$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*]

“Unutulanlar hariƧ yeni bir şey yok.” [1] GeƧenlerde NTV ekranında bir haber Ƨarptı gƶzĆ¼me. Mealen ÅŸĆ¶yle bir şeydi: GeƧen y...





“Unutulanlar hariƧ
yeni bir şey yok.”[1]

GeƧenlerde NTV ekranında bir haber Ƨarptı gƶzĆ¼me. Mealen ÅŸĆ¶yle bir şeydi: GeƧen yıl benzin fiyatlarında yaşanan hızlı yĆ¼kseliş, ABD’de bisiklete olan talepte bir patlama yaratmış. Bunun Ć¼zerine ekonomik krizi de hesaba katan kolları sıvamış: bisikletle ilgili Ć¼retilebilecek her şey, farlar, terlemeyi ƶnleyen eşofmanlar, bisiklet kaskları, boyalar, bisiklet ayakkabıları, havalı seleler… tam istim hazırlanmışlar ki… kriz petrol fiyatlarının yere Ƨakılmasına, benzinin ucuzlamasıyla birlikte ABD kentlerinin sokaklarını bir kez daha –bir sĆ¼redir ortalarda gƶzĆ¼kmeyen Hummer’lar dahil- yeniden otomobillerin kaplamasına, bisikletlerin ise arka bahƧelerde Ć§Ć¼rĆ¼meye terk edilmesine yol aƧmış. Yorumcu bisiklet ve aksesuar Ć¼reticilerinin otomobilin ABD’liler iƧin bir prestij nesnesi olduğuna, dolayısıyla bisikletin de prestij yitimini simgelediğini, bƶylelikle, ABD’lilerin fırsat bulur bulmaz otomobile dƶneceklerini gƶz ardı ettiklerini eklemeyi ihmal etmedi…  Bu bir “kriz manzarası”…
* * *
“Esenyurt’un işlek caddelerinden birinde bedeni Ƨƶp arabasının ardında kaybolan bir Ƨocuk simsiyah ellerinin kavradığı arabanın uzun saplarını tĆ¼m gĆ¼cĆ¼yle Ƨekiyor. Biraz ƶtedeki Ƨƶp koyteynırının iƧine sarkan kardeşi ise kağıt ve plastik arıyor. Arkadaki yokuştan ağabeyleri Ƨıkıyor yavaş yavaş, arabası ağzına kadar kartonla dolu. 30 yaşındaki ErgĆ¼n, 14 yaşındaki Ersoy ve 12 yaşındaki Birol, bu Ć¼Ć§ kardeş her gĆ¼n kilometrelerce yol yĆ¼rĆ¼yerek Ƨıkarıyor ekmeğini...
300 milyon kira verdikleri evde beş kişi yaşıyorlar. Babaları vefat etmiş. Ev kirasının yanı sıra bir de kĆ¢ÄŸÄ±tları koydukları depoya 250 YTL kira veriyorlar.
ƜƧ kardeşin her gĆ¼n kilometrelerce dolaşarak topladıkları tonlarca atığın bir ay sonunda ederi ise 700-800 YTL arasında değişiyor. Hayaller sorulduğunda ise ağızlarını bıƧak aƧmıyor. Hayal kurmak bile Ƨok uzak onlara, ortak cevap ‘bilmiyorum’. Ağabey Bektaş, ‘Hayal olmadan bir şey olmaz ama boşuna hayale de kim inanır’ diye konuşuyor. Ersoy ise ‘HiƧbir şey istemiyorum, babam sağ olsaydı yeter’ diyor.”
Evet, Katı Atık Toplayıcıları Derneği’nin tahminine gƶre TĆ¼rkiye’de yaklaşık 200 bin kişi geƧimini, atık toplayıcılığından sağlıyor ve TĆ¼rkiye’deki geri dƶnĆ¼ÅŸĆ¼mĆ¼n yĆ¼zde 31’ini gerƧekleştiriyorlar. Ɯstelik başları belediye ile dertte. En son yĆ¼rĆ¼rlĆ¼ÄŸe giren Ƨevre kanunu bu işi yasaklıyor ve bu onbinlerce insanın işsiz kalması anlamına geliyor. Ɩzellikle Ankara’da bu işin şirketlere ihale edilmesi sonrasında kĆ¢ÄŸÄ±t toplayıcıları zabıtalar tarafından dƶvĆ¼ldĆ¼klerini ƶne sĆ¼rĆ¼yor.” Bu da bir “kriz manzarası”…
* * *
“TĆ¼m dĆ¼nyayı etkisi altına alan finansal kriz, ABD’de iş bulamayan kadınlar arasında hayat kadınlığına başvurma oranını artırdı. Bunlardan biri de daha ƶnceden yĆ¼ksek maaşlı bir işte Ƨalışan, 70 yaşındaki Kimberly adıyla basına tanıtılan kadın. 30 yere iş başvurusunda bulunup cevap alamayan Kimberly, Nevada’nın en Ć¼nlĆ¼ genelevlerinden biri olan ‘Mustang Ranch’te Ƨalışmaya başladı…
Mustang Ranch’de milyonlarca dolarlık iş dƶnĆ¼yor. Kendisi de eskiden hayat kadını olarak gƶrev yapan Austin, ‘Gelenler Ƨok ama harcayacak Ƨok paraları yok’ diyor. Austin, kriz dƶnemlerinde insanların ‘ilaƧ, likƶr ve seks’ten kesmediğini kaydediyor.” Bu da ƶyle…
* * *
“Kadıkƶy’de zabıtaların kovaladığı kĆ¢ÄŸÄ±t mendil satan ilkĆ¶ÄŸretim Ć¶ÄŸrencisi 13 yaşındaki BĆ¼lent Ƈalıkıran, otomobilin Ƨarpması sonucu ƶldĆ¼. KĆ¼Ć§Ć¼k Ƨocuğun annesi oğlunun, pantolon alabilmek iƧin mendil satmaya gittiğini sƶyledi…
Fikirtepe Mandıra Caddesi’ndeki bir gecekonduda yaşayan Ƈalıkıran’ın babası Mehmet Ƈalıkıran, gĆ¼nĆ¼birlik işlerde Ƨalıştığını ve maddi durumlarının iyi olmadığını sƶyledi: “Beş Ƨocuğum var. Oğlum bana yĆ¼k olmamak ve bayram harƧlığını Ƨıkarmak iƧin mendil satmaya gitmişti. Oğlum alın- teriyle mendil satıyor. Hırsızlık mı yapmış ki belediye onu yakalıyor? Buna sebep olan zabıta ortada yok. Zabıta Ƨocuğu kolundan tutup arabanın altına atıyor. Bunların sorumluları bulunsun…” Bu da dƶrdĆ¼ncĆ¼sĆ¼…
Dikkat ederseniz dƶrt manzarada da bir “değer yitimi” ƶykĆ¼sĆ¼ var. Ä°lkinde malların, ikincisinde emeğin, Ć¼Ć§Ć¼ncĆ¼sĆ¼nde cinselliğin, dƶrdĆ¼ncĆ¼sĆ¼nde ise insan yaşamın…
* * *
“Ä°nsanlık durumu”ndan, ya da Erich Fromm’un yıllar ƶnce işaret ettiği Ć¼zere, “(var) olma”nın “sahip olma”ya eşitlendiği tĆ¼ketim kapitalizmi evreninde metaların değeriyle insan(lar)ın değeri arasındaki denkleşmeden sƶz edelim bugĆ¼n, dilerseniz…
“Ä°nsanlık durumu” denildiğinde akla gelen, insanın “ƶz”Ć¼ne değgin, tarihƶtesi, ebedĆ®, değişmez, tƶzsel bir “şey”dir ve “insanlık durumu”ndan sƶz etmek, genellikle felsefenin ve onun “atasını tanımayan” evladı edebiyatın işi addedilir.
Oysa Marksistler, en azından Marx’ın Feuerbach’la girdiği tartışmadan bu yana, Ä°nsanın somut, iktisadĆ®-siyasal, tarihsel-toplumsal bir varlık olduğunu, evrensel ve ebedĆ® bir “insanlık durumu”ndansa, somut insanın eylediği ve deneyimlediği somut koşullar iƧerisindeki durumu”ndan sƶz edilebileceğini bilirler.
Bir başka deyişle, “insan(lık) durumu”nu biƧimlendiren verili bir mekĆ¢nda, somut, tarihsel koşullardır; bu tarihsel koşullar ise, insanların maddĆ® yaşamlarını Ć¼retmek iƧin birbirleriyle giriştikleri ilişkilerin, yani Ć¼retim ilişkilerinin tezahĆ¼rleridir.
Eğer bu bƶyleyse, “insanlık durumu” dediğimiz durum ve koşullar karmaşası, Ć¼retim ilişkileriyle bağlantılı, tarihsel, yani değişken/dinamik bir gƶrĆ¼ngĆ¼dĆ¼r; bir Ć¼retim tarzından diğerine, ya da mevcut Ć¼retim ilişkilerinin salınımları ƧerƧevesinde farklılaşır.
Kapitalizmin biƧimlendirdiği “insanlık durumu”nu sanırız en iyi, tarih sahnesinde ilk kez insan-meta ilişkisinin insan-insan ilişkisinin ƶnĆ¼ne geƧmesi, yani meta fetişizmi tanımlar. “TĆ¼m toplumsal etkileşim sĆ¼recinin meta biƧimindeki nesnelerin, yani değişim değerlerinin mĆ¼badelesi biƧiminde gƶrĆ¼ndĆ¼ÄŸĆ¼”[2] bir ortamda, insanĆ®/insana ƶzgĆ¼ olan her şey, piyasaya dĆ¢hil olacak, onun dolayımıyla ifade edilir hĆ¢le gelecektir.[3] Kaldı ki “kĆ¼reselleşme” olarak bilinen sĆ¼reƧ(ler) de, piyasanın kapsamının derinleşip yaygınlaşmasından ibarettir: dĆ¼nyada kapitalist piyasa ilişkilerine dĆ¢hil olmadık tek bir Ć¼cra mezra, piyasa tarafından temellĆ¼k edilmedik tek bir insanĆ® hassa bırakmama, yani her yeri ve her şeyi kapitalist ilişkilere dahil etme yolunda sınır tanımayan kƶklĆ¼ bir sĆ¼reƧ… Uzayı dahi meta ilişkilerine dahil etmeyi tahayyĆ¼l eden bir sĆ¼reƧ
Nitekim, eğer dĆ¼nyanın en derin Ƨukuru olan Guam Ƨukurundan Walmart poşetleri Ƨıkıyorsa, ya da Meksika’nın gĆ¼neyinde, Chiapas bƶlgesinde yaşayan Tzotzil yerlileri senkretik kiliselerinde dĆ¼zenledikleri Pazar ayinlerinde “cin Ƨıkarmak” iƧin Coca Cola tĆ¼ketiyorlar ise, veya Kalahari ƧƶlĆ¼ sakinleri, ‘Kung San’lar birbirleriyle cep telefonuyla iletişim kuruyorlarsa eğer… Ya da tĆ¼m insan duygulanım ve hĆ¢lleri: sevgi, nefret, aile bağları, dostluk, ƶzveri, annelik, babalık, sadakat, şehvet, aylaklık, disiplin, ƶzen, temizlik, pasaklılık, haset, sevecenlik, mahcubiyet, cesaret, Ć¼rkeklik… bir “değişim değeri”ne dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rĆ¼lebilir ya da bir metayla denkleştirilebilir hĆ¢le gelmiş ise… Anlamları kapitalist piyasa ilişkileri tarafından dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rĆ¼lĆ¼yor ve/veya tayin ediliyorsa[4] … GĆ¼nĆ¼mĆ¼zde dĆ¼nyanın manzarasını, ya da “insanlık hĆ¢lini” tayin eden temel dinamiğin kapitalist piyasa ilişkileri olduğunu ƶne sĆ¼rebiliriz rahatlıkla.
Ä°nsan ilişkileri bir kez meta (ya da piyasa) ilişkilerine tabi olduktan sonra, onun salınımları doğrultusunda salınacağı, tabiidir. Krize endeksli bir Ć¼retim ilişkileri biƧimlenişi olan kapitalist piyasa ekonomisinin devrĆ® kriz evreleri ƧerƧevesinde salındığı biliniyor.
Pek Ć¼zerinde durulmayan ise, kapitalizmin (kĆ¼reselleşen) kriz evrelerinde yaşanan “değersizleşme” sĆ¼reƧlerinin yalnız metaları, Ć¼retim araƧlarını ve onları Ć¼retme (Ć¼cretler) ve temellĆ¼k edilme araƧlarını (menkĆ»l ve gayrımenkĆ»l değerler) değil, aynı zamanda, kendilerine endekslenmiş tĆ¼m insanĆ® değerleri de dibe doğru sĆ¼rĆ¼klediğidir.
AƧımlayayım: Krizler, hiƧ kuşku yok ki, kapitalist piyasada dolaşımda olan her şeyin: metaların ve işgĆ¼cĆ¼nĆ¼n değersizleştiği, “ucuzladığı” momentlerdir. Yanı sıra, Ć¼retim araƧları yani fabrikalar, işletmeler ve onlara finansman sağlayan tĆ¼m kurum ve değerler (hisse senetleri, para, emlak/rant, kredi sistemleri…) de değer yitimine uğrar.
Ama kriz sĆ¼reƧlerinde ucuzlayan yalnızca metalar, işgĆ¼cĆ¼, para, hisse senetleri, gayrımenkuller, vb. değildir. Ä°nsan duyguları ve insanĆ® değerler de bu sĆ¼reƧlerde dibe vurur…
* * *
“Ä°nsan duyguları”, “insanĆ® değerler” dedik. En Ƨok “kutsanan”larından birini ele alalım. “Analık” mı dediniz? Buyurun:
“(Hollanda’nın) Ghent kentinde, temmuzda doğan bebek, anne-babası tarafından internete konulan reklamla satışa Ƨıkarıldı. Ƈocuğu olmayan Hollandalı Ƨift doğumdan birkaƧ saat sonra basının 5 ila 10 bin Avro (10 bin ila 20 bin YTL) arasında olduğu yƶnĆ¼nde tahmin yĆ¼rĆ¼ttĆ¼ÄŸĆ¼ bir fiyata bebeği aldı. Ƈocuk Bakım ve Koruma Kurulu ise mahkemeye başvurdu.”
Peki ya insan emeği?
“ABD’de başlayarak tĆ¼m dĆ¼nyaya yayılan kriz 300 bin kişiyi işinden etti. ABD’li Citigroup 52 bin kişi ile en Ƨok iÅŸĆ§i Ƨıkaran grup. Teknoloji ve otomotiv devleri de zorda. ABD’deki sorunlu kredilerle patlak veren kriz yĆ¼zbinlerce Ƨalışanı işinden etti…”
“Ya insan sağlığı” mı dediniz? Mesela “bebek ƶlĆ¼mleri”? Okuyalım:
“Birleşmiş Milletler Ƈocuk Fonu (UNICEF) Doğu Asya ve Pasifik DirektƶrĆ¼ Anapama Rao Singh, etkisi ağırlaşan mali krizin Ƨocuk ƶlĆ¼mleri ve yetersiz beslenen Ƨocuk sayısını arttıracağına yƶnelik kaygısını dile getirdi…”
Evet, kriz sĆ¼reƧleri, ƶzellikle de yoksul Ć¼lkelerde insan sağlığında net bir değersizleşmeye yol aƧmakta:
“Ekonomik krizlerin en gƶzle gƶrĆ¼nĆ¼r sonuƧları gelirlerin dĆ¼ÅŸmesi, işsizliğin artması ve fakirliğin belirginleşmesidir. Kriz dƶnemlerinde hĆ¼kĆ¼metler de sağlık ve eğitim alanlarına yapmış oldukları sosyal harcamaları kısmaktadırlar. 1980’li yılların başında yaşanan Latin Amerika ekonomik krizi ile 1997-1998 yıllarında başlayan Doğu Asya ekonomik krizinin sağlığı olumsuz olarak etkilediği ve sağlık verilerini yaklaşık 15-20 yıl geriye gƶtĆ¼rdĆ¼ÄŸĆ¼ gƶrĆ¼lmĆ¼ÅŸtĆ¼r.”
Bu saptamalar doğru olmasına doğru, ve doğru olduğu ƶlĆ§Ć¼de vahim de… Daha vahimi, piyasa’nın sağlık –ya da insan yaşamı- karşısındaki, insanın kanını donduran şu buz gibi “rasyonelliği” değil mi: “Yoksulluktan kaynaklanan ƶlĆ¼mlerin ƶnlenmesi pek iyi bir şey değildir. Ć‡Ć¼nkĆ¼ bu gelecekte nĆ¼fus artışına ve dolayısıyla da daha fazla yoksulluğa bağlı ƶlĆ¼mlere yol aƧacaktır.”[5]
Sƶz sağlıktan aƧılmışken, “akıl sağlığı”yla devam edelim mi? İşte iki gĆ¼ncel haber:
“DĆ¼nya Sağlık ƖrgĆ¼tĆ¼ (WHO), 10 Ekim DĆ¼nya Ruh Sağlığı GĆ¼nĆ¼’nde gelişmekte olan Ć¼lkelerdeki ruh hastalarının tedaviye ulaşamadığına dikkat Ƨekti. WHO yetkilileri, yoksul Ć¼lkelerde dƶrt ruh hastasından en az Ć¼Ć§Ć¼nĆ¼n tedavi gƶremediğini, hĆ¼kĆ¼metlerin ruh sağlığına daha fazla para ayırması gerektiğini belirtti. Tablo TĆ¼rkiye’de de pek iƧ aƧıcı değil. Psikiyatri Derneği Başkanı Dr. Şeref Ɩzer’e gƶre, TĆ¼rkiye’de 15-55 yaş nĆ¼fusta en yaygın beş hastalıktan biri depresyon ve anksiyete bozuklukları…”
“Bunlar doğrudan ekonomik gƶstergelerle ilgili konular. Bu nedenle krizden etkilenmeleri doğaldır. Ama bir de doğrudan paraya endekslenemeyecek olanlar var” mı diyorsunuz? Ɩrneğin bĆ¼yĆ¼klere saygı gibi geleneksel değerlerimiz? Bakalım:
“Aksaray’da 3 Ƨocuk, Kurban Bayramı’nda el ƶpme bahanesiyle kapısını Ƨaldıkları 46 yaşındaki A.K.’yi ƶnce dƶvdĆ¼, sonra tecavĆ¼z edip 1000 YTL’sini gasp etti. Zanlılar 15 yaşındaki A.U., kardeşi 14 yaşındaki E.U ve arkadaşı 14 yaşındaki Ä°.B., kaƧtıkları Ankara’da polis tarafından yakalanarak cezaevine konuldu.”
Veya “kĆ¼Ć§Ć¼klere sevgi”?
“Hatay’ın Ä°skenderun Ä°lƧesi’nde, erkek torunu olmasını isteyen 46 yaşındaki Sevi Gƶk’Ć¼n, gelini MĆ¼zeyyen Gƶk’Ć¼n 4 ay ƶnce dĆ¼nyaya getirdiği bebeği Hatice’yi dƶverek ƶldĆ¼rĆ¼ldĆ¼kten sonra kundağa sarıp kanala attığı iddia edildi.”
Ya da “aile bağları?”
“KĆ¼Ć§Ć¼kƧekmece’de B.K.’nın ƶz kızı 16 yaşındaki E.’ye 9 yıldır tecavĆ¼z ettiği ortaya Ƨıktı. ƜƧ kez kĆ¼rtaj yaptırdığı Ć¶ÄŸrenildi… Babanın kızına defalarca tecavĆ¼z ettiğini E.’nin annesi ve babaannesinin bildiği ancak korkularından sustukları ƶne sĆ¼rĆ¼ldĆ¼. E., annesinin kendisine ‘Babanı sƶyleme. Daha ƶnce Ƨıktığın erkek arkadaşının ismini ver’ dediğini sƶylediği de Ć¶ÄŸrenildi.”
Peki ya aşk? Evlilik? Akrabalık ilişkileri?
“Kadın Dayanışma Vakfı’nın Ankara’daki gecekondularda yaşayan kadınlar arasında yaptığı araştırma ise kadınların yĆ¼zde 97’sinin kocalarının saldırısına uğradığını tespit ediyor. Ankara Tabip Odası’nın yaptığı araştırmaya gƶre ise, kadınların yĆ¼zde 58’i yalnızca kocalarından, nişanlılarından, erkek arkadaşlarından ve erkek kardeşlerinden değil, kadın akrabalar da dahil olmak Ć¼zere kocalarının ailesi tarafından da şiddete maruz kalıyor.”
“Doğruluk, dĆ¼rĆ¼stlĆ¼k” mĆ¼ dediniz?
“Ankara GenƧ İşadamları Derneği’nin yaptırdığı, ‘GenƧlik, Ä°tibar, İş Hayatı ve Gelecek Araştırması’ anketi, TĆ¼rkiye’de yaşayan genƧlerin Ƨoğunluğunun Ć¼lkenin geleceğinden Ć¼mitsiz olduğunu ortaya koydu. GenƧlerin ƶnemli bir bƶlĆ¼mĆ¼ rĆ¼ÅŸvetle vergi kaƧırmayı da doğal buluyor.”
Ya da daha “harbĆ®” değerlerimiz? Mesela “delikanlılık raconu”?
“Bursa’da jandarma tarafından dĆ¼zenlenen operasyonda, pitbull kƶpekleriyle korkutup tecavĆ¼z ettikleri genƧ kızların gƶrĆ¼ntĆ¼lerini kaydedip, tehdit ve şantajla fuhuş yaptırdıkları ƶne sĆ¼rĆ¼len Ƨete ele geƧirildi… Ƈete elemanlarının bir bƶlĆ¼mĆ¼nĆ¼n lise Ć¶ÄŸrencilerinin de aralarında bulunduğu kızları arkadaşlık kurarak kandırdığı belirlendi. Ƈete Ć¼yelerinin evlerine gƶtĆ¼rdĆ¼kleri genƧ kızları 4 pitbull kƶpeğiyle tehdit ederek tecavĆ¼z ettikleri, kaydettikleri gƶrĆ¼ntĆ¼leri ailelerine yollama tehdidiyle kızları fuhuşa zorladıkları anlaşıldı. Bu kişilerin Ƨok sayıda yaralama, yağma ve tehdit olayının da faili olduğu belirlendi.”
“Gƶsterişten kaƧınma, sadelik, alƧakgƶnĆ¼llĆ¼lĆ¼k, tokgƶzlĆ¼lĆ¼k” mĆ¼ diyorsunuz?
“TĆ¼rkiye’de televizyon izleyicisinin yıllardır vazgeƧemediği programların başını yarışmalar Ƨekiyor. Hele bir de bol ƶdĆ¼llĆ¼ yarışma Ć¼nlĆ¼ bir tip tarafından sunulunca reytingleri sallıyor. Ä°stanbul Serbest Muhasebeci ve Mali MĆ¼ÅŸavirler Odası’nın (Ä°SMMMO) ‘Hayaller Yarışıyor’ başlıklı araştırmasına gƶre, televizyonlarındaki yarışma programlarına ilgi artıyor, her 100 yetişkinden 15’i yarışmacı olmak istiyor. Ä°SMMMO’dan yapılan yazılı aƧıklamada yer verilen araştırmaya gƶre, TĆ¼rkiye’de yaklaşık 2.5 milyon insan yarışma programlarına yarışmacı olmak iƧin başvurdu ve sırada bekliyor.”
Ve nihayet: “En kutsal değer, Ä°nsan yaşamı”, diyorsanız, bunun tezatlı iki boyutu var. AƧlıktan kırılan yoksullar ve birbiri peşisıra canlarına kıyan Ć¼nlĆ¼ iş adamları.
“BM Tarım ve Gıda ƖrgĆ¼tĆ¼’nĆ¼n (FAO) yayımladığı rapora gƶre dĆ¼nyada 963 milyon kişinin 2008’de aƧlık Ƨektiği ortaya Ƨıktı. Bu da 2007 ile kıyaslandığında 40 milyon artışa denk geliyor. Raporda bu bilanƧonun ƶzellikle gıda fiyatlarının artışı ve ekonomik krizden dolayı ağırlaştığı kaydedildi. KƶtĆ¼ beslenmeden en fazla etkilenen bƶlgeler Asya ve Sahra Altı Afrika’sı olarak dikkat Ƨekiyor.”
En yoksul Ć¼lkelerde yaşayan milyonlarca insan aƧlıktan, susuzluktan, ƶnlenebilir salgın hastalıklardan, etnik/dinsel boğazlaşmalardan kırılıyor. Peki ya “en zenginler”? Onların keyfi yerinde mi? KĆ¼resel kapitalizmin krizinin patlak vermesiyle birlikte, ƶnce finans sektƶrĆ¼nde başladı intihar salvosu…
“- Ä°sviƧre’de, dĆ¼nyanın en zenginlerinin 300 milyar dolarını yƶneten Julius Baer bankasının 52 yaşındaki CEO’su Alex Widmer, Lehman Brothers’ın iflasından kısa bir sĆ¼re sonra evinde ƶlĆ¼ bulundu.
- Yeni Zelandalı Ć¼nlĆ¼ finans uzmanı ve Ä°ngiltere’de yatırım şirketi Olivant Advisers’in CEO’su Kirk Stephenson, Londra’da hızlı tren raylarına atlayarak intihar etti.
- YĆ¼zyılın dolandırıcısı Nasdaq eski Başkanı Bernard Madoff’a 1.4 milyar dolar kaptıran Access Ä°nternational CEO’su Fransa’nın Ć¼nlĆ¼ finans uzmanlarından Thierry de la Villehuchet, Newyork’ta bir gƶkdelenin 22. katındaki ofisinde bileklerini keserek canına kıydı.
- HSBC bankasının TĆ¼rkiye’den de sorumlu sigorta departmanının mĆ¼dĆ¼rĆ¼ 49 yaşındaki Christen Schnor, Londra’da 5 yıldızlı bir otel odasında, kendisini gardırop demirine kemeriyle asarak hayatına son verdi.”
Salgın, ardından “reel sektƶr”e sıƧradı:
“Ekonomik kriz sebebiyle intihar eden işadamlarına yenileri eklendi. DĆ¼nyanın en zengin 94’Ć¼ncĆ¼ insanı Adolf Merckle, tren altına atlayarak, ABD’li gayrimenkul mĆ¼zayede şirketi Sheldon Good’un başkanı Steven Good da tabancayla intihar etti.”
Ä°ntihar dalgasından TĆ¼rkiye de bağışık değil:
“- AKP Yalova Ƈiftlikkƶy ilƧesi eski Başkan Yardımcısı 58 yaşındaki Erkan Başaran, piyasaya 100 bin liralık borcunu ƶdeyemeyince, evde başına tabancasını dayayıp intihar etti.
- Ƈorum’da 28 yaşındaki market işletmecisi Ali Ƈoban, borƧlarını ƶdeme umudunu kaybedince, işyerinde tabancasından Ƨıkan tek kurşunla hayatına son verdi...”
* * *
Evet. Yalnızca menkul/gayrımenkul kıymetlerde bir değersizleşme değil, yaşadığımız. Aynı zamanda “insanĆ® değerler” de dibe vurmakta. İşin Ć¼rkĆ¼ntĆ¼ veren yanı, kapitalizm kĆ¼reselleştiği, yani kĆ¼resel piyasaya dahil olmadık bir dĆ¼nya bucağı kalmadığı ve kĆ¼resel tĆ¼ketim toplumunda metaya dƶnĆ¼ÅŸtĆ¼rĆ¼lmedik en kĆ¼Ć§Ć¼k bir insanĆ® hassa kırıntısı kalmadığı ƶlĆ§Ć¼de, değersizleşme de “topyekĆ»n” bir nitelik kazanıyor. Unutulmasın, “1929 buhranında dĆ¼nya nĆ¼fusunun Ć¼Ć§te ikisi kırsal kesimde yaşıyordu. Hayatlarını kendi mahsulleriyle idame ettirebildiler. BugĆ¼n insanların yarısından fazlası şehirlerde. Aileler kĆ¼Ć§Ć¼ldĆ¼, bağlar gevşedi. İşsiz kalmak, aƧ kalmak demek.”[6] Bir başka deyişle, 1929 krizinde insanlığın bĆ¼yĆ¼k bƶlĆ¼mĆ¼, piyasa ağının dışında bulunduğundan, ya da dışına Ƨıkma olanağına sahip olduğundan, değersizleşme bu denli toptan olmadı.
Bu nedenle, mevcut krizi bir “uygarlık krizi” olarak tanımlayan BM Ä°nsan Hakları Danışma Kurulu Ć¼yesi Jean Ziegler,[7] haklıdır. YeryĆ¼zĆ¼nde yaşamı tehdit eden “kĆ¼resel ısınma” karşısında dĆ¼ÅŸĆ¼nebildiği tek alternatif “etanol” olan, yani otomobilden vazgeƧmemek iƧin mısır Ć¼reticisi Ć¼lkelerin halklarını aƧlığa mahkĆ»m etmekten Ƨekinmeyen kapitalist “uygarlık” ƧƶkĆ¼ÅŸĆ¼n eşiğine gelmiştir. Bu son “kriz”den Ƨıkma/restorasyon olanağı ne olursa olsun, kapitalist-olmayan bir uygarlığı tasarlama ve hayata geƧirmenin zamanı Ƨoktan geldi de geƧiyor bile... Ɩyle gƶzĆ¼kĆ¼yor ki, bu başarılamazsa, ƶnĆ¼mĆ¼zde “kırk katır/kırk satır” aƧmazından başka bir Ƨare kalmayacak…
26 Ocak 2009 09:06:19, Ankara
N O T L A R
[*] 31 Ocak 2009 tarihinde ƖzgĆ¼r Ɯniversite’de (Ankara) “Kriz ve Ä°nsanlık Durumu” başlığıyla verilen Konferans da yapılan konuşma… Sosyalist Demokrasi, Yıl:4, No:75, 7 Şubat 2009…
[1] Fransız AtasƶzĆ¼.
[2] J. Israel, Alienation, From Marx to Modern Sociology, Boston, Allyn and Bacon, 1971, ss.272-73.
[3] Ayrıntılı bir okuma iƧin bkz. S.Ɩzbudun, G. MĆ”rcus, T. Demirer, Yabancılaşma Ve… Ɯtopya Yayınları, Ankara, 2008.
[4] Ƈarpıcı bir ƶrneği, Quand la misĆØre chasse la pauvretĆ© (Sefalet Yoksulluğu Kovduğunda) başlıklı kitabında (Paris/Arles, Fayard/Actes Sud, 2003) Majid Rahnema veriyor: “Yoksulluk binlerce yıl boyunca‘sıradan ƶlĆ¼mlĆ¼ler’ iƧin, hem gƶreli bir saygınlık iƧerisinde yaşamaya olanak sağlayan hem de sefalete karşı mĆ¼cadeleye olanak tanıyan, basit ve sĆ¼rdĆ¼rĆ¼lebilir (convivial) bir yaşam tarzı olageldi. Modern iktisat, bu yaşam tarzını karalayıp toplumsal olarak yaratılmış gereksinimlere dayalı bir başkasıyla değiştirmek adına, insanların devasa Ƨoğunluğunu misli gƶrĆ¼lmemiş bir sefalete mahkĆ»m kıldı. (…) Sefalet, Ć¼topik bir zenginleşme adına, yoksulluğu ve onunla birlikte, modernitenin şafağına dek yoksullara saygın bir yaşam sĆ¼rdĆ¼rme olanağını sağlayan geƧim tarzlarını ‘kovmayı’ başardığına gƶre, bu sonuncular sefalete geƧit vermeme gĆ¼cĆ¼nĆ¼ kendilerinde bulabilecekler midir?” (M. Rahnema, J. Robert, La puissance des pauvres, Actes Sud, Paris, 2008: 15-16.)
[5] T. Pogge’dan aktaran: Nadim Macit, “Siyasetin Dili Değişecek”, Cumhuriyet Strateji, Yıl:5, No:233, 15 Aralık 2008, s.12-13.
[6] GĆ¼ndĆ¼z Vassaf, “DĆ¼nya Nereye Gidiyor?”, Radikal, 30 Kasım 2008, s.22.
[7] L’HumanitĆ©, International, 14 Kasım 2008

Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Ɩne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGƖRƜDEN EŞİTLİĞE: TƜRKLERLE ERMENÄ°LER ARASINDAKÄ° GƜƇ Ä°LİŞKÄ°LERÄ°NÄ° BÄ°R SÄ°VÄ°L HAKLAR MODELÄ° ARACILIĞIYLA DEĞİŞTÄ°RMEK,1,“KOBANƊ’NÄ°N ‘BÄ°Z’Ä°MLE NE ALƂKƂSI VAR?,1,“NEFRET SUƇLARI” VE “ZEHÄ°RLÄ° KAN” ƜZERÄ°NE,1,1 MAYIS 2015’DE Ä°STÄ°KAMET(Ä°MÄ°Z) -2014’TE OLDUĞU GÄ°BÄ°!- TAKSÄ°M,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)Ä°,1,1 MAYIS’A GÄ°DERKEN: AKP KADINLAR İƇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKÄ°M DEVRÄ°MÄ°’NÄ°N ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENÄ° GERƇEĞİNÄ°N TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLƜL 2010 SONRASI,1,12 EYLƜL KÄ°ME KARŞIYDI?,1,12 EYLƜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLƜL’Ɯ YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’Ä°N 50. YILINDA SARI YELEKLÄ°LER,1,2013,1,2014,1,2014 İƇİN 2013’ƜN 1 MAYIS DERSLERÄ°,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YÄ°NE YENÄ°DEN ISRARLA TAKSÄ°M,1,2016,1,2018,1,2019: YERKƜREDE VE COĞRAFYAMIZDA Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI(MIZ),1,23 NÄ°SAN BÄ°TTÄ° ‘KUTLU DOĞUM’ VERELÄ°M,1,24 HAZÄ°RAN SEƇİM(LER)Ä° VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZÄ°RAN 2015 SEƇİMLERÄ°’NE DAÄ°R -GEREKƇELÄ°- TAVRIMIZ,1,7 HAZÄ°RAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BÄ°R YOLCULUK,1,ABD EMPERYALÄ°ZMÄ° VE VENEZƜELLA 2019,1,AƇIK SƖZLƜ OLMAK Ä°YÄ°DÄ°R (7 HAZÄ°RAN SONRASINA DAÄ°R DEĞERLENDÄ°RME),1,ADALET: ANTROPOLOJÄ°K BÄ°R BAKIŞ,1,afis,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE’N)Ä°N ƖTESÄ°DÄ°R,1,AFRÄ°N (VE SURÄ°YE),1,AKADEMÄ°NÄ°N ƖZGƜRLƜĞƜ İƇİN,1,akademisyen,2,AKADEMÄ°SYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SÄ°ZLERÄ°,1,akp,36,AKP Ä°KTÄ°DARI VE GƜNDELÄ°K HAYATIN Ä°SLƂMÄ°LEŞTÄ°RÄ°LMESÄ°,1,AKP Ä°SLƂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NÄ°N ‘KƜLTƜR POLÄ°TÄ°KALARI’?,1,AKP’NÄ°N “DERÄ°N DEVLET”Ä°,1,AKP’NÄ°N “KINDER KUCHE KIRCHE”SÄ°,1,AKP’NÄ°N “MUHAFAZAKƂR”LIĞI NEYE DENK DĆœÅžER,1,AKP’NÄ°N “ORGANÄ°K AYDINLARI” VE HAZÄ°RAN KALKIŞMASI,1,AKP’NÄ°N BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ° MÄ° DEDÄ°NÄ°Z,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°: MÄ°LLÄ°YETƇİ MANEVÄ°YATƇI VE PÄ°YASACI,1,AKP’NÄ°N EĞİTÄ°M SÄ°STEMÄ°YLE Ä°MTÄ°HANI,1,AKP’NÄ°N KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GÄ°BÄ° ƖLMEK,1,AKP’NÄ°N MUHAFAZAKƂRLIĞI Ä°SLƂMCILIĞI NEOLÄ°BERALÄ°ZMÄ° VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktĆ¼el,2,ALEVƎLÄ°K VE SINIF MƜCADELESÄ°: KƜLTƜR VE EKONOMÄ° POLÄ°TÄ°K,1,aleviler,1,amerika,1,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJÄ°: NASIL VE NİƇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKÄ°” ƜZERÄ°NE,1,ATAERKÄ°L PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BÄ°RLİĞİ: ƇOKKƜLTƜRCƜLƜĞƜN “KRÄ°ZÄ°”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,27,AYŞE ƖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,7,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MÄ°ZAH YA DA HİƇ!,1,BE ZÄ°MAN JƎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERÄ°,1,BEKLE BÄ°ZÄ° -YENÄ°DEN- TAKSÄ°M,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BÄ°R “ELEŞTÄ°RÄ°”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BÄ°R “Ä°MKƂNSIZ AŞK” HÄ°KƂYESÄ°: “AKADEMÄ° VE ƖZGƜRLƜK,1,BÄ°R “PRAKSÄ°S ANTROPOLOJÄ°SÄ°” İƇİN,1,BÄ°R AYDIN(LIK) HƂLÄ° FÄ°KRET BAŞKAYA,1,BÄ°R DAHA ASLA DÄ°YEBÄ°LMEK İƇİN: GƖZALTINDA KAYIPLAR,1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR (YENÄ°DEN-)ƜRETME ARACI OLARAK MOBBÄ°NG[*],1,BÄ°R Ä°KTÄ°DAR ARACI OLARAK KORKU,1,BÄ°R KEZ DAHA “TERƖR” MƜ,1,BÄ°R KÄ°MLÄ°K SÄ°YASETÄ° OLARAK MÄ°LLÄ°YETƇİLÄ°K VE IRKƇILIK,1,BÄ°R MÄ°LAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BÄ°YOLOJÄ° KADER MÄ°? ya da “FITRAT”A DAÄ°R,1,BÄ°ZÄ°M DELÄ°LERÄ°MÄ°Z,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bƶlge,3,BU 12 EYLƜL REJÄ°MÄ°… BURADAN ƇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELƂL? (YA DA “GULYABANÄ°” KÄ°M),1,BUGƜN ADNAN YƜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DƖKTƜKLERÄ° KAN,1,cevre,12,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VÄ°LLERÄ° VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,12,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SÄ°STEMÄ° VEYA BU KADAR YETKÄ°YÄ° BABANIZA VERÄ°R MÄ°YDÄ°NÄ°Z,1,Ƈile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gƶzlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ƇOCUKLAR ƖLMESÄ°N DEMEK TERƖR SUƇU MU,1,ƇOCUKLARININ ETÄ°YLE BESLENEN ƜLKE,1,ƇƖZƜMƜN SOSYO-EKONOMÄ°K YANI,1,DAĞLAR ERÄ°RSE – ZEVEBƂN,1,DAÄ°MA YAŞAYACAKTIR Ä°SMÄ°YLE MƜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GÄ°RİŞİMÄ° VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELÄ° DUMRUL’UN “KENTSEL DƖNĆœÅžĆœM”Ɯ ya da YOLSUZLUK RANTIN Ä°KÄ°Z KARDEŞİDÄ°R,1,DEMÄ°RÄ°N TUNCUNA Ä°NSANIN...,1,demokrasi,1,DEMOKRATÄ°KLEŞ-ME PAKETÄ°,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETÄ°N ERKEKLERÄ° YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ƖNLENMEZ,1,DEVLETÄ°N KƜRTAJI: ROBOSKƎ,1,DEVLETLƛLAR,1,devrim,8,DİĞERLERÄ° VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DÄ°NLER Ä°SLƂM VE KADIN BEDENÄ°,1,dinleti,1,DÄ°RENEN DAMAR[*] ƇƜRƜMEYEN,1,direnis,3,dunya,5,dĆ¼nya,53,dĆ¼sĆ¼nce ƶzgĆ¼rlĆ¼gĆ¼,2,EGEMENLERÄ°N “PYRRHUS ZAFERÄ°”: F-TÄ°PÄ°,1,egitim,12,EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° SOSYALÄ°ZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTÄ°RÄ° HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,15,emekciler,3,EMEKƇİLER İŞSÄ°ZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,7,EMPERYALÄ°ZM- T. “C” VE AFRÄ°N,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALÄ°ZM ƜZERÄ°NE NOTLAR,1,ERCAN BÄ°NAY’DAN (BAFRA T TÄ°PÄ°) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ƖZGƜRLƜK,1,ermeniler,4,ESKÄ°(MEYEN)/ YENÄ° TƜRKÄ°YE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ƇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,6,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,1,feminist,1,FÄ°DEL İƇİN SANCAĞI YARIYA Ä°NDÄ°RMEYÄ°N DAHA DA YƜKSELTÄ°N,1,FRIEDRICH ENGELS VE AÄ°LENÄ°N,1,genclik,2,GERƇEKTEN DE NEDÄ°R TERƖR,1,GƖBEKLÄ°TEPE BÄ°ZE NEYÄ° ANLATIYOR,1,gĆ¼ncel,3,gĆ¼ndem,11,GƜNDEM’E DƜNE VE BUGƜNE DAÄ°R,1,HAFIZASINI YÄ°TÄ°RMEYEN “DERSÄ°M’E AĞIT,1,hakkinda,1,HƂL ƜLKEYÄ° KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HƂL VE GÄ°DİŞ(Ä°MÄ°Z),1,HANGÄ°MÄ°Z ƖZGƜRƜZ KÄ°,1,hareketler,1,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTÄ°R YANÄ° HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GƜN DƖRT Ä°ÅžĆ‡Ä° BEŞ KADIN,1,HER KƖYDE BÄ°R “KƖPEK” VARDIR,1,HİƇLEŞTÄ°RÄ°LME KAYGISINDAN ƖFKEYE SARI YELEKLÄ°LER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,31,IŞILTILI VE “TEHLÄ°KELÄ°” BÄ°R KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE Ä°SLƂMCI “FEMÄ°NÄ°STLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,Ä°FADE ƖZGƜR(LƜĞƜ) MƜ,1,Ä°FADE ƖZGƜRLƜĞƜ VAZGEƇİLEMEZ ƖNCELÄ°KLÄ° DEĞERDÄ°R,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,Ä°SLƂMCI-MUHAFAZAKƂRIN ZÄ°HÄ°N HARÄ°TASINDA BÄ°R GEZÄ°NTÄ°: “NASIL BÄ°R KADIN(LIK),1,Ä°STANBUL SEƇİMÄ° - BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,isyan,15,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLÄ°AMIN 40. YILINDA TAKSÄ°M,1,Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFININ KADINLAŞMASI,1,Ä°TÄ°RAZ VE ELEŞTÄ°RÄ° “HAZIROL”DA DURMAZ,1,Ä°YÄ° KÄ° YAŞADILAR Ä°YÄ° KÄ° YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRÄ°M(LER),1,KADINLAR KAPÄ°TALÄ°ZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERƇEKTEN DE “SINIFLAR-ƜSTƜ” MƜ,1,KADINLAR İƇİN OLABÄ°LECEK EN KƖTƜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAÄ°R,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSÄ°ZM’SÄ°Z OLUR MU,1,kadin,55,kadinlar,11,KALBÄ°M(Ä°Z) CÄ°ZRE’DEDÄ°R,1,kapitalizm,19,KAPÄ°TALÄ°ZM KƜLTƜR DÄ°RENİŞ,1,KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N KENDÄ°NÄ° Ä°MHASI: NEOLÄ°BERALÄ°ZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HƜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTÄ° (YOKSULLARINDAN) TEMÄ°ZLEMEK,1,KEŞFEDÄ°LMEMİŞ GELECEĞİN BİƇİMLENMESÄ° İƇİNDÄ° SAMÄ°R AMÄ°N,1,kitap,35,KOBANƊ BÄ°ZÄ°MDÄ°R BÄ°Z KOBANƊ’YÄ°Z,1,KOLEKTÄ°F BÄ°R DEVLET CÄ°NAYETÄ°: HRANT DÄ°NK,1,komĆ¼nizm,4,kriz,49,KRÄ°Z SAVAŞ VE Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI ƜZERÄ°NE GƖRĆœÅžLER,1,KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*],1,KƜLTƜR “YERLÄ° VE MÄ°LLÄ°” MÄ°DÄ°R?YA DA NEDÄ°R,1,kĆ¼ltĆ¼r sanat,29,KƜRESEL KƜLTƜR” MƜ,1,kĆ¼rt sorunu,1,laiklik,1,LAÄ°KLÄ°K MÄ° HANGÄ°SÄ°,1,latin amerika,11,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ - 1/ BREZÄ°LYA ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA: SAĞIN GERÄ° DƖNĆœÅžĆœ-2/ PARAGUAY: “TEKNÄ°K DARBE,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DA BARIŞ SƜREƇLERÄ°,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’DAN “BARIŞ SƜREƇLERÄ°”: EL SALVADOR ƖRNEĞİ,1,LATÄ°N AMERÄ°KA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,2,LƜZUM” ƜZERE: BÄ°R KEZ DAHA Ä°STANBUL SEƇİMÄ°,1,MAĞLUP MU DENÄ°R ŞİMDÄ° ONLARA?,1,MARKSÄ°ST-LENÄ°NÄ°ST ROMAN YAZARI : VEDAT TƜRKALÄ°,1,marksizm,5,MARKSÄ°ZM + V. Ä°. LENÄ°N = EKÄ°M DEVRÄ°MÄ° (NOTLARI),1,MARKSÄ°ZM AÄ°LE AŞK CÄ°NSELLÄ°K ƜZERÄ°NE SƖYLEŞİ,1,MARKSÄ°ZM VE KADIN ƜZERÄ°NE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSÄ°ZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DĆœÅžĆœNCE DƜNYASINA BÄ°R SEYAHAT: ETNOLOJÄ° DEFTERLERÄ°,1,MARX’TAN ƖĞRENEN BÄ°R ƇUKUROVALI: OKTAY ETÄ°MAN,1,MASKELÄ° FAŞİZM: “POPƜLÄ°ST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI Ä°YÄ° BÄ°LMEZDÄ°K,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DĆœÅžĆœ LAMBORGHÄ°NÄ°LER VE DƜNYAYI DEĞİŞTÄ°REBÄ°LMEK,1,mĆ¼cadele,12,MƜCADELE BOYU BÄ°R YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MƜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIƇ,1,NE OLDU O “Ä°MTÄ°YAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KÄ°TLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMÄ°NÄ°ST” MÄ°,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’DE MUHAFAZAKƂRLAŞMA/ DĆœÅžKƜNLEŞME DÄ°YALEKTİĞİ,1,NEO-LÄ°BERAL TƜRKÄ°YE’NÄ°N “EN ALTTAKÄ°LER”Ä°: Ä°ÅžĆ‡Ä° SINIFI KƜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,10,newroz,1,NÄ°CE ONYILLARA ‘YENÄ°KAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GƜN BU ƜLKEDE. O GƜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ƖLƜMSƜZDƜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(Ä°MÄ°Z,1,ONLAR ƇALIP ƇIRPTIKƇA BÄ°Z YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORƇUN,1,ortadogu,8,ORTADOĞU’DA BÄ°R KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “Ä°HYA” ETMEK: AKP’NÄ°N TƖRENLERÄ°,1,OTUZƜƇ KOR DĆœÅžTƜ YƜREĞİMÄ°ZE…,1,ƖFKELENÄ°NCE ƇOK GƜZEL OLUYORSUN TƜRKÄ°YE,1,ƖFORÄ°NÄ°N ORTASINDA,1,ƖĞRETTÄ°KLERÄ° HATIRLATTIKLARIYLA GREÄ°F DÄ°RENİŞİ,1,ƖLƜMSƜZ ABÄ°(MÄ°Z) OKTAY ETÄ°MAN,1,ƖRGƜTLƜ MƜCADELE ETİĞİ VE SOSYALÄ°ST DEMOKRAS,1,ƶteki,25,ƖZEL MƜLKÄ°YETÄ°N DEVLETÄ°N KƖKENÄ° ƜZERÄ°NE,1,ƖZERKLÄ°KƇİ ANAYASA SONRASINDA BOLÄ°VYA DERSLERÄ°,1,ƖZGECAN’IN KATLÄ°NÄ°N AKP’YLE NE Ä°LGÄ°SÄ° VAR,1,ƶzgeƧmis,1,ƶzgĆ¼rlĆ¼k,2,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANÄ°NÄ°N (“YENÄ°”) REJÄ°MÄ°,1,PARÄ°S KATLÄ°AMI “BARIŞ SƜRECÄ°” VE HESAPLAŞMA,1,politika,11,POPƜLER KƜLTƜRE ELEŞTÄ°REL BAKIŞLAR - KISA BÄ°R TARÄ°HƇE,1,protesto,2,RECEP’Ä°N TƜRKƜ(/ŞİİR)LERÄ°,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKÄ°’NÄ°N KANAYAN KARANFÄ°LÄ°,1,rƶportaj,12,SAHÄ° “VESAYET (REJÄ°MÄ°)” KALKTI MI,1,SAHÄ°CÄ° OLMAK,1,savas,3,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ƜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ƇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,17,secimler,4,seƧim,5,SEƇİMLERÄ°N SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ƇƜRƜMENÄ°N RESMÄ°NÄ° ƇİZEBÄ°LÄ°R MÄ°SÄ°N ABÄ°DÄ°N?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTÄ°M MANZARALARI,1,SEN MÄ°SÄ°N “BARIŞ” DÄ°YEN,1,sibel ƶzbudun,1,sinifsal bakis,8,SÄ°VAS KATLÄ°AMI O GƜN ORADA BÄ°TMEDÄ°,1,siyonizm,2,SÄ°YONÄ°ZM ANTÄ°-SEMÄ°TÄ°ZM VE BÄ°R “MUGALATA” ƜZERÄ°NE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BÄ°LÄ°MLER: BÄ°R ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,10,SOYKIRIM ƜZERÄ°NE RESMƎ SƖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,sƶylesi,1,sƶyleşi,2,SƖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ƜZERÄ°NE,1,suriye,2,SURUƇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKƇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKƇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELÄ° DUMRULLARI: ƖZELLEŞTÄ°RMELER,1,SƜREKLÄ°LEŞTÄ°RÄ°LEN OHAL VE,1,ŞİDDET MÄ° MEŞRUÄ°YET YÄ°TÄ°MÄ° MÄ°,1,ŞİDDET NEDEN KAPÄ°TALÄ°ZMÄ°N “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,11,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,14,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercĆ¼me,2,terƶr,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KÄ°TAPLI Ä°NSANDAN KORKARIM,1,TOTALÄ°TARYANÄ°ZMÄ° SOKAKTA ALT EDEBÄ°LMEK,1,TOTALÄ°TERLEŞMEYE Ä°HVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TƖREN ULUS-DEVLET Ä°KTÄ°DAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tĆ¼ketim,1,TĆ¼rk Akademiası: GerƧekten kadınlar iƧin Bir Cennet mi,1,TƜRK HALKI BARIÅžĆ‡I MI,1,TƜRK(Ä°YE) Ä°SLƂMI’NDA KADIN OLMAK,1,tĆ¼rkiye,77,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHÄ°T OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,Ć¼niversite,6,ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° ƖLDƜRMENÄ°N SEKÄ°Z YOLU (YA DA ƜNÄ°VERSÄ°TE PÄ°YASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETÄ°N ALTERNATÄ°FÄ° VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İƇİN YEREL SEƇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZƜELLA VE EMPERYALÄ°ZM KONUSU,1,VESAYET REJÄ°MÄ°” ƖLDƜ YAŞASIN “Ä°LERÄ° DEMOKRASÄ°,1,video,24,VURUN “ƖTEKÄ°”NE,1,YA SEV YA TERKET: BÄ°R BÄ°AT ARACI OLARAK MOBBÄ°NG,1,YA SOSYALÄ°ZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDÄ°NÄ°Z,1,yasam,17,YENÄ° TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENÄ°”,1,yeni yil,2,YENÄ° YƖK YASA TASLAĞI ƜZERÄ°NE: PÄ°YASA ƜNÄ°VERSÄ°TEYÄ° YUTARKEN,1,YENÄ°DEN HAYKIRABÄ°LMEK: “YERÄ°MÄ°Z MUTFAK DEĞİL DƜNYA,1,YERELÄ° BÄ°RLÄ°KTE YƖNETMEK - NASIL BÄ°R DƜNYA Ä°STÄ°YORSAK ƖYLE BÄ°R YEREL YƖNETÄ°M,1,YILDIZLARIN GƜNCESÄ°NÄ° TUTAN ADAM: CENGÄ°Z GƜNDOĞDU,1,yƶk,3,yƶnetim,1,YƜREĞİMÄ°ZDE,1,ZAPATÄ°STALARIN 33. YILI: BÄ°R DEĞERLENDÄ°RME,1,ZEYTÄ°NLİĞİ ZÄ°NDAN YAPAN SÄ°STEMATÄ°K ZULME DÄ°RENENLER,1,ZÄ°NDAN(LAR)IN TƜRKƇESÄ°,1,ZORUNLU BÄ°R AƇIKLAMA (II)… VE BÄ°R EKLEME,1,
ltr
item
sibelšŸ‚ƶzbudun: KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*]
KRÄ°ZDEN Ä°NSAN MANZARALARI[*]
//img2.blogblog.com/img/video_object.png
sibelšŸ‚ƶzbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2012/12/krizden-insan-manzaralari.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2012/12/krizden-insan-manzaralari.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gƶr BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara BĆ¼tĆ¼n Yayinlar Ä°steğiniz gƶnderi bulunamadı Ana Sayfaya Dƶn Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika ƶnce $$1$$ minutes ago 1 saat ƶnce $$1$$ hours ago dĆ¼n $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy