$type=slider$cate=5$meta=0$cate=4$show=home$rm=0

“MAĞLUP MU DENİR ŞİMDİ ONLARA?”[*]

“Ki insanlar rüya görmüyor Ve sıfır nedir biliyorlar Düş kuranlarsa çoktandır Meczup sayılıyor artık.” [1] “Yenildiler./Ye...



“Ki insanlar rüya görmüyor
Ve sıfır nedir biliyorlar
Düş kuranlarsa çoktandır
Meczup sayılıyor artık.”[1]

“Yenildiler./Yenenler, yenilenlerin/ dikişsiz ak gömleğine sildiler/ kılıçlarının kanını.”
Ve devam eder Usta:
“Tarihsel, sosyal, ekonomik şartların/ zaruri neticesi bu! deme, bilirim!/O dediğin nesnenin önünde kafamla eğilirim./ Ama bu yürek/ o, bu dilden anlamaz pek./ O, ‘hey gidi kambur felek,/ hey gidi kahpe devran hey’,/ der.
Veyl ettiği, Şeyh Bedreddin şakirdi Börklüce Mustafa ile onbin mülhid yoldaşının, Osmanlı orduları karşısındaki yenilgisidir…
*   *   *
Orhan İyiler’in, Nurhak’da katledilen Sinan Cemgil ve yoldaşlarının cenazelerini teslim almak üzere Adnan ve Nazife Cemgil ile birlikte çıktığı yolculuğu öykülediği “Öldükleriyle Kalmadılar”ın belki de en çarpıcı sahnesi, geceleyin apansız ortaya çıkıp jandarmadan kaçak, gizlice cenaze namazı için saf tutan köylülere ilişkin betimlemesidir…
*   *   *
Ahmet Yaşar Ocak, Anadolu’da Babaî İsyanı önderlerinin mezarlarının “Filanca Osmanlı paşasına ait” olduğu söylentisiyle saygı gördüğünü hikâye eder…
*   *   *
Ertuğrul Kürkçü, anlatır:
“12 Eylül gelip hapishanelerin de üzerine çöktüğünde Malatya ‘L Tipi’ cezaevine nakledildik Niğde’den. Cezaevi idaresi ‘ıslahı gayri mümkün’ olarak kategorize edilmiş olanlar için özel bir ‘karşılama töreni’ hazırlamıştı. Kapı altından karga tulumba hamama götürülüp soyuluyor ve sopa yiye yiye hücrenize götürülüyordunuz. Sıra bana geldiğinde itilip kakıldımsa da fazlaca yaralanıp berelenmeden hücreme tıkıldım.
‘Azrailler’ime ‘neden’ diye sorduğumda aldığım yanıt 1969’da dinlediğim uzun konuşmanın 15 yıl içinde Türkiye’nin her yerinden duyulmuş olduğunun, 1972’de feda edilen hayatın değerinin toplum vicdanında biline geldiğinin bir işaretiydi benim için: ‘Sen, Mahir’in, Deniz’in arkadaşısın!’ Kendime doğru arkadaşlar seçmiştim.”[2]
* * *
Ve sonuncusu… Bu da kendi gözlerimle gördüklerim,  kulaklarımla duyduklarımdan:
Latin Amerika kentlerinin şamatacı ana caddelerinde, tozlu ara yollarında, şehirler arası yollarda seyreden rengarenk “chicken bus”ların (“tavuk otobüsleri” - yolcuları genellikle denklerini, tavuklarını yanlarında taşıyan yoksul köylüler olduğu için böyle anılırlar) arkalarında, iki portreden biri yer alır genellikle: ya Hz. İsa ya da Che…
Ve Latin Amerika’nın yoksulları, genellikle O’nun öldüğünü kabul etmezler. “Condor oldu,” derler. “Gökyüzünde uçuyor…”
Bolivya’nın Che’nin yaşamının son anlarına tanık olan Vallegrande’sinde bizi gezdiren genç yerli rehberimize köylülerin o zamanlar Che’nin öldürülmesini nasıl karşıladıklarını soruyoruz. “O’nu bilmiyorlar, tanımıyorlardı ki… Gerillaların çoğu yabancıydı. Öldürülmelerinden iki gün sonra, hastanenin bahçesinde sergilenen bedenleri görmelerine izin verildiğinde, oraya meraktan gittiler.”
Ya şimdi?
“Şimdi tabii çok daha iyi tanıyorlar. ‘Keşke başarılı olsalardı; belki çok daha iyi bir dünyada yaşıyor olurduk,’ diyorlar…”
*   *   *
Adları Spartaküs, Börklüce Mustafa, Pir Sultan Abdal, Olympe de Gouges, Geronimo, Che, Deniz, İbo, Mazlum Doğan, Bobby Sands… Aralarında yüzlerce, binlerce yıl, yüzlerce, binlerce kilometre var…
 Ama hepsinin düşü ortak… Tümü de yaşadıklarından daha adil, daha eşitlikçi, daha özgürlükçü, daha iyi bir dünyanın mümkün olduğunu düşünüyordu. Düşleri birbirini besledi… Düşleriyle beslediler birbirlerini…
Bir ortak yanları daha var: düşleri uğruna gözlerini kırpmadan gittiler ölüme…
*   *   *
Trajik, çoğunlukla ürkütücüydü ölümleri. Çarmıha gerilmek, kurşunlarla delik deşik edilmiş bedenleriyle bir çeşme yalağında teşhir edilmek, meydanlarda yakılmak, işkencelerde lime lime edilmek… Meydan okudukları, başkaldırdıkları düzenin efendileri, “aleme ibretlik”e çevirmek istedi, eline geçirdiği “görkemli mağlupları”n cezalarını. Hemen hepsinin önüne sürüldü, onursuzlaşma seçeneği: “ ‘Pişmanım’ de, ‘yanılmışım’, ‘kandırılmışım’ de, yalvar bize…”
Ölüm, daha buzdan kollarıyla onları sarmalamadan önce her birinin aklında, yüreğinde sopsoğuk bir seçim olarak vardı; biliyorlardı ergeç onunla yüzleşeceklerini… O nedenle, önlerine sürüldüğünde tereddütsüz yeğlediler, onursuz bir teslimiyete onu.
*    *   *
“Halk psikolojisi” denilen alan -eğer böyle bir psişik coğrafya varsa- çetrefillidir, anlaşılması güç, bulanıktır… İhbar ederler önce, “kahraman”larını… Sonra meydanları doldurur, idamlarını izlerler. Kayıtsız gözlerle… Sonra da… Türkülerini yakarlar…
*   *   *
Bu nedenledir ki belki de yeryüzündeki problemlerin en zorudur, bile bile “kaybeden” olmayı seçmek. O zorlu ve yazgılı yolun her anında,  “Pardon” deyip, şana, şöhrete, en azından ılıman ve müreffeh bir yanaşmalığa dümen kırmak mümkünken, uğruna bayrak açtıklarının taş yağmuru altında kavgayı sürdürmek. “Ölüm nereden gelmişse hoş geldi, sefalar getirdi” diyebilmek cellâdına karşı… Belki bu nedenden dolayı sayıları parmakla sayılacak kadar az…
Ve adları hâlâ çivi gibi çakılı belleklerimize… Ve “ne vakit bir yaşamak düşünsek/ bu kurtlar sofrasında belki zor/ Ayıpsız fakat ellerimizi kirletmeden…” Onları, onlar için yakılmış türküleri, söylenmiş şiirleri düşürüyoruz aklımıza… Bize direnme gücü, bize umut, bize onurlu bir yaşam özlemi veriyorlar… “Promete belki Zeus’un sistemini yıkamayacağını biliyordu, ama... Zincire bağlanmayı göze aldı. Bizim de böyle bir Promete dürüstlüğüne ihtiyacımız var,” diyor örneğin,  Şahika Tekand.[3]
Göze almayı (yeniden) öğrenmeye ihtiyacımız var… Bu nedenle vazgeçemiyoruz onlardan…
*   *   *
Çünkü Onlar, Onlar’ın bize öğrettikleri olmaksızın hayatın -üstelik bizler farkına varmadan- nasıl bir vurdumduymazlık, nasıl bir yoksunluk cehennemine dönüşmekte olduğunu yaşıyoruz topluca…
Mensup olduğunuz grubun davranış kurallarına, giyim - kuşam, adet, gelenek, göreneklerine ne ölçüde uyuyorsunuz?”  diye sorulduğunda, her 100 kişiden 82’si dinini, yüzde 76’sı mezhebini, yüzde 46’sı mensup olduğu etnik grubu, yüzde 34’ü de mensup olduğu dini cemaati referans aldığını söylüyor, örneğin.
Soruluyor: “Bir kişi mensup olduğu grubun kurallarına uymazsa çevresinden olumsuz tepki alır mı?” Deneklerin yüzde 38’i “mensup olduğu din”, yüzde 34’ü “mensup olduğu mezhep”, yüzde 31’i de “mensup olduğu dini cemaat”, yüzde 30’u da “mensup olduğu etnik grup”un olumsuz tepki vereceğini söylüyor.
Yine soruyorlar: “Kimlik baskısı altında nasıl davranırsınız?”
Yanıt verenlerin yüzde 59’u “beni zor durumda bırakacak ortamlara girmemeye çalışırım veya girdiğimde sessiz kalırım” yanıtını veriyor. Yüzde 30’luk bir kesim “dışlanmayı göze alarak kimliğimi açıklarım” cüretini gösterirken, yüzde 5 ise, “çoğunluk tarafından kabul görecek bir kimliği benimserim” diyor[4]
Bir başka deyişle “Onlar”ın iflah olmaz meczuplar olduğuna inandığımız, “Onlar”ı unuttuğumuz yenilmişlik iklimlerinde,  dünyamız küçülüyor. Bize benzeyenlerin ılıman sığınaklarına sinip, soluk almazsak koruyabileceğimizi sanıyoruz kendimizi.
*   *   *
Oysa olmuyor… Er ya da geç, yenilmişliğimiz, dışlanmışlığımız, yoksunlaştırılmışlığımız gelip buluyor bizi… Sokağın ortasında… İşsizler kahvehanesinde… Sebze artıklarının yığıldığı akşamüzeri pazaryerlerinde… Birbirimize, görmeden, balık gözleriyle baktığımız tıklım tıklım halk otobüslerinde… Halk-Ekmek kuyruklarında… Siftahsız kepenk indirdiğimiz dükkânlarımızda… Cemaati gaz bombalarıyla dağıtılan cenazelerimizde… Bize sormadan bizi konuşan beyaz camlarda… Her yağmurda dizboyu çamur, mutfaklarımızda… Evimizin yanıbaşında yığılan çöplüklerde… Karakol kuytularında yediğimiz imansız dayaklarda…
“Onlar”ın çekip gittiği “makul” iklimlerde bize düşen, birer Alfredo Tale-Yax olmak… O da kim mi diyorsunuz? Dinleyin o zaman…
“Hugo Alfredo Tale-Yax, 31 yaşında yeni bir hayat umudunu ABD’de arayan Guatemalalı bir gençti. Ama iyi bir yaşam adına ümitleri kısa zaman içinde söndü ve New York’taki binlerce evsiz arasına katıldı. 18 Nisan 2010’da sabah 6.00 sularında yolda önünde yürüyen bir kadın ve erkeğin kavgasına tanık oldu, adamın kadına şiddet uyguladığını görünce engellemek istedi.
Bölgedeki güvenlik kameralarına da yansıyan görüntülere göre, saldırgan kendisini durdurmaya çalışan Tale-Yax’ı birçok kez bıçakladı. Saldırgan ve yanındaki kadın olayın ardından farklı yönlere doğru kaçarken Tale-Yax aldığı bıçak darbelerine karşın adamı kovalamaya çalıştı, ancak kısa bir süre sonra yere yığıldı.
Olayı daha da vahşi kılan ise Tale-Yax’ın yüzükoyun yere yığılmış hâline çevreden geçenlerin aldırmaz, sanki o orada değilmiş gibi tavırlarıydı. Genel olarak çalışan kesimin yaşadığı, az katlı binaların yanı sıra yakınında fast food restoranlarının bulunduğu mahalleye yerleştirilmiş güvenlik kameralarına yansıyan görüntülere göre, Tale-Yax’ın yanından farklı zamanlarda en az 7 kişi geçiyor.
Bir kısmı kafasını diğer yana döndürürken birkaçı da durup yerde boylu boyunca uzanan genç adama boş boş bakıyor.
Hatta içlerinden biri genç adamın vücudunu sarsıyor, yukarı kaldırıyor ve üstündeki kanı görüyor… Ama o ve oradan geçen diğerleri Tale-Yax’a sırtlarını dönüp yollarına devam ediyor.”[5]
*   *   *
Evet, “Onlar”ı anımsamak, daha doğrusu Onlar’ı unutmamak, egemenlerin bize dayattığı bu yenilmişlik “zaman”ını ilga edip, yerine her bir başkaldırı döngüsünün acılarının yanı sıra umutlarını, deneyimlerini ve bilgilerini biriktiren kümülatif ve sıçramalı “devrimci zaman”ı ikame etme girişimidir…
Tüm ezme ve sömürme biçimlerinin üst üste çakıştığı bu yenilgi dalgasının üstesinden gelebileceğimize dair akla ve yüreğe çıkartılmış bir çağrıdır. Spartaküs’ü Che’ye, Geronimo’yu Mazlum’a, Pir Sultan’ı İbo’ya, Prometheus’u Kawa’ya bağlama çağrısı…  
 “Modern çağın zaman kavramı türdeş, çizgisel ve içi boş, temsili imalathanelerdeki iş deneyiminden doğar ve döngüsel olana karşı tek biçimli düz çizgili devinimi öne çıkartır,” diyor Mustafa Ö. Soylu. “Marksizm içindeki devrimci damar, bu burjuva zaman kavramının farkındadır. Devrimci damarın temsilcilerinin ana tezinde, ‘tarihin’ oluşumunda (egemen ideolojinin söylediğinin aksine), insanın sürekli çizgisel zamana köleliği değil ondan kurtuluşunun çabası olduğu iddiası vardır. Tarihin, an ve sürekliliğine devrimci müdahale, yeni bir kronoloji oluşturma değil, niteliksel bir zaman değişimi olarak tanımlanır. Zaman ve burjuva tarihin iptali olarak hem de. Bu aynı zamanda gözler önünde olmayan ama hep orada olan ezilen çoğunluğun, tarihsel deneyime yeniden davetidir.”[6]
“Onlar” bu davetin sahibidirler…
Bu nedenle “görkemli”dirler…

14 Ağustos 2010 20:53:33, Çeşme Köy.

N O T L A R
[*] Yeni Özgür Politika Eki, PolitikArt, No:47, 21 Ağustos 2010… Esmer, No:64/1, Eylül 2010…
[1] Ahmet Telli.
[2] “On’ların Hayatı: Mahir Çayan”, http://bianet.org/bianet/siyaset/120963-onlarin-hayati-mahir-cayan
[3] Akt. Ceren Çıplak, “Düzene Yenilenlerin Tragedyası”, Cumhuriyet, 18 Temmuz 2010, s.19.
[4] Boğaziçi Üniversitesi ve Açık Toplum Vakfı’nın “Türkiye’de Ötekileştirme ve Ayrımcılık” araştırması sonuçlarından. Bkz. Belma Akçura, “Kadınlara Ayrımcılık Eşcinsellere Baskı Var”, Milliyet, 27 Mayıs 2010, s.15.
[5] “Bir Evsizin Ölümü”, Cumhuriyet, 28 Nisan 2010, s.10.
[6] Mustafa Ö. Soylu, “Denizler Sol Omuza Konar”, Radikal İki, 23 Mayıs 2010, s.7.

Yorum Ekle

BLOGGER

|/fa-clock-o/ Başlıklar$type=list-tab$c=5$date=1$au=0$page=1$sn=1

/fa-star-o/ Öne Cıkanlar$type=list-tab

/fa-comments/ Yorumlar$type=list-tab$com=0$c=5$src=recent-comments$pages=1

/fa-history/ Arşivden $type=list-tab$source=random-posts$author=0$c=5

/fa-users/ TAKIP ET

Ad

“HOŞGÖRÜDEN EŞİTLİĞE: TÜRKLERLE ERMENİLER ARASINDAKİ GÜÇ İLİŞKİLERİNİ BİR SİVİL HAKLAR MODELİ ARACILIĞIYLA DEĞİŞTİRMEK,1,“KOBANÊ’NİN ‘BİZ’İMLE NE ALÂKÂSI VAR?,1,“NEFRET SUÇLARI” VE “ZEHİRLİ KAN” ÜZERİNE,1,1 MAYIS 2015’DE İSTİKAMET(İMİZ) -2014’TE OLDUĞU GİBİ!- TAKSİM,1,1 MAYIS 2016 DERS(LER)İ,1,1 MAYIS’A GİDERKEN: AKP KADINLAR İÇİN NE YAPTI,1,1 mayis,14,100. YAŞINDA EKİM DEVRİMİ’NİN ANIMSATTIKLARI,1,100’E 1 KALA ERMENİ GERÇEĞİNİN TOPOĞRAFYASI,1,12 eylul,4,12 EYLÜL 2010 SONRASI,1,12 EYLÜL KİME KARŞIYDI?,1,12 EYLÜL YARGILANDI… MI?,1,12 EYLÜL’Ü YARGILAMAK...,1,1915- HRANT VE ADALET,1,1968’İN 50. YILINDA SARI YELEKLİLER,1,2013,1,2014,1,2014 İÇİN 2013’ÜN 1 MAYIS DERSLERİ,1,2015,1,2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YİNE YENİDEN ISRARLA TAKSİM,1,2016,1,2018,1,2019: YERKÜREDE VE COĞRAFYAMIZDA İŞÇİ SINIFI(MIZ),1,23 NİSAN BİTTİ ‘KUTLU DOĞUM’ VERELİM,1,24 HAZİRAN SEÇİM(LER)İ VE TAVIR(IMIZ),1,7 HAZİRAN 2015 SEÇİMLERİ’NE DAİR -GEREKÇELİ- TAVRIMIZ,1,7 HAZİRAN’DAN 1 KASIM’A HDP NOTLARI,1,8 mart,3,A-UTOPYA’YA UNUTULMAZ BİR YOLCULUK,1,ABD EMPERYALİZMİ VE VENEZÜELLA 2019,1,AÇIK SÖZLÜ OLMAK İYİDİR (7 HAZİRAN SONRASINA DAİR DEĞERLENDİRME),1,ADALET: ANTROPOLOJİK BİR BAKIŞ,1,afis,1,AFRİN (VE SURİYE’N)İN ÖTESİDİR,1,AFRİN (VE SURİYE),1,AKADEMİNİN ÖZGÜRLÜĞÜ İÇİN,1,akademisyen,2,AKADEMİSYEN SORUMLULUĞU,1,AKLIMIZDA TAŞIYORUZ SİZLERİ,1,akp,36,AKP İKTİDARI VE GÜNDELİK HAYATIN İSLÂMİLEŞTİRİLMESİ,1,AKP İSLÂM FAŞİZM ve KADINLAR,1,akp.kriz,1,AKP’NİN ‘KÜLTÜR POLİTİKALARI’?,1,AKP’NİN “DERİN DEVLET”İ,1,AKP’NİN “KINDER KUCHE KIRCHE”Sİ,1,AKP’NİN “MUHAFAZAKÂR”LIĞI NEYE DENK DÜŞER,1,AKP’NİN “ORGANİK AYDINLARI” VE HAZİRAN KALKIŞMASI,1,AKP’NİN BAŞKAN”LIĞI,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ Mİ DEDİNİZ,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ: MİLLİYETÇİ MANEVİYATÇI VE PİYASACI,1,AKP’NİN EĞİTİM SİSTEMİYLE İMTİHANI,1,AKP’NİN KADINLARA KARŞI SAVAŞI: MADAM GİBİ ÖLMEK,1,AKP’NİN MUHAFAZAKÂRLIĞI İSLÂMCILIĞI NEOLİBERALİZMİ VE KADINLAR,1,aktuel,4,aktüel,2,ALEVÎLİK VE SINIF MÜCADELESİ: KÜLTÜR VE EKONOMİ POLİTİK,1,aleviler,1,amerika,1,ANADOLU’NUN “YA BASTA”SI,1,antropoloji,10,ANTROPOLOJİ: NASIL VE NİÇİN,1,arkeoloji,1,ARSIV,1,ATAERKİ” ÜZERİNE,1,ATAERKİL PAZARLIK BOZULDU,1,AVM’LER,1,AVRUPA BİRLİĞİ: ÇOKKÜLTÜRCÜLÜĞÜN “KRİZİ”,1,aydinlar,9,aydinlar devrimciler,27,AYŞE ÖĞRETMEN “DAVA”SININ ANIMSATTIĞI,1,Barış Bildirimi metni,1,baris,7,basin,3,BAŞKALDIRIDIR MİZAH YA DA HİÇ!,1,BE ZİMAN JÎYAN NA BE,1,BEJDAR’IN TUTSAK ALINAMAYAN ŞİİRLERİ,1,BEKLE BİZİ -YENİDEN- TAKSİM,1,BELLEKLE GELECEĞİN KARŞILAŞMASI,1,bilim,3,BİR “ELEŞTİRİ”YE KISA KENAR NOTLARI,1,BİR “İMKÂNSIZ AŞK” HİKÂYESİ: “AKADEMİ VE ÖZGÜRLÜK,1,BİR “PRAKSİS ANTROPOLOJİSİ” İÇİN,1,BİR AYDIN(LIK) HÂLİ FİKRET BAŞKAYA,1,BİR DAHA ASLA DİYEBİLMEK İÇİN: GÖZALTINDA KAYIPLAR,1,BİR İKTİDAR (YENİDEN-)ÜRETME ARACI OLARAK MOBBİNG[*],1,BİR İKTİDAR ARACI OLARAK KORKU,1,BİR KEZ DAHA “TERÖR” MÜ,1,BİR KİMLİK SİYASETİ OLARAK MİLLİYETÇİLİK VE IRKÇILIK,1,BİR MİLAT: REFERANDUM VE SONRASI,1,BİYOLOJİ KADER Mİ? ya da “FITRAT”A DAİR,1,BİZİM DELİLERİMİZ,1,BM DB VE IMF’NIN DILINDE KADIN YOKSULLUĞU,1,bölge,3,BU 12 EYLÜL REJİMİ… BURADAN ÇIKIŞ YOK,1,BU NE ŞİDDET BU CELÂL? (YA DA “GULYABANİ” KİM),1,BUGÜN ADNAN YÜCEL KONUŞACAĞIZ,1,CELLATLARIN DÖKTÜKLERİ KAN,1,cevre,12,CHARLIE HEBDO’YA SALDIRI TE’VİLLERİ VE TAVRIMIZ,1,chd,1,cinayetler,12,CUJUS REGIO EJUS RELIGIO,1,CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİ VEYA BU KADAR YETKİYİ BABANIZA VERİR MİYDİNİZ,1,Çile'nin Antropolojisi: Bir Anı Bir Gözlem ve Bir Tahlil Girişimi,1,ÇOCUKLAR ÖLMESİN DEMEK TERÖR SUÇU MU,1,ÇOCUKLARININ ETİYLE BESLENEN ÜLKE,1,ÇÖZÜMÜN SOSYO-EKONOMİK YANI,1,DAĞLAR ERİRSE – ZEVEBÂN,1,DAİMA YAŞAYACAKTIR İSMİYLE MÜSEMMA YAŞAR KEMAL,1,DARBE GİRİŞİMİ VE SONRASI,1,dava,13,davalar,1,DELİ DUMRUL’UN “KENTSEL DÖNÜŞÜM”Ü ya da YOLSUZLUK RANTIN İKİZ KARDEŞİDİR,1,DEMİRİN TUNCUNA İNSANIN...,1,demokrasi,1,DEMOKRATİKLEŞ-ME PAKETİ,1,dersim,2,devlet,12,DEVLETİN ERKEKLERİ YA DA KADINA ŞİDDET NASIL ÖNLENMEZ,1,DEVLETİN KÜRTAJI: ROBOSKÎ,1,DEVLETLÛLAR,1,devrim,8,DİĞERLERİ VE KENT HAKLARI…[*],1,dinler,7,DİNLER İSLÂM VE KADIN BEDENİ,1,dinleti,1,DİRENEN DAMAR[*] ÇÜRÜMEYEN,1,direnis,3,dunya,5,dünya,53,düsünce özgürlügü,2,EGEMENLERİN “PYRRHUS ZAFERİ”: F-TİPİ,1,egitim,12,EKİM DEVRİMİ SOSYALİZM KADINLARIN KURTULUŞU,1,ekoloji,10,ekonomi,7,elestiri,1,ELEŞTİRİ HAYATTIR; YAŞATIR,1,emek,15,emekciler,3,EMEKÇİLER İŞSİZLER YOKSULLAR NEREDE,1,emperyalizm,7,EMPERYALİZM- T. “C” VE AFRİN,1,enternasyonalizm,1,ENTERNASYONALİZM ÜZERİNE NOTLAR,1,ERCAN BİNAY’DAN (BAFRA T TİPİ) MEKTUP VAR: ABDULLAH KALAY’A ÖZGÜRLÜK,1,ermeniler,4,ESKİ(MEYEN)/ YENİ TÜRKİYE”DE BARIŞ (MI),1,etnoloji,2,EVET ÇIKSA DA “HAYIR”,1,EVLAT YOLDAŞ,1,fasizm,6,FAŞİZM VE KADINLAR,1,felsefe,1,feminist,1,FİDEL İÇİN SANCAĞI YARIYA İNDİRMEYİN DAHA DA YÜKSELTİN,1,FRIEDRICH ENGELS VE AİLENİN,1,genclik,2,GERÇEKTEN DE NEDİR TERÖR,1,GÖBEKLİTEPE BİZE NEYİ ANLATIYOR,1,güncel,3,gündem,11,GÜNDEM’E DÜNE VE BUGÜNE DAİR,1,HAFIZASINI YİTİRMEYEN “DERSİM’E AĞIT,1,hakkinda,1,HÂL ÜLKEYİ KUTUPLAŞTIRIYOR,1,HÂL VE GİDİŞ(İMİZ),1,HANGİMİZ ÖZGÜRÜZ Kİ,1,hareketler,1,Hasta Tutsak Abdullah Kalay 2. Heyet Raporuna Rağmen Tahliye Edilmiyor!‏‏,1,HAVADIR SUDUR ATEŞTİR YANİ HAYATTIR GRUP YORUM,1,HER GÜN DÖRT İŞÇİ BEŞ KADIN,1,HER KÖYDE BİR “KÖPEK” VARDIR,1,HİÇLEŞTİRİLME KAYGISINDAN ÖFKEYE SARI YELEKLİLER,1,HRANT,1,hrant dink,4,hrant dink'in katline 2015 perspektifinden bakmak,1,hukuk adalet,31,IŞILTILI VE “TEHLİKELİ” BİR KADIN: SUAT DERVİŞ,1,IŞİD VE İSLÂMCI “FEMİNİSTLER”,1,ibrahim kaypakkaya,1,İFADE ÖZGÜR(LÜĞÜ) MÜ,1,İFADE ÖZGÜRLÜĞÜ VAZGEÇİLEMEZ ÖNCELİKLİ DEĞERDİR,1,iktidar,10,iletisim,2,inanc,7,insan haklari,1,isci-sendika,11,islam,14,islam.ortadogu,1,İSLÂMCI-MUHAFAZAKÂRIN ZİHİN HARİTASINDA BİR GEZİNTİ: “NASIL BİR KADIN(LIK),1,İSTANBUL SEÇİMİ - BİR DEĞERLENDİRME,1,isyan,15,İŞÇİ SINIFI 2017 1 MAYIS(’IMIZ) VE KATLİAMIN 40. YILINDA TAKSİM,1,İŞÇİ SINIFININ KADINLAŞMASI,1,İTİRAZ VE ELEŞTİRİ “HAZIROL”DA DURMAZ,1,İYİ Kİ YAŞADILAR İYİ Kİ YAZDILAR,1,KADIN(LAR) VE DEVRİM(LER),1,KADINLAR KAPİTALİZM FAŞİZM VE AKP,1,KADINLAR GERÇEKTEN DE “SINIFLAR-ÜSTÜ” MÜ,1,KADINLAR İÇİN OLABİLECEK EN KÖTÜ ALAŞIMIN ORTASINDAYIZ,1,KADINLARA KENTLERE GECELERE DAİR,1,KADINLARIN KURTULUŞU: MARKSİZM’SİZ OLUR MU,1,kadin,55,kadinlar,11,KALBİM(İZ) CİZRE’DEDİR,1,kapitalizm,19,KAPİTALİZM KÜLTÜR DİRENİŞ,1,KAPİTALİZMİN KENDİNİ İMHASI: NEOLİBERALİZM,1,kart,1,katlamlar,1,katliamlar,7,KELLE FIYATINA HÜRRIYET ESIRLIK BEDAVA,1,KENTİ (YOKSULLARINDAN) TEMİZLEMEK,1,KEŞFEDİLMEMİŞ GELECEĞİN BİÇİMLENMESİ İÇİNDİ SAMİR AMİN,1,kitap,35,KOBANÊ BİZİMDİR BİZ KOBANÊ’YİZ,1,KOLEKTİF BİR DEVLET CİNAYETİ: HRANT DİNK,1,komünizm,4,kriz,49,KRİZ SAVAŞ VE İŞÇİ SINIFI ÜZERİNE GÖRÜŞLER,1,KRİZDEN İNSAN MANZARALARI[*],1,KÜLTÜR “YERLİ VE MİLLİ” MİDİR?YA DA NEDİR,1,kültür sanat,29,KÜRESEL KÜLTÜR” MÜ,1,kürt sorunu,1,laiklik,1,LAİKLİK Mİ HANGİSİ,1,latin amerika,11,LATİN AMERİKA: SAĞIN GERİ DÖNÜŞÜ - 1/ BREZİLYA ÖRNEĞİ,1,LATİN AMERİKA: SAĞIN GERİ DÖNÜŞÜ-2/ PARAGUAY: “TEKNİK DARBE,1,LATİN AMERİKA’DA BARIŞ SÜREÇLERİ,1,LATİN AMERİKA’DAN “BARIŞ SÜREÇLERİ”: EL SALVADOR ÖRNEĞİ,1,LATİN AMERİKA’NIN DESAPARECIDO’LARI,1,leninizm,2,LÜZUM” ÜZERE: BİR KEZ DAHA İSTANBUL SEÇİMİ,1,MAĞLUP MU DENİR ŞİMDİ ONLARA?,1,MARKSİST-LENİNİST ROMAN YAZARI : VEDAT TÜRKALİ,1,marksizm,5,MARKSİZM + V. İ. LENİN = EKİM DEVRİMİ (NOTLARI),1,MARKSİZM AİLE AŞK CİNSELLİK ÜZERİNE SÖYLEŞİ,1,MARKSİZM VE KADIN ÜZERİNE,1,Marksizm ve Kadın: Emek Aşk Aile,3,MARKSİZM VE KADINLARIN KURTULUŞU,1,MARX’IN DÜŞÜNCE DÜNYASINA BİR SEYAHAT: ETNOLOJİ DEFTERLERİ,1,MARX’TAN ÖĞRENEN BİR ÇUKUROVALI: OKTAY ETİMAN,1,MASKELİ FAŞİZM: “POPÜLİST AŞIRI SAĞ,1,medya,1,MEVTAYI İYİ BİLMEZDİK,1,milliyetci,2,mizah,2,MURAT’IN DÜŞÜ LAMBORGHİNİLER VE DÜNYAYI DEĞİŞTİREBİLMEK,1,mücadele,12,MÜCADELE BOYU BİR YAŞAM: SCHAFIK JORGE HANDAL,1,MÜCADELEYE DEVAM”[1] “BU DAHA BAŞLANGIÇ,1,NE OLDU O “İMTİYAZSIZ SINIFSIZ KAYNAŞMIŞ KİTLE”YE,1,NEO-FAŞİZM(LER) “FEMİNİST” Mİ,1,NEO-LİBERAL TÜRKİYE’DE MUHAFAZAKÂRLAŞMA/ DÜŞKÜNLEŞME DİYALEKTİĞİ,1,NEO-LİBERAL TÜRKİYE’NİN “EN ALTTAKİLER”İ: İŞÇİ SINIFI KÜRTLEŞİRKEN,1,neoliberal,10,newroz,1,NİCE ONYILLARA ‘YENİKAPI’LI YOLDAŞLAR,1,O GÜN BU ÜLKEDE. O GÜN O ALANDA,1,OĞLUM(UZ) ÖLÜMSÜZDÜR,1,ohal,4,OKTAY AĞABEY(İMİZ,1,ONLAR ÇALIP ÇIRPTIKÇA BİZ YOKSULLAŞIYORUZ,1,ORÇUN,1,ortadogu,8,ORTADOĞU’DA BİR KARABASAN: IŞİD,1,OSMANLI’YI “İHYA” ETMEK: AKP’NİN TÖRENLERİ,1,OTUZÜÇ KOR DÜŞTÜ YÜREĞİMİZE…,1,ÖFKELENİNCE ÇOK GÜZEL OLUYORSUN TÜRKİYE,1,ÖFORİNİN ORTASINDA,1,ÖĞRETTİKLERİ HATIRLATTIKLARIYLA GREİF DİRENİŞİ,1,ÖLÜMSÜZ ABİ(MİZ) OKTAY ETİMAN,1,ÖRGÜTLÜ MÜCADELE ETİĞİ VE SOSYALİST DEMOKRAS,1,öteki,25,ÖZEL MÜLKİYETİN DEVLETİN KÖKENİ ÜZERİNE,1,ÖZERKLİKÇİ ANAYASA SONRASINDA BOLİVYA DERSLERİ,1,ÖZGECAN’IN KATLİNİN AKP’YLE NE İLGİSİ VAR,1,özgeçmis,1,özgürlük,2,panel,3,PARANOYA VE MEGALOMANİNİN (“YENİ”) REJİMİ,1,PARİS KATLİAMI “BARIŞ SÜRECİ” VE HESAPLAŞMA,1,politika,11,POPÜLER KÜLTÜRE ELEŞTİREL BAKIŞLAR - KISA BİR TARİHÇE,1,protesto,2,RECEP’İN TÜRKÜ(/ŞİİR)LERİ,1,referandum,3,rejim,1,roboski,1,ROBOSKİ’NİN KANAYAN KARANFİLİ,1,röportaj,12,SAHİ “VESAYET (REJİMİ)” KALKTI MI,1,SAHİCİ OLMAK,1,savas,3,savas-baris,1,SAVAŞ ŞIDDET ÜZERINE EKONOMI-POLITIK VE ANTROPOLOJIK NOTLAR,1,SAYGI VE HAYRANLIKLA ÇHD GENEL KURULU’NA,1,secim,17,secimler,4,seçim,5,SEÇİMLERİN SONRASINDA,1,seminer,1,sempozyum,1,SEN ÇÜRÜMENİN RESMİNİ ÇİZEBİLİR MİSİN ABİDİN?YA DA MEMLEKETTEN EĞİTİM MANZARALARI,1,SEN MİSİN “BARIŞ” DİYEN,1,sibel özbudun,1,sinifsal bakis,8,SİVAS KATLİAMI O GÜN ORADA BİTMEDİ,1,siyonizm,2,SİYONİZM ANTİ-SEMİTİZM VE BİR “MUGALATA” ÜZERİNE,1,SOMA “SON” OLSUN; AMA DEĞİL,1,sosyal bilimler,4,SOSYAL BİLİMLER: BİR ŞEY YAPMALI,1,sosyalizm,10,SOYKIRIM ÜZERİNE RESMÎ SÖYLEMLER ya da T.C. SOYKIRIMI NEDEN TANIMALIDIR,1,SOYKIRIMA TANIKLIK(LAR),1,soykirim,2,söylesi,1,söyleşi,2,SÖYLEŞİ: OKURYAZARLIK ÜZERİNE,1,suriye,2,SURUÇ’UN İŞARET ETTİĞİ,1,SUSMA SUSTUKÇA SIRA SANA MUTLAKA GELECEK,1,SUSMA! SUSTUKÇA SIRA SANA GELECEK,1,SUYUN DELİ DUMRULLARI: ÖZELLEŞTİRMELER,1,SÜREKLİLEŞTİRİLEN OHAL VE,1,ŞİDDET Mİ MEŞRUİYET YİTİMİ Mİ,1,ŞİDDET NEDEN KAPİTALİZMİN “OLMAZSA OLMAZI”DIR,1,taksim,3,tanitim,11,TANTALOS’U YARATMAK,1,tarih,14,tck,2,tck301,1,temel demirer,17,tercüme,2,terör,1,TIMEO HOMINEM UNIUS LIBRI/ TEK KİTAPLI İNSANDAN KORKARIM,1,TOTALİTARYANİZMİ SOKAKTA ALT EDEBİLMEK,1,TOTALİTERLEŞMEYE İHVAN’LAŞMAYA KARŞI,1,TÖREN ULUS-DEVLET İKTİDAR[*],1,Turkey a Beauty When Angry,1,tüketim,1,Türk Akademiası: Gerçekten kadınlar için Bir Cennet mi,1,TÜRK HALKI BARIŞÇI MI,1,TÜRK(İYE) İSLÂMI’NDA KADIN OLMAK,1,türkiye,77,ULAŞ ULAŞ’TIR,1,UNUTMAYACAĞIZ UNUTTURMAYACAĞIZ: ŞAHİT OL ANKARA GARI,1,UNUTULMAMASI GEREKENLER,1,üniversite,6,ÜNİVERSİTEYİ ÖLDÜRMENİN SEKİZ YOLU (YA DA ÜNİVERSİTE PİYASAYA NASIL ENTEGRE OLUR,1,VAHŞETİN ALTERNATİFİ VAR ELBETTE,1,VAR OLANDAN KOPMAK İÇİN YEREL SEÇİM VE SORU(N)LARI,1,VENEZÜELLA VE EMPERYALİZM KONUSU,1,VESAYET REJİMİ” ÖLDÜ YAŞASIN “İLERİ DEMOKRASİ,1,video,24,VURUN “ÖTEKİ”NE,1,YA SEV YA TERKET: BİR BİAT ARACI OLARAK MOBBİNG,1,YA SOSYALİZM YA BARBARLIK,1,YANIT: OLAN VE GELEN[*],1,YARGI BAĞIMSIZLIĞI” MI DEDİNİZ,1,yasam,17,YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER NE KADAR “YENİ”,1,yeni yil,2,YENİ YÖK YASA TASLAĞI ÜZERİNE: PİYASA ÜNİVERSİTEYİ YUTARKEN,1,YENİDEN HAYKIRABİLMEK: “YERİMİZ MUTFAK DEĞİL DÜNYA,1,YERELİ BİRLİKTE YÖNETMEK - NASIL BİR DÜNYA İSTİYORSAK ÖYLE BİR YEREL YÖNETİM,1,YILDIZLARIN GÜNCESİNİ TUTAN ADAM: CENGİZ GÜNDOĞDU,1,yök,3,yönetim,1,YÜREĞİMİZDE,1,ZAPATİSTALARIN 33. YILI: BİR DEĞERLENDİRME,1,ZEYTİNLİĞİ ZİNDAN YAPAN SİSTEMATİK ZULME DİRENENLER,1,ZİNDAN(LAR)IN TÜRKÇESİ,1,ZORUNLU BİR AÇIKLAMA (II)… VE BİR EKLEME,1,
ltr
item
sibel🍂özbudun: “MAĞLUP MU DENİR ŞİMDİ ONLARA?”[*]
“MAĞLUP MU DENİR ŞİMDİ ONLARA?”[*]
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi-zQgX57V5MlrpUKMorhLCHthCs637PnSC8J3pSybntKaJGZ31M_7-s5PeCrSJSjbtF5zY_Pgh-7N_Nk7RuzutIFT77zG4OkfYGMwObc-il36RO1aDSC2xl-19tk9kh02gsgM5IdJfqlw/s320/sibel-ozbudun_112487.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi-zQgX57V5MlrpUKMorhLCHthCs637PnSC8J3pSybntKaJGZ31M_7-s5PeCrSJSjbtF5zY_Pgh-7N_Nk7RuzutIFT77zG4OkfYGMwObc-il36RO1aDSC2xl-19tk9kh02gsgM5IdJfqlw/s72-c/sibel-ozbudun_112487.jpg
sibel🍂özbudun
https://sibelozbudun.blogspot.com/2012/12/maglup-mu-denir-simdi-onlara.html
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/
https://sibelozbudun.blogspot.com/2012/12/maglup-mu-denir-simdi-onlara.html
true
1739006321341950428
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Diger daha fazla Yanıtla Cancel reply Sil Ana Sayfa Sayfa Posta Hepsini Gör BUNA BENZER Etiket Arsiv Ara Bütün Yayinlar İsteğiniz gönderi bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Paz Pts Sal Car Per Cum Cmt January February March April May June July August September October November December Oca Sub Mar Nis May Haz Tem Agu Eyl Eki Kas Ara simdi 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy