$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

VAZGEƇ(ME)MEK MESELESİ[*]

  SİBEL ƖZBUDUN-TEMEL DEMİRER   “HakikĆ¢t (vĆ©ritĆ©) her zaman somuttur.” [1]   Süreklilik iƧindeki koşular diyalektiğiyle vazgeƧmemek, vazgeƧm...



 

SİBEL ƖZBUDUN-TEMEL DEMİRER

 

“HakikĆ¢t (vĆ©ritĆ©) her zaman somuttur.”[1]

 

Süreklilik iƧindeki koşular diyalektiğiyle vazgeƧmemek, vazgeƧmeye inat, RenĆ© Char’ın “İnsan kalacağız bağışlanmazlık pahasına,” ifadesiyle müsemma bir düşünce ve davranıştır. 

Kapitalist korku imparatorluğunun teslim aldığı insan(lık)ın işe yaramaz hĆ¢le getirildiği vahşet tablosunda ezilenlerin boyun eğmesi, sƶmürenlerin/ zalimlerin zaferidir. 

Ezilenler iƧin haklı olmanın “suƧ” ilan edildiği “zafer”(?!) ile “Bugün artık sadece şu duyguların Ƨekim gücü kaldı: Nefret, tiksinti, alerji, iğrenme, hayal kırıklığı, bulantı, antipati, bıkkınlık. Artık insanlar neyi istediklerini bilmiyor, neyi istemediklerinden daha eminler,” diyen Jean Baudrillard haklıdır.

Ve de milyonlarca insanın kƶtülüklere boyun eğmesi, hiƧbir şekilde o kƶtülükleri “haklı” ve “doğru” kılmaz; bu nedenledir ki, vazgeƧmemek teslim alınamayan insan(lık)ın isyan sancağıdır. 

“Ya barbarlık, ya sosyalizm” koordinatlarında insan(lık) aƧısından temel soru(n), bu sancağın yeniden gƶndere Ƨekilip Ƨekilmemesi ikilemine kilitlenmiştir.

* * * * *

Eduard Bernstein’ın, “Benim iƧin nihai amaƧ hiƧbir şey, hareket her şeydir,” ifadesiyle müsemma anlayış(sızlığ)ının “bırakınız yapsınlar, bırakınız geƧsinler”ci demokrasi manipülasyonlarının bizlere ƶnerdiği, vazgeƧmeme sancağından vazgeƧmemizdir![2]

Ɩrneğin Ragıp Duran’ın hakkında “HiƧ bir zaman ‘Merhaba başkaldırı’ dememiş bir kişinin ‘Elveda Başkaldırı’ diye kitap yazması da ne büyük tahrifat,” notunu düştüğü ‘Elveda Başkaldırı’nın[3] yazarı Ertuğrul Ɩzkƶk’ün, “Kariyerimi iktidara yakın bir gazeteci olarak yaptım. AKP’liler beni muhalif sanıyor. Ben muhalif falan değilim. Ayrıca iyi gazeteci muhalif olur diye bir şey yok, bu palavra,”[4] diyerek eklediği üzere:

“50 yılda Türkiye’nin büyük savruluşunun hikĆ¢yesi. Sadece solcu ve liberal aydınların değil, aynı zamanda, gerƧekten demokrasi arzulayan muhafazakĆ¢r aydının da düş kırıklığının hikĆ¢yesi… Aldatmış, aldatılmış aydınlar enkazı.”[5]

Bir “enkaz”dan sƶz eden liberaller enkazın ta kendileriyken; ƶzgürlüğün sadece iktidardakilerle aynı fikirde olanlara tanınan bir “lütuf” sayılmasının hiƧbir anlamı olmadığını “es” geƧip, dünyayı değiştirecek devrimden vazgeƧmeyi vaaz ederler!

O hĆ¢lde Robert Kiyosaki’nin, “Eğer bir tavsiye alacaksanız, sizinle benzer hayalleri Ƨoktan gerƧekleştirmiş olan kişilerden alın,” vurgusu eşliğinde, hatırlatalım:

Rosa Luxemburg, “Devrim olmadan ƶnce imkĆ¢nsız olarak algılanır, olduktan sonra ise kaƧınılmaz olarak gƶrülür”…

Mao Zedung, “Sınıflı toplumda, devrimler ve devrimci savaşlar kaƧınılmazdır. Bunlar olmadan toplumun gelişmesinde sıƧramalar elde etmek, gerici hĆ¢kim sınıfı devirmek ve bƶylece halka iktidarı sağlamak imkĆ¢nsızdır”…

Karl Marx, “Sadece toplumda bir değişim yaratmak iƧin değil, aynı zamanda kendinizi değiştirmek, siyasi iktidarın kullanımına hazırlanmak iƧin de 15, 20, 50 yıl süren iƧ savaşlardan, milli mücadelelerden geƧmek zorunda kalacaksınız”…

V. İ. Lenin, “Devrim, kadının mutfaktan Ƨıkıp ülke yƶnetmesidir.” “Devrimsiz, Ƨetin savaşımsız, zorsuz bir devrim, Kautsky işte bunu istiyor. Sanki işçiler ile patronlar arasında ƶfkelerin zincirden boşanmadığı bir grev isteniyormuş gibi. Bƶyle bir ‘sosyalist’i herhangi bir liberal memurdan ayırmanın yolunu bulun bakalım!”[6] derler…

Evet, sürdürülemez kapitalizmin yerküreyi yerle yeksan ettiği yıkım tablosunda hemen her şey, Pablo Neruda’nın, “Eskiden hayallerimiz vardı, gerƧekleştirmeyi umduğumuz. Şimdi bırakın gerƧekleştirmeyi, umabilmek en büyük hayalimiz oldu,” betimlemesindeki üzereyken; vazgeƧmemek, “Mevcut olanda ısrar ediyorlar; biz ise, mevcut olanın değişmesini talep ediyoruz, mevcut olana tapınmayı ve onunla uzlaşmayı reddediyoruz,”[7] diyebilmektir; ne bir eksik ne de bir fazla!

* * * * *

Karl Marx’ın, “İnsanları geƧmişinden uzak tutun ve kolayca kontrol altına alınsınlar,” vurgusu eşliğinde mücadele tarih(imiz)in öğrettikleri buna tanık ve taraftır.[8]

Kolay mı?

Tarih bize yapılması muhtemel hataları öğretirken; insan(lık) tarihi sadece egemenlerin gaddarlık tarihi değil, aynı zamanda ezilenlerin şefkat, ƶzveri, cesaret, iyilikseverlik tarihidir de; tam da bunun iƧin Oscar Wilde, “Tarih okumuş birinin gƶzünde itaatsizlik, insanın asıl erdemidir. İtaatsizlikle ve isyanla ilerleme kaydedildi,” derken; “Dinozorlukla suƧlanmam da vız gelir bana. Çünkü ben dinozoru tarih ƶncesi Ƨağların nesli tükenmiş bir hayvanı olarak değil, geƧmişin doğruluğu kanıtlanmış ve yadsınamaz değerlerini yeni sentezler yaparak geleceğe taşımayı amaƧlayan bir yaratık olarak tanımlıyor, dinozorluğumla ƶvünüyorum,” ifadesi Mina Urgan’ın, her şeyin ƶzeti gibidir.

Malum, geçmişi olmayanların geleceği ol(a)maz!

* * * * *

Bugün(ler) mi? İşte sürdürülemez kapitalizmin “eseri”…

Oxfam, dünyanın süper zenginlerinin servetinin 2024’de 2 trilyon dolar arttığını, yoksulluk sınırının altında yaşayan insanların sayısının ise azalmadığını aƧıkladı!

Dünya genelinde 2023’te 2 bin 565 olan dolar milyarderi sayısı, 2024’te 204 artarak 2 bin 769’a yükselirken, bu kişilerin toplam serveti 12 ayda 13 trilyon dolardan 15 trilyon dolara ulaştı.

Milyarderlerin serveti 2024’te 2023’e gƶre üç kat daha hızlı artarken; Dünya Bankası’na gƶre yoksulluk sınırının altında yaşayanların sayısının 1990’dan yana neredeyse hiƧ değişmedi.

Yoksulluğu azaltma konusundaki ilerleme durma noktasına geldi. Dünya genelinde 3.6 milyar insan günlük 6.85 doların altında bir gelirle yaşamını sürdürürken; bu oran dünya nüfusunun yüzde 44’ünü temsil ediyor.

Dünya 10 yılda 5 dolar trilyonerine sahip olacakken; dünyanın en zengin 10 kişisinin servetleri 2024’de günlük ortalama 100 milyon dolar arttı.

Oxfam servet edinme dinamiğinin bugün de “modern sƶmürgecilik” olarak devam ettiği değerlendirmesini ifade ediyor ve zenginlerin 2023’te finans sistemi aracılığıyla Küresel Güney’den saatte 30 milyon dolar Ƨektiğine dikkat Ƨekiyor.

Kuzey ülkeleri, küresel nüfusun sadece yüzde 21’ini oluşturmalarına rağmen küresel servetin yüzde 69’unu, milyarder servetinin yüzde 77’sini kontrol ediyor ve milyarderlerin yüzde 68’ine ev sahipliği yapıyor.[9]

İlaveten: Mayıs 2024 tarihli Kanada istatistikleri, tasarruf yapmak iƧin gıda kalitesinin düşürülmesinden az gıda tüketilmesine kadar birƧok sebebi olan gıda güvensizliğinin yükselişte olduğunu gƶsteriyor. 2021’de Kanada’daki hanelerin yüzde 12.9’unda gıda güvensizliği tespit edildi. Kanadalıların yalnızca yüzde 9.9’unun yoksul olduğu tespit edilen 2022’de bu rakam yüzde 16.9’a Ƨıktı ki bu da gıda güvensizliğinin giderek “orta sınıflar”ın da sorunu hĆ¢line geldiğini gƶsteriyor.

Ayrı bir ‘StatsCan’ raporu Kanada’da ekonomik eşitsizliğin rekor seviyeye ulaştığını gƶsteriyor. Kanadalıların yüzde 20’si yıllık ortalama 2.47 milyon dolar kazanarak ülkenin tüm zenginliğinin üçte ikisini oluşturuyorlar. Ɩbür yandan en yoksul yüzde 40’ın toplam gelirinin ülkenin tüm zenginliği iƧerisindeki oranı ise yalnızca yüzde 2.8.[10]

Bir şey daha: ‘Küresel Servet Raporu’na gƶre Türkiye’de 2008-2023 arasında kişisel servet yüzde 1708 arttı. Eşitsizlikte dünya birincisi. Gelecek beş yılda dolar milyoneri sayısının yüzde 43 artması bekleniyor. Sadece 2023’de servet büyümesi yüzde 158 düzeyinde![11]

Tablo XXI. yüzyılda da “Sƶmürü varsa, eşitlik olamaz. Toprak sahibi işçiye, aƧ toka eşit olamaz,”[12] gerƧeğini teyit ederken; tüm sınıflı toplum tarihi aynı zamanda savaşların, işgallerin, yerinden edilmelerin tarihi olarak okunmalıdır.

Mülkiyet rejiminin tetiklediği tüm kƶtülükler, savaş ile birlikte daha da gƶzler ƶnüne serilirken; Karl Marx’ın ilkel birikim teorisini ortaya koyduğu zamandan beri biliyoruz ki, sınıflı toplum her gün yeni bir mücadelenin alttan alta sürdüğü bir zemin yaratır. Ücretli Ƨalışanlarla toplumun zenginliklerinin büyük Ƨoğunluğunu elinde bulunduranlar arasındaki Ƨatışmanın farklı biƧimlerde gerƧekleştiğini ƶne sürmek mümkün. Mark Neocleous’un deyimiyle: “Klasik askerĆ® anlamıyla, devletler-arası ƶrgütlü şiddet bağlamındaki ‘savaş’ değil de daha ziyade bir ‘toplumsal savaş’ ya da bir ‘iƧ savaş’” olarak adlandırabileceğimiz bu durum, günlük hayatımızın her alanını savaş terimleriyle doldurmamıza neden oluyor. Ɩyle ki hayatın her alanında stratejiler, saldırılar, savunma hatları, avlar, fetihler, ricatlar, mevziler ve manevralardan bahsedilmeye başlanır. Savaş, dile, gündelik konuşmaların iƧine sızdıkƧa normalleşiyor.

XX. yüzyılın iki büyük savaşı, barışın neden tüm insanlık iƧin gerekli olduğunu kanıtlamıştı ama insanlık, tüm kanıtlara rağmen savaşmaya devam etti. XXI. yüzyıla gelindiğinde ise savaş, toplumların dizayn edilmesinde bir enstrüman hĆ¢line geldi. Nizami ve “dış” düşmana karşı girişilen, sivil ƶlümlerin asgari düzeyde olduğu savaşların yerini bƶlgesel ya da iƧ, düşük yoğunluklu Ƨatışmalar aldıkƧa, şiddet toplumsallaşarak, tüm kesimler iƧin tehdit oluşturmaya başladı. Ve bunların müsebbibi ücretli kƶlelik düzeni kapitalizm idi!

Verili durumda devletler sermayenin karakolu olup; hiƧbir şey ezilenleri pasifliğinden daha tehlikeli değilken; “Modern toplumun büyük bir paradoksu, ƶzgürlüğün araƧlarının, ƶzgürlüğün kendisini tehdit etmesidir,” diye ekler Max Horkheimer!

Bugünlerde “tarafsız”lık, ilgisizliğin bir diğer adıdır; Antonio Gramsci’nin, “Kayıtsızlardan nefret ediyorum… Yaşamak taraf tutmaktır… Kayıtsızlık irade yitimidir, asalaklıktır, korkaklıktır. Kayıtsız olmak yaşamamaktır. Kayıtsızlardan bu yüzden nefret ediyorum,”[13] sƶzleri ile Rollo May’in “Bƶylece korkaklığın günümüzdeki en hĆ¢kim şekli ‘Karışmak istemedim’ deyişinde gizlenir,”[14] uyarısı eşliğinde V. İ. Lenin’e kulak verin:

“Durumumuzun umutsuz olduğu; bu insafsız barışta olduğu gibi ‘onursuz’ bir ƶlümle, umutsuz bir savaşta ‘kahramanca’ ƶlmek arasında seƧim yapmaktan başka bir Ƨaremiz olmadığı doğru değildir.”[15] 

“İnsanlığı, bugün belini büken kƶtülüklerden iyi yürekli insanların iyi niyetli girişimlerinin değil, ƶrgütlenmiş proletaryanın sınıf savaşımının kurtaracağını gƶstermişlerdir.”[16]

* * * * *

 “Biz Marx’ın ya da Marksistlerin sosyalizme giden yolu bütün somut gerƧekliği iƧinde bildiklerini iddia etmiyoruz. Bu saƧmalıktır. Biz bu yolun doğrultusunu biliyoruz, bu yola hangi sınıfsal güçlerin ƶnderlik ettiğini biliyoruz, fakat bunu somut olarak, pratik olarak ancak, işe giriştiklerinde, milyonların deneyimi gƶsterecektir,”[17] diyen radikal sosyalistler olarak yukarıda ifade ettiğimiz bƶylesi bir duruşun, vazgeƧişin de, kafa/kavram karışıklığının da panzehiri ve mecburiyeti olduğu kanaatindeyiz.[18]

Kafa/kavram karışıklığına ilişkin bir örneği aktarıp, ilerleyelim:

“Kadın hareketinin ve feminist hareketin erkek şiddetine ve erkek devlet şiddetine karşı yükselttiği bu dayanışmayı, sosyalist hareketin Ƨatısı altında var saymak, kadın kurtuluş mücadelesini sosyalizm mücadelesinin bileşenine indirgemek, sınıf-sosyalizm mücadelesinin [devrimci] ƶznesi olarak işçi sınıfını değil, toplumsal hareketleri gƶrmek, sosyalizm mücadelesini en iyi ihtimalle antikapitalist mücadeleye indirgemenin yanı sıra Marksizimi de post Marksizme rehin vermek anlamına gelir”![19]

* * * * *

 “Yapmak” vazgeƧmemekle mümkündür; vazgeƧenler yapamaz ya da risk almadan “mış” gibi “yapar”!

Vazgeçenlerin en büyük hatası, risk almayı reddeden garantili statükocu muhafazakârlıklarıdır.

“Ƈetin savaşlar, karmaşasız olmaz”ken;[20] herhangi bir garanti ya da paye beklentisinden uzakta herkes yapabileceğini, düzensizliğin iƧinde gizli bir düzen olduğu bilinciyle gerƧekten yapmak zorundadır.

Bütün kaosun iƧinde bir evren, bütün düzensizliğin iƧinde gizli bir düzen vardır; “Hayatım bir anlam kazansın istedim, yatakta can vermek istemedim ve bu ateşten gƶmleği ben gƶnüllü giydim. GerƧek hayatı kazanmanın, ten sevdasından geƧmekle olacağını kimseye anlatamadım. Kutsallarım Ƨiğnenmiş, bencillik almış yürümüş, başkaları iƧin yaşamak unutulmuş ve duyarlılık sinelerden kovulmuş; hĆ¢l bƶyleyken ben nasıl Ƨıldırmayayım Rosinante? Koş Rosinante! Fethedilecek daha Ƨok kale var, koş!”[21] kararlılığındaki üzere, Don Kişot’un.

* * * * *

VazgeƧmeyenler, bir yanıyla romantik Don Kişot’lardır.

VazgeƧmek ise, hangi “gerekƧe” ile olursa olsun Ƨaresiz, aƧarsız bir adımdır.[22]

Vazgeçmek bir şeyi yapmaktan, istemekten istifa etmektir.

Ya da eylemekten fikir değiştirip, hayatı akışına bırakmaktır.

Veya hayal kırıklıklarının umutlara baskın gelmesidir; Platon’un, “Aklınızda olanları hayata geƧirecek kadar yüreğiniz yoksa, ƶmrünüz cesaretli insanların dedikodularını yapmakla geƧer,” diye tarif ettiğidir.

Bir nevi “otomatik pilota bağlamak”tır; bir kaçış, bir teslimiyettir.

Ɩzetle vazgeƧmek, yenilmektir. Çünkü dayanmayı bilemeyenler, inatla yürüyemeyenler, kararlı olmayanlar hiƧbir zaman kazanamazlar; “VazgeƧmek ve unutmak demek, yaptığımız değerli deneyimleri pencereden dışarı atmak demektir,” ifadesindeki üzere Arthur Schopenhauer’in…

* * * * *

Bir zamanlar, fabrikalar, tarlalar, siyasi iktidar, her şeyin emeğin olması iƧin düştüğümüz devrim yolunda V. İ. Lenin’in, “Kokuşmuş müminlik her yerde aynı ƶlçüde iticidir, ama ideolojik yobazlığa dƶnüşen ‘demokratik iman’ ƶzellikle tiksindiricidir,” uyarısını kulağımıza küpe edip;[23] “İnsanlar kendi tarihlerini kendileri yaparlar, ama istedikleri gibi yapmazlar; kendi seƧtikleri koşullar altında değil, zaten var olan, geƧmişten devralınan ve aktarılan koşullar altında yaparlar. Tüm ƶlü nesillerin geleneği, yaşayanların beyinleri üzerine bir kĆ¢bus gibi Ƨƶker,”[24] demiştik.

Verilmiş sƶz(ler)den ve geleneğimizden asla vazgeƧmemiştik; her devrin insanı olmayıp; rüzgĆ¢r nereden esiyorsa arkasını o yana dƶnenlerden değildik; ‘Dƶnek Türküsü’ndeki tipoloji olmamıştık!

 “Dƶnek”, TDK sƶzlüğünde “kanı ve düşüncesini sık sık değiştiren, sƶzüne güvenilmeyen, kaypak” olarak tanımlanır; dün reddettiklerimiz bugünlerde ne kadar da Ƨoğaldı, Dr. Hikmet Kıvılcımlı’nın satırlarındaki üzere:

“Bir teoriye sırf düşüncesiyle, yalnız kafasıyla bağlı olup da, bütün ruhuyla ve maddesiyle, inancı ve yaşayışıyla toptan hayat ve mukadderatıyla [yazgısıyla] girişmemiş olan bir kimse, o teorinin hayati anlamını ebediyen kavrayamamaya mahkĆ»mdur. 

Çünkü bir insan bir fikri, ancak o fikre canla başla kendini verdiği zaman hakkıyla kavrar.

Marx’ın Kapital’ini, saƧlı sakallı profesƶrlerden ziyade basit işçilerin aƧıkƧa kavrayabildikleri tarihsel bir gerƧektir. 

Bu böyle olmuştur, çünkü profesörler oradaki fikre kafalarını dolduran donmuş batıl itikatlarla [kör inançlarla], işçiler ise can gözüyle bakmışlardır.

İnsan bir fikre hayati önem vermek için, o fikri kendi derisiyle ve kemiğiyle duyacak biçimde hayati bir uğraşma ve savaşma sonucunda benimsemiş olmalıdır.

İnsan, zannedildiğinden fazla pratik ve daima iddia edildiğinden Ƨok materyalist bir hayvandır. 

Derisinin ve kemiğinin karışmadığı bir fikre, bugün gƶz koyup, yarın kolayca şapka Ƨıkarabilir ve Allah’a ısmarladık diyebilir. Ɩyle bir insan iƧin fikir olarak her şey nihayet bir fikirdir: Ak düşünce de, kara düşünce de aynı kapıya Ƨıkar...

Ɩteki değilse beriki oluvermiş, ne var ki?.. Bir fikre karşı bƶyle entipüften bir ilgi, o fikrin gereği gibi, canevinden kavranılmasına elbet engeldir.

Yarım ilgi yarım bilgi verir.

Bu kaƧınılmaz bir kanundur.”[25]

* * * * *

Bugünün vahşeti karşısında gelecek uzun sürecekken; uzağa bakmak, geleceği kazanmak vazgeçmeden geçmişe bakmak, sahip çıkmakla mümkündür.

VazgeƧmeden mücadele edenler iƧin bugün egemenlerin olsa da, gelecek onun diyetini ƶdeyerek tarihi yaratanlarındır; yoksa, “Bir Ƨağ biterken”,[26] “Bir asır sonra Lenin”,[27] “Lenin’e dƶnüşün ƶnündeki engeller”[28] temcit pilavlarıyla tarihi Ƨarpıtan “sivil toplum”cu neo-liberallerin değil!

Şurası Ƨok aƧık: “Bir gün gelecek, insanlar ƶzgür olacaklar, bütün insanlar ƶzgür olacaklar, kendi ƶzgürlük kavramları karşısında da ƶzgür olacaklar. Bu, daha büyük bir ƶzgürlük olacak, ƶlçüsüz olacak, bütün bir yaşam boyunca sürecek,” saptamasındaki üzere Ingeborg Bachman’ın;

Söz konusu güzergâhta biz, dünyayı gelecek nesiller için daha iyi bir yer hâline getirmek konusunda ahlâki bir sorumluluğa sahibiz ve böyle bir gelecek, ezilenler için ulaşılmaz değildir asla.

Bunun iƧin bugünlerde vazgeƧmeyenler iƧin unutulmaması gerekenlerden bazıları şunlardır: 

“Proletarya bir ulusu, zorla devlet ƧerƧevesinde tutmayı dışlayan bir demokrasi ister”…[29]

“Demokrasi olmadan bir ülke ne ƶzerk olabilir, ne de bağımsız”…[30]

“Başka halkları ezen bir halk ƶzgür olabilir mi? Hayır”…[31]

“… ‘Kendi’ ulusunun başka ulusları ezmesine gƶz yuman bir proleter, sosyalist bir proleter olamaz”…[32]

Sosyalizm her ulusun bağımsızlık ve ƶzgürlük hakkını, kendi kaderini bağımsız bir şekilde belirleme hakkını tanır”…[33]

“GerƧekten ciddi ve derin her siyasal sorunda gruplaşma, sınıflara gƶre oluyor, uluslara gƶre değil”…[34]

“Kapitalizmin bulunduğu yerde, savaştan başka bir araƧ var mıdır?”…[35]

“Sürekli ve demokratik barış isteyen herkes, hükümetler ve burjuvaziye karşı bir iƧ savaştan yana olmak zorundadır”... “Sosyalistler, yığınlara kurtulmaları iƧin tek Ƨıkar yolun ‘kendi’ hükümetlerini devirmek olduğunu anlatmalıdırlar”... “Ulusların kendi kaderlerini tayin hakkı tanınmaksızın, emperyalizme karşı uluslararası sosyalist devrim iƧin savaşım vermek olanaksızdır.”[36]

 

21 Ocak 2025, 20:17:05, İstanbul.

 

N O T L A R

[*] Sosyalist Mezopotamya, No:16, Mart 2025…

[1] V. İ. Lenin.

[2] Bkz: i) Temel Demirer, “Lenin(izm) ile Liberal(izm) Meselesi”, KaldıraƧ Dergisi, No:243, Ekim 2021; ii) Temel Demirer, “… ‘Med Cezir’li ‘Ƈetin’ Kalem”, KaldıraƧ Dergisi, No:231, Ekim 2020; iii) Temel Demirer, “… ‘Neo’su ve ‘Sol’u ile Liberaller Nedir, Neye Yarar?”, AKP “Ilımlı” İslĆ¢m, Neo-liberalizm, Editƶr: Fikret Başkaya, Ütopya Yay., 2013… iƧinde.

[3] Ertuğrul Ɩzkƶk, Elveda Başkaldırı, Afa Yay., 1987.

[4] Ertuğrul Ɩzkƶk, Etkili Haber @etkilihaber, https://x.com/etkilihaber, 14 Aralık 2024.

[5] Ertuğrul Ɩzkƶk, “Ƈanakkale 116’ncı Er Eğitim Alayında 50 Yıl Ɩnce Ƈekilen Bir Fotoğrafın HikĆ¢yesi”, 24 Kasım 2024… https://t24.com.tr/haber/ertugrul-ozkok-canakkale-116-nci-er-egitim-alayinda-50-yil-once-cekilen-bir-fotografin-hikĆ¢yesi,1198590

[6] V. İ. Lenin, Proleter Devrim ve Dƶnek Kautsky, Ƨev: Kenan Somer, Bilim ve Sosyalizm Yay., 2013, s.101.

[7] V. İ. Lenin, Ne Yapmalı Hareketimizin Canalıcı Sorunları, Ƨev: Muzaffer Erdost, Sol Yay., 1968.

[8] Bkz: i) Temel Demirer, “Bugünde ‘68/ ‘71’i Anlamak”, KaldıraƧ Dergisi, No:238, Mayıs 2021; ii) Temel Demirer, “70’lerden Kalan”, KaldıraƧ Dergisi, No:102, Temmuz-Ağustos 2009.

[9] “Oxfam’ın Eşitsizlik Raporu”, 20 Ocak 2025… https://www.dokuz8haber.net/oxfamin-esitsizlik-raporu-milyarderlerin-serveti-giderek-artarken-yoksul-sayisi-azalmiyor

[10] Jeremy Apel, “Milyarderler Ƈağında İskorbüt”, Birgün, 21 Ekim 2024, s.10.

[11] 5 Aralık 2024, https://x.com/bahadir_ozgr/status/1864660174725652710/photo/1

[12] V. İ. Lenin, Marksizm Devlet Üzerine, Ƨev: Muzaffer Cengil, Ɩncü Kitapevi, 1975.

[13] “Gramsci: Kayıtsızlardan Nefret Ediyorum”, Ƨev: Eren Karaca, 26 Ocak 2017… https://haber.sol.org.tr/sol-ceviri/gramsci-kayitsizlardan-nefret-ediyorum-183432

[14] Rollo May, Yaratma Cesareti, Ƨev: Alper Oysal, Metis Yay., 1988.

[15] V. İ. Lenin, Sosyalizm ve Savaş, Rus Sosyal-Demokrat İşçi Partisinin Savaşa Karşı Tutumu, çev: N. Solukçu, Sol Yay., 1970.

[16] V. İ. Lenin, Karl Marx ve Marksizm Üzerine, çev: Mazlum Beyhan, Yordam Yay., 2013, s.44.

[17] V. İ. Lenin, İşçi Köylü İttifakı, çev: M. Kabagil, Sol Yay., 1975.

[18] Bkz: i) Temel Demirer, “Ƈarpıtmaların Yol AƧtığı Hafıza Kaybına Dair”, KaldıraƧ Dergisi, No:268, Kasım 2023; ii) Temel Demirer, “Sol(uksuzluk)un” -Muhtelif- HĆ¢lleri”, Esmer, No:67, Aralık 2010; iii) Temel Demirer, “Kemalistler, Liberaller, Müslüman ‘Sol’ ve Sosyalistler”, 17 Şubat 2011… https://temeldemirer.blogspot.com/2012/04/kemalistler-liberaller-musluman-sol-ve.html

[19] Hülya Osmanağaoğlu, “25 Kasım Erkek Şiddeti ve Erkek Devlet Şiddeti”, 24 Kasım 2024… https://jindergi.com/yazi/25-kasim-erkek-siddeti-ve-erkek-devlet-siddeti/

[20] V. İ. Lenin, Sosyalizm ve Savaş, Rus Sosyal-Demokrat İşçi Partisinin Savaşa Karşı Tutumu, çev: N. Solukçu, Sol Yay., 1970.

[21] Miguel de Cervantes Saavedra,, Don Quijote, Ƨev: Rosa Hamken, YKY., 2017.

[22] Bkz: i) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “14-28 Mayıs 2023 SeƧim(ler)inin Eleştirel HikĆ¢yesi”, KaldıraƧ Dergisi, No:264, Temmuz 2023; ii) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “SeƧim Tavrı(mız): Oyumuz Devrime!”, KaldıraƧ Dergisi, No:262, Mayıs 2023; iii) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “Yolun Kendisi Olmak veya SeƧim(ler)e Dair Uyarı(lar)”, Newroz, Mart 2023… https://temeldemirer.wordpress.com/2023/03/16/yolun-kendisi-olmak-veya-secimlere-dair-uyarilar/ ; iv) Temel Demirer, “Zaman Ancak Karar Vermek İƧin Var”, Sosyalist Mezopotamya, No:13, Aralık 2022; v) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “Ɩncesi ve Sonrasıyla Süreklilik İƧinde Kopuş: 2015’in ‘Bugün’ü”, Newroz, Şubat 2022… https://temeldemirer.wordpress.com/2022/02/13/oncesi-ve-sonrasiyla-sureklilik-icinde-kopus-2015in-bugunu/ ; vi) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “… ‘İttifak İzah(at)ları” Üzerine”, KaldıraƧ, No: 246, Ocak 2022; vii) Temel Demirer, “Tarihin Sıkıştığı Andayız: Ɩzgürlük ve Emek Cepheleri Birleşmeli”, Kadir Güney, Mezopotamya Ajansı, 11 Kasım 2021… https://temeldemirer.wordpress.com/2021/11/12/tarihin-sikistigi-andayiz-ozgurluk-ve-emek-cepheleri-birlesmeli1/ ; viii) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “… ‘Lüzum’ Üzere: Bir Kez Daha İstanbul SeƧimi”, Newroz, Temmuz 2019… https://temeldemirer.wordpress.com/2019/07/07/luzum-uzere-bir-kez-daha-istanbul-secimi/ ; ix) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “istanbul SeƧimi-Bir Değerlendirme”, Newroz, Haziran 2019… https://temeldemirer.wordpress.com/2019/06/30/istanbul-secimi-bir-degerlendirme/ ; x) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “SeƧim SonuƧları: ‘Demokrasi Güçlerinin Zaferi’ mi?”, Newroz, Nisan 2019… https://temeldemirer.wordpress.com/2019/04/04/secim-sonuclari-demokrasi-guclerinin-zaferi-mi/ ; xi) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “Var Olandan Kopmak İƧin Yerel SeƧim ve Soru(n)ları”, 22 Ocak 2019… https://temeldemirer.wordpress.com/2019/01/24/var-olandan-kopmak-icin-yerel-secim-ve-sorunlari/ ; xii) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “24 Haziran SeƧim(ler)i ve Tavır(ımız)”, Newroz, Haziran 2018… https://temeldemirer.wordpress.com/2018/06/17/24-haziran-secimleri-ve-tavirimiz/ ; xiii) Temel Demirer, “Alayına İsyan, Hepsine ‘Hayır’!”, KaldıraƧ Dergi, No:188, Mart 2017; xiv) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “Bir Milat: Referandum ve Sonrası”, Newroz, Ağustos 2017… https://edebiyatbahcesi.net/kose-yazisi/1945/bir-milat-referandum-ve-sonrasi ; xv) Temel Demirer, “Alayına İsyan: ‘Evet’in Referandumu’nda ‘Hayır’!”, Newroz, Nisan 2017… https://temeldemirer.wordpress.com/2017/04/02/referandumlarinin-evetine-hayir/ ; xvi) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “7 Haziran’dan 1 Kasım’a HDP Notları”, 13 Ekim 2015… https://temeldemirer.wordpress.com/2015/10/25/7-hazirandan-1-kasima-hdp-notlari/ ; xvii) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “AƧık Sƶzlü Olmak İyidir! (7 Haziran Sonrasına Dair Değerlendirme)”, Almanak 2015 Analizleri, SAV Yay., 2015… https://temeldemirer.wordpress.com/2015/07/06/acik-sozlu-olmak-iyidir-7-haziran-sonrasina-dair-degerlendirme/ ; xviii) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “7 Haziran 2015 SeƧimleri’ne Dair -GerekƧeli- Tavrımız”, 10 Nisan 2015… https://temeldemirer.wordpress.com/2015/04/11/7-haziran-2015-secimlerine-dair-gerekceli-tavrimiz/ ; xix) Temel Demirer, “12 Haziran SeƧiminin Aslı Astarı”, KaldıraƧ, No: 123, Temmuz 2011…

[23] Bkz: i) Temel Demirer, “SYRIZA: Neydi? N’oldu?!”, Rojnameya Newroz, Ağustos 2016… https://temeldemirer.blogspot.com/2016/08/syriza-neydi-noldu.html ; ii) Sibel Ɩzbudun-Temel Demirer, “… ‘Ɩzeleştiri’nin Eleştirisi”, KaldıraƧ Dergisi, No:266, Eylül 2023.

[24] Karl Marx, Louis Bonaparte’in 18. Brumaire’i, Ƨev: Sevim Belli, Sol Yay., 1966.

[25] Hikmet Kıvılcımlı, Diyalektik Materyalizm Nedir? Nasıl Kullanılır? Ne Değildir?, Derleniş Yay., 2000.

[26] Ɩmer LaƧiner, “Bir Ƈağ Biterken”, Birikim Dergisi, No:427/ 428, Kasım Aralık 2024, s.3-6.

[27] Tanıl Bora, “Bir Asır Sonra Lenin”, Birikim Dergisi, No:427/ 428, Kasım Aralık 2024, s.7-8.

[28] Ahmet İnsel, “Lenin’e Dƶnüşün Ɩnündeki Engeller”, Birikim Dergisi, No:427/ 428, Kasım Aralık 2024, s.9-17.

[29] V. İ. Lenin, Ulusal Siyaset ve Proleter Enternasyonalizm Sorunları, Ƨev: Kenan Somer, Bilim ve Sosyalizm Yay., 1998.

[30] V. İ. Lenin, Ulusların Kaderlerini Tayin Hakkı, Ƨev: Muzaffer Erdost, Sol Yay., 1968.

[31] V. İ. Lenin, Ulusal Siyaset ve Proleter Enternasyonalizm Sorunları, Ƨev: Kenan Somer, Bilim ve Sosyalizm Yay., 1998.

[32] V. İ. Lenin, Sosyalizm ve Savaş, Rus Sosyal-Demokrat İşçi Partisinin Savaşa Karşı Tutumu, çev: N. Solukçu, Sol Yay., 1970.

[33] V. İ. Lenin, Devrime Doğru, çev: Alper Birdal, Yazılama Yay., 2018.

[34] V. İ. Lenin, Ulusların Kaderlerini Tayin Hakkı, Ƨev: Muzaffer Erdost, Sol Yay., 1968.

[35] V. İ. Lenin, Emperyalizm: Kapitalizmin En Yüksek Aşaması, çev: Cemal Süreya, Sol Yay., 1969.

[36] V. İ. Lenin, Sosyalizm ve Savaş, Rus Sosyal-Demokrat İşçi Partisinin Savaşa Karşı Tutumu, çev: N. Solukçu, Sol Yay., 1970.


Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGƖRÜDEN EŞİTLİĞE: TÜRKLERLE ERMENİLER ARASINDAKİ GƜƇ İLİŞKİLERİNİ BİR SİVİL HAKLAR MODELİ ARACILIĞIYLA DEĞİŞTİRMEK,1,“KOBANÊ’NİN ‘BİZ’İMLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,“NEFRET SUƇLARI” VE “ZEHİRLİ KAN” ÜZERİNE,1,1 MAYIS 2015’DE İSTİKAMET(İMİZ) -2014’TE OLDUĞU GİBİ!- TAKSİM,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)İ,1,1 MAYIS’A GİDERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,16,100. YAŞINDA EKİM DEVRİMİ’NİN ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENİ GERƇEĞİNİN TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLÜL 2010 SONRASI,1,12 EYLÜL KİME KARŞIYDI?,1,12 EYLÜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLÜL’Ü YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’İN 50. YILINDA SARI YELEKLİLER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013’ÜN 1 MAYIS DERSLERİ,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YİNE YENİDEN ISRARLA TAKSİM,1,2016,1,2018,1,2019: YERKÜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NİSAN BİTTİ ‘KUTLU DOĞUM’ VERELİM,1,24 HAZİRAN SEƇİM(LER)İ VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZİRAN 2015 SEƇİMLERİ’NE DAİR -GEREKƇELİ- TAVRIMIZ,1,7 HAZİRAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BİR YOLCULUK,1,abd,1,ABD EMPERYALİZMİ VE VENEZÜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLÜ OLMAK İYİDİR (7 HAZİRAN SONRASINA DAİR DEĞERLENDİRME),1,ADALET: ANTROPOLOJİK BİR BAKIŞ,1,afis,1,AFRİN (VE SURİYE’N)İN ƖTESİDİR,1,AFRİN (VE SURİYE),1,AKADEMİNİN ƖZGÜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMİSYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SİZLERİ,1,akp,37,AKP İKTİDARI VE GÜNDELİK HAYATIN İSLƂMİLEŞTİRİLMESİ,1,AKP İSLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NİN ‘KÜLTÜR POLİTİKALARI’?,1,AKP’NİN “DERİN DEVLET”İ,1,AKP’NİN “KINDER KUCHE KIRCHE”Sİ,1,AKP’NİN “MUHAFAZAKƂR”LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKP’NİN “ORGANİK AYDINLARI” VE HAZİRAN KALKIŞMASI,1,AKP’NİN BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ Mİ DEDİNİZ,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ: MİLLİYETƇİ MANEVİYATƇI VE PİYASACI,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİYLE İMTİHANI,1,AKP’NİN KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GİBİ ƖLMEK,1,AKP’NİN MUHAFAZAKƂRLIĞI İSLƂMCILIĞI NEOLİBERALİZMİ VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktüel,3,ALEVƎLİK VE SINIF MÜCADELESİ: KÜLTÜR VE EKONOMİ POLİTİK,1,aleviler,1,amerika,3,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJİ: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKİ” ÜZERİNE,1,ATAERKİL PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BİRLİĞİ: ƇOKKÜLTÜRCÜLƜĞƜN “KRİZİ”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,32,AYŞE ƖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,9,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MİZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZİMAN JƎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERİ,1,BEKLE BİZİ -YENİDEN- TAKSİM,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BİR “ELEŞTİRİ”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BİR “İMKƂNSIZ AŞK” HİKƂYESİ: “AKADEMİ VE ƖZGÜRLÜK,1,BİR “PRAKSİS ANTROPOLOJİSİ” İƇİN,1,BİR AYDIN(LIK) HƂLİ FİKRET BAŞKAYA,1,BİR DAHA ASLA DİYEBİLMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BİR İKTİDAR (YENİDEN-)ÜRETME ARACI OLARAK MOBBİNG[*],1,BİR İKTİDAR ARACI OLARAK KORKU,1,BİR KEZ DAHA “TERƖR” MÜ,1,BİR KİMLİK SİYASETİ OLARAK MİLLİYETƇİLİK VE IRKƇILIK,1,BİR MİLAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BİYOLOJİ KADER Mİ? ya da “FITRAT”A DAİR,1,BİZİM DELİLERİMİZ,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLÜL REJİMİ… BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA “GULYABANİ” KİM),1,BUGÜN ADNAN YÜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTÜKLERİ KAN,1,cevre,15,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VİLLERİ VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,13,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİ VEYA BU KADAR YETKİYİ BABANIZA VERİR MİYDİNİZ,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESİN DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETİYLE BESLENEN ÜLKE,1,ƇƖZÜMÜN SOSYO-EKONOMİK YANI,1,DAĞLAR ERİRSE – ZEVEBƂN,1,DAİMA YAŞAYACAKTIR İSMİYLE MÜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GİRİŞİMİ VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELİ DUMRUL’UN “KENTSEL DƖNĆœÅžĆœM”Ü ya da YOLSUZLUK RANTIN İKİZ KARDEŞİDİR,1,DEMİRİN TUNCUNA İNSANIN...,1,demokrasi,4,DEMOKRATİKLEŞ-ME PAKETİ,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETİN ERKEKLERİ YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETİN KÜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,11,DİĞERLERİ VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DİNLER İSLƂM VE KADIN BEDENİ,1,dinleti,1,DİRENEN DAMAR[*] ƇƜRÜMEYEN,1,direnis,3,dunya,6,dünya,63,düsünce ƶzgürlügü,2,EGEMENLERİN “PYRRHUS ZAFERİ”: F-TİPİ,1,egitim,12,EKİM DEVRİMİ SOSYALİZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTİRİ HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,19,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSİZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,9,EMPERYALİZM- T. “C” VE AFRİN,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALİZM ÜZERİNE NOTLAR,1,ERCAN BİNAY’DAN (BAFRA T TİPİ) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ƖZGÜRLÜK,1,ermeniler,4,ESKİ(MEYEN)/ YENİ TÜRKİYE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,7,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,2,feminist,1,FİDEL İƇİN SANCAĞI YARIYA İNDİRMEYİN DAHA DA YÜKSELTİN,1,FRIEDRICH ENGELS VE AİLENİN,1,genclik,3,GERƇEKTEN DE NEDİR TERƖR,1,GƖBEKLİTEPE BİZE NEYİ ANLATIYOR,1,güncel,9,gündem,12,GÜNDEM’E DÜNE VE BUGÜNE DAİR,1,HAFIZASINI YİTİRMEYEN “DERSİM’E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ÜLKEYİ KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GİDİŞ(İMİZ),1,HANGİMİZ ƖZGÜRÜZ Kİ,1,hareketler,2,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTİR YANİ HAYATTIR GRUP YORUM,1,hayat,1,HER GÜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BİR “KƖPEK” VARDIR,1,HİƇLEŞTİRİLME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLİLER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,35,IŞILTILI VE “TEHLİKELİ” BİR KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE İSLƂMCI “FEMİNİSTLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,İFADE ƖZGÜR(LƜĞƜ) MÜ,1,İFADE ƖZGÜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELİKLİ DEĞERDİR,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,12,islam,14,islam.ortadogu,1,İSLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZİHİN HARİTASINDA BİR GEZİNTİ: “NASIL BİR KADIN(LIK),1,İSTANBUL SEƇİMİ - BİR DEĞERLENDİRME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLİAMIN 40. YILINDA TAKSİM,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,İTİRAZ VE ELEŞTİRİ “HAZIROL”DA DURMAZ,1,İYİ Kİ YAŞADILAR İYİ Kİ YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRİM(LER),1,KADINLAR KAPİTALİZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE “SINIFLAR-ÜSTÜ” MÜ,1,KADINLAR İƇİN OLABİLECEK EN KƖTÜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAİR,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSİZM’SİZ OLUR MU,1,kadin,64,kadinlar,11,KALBİM(İZ) CİZRE’DEDİR,1,kapitalizm,26,KAPİTALİZM KÜLTÜR DİRENİŞ,1,KAPİTALİZMİN KENDİNİ İMHASI: NEOLİBERALİZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,8,KELLE FIYATINA HÜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTİ (YOKSULLARINDAN) TEMİZLEMEK,1,KEŞFEDİLMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESİ İƇİNDİ SAMİR AMİN,1,kitap,35,KOBANÊ BİZİMDİR BİZ KOBANÊ’YİZ,1,KOLEKTİF BİR DEVLET CİNAYETİ: HRANT DİNK,1,komünizm,6,kriz,57,KRİZ SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ÜZERİNE GƖRĆœÅžLER,1,KRİZDEN İNSAN MANZARALARI[*],1,KÜLTÜR “YERLİ VE MİLLİ” MİDİR?YA DA NEDİR,1,kültür sanat,30,KÜRESEL KÜLTÜR” MÜ,1,kürt sorunu,1,laiklik,1,LAİKLİK Mİ HANGİSİ,1,latin amerika,13,LATİN AMERİKA: SAĞIN GERİ DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZİLYA ƖRNEĞİ,1,LATİN AMERİKA: SAĞIN GERİ DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: “TEKNİK DARBE,1,LATİN AMERİKA’DA BARIŞ SÜREƇLERİ,1,LATİN AMERİKA’DAN “BARIŞ SÜREƇLERİ”: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATİN AMERİKA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,4,LÜZUM” ÜZERE: BİR KEZ DAHA İSTANBUL SEƇİMİ,1,MAĞLUP MU DENİR ŞİMDİ ONLARA?,1,MARKSİST-LENİNİST ROMAN YAZARI : VEDAT TÜRKALİ,1,marksizm,6,MARKSİZM + V. İ. LENİN = EKİM DEVRİMİ (NOTLARI),1,MARKSİZM AİLE AŞK CİNSELLİK ÜZERİNE SƖYLEŞİ,1,MARKSİZM VE KADIN ÜZERİNE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSİZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DĆœÅžĆœNCE DÜNYASINA BİR SEYAHAT: ETNOLOJİ DEFTERLERİ,1,MARX’TAN ƖĞRENEN BİR ƇUKUROVALI: OKTAY ETİMAN,1,MASKELİ FAŞİZM: “POPÜLİST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI İYİ BİLMEZDİK,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHİNİLER VE DÜNYAYI DEĞİŞTİREBİLMEK,1,mücadele,17,MÜCADELE BOYU BİR YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MÜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O “İMTİYAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KİTLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMİNİST” Mİ,1,NEO-LİBERAL TÜRKİYE’DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKÜNLEŞME DİYALEKTİĞİ,1,NEO-LİBERAL TÜRKİYE’NİN “EN ALTTAKİLER”İ: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KÜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,12,newroz,1,NİCE ONYILLARA ‘YENİKAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GÜN BU ÜLKEDE. O GÜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLÜMSÜZDÜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(İMİZ,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BİZ YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,10,ORTADOĞU’DA BİR KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “İHYA” ETMEK: AKP’NİN TƖRENLERİ,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTÜ YÜREĞİMİZE…,1,ƖFKELENİNCE ƇOK GÜZEL OLUYORSUN TÜRKİYE,1,ƖFORİNİN ORTASINDA,1,ƖĞRETTİKLERİ HATIRLATTIKLARIYLA GREİF DİRENİŞİ,1,ƖLÜMSÜZ ABİ(MİZ) OKTAY ETİMAN,1,ƖRGÜTLÜ MÜCADELE ETİĞİ VE SOSYALİST DEMOKRAS,1,ƶteki,29,ƖZEL MÜLKİYETİN DEVLETİN KƖKENİ ÜZERİNE,1,ƖZERKLİKƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLİVYA DERSLERİ,1,ƖZGECAN’IN KATLİNİN AKP’YLE NE İLGİSİ VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgürlük,5,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANİNİN (“YENİ”) REJİMİ,1,PARİS KATLİAMI “BARIŞ SÜRECİ” VE HESAPLAŞMA,1,politika,13,POPÜLER KÜLTÜRE ELEŞTİREL BAKIŞLAR - KISA BİR TARİHƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEP’İN TÜRKÜ(/ŞİİR)LERİ,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKİ’NİN KANAYAN KARANFİLİ,1,rƶportaj,12,SAHİ “VESAYET (REJİMİ)” KALKTI MI,1,SAHİCİ OLMAK,1,savas,4,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ÜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,18,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERİN SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRÜMENİN RESMİNİ ƇİZEBİLİR MİSİN ABİDİN?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTİM MANZARALARI,1,SEN MİSİN “BARIŞ” DİYEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,11,SİVAS KATLİAMI O GÜN ORADA BİTMEDİ,1,siyonizm,4,SİYONİZM ANTİ-SEMİTİZM VE BİR “MUGALATA” ÜZERİNE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BİLİMLER: BİR ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,14,SOYKIRIM ÜZERİNE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ÜZERİNE,1,suriye,2,SURUƇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELİ DUMRULLARI: ƖZELLEŞTİRMELER,1,SÜREKLİLEŞTİRİLEN OHAL VE,1,ŞİDDET Mİ MEŞRUİYET YİTİMİ Mİ,1,ŞİDDET NEDEN KAPİTALİZMİN “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,13,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,19,tck,2,tck301,1,teknoloji,1,temel demirer,17,tercüme,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KİTAPLI İNSANDAN KORKARIM,1,TOTALİTARYANİZMİ SOKAKTA ALT EDEBİLMEK,1,TOTALİTERLEŞMEYE İHVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET İKTİDAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tüketim,1,Türk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TÜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TÜRK(İYE) İSLƂMI’NDA KADIN OLMAK,1,türkiye,85,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHİT OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,üniversite,6,ÜNİVERSİTEYİ ƖLDÜRMENİN SEKİZ YOLU (YA DA ÜNİVERSİTE PİYASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETİN ALTERNATİFİ VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZÜELLA VE EMPERYALİZM KONUSU,1,VESAYET REJİMİ” ƖLDÜ YAŞASIN “İLERİ DEMOKRASİ,1,video,26,VURUN “ƖTEKİ”NE,1,YA SEV YA TERKET: BİR BİAT ARACI OLARAK MOBBİNG,1,YA SOSYALİZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDİNİZ,1,yasam,22,YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENİ”,1,yeni yil,2,YENİ YƖK YASA TASLAĞI ÜZERİNE: PİYASA ÜNİVERSİTEYİ YUTARKEN,1,YENİDEN HAYKIRABİLMEK: “YERİMİZ MUTFAK DEĞİL DÜNYA,1,YERELİ BİRLİKTE YƖNETMEK - NASIL BİR DÜNYA İSTİYORSAK ƖYLE BİR YEREL YƖNETİM,1,YILDIZLARIN GÜNCESİNİ TUTAN ADAM: CENGİZ GÜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YÜREĞİMİZDE,1,ZAPATİSTALARIN 33. YILI: BİR DEĞERLENDİRME,1,ZEYTİNLİĞİ ZİNDAN YAPAN SİSTEMATİK ZULME DİRENENLER,1,ZİNDAN(LAR)IN TÜRKƇESİ,1,ZORUNLU BİR AƇIKLAMA (II)… VE BİR EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚Ć¶zbudun: VAZGEƇ(ME)MEK MESELESİ[*]
VAZGEƇ(ME)MEK MESELESİ[*]
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjP89klz6ywOV1P2N-An8G_9pkDGl-t7-iYsqahjFf8A65LSrWEMQxqBWbyEm0xZLIgleE3CSkvXNA_WNC74B6ak0q5Z3HRqFBuNx0KQcO-3p9cDYlFslbcosnNuR-0J381ON0VKByEwol5zXD6iWB-GcZAQQA8__WvLAZJdr9o3RFD6NgZ0SDjfO57tbE/w640-h360/1%20WhatsApp%20G%C3%B6rsel%202025-02-22%20saat%2019.21.04_7f61f6dd.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjP89klz6ywOV1P2N-An8G_9pkDGl-t7-iYsqahjFf8A65LSrWEMQxqBWbyEm0xZLIgleE3CSkvXNA_WNC74B6ak0q5Z3HRqFBuNx0KQcO-3p9cDYlFslbcosnNuR-0J381ON0VKByEwol5zXD6iWB-GcZAQQA8__WvLAZJdr9o3RFD6NgZ0SDjfO57tbE/s72-w640-c-h360/1%20WhatsApp%20G%C3%B6rsel%202025-02-22%20saat%2019.21.04_7f61f6dd.jpg
sibelšŸ‚Ć¶zbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2025/04/vazgecmemek-meselesi.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2025/04/vazgecmemek-meselesi.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gör BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara Bütün Yayinlar İsteğiniz gönderi bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy