarak gƶrĆ¼lĆ¼rā€ā€¦

Mao Zedung, ā€œSınıflı toplumda, devrimler ve devrimci savaşlar kaƧınılmazdır. Bunlar olmadan toplumun gelişmesinde sıƧramalar elde etmek, gerici hĆ¢kim sınıfı devirmek ve bƶylece halka iktidarı sağlamak imkĆ¢nsızdırā€ā€¦

Karl Marx, ā€œSadece toplumda bir değişim yaratmak iƧin değil, aynı zamanda kendinizi değiştirmek, siyasi iktidarın kullanımına hazırlanmak iƧin de 15, 20, 50 yıl sĆ¼ren iƧ savaşlardan, milli mĆ¼cadelelerden geƧmek zorunda kalacaksınızā€ā€¦

V. Ä°. Lenin, ā€œDevrim, kadının mutfaktan Ƨıkıp Ć¼lke yƶnetmesidir.ā€ ā€œDevrimsiz, Ƨetin savaşımsız, zorsuz bir devrim, Kautsky işte bunu istiyor. Sanki iÅŸĆ§iler ile patronlar arasında ƶfkelerin zincirden boşanmadığı bir grev isteniyormuş gibi. Bƶyle bir ā€˜sosyalistā€™i herhangi bir liberal memurdan ayırmanın yolunu bulun bakalım!ā€[6] derlerā€¦

Evet, sĆ¼rdĆ¼rĆ¼lemez kapitalizmin yerkĆ¼reyi yerle yeksan ettiği yıkım tablosunda hemen her şey, Pablo Nerudaā€™nın, ā€œEskiden hayallerimiz vardı, gerƧekleştirmeyi umduğumuz. Şimdi bırakın gerƧekleştirmeyi, umabilmek en bĆ¼yĆ¼k hayalimiz oldu,ā€ betimlemesindeki Ć¼zereyken; vazgeƧmemek, ā€œMevcut olanda ısrar ediyorlar; biz ise, mevcut olanın değişmesini talep ediyoruz, mevcut olana tapınmayı ve onunla uzlaşmayı reddediyoruz,ā€[7] diyebilmektir; ne bir eksik ne de bir fazla!

* * * * *

Karl Marxā€™Ä±n, ā€œÄ°nsanları geƧmişinden uzak tutun ve kolayca kontrol altına alınsınlar,ā€ vurgusu eşliğinde mĆ¼cadele tarih(imiz)in Ć¶ÄŸrettikleri buna tanık ve taraftır.[8]

Kolay mı?

Tarih bize yapılması muhtemel hataları Ć¶ÄŸretirken; insan(lık) tarihi sadece egemenlerin gaddarlık tarihi değil, aynı zamanda ezilenlerin şefkat, ƶzveri, cesaret, iyilikseverlik tarihidir de; tam da bunun iƧin Oscar Wilde, ā€œTarih okumuş birinin gƶzĆ¼nde itaatsizlik, insanın asıl erdemidir. Ä°taatsizlikle ve isyanla ilerleme kaydedildi,ā€ derken; ā€œDinozorlukla suƧlanmam da vız gelir bana. Ć‡Ć¼nkĆ¼ ben dinozoru tarih ƶncesi Ƨağların nesli tĆ¼kenmiş bir hayvanı olarak değil, geƧmişin doğruluğu kanıtlanmış ve yadsınamaz değerlerini yeni sentezler yaparak geleceğe taşımayı amaƧlayan bir yaratık olarak tanımlıyor, dinozorluğumla ƶvĆ¼nĆ¼yorum,ā€ ifadesi Mina Urganā€™Ä±n, her şeyin ƶzeti gibidir.

Malum, geƧmişi olmayanların geleceği ol(a)maz!

* * * * *

BugĆ¼n(ler) mi? İşte sĆ¼rdĆ¼rĆ¼lemez kapitalizmin ā€œeseriā€ā€¦

Oxfam, dĆ¼nyanın sĆ¼per zenginlerinin servetinin 2024ā€™de 2 trilyon dolar arttığını, yoksulluk sınırının altında yaşayan insanların sayısının ise azalmadığını aƧıkladı!

DĆ¼nya genelinde 2023ā€™te 2 bin 565 olan dolar milyarderi sayısı, 2024ā€™te 204 artarak 2 bin 769ā€™a yĆ¼kselirken, bu kişilerin toplam serveti 12 ayda 13 trilyon dolardan 15 trilyon dolara ulaştı.

Milyarderlerin serveti 2024ā€™te 2023ā€™e gƶre Ć¼Ć§ kat daha hızlı artarken; DĆ¼nya Bankasıā€™na gƶre yoksulluk sınırının altında yaşayanların sayısının 1990ā€™dan yana neredeyse hiƧ değişmedi.

Yoksulluğu azaltma konusundaki ilerleme durma noktasına geldi. DĆ¼nya genelinde 3.6 milyar insan gĆ¼nlĆ¼k 6.85 doların altında bir gelirle yaşamını sĆ¼rdĆ¼rĆ¼rken; bu oran dĆ¼nya nĆ¼fusunun yĆ¼zde 44ā€™Ć¼nĆ¼ temsil ediyor.

DĆ¼nya 10 yılda 5 dolar trilyonerine sahip olacakken; dĆ¼nyanın en zengin 10 kişisinin servetleri 2024ā€™de gĆ¼nlĆ¼k ortalama 100 milyon dolar arttı.

Oxfam servet edinme dinamiğinin bugĆ¼n de ā€œmodern sƶmĆ¼rgecilikā€ olarak devam ettiği değerlendirmesini ifade ediyor ve zenginlerin 2023ā€™te finans sistemi aracılığıyla KĆ¼resel GĆ¼neyā€™den saatte 30 milyon dolar Ƨektiğine dikkat Ƨekiyor.

Kuzey Ć¼lkeleri, kĆ¼resel nĆ¼fusun sadece yĆ¼zde 21ā€™ini oluşturmalarına rağmen kĆ¼resel servetin yĆ¼zde 69ā€™unu, milyarder servetinin yĆ¼zde 77ā€™sini kontrol ediyor ve milyarderlerin yĆ¼zde 68ā€™ine ev sahipliği yapıyor.[9]

Ä°laveten: Mayıs 2024 tarihli Kanada istatistikleri, tasarruf yapmak iƧin gıda kalitesinin dĆ¼ÅŸĆ¼rĆ¼lmesinden az gıda tĆ¼ketilmesine kadar birƧok sebebi olan gıda gĆ¼vensizliğinin yĆ¼kselişte olduğunu gƶsteriyor. 2021ā€™de Kanadaā€™daki hanelerin yĆ¼zde 12.9ā€™unda gıda gĆ¼vensizliği tespit edildi. Kanadalıların yalnızca yĆ¼zde 9.9ā€™unun yoksul olduğu tespit edilen 2022ā€™de bu rakam yĆ¼zde 16.9ā€™a Ƨıktı ki bu da gıda gĆ¼vensizliğinin giderek ā€œorta sınıflarā€Ä±n da sorunu hĆ¢line geldiğini gƶsteriyor.

Ayrı bir ā€˜StatsCanā€™ raporu Kanadaā€™da ekonomik eşitsizliğin rekor seviyeye ulaştığını gƶsteriyor. Kanadalıların yĆ¼zde 20ā€™si yıllık ortalama 2.47 milyon dolar kazanarak Ć¼lkenin tĆ¼m zenginliğinin Ć¼Ć§te ikisini oluşturuyorlar. ƖbĆ¼r yandan en yoksul yĆ¼zde 40ā€™Ä±n toplam gelirinin Ć¼lkenin tĆ¼m zenginliği iƧerisindeki oranı ise yalnızca yĆ¼zde 2.8.[10]

Bir şey daha: ā€˜KĆ¼resel Servet Raporuā€™na gƶre TĆ¼rkiyeā€™de 2008-2023 arasında kişisel servet yĆ¼zde 1708 arttı. Eşitsizlikte dĆ¼nya birincisi. Gelecek beş yılda dolar milyoneri sayısının yĆ¼zde 43 artması bekleniyor. Sadece 2023ā€™de servet bĆ¼yĆ¼mesi yĆ¼zde 158 dĆ¼zeyinde![11]

Tablo XXI. yĆ¼zyılda da ā€œSƶmĆ¼rĆ¼ varsa, eşitlik olamaz. Toprak sahibi iÅŸĆ§iye, aƧ toka eşit olamaz,ā€[12] gerƧeğini teyit ederken; tĆ¼m sınıflı toplum tarihi aynı zamanda savaşların, işgallerin, yerinden edilmelerin tarihi olarak okunmalıdır.

MĆ¼lkiyet rejiminin tetiklediği tĆ¼m kƶtĆ¼lĆ¼kler, savaş ile birlikte daha da gƶzler ƶnĆ¼ne serilirken; Karl Marxā€™Ä±n ilkel birikim teorisini ortaya koyduğu zamandan beri biliyoruz ki, sınıflı toplum her gĆ¼n yeni bir mĆ¼cadelenin alttan alta sĆ¼rdĆ¼ÄŸĆ¼ bir zemin yaratır. Ɯcretli Ƨalışanlarla toplumun zenginliklerinin bĆ¼yĆ¼k Ƨoğunluğunu elinde bulunduranlar arasındaki Ƨatışmanın farklı biƧimlerde gerƧekleştiğini ƶne sĆ¼rmek mĆ¼mkĆ¼n. Mark Neocleousā€™un deyimiyle: ā€œKlasik askerĆ® anlamıyla, devletler-arası ƶrgĆ¼tlĆ¼ şiddet bağlamındaki ā€˜savaşā€™ değil de daha ziyade bir ā€˜toplumsal savaşā€™ ya da bir ā€˜iƧ savaşā€™ā€ olarak adlandırabileceğimiz bu durum, gĆ¼nlĆ¼k hayatımızın her alanını savaş terimleriyle doldurmamıza neden oluyor. Ɩyle ki hayatın her alanında stratejiler, saldırılar, savunma hatları, avlar, fetihler, ricatlar, mevziler ve manevralardan bahsedilmeye başlanır. Savaş, dile, gĆ¼ndelik konuşmaların iƧine sızdıkƧa normalleşiyor.

XX. yĆ¼zyılın iki bĆ¼yĆ¼k savaşı, barışın neden tĆ¼m insanlık iƧin gerekli olduğunu kanıtlamıştı ama insanlık, tĆ¼m kanıtlara rağmen savaşmaya devam etti. XXI. yĆ¼zyıla gelindiğinde ise savaş, toplumların dizayn edilmesinde bir enstrĆ¼man hĆ¢line geldi. Nizami ve ā€œdışā€ dĆ¼ÅŸmana karşı girişilen, sivil ƶlĆ¼mlerin asgari dĆ¼zeyde olduğu savaşların yerini bƶlgesel ya da iƧ, dĆ¼ÅŸĆ¼k yoğunluklu Ƨatışmalar aldıkƧa, şiddet toplumsallaşarak, tĆ¼m kesimler iƧin tehdit oluşturmaya başladı. Ve bunların mĆ¼sebbibi Ć¼cretli kƶlelik dĆ¼zeni kapitalizm idi!

Verili durumda devletler sermayenin karakolu olup; hiƧbir şey ezilenleri pasifliğinden daha tehlikeli değilken; ā€œModern toplumun bĆ¼yĆ¼k bir paradoksu, ƶzgĆ¼rlĆ¼ÄŸĆ¼n araƧlarının, ƶzgĆ¼rlĆ¼ÄŸĆ¼n kendisini tehdit etmesidir,ā€ diye ekler Max Horkheimer!

BugĆ¼nlerde ā€œtarafsızā€lık, ilgisizliğin bir diğer adıdır; Antonio Gramsciā€™nin, ā€œKayıtsızlardan nefret ediyorumā€¦ Yaşamak taraf tutmaktırā€¦ Kayıtsızlık irade yitimidir, asalaklıktır, korkaklıktır. Kayıtsız olmak yaşamamaktır. Kayıtsızlardan bu yĆ¼zden nefret ediyorum,ā€[13] sƶzleri ile Rollo Mayā€™in ā€œBƶylece korkaklığın gĆ¼nĆ¼mĆ¼zdeki en hĆ¢kim şekli ā€˜Karışmak istemedimā€™ deyişinde gizlenir,ā€[14] uyarısı eşliğinde V. Ä°. Leninā€™e kulak verin:

ā€œDurumumuzun umutsuz olduğu; bu insafsız barışta olduğu gibi ā€˜onursuzā€™ bir ƶlĆ¼mle, umutsuz bir savaşta ā€˜kahramancaā€™ ƶlmek arasında seƧim yapmaktan başka bir Ƨaremiz olmadığı doğru değildir.ā€[15] 

ā€œÄ°nsanlığı, bugĆ¼n belini bĆ¼ken kƶtĆ¼lĆ¼klerden iyi yĆ¼rekli insanların iyi niyetli girişimlerinin değil, ƶrgĆ¼tlenmiş proletaryanın sınıf savaşımının kurtaracağını gƶstermişlerdir.ā€[16]

* * * * *

 ā€œBiz Marxā€™Ä±n ya da Marksistlerin sosyalizme giden yolu bĆ¼tĆ¼n somut gerƧekliği iƧinde bildiklerini iddia etmiyoruz. Bu saƧmalıktır. Biz bu yolun doğrultusunu biliyoruz, bu yola hangi sınıfsal gĆ¼Ć§lerin ƶnderlik ettiğini biliyoruz, fakat bunu somut olarak, pratik olarak ancak, işe giriştiklerinde, milyonların deneyimi gƶsterecektir,ā€[17] diyen radikal sosyalistler olarak yukarıda ifade ettiğimiz bƶylesi bir duruşun, vazgeƧişin de, kafa/kavram karışıklığının da panzehiri ve mecburiyeti olduğu kanaatindeyiz.[18]

Kafa/kavram karışıklığına ilişkin bir ƶrneği aktarıp, ilerleyelim:

ā€œKadın hareketinin ve feminist hareketin erkek şiddetine ve erkek devlet şiddetine karşı yĆ¼kselttiği bu dayanışmayı, sosyalist hareketin Ƨatısı altında var saymak, kadın kurtuluş mĆ¼cadelesini sosyalizm mĆ¼cadelesinin bileşenine indirgemek, sınıf-sosyalizm mĆ¼cadelesinin [devrimci] ƶznesi olarak iÅŸĆ§i sınıfını değil, toplumsal hareketleri gƶrmek, sosyalizm mĆ¼cadelesini en iyi ihtimalle antikapitalist mĆ¼cadeleye indirgemenin yanı sıra Marksizimi de post Marksizme rehin vermek anlamına gelirā€![19]

* * * * *

 ā€œYapmakā€ vazgeƧmemekle mĆ¼mkĆ¼ndĆ¼r; vazgeƧenler yapamaz ya da risk almadan ā€œmışā€ gibi ā€œyaparā€!

VazgeƧenlerin en bĆ¼yĆ¼k hatası, risk almayı reddeden garantili statĆ¼kocu muhafazakĆ¢rlıklarıdır.

ā€œĆ‡etin savaşlar, karmaşasız olmazā€ken;[20] herhangi bir garanti ya da paye beklentisinden uzakta herkes yapabileceğini, dĆ¼zensizliğin iƧinde gizli bir dĆ¼zen olduğu bilinciyle gerƧekten yapmak zorundadır.

BĆ¼tĆ¼n kaosun iƧinde bir evren, bĆ¼tĆ¼n dĆ¼zensizliğin iƧinde gizli bir dĆ¼zen vardır; ā€œHayatım bir anlam kazansın istedim, yatakta can vermek istemedim ve bu ateşten gƶmleği ben gƶnĆ¼llĆ¼ giydim. GerƧek hayatı kazanmanın, ten sevdasından geƧmekle olacağını kimseye anlatamadım. Kutsallarım Ƨiğnenmiş, bencillik almış yĆ¼rĆ¼mĆ¼ÅŸ, başkaları iƧin yaşamak unutulmuş ve duyarlılık sinelerden kovulmuş; hĆ¢l bƶyleyken ben nasıl Ƨıldırmayayım Rosinante? Koş Rosinante! Fethedilecek daha Ƨok kale var, koş!ā€[21] kararlılığındaki Ć¼zere, Don Kişotā€™un.

* * * * *

VazgeƧmeyenler, bir yanıyla romantik Don Kişotā€™lardır.

VazgeƧmek ise, hangi ā€œgerekƧeā€ ile olursa olsun Ƨaresiz, aƧarsız bir adımdır.[22]

VazgeƧmek bir şeyi yapmaktan, istemekten istifa etmektir.

Ya da eylemekten fikir değiştirip, hayatı akışına bırakmaktır.

Veya hayal kırıklıklarının umutlara baskın gelmesidir; Platonā€™un, ā€œAklınızda olanları hayata geƧirecek kadar yĆ¼reğiniz yoksa, ƶmrĆ¼nĆ¼z cesaretli insanların dedikodularını yapmakla geƧer,ā€ diye tarif ettiğidir.

Bir nevi ā€œotomatik pilota bağlamakā€tır; bir kaĆ§Ä±ÅŸ, bir teslimiyettir.

Ɩzetle vazgeƧmek, yenilmektir. Ć‡Ć¼nkĆ¼ dayanmayı bilemeyenler, inatla yĆ¼rĆ¼yemeyenler, kararlı olmayanlar hiƧbir zaman kazanamazlar; ā€œVazgeƧmek ve unutmak demek, yaptığımız değerli deneyimleri pencereden dışarı atmak demektir,ā€ ifadesindeki Ć¼zere Arthur Schopenhauerā€™inā€¦

* * * * *

Bir zamanlar, fabrikalar, tarlalar, siyasi iktidar, her şeyin emeğin olması iƧin dĆ¼ÅŸtĆ¼ÄŸĆ¼mĆ¼z devrim yolunda V. Ä°. Leninā€™in, ā€œKokuşmuş mĆ¼minlik her yerde aynı ƶlĆ§Ć¼de iticidir, ama ideolojik yobazlığa dƶnĆ¼ÅŸen ā€˜demokratik imanā€™ ƶzellikle tiksindiricidir,ā€ uyarısını kulağımıza kĆ¼pe edip;[23] ā€œÄ°nsanlar kendi tarihlerini kendileri yaparlar, ama istedikleri gibi yapmazlar; kendi seƧtikleri koşullar altında değil, zaten var olan, geƧmişten devralınan ve aktarılan koşullar altında yaparlar. TĆ¼m ƶlĆ¼ nesillerin geleneği, yaşayanların beyinleri Ć¼zerine bir kĆ¢bus gibi Ƨƶker,ā€[24] demiştik.

Verilmiş sƶz(ler)den ve geleneğimizden asla vazgeƧmemiştik; her devrin insanı olmayıp; rĆ¼zgĆ¢r nereden esiyorsa arkasını o yana dƶnenlerden değildik; ā€˜Dƶnek TĆ¼rkĆ¼sĆ¼ā€™ndeki tipoloji olmamıştık!

 ā€œDƶnekā€, TDK sƶzlĆ¼ÄŸĆ¼nde ā€œkanı ve dĆ¼ÅŸĆ¼ncesini sık sık değiştiren, sƶzĆ¼ne gĆ¼venilmeyen, kaypakā€ olarak tanımlanır; dĆ¼n reddettiklerimiz bugĆ¼nlerde ne kadar da Ƨoğaldı, Dr. Hikmet Kıvılcımlıā€™nın satırlarındaki Ć¼zere:

ā€œBir teoriye sırf dĆ¼ÅŸĆ¼ncesiyle, yalnız kafasıyla bağlı olup da, bĆ¼tĆ¼n ruhuyla ve maddesiyle, inancı ve yaşayışıyla toptan hayat ve mukadderatıyla [yazgısıyla] girişmemiş olan bir kimse, o teorinin hayati anlamını ebediyen kavrayamamaya mahkĆ»mdur. 

Ć‡Ć¼nkĆ¼ bir insan bir fikri, ancak o fikre canla başla kendini verdiği zaman hakkıyla kavrar.

Marxā€™Ä±n Kapitalā€™ini, saƧlı sakallı profesƶrlerden ziyade basit iÅŸĆ§ilerin aƧıkƧa kavrayabildikleri tarihsel bir gerƧektir. 

Bu bƶyle olmuştur, Ć§Ć¼nkĆ¼ profesƶrler oradaki fikre kafalarını dolduran donmuş batıl itikatlarla [kƶr inanƧlarla], iÅŸĆ§iler ise can gƶzĆ¼yle bakmışlardır.

Ä°nsan bir fikre hayati ƶnem vermek iƧin, o fikri kendi derisiyle ve kemiğiyle duyacak biƧimde hayati bir uğraşma ve savaşma sonucunda benimsemiş olmalıdır.

Ä°nsan, zannedildiğinden fazla pratik ve daima iddia edildiğinden Ƨok materyalist bir hayvandır. 

Derisinin ve kemiğinin karışmadığı bir fikre, bugĆ¼n gƶz koyup, yarın kolayca şapka Ƨıkarabilir ve Allahā€™a ısmarladık diyebilir. Ɩyle bir insan iƧin fikir olarak her şey nihayet bir fikirdir: Ak dĆ¼ÅŸĆ¼nce de, kara dĆ¼ÅŸĆ¼nce de aynı kapıya Ƨıkar...

Ɩteki değilse beriki oluvermiş, ne var ki?.. Bir fikre karşı bƶyle entipĆ¼ften bir ilgi, o fikrin gereği gibi, canevinden kavranılmasına elbet engeldir.

Yarım ilgi yarım bilgi verir.

Bu kaƧınılmaz bir kanundur.ā€[25]

* * * * *

BugĆ¼nĆ¼n vahşeti karşısında gelecek uzun sĆ¼recekken; uzağa bakmak, geleceği kazanmak vazgeƧmeden geƧmişe bakmak, sahip Ƨıkmakla mĆ¼mkĆ¼ndĆ¼r.

VazgeƧmeden mĆ¼cadele edenler iƧin bugĆ¼n egemenlerin olsa da, gelecek onun diyetini ƶdeyerek tarihi yaratanlarındır; yoksa, ā€œBir Ƨağ biterkenā€,[26] ā€œBir asır sonra Leninā€,[27] ā€œLeninā€™e dƶnĆ¼ÅŸĆ¼n ƶnĆ¼ndeki engellerā€[28] temcit pilavlarıyla tarihi Ƨarpıtan ā€œsivil toplumā€cu neo-liberallerin değil!

Şurası Ƨok aƧık: ā€œBir gĆ¼n gelecek, insanlar ƶzgĆ¼r olacaklar, bĆ¼tĆ¼n insanlar ƶzgĆ¼r olacaklar, kendi ƶzgĆ¼rlĆ¼k kavramları karşısında da ƶzgĆ¼r olacaklar. Bu, daha bĆ¼yĆ¼k bir ƶzgĆ¼rlĆ¼k olacak, ƶlĆ§Ć¼sĆ¼z olacak, bĆ¼tĆ¼n bir yaşam boyunca sĆ¼recek,ā€ saptamasındaki Ć¼zere Ingeborg Bachmanā€™Ä±n;

Sƶz konusu gĆ¼zergĆ¢hta biz, dĆ¼nyayı gelecek nesiller iƧin daha iyi bir yer hĆ¢line getirmek konusunda ahlĆ¢ki bir sorumluluğa sahibiz ve bƶyle bir gelecek, ezilenler iƧin ulaşılmaz değildir asla.

Bunun iƧin bugĆ¼nlerde vazgeƧmeyenler iƧin unutulmaması gerekenlerden bazıları şunlardır: 

ā€œProletarya bir ulusu, zorla devlet ƧerƧevesinde tutmayı dışlayan bir demokrasi isterā€ā€¦[29]

ā€œDemokrasi olmadan bir Ć¼lke ne ƶzerk olabilir, ne de bağımsızā€ā€¦[30]

ā€œBaşka halkları ezen bir halk ƶzgĆ¼r olabilir mi? Hayırā€ā€¦[31]

ā€œā€¦ ā€˜Kendiā€™ ulusunun başka ulusları ezmesine gƶz yuman bir proleter, sosyalist bir proleter olamazā€ā€¦[32]

Sosyalizm her ulusun bağımsızlık ve ƶzgĆ¼rlĆ¼k hakkını, kendi kaderini bağımsız bir şekilde belirleme hakkını tanırā€ā€¦[33]

ā€œGerƧekten ciddi ve derin her siyasal sorunda gruplaşma, sınıflara gƶre oluyor, uluslara gƶre değilā€ā€¦[34]

ā€œKapitalizmin bulunduğu yerde, savaştan başka bir araƧ var mıdır?ā€ā€¦[35]

ā€œSĆ¼rekli ve demokratik barış isteyen herkes, hĆ¼kĆ¼metler ve burjuvaziye karşı bir iƧ savaştan yana olmak zorundadırā€... ā€œSosyalistler, yığınlara kurtulmaları iƧin tek Ƨıkar yolun ā€˜kendiā€™ hĆ¼kĆ¼metlerini devirmek olduğunu anlatmalıdırlarā€... ā€œUlusların kendi kaderlerini tayin hakkı tanınmaksızın, emperyalizme karşı uluslararası sosyalist devrim iƧin savaşım vermek olanaksızdır.ā€[36]

 

21 Ocak 2025, 20:17:05, Ä°stanbul.

 

N O T L A R

[*] Sosyalist Mezopotamya, No:16, Mart 2025ā€¦

[1] V. Ä°. Lenin.

[2] Bkz: i) Temel Demirer, ā€œLenin(izm) ile Liberal(izm) Meselesiā€, KaldıraƧ Dergisi, No:243, Ekim 2021; ii) Temel Demirer, ā€œā€¦ ā€˜Med Cezirā€™li ā€˜Ć‡etinā€™ Kalemā€, KaldıraƧ Dergisi, No:231, Ekim 2020; iii) Temel Demirer, ā€œā€¦ ā€˜Neoā€™su ve ā€˜Solā€™u ile Liberaller Nedir, Neye Yarar?ā€, AKP ā€œIlımlıā€ Ä°slĆ¢m, Neo-liberalizm, Editƶr: Fikret Başkaya, Ɯtopya Yay., 2013ā€¦ iƧinde.

[3] Ertuğrul Ɩzkƶk, Elveda Başkaldırı, Afa Yay., 1987.

[4] Ertuğrul Ɩzkƶk, Etkili Haber @etkilihaber, https://x.com/etkilihaber, 14 Aralık 2024.

[5] Ertuğrul Ɩzkƶk, ā€œĆ‡anakkale 116ā€™ncı Er Eğitim Alayında 50 Yıl Ɩnce Ƈekilen Bir Fotoğrafın HikĆ¢yesiā€, 24 Kasım 2024ā€¦ https://t24.com.tr/haber/ertugrul-ozkok-canakkale-116-nci-er-egitim-alayinda-50-yil-once-cekilen-bir-fotografin-hikĆ¢yesi,1198590

[6] V. İ. Lenin, Proleter Devrim ve Dƶnek Kautsky, Ƨev: Kenan Somer, Bilim ve Sosyalizm Yay., 2013, s.101.

[7] V. İ. Lenin, Ne Yapmalı Hareketimizin Canalıcı Sorunları, Ƨev: Muzaffer Erdost, Sol Yay., 1968.

[8] Bkz: i) Temel Demirer, ā€œBugĆ¼nde ā€˜68/ ā€˜71ā€™i Anlamakā€, KaldıraƧ Dergisi, No:238, Mayıs 2021; ii) Temel Demirer, ā€œ70ā€™lerden Kalanā€, KaldıraƧ Dergisi, No:102, Temmuz-Ağustos 2009.

[9] ā€œOxfamā€™Ä±n Eşitsizlik Raporuā€, 20 Ocak 2025ā€¦ https://www.dokuz8haber.net/oxfamin-esitsizlik-raporu-milyarderlerin-serveti-giderek-artarken-yoksul-sayisi-azalmiyor

[10] Jeremy Apel, ā€œMilyarderler Ƈağında Ä°skorbĆ¼tā€, BirgĆ¼n, 21 Ekim 2024, s.10.

[11] 5 Aralık 2024, https://x.com/bahadir_ozgr/status/1864660174725652710/photo/1

[12] V. Ä°. Lenin, Marksizm Devlet Ɯzerine, Ƨev: Muzaffer Cengil, ƖncĆ¼ Kitapevi, 1975.

[13] ā€œGramsci: Kayıtsızlardan Nefret Ediyorumā€, Ƨev: Eren Karaca, 26 Ocak 2017ā€¦ https://haber.sol.org.tr/sol-ceviri/gramsci-kayitsizlardan-nefret-ediyorum-183432

[14] Rollo May, Yaratma Cesareti, Ƨev: Alper Oysal, Metis Yay., 1988.

[15] V. Ä°. Lenin, Sosyalizm ve Savaş, Rus Sosyal-Demokrat Ä°ÅŸĆ§i Partisinin Savaşa Karşı Tutumu, Ƨev: N. SolukƧu, Sol Yay., 1970.

[16] V. İ. Lenin, Karl Marx ve Marksizm Ɯzerine, Ƨev: Mazlum Beyhan, Yordam Yay., 2013, s.44.

[17] V. Ä°. Lenin, Ä°ÅŸĆ§i KƶylĆ¼ Ä°ttifakı, Ƨev: M. Kabagil, Sol Yay., 1975.

[18] Bkz: i) Temel Demirer, ā€œĆ‡arpıtmaların Yol AƧtığı Hafıza Kaybına Dairā€, KaldıraƧ Dergisi, No:268, Kasım 2023; ii) Temel Demirer, ā€œSol(uksuzluk)unā€ -Muhtelif- HĆ¢lleriā€, Esmer, No:67, Aralık 2010; iii) Temel Demirer, ā€œKemalistler, Liberaller, MĆ¼slĆ¼man ā€˜Solā€™ ve Sosyalistlerā€, 17 Şubat 2011ā€¦ https://temeldemirer.blogspot.com/2012/04/kemalistler-liberaller-musluman-sol-ve.html

[19] HĆ¼lya Osmanağaoğlu, ā€œ25 Kasım Erkek Şiddeti ve Erkek Devlet Şiddetiā€, 24 Kasım 2024ā€¦ https://jindergi.com/yazi/25-kasim-erkek-siddeti-ve-erkek-devlet-siddeti/

[20] V. Ä°. Lenin, Sosyalizm ve Savaş, Rus Sosyal-Demokrat Ä°ÅŸĆ§i Partisinin Savaşa Karşı Tutumu, Ƨev: N. SolukƧu, Sol Yay., 1970.

[21] Miguel de Cervantes Saavedra,, Don Quijote, Ƨev: Rosa Hamken, YKY., 2017.

[22] Bkz: i) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œ14-28 Mayıs 2023 SeƧim(ler)inin Eleştirel HikĆ¢yesiā€, KaldıraƧ Dergisi, No:264, Temmuz 2023; ii) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œSeƧim Tavrı(mız): Oyumuz Devrime!ā€, KaldıraƧ Dergisi, No:262, Mayıs 2023; iii) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œYolun Kendisi Olmak veya SeƧim(ler)e Dair Uyarı(lar)ā€, Newroz, Mart 2023ā€¦ https://temeldemirer.wordpress.com/2023/03/16/yolun-kendisi-olmak-veya-secimlere-dair-uyarilar/ ; iv) Temel Demirer, ā€œZaman Ancak Karar Vermek İƧin Varā€, Sosyalist Mezopotamya, No:13, Aralık 2022; v) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œĆ–ncesi ve Sonrasıyla SĆ¼reklilik İƧinde Kopuş: 2015ā€™in ā€˜BugĆ¼nā€™Ć¼ā€, Newroz, Şubat 2022ā€¦ https://temeldemirer.wordpress.com/2022/02/13/oncesi-ve-sonrasiyla-sureklilik-icinde-kopus-2015in-bugunu/ ; vi) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œā€¦ ā€˜Ä°ttifak Ä°zah(at)larıā€ Ɯzerineā€, KaldıraƧ, No: 246, Ocak 2022; vii) Temel Demirer, ā€œTarihin Sıkıştığı Andayız: ƖzgĆ¼rlĆ¼k ve Emek Cepheleri Birleşmeliā€, Kadir GĆ¼ney, Mezopotamya Ajansı, 11 Kasım 2021ā€¦ https://temeldemirer.wordpress.com/2021/11/12/tarihin-sikistigi-andayiz-ozgurluk-ve-emek-cepheleri-birlesmeli1/ ; viii) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œā€¦ ā€˜LĆ¼zumā€™ Ɯzere: Bir Kez Daha Ä°stanbul SeƧimiā€, Newroz, Temmuz 2019ā€¦ https://temeldemirer.wordpress.com/2019/07/07/luzum-uzere-bir-kez-daha-istanbul-secimi/ ; ix) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œistanbul SeƧimi-Bir Değerlendirmeā€, Newroz, Haziran 2019ā€¦ https://temeldemirer.wordpress.com/2019/06/30/istanbul-secimi-bir-degerlendirme/ ; x) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œSeƧim SonuƧları: ā€˜Demokrasi GĆ¼Ć§lerinin Zaferiā€™ mi?ā€, Newroz, Nisan 2019ā€¦ https://temeldemirer.wordpress.com/2019/04/04/secim-sonuclari-demokrasi-guclerinin-zaferi-mi/ ; xi) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œVar Olandan Kopmak İƧin Yerel SeƧim ve Soru(n)larıā€, 22 Ocak 2019ā€¦ https://temeldemirer.wordpress.com/2019/01/24/var-olandan-kopmak-icin-yerel-secim-ve-sorunlari/ ; xii) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œ24 Haziran SeƧim(ler)i ve Tavır(ımız)ā€, Newroz, Haziran 2018ā€¦ https://temeldemirer.wordpress.com/2018/06/17/24-haziran-secimleri-ve-tavirimiz/ ; xiii) Temel Demirer, ā€œAlayına Ä°syan, Hepsine ā€˜Hayırā€™!ā€, KaldıraƧ Dergi, No:188, Mart 2017; xiv) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œBir Milat: Referandum ve Sonrasıā€, Newroz, Ağustos 2017ā€¦ https://edebiyatbahcesi.net/kose-yazisi/1945/bir-milat-referandum-ve-sonrasi ; xv) Temel Demirer, ā€œAlayına Ä°syan: ā€˜Evetā€™in Referandumuā€™nda ā€˜Hayırā€™!ā€, Newroz, Nisan 2017ā€¦ https://temeldemirer.wordpress.com/2017/04/02/referandumlarinin-evetine-hayir/ ; xvi) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œ7 Haziranā€™dan 1 Kasımā€™a HDP Notlarıā€, 13 Ekim 2015ā€¦ https://temeldemirer.wordpress.com/2015/10/25/7-hazirandan-1-kasima-hdp-notlari/ ; xvii) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œAƧık SƶzlĆ¼ Olmak Ä°yidir! (7 Haziran Sonrasına Dair Değerlendirme)ā€, Almanak 2015 Analizleri, SAV Yay., 2015ā€¦ https://temeldemirer.wordpress.com/2015/07/06/acik-sozlu-olmak-iyidir-7-haziran-sonrasina-dair-degerlendirme/ ; xviii) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œ7 Haziran 2015 SeƧimleriā€™ne Dair -GerekƧeli- Tavrımızā€, 10 Nisan 2015ā€¦ https://temeldemirer.wordpress.com/2015/04/11/7-haziran-2015-secimlerine-dair-gerekceli-tavrimiz/ ; xix) Temel Demirer, ā€œ12 Haziran SeƧiminin Aslı Astarıā€, KaldıraƧ, No: 123, Temmuz 2011ā€¦

[23] Bkz: i) Temel Demirer, ā€œSYRIZA: Neydi? Nā€™oldu?!ā€, Rojnameya Newroz, Ağustos 2016ā€¦ https://temeldemirer.blogspot.com/2016/08/syriza-neydi-noldu.html ; ii) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, ā€œā€¦ ā€˜Ć–zeleştiriā€™nin Eleştirisiā€, KaldıraƧ Dergisi, No:266, EylĆ¼l 2023.

[24] Karl Marx, Louis Bonaparteā€™in 18. Brumaireā€™i, Ƨev: Sevim Belli, Sol Yay., 1966.

[25] Hikmet Kıvılcımlı, Diyalektik Materyalizm Nedir? Nasıl Kullanılır? Ne Değildir?, Derleniş Yay., 2000.

[26] Ɩmer LaƧiner, ā€œBir Ƈağ Biterkenā€, Birikim Dergisi, No:427/ 428, Kasım Aralık 2024, s.3-6.

[27] Tanıl Bora, ā€œBir Asır Sonra Leninā€, Birikim Dergisi, No:427/ 428, Kasım Aralık 2024, s.7-8.

[28] Ahmet Ä°nsel, ā€œLeninā€™e DƶnĆ¼ÅŸĆ¼n ƖnĆ¼ndeki Engellerā€, Birikim Dergisi, No:427/ 428, Kasım Aralık 2024, s.9-17.

[29] V. İ. Lenin, Ulusal Siyaset ve Proleter Enternasyonalizm Sorunları, Ƨev: Kenan Somer, Bilim ve Sosyalizm Yay., 1998.

[30] V. İ. Lenin, Ulusların Kaderlerini Tayin Hakkı, Ƨev: Muzaffer Erdost, Sol Yay., 1968.

[31] V. İ. Lenin, Ulusal Siyaset ve Proleter Enternasyonalizm Sorunları, Ƨev: Kenan Somer, Bilim ve Sosyalizm Yay., 1998.

[32] V. Ä°. Lenin, Sosyalizm ve Savaş, Rus Sosyal-Demokrat Ä°ÅŸĆ§i Partisinin Savaşa Karşı Tutumu, Ƨev: N. SolukƧu, Sol Yay., 1970.

[33] V. Ä°. Lenin, Devrime Doğru, Ƨev: Alper Birdal, Yazılama Yay., 2018.

[34] V. İ. Lenin, Ulusların Kaderlerini Tayin Hakkı, Ƨev: Muzaffer Erdost, Sol Yay., 1968.

[35] V. Ä°. Lenin, Emperyalizm: Kapitalizmin En YĆ¼ksek Aşaması, Ƨev: Cemal SĆ¼reya, Sol Yay., 1969.

[36] V. Ä°. Lenin, Sosyalizm ve Savaş, Rus Sosyal-Demokrat Ä°ÅŸĆ§i Partisinin Savaşa Karşı Tutumu, Ƨev: N. SolukƧu, Sol Yay., 1970.


Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

ā€œHOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,ā€œKOBANƊā€™NÄ°N ā€˜BÄ°Zā€™Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,ā€œNEFRET SUƇLARIā€ VE ā€œZEHÄ°RLÄ° KANā€ ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015ā€™DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014ā€™TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYISā€™A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°ā€™NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100ā€™E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDIā€¦ MI?,1,12 EYLƜLā€™Ćœ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968ā€™Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013ā€™ĆœN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYISā€™INDAN 2016ā€™YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ā€˜KUTLU DOĞUMā€™ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°ā€™NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RANā€™DAN 1 KASIMā€™A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYAā€™YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YEā€™N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKPā€™NÄ°N ā€˜KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARIā€™?,1,AKPā€™NÄ°N ā€œDERÄ°N DEVLETā€Ä°,1,AKPā€™NÄ°N ā€œKINDER KUCHE KIRCHEā€SÄ°,1,AKPā€™NÄ°N ā€œMUHAFAZAKƂRā€LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKPā€™NÄ°N ā€œORGANÄ°K AYDINLARIā€ VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKPā€™NÄ°N BAŞKANā€LIĞI,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKPā€™NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKPā€™NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKPā€™NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,3,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,3,ANADOLUā€™NUN ā€œYA BASTAā€SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°ā€ ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVMā€™LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN ā€œKRÄ°ZÄ°ā€,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,29,AYŞE ƖĞRETMEN ā€œDAVAā€SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,9,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDARā€™IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R ā€œELEŞTÄ°RÄ°ā€YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R ā€œÄ°MKƂNSIZ AŞKā€ HÄ°KƂYESÄ°: ā€œAKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R ā€œPRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°ā€ İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA ā€œTERƖRā€ MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da ā€œFITRATā€A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMFā€™NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°ā€¦ BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA ā€œGULYABANÄ°ā€ KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,15,CHARLIE HEBDOā€™YA SALDIRI TEā€™VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,13,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE ā€“ ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRULā€™UN ā€œKENTSEL DƖNĆœÅžĆœMā€Ćœ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,4,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,11,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARIā€¦[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,6,dĆ¼nya,60,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N ā€œPYRRHUS ZAFERÄ°ā€: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,17,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,9,EMPERYALÄ°ZM- T. ā€œCā€ VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAYā€™DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAYā€™A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YEā€DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA ā€œHAYIRā€,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,7,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,2,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,8,gĆ¼ndem,11,GƜNDEMā€™E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN ā€œDERSÄ°Mā€™E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,2,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!ā€ā€,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R ā€œKƖPEKā€ VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,34,IŞILTILI VE ā€œTEHLÄ°KELÄ°ā€ BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI ā€œFEMÄ°NÄ°STLERā€,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: ā€œNASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(ā€™IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° ā€œHAZIROLā€DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE ā€œSINIFLAR-ƜSTƜā€ MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZMā€™SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,64,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZREā€™DEDÄ°R,1,kapitalizm,25,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊā€™YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,6,kriz,54,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR ā€œYERLÄ° VE MÄ°LLÄ°ā€ MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,30,KƜRESEL KƜLTƜRā€ MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,12,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: ā€œTEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™DAN ā€œBARIŞ SƜREƇLERÄ°ā€: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KAā€™NIN DESAPARECIDOā€™LARI,1,leninizm,4,LƜZUMā€ ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,6,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARXā€™IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARXā€™TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: ā€œPOPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURATā€™IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,16,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAMā€[1] ā€œBU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O ā€œÄ°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLEā€YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) ā€œFEMÄ°NÄ°STā€ MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YEā€™DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YEā€™NÄ°N ā€œEN ALTTAKÄ°LERā€Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,12,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ā€˜YENÄ°KAPIā€™LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,10,ORTADOĞUā€™DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLIā€™YI ā€œÄ°HYAā€ ETMEK: AKPā€™NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZEā€¦,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,29,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECANā€™IN KATLÄ°NÄ°N AKPā€™YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,5,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (ā€œYENÄ°ā€) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI ā€œBARIŞ SƜRECÄ°ā€ VE HESAPLAŞMA,1,politika,13,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEPā€™Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°ā€™NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° ā€œVESAYET (REJÄ°MÄ°)ā€ KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,4,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULUā€™NA,1,secim,18,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N ā€œBARIŞā€ DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,11,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,4,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R ā€œMUGALATAā€ ƜZERÄ°NE,1,SOMA ā€œSONā€ OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,14,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇā€™UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N ā€œOLMAZSA OLMAZIā€DIR,1,taksim,3,tanitim,13,TANTALOSā€™U YARATMAK,1,tarih,17,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVANā€™LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMIā€™NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,82,ULAŞ ULAŞā€™TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°ā€ ƖLDƜ YAŞASIN ā€œÄ°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,26,VURUN ā€œĆ–TEKÄ°ā€NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞIā€ MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,20,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR ā€œYENÄ°ā€,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: ā€œYERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)ā€¦ VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: VAZGEƇ(ME)MEK MESELESÄ°[*]
VAZGEƇ(ME)MEK MESELESİ[*]
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjP89klz6ywOV1P2N-An8G_9pkDGl-t7-iYsqahjFf8A65LSrWEMQxqBWbyEm0xZLIgleE3CSkvXNA_WNC74B6ak0q5Z3HRqFBuNx0KQcO-3p9cDYlFslbcosnNuR-0J381ON0VKByEwol5zXD6iWB-GcZAQQA8__WvLAZJdr9o3RFD6NgZ0SDjfO57tbE/w640-h360/1%20WhatsApp%20G%C3%B6rsel%202025-02-22%20saat%2019.21.04_7f61f6dd.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjP89klz6ywOV1P2N-An8G_9pkDGl-t7-iYsqahjFf8A65LSrWEMQxqBWbyEm0xZLIgleE3CSkvXNA_WNC74B6ak0q5Z3HRqFBuNx0KQcO-3p9cDYlFslbcosnNuR-0J381ON0VKByEwol5zXD6iWB-GcZAQQA8__WvLAZJdr9o3RFD6NgZ0SDjfO57tbE/s72-w640-c-h360/1%20WhatsApp%20G%C3%B6rsel%202025-02-22%20saat%2019.21.04_7f61f6dd.jpg
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2025/04/vazgecmemek-meselesi.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2025/04/vazgecmemek-meselesi.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy