$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

“ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU!”

Evde, sokakta, işyerinde hakları hep “feda edilesi” gƶrĆ¼len, her gĆ¼n benzer gerekƧelerle şiddete maruz bırakılan, bir yandan “kutsanan” a...

Evde, sokakta, işyerinde hakları hep “feda edilesi” gƶrĆ¼len, her gĆ¼n benzer gerekƧelerle şiddete maruz bırakılan, bir yandan “kutsanan” ama ƶte yandan da “fitne fesatlıkla” sıfatlanan kadınlar... 

 Kadınların “ikinci sınıf insan” gƶrĆ¼lmesine neden olan kĆ¼ltĆ¼rel, ideolojik, ekonomik pek Ƨok gerekƧe sıralanabiliyor bir Ƨırpıda. Peki kadınlığın Ć¼zerine serilen bu ƶrtĆ¼yĆ¼ kaldırdığımızda karşımıza ne Ƨıkıyor? Peki ya bu ƶrtĆ¼ye neden gerek duyuluyor? Bu ƶrtĆ¼nĆ¼n kumaşı ne zaman, kimler tarafından dokundu? Zor sorular bunlar. Ć‡Ć¼nkĆ¼ yalnızca bugĆ¼nĆ¼n değil, insanlık tarihinin masaya yatırılması gerekiyor bunlara cevap bulabilmek iƧin. Biz de bu sorulara cevap aramak iƧin Hacettepe Ɯniversitesi Ɩğretim Ɯyesi Antropolog DoƧ. Dr. Sibel Ɩzbudun’un kapısını Ƨaldık. Kadına yƶnelik şiddetin bu kadar meşru gƶrĆ¼ldĆ¼ÄŸĆ¼, kadınların toplumsal hayatın eşit parƧası olabilmelerinin ƶnĆ¼ne bunca engel Ƨıkarıldığı toplumumuzda değişen birşeyler de var. Ancak bu değişim kadınların hayatını ne kadar değiştiriyor? Sibel hoca yanıtlıyor: Ataerkil pazarlık bozuldu. Ama gerƧek eşitlik iƧin yeniden yĆ¼kselecek ekmek ve gĆ¼l mĆ¼cadelesi hepimizi dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼recek, toplumsal konumlarımızı ve cinsiyet rollerimizi yeniden tanımlamamızda faydası olacak. * * * * * Soru: Araştırmalar gƶsteriyor ki erkeklerin yĆ¼zde 26’sı, kadınların yĆ¼zde 15’i kadına şiddeti meşru gƶrĆ¼yor. “Eşinizden şiddet gƶrĆ¼rseniz ne yaparsınız?” sorusuna karşılık kadınların yĆ¼zde 25’i “HiƧbir şey yapamam, hayat bƶyle” diyor. Bu meşruiyeti mĆ¼mkĆ¼n kılan şey nedir? Sibel Ɩzbudun (SƖ): Tek kelimeyle cevap vermemi isteseydin ataerki derdim. Ama bazı kavramlar Ƨok fazla kullanılınca iƧi boşalıyor. Ataerki, adı Ć¼zerinde eril iktidar. Genel olarak bu kavramın eril yƶnĆ¼ vurgulanır, ben iktidar yƶnĆ¼nĆ¼n vurgulanması gerektiği kanaatindeyim. Yani iktidar ilişkileri, ortaya Ƨıktığı andan itibaren zaten eril olarak tezahĆ¼r ediyor. Soru: Ne zaman ortaya Ƨıktı bu peki? SƖ: Neolitikle birlikte ataerkinin biƧimlediği sƶylenebilir. Marksist literatĆ¼r genellikle sınıflı toplumların yani devletin ortaya Ƨıkmasıyla birlikte ataerkinin ortaya Ƨıktığı kanısını paylaşır. Bana kalırsa ataerki biraz daha ƶncesinde ortaya Ƨıkmıştı. Etnografik literatĆ¼rde de taradığın zaman avcı toplayıcı toplumlarda kadın erkek ilişkilerinde bir asimetri yok. Şiddet olabilir, ama erkeğin kadın Ć¼zerinde kurumsallaşmış iktidarı avcı toplayıcılarda gƶzĆ¼kmĆ¼yor. Nerede ortaya Ƨıkıyor? Toprağa yerleşmede. Ä°lk yerleşik toplumlar soy grupları, kabileler olarak ƶrgĆ¼tleniyorlar. Ve insanlığın tarihinin Ƨok uzun bir dƶnemi, soy grupları olarak, akrabalık ilişkileri Ć¼zerinden ƶrgĆ¼tlenmeleri şeklinde geƧiyor. Bu noktada kadın hem işgĆ¼cĆ¼ olarak hem de soyun yani toprağı ve sĆ¼rĆ¼leri sahiplenen grubun mĆ¼stakbel Ć¼yelerinin Ć¼reticisi olarak kritik bir ƶnem kazanıyor. Soru: Namus meselesi buradan mı ortaya Ƨıkıyor? SƖ: Evet. Yani Ƨocuğun gruba ait olması kritik bir ƶnem kazanıyor. Ć‡Ć¼nkĆ¼ soy grubunu sĆ¼rdĆ¼recek olan Ƨocuklar kadından geliyor. Ve o Ƨocukların gruba ait olması son derece ƶnemli, Ć§Ć¼nkĆ¼ sĆ¼rĆ¼lere ilerde onlar bakacak, toprağı ilerde onlar sĆ¼recek... Toprağı ve sĆ¼rĆ¼leri temellĆ¼k edecek korporat soy grubunun Ć¼yelerini onlar oluşturacak. O gĆ¼nden bu gĆ¼ne değişimlerle birlikte sĆ¼regiden bir gelenekten sƶz etmek mĆ¼mkĆ¼n. Ataerki aynı zamanda bir iktidar kavrayışı. Yani bir grubun -ki bu soy gruplarında ya da kabile topluluklarında yetişkin erkekler grubu oluyor- toplumun gĆ¼Ć§sĆ¼z olanları Ć¼zerinde, yani kadınlar, Ƨocuklar, erginlenmemiş genƧler, savaÅŸĆ§Ä± genƧler Ć¼zerinde sistemleştirilmiş bir yaptırım yetkisini elinde tutması anlamına geliyor. Ä°ktidarın Ƨekirdeği tam da bu. Ɩn Asya coğrafyasındaki ilk devletlerin ilk iktidar biƧimi de bu şekildeydi. Demek ki ataerkil gelenek, insanın toprağa yerleşmeye başladığı noktaya dek tarihlendirilebilir, en azından bizim bƶlgemizde bu bƶyle. Soru: Nasıl oluyor da Ć¼Ć§ beş bin yıl ƶncesinin kalıtsal değerleri bu zamana kadar gelebiliyor? SƖ: Ä°ktidar kendini her zaman sadece zora dayalı olarak sĆ¼rdĆ¼remez, aynı zamanda tarihsel bir meşruiyet Ć¼retmek zorundadır. Kritik moment dinlerin, ƶzellikle de hem Mezopotamya dinlerinin hem de tek tanrılı dinlerin bu geleneği iƧselleştirerek yeniden şekillendirmesi. Aslına bakarsak kapitalizm bir eşitsizlik rejimidir ve kendisini mĆ¼mkĆ¼n kılan hiƧbir eşitsizliği kendisi Ć¼retmemiştir, geƧmişteki Ć¼retim tarzlarından devralmıştır. Nedir bunlar? Kır-kent, kadın-erkek, kafa gĆ¼cĆ¼-kol gĆ¼cĆ¼ gibi eşitsizlikler… Kapitalizm bu eşitsizlikleri temellĆ¼k edip, kendisini sĆ¼rdĆ¼rmeye yƶnelik yeniden dizayn etmeyi becermiştir sadece. Dolayısıyla eşitsizlik formları, bir Ć¼retim tarzından bir başkasına devrolurken iktidar sanki yekpare ve değişmez bir gƶrĆ¼ngĆ¼ gibi sĆ¼regeldi. Soru: Yani kapitalizmle ataerki ayrı şeyler değil aslında? SƖ: Kapitalizm ataerkil bir rejim. Ataerkil olmak zorunda. Kapitalizm ataerkisiz yapamaz. Kadın ve erkek arasındaki eşitsizlikten kapitalizm ekonomik fayda sağlıyor bu yabana atılır bir ekonomik fayda da değil. Bunlar bir madalyonun iki yĆ¼zĆ¼ gibi yani. Soru: “Seviyordum ƶldĆ¼rdĆ¼m, sevişmedi ƶldĆ¼rdĆ¼m, yemek geƧ kaldı ƶldĆ¼rdĆ¼m…” Bunlar bir erkeğin rahatlıkla ortaya koyabildiği ama bir kadının ortaya koyamadığı gerekƧeler… Bu gerekƧelerin “erkeklik”le bağdaştırılmasının arka planında ne var? SƖ: Ɩncelikle dinler burada bizim farkında olmadığımız kadar Ƨok ƶnemli bir arka plan oluşturuyor. TĆ¼rkiye’de temel bilgi kaynaklarından biri cami ƶnĆ¼nde satılan ilmihĆ¢ller. Bunlar sıradan insanın gĆ¼ndelik dĆ¼nyasını biƧimlendirmede Ƨok ƶnemli bir rol oynuyor. Ya da son zamanlarda televizyonlarda, internette mecra bulan dini sohbetler… Cuma gĆ¼nleri verilen vaazlar, erkek sohbetleri, camiye bitişik olarak sĆ¼rdĆ¼rĆ¼len kahvehane sohbetleri vb. bir erkeklik dĆ¼nyası biƧimlendiriyor. Bu biƧimlendirmede erkek kesin olarak kendini ayrıcalıklı ve bir tanrı benzeri olarak gƶrĆ¼yor. Ƈocuklara tanrıyı nasıl anlattıklarını sorun... HiƧ Ƨocuk tanrı, kadın tanrı, genƧ tanrı olarak tarif eden Ƨıkacak mı? Tanrı imgesi erkektir, yaşlıdır, mal mĆ¼lk sahibidir. O iktidar konseptinden erkekler de bir pay alarak erkekliklerini tahayyĆ¼l etmeyi Ć¶ÄŸreniyor. Bunun bir iktisadi karşılığı mutlaka var, Ä°slĆ¢m dininde de belirtildiği Ć¼zere erkekler kadın Ć¼zerinde buyurucudurlar, Ć§Ć¼nkĆ¼ mallarından kadınların nafakasını sağlarlar. Şimdi bu bir denge. Erkek evin temel ekmek sağlayıcısı, kadın da ona yardımcı olacak bir konumda. Her erkek bu imajla bĆ¼yĆ¼yor. Devletin otoritesinin aile iƧerisindeki sĆ¼rdĆ¼rĆ¼cĆ¼sĆ¼ olarak… Kadın da bu hegemonyayı kabul edecek tarzda, hatta bu hegemonyayı yeniden Ć¼retecek tarzda sosyalize oluyor. Aslına bakarsanız Ƨocuklukta kadınlık ve erkeklik rollerimizi analarımızdan Ć¶ÄŸreniriz, babalarımızdan değil. Aile iƧindeki o ataerkil şablonun aktarıcısı kadınlardır, annelerdir. Soru: “Bu erkekleri de kadınlar yetiştirmiyor mu, sonuƧta onlar bƶyle yetiştirmese o erkekler de bunu yapmayacak” demek kadınları ikinci kez ezen bir yerde durmak anlamına gelmiyor mu? SƖ: Ataerkinin sadece erkeklere ƶzgĆ¼ bir şey olduğunu kim sƶyledi? Ataerki kadını da erkeği de kapsayan ve biƧimlendiren bir sistem. Ve bundan nemalanan ağırlıklı olarak erkek olsa da ataerkinin kendisine sağladığı gĆ¼venceden kadın da yararlanıyor. Soru: Nasıl bir faydası olabilir kadının? SƖ: Gayet basit; evinin ekmek kazanıcısı olan kocayı elinde tutmak! Yani kendi dĆ¼zenini, evin iƧinde kurduğu dĆ¼zeni riske atmamayı sağlıyor en azından. Deniz Kandiyoti’nin lafıdır, “ataerkil pazarlığın” kendisine sağladığı gĆ¼vencenin sınırlarının zorlanmaması, kendisi iƧin ƶrĆ¼lmĆ¼ÅŸ kozanın dışına Ƨıkmamak yani bir cangıl olan dış dĆ¼nyaya karışmamak… Ć‡Ć¼nkĆ¼ dış dĆ¼nyaya karıştığı andan itibaren zedelenecektir, ƶrselenecektir. Bizim Ƨayhanelerimizde bile kadınlar aile salonunda tecrit edilirler. Kamusal yaşamımız tamamen erkek merkezli olarak organize olduğu iƧin kadın orada bir av olarak gƶrĆ¼lĆ¼r ve bu alana Ƨıktığı anda ƶzelin sınırlarını ihlal etmiştir ve her ihlal gibi cezaya tabi tutulur. Mesela ƶldĆ¼rĆ¼len Amerikalı kadın Sarai Sierra iƧin “ne işi varmış, Ƨoluğunu Ƨocuğunu bırakıp Amerikalardan kalkmış gelmiş” ya da “o kadın kurye, ya uyuşturucu kuryesi ya da casus” deniyor. Kabul edemiyoruz yani bir kadının kendi başına Ƨıkıp başka bir Ć¼lkeye gidebileceğini. Kadın kendisi iƧin Ƨizilmiş sınırları ihlal ettiği anda cezalandırılmaya aƧık ve hak eden bir durumda gƶrĆ¼lĆ¼yor. Soru: Ama o sınırın iƧi de pek gĆ¼venli değil. BugĆ¼n kadınların Ƨok bĆ¼yĆ¼k kısmı o gĆ¼venli sınırlar iƧinde şiddete uğruyor, ƶldĆ¼rĆ¼lĆ¼yorlar… SƖ: Denge bozuldu. Daha ƶnce ataerki kadınlara yedikleri dayaklar pahasına yemek, gĆ¼vence, gelecek gĆ¼venliği, Ƨocuklarını yetiştireceği bir yuva sağlıyordu. Ama artık erkeklerin toplumsal rolleri dƶnĆ¼ÅŸmeye başladı. İşsizlik, kriz, bir erkeğin gelirinin dƶrt kişilik bir aileyi geƧindirmeye yetmeyişi, işten Ƨıkarılma tehdidi, pahalılık, enflasyon vb. erkeğin ailenin ekmek sağlayıcısı olarak pozisyonunu sarstı. Bu “ataerkil pazarlığı” bozdu. Erkekler bir taraftan mevzi kaybederken bir yandan da kadınlar tarafından bu iktidarlarının aşındırılıyor olması karşısında Ƨok daha tepkisel hĆ¢le geldi. Soru: Kadının da ataerkil ailenin iƧinde mutlu olduğuna ilişkin bir argĆ¼man da var. Orman kanunlarıyla yĆ¼rĆ¼yen Ƨalışma hayatına, gĆ¼nde 12 saat Ć¼Ć§ kuruş para kazanmak iƧin niye katılmak istesin ki kadın, deniliyor… SƖ: O gĆ¼zellemeyi yapanlar, yani muhafazakĆ¢r iktidarımız, evin tek ekmek getiricisi olarak Ƨalışan bir erkeğe karısına ve 6-7 Ƨocuğuna insanca bir yaşam sĆ¼rdĆ¼recek bir gelir sağlıyor mu? Giderek aşağıya Ƨekildiğini gƶrdĆ¼ÄŸĆ¼mĆ¼z Ć¼cretler 7-8 kişilik bir ailenin insanca hayat sĆ¼rdĆ¼rmesini sağlayacak bir refah seviyesine Ƨekilecek mi? Bunu yanıtlamak durumunda bunu sƶyleyenler. Bir kere cin şişeden Ƨıkmıştır. Ɯstelik de ƶrgĆ¼tsĆ¼z, deregĆ¼larize, talepkarlık dĆ¼zeyi son derece dĆ¼ÅŸĆ¼k olan kadın emeği neo liberalizmin iştahını kabartmaktadır. BugĆ¼n Sabancılar, KoƧlar “kalkınmak iƧin kadınların Ƨalışmasını sağlamamız lazım, kadın istihdamını artırmamız lazım” diye feminist oldukları iƧin debelenmiyor. Ć‡Ć¼nkĆ¼ kadın emeği neo liberal ekonomi iƧin kaƧınılmaz ve zorunlu bir girdidir. Ć‡Ć¼nkĆ¼ kadınların Ć¼cret dĆ¼zeyi erkeklerin yarısı ile Ć¼Ć§te ikisi arasında seyretmektedir. Ve kadınlar buna itiraz etmemektedir. Kadınlar gĆ¼nde 16 saat, 10 dakika tuvalet molasıyla Ƨalışmaya razıdırlar ve bunun iƧin asgari Ć¼cret alırlar. Ć‡Ć¼nkĆ¼ kadın kendi gelirini asli olarak gƶrmemektedir, evin bĆ¼tƧesine katkı olarak gƶrmektedir. Dolayısıyla bu girdiden vazgeƧemez kapitalizm.  “Kadınlar evin iƧinde memnun” sƶylemi manipĆ¼latif bir sƶylem bana kalırsa. Bu sizi neden kurtarıyor? Kadınların Ƨalışmasını sağlayacak bir eğitim bĆ¼tƧesinden kısıyorsunuz, Ƨocuklarının yĆ¼kĆ¼mlĆ¼lĆ¼ÄŸĆ¼nĆ¼ aile kisvesi altında yeniden kadının sırtına yĆ¼klĆ¼yorsunuz, Ƨocuk bakımının sosyalizasyonunun getireceği ek masrafları, hastalarınızın, yaşlılarınızın bakımını kadının sırtına yıkıyorsunuz, bunun yanı sıra kamusal bĆ¼tƧeden kestiğiniz her tĆ¼rlĆ¼ zorluğu yine kadının sırtına yıkıyorsunuz.   EKMEK VE GƜL MƜCADELESÄ° HEPÄ°MÄ°ZÄ° DƖNĆœÅžTƜRECEK   Soru: KĆ¼ltĆ¼rel, ideolojik, ekonomik boyutlarıyla karşımızda duran bu sistemle nasıl mĆ¼cadele edeceğiz, nasıl baş edeceğiz? SƖ: Ɩncelikle eve kapanmayı reddedeceğiz ve Ƨalıştığımız zaman da insani koşullar talep etmesini Ć¶ÄŸreneceğiz. Gayet basit aslında, başka bir yolu da yok; Ä°nsanca koşullarda yaşamamızı sağlayacak koşullar talep edeceğiz ve Ć¼rkmeyeceğiz. Ama bunu tek başına kadınlar olarak yapabileceğimizi zannetmiyorum. Ƈok ansiklopedilik bir şey yaşadık biz Tekel Ä°ÅŸĆ§ileri Ankara’da komĆ¼n kurdukları zaman. Bu komĆ¼n kadın ile erkeği eşitlemek iƧin ya da tĆ¼m emekƧileri birleştirmek iƧin kurulmadı. Tekel iÅŸĆ§ileri, işlerini, ekmeklerini yitirmemek Ć¼zere geldiler Ankara’ya. Yan dƶnĆ¼ÅŸĆ¼m gerƧekleşti burada. Sizin gazetede Ƨıkmıştı yanılmıyorsam; Samsunlu bir kadının sƶzlerini unutmuyorum, beynime Ƨakıldı. “Biz erkeklerle gƶz gƶze gelmekten kaƧardık. Ama işte burada, Ƨadırda etimiz birbirine değerek yatıyoruz” diyecek kadar insanları dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rdĆ¼ o mĆ¼cadele. Bƶyle bir dalga, bƶyle yeniden yĆ¼kselecek ekmek ve gĆ¼l mĆ¼cadelesi hepimizi dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼recek, toplumsal konumlarımızı ve cinsiyet rollerimizi yeniden tanımlamamızda faydası olacak. Başka bir yol gƶremiyorum.   ‘MODERN MƜSLƜMAN’LA DEĞİL SULTANBEYLÄ°’DE YAŞAYANLA KONUŞUN   Soru: Her anlamda bir dƶnĆ¼ÅŸĆ¼m sĆ¼recinde olduğumuzu sƶylĆ¼yorsunuz. Peki kadınların tĆ¼m bu dƶnĆ¼ÅŸĆ¼m sĆ¼recinde “kadın olmaya” ilişkin bir tahayyĆ¼l değişikliği var mı sizce? SƖ: Bir kere kitle iletişimin patlaması ƶnce televizyonlar, arkasından da cep telefonları, internet gibi iletişim araƧlarının olması, kadınların rol modellerini Ƨok bĆ¼yĆ¼k değişikliğe uğrattı. Kadınların rol modelleri 30-40 sene ƶncesine kadar neneleriydi, anneleriydi. Şimdi Saba TĆ¼mer, MĆ¼ge Anlı, ya da (X) artist ya da (X) manken. Bir de kadınlar erkeklerin kendi ihtiyaƧlarını karşılayamaz hĆ¢le geldiğinin bilincinde. Bir; ihtiyaƧlar daha fazla Ƨeşitlendiği iƧin. Ä°ki; erkek bireyin konumu da sarsıldığı iƧin… ƜƧ; Ƨocuklar giderek daha bağımsız ve daha talepkar varlıklara dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼kleri iƧin değişen bir şey var. Eğer koca sana bunları sağlayamıyorsa “ne biƧim babasın sen, ne biƧim adamsın sen” tartışmaları başlıyor. Ve evdeki iktidarı erkeğin sığınabileceği, ƶrselenmiş ƶzgĆ¼venini tazeleyebileceği son sığınağı. Bir diğer yan da şu: Ä°slĆ¢mi sƶylemin toplumsal hayatta bu kadar gƶrĆ¼nĆ¼rlĆ¼k kazanması gĆ¼ndelik yaşamın yeniden Ä°slĆ¢m’ın ƶngƶrdĆ¼ÄŸĆ¼ tarzda dĆ¼zenlenebileceğine ilişkin bir fikir ortaya Ƨıkardı. Soru: Ä°slĆ¢m bu topraklarda hep vardı. BugĆ¼n değiştirdiği şey ne oldu gĆ¼ndelik yaşam aƧısından? Politikleşmesi mi? SƖ: Politize olması ve gĆ¼ndelik bir sƶylem. Artık gĆ¼ndelik hayata nĆ¼fuz etmesi son derece meşru, arzulanabilir ve iktidar partisi tarafından desteklenen bir sƶylem olarak hayatımıza girdi. Şimdi Ä°slĆ¢m’ın sağladığı bir takım referanslar var, meşruiyet kaynakları var. Bunları MĆ¼slĆ¼man kadınlar farklı algılıyor olabilirler ama konu iktidar sahibi olan erkekler olduğu iƧin bence onların bunu nasıl algıladığı Ƨok ƶnemli. Soru: Nasıl algılıyorlar? SƖ: Karınızı dƶvebilirsiniz diyen bir din, itaatsizliğinden Ƨekindiğiniz kadınları ƶnce ihtar edin uslanmıyorsa dƶvĆ¼n diyen bir kitap gĆ¼nlĆ¼k hayatta uygulanmaya başladıysa bir erkek nasıl algılarsa ƶyle algılıyorlar. Soru: Ama ƶzellikle bu dƶnem Ä°slĆ¢m’da kadınlara yƶnelik bu tĆ¼r uygulamaların gerƧek Ä°slĆ¢m’da olmadığına ilişkin tartışmalar da yapılıyor… SƖ: Ben onu gidip Sultanbeyli’de konuşmayı tercih ederim, bir avuƧ ”modernize olmuş MĆ¼slĆ¼man” ya da “modern baÅŸĆ¶rtĆ¼lĆ¼lerle” değil. Ć‡Ć¼nkĆ¼ gĆ¼ndelik olarak şiddete ya da kadın kırımına uğrayan kadınlar Ä°slĆ¢mcıların bu versiyonundan değil genel olarak sıradan insanlar arasından geliyor. Hatta bu kadınlar ve erkekler Ä°slĆ¢mcı da olmayan ama dini hayat biƧimi olarak hayatlarına katan insanlar.   BÄ°YOLOJÄ° KADERÄ°MÄ°Z MÄ°?   Soru: Erkek ve kadın hep zıt ƶzelliklerle tanımlanır. Erkeğin doğası saldırganlık, etkinlik, girişkenlik, mĆ¼cadelecilik; kadınınki ise edilgenlik, besleyicilik, boyun eğicilik, barÄ±ÅŸĆ§Ä±lık… Bu ayrımları bu kadar doğallaştırmayı kolaylaştıran şey nedir? SƖ: Bizim coğrafyamız iƧin yani Ɩn Asya ve Akdeniz havzası iƧin konuşuyorum; bunun kaynağı zannediyorum dĆ¼alist bir dĆ¼ÅŸĆ¼nce yapısına sahip olmamız. Ä°kili olarak, siyah-beyaz, doğu-batı, dişi-eril kategorilerini birbirini dışlayacak zıtlıklar olarak kurgulamak gibi bir dĆ¼ÅŸĆ¼nsel alışkanlığımız var. Yani dişinin erilin tersi olduğu ya da erilin dişinin tersi olduğunu varsaymak gibi. Oysa biyolojik olarak da bu bƶyle değil. XX, XY kromozomları nedeniyle dişi erili de iƧeriyor ƶrneğin. Soru: İş hayatına giren, eşitlik isteyen, farklı bir hayat isteyen kadınların “kadınlıklarını” kaybettikleri, erkekleştikleri sƶyleniyor. Biyoloji bizim kaderimiz mi? Biyolojik farklılıklarımız eşitsizliğin temel belirleyeni mi? SƖ: Bu, biyolojinin ideolojileşmiş hĆ¢li. Margaret Mead adında Amerikalı bir antropolog vardı. GĆ¼ney Pasifik adalarından Samoa’da birbirine Ƨok yakın yaşayan Ć¼Ć§ kabile Ć¼zerinde, ƶzellikle kadınların statĆ¼sĆ¼ aƧısından bir araştırma yapıyor. Ada aynı ada, aynı coğrafya, Ć¼Ć§ kabile var ve kadınlığa ilişkin kavramlar ve kadınların toplumsal cinsiyet rolleri bu Ć¼Ć§ halk arasında birbirine taban tabana zıt. Yazar bunu farklı sosyalizasyonla aƧıklıyor. Ɩrneğin Arapeşlerde kadın ile erkek arasındaki toplumsal cinsiyet farklılıkları minimal dĆ¼zeyde, erkekler de Ƨocuklara bakıyor. Anne de baba da Ƨocuklarını kendi bedenlerine sararak bĆ¼yĆ¼tĆ¼yor, Ƨocuklar 3-4 yaşlarına kadar sĆ¼t emiyor ve Ƨocuklar birbiriyle dayanışacak şekilde sosyalize oluyor. Biraz daha iƧ kesimde yaşayan Mundugomourlarda ise tam tersine kıran kırana bir hayat var. Herkesin herkesle savaş sĆ¼rdĆ¼ÄŸĆ¼ ve herkesin birbirine dĆ¼ÅŸman olduğu bir toplum, gayet kıyıcı ve gayet şiddetli. Ƈambri denilen halkta ise erkekler kendi kulĆ¼belerinde sĆ¼slenerek, boyanarak, marangozlukla ilgilenip kendilerine oyuncaklar yaparak geƧiriyor gĆ¼nlerini. Kadınlar bĆ¼tĆ¼n geƧim faaliyetlerini Ć¼stleniyor. Ama erkekler karşısında saygılıymış gibi davranıyorlar. Kadınlarla konuştuğunuz zaman, “hayatı aslında biz yƶnetiyoruz ama erkeklerin gururlarıyla fazla oynamayalım” havasındalar. Biyolojisi aynı biyoloji, birbirine bu kadar yakın Ć¼Ć§ toplulukta Ć¼Ć§ farklı kadınlık rolĆ¼ biƧimlenmiş ise biyolojinin ƶtesinde bir şey gerekiyor demek. Burada biyolojinin nasıl yorumlandığı ƶnemli. Biyoloji kĆ¼ltĆ¼rel olarak yorumlanıyor. Dolayısıyla biyoloji ideolojikleştiriliyor ve ben ne zaman “kadın fıtraten acizdir ya da fıtraten doğurgandır, sevicidir, şefkatlidir” gibi laflar okusam bunun biyoloji Ć¼zerine yerleştirilmiş ideolojiler olduğunu dĆ¼ÅŸĆ¼nĆ¼rĆ¼m. Ć‡Ć¼nkĆ¼ bedenimiz bizim iƧin en somut gerƧek. Bedenimizin bize herhangi bir ideolojik mesaj sunduğunun farkına varmayız, yani bedenimiz Ć¼zerine yerleşen her tĆ¼rlĆ¼ metaforu doğal kabul ederiz. Kalıcıdır ve sorgulanamaz. Ɩrneğin sağ ve sol el kullanımı: basit bir nƶral asimetri Ć¼zerine devasa bir kĆ¼ltĆ¼rel kurgu yerleştirilmiştir: Sağ taraf meleklerin, sol taraf şeytanın mekĆ¢nıdır; kutlu işler sağ, murdar işler sol elle yapılır vb. vb. Beden Ć¼zerine yerleşen bu değerler, politikaya dek genleştirilmiştir…   AÄ°LE ATAERKÄ°NÄ°N FARKLI BÄ°R VEƇHESÄ° OLARAK DƖNĆœÅžĆœYOR   Soru: Son dƶnemde kadın hareketi iƧerisinde “Kadınlar artık hayır demeyi Ć¶ÄŸrendikleri iƧin ya da daha Ƨok hayır dedikleri iƧin erkek şiddetiyle daha fazla karşı karşıya kalıyor” şeklinde yaygın bir değerlendirme var. Siz ne dersiniz? SƖ: Mutlaka kadınlar Ć¼zerinde, kadınlık dĆ¼nyasını biƧimlendiren ya da kadınlığın ƶz algısını biƧimlendiren faktƶrlerde Ƨeşitlenme oldu. Kadın hareketinin bunda ne kadar etkisi olduğu konusunda fikrimi sorarsanız, dolaylı bir etkisi olabileceğini sƶylerim. Kadın hareketi kanaat ƶnderlerini yeniden biƧimlendirdi. Ama bugĆ¼n Saba TĆ¼mer, Seda Sayan tarzında bir iƧselleştirme de sƶz konusu. Bu ise farklı bir alana yol aƧtı. Yani kadını bir cazibe unsuru olarak medyatik dĆ¼nyaya katma biƧiminde tezahĆ¼r etti. Bu aslında kadın hareketinin niyetlenmemiş sonuƧlarından biriydi. Bu anlamda evet, kadınlık imgesini biƧimlendiren Ć¶ÄŸeler kadın hareketinden etkilendiler ama bunlar kadın hareketi ƶnderleri olarak etkilenmediler. Kadınlığın biƧimlenişini manipĆ¼latif bir şekilde etkileme şeklinde dĆ¢hil oldular sĆ¼rece. Bir de “talep eden” dĆ¼nyası Ƨok Ƨeşitlendi. Mesela annemin bir lafı vardı “eskiden markete giderdik, bir torbayla eve dƶnerdim, şimdi taşı taşı bitmiyor.” Bir zamanlar bir Arap sabunuyla tĆ¼m evi temizlerdin, saƧını da yıkardın, Ƨamaşırları da yıkardın. Şimdi Ć¼rĆ¼nler o kadar Ƨeşitlendi ki! Ƈoğu da kadınların tĆ¼keticisi olduğu Ć¼rĆ¼nler bunlar. Dolayısıyla bĆ¼tĆ¼n bir kitle iletişim araƧları kadını tĆ¼ketime yƶnlendirmek iƧin biƧimlendi. Bu, talepleri arttırdı. Ciddi bir değerler dƶnĆ¼ÅŸĆ¼mĆ¼ yaşıyor toplum. 1970’li yılların filmlerine bakın, insanlar birbirine dertlerini anlatamaz, konuşamazlar. GĆ¼lşen Bubikoğlu Tarık Akan’a bakar melĆ¼l melĆ¼l, o da ona. Anlatamamaktan dolayı bĆ¼tĆ¼n trajediler ortaya Ƨıkar. Şimdi anlatamamaktan gƶrselleşmeye dƶnĆ¼ÅŸen bir iletişim hĆ¢li var. 1980’lerden gĆ¼nĆ¼mĆ¼ze yaşananlar aile iƧini, hani kolun kırılıp yenin iƧinde kalacağı mekĆ¢nları Ƨok etkiledi. Buradan nasıl bir olumlu sonuƧ Ƨıkarılır bilmiyorum. Ć‡Ć¼nkĆ¼ bunun da ataerkinin farklı bir veƧhesi olduğu kanaatindeyim ben. Soru: Bu dƶnĆ¼ÅŸĆ¼mĆ¼n bir yansıması da politikacılarda sanırım. Sorsak “KĆ¼rtaj ya da bir kadının doğurup doğurmaması ƶyle uluorta konuşulacak şeyler değildir” denir bu toplumda. Ama her gĆ¼n bir bakanın ya da başbakanın ağzından dƶkĆ¼lĆ¼veriyor. Kadın bedeninin de ortaya serildiği bir sĆ¼reƧ var sanırım. Bu “uluorta” olma hĆ¢lini nasıl değerlendirirsiniz? SƖ: Kadın bedeni bĆ¼tĆ¼n bu sĆ¼recin tam da merkezinde duruyor. Yani eril bilinƧaltının dışavurumu olarak tam merkezde duruyor. Niye mesela kadın denmez de bayan denir? “Bayan” cinsiyetsizdir. Bir maƧta bu kadar anne, bacı, karı, kadın lafı geƧen ya da işte maƧa ilişkin değerlendirmelerin yatakla ƶzdeşleştirilen metaforlarla anlatıldığı, bu kadar cinsellik merkezli bir kĆ¼ltĆ¼r var mıdır bilmiyorum. Soru: Peki, kĆ¼rtaj tartışmalarını buradan değerlendirdiğimizde neler gƶrĆ¼yorsunuz? SƖ: Muhteşem bir saptırma! Bu, egemenlerin sık sık yaptığı manipĆ¼lasyonlardan bir tanesi. Tuttu Ć§Ć¼nkĆ¼ Uludere gibi bir katliama dƶnĆ¼k algıyı kĆ¼rtaj gibi mahrem bir konuya Ƨekmesi yani toplumsal dikkatin yeniden kadın bedeni Ć¼zerine Ƨekilmesi bir başarıydı. Bir de ben AKP iktidarının elinde gizli bir gĆ¼ndem olduğunu ve bu gĆ¼ndemin adımlarını yavaş yavaş hayata geƧirmek Ć¼zere bir şey uyguladıkları kanaatindeyim. Soru: Bu gizli ajandada sırada ne var sizce? SƖ: İƧkinin gĆ¼ndelik hayattan Ƨıkarılması, iƧkili mekĆ¢nların ortadan kaldırılması, kĆ¼rtajın yasaklanması, kadınların giderek eve doğru Ƨekilmesi yani giderek gĆ¼ndelik yaşama Ä°slĆ¢mi normların hĆ¢kim kılınmasına yƶnelik bir sĆ¼reci işletiyor AKP iktidarı. Bazı şeyler artık din ve inanƧ ƶzgĆ¼rlĆ¼ÄŸĆ¼nĆ¼ aşmaya başladı. Ć‡Ć¼nkĆ¼ giderek hayatını hiƧbir dinsel inanƧ doğrultusunda biƧimlendirmek istemeyen insanları etkilemeye başladı. Toplumsal yaşama bir şekil şemal verme girişimine dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼.  

 N O T L A R [*] “DoƧ. Dr. Sibel Ɩzbudun ile Sƶyleşi”, Evrensel, 24 Şubat 2013.

Yorum Ekle

BLOGGER: 1
Ä°lk Yorumunuzu Yazın šŸ˜ƒ

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,“KOBANƊ’NÄ°N ‘BÄ°Z’Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,“NEFRET SUƇLARI” VE “ZEHÄ°RLÄ° KAN” ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015’DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014’TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYIS’A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°’NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLƜL’Ɯ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013’ƜN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ‘KUTLU DOĞUM’ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°’NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE’N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NÄ°N ‘KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARI’?,1,AKP’NÄ°N “DERÄ°N DEVLET”Ä°,1,AKP’NÄ°N “KINDER KUCHE KIRCHE”SÄ°,1,AKP’NÄ°N “MUHAFAZAKƂR”LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKP’NÄ°N “ORGANÄ°K AYDINLARI” VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKP’NÄ°N BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKP’NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKP’NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,2,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,1,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°” ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN “KRÄ°ZÄ°”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,27,AYŞE ƖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,7,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R “ELEŞTÄ°RÄ°”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R “Ä°MKƂNSIZ AŞK” HÄ°KƂYESÄ°: “AKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R “PRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°” İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA “TERƖR” MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da “FITRAT”A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°… BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA “GULYABANÄ°” KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,12,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,12,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE – ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRUL’UN “KENTSEL DƖNĆœÅžĆœM”Ɯ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,1,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,8,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,5,dĆ¼nya,53,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N “PYRRHUS ZAFERÄ°”: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,15,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,7,EMPERYALÄ°ZM- T. “C” VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAY’DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,6,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,1,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,3,gĆ¼ndem,11,GƜNDEM’E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN “DERSÄ°M’E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,1,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R “KƖPEK” VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,31,IŞILTILI VE “TEHLÄ°KELÄ°” BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI “FEMÄ°NÄ°STLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: “NASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° “HAZIROL”DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE “SINIFLAR-ƜSTƜ” MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZM’SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,55,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZRE’DEDÄ°R,1,kapitalizm,19,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊ’YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,4,kriz,49,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR “YERLÄ° VE MÄ°LLÄ°” MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,29,KƜRESEL KƜLTƜR” MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,11,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: “TEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DAN “BARIŞ SƜREƇLERÄ°”: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,2,LƜZUM” ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,5,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARX’TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: “POPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,12,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O “Ä°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMÄ°NÄ°ST” MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’NÄ°N “EN ALTTAKÄ°LER”Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,11,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ‘YENÄ°KAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,8,ORTADOĞU’DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “Ä°HYA” ETMEK: AKP’NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZE…,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,26,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECAN’IN KATLÄ°NÄ°N AKP’YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,2,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (“YENÄ°”) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI “BARIŞ SƜRECÄ°” VE HESAPLAŞMA,1,politika,11,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,postmodernizm,1,protesto,2,RECEP’Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°’NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° “VESAYET (REJÄ°MÄ°)” KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,3,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,17,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N “BARIŞ” DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,9,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,2,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R “MUGALATA” ƜZERÄ°NE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,10,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,11,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,14,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMI’NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,77,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°” ƖLDƜ YAŞASIN “Ä°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,24,VURUN “ƖTEKÄ°”NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,17,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENÄ°”,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: “YERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)… VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: “ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU!”
“ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU!”
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgc8rHi6hap0Od454r6jFurqUTZdQgXkuYJ1A6h4YCDoTQtVLnkosBqvR9xHUKU9Hczuuxzms-ebbOYqkAgVWlh7wT43vwO7zV8zNKfYeJB-0T8w9Mii3e5C5nzsQoJMw27rWg8xgeKjwI/s320/kadin-erkek.jpeg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgc8rHi6hap0Od454r6jFurqUTZdQgXkuYJ1A6h4YCDoTQtVLnkosBqvR9xHUKU9Hczuuxzms-ebbOYqkAgVWlh7wT43vwO7zV8zNKfYeJB-0T8w9Mii3e5C5nzsQoJMw27rWg8xgeKjwI/s72-c/kadin-erkek.jpeg
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2013/02/ataerkil-pazarlik-bozuldu.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2013/02/ataerkil-pazarlik-bozuldu.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy